Help, help lambdavika 166:ssa?
Valvoja: Moderators
- Rölli ja metsänhenki
- Viestit: 410
- Liittynyt: 31 Heinä 2003, 17:35
- Paikkakunta: Hyvinkää
Help, help lambdavika 166:ssa?
No nyt on sitten vikaa meidänkin 2-litrasessa. Eli kysessä vm2000 166 2-litran koneella.
Ja oireet seuraavat:
- lähtee liikkeelle kuin täi tervasta, mutta kun kierrokset nousevat yli 2500 niin sitten mennään.
- kun vetää kierroksilla likelle 6000 niin kierrokset leikkaantuvat ikään kuin kierrsluvun rajoitin tulisi peliin mukaan
- tasanopeuksissa esim. moottoritiellä vetää ihan hyvin ja kulku on tasaista
Mutta mikä yllättävintä nämä oireet eivät ole aina päällä. Sain hieman tietoa, että ajoituksenmuunnin voisi tehdä näitä oireita (jumiuttelee). Onko kellään, jolla ajoituksen muunnin on vaihdettu jonkin syyn takia ollut samanlaisia oireita?
Ja oireet seuraavat:
- lähtee liikkeelle kuin täi tervasta, mutta kun kierrokset nousevat yli 2500 niin sitten mennään.
- kun vetää kierroksilla likelle 6000 niin kierrokset leikkaantuvat ikään kuin kierrsluvun rajoitin tulisi peliin mukaan
- tasanopeuksissa esim. moottoritiellä vetää ihan hyvin ja kulku on tasaista
Mutta mikä yllättävintä nämä oireet eivät ole aina päällä. Sain hieman tietoa, että ajoituksenmuunnin voisi tehdä näitä oireita (jumiuttelee). Onko kellään, jolla ajoituksen muunnin on vaihdettu jonkin syyn takia ollut samanlaisia oireita?
- Pablo Honey
- Viestit: 662
- Liittynyt: 15 Huhti 2005, 20:20
- Car(s): Ex 156 2.5 V6
- Paikkakunta: Tampere
Re: Help, help
Tämä oire on ainakin kuin suoraan Alfistin käsikirjasta kohdasta "ILMI-ongelmat". Mutta kuten alfistakin sanoi, tutki nyt kuitenkin ensin, ettei missään ole imuvuotoja.Rölli ja metsänhenki kirjoitti: - kun vetää kierroksilla likelle 6000 niin kierrokset leikkaantuvat ikään kuin kierrsluvun rajoitin tulisi peliin mukaan
-
- Viestit: 925
- Liittynyt: 11 Maalis 2003, 10:58
- Car(s): Alfa Romeo Giulia Super -19
Fiat Tipo Cross -21 - Paikkakunta: Tuusula
Nyt kun asia tuli puheeksi, niin muistan että viallinen lambda teki 155:n alaväännön heikoksi. Veti hyvin vajaasta kolmesta tonnista. Mutta ei se nyt ihan "täi tervassa" ollut. Muut oireet olivat lievä nykiminen (vain ajoittain) ja kohonnut kulutus (ja karmeat päästöarvot), joten ei taida suoraan täsmätä. Mutta lambda voi ilmeisesti oireilla hyvin monella tavalla.
Hieman eri moottori (1,8TS), mutta liene pätee tähänkin:
Auto nyki tasakaasulla valtavasti, oli täysin hengetön alakierroksilla (<3000), otti kyllä kierroksia tappiin asti, mutta verkkaisesti. Tyhjäkäynti huojahteli ajoittain (rykien). Kulutus hieman koholla.
Putsasin ilmin -> suuri parannus tankillisen ajaksi, sitten oireet palasivat pahempina.
Otin sisuuntuneena Hki-Oulu siirtymän P-paikalla ilmin liittimen irti ja ainut muutos auton toiminnassa oli syttynyt moottorin vikavalo.
Eli ilmi voi olla TÄYSIN vainaa ilman että lastuaivo tajuaa sitä.
Ja kyllä, täälläkin päästöt olivat rajoissa. Ainoastaan HC koholla normaalista (sytytyshäiriöitä) ja lambda aavistuksen laihan puolella.
Rohkeasti vain irroittamaan liitin ja kokeilemaan.
Auto nyki tasakaasulla valtavasti, oli täysin hengetön alakierroksilla (<3000), otti kyllä kierroksia tappiin asti, mutta verkkaisesti. Tyhjäkäynti huojahteli ajoittain (rykien). Kulutus hieman koholla.
Putsasin ilmin -> suuri parannus tankillisen ajaksi, sitten oireet palasivat pahempina.
Otin sisuuntuneena Hki-Oulu siirtymän P-paikalla ilmin liittimen irti ja ainut muutos auton toiminnassa oli syttynyt moottorin vikavalo.
Eli ilmi voi olla TÄYSIN vainaa ilman että lastuaivo tajuaa sitä.
Ja kyllä, täälläkin päästöt olivat rajoissa. Ainoastaan HC koholla normaalista (sytytyshäiriöitä) ja lambda aavistuksen laihan puolella.
Rohkeasti vain irroittamaan liitin ja kokeilemaan.
- Rölli ja metsänhenki
- Viestit: 410
- Liittynyt: 31 Heinä 2003, 17:35
- Paikkakunta: Hyvinkää
- Italian Stallion
- Viestit: 791
- Liittynyt: 03 Maalis 2003, 10:32
- Car(s): 2 x Alfa Romeo 147 Collection -08 , Vespa PK 80 -83 (ex Alfa 166x2, 156 1.8 sw, 75 Ts -88, Lancia Delta 1.3 -89, Autobianchi A112, Fiat Pandax6, Punto EVO, Fiat 850x2)
- Paikkakunta: Rovaniemi
- Viesti:
Eikös mittaristoon syttynyt mitään varoitusvaloja? Mulla ilmeni eilen sellainen oranssi moottorinkuva sinne tauluun. Ketutuksissani en ole edes kiinnostunut katsomaan (manuaalista) mitä sekin merkkaa Lambada siellä(kin) varmaan on mennyt, vaikka minkäänlaisia muita oireita ei autoon ole tullut. Pitää kai käyttää se letkuissa kunhan ehtii.
Makuasioista voi tinkiä, faktoista ei.
- Rölli ja metsänhenki
- Viestit: 410
- Liittynyt: 31 Heinä 2003, 17:35
- Paikkakunta: Hyvinkää
No sitä huoltopäällikkökin ihmetteli. Mutta testeri ilmoitti yksiselitteisesti lambdan ja tänään se vaihdetaan. Oli jokin maattovika. Enkä epäile joittei Carpojilla Järvenpäässä Alfoja tunneta.
Ilmi ja lämpötilatunnistimet toimivat niin kuin pitää. Sattuu olemaan vielä Boschin koulutuspäivä siellä korjaamolla ja kouluttaja siis paikalla. Onpahan kerrankin todellinen "Bosch" jolla kouluttaa.
Mutta ilta on aamua viisaampi.
Ilmi ja lämpötilatunnistimet toimivat niin kuin pitää. Sattuu olemaan vielä Boschin koulutuspäivä siellä korjaamolla ja kouluttaja siis paikalla. Onpahan kerrankin todellinen "Bosch" jolla kouluttaa.
Mutta ilta on aamua viisaampi.
- Italian Stallion
- Viestit: 791
- Liittynyt: 03 Maalis 2003, 10:32
- Car(s): 2 x Alfa Romeo 147 Collection -08 , Vespa PK 80 -83 (ex Alfa 166x2, 156 1.8 sw, 75 Ts -88, Lancia Delta 1.3 -89, Autobianchi A112, Fiat Pandax6, Punto EVO, Fiat 850x2)
- Paikkakunta: Rovaniemi
- Viesti:
Meikän vempula menee Deltaan letkuihin klo 12.30, sittenhän tuon näkee. Onhan noilla testereillä joskus haamujakin metsästelty, mutta onneksi ei omasta autosta. Velipojan entisestä Sokotasta ei vikaa löytynyt (reaalimaailman vika oli todella huono käynnistyvyys ja pumppaavasti ryntäilevät kierrokset, jotka vaelsivat 1000 ja 3000 välillä), vaikka testeri näytti aina eriä vikaa ja osaa vaihdettiin oikein konttitolkulla. Jossain vaiheessa veli kypsyi ja totesi rauhalliseen tyylinsä "eiköhän se arpominen jo nyt riitä", ja purki kaupan.
Makuasioista voi tinkiä, faktoista ei.
- Rasvis
- Spiderman
- Viestit: 11248
- Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
- Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, C3 2016, ID.3 Pfennigfuchser Edition 2021
- Paikkakunta: Nurmijärvi
Jostain syystä ainakaan tietynikäinen Motronic M1.5.5 ei tykkää sytyttää tuota merkkivaloa vaikka huomaakin lambdavian. Omasta autosta kun lueskelee vikamuistia niin usein sinne on tallentunut lambdaherja, mutta merkkivalo ei ole syttynyt kertaakaan. Näkyy se silti testatessa toimivan.Italian Stallion kirjoitti:Eikös mittaristoon syttynyt mitään varoitusvaloja?
Kerrottiinko, missä se huono maa tarkkaan ottaen oli? Omassa kun tuntuu olevan samaa murhetta.Rölli ja metsänhenki kirjoitti:Mutta testeri ilmoitti yksiselitteisesti lambdan ja tänään se vaihdetaan. Oli jokin maattovika.
- Epäkelpokeräilijä -
- Rölli ja metsänhenki
- Viestit: 410
- Liittynyt: 31 Heinä 2003, 17:35
- Paikkakunta: Hyvinkää
No ei se testeri sitä kertonut. Ilmoitti vaan maahäiriötä. Lambdan vaihdolla ilmoitus saatiin pois. Ja alkoi autokin käymään paremmin.
Boschin kouluttaja oli ihan äimänkäkenä kun moottorin käytös oli aivan poikkeavaa. Pakokaasut tosi kuumat ja kone ie todellakaan alkuun meinanut ottaa kierroksia. Onneksi oli korjaamolla koulutuspäivä ja oppipahan Boschin kaverikin jotakin italialaisten autojen sielunelämästä. Lambdan vaihdolla kone siis saatiin käymään paremmin.
Ja testaus jatkui kun moottori ei oikein käynyt kunnolla. Ja kuinkas ollakaan ilmamäärämittari leikkasi lukemiaan miten sattui kun kierroksia nosti. Välillä päästi kierrosluvun rajoittimelle ja välillä pätkäsi aikaisemmin. Tämä siis selitti sen että kierrokset leikkaantui 3000-6000 välillä. Joten myös sekin vaihtoon.
Joten tuplavika. Olin muuten itse vieressä seuraamassa Boschin mittarin lukemia tuolle Ilmille ja käyttäytyi juuri tuolla tavalla.
Ja tuossa meidän autossa on juuri tuo M 1.5.5 ja häiriövalot eivät palaneet.
Mutta tänään pitäisi auto saada kuntoon. ja jos sitten 2TS kiihtyisi paremmin kuin 1.8TS
Boschin kouluttaja oli ihan äimänkäkenä kun moottorin käytös oli aivan poikkeavaa. Pakokaasut tosi kuumat ja kone ie todellakaan alkuun meinanut ottaa kierroksia. Onneksi oli korjaamolla koulutuspäivä ja oppipahan Boschin kaverikin jotakin italialaisten autojen sielunelämästä. Lambdan vaihdolla kone siis saatiin käymään paremmin.
Ja testaus jatkui kun moottori ei oikein käynyt kunnolla. Ja kuinkas ollakaan ilmamäärämittari leikkasi lukemiaan miten sattui kun kierroksia nosti. Välillä päästi kierrosluvun rajoittimelle ja välillä pätkäsi aikaisemmin. Tämä siis selitti sen että kierrokset leikkaantui 3000-6000 välillä. Joten myös sekin vaihtoon.
Joten tuplavika. Olin muuten itse vieressä seuraamassa Boschin mittarin lukemia tuolle Ilmille ja käyttäytyi juuri tuolla tavalla.
Ja tuossa meidän autossa on juuri tuo M 1.5.5 ja häiriövalot eivät palaneet.
Mutta tänään pitäisi auto saada kuntoon. ja jos sitten 2TS kiihtyisi paremmin kuin 1.8TS
- Rölli ja metsänhenki
- Viestit: 410
- Liittynyt: 31 Heinä 2003, 17:35
- Paikkakunta: Hyvinkää
Juuri noin kävi meikälläkin. Ensin seokset pieleen ilmin takia ja se poltti lambdan, joka vaihdettiin kahteen kertaan takuuseen. Korjattiin oire, ei vikaa.
No sen lisäksi piti vielä tehdä lambdan liittimen ohitusleikkaus kontaktihäiriöiden takia ja vasta sen jälkeen tämä on kulkenut kuin unelma. Noita kontaktivikoja koneen käyntiin liittyen näkyy olevan melko yleisesti ja korjaus on perinteinen kolvilla tinaa menetelmä.
No sen lisäksi piti vielä tehdä lambdan liittimen ohitusleikkaus kontaktihäiriöiden takia ja vasta sen jälkeen tämä on kulkenut kuin unelma. Noita kontaktivikoja koneen käyntiin liittyen näkyy olevan melko yleisesti ja korjaus on perinteinen kolvilla tinaa menetelmä.