Satulat

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Silvio
Viestit: 1034
Liittynyt: 16 Syys 2005, 15:09
Paikkakunta: Haukipudas

Satulat

Viesti Kirjoittaja Silvio »

Joo eli tällanen operaatio ois nyt: Jarrusatulat korinväriin,siis punaisiksi. Oon muutamassa punasessa nähny korinsa väriset satulat ja mielestäni pukee loistavasti! Kaverilla mustassa evo mitsussa punaiset satulat ja hyvin toimii siinäkin 8) Onko siis maaluusta kokemuksia? Joskus oon kuullu myös että punaisia "muovisuojia" olis kanssa olemassa...
Kaikki musiikki on paskaa,paitsi hevi.Ja se se vasta paskaa onkin..

Avatar
-tommi-
Viestit: 510
Liittynyt: 09 Maalis 2005, 09:02
Car(s): 159, 2.4 JTDm -2006 Sportwagon
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja -tommi- »

Ei aivan korinvärinen mutta eipähän ole ruosteenruskeakaan --->
albumini


Mitäs nuo muovikuoret on?

Silvio
Viestit: 1034
Liittynyt: 16 Syys 2005, 15:09
Paikkakunta: Haukipudas

Viesti Kirjoittaja Silvio »

Kuulopuhetta,en tiiä minkälaiset ne on.. Miten itelläs onnistu maaluu?
Kaikki musiikki on paskaa,paitsi hevi.Ja se se vasta paskaa onkin..

Avatar
-tommi-
Viestit: 510
Liittynyt: 09 Maalis 2005, 09:02
Car(s): 159, 2.4 JTDm -2006 Sportwagon
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja -tommi- »

Pientä hiontaa maalattaville pinnoille, jonka jälkeen kuumuutta hyvin kestävää maalia pintaan.
Ovat kuulemma maalanneet aivan perus automaaleillakin noita, eli ei välttämättä tarvitsisi olla kuumuusluokittelua :? .

Hiekkapuhallus olisi ollut paras käsittely ennen maalausta mutta hoituihan tuo rautaharjalla sekä pienimmmät kohdat Dremelillä.

Avatar
Epezi
Viestit: 7510
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, 33 P4, Sprint, 916 spider, Maserati 430, Lancia Thema 8.32, Opel Ampera, Ampera-e, VW Tiguan, VW Golf GTE
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Epezi »

Punaset on täälläkin. Ensimmäisen kerran hioin ja pesin brake cleanerillä pinnat jonka jälkeen suihkin ihan normaalia mastonin sprayta. Seuraavana vuonna totesin tuon turhan suureksi työksi ja vetelin tikkurilan Unicalla ja pensselillä satuloiden ollessa paikallaan (painepesurilla eka paskat pois), noin tunnin homma. Viittii vetää vaikka kakskertaa vuodessa.

Onhan noihin olemassa ihan omiakin maalejansa, mutta hyvin on pysyny noi normimaalitkin (vaikka radallakin on ajeltu).

Silvio
Viestit: 1034
Liittynyt: 16 Syys 2005, 15:09
Paikkakunta: Haukipudas

Viesti Kirjoittaja Silvio »

Joo en viittis sutia montaa kertaa vuodessa,tarkotus ois saada kerralla kestävä pinta,päälle ihan korimaali ois tarkotus saada. Riittänee kun pohjustus on kuumankestomaalia? Tai jos samalla sävyllä saa jotain kuumaa kestävää pintamaalia ni sitten sitä.
Kaikki musiikki on paskaa,paitsi hevi.Ja se se vasta paskaa onkin..

Avatar
Pasi
Viestit: 6786
Liittynyt: 30 Tammi 2004, 07:38
Car(s): :
Crosswagon Q4 '05
--- [ EX ] ---
156 2.5 V6 '98
159 2.4 JTDm '07
156 1.8 TS SW '02
33 1.7 IE '91
155 2.0 '92
33 1.7 IE '91
156 2.5 V6 SW '03
Bravo 1.4 Tjet '08
156 2.0 JTS '02
Sprint 1.5 QV '86
156 1.6 TS '98
33 1.7 IE '91
Paikkakunta: Loviisa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Pasi »

-tommi- kirjoitti:....sekä pienimmmät kohdat Dremelillä.
Millasella terällä/laikalla/harjalla!?

mulla tuppaa rispaantumaan ainakin nuo harja systeemit muutamassa minuutissa :crazyeyes:
33 IE → 156 TS → Sprint → 156 JTS → 156 V6 → 155 2.0 → 33 IE → 156 TS → 159 2.4 → 156 V6+Q4

Avatar
KauGoH
Viestit: 2114
Liittynyt: 03 Syys 2005, 15:39
Car(s): 159 2.4 JTDm -07. Spider(916) 2.0TS -96 EX: 156 V6 SW -04, EX:159 2.4JTDm Q4 -09.EX: 155 Q4 -94.EX:156 V6 -99, EX: 159 Q4 -06, EX:156 1.8 TS -98
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja KauGoH »

ei muuta kun halvinta kuraa maston modena maalia ja teräsharja/hiomapaperia näyttää hiukan, hyvä tulee, itse maalasin toukko kuussa ja on kestänyt kovemmatkin kurvaukset ja jarrutukset, välillä jarrut haisee hiukan palaneelle maalille kun antaa enemmän runtua :lol:

mutta maali on kestänyt kiinni, ei kannata uhrata enempää rahaa mokomaan hommaan, koska ajan kanssa se kuluu kyllä pois ja joutuu maalaamaan uudestaan!!!

Avatar
Wolffis
Viestit: 250
Liittynyt: 21 Heinä 2004, 02:02
Car(s): 33 1,7 16v, 159 2,4 JTDM
Paikkakunta: Kouvola

Viesti Kirjoittaja Wolffis »

ite hiekkapuhalsin satulat ennen maalausta ja hyvin on kestänyt! myös sitruunahapossa liottaminen voisi toimia! tosin siinä on varottava sylintereiden/mäntien syöpymistä! mutta kestävimmän saat kun poistat KAIKEN ruosteen pois ennen maalausta ja oikeastaan tuossa nuo ainoat kaksi tapaa, jolla se onnistuu...

Avatar
-tommi-
Viestit: 510
Liittynyt: 09 Maalis 2005, 09:02
Car(s): 159, 2.4 JTDm -2006 Sportwagon
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja -tommi- »

Pasi kirjoitti:/harjalla!?

pehmeämpi harja suli ja kimposi naamalle, jonka jälkeen yhdellä kovalla harjalla kaikki neljä satulaa.

Avatar
Tommo
Viestit: 181
Liittynyt: 29 Huhti 2005, 20:45
Paikkakunta: Laukaa

Viesti Kirjoittaja Tommo »

Miranolilla.Kestänyt vuoden ja hiukka radalla tota kovempaa rääkkiä...
Kiveniskemiä näkyy tulleen joista lähtenyt lohkeemaan enemmän.
Talven jälkeen taas maalattava...

porinfirina
Viestit: 82
Liittynyt: 27 Tammi 2005, 11:42
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja porinfirina »

Itse pudotin sitruunahappoämpäriin viikoksi, 2 päivää kyllä olis riittänyt. Kannattaa tulpata männanreikä + muut reiät. Tämän jälkeen kuivumaan ja kuivana oksidit pois jollain teräsharjalla kevyesti. Satula on kuin suoraan valulinjalta. Sitruunahappo n 3€.
Kannattaa tosiaan laittaa niin että sisälle satulaan ei pääse sitruunahappoliuosta, koska voi himmentää/polttaa sisäpinnan. Myös eloksointi lähtee jos käsijarrutaaki on eloksoitu, se kannattaa jättää pois ämpäristä.

porinfirina
Viestit: 82
Liittynyt: 27 Tammi 2005, 11:42
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja porinfirina »

:oops: En kyllä yhtään huomannut tuota Wolffiksen kommenttia...

Avatar
Wolffis
Viestit: 250
Liittynyt: 21 Heinä 2004, 02:02
Car(s): 33 1,7 16v, 159 2,4 JTDM
Paikkakunta: Kouvola

Viesti Kirjoittaja Wolffis »

sitruunahappoa käytettäessä on hyvä kikka sivellä vaseliinia kohtiin joihin ei halua syöpymiä! tietysti tulppauksen lisäksi...
ja muutama tunti liuoksessa pitäisi riittää, kun välillä harjailee ruosteita pois! ja parhaaseen tulokseen pääsee, jos saa pidettyä liuoksen lämpimänä suunnilleen jotain 30c (heitetty lämpöarvo!)

Avatar
Viikari
Viestit: 98
Liittynyt: 14 Heinä 2005, 21:54
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja Viikari »

porinfirina kirjoitti: Sitruunahappo n 3€.
Mistä tuota löytyy?
Miksi tyytyä tavanomaiseen?

Avatar
-tommi-
Viestit: 510
Liittynyt: 09 Maalis 2005, 09:02
Car(s): 159, 2.4 JTDm -2006 Sportwagon
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja -tommi- »

^ Citymarket.

Avatar
Epezi
Viestit: 7510
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, 33 P4, Sprint, 916 spider, Maserati 430, Lancia Thema 8.32, Opel Ampera, Ampera-e, VW Tiguan, VW Golf GTE
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Epezi »

Apteekista saisi 100gramman pussin jauhoa hintaan 1,60€
Mihinköhän määrään vettä tuota pitäisi laittaa?
Ilmeisesti esineet muoviämpäriin?
Poistaako tuo myös maalit ja massat?
Voiko tukivarren kierteellistä osaa laittaa ämpäriin?

Avatar
Wolffis
Viestit: 250
Liittynyt: 21 Heinä 2004, 02:02
Car(s): 33 1,7 16v, 159 2,4 JTDM
Paikkakunta: Kouvola

Viesti Kirjoittaja Wolffis »

sitruuna happoa minä ostin ihan rautakaupasta! muistaakseni oli jotain 50e/loppuelämän tarpeet! :P parhaan tuloksen sillä saa, kun ensin harjailee massat ynnä muut irto-töhnät pois ja sitten osat happoon lillumaan! ja kannattaa aika-ajoin harjailla niitä, että kaikki varmasti irtoaa!

Avatar
Bluebate
Viestit: 274
Liittynyt: 29 Maalis 2006, 15:15
Paikkakunta: Kokkola

Viesti Kirjoittaja Bluebate »

Puntossa maalasin satulat ja rummut. Maalin hain prismasta. Pieni purkki, olikohan jotain miranolia :lol: Mutta kuiteskin ihan pensselillä sudittavaa perusmaalia. Rapsin enimmät ruosteet ja töhnät pois ja pohjamaalasin ferrexillä. Vuoden verran auto ehti olla, ja maali oli kuin uusi.

Avatar
Pasi
Viestit: 6786
Liittynyt: 30 Tammi 2004, 07:38
Car(s): :
Crosswagon Q4 '05
--- [ EX ] ---
156 2.5 V6 '98
159 2.4 JTDm '07
156 1.8 TS SW '02
33 1.7 IE '91
155 2.0 '92
33 1.7 IE '91
156 2.5 V6 SW '03
Bravo 1.4 Tjet '08
156 2.0 JTS '02
Sprint 1.5 QV '86
156 1.6 TS '98
33 1.7 IE '91
Paikkakunta: Loviisa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Pasi »

Oletan että tuollattis fosforihappo ajaa saman asian kuin sitruunahappo!?!?

Nimittäin sitä löytyy :?
33 IE → 156 TS → Sprint → 156 JTS → 156 V6 → 155 2.0 → 33 IE → 156 TS → 159 2.4 → 156 V6+Q4

Avatar
Wolffis
Viestit: 250
Liittynyt: 21 Heinä 2004, 02:02
Car(s): 33 1,7 16v, 159 2,4 JTDM
Paikkakunta: Kouvola

Viesti Kirjoittaja Wolffis »

Pasi kirjoitti:Oletan että tuollattis fosforihappo ajaa saman asian kuin sitruunahappo!?!?

Nimittäin sitä löytyy :?
eipä ole minulla ainakaan kokemusta moisesta aineesta, mutta kokeilemallahan se selviää! jaa toki kokemukset kokeilun jälkeen! :wink:

Avatar
Keltsi
Viestit: 1842
Liittynyt: 14 Kesä 2004, 21:33
Car(s): 155 Q4, 156 2.4 JTD 10V, 156 GTA, 164 TB, 1666 3.0, B5 Qt
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja Keltsi »

Pasi kirjoitti:Oletan että tuollattis fosforihappo ajaa saman asian kuin sitruunahappo!?!?
Juu ei, Tuolla sitruunahapolla irtoaa ruoste ja fosforihapolla voidaan suojata puhdas rauta ruostumiselta (ainankin jossain määrin) Tämä siis on todella karkea yleistys.

Sitruunahaposta ei ole omakohtaista kokemusta, mutta fosforihappoa on tullut käytettyä muutama litra. Esim. kaverin korkeapaineisella vedellä pesty auton kori on nyt ollut vuoden verran tallissa hapotuksen jälkeen ilman pohjamaalia, eikä ruostumista ole havaittu.

Näistä erillaisista hapoista on keskusteltu paljon tuolla Overdriven puolella, joten sinne ihmettelemään, jos aihe kiinnostaa.

Avatar
Pasi
Viestit: 6786
Liittynyt: 30 Tammi 2004, 07:38
Car(s): :
Crosswagon Q4 '05
--- [ EX ] ---
156 2.5 V6 '98
159 2.4 JTDm '07
156 1.8 TS SW '02
33 1.7 IE '91
155 2.0 '92
33 1.7 IE '91
156 2.5 V6 SW '03
Bravo 1.4 Tjet '08
156 2.0 JTS '02
Sprint 1.5 QV '86
156 1.6 TS '98
33 1.7 IE '91
Paikkakunta: Loviisa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Pasi »

Keltsi kirjoitti: Juu ei, Tuolla sitruunahapolla irtoaa ruoste ja fosforihapolla voidaan suojata puhdas rauta ruostumiselta (ainankin jossain määrin) Tämä siis on todella karkea yleistys.

Sitruunahaposta ei ole omakohtaista kokemusta, mutta fosforihappoa on tullut käytettyä muutama litra. Esim. kaverin korkeapaineisella vedellä pesty auton kori on nyt ollut vuoden verran tallissa hapotuksen jälkeen ilman pohjamaalia, eikä ruostumista ole havaittu.

Näistä erillaisista hapoista on keskusteltu paljon tuolla Overdriven puolella, joten sinne ihmettelemään, jos aihe kiinnostaa.
Mulle myivät tuota fosforihappoa ruosteen poistamiseen... :crazyeyes:
33 IE → 156 TS → Sprint → 156 JTS → 156 V6 → 155 2.0 → 33 IE → 156 TS → 159 2.4 → 156 V6+Q4

Avatar
Epezi
Viestit: 7510
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, 33 P4, Sprint, 916 spider, Maserati 430, Lancia Thema 8.32, Opel Ampera, Ampera-e, VW Tiguan, VW Golf GTE
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Epezi »

Fosforihappo toimii taas paremmin siveltynä pensselillä esim korin ruostekohtiin hiekkapuhalluksen jälkeen pysäyttämään ruostumisen. On tärkeää että antaa pinnan Fosfatoitua eli kuivua kunnolla (=tahmea kalvo on hävinnyt) ennen hiomista ja ylimaalausta.
En ole halunnut suurta fosforihappoallasta koska se on niin kovaa myrkkyä että pelkän astian puhdistus vaatii suojavälineitä ja suojalaseja toisin kuin Sitruunahappo!
http://www.overdrive.fi/forum/viewtopic ... 7&start=15

Vastaa Viestiin