Uusi kompura, mutta mikä ja mistä?

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 11248
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, C3 2016, ID.3 Pfennigfuchser Edition 2021
Paikkakunta: Nurmijärvi

Uusi kompura, mutta mikä ja mistä?

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Kai se on laitettava uusi ilmastoinnin kompressori. Periaatteesta en mielelläni laita hajonneiden tilalle käytettyjä kuluvia osia, joten pitää varmaan tilata ihkauusi vaikka lompakko hikoileekin verta. Toisaalta mieluummin hikoileva lompuuki kuin hikinen safööri :?

Onko jollakulla tietoa minkä merkkinen ja mallinen tuo 164:n kompressori on? Mulla kun ei ole hetkeen aikaan mahdollisuuksia tutkia omaa autoani, ja laittaisin mielelläni murikan mahdollisimman pian hakuun. Tai voisiko tuonne sopia joku toinenkin malli?

Entäpä, onko kenelläkään tietoa mistä tuollaisen voisi saada jotakuinkin kohtuuhintaan? Halpaa lienee turha kysellä... :(
- Epäkelpokeräilijä -

Avatar
alfa164
Viestit: 2016
Liittynyt: 16 Huhti 2003, 20:47
Car(s): pösö 607,nissan primera,toyota corolla verso mmt,renault clio sport-04.GTV tb v6(ex)166 v6(ex)4x164(ex)
Paikkakunta: luvia

Viesti Kirjoittaja alfa164 »

kannattaa kysellä IN-CAPRINOSTA.puh:050-3454341.itsellä ei kyseisestä liikkeestä ole muuta kokemusta kuin tilattu purkuluettelo 164:seen.

Avatar
Ricambi
Viestit: 1435
Liittynyt: 02 Maalis 2003, 20:00
Car(s): Alfa 159 Q4 3,2 JTS -06
Alfa 155 TSPARK 16V 2.0 -95
Alfa 164 V6 3.0 -91
UAZ 31512 -87
Honda CB 750 K2 -72
ex.166 V6 3.0 -99....
Paikkakunta: Tampere

Re: Uusi kompura, mutta mikä ja mistä?

Viesti Kirjoittaja Ricambi »

Scuderia Rasvanäppi kirjoitti:Kai se on laitettava uusi ilmastoinnin kompressori. Periaatteesta en mielelläni laita hajonneiden tilalle käytettyjä kuluvia osia, joten pitää varmaan tilata ihkauusi vaikka lompakko hikoileekin verta. Toisaalta mieluummin hikoileva lompuuki kuin hikinen safööri :?

Onko jollakulla tietoa minkä merkkinen ja mallinen tuo 164:n kompressori on? Mulla kun ei ole hetkeen aikaan mahdollisuuksia tutkia omaa autoani, ja laittaisin mielelläni murikan mahdollisimman pian hakuun. Tai voisiko tuonne sopia joku toinenkin malli?

Entäpä, onko kenelläkään tietoa mistä tuollaisen voisi saada jotakuinkin kohtuuhintaan? Halpaa lienee turha kysellä... :(
Alfa 164 on käyttänyt Jaappanilaista Sanden SD-709:ää. Alfat, V6 ja TS:ä käyttivät samaa kompressoria. Omaani ymppäsin puretusta TS:stä kompressorin tämä kompura oli uudempaa mallia missä oli moniurahihna, vaihdoin hihnapyörän vuotavasta kompressorista jonka sain kaverilta. Käytettyä kompressoria kannattaa aina koeponnistaa ennen kuin asentaa sen autoon, kokemuksesta viisastuneena :silly:

Kysele esim. Fusti Oy:ltä

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 11248
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, C3 2016, ID.3 Pfennigfuchser Edition 2021
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Miten tuo koeponnistus tapahtuu? Voiko sen tehdä kuka tahansa kylmälaiteasentaja vai pitääkö pirssi viedä jollekin autoilmastointeja rassaavalle pajalle?

Kiitos vinkeistä ja kompuran mallista. Yritän kuitenkin vielä kysellä mitä tuollainen uusi mutikka maksaa, en viitsisi taas kohta laittaa tilalle uutta kompressoria. Vaan hintanoteerauksethan sen lopullisen totuuden kertovat.
- Epäkelpokeräilijä -

GAMMA500
Viestit: 2222
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 22:38

Viesti Kirjoittaja GAMMA500 »

Tosta In-Caprinosta täytyy sanoa sen verran että jotain osia olen sieltä saanut hankittuakin mutta nopeusmittarin anturia en, odottelin ainakin kuukauden sitä ja se heppu kehui lähettävänsä/tuovansa ohikulkumatkalla. Kerran jopa sanoi lähettäneensä sen jo mutta ei ollut kuitenkaan lähettänyt, samoiten yksi olikin ollut rikki. Lopulta väsyin odotteluun ja puhalsin pelin poikki.

Fusti taas on mielestäni ylihinnoittelun mekka. Mm. jäähdyttäjä olisi maksanut 1000mk, Azzurrosta hommasin uuden 990mk:lla :crazyeyes:

Joillain on tietysti toisenlaisiakin kokemuksia... :?

Avatar
Abarth
Viestit: 3104
Liittynyt: 02 Maalis 2003, 09:14
Car(s): 5 kpl.
-75 T-spark
-75 T-spark/1.8 Tbo
-Alfetta Gt
-Giulia Gtj6
-Grand Voyager 3.3
Paikkakunta: Riihimäki

Viesti Kirjoittaja Abarth »

Ota kompura isäukon autosta. Ei se sillä mitään tee. Itse ehdotti.

Avatar
Garrett
Viestit: 419
Liittynyt: 28 Helmi 2003, 13:52
Car(s): R4T ~200kW & V8 166kW & PHEV 120kW+89kW = 3 x 4WD
Paikkakunta: Nurmijärvi
Viesti:

Re: Uusi kompura, mutta mikä ja mistä?

Viesti Kirjoittaja Garrett »

Scuderia Rasvanäppi kirjoitti: Entäpä, onko kenelläkään tietoa mistä tuollaisen voisi saada jotakuinkin kohtuuhintaan? Halpaa lienee turha kysellä... :(
Hellan kirja tuntee kahta eri kompressoria 3.0 V6:een. Ohjeellinen vuosimallijako on vm 92, mutta kaikissa on kuitenkin merkintä, että tarkasta alkuperäisnumero. :?

-> 92 jäisi maksamaan 870 euroo
92 -> taasen 650 euroo.

Runkoveloitus oli molemmissa nolla, eli vanhaa ei tarvitse palauttaa. Jättää hieman varaa katsella kiinnityksiä ja letkuliitäntöjen paikkoja.
Olin kahden auton loukussa. Huh, selvisin - tuli kolmas.

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 11248
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, C3 2016, ID.3 Pfennigfuchser Edition 2021
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Abarth kirjoitti:Ota kompura isäukon autosta. Ei se sillä mitään tee. Itse ehdotti.
Eihän se tee, mutta kun systeemi on kai kolme vuotta ollut ilman kylmäainetta ja käyttämättä, en usko sen kompurankaan olevan enää kovin hyvässä hapessa. Tiivisteet eivät oikein tykkää seisottamisesta.
Garrett kirjoitti:-> 92 jäisi maksamaan 870 euroo
92 -> taasen 650 euroo.
Voi prkle... Tulee taas harrastukselle hintaa. Mitähän sisäelimiä pitäisi pistää myyntiin?

Alppilan Autohuollostakin kyselin kompuraa, eivät osanneet sanoa tarkkaa hintaa kun mallinumerosta kuulemma puuttui loppuliite. Hinnat ovat kuitenkin 650 ja 1000 euron välillä, siihen sitten vielä (omat) työt ja täyttö päälle. Sillähän saisi käytetyn kutoskoneen :crazyeyes:

Waecolla ei kukaan vastannut puhelimeen, pitää vielä kysellä sieltä. Pahasti kyllä alkaa näyttää siltä, että joutuu turvautumaan B-osaan. Tiesikö kukaan mitään sen koeponnistuksen hoitamisesta? Kun en viitsisi romua ostaa.
- Epäkelpokeräilijä -

Avatar
silverine
Viestit: 2470
Liittynyt: 19 Syys 2005, 11:07
Car(s): Giulia 2.0
156 3.0 V6 Q2 kompuralla
Mito QV -10
ex: 166 3.0 V6
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja silverine »

Ilmastoinnin kompura pitää ääntä joka
viittaa finaalissa olevaan laakeriin..näin
sanoi Konalan Pikahuollon jamppa.
No tiskille kysymään onko laakeri
vaihdettavissa vai onko hankittava
koko hoito ja kuten arvata saattaa,
uus kompura 1600e... :mrgreen: .
Melkein tuli kaupat.

Onkos 156:sen omistajat rempanneet
ilmastoinnin kompuraansa?
Onko moottorikoolla ja v-mallilla jotain
merkitystä kun tiskillä ne kysyivät...
nimittäin varaosahaulla löytyis 1.8/2.0 -
litraisiin 350-400 eurolla kompuraa...(?)
Ken Alfan kanssa leikkiin ryhtyy, se leikin kestäköön.
https://www.youtube.com/watch?v=kobnsqo2fSM

Avatar
Rölli ja metsänhenki
Viestit: 410
Liittynyt: 31 Heinä 2003, 17:35
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja Rölli ja metsänhenki »

Kyll se on eri kompura 2,5:ssa kuin muissa. Jos saat sen varaosanumeron selville niin Autocliman sivuilta löytyy sopiva kompura. Nopeasti katottuna noin 750 plus alvi.

Sitten soitto vaikka Finnklimalle Tuusulaan ja kompura sitä kautta Suomeen. Ei sitä Deltalta kannata :wink:

V6
Viestit: 5200
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 22:29
Car(s): -
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja V6 »

kompura on sandenin eli japanilainen merkki tehty ranskassa yllättäen
lue tuosta lisää:

http://tinyurl.com/rf5h3
Mediocrity is a sin
Kuvat
155 8V 92>155 16V 96>156 V6 98>156 V6 02>Helkama

Avatar
Laba
Viestit: 377
Liittynyt: 14 Elo 2005, 14:16
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja Laba »

Mutta onko tosiaan noin että jos kompurassa on laakeri mennyt niin koko kompura pitää vaihtaa?

Avatar
Rölli ja metsänhenki
Viestit: 410
Liittynyt: 31 Heinä 2003, 17:35
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja Rölli ja metsänhenki »

Niin se näytti Autocliman luettelokin. Siellä oli kaksi kompuraa Alfaan ja toinen oli pienemmille moottoreille ja toinen oli merkitty vain 156:seen

Avatar
silverine
Viestit: 2470
Liittynyt: 19 Syys 2005, 11:07
Car(s): Giulia 2.0
156 3.0 V6 Q2 kompuralla
Mito QV -10
ex: 166 3.0 V6
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja silverine »

Tänx poijaat, kaivelin koodit ja numerot ylös.
Täytyy ottaa asia työn alle joskus tuonnempana,
onneksi ilmastoinnin käyttö ei ole akuuttia
moneen kuukauteen ja toimiihan tuo vielä...
Ken Alfan kanssa leikkiin ryhtyy, se leikin kestäköön.
https://www.youtube.com/watch?v=kobnsqo2fSM

Avatar
Maunu
Viestit: 3498
Liittynyt: 12 Kesä 2003, 05:27
Car(s): Stelvio 2,2 JTDM 210hv 2018, 159 2.4 JTDm Q4 SW 2008, Subaru Forester 2.0X 2006, Peugeot E-2008 2024
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja Maunu »

http://cgi.ebay.co.uk/ALFA-ROMEO-156-ai ... dZViewItem

Tossa olis yks firma joka myy uusia kompuroita ainakin edullisemmin kuin Delta
Myydään 159 2.4 JTDm sw 2007 osia.

Avatar
silverine
Viestit: 2470
Liittynyt: 19 Syys 2005, 11:07
Car(s): Giulia 2.0
156 3.0 V6 Q2 kompuralla
Mito QV -10
ex: 166 3.0 V6
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja silverine »

Sitä vaan jaksaa näin maallikkona aina ihmetellä
että jos tissejä turvottaa niin miksi pitää
vaihtaa koko lehmä? :evilbat:
Ken Alfan kanssa leikkiin ryhtyy, se leikin kestäköön.
https://www.youtube.com/watch?v=kobnsqo2fSM

V6
Viestit: 5200
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 22:29
Car(s): -
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja V6 »

luitko ton jutun minkä laitoin? siellä on pelkistä tisseistäkin juttua... :mrgreen:
Mediocrity is a sin
Kuvat
155 8V 92>155 16V 96>156 V6 98>156 V6 02>Helkama

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 11248
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, C3 2016, ID.3 Pfennigfuchser Edition 2021
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

^ Huijausta. Mitään tissejä ollut, juttua vaan jostain autonosista.
- Epäkelpokeräilijä -

Avatar
silverine
Viestit: 2470
Liittynyt: 19 Syys 2005, 11:07
Car(s): Giulia 2.0
156 3.0 V6 Q2 kompuralla
Mito QV -10
ex: 166 3.0 V6
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja silverine »

V6 kirjoitti:luitko ton jutun minkä laitoin? siellä on pelkistä tisseistäkin juttua... :mrgreen:
Jostain syystä juttu on niin hot ettei koneeni
päästä sitä lukemaan...latailee vuan.. :roll: :lol:
Ken Alfan kanssa leikkiin ryhtyy, se leikin kestäköön.
https://www.youtube.com/watch?v=kobnsqo2fSM

V6
Viestit: 5200
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 22:29
Car(s): -
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja V6 »

Mediocrity is a sin
Kuvat
155 8V 92>155 16V 96>156 V6 98>156 V6 02>Helkama

Avatar
silverine
Viestit: 2470
Liittynyt: 19 Syys 2005, 11:07
Car(s): Giulia 2.0
156 3.0 V6 Q2 kompuralla
Mito QV -10
ex: 166 3.0 V6
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja silverine »

No ei viddu avaa. Onkohan muija laittanut jonkun
eston päälle etten pääse tissisivustoille... :oops:
Ennen kuin Rolle paljastaa kulmahampaansa
niin voiskos V6 vaikka ystävällisesti referoida
sitä sitä tis..suomi24:sen juttua?
Jos siinä puhuttiin jotain ilmastoinnista :mrgreen: .
Ken Alfan kanssa leikkiin ryhtyy, se leikin kestäköön.
https://www.youtube.com/watch?v=kobnsqo2fSM

V6
Viestit: 5200
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 22:29
Car(s): -
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja V6 »

edit: laitoin jutun privana
Mediocrity is a sin
Kuvat
155 8V 92>155 16V 96>156 V6 98>156 V6 02>Helkama

Vieras

Viesti Kirjoittaja Vieras »

silverine kirjoitti:Ilmastoinnin kompura pitää ääntä joka
viittaa finaalissa olevaan laakeriin..näin
sanoi Konalan Pikahuollon jamppa.
No tiskille kysymään onko laakeri
vaihdettavissa vai onko hankittava
koko hoito ja kuten arvata saattaa,
uus kompura 1600e... :mrgreen: .
Melkein tuli kaupat.

Onkos 156:sen omistajat rempanneet
ilmastoinnin kompuraansa?
Onko moottorikoolla ja v-mallilla jotain
merkitystä kun tiskillä ne kysyivät...
nimittäin varaosahaulla löytyis 1.8/2.0 -
litraisiin 350-400 eurolla kompuraa...(?)
Soitin ja kysyin täällä ja kompressori 99iin 156een 2.5l koneella maksaa 650e jos antaa vanhan vaihdossa ja jos ei anna, niin 1125e Luonnollisesti originaali AR osa.

Avatar
silverine
Viestit: 2470
Liittynyt: 19 Syys 2005, 11:07
Car(s): Giulia 2.0
156 3.0 V6 Q2 kompuralla
Mito QV -10
ex: 166 3.0 V6
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja silverine »

Olis tarkoitus pikku hiljaa ryhdistäytyä eli tehdä jotain
tuolle laakereitaan valittavalle kompuralle..
Kysymys: tarvitaanko erikoistyökaluja kompuran purkuun/
kasaamiseen ja onko kompuralla oma hihna?
Ken Alfan kanssa leikkiin ryhtyy, se leikin kestäköön.
https://www.youtube.com/watch?v=kobnsqo2fSM

Avatar
jarvay
Viestit: 238
Liittynyt: 27 Syys 2005, 17:23
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jarvay »

GAMMA500 kirjoitti:Tosta In-Caprinosta täytyy sanoa sen verran että jotain osia olen sieltä saanut hankittuakin mutta nopeusmittarin anturia en, odottelin ainakin kuukauden sitä ja se heppu kehui lähettävänsä/tuovansa ohikulkumatkalla. Kerran jopa sanoi lähettäneensä sen jo mutta ei ollut kuitenkaan lähettänyt, samoiten yksi olikin ollut rikki. Lopulta väsyin odotteluun ja puhalsin pelin poikki.
Isellä vähän samanlaisia kokemuksia. Tilasin tulpat, vesipumpun ja sisustan osia omaan. Toi tänne ouluun liikematkallaan, mutta ainut joka oli oikea oli vesipumppu. Sisustan osat laittoi postissa mutta kun oli vanhempaan malliin vaikka tähdensin että täytyy olla uudempaan. En taida enää tilailla.

Avatar
silverine
Viestit: 2470
Liittynyt: 19 Syys 2005, 11:07
Car(s): Giulia 2.0
156 3.0 V6 Q2 kompuralla
Mito QV -10
ex: 166 3.0 V6
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja silverine »

silverine kirjoitti:Olis tarkoitus pikku hiljaa ryhdistäytyä eli tehdä jotain
tuolle laakereitaan valittavalle kompuralle..
Kysymys: tarvitaanko erikoistyökaluja kompuran purkuun/
kasaamiseen ja onko kompuralla oma hihna?
Niin. Onko tietoa?
Ken Alfan kanssa leikkiin ryhtyy, se leikin kestäköön.
https://www.youtube.com/watch?v=kobnsqo2fSM

Avatar
heus
Viestit: 59
Liittynyt: 24 Syys 2004, 02:13
Paikkakunta: lahti

Viesti Kirjoittaja heus »

Ilmastoinnin kompurassa on ainoa laakeri minkä voi vaihtaa ni on hihnapyörän ja sie tuskin sen ääntelystä puhunu.. kompura ku rupee ääntelemää ni se on yleisemmin leikannu kiinne.. mikä tapahtuu tosi herkästi jos ilmastointi on mennyt rikki ja se korjataa ja täytetää muttei laiteta järjestelmää voitelu öljyä.. koska kompura on mäntä kompura, ja sen ns.sylinterinä toimii kompuran alumiini runko.. ja sen kompura ei tarvi olla juuri sen merkkinen mikä on vanha.. koska kaikki kompurat on melkein samanlaisilla kiinnityksillä... sanden on kallis merkki.. esim. seltec on halvempi ja ihan yhtä kestävä oikein huollettuna, ja joka mallia ja kokoa löytyy myös...
*156 v6*

tube68
Viestit: 249
Liittynyt: 18 Heinä 2005, 23:44
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja tube68 »

hei,

ilmeisesti minullakin on kompura menossa tai mennyt kun pitää ihan hirveetä ääntä. Kuka mahtaa pääkaupunkiseudulla tietää näistä asioista? Käykö ihan normaali korjaamo esim malminkartanon ad autohuolto?

Tube

PSS
Viestit: 426
Liittynyt: 15 Maalis 2006, 16:51
Car(s): 156 V6 2.5 SW Boselift 2002/06 Novitec putket KW alusta
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja PSS »

tube68 kirjoitti:hei,

ilmeisesti minullakin on kompura menossa tai mennyt kun pitää ihan hirveetä ääntä. Kuka mahtaa pääkaupunkiseudulla tietää näistä asioista? Käykö ihan normaali korjaamo esim malminkartanon ad autohuolto?

Tube
Malminkartano tekee kyllä, mutta suositteli ostamaan sen kompuran muualta kuin Deltasta hinnan takia. Itse tilasin Ebayn kautta saksasta kotiinkuljetettuna hintaan 360€. Ajattelin huomenna mennä näyttämään sitä onko osa oikea :)

Katso http://www.alfabbs.fi/viewtopic.php?t=11049

tube68
Viestit: 249
Liittynyt: 18 Heinä 2005, 23:44
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja tube68 »

kyselin vähän mistä saisi näitä kompuroita ja yrityksestä WEYRA (Saksasta) niitä voi tilata suoraan (sama yritys joka myy ko. tuotteita ebay:ssa).

Onko kukaan itse vaihtanut kompuraa, jos niin kuinka vaikeaa se on, ilmeisesti aika ahdas paikka (olettaen että kylmäaineet saa ensin pois)?

Avatar
Jappe
Viestit: 1714
Liittynyt: 06 Maalis 2003, 21:49
Car(s): GTV 2.0 TS . Tesla M3P
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Jappe »

Mulla myös GTVn kompura vuotaa tolla lampulla katsottuna.
Eikös noi tiivisteet ole ihan o-renkaita, ei luulis olevan vaikeeta vaihtaa ihan itse ?
- Alfaholic -

PSS
Viestit: 426
Liittynyt: 15 Maalis 2006, 16:51
Car(s): 156 V6 2.5 SW Boselift 2002/06 Novitec putket KW alusta
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja PSS »

Tänään Malminkartanolla verrattiin sitä uutta Weyran Sanden-kompuraa ja Alfassa olevaa. Yllättäen ne olivat kaikin puolin IDENTTISIÄ. Kaikki koodit samoja, vain sarjanumero eri. Siis Delta olisi velottanut 1700€ samasta Sanden kompurasta jonka saa Saksasta 290€+ALV +posti. Aika uskomatonta.

Avatar
teuhka
Viestit: 239
Liittynyt: 05 Joulu 2003, 23:38
Paikkakunta: Imatra

Viesti Kirjoittaja teuhka »

Onhan siinä jälleen kerran DAlla katteet kohdallaan - viisinkertainen hinta eikä Weyra`kaan ilman katetta myy!

Avatar
Wile E. Coyote
Viestit: 4143
Liittynyt: 23 Kesä 2003, 07:24
Car(s): GTV V6 TB 1996
käyttöauto:turbo traktori
156 V6 Q2 2000
"in memoriam"
Paikkakunta: Kuusankoski

Re: Uusi kompura, mutta mikä ja mistä?

Viesti Kirjoittaja Wile E. Coyote »

Oma 156 kompura on ihan finaalissa. Luulin ensin että laatikko on hajoamassa kun vinkuva, toisinaan hankaava kahiseva ääni tuntui muuttuvan kierrosten mukaan ja lähes katosi vapaalle laittaessa. Sitten tajusin että tulee jakopään suunnalta ja ajattelin että no nyt se myrkyn lykkäsi jos sieltä joku laakeri tai rulla pettää. No ei tämäkään halpa eikä hyvä vaihtoehto ole, mutta halvempi kuitenkin. Ehkä.

Melkoinen suo yrittää selvittää oikea osanumero. Minulla oli tieto että sandenin sd7v16 malli 1120 on oikea. No sitä metsästäessä törmäsin jos jonkinlaiseen "tietoon" ja kävi ilmi että oikein mistään ei tuntunut löytyvän tuota tyyppi 1120, kaikkia muita mahdollisia kyllä. No yritin selvitään oem numeroa mutta niitäkin on miljoona erilaista ja alkoi hirvittää että onko esim siinä hihnapyörässä tosiaan eroa jokaisen numeron kohdalla, vai mitkä oikeasti käy? Ja missä malleissa on sama kompura samalla pyörällä ja kiinnityksellä jne.


Jotta sekaannus olisi täydellistä joillain kompura kauppiaillakin on sekavia tietoja sivuillaan. Esim varaosahausta löytyy tyyppi 722 jota mainostetaan v6 koneiseen, vaikka tietääkseni se on tessukkaan. Kuitenkin se on tekstin mukaanotettu v6 mallisesta. Yhdellä saksalaisella puolestaan on myynnissä 156 v6 sandenin kompura mutta oem numeroa eper ei tunne ollenkaan, ja auton mallimerkintä on 156 2,5i v6 16v twinspark :mrgreen: Ota siitä sitten selvä.

Metsästin sitten sandenin taulukoita, ja yllätys yllätys niissäkin on keskenään ristiriitaisia tietoja. Toisessa väitetään että oikeaksi luulemani oem numero on 155 ja 164td mallin kompura, mutta samassa taulukossa toisaalla se kerrotaan 156 v6 kompressoriksi. Taulukossa on siis virhe, ja td koneisten kompura löytyy kahteen kertaan. Yllätys ei ole suuri että kyseessä on italialainen taulukko :lol:

Nyt olen kaiken tämän varmistamisenpoistamisenvälttämisenehkäisemisen jälkeen päätynyt mielestäni absoluuttisen oikeaan lopputulokseen:

OEM numero 60813335 ->korvattu numerolla 60607289 on oikea. Löytyy myös koodit 71781777, 71781778, 71721747, 71721748, 55192897 ja 71721748 jotka ilmeisesti kaikki ovat yhteensopivia ja vastaavat mallia:

Modello Sanden SD7V16 1120
Codice 12241
Frizione 120 Ø V612V

Alfat joissa tuo sama osa on ovat taulukon mukaan ainakin:
156 v6
166 2,0 v6
GT 3,2 v6
GTV ja Spider 3,0 v6 (24V ?)

mainintaa ei ole esim 156GTA, 166 3,0 ja eikös ole myös 3,2 versio, tai GTV/Spider 3,2 jotka kaiken järjen mukaan ovat myös samalla osalla. Onko jollain varmaa tietoa? Listasin tähän viestiin mahdollisimman paljon parhaan kykyni mukaan oikeaksi varmistamaani tietoa koska huomasin että sitä ei tahdo foorumilta eikä netistä helposti löytyä. Toivottavasti tästä on muillekin apua.

Nyt kun tuo kauppias vielä vastaisi kyselyyni niin voisi pistää tilauksen vetämään :!:
Ayrton Senna da Silva forever

Vastaa Viestiin