Help, help lambdavika 166:ssa?

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Avatar
Rölli ja metsänhenki
Viestit: 410
Liittynyt: 31 Heinä 2003, 17:35
Paikkakunta: Hyvinkää

Help, help lambdavika 166:ssa?

Viesti Kirjoittaja Rölli ja metsänhenki »

No nyt on sitten vikaa meidänkin 2-litrasessa. Eli kysessä vm2000 166 2-litran koneella.

Ja oireet seuraavat:
- lähtee liikkeelle kuin täi tervasta, mutta kun kierrokset nousevat yli 2500 niin sitten mennään.
- kun vetää kierroksilla likelle 6000 niin kierrokset leikkaantuvat ikään kuin kierrsluvun rajoitin tulisi peliin mukaan
- tasanopeuksissa esim. moottoritiellä vetää ihan hyvin ja kulku on tasaista

Mutta mikä yllättävintä nämä oireet eivät ole aina päällä. Sain hieman tietoa, että ajoituksenmuunnin voisi tehdä näitä oireita (jumiuttelee). Onko kellään, jolla ajoituksen muunnin on vaihdettu jonkin syyn takia ollut samanlaisia oireita?

Avatar
alfista
Viestit: 2806
Liittynyt: 14 Helmi 2004, 00:55
Paikkakunta: Etelä-Pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja alfista »

Ajoituksen muunnin on mekaaninen ja pitää meteliä ellei se toimi. Yleensä kilomertien myötä vahvistuva Diesel ääni erityisesti käynnistyksen jälkeen tulee siitä.

Vakiovastauksen näihin käyntiongelmaan: ILMI, LAMBDA ja ilmavuodot imusarjassa. Haulla löytyy muutama tuhat kommentti näistä jutuista.

Avatar
Pablo Honey
Viestit: 662
Liittynyt: 15 Huhti 2005, 20:20
Car(s): Ex 156 2.5 V6
Paikkakunta: Tampere

Re: Help, help

Viesti Kirjoittaja Pablo Honey »

Rölli ja metsänhenki kirjoitti: - kun vetää kierroksilla likelle 6000 niin kierrokset leikkaantuvat ikään kuin kierrsluvun rajoitin tulisi peliin mukaan
Tämä oire on ainakin kuin suoraan Alfistin käsikirjasta kohdasta "ILMI-ongelmat". Mutta kuten alfistakin sanoi, tutki nyt kuitenkin ensin, ettei missään ole imuvuotoja.

Pepperoni
Viestit: 925
Liittynyt: 11 Maalis 2003, 10:58
Car(s): Alfa Romeo Giulia Super -19
Fiat Tipo Cross -21
Paikkakunta: Tuusula

Viesti Kirjoittaja Pepperoni »

Nyt kun asia tuli puheeksi, niin muistan että viallinen lambda teki 155:n alaväännön heikoksi. Veti hyvin vajaasta kolmesta tonnista. Mutta ei se nyt ihan "täi tervassa" ollut. Muut oireet olivat lievä nykiminen (vain ajoittain) ja kohonnut kulutus (ja karmeat päästöarvot), joten ei taida suoraan täsmätä. Mutta lambda voi ilmeisesti oireilla hyvin monella tavalla.

Ruokoton
Viestit: 896
Liittynyt: 18 Heinä 2005, 17:40

Viesti Kirjoittaja Ruokoton »

Hieman eri moottori (1,8TS), mutta liene pätee tähänkin:

Auto nyki tasakaasulla valtavasti, oli täysin hengetön alakierroksilla (<3000), otti kyllä kierroksia tappiin asti, mutta verkkaisesti. Tyhjäkäynti huojahteli ajoittain (rykien). Kulutus hieman koholla.

Putsasin ilmin -> suuri parannus tankillisen ajaksi, sitten oireet palasivat pahempina.

Otin sisuuntuneena Hki-Oulu siirtymän P-paikalla ilmin liittimen irti ja ainut muutos auton toiminnassa oli syttynyt moottorin vikavalo. :shock:

Eli ilmi voi olla TÄYSIN vainaa ilman että lastuaivo tajuaa sitä.

Ja kyllä, täälläkin päästöt olivat rajoissa. Ainoastaan HC koholla normaalista (sytytyshäiriöitä) ja lambda aavistuksen laihan puolella.

Rohkeasti vain irroittamaan liitin ja kokeilemaan.

Avatar
Rölli ja metsänhenki
Viestit: 410
Liittynyt: 31 Heinä 2003, 17:35
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja Rölli ja metsänhenki »

No nyt sitten selvis kun auto liitettiin mittareihin. Ja eikun auto eikun lambda vaihtoon.

Avatar
Italian Stallion
Viestit: 791
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 10:32
Car(s): 2 x Alfa Romeo 147 Collection -08 , Vespa PK 80 -83 (ex Alfa 166x2, 156 1.8 sw, 75 Ts -88, Lancia Delta 1.3 -89, Autobianchi A112, Fiat Pandax6, Punto EVO, Fiat 850x2)
Paikkakunta: Rovaniemi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Italian Stallion »

Eikös mittaristoon syttynyt mitään varoitusvaloja? Mulla ilmeni eilen sellainen oranssi moottorinkuva sinne tauluun. Ketutuksissani en ole edes kiinnostunut katsomaan (manuaalista) mitä sekin merkkaa :lol: Lambada siellä(kin) varmaan on mennyt, vaikka minkäänlaisia muita oireita ei autoon ole tullut. Pitää kai käyttää se letkuissa kunhan ehtii.
Makuasioista voi tinkiä, faktoista ei.

Avatar
KJS
Viestit: 4704
Liittynyt: 03 Tammi 2004, 18:55
Car(s): 1.3 TC, 1.6 TC, 1.6 dCi, 2.2 TDCi, 3.0 JTDm
Paikkakunta: Nokia

Viesti Kirjoittaja KJS »

Uudemmissa pitäisi jonkun varoitusvalon syttyä jos lambda on viallinen, eli siksipä antaisin ääneni ilmille.

Avatar
Rölli ja metsänhenki
Viestit: 410
Liittynyt: 31 Heinä 2003, 17:35
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja Rölli ja metsänhenki »

No sitä huoltopäällikkökin ihmetteli. Mutta testeri ilmoitti yksiselitteisesti lambdan ja tänään se vaihdetaan. Oli jokin maattovika. Enkä epäile joittei Carpojilla Järvenpäässä Alfoja tunneta.

Ilmi ja lämpötilatunnistimet toimivat niin kuin pitää. Sattuu olemaan vielä Boschin koulutuspäivä siellä korjaamolla ja kouluttaja siis paikalla. Onpahan kerrankin todellinen "Bosch" jolla kouluttaa.

Mutta ilta on aamua viisaampi.

Avatar
Italian Stallion
Viestit: 791
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 10:32
Car(s): 2 x Alfa Romeo 147 Collection -08 , Vespa PK 80 -83 (ex Alfa 166x2, 156 1.8 sw, 75 Ts -88, Lancia Delta 1.3 -89, Autobianchi A112, Fiat Pandax6, Punto EVO, Fiat 850x2)
Paikkakunta: Rovaniemi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Italian Stallion »

Meikän vempula menee Deltaan letkuihin klo 12.30, sittenhän tuon näkee. Onhan noilla testereillä joskus haamujakin metsästelty, mutta onneksi ei omasta autosta. Velipojan entisestä Sokotasta ei vikaa löytynyt (reaalimaailman vika oli todella huono käynnistyvyys ja pumppaavasti ryntäilevät kierrokset, jotka vaelsivat 1000 ja 3000 välillä), vaikka testeri näytti aina eriä vikaa ja osaa vaihdettiin oikein konttitolkulla. Jossain vaiheessa veli kypsyi ja totesi rauhalliseen tyylinsä "eiköhän se arpominen jo nyt riitä", ja purki kaupan.
Makuasioista voi tinkiä, faktoista ei.

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 11248
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, C3 2016, ID.3 Pfennigfuchser Edition 2021
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Italian Stallion kirjoitti:Eikös mittaristoon syttynyt mitään varoitusvaloja?
Jostain syystä ainakaan tietynikäinen Motronic M1.5.5 ei tykkää sytyttää tuota merkkivaloa vaikka huomaakin lambdavian. Omasta autosta kun lueskelee vikamuistia niin usein sinne on tallentunut lambdaherja, mutta merkkivalo ei ole syttynyt kertaakaan. Näkyy se silti testatessa toimivan.
Rölli ja metsänhenki kirjoitti:Mutta testeri ilmoitti yksiselitteisesti lambdan ja tänään se vaihdetaan. Oli jokin maattovika.
Kerrottiinko, missä se huono maa tarkkaan ottaen oli? Omassa kun tuntuu olevan samaa murhetta.
- Epäkelpokeräilijä -

Avatar
Rölli ja metsänhenki
Viestit: 410
Liittynyt: 31 Heinä 2003, 17:35
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja Rölli ja metsänhenki »

No ei se testeri sitä kertonut. Ilmoitti vaan maahäiriötä. Lambdan vaihdolla ilmoitus saatiin pois. Ja alkoi autokin käymään paremmin.

Boschin kouluttaja oli ihan äimänkäkenä kun moottorin käytös oli aivan poikkeavaa. Pakokaasut tosi kuumat ja kone ie todellakaan alkuun meinanut ottaa kierroksia. Onneksi oli korjaamolla koulutuspäivä ja oppipahan Boschin kaverikin jotakin italialaisten autojen sielunelämästä. Lambdan vaihdolla kone siis saatiin käymään paremmin.

Ja testaus jatkui kun moottori ei oikein käynyt kunnolla. Ja kuinkas ollakaan ilmamäärämittari leikkasi lukemiaan miten sattui kun kierroksia nosti. Välillä päästi kierrosluvun rajoittimelle ja välillä pätkäsi aikaisemmin. Tämä siis selitti sen että kierrokset leikkaantui 3000-6000 välillä. Joten myös sekin vaihtoon.

Joten tuplavika. Olin muuten itse vieressä seuraamassa Boschin mittarin lukemia tuolle Ilmille ja käyttäytyi juuri tuolla tavalla.

Ja tuossa meidän autossa on juuri tuo M 1.5.5 ja häiriövalot eivät palaneet.

Mutta tänään pitäisi auto saada kuntoon. ja jos sitten 2TS kiihtyisi paremmin kuin 1.8TS :wink:

Avatar
Rölli ja metsänhenki
Viestit: 410
Liittynyt: 31 Heinä 2003, 17:35
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja Rölli ja metsänhenki »

No niin nyt on auto kunnossa. Ja tuomio oli, että puutteellisesti toiminut ilmamäärämittari poltti lambdan. Nyt on molemmat vaihdettu.

Mutta nyt lähtee ja kulkee. :lol:

Ei riemulla rajaa, kun Alfalla ajaa 8)

Avatar
alfista
Viestit: 2806
Liittynyt: 14 Helmi 2004, 00:55
Paikkakunta: Etelä-Pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja alfista »

Juuri noin kävi meikälläkin. Ensin seokset pieleen ilmin takia ja se poltti lambdan, joka vaihdettiin kahteen kertaan takuuseen. Korjattiin oire, ei vikaa.

No sen lisäksi piti vielä tehdä lambdan liittimen ohitusleikkaus kontaktihäiriöiden takia ja vasta sen jälkeen tämä on kulkenut kuin unelma. Noita kontaktivikoja koneen käyntiin liittyen näkyy olevan melko yleisesti ja korjaus on perinteinen kolvilla tinaa menetelmä.

Vastaa Viestiin