Moottorinohjauksen merkkivalo

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Avatar
155156
Viestit: 2102
Liittynyt: 11 Kesä 2003, 17:08
Car(s): Alfa Romeo Giulia Veloce Q4 2.0T vm. 2018
Alfa Romeo 156 2.5 V6 vm. 2001
ex-155 2.0 16V
ex-Sprint 1.5 QV
Paikkakunta: Jyväskylä

Moottorinohjauksen merkkivalo

Viesti Kirjoittaja 155156 »

Auto: 156 2.5 V6

Moottorinohjauksen merkkivalo (valo = moottorin kuva) syttyi palamaan kesken ajon :( , mutta moottori toimi silti OK. Kun auton käynnistää, valo palaa edelleen ja moottori käy hyvin. Ohjekirjassa valon paikalla on polttoaineen ruiskutuksen merkkivalo. Valo on öljynpaineen ja latauksen valon yläpuolella kierroslukumittarissa.

Onko muilla kokemusta vastaavasta?

Yritin etsiä foorumilta sitä järjestelmän resetointia kotikonstein, mutta en löytänyt millään. Sattuuko joku muistamaan miten se nollaus menikään?

Avatar
GTA
Viestit: 300
Liittynyt: 31 Maalis 2003, 12:23
Paikkakunta: Côte d'Azur, Ranska

Viesti Kirjoittaja GTA »

Tuo kuvailemasi valo lienee MIL eli Malfunction Indicator Lamp, jonka OBD systeemi sytyttää kun havaitsee jonkun vian. Jos autosi on "uudehko" 156, ei tuon valon resetoimiseen taida paljon muita kotikonsteja olla kuin hankkia EOBD interface, lisätietoa täällä ja täällä. Tuolla interfacella (hinta siis alle 100 euroa) pääset katsomaan ja resetoimaan ECUn varastoimat vikakoodit. Vikakoodeja ei kannata resetoida ennen korjausta :)

Avatar
rosilja
Viestit: 13
Liittynyt: 25 Syys 2003, 22:43
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja rosilja »

Itselläni syttyi ilmeisesti samainen valo Superissa ( keltainen EOBD:n valo ), "vika" oli irronnut liitin. Vian paikannus ja liittimen uudelleen kiinnitys maksoi 50€ DA:ssa. Halpaa hubaa....
JTR

Avatar
155156
Viestit: 2102
Liittynyt: 11 Kesä 2003, 17:08
Car(s): Alfa Romeo Giulia Veloce Q4 2.0T vm. 2018
Alfa Romeo 156 2.5 V6 vm. 2001
ex-155 2.0 16V
ex-Sprint 1.5 QV
Paikkakunta: Jyväskylä

Varoitusvalo

Viesti Kirjoittaja 155156 »

GTA kirjoitti:Vikakoodeja ei kannata resetoida ennen korjausta
Ohje moottorinohjauksen resetointiin löytyi tuolta FAQ-osiosta ja ehdin jo tänä aamuna tehdä ohjeen mukaan. Ensin kuitenkin käynnistin moottorin: hyvin lähti käyntiin ja reagoi normaalisti kaasuun, mutta varoitusvalo paloi edelleen. Sitten buuttaus ohjeen mukaan, auto käyntiin ja - voilá - varoitusvalo oli sammunut. Sammutin auton ja käynnistin uudestaan, valo pysyi poissa.

Varoitusvalo syttyi eilen seuraavanlaisessa tilanteessa: keli oli erittäin märkä ja tuhruinen. Olin menossa Euromarkettiin, jonka parkkialue on osittain myllerretty auki. Ajoin varovasti hiekkatöyssyn yli, jolloin auto selkeästi heilahti, mutta mielestäni pohja ei iskenyt mihinkään. Välittömästi tämän jälkeen valo mittaristossa syttyi. Moottorin käynti kuitenkin säilyi täysin muuttumattomana. Olin varma että valo sammuisi kun moottorin käynnistää uudelleen, mutta palamaan se jäi.

Onkohan näin, että 156:n moottorinohjauksen merkkivalo jää palamaan, jos vikamuistiin tulee yksikin merkintä, vaikka vika olisikin jo ohi?

Merkkivalo sammui kotikonstein, mutta valon syttyniseen johtanut vikatilanne on edelleen arvoitus. Satunnainen sähköhäiriö vai "oikea vika", joka palaa kohta takaisin..? Sikäli harmittavaa, että V6 on tähän asti toiminut moitteettomasti.

Cotson
Viestit: 114
Liittynyt: 04 Syys 2003, 23:09
Car(s): 159 1.75 TBi,
ex. 156 2.5 V6,
ex. 156 2.0 TS
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Cotson »

Itselleni pamahti samainen valo palamaan tänään kun emäntä oli autolla liikenteessä. Moottori kuitenkin pelaa ulkoisin puolin mainiosti joten mietityttää vähän että kannattaakohan viedä liikkeeseen valohoitoon...

En puusilmänä löytänyt FAQ-osiosta tuollaista resetointiohjetta, onko se tuo sama jolla saa ajonestolaitteen nollattua (akku irti, 4min, akku kiinni...)?

Avatar
155156
Viestit: 2102
Liittynyt: 11 Kesä 2003, 17:08
Car(s): Alfa Romeo Giulia Veloce Q4 2.0T vm. 2018
Alfa Romeo 156 2.5 V6 vm. 2001
ex-155 2.0 16V
ex-Sprint 1.5 QV
Paikkakunta: Jyväskylä

Ajankohtaista

Viesti Kirjoittaja 155156 »

Kappas vaan, ajankohtainen aihe :? . Minun autossa valo syttyi palamaan uudelleen 3 viikon kuluttua resetoinnista (ohje on FAQ-osiossa otsikolla "156 akku kuoli, ei käynnisty apuvirralla?"). Tänä aamuna V6 oli Muukkosella testerissä ja muisti paljasti 2 lambda-oireiluun viittaavaa vikailmoitusta. Vikamuisti nollattin ja lambda-antureiden liittimet (4 kpl hajasijoiteltuna eri paikkoihin konehuoneessa) putsattin. Toivottavasti oli apua, koska muuten joutunee vaihtamaan lambada-anturin/antureita.

Cotson
Viestit: 114
Liittynyt: 04 Syys 2003, 23:09
Car(s): 159 1.75 TBi,
ex. 156 2.5 V6,
ex. 156 2.0 TS
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Cotson »

Oma hälyni osoittautui hetkellisesti liian rikkaaksi seokseksi, saattaa kuulemma johtua labda-anturin vikantumisesta tai olla ihan vaaratonta ja johtua lastusta. Pitää täälläkin toivoa ettei uusiudu...

Cotson
Viestit: 114
Liittynyt: 04 Syys 2003, 23:09
Car(s): 159 1.75 TBi,
ex. 156 2.5 V6,
ex. 156 2.0 TS
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Cotson »

... Ja syttyihän se takaisin, päivän oli palamatta resetoinnin jälkeen... Voisikohan liittyä siihen että aloin vanhasta tottumuksesta tankata 98-oktaanista 95:n sijaan, aiemmin ilmeisesti käytetty 95:ttä? Osaako se lambda-anturi tuollaista haistella?

V6
Viestit: 5200
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 22:29
Car(s): -
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja V6 »

Cotson kirjoitti:Voisikohan liittyä siihen että aloin vanhasta tottumuksesta tankata 98-oktaanista 95:n sijaan, aiemmin ilmeisesti käytetty 95:ttä? Osaako se lambda-anturi tuollaista haistella?
tuskin itse olen ainakin käyttänyt välillä 98sia ilman mitään valojen syttymisiä :mrgreen:
Mediocrity is a sin
Kuvat
155 8V 92>155 16V 96>156 V6 98>156 V6 02>Helkama

Avatar
jamppa
Viestit: 99
Liittynyt: 16 Syys 2003, 17:31
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja jamppa »

Itsekin pääsin "nauttimaan" samaisesta valosta viikonloppuna... :cry:
Olin eilen Deltassa luetuttamassa vikakoodit ja koodeista kävi selville, että kyseessä lienee surullisen kuuluisa ilmi! Hupaisaa oli että yhtä aikaa paikalla oli toinenkin täsmälleen samanlainen auto, jossa oli aivan sama vika. Toistaiseksi tyydyin vielä kuittaamaan ilmoituksen ja jään seuraamaan tilanteen kehittymistä. Vika lienee kyllä tuloillaan, koska auto nykii välillä kylmänä 2000-3000 rpm välillä... Halvaksi tulee taas.

Avatar
155156
Viestit: 2102
Liittynyt: 11 Kesä 2003, 17:08
Car(s): Alfa Romeo Giulia Veloce Q4 2.0T vm. 2018
Alfa Romeo 156 2.5 V6 vm. 2001
ex-155 2.0 16V
ex-Sprint 1.5 QV
Paikkakunta: Jyväskylä

Taas mennään

Viesti Kirjoittaja 155156 »

Moottorinohjauksen merkkivalo syttyi taas vajaa kuukausi sitten, eikä lähtenyt pois "kotiresetillä". Autoon tuli myös uusi ärsyttävä ominaisuus: noin 3800rpm kohdalla oli "kuollut kohta", joka varsinkin 2- ja 3-vaihteella kiihdytettäessä tuntuu nykäisynä.

Vikamuistin luku: kaikilta neljältä (4) lambda-anturilta vikakoodeja muistissa. Koska on epätodennäköistä että kaikki 4 anturia olisivat menneet, vaihdettiin kinneriin uusi ilmamassamittarin anturi (eli tuttujen kesken ILMI).

Nyt vajaan viikon kokemuksien jälkeen valo ei ole syttynyt uudelleen eikä moottori enää nykäise 3800rpm kohdalla kiihdytettäessä.

Jos se merkkivalo vielä syttyy, tarvitaan paikalle katolilainen pappi manaamaan piru pois sieltä moottorinohjauksen uumenista :wink: .

Avatar
alfista
Viestit: 2806
Liittynyt: 14 Helmi 2004, 00:55
Paikkakunta: Etelä-Pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja alfista »

Tutustuinpa itsekin kyseiseen merkkivaloon kun pari päivää kovassa pakkasessa seisseellä autolla lähdettiin liikkeelle nopeasti suojaiseksi muuttuneessa kelissä... tankkasin myös pitkästä aikaa vahingossa 95:sta, kummasta johtuu, en tiedä.

Jos oikein ymmärsin, niin kannattaa käydä deltalla nollaamassa, että saa tietää mistä ilmoitus johtuu? Ja kun takuu on vielä voimassa, niin pitää vain löytää taas päivä aikaa telttailuun...

Avatar
Peltsi
Viestit: 235
Liittynyt: 12 Marras 2004, 17:02
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Peltsi »

mitäs eroo tol 95 ja 98 käytös on rohon v6 moottoriin ?
Alfa 156 2.5 V6 -98

Avatar
chiarezza
Viestit: 37
Liittynyt: 18 Helmi 2005, 20:50
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja chiarezza »

Peltsi kirjoitti:mitäs eroo tol 95 ja 98 käytös on rohon v6 moottoriin ?
Samaa aloin tässä miettiä. Vanhasta tottumuksesta olen aina 98 tankannut Alfaankin, edellisissä autoissa aina käyttänyt sitä...

Avatar
alfista
Viestit: 2806
Liittynyt: 14 Helmi 2004, 00:55
Paikkakunta: Etelä-Pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja alfista »

Peltsi kirjoitti:mitäs eroo tol 95 ja 98 käytös on rohon v6 moottoriin ?
No vaikuttaahan se ainakin sytyn säätöihin. 95 oktaanisella pitää olla myöhäisemmällä kuin 98:lla. Eri asia sitten on onko koneen moottorinohjaus niin älykäs, että se osaisi ottaa 98:n paremman nakutuksen kestävyyden huomioon. Ellei, niin oktaanilla ei ole mitään merkitystä.

Muistan kyllä täältäkin lukeneeni, että oktaanilla olisi merkitystä ja että merkkivalosta puhuttaesta joku olisi kehottanut välttämään 95:sta.

Avatar
alfista
Viestit: 2806
Liittynyt: 14 Helmi 2004, 00:55
Paikkakunta: Etelä-Pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja alfista »

Uusi käänne moottorinohjauksen merkkivalon kanssa. Lambda tilauksessa ja vaihdetaan joka tapauksessa, koska merkkivalo syttyi toista kuukautta joka aamu jne.

Mutta, nyt se mokoma sammui :crazyeyes: eli kone siirtyikin "ontuen kotiin" varaohjelmasta taas normaalipuolelle.

Eipä tuossakaan mitään ihmeellistä vielä, mutta kun kulutus nousi toista litraa!!! Asiasta ei ole mitään epäselvää koska tuo tapahtui pitkällä matkalla ja kulutuksen nousu oli selvästi todettavissa.

Vaikuttaisi siltä, että oletukset liian rikkaalla käymisestä pitävät monessa tapauksessa paikkaansa. Viittaan tällä aiempiin kirjoituksiin.

Ei olisi kyllä uskonut, että "ontuen kotiin" ohjelma on varsinaista parempi! Mitenkähän tämä toimiikaa kun lambda saadaan viimein kuntoon.

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 11248
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, C3 2016, ID.3 Pfennigfuchser Edition 2021
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Jos kone alkoi säätöparametrien opiskelun alusta niin alkuun voi bensaa mennä aika reilusti. Mutta niin sitä kyllä luulisi menevän limp modessakin.
- Epäkelpokeräilijä -

Avatar
alfista
Viestit: 2806
Liittynyt: 14 Helmi 2004, 00:55
Paikkakunta: Etelä-Pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja alfista »

Voi olla, että näin on käynyt. Kone vetää viileänä epätasaisesti eikä tunnu nyt oikein terveeltä. Saattaa olla, että kone saa vain liikaa virhetietoa vialliselta laitteelta.

Tuo kulutuksen kasvu vain oli melko ihmeellistä ja reissulla ehdittiin sentään ajamaan toista tuhatta, eli kai se säätöparametrien opiskelukin pitäisi tuolla matkalla jo onnistua.

Avatar
alfista
Viestit: 2806
Liittynyt: 14 Helmi 2004, 00:55
Paikkakunta: Etelä-Pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja alfista »

Lambda vaihdettu. Heti ensimmäinen 100km tietokone näytti 1,5 litraa pienempää kulutusta. Mikä tärkeintä, nyt tuntuu, että luvatut hevosvoimat olisivat tallissa! Aivan erilainen vääntö joka on tasainen koko kierrosalueella. Tämä vaati tosin 30-40 kilopetrin ajon, että koneen ohjausjärjestelmä pääsi taas tilanteen tasalle.

Eli: Jos JTS konetta vaivaa epätasainen veto, tehon puute, bensan liikakulutus, niin Lambda on yksi mahdollinen syy. Onhan paljon kirjoitettu, että JTS kuluttaa niitä. Tuntuu pitävän paikkaansa.

Avatar
ryde
Viestit: 202
Liittynyt: 16 Elo 2006, 06:45
Paikkakunta: Valkeala

Viesti Kirjoittaja ryde »

2 viikkoa onnellisena alfan omistajana ja nyt loimottaa moottoriohjauksen merkkivalo taulussa.

Tänään käyty paikallisessa "fiksut" korjaamolla, missä pyöri alfan ympärillä johtoportaasta duunariin porukkaa auton ollessa letkun perässä, syykin loimotukseen selvisi. Se kuuluisa ILMIhän se siellä loimotuksen ilmeisesti aiheuttaa kun koneen mukaan seoksissa on häikkää.

Jäivät sitten selvittelemään hintoja, kun eivät osanneet sanoa suoralta kädeltä mitään. :?

Avatar
Pablo Honey
Viestit: 662
Liittynyt: 15 Huhti 2005, 20:20
Car(s): Ex 156 2.5 V6
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Pablo Honey »

ryde kirjoitti:Jäivät sitten selvittelemään hintoja, kun eivät osanneet sanoa suoralta kädeltä mitään. :?
Seokset voivat toki olla pielessä myös vioittuneen lambdan takia, mutta onhan ilmi ehkä jopa vielä tyypillisempi ongelmien aiheuttaja.

Ilmi kannattaa kyllä tilata itse sieltä, mistä halvimmalla saa (esim. jotkut AD-varaosat ovat myyneet kohtuuhintaan) ja vaihtaa itse. On ensikertalaisellekin vartin homma, jossa kädet hädin tuskin likaantuu. Ilmin tulee myös olla alkuperäinen Boschilainen, muut eivät toimi.

Avatar
ryde
Viestit: 202
Liittynyt: 16 Elo 2006, 06:45
Paikkakunta: Valkeala

Viesti Kirjoittaja ryde »

Uusi käänne asian tiimoilta. Loimotuksen alkaessa ei ottanut kierroksia kunnolla yli 4000. Nyt ottaa taas ihan normaalisti kierroksia, ihan kuin ei mitään olisi ollutkaan, pois lukien loimotus edelleen taulussa...

Eli kysymys kuuluukin: onko auto korjannu itse itsensä, kun työkiireiltä hoitoon en sitä ole saanut??? :shock:

Vastaa Viestiin