164 Sähkövika, auto "kuoli" kesken ajon! Vinkkejä?

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Avatar
Mokoma
Viestit: 559
Liittynyt: 01 Elo 2006, 21:42
Car(s): Punto GT 1.4T -94, Accord -04, Rolla -88, ex 164 V6, ex 164 TS
Paikkakunta: Suomi

164 Sähkövika, auto "kuoli" kesken ajon! Vinkkejä?

Viesti Kirjoittaja Mokoma »

Nyt on sitten suurempi riesa! Auto "kuoli" ensin pari päivää sitten kaupan parkkipaikalle, boosterilla käymään. Kaksi päivää ilman ongelmia ja nyt se alkoi taas. Kesken ajon siis auto vain sammui... Kun otettiin sitten toisesta autosta kaapeleilla apuvirtaa niin kappas Alfa rupesi kehräämään kuin kissa, otin kaapelin irti ja auto "kuoli". Kaapeli kiinni ja kappas kauniisti lähti taas käymään. odottelin sitten vähän aikaa ja koitin ilman apuvirtaa, nyt tuli virrat päälle mutta kun koitti startata auto kuolee totaallisesti, mittaristo, sisävalot, ajovalot kaikki... (ainut on kello joka näyttää silti aikaa). Nyt on hyvät neuvot kalliit!!!! Rupee vituttamaan pikkuhiljaa....

Avatar
Epezi
Viestit: 7510
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, 33 P4, Sprint, 916 spider, Maserati 430, Lancia Thema 8.32, Opel Ampera, Ampera-e, VW Tiguan, VW Golf GTE
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Epezi »

Laturi kaput :roll:

Avatar
jiiässä
Viestit: 1495
Liittynyt: 21 Loka 2003, 21:51
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja jiiässä »

Mitenhän sen paksun päävirtajohdon/sen liitosten kunto on joka tulee takaluukusta akulta vasenta reunaa eteen tulipellin nurkille...

Tiedän yhden 164:en jossa se oli oikutellut, ladannut huonosti yms, iso piuha vaihdettiin kokonaan vähän vahvempaan saman tien, muovinen sähkärin kurkkuletku sen suojaksi ja vaiva poistui...alkuperänen on paljaana ilman ylimääräsiä suojuksia.

Onhan akun navat kunnossa ja kireellä?

Harrikka
Viestit: 152
Liittynyt: 27 Marras 2005, 22:34
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Harrikka »

Oliko apuvirta suoraan akulle?Jos oli ,niin sillonhan akku on tyhjä tai rikki.Jos akunnapa löysällä navasta tai akun sisältä laturista diodit "poks"

Avatar
alfista
Viestit: 2806
Liittynyt: 14 Helmi 2004, 00:55
Paikkakunta: Etelä-Pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja alfista »

Jep, akku vaihtoon

Avatar
Mokoma
Viestit: 559
Liittynyt: 01 Elo 2006, 21:42
Car(s): Punto GT 1.4T -94, Accord -04, Rolla -88, ex 164 V6, ex 164 TS
Paikkakunta: Suomi

Viesti Kirjoittaja Mokoma »

Akku on BRAND NEW Bosch 62ah, samoin akun navat. Apuvirta annettiin rintapeltiin plussa liittimeen. Virrat siis tuli kolmeksi sekunniksi päälle ja sitten pimeni. Apuvirralla auto starttaa ja käy mutta kun ottaa apukaapelit pois niin sammuu just siihen paikkaan. Ei ole vikaa akussa eikä laturissa.

Harrikka
Viestit: 152
Liittynyt: 27 Marras 2005, 22:34
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Harrikka »

Vaikeeta näin sähkärinä selvittää näitä asioita.Ei oo itellä tommosta 164:sta,mut akkuhan noissa on peräkontissa.En tiiä meneekö se lataus piuha sinne konttiin tai johonki liittimeen konehuoneen puolelle.Voi se uusikin akku olla 8)

Avatar
Mokoma
Viestit: 559
Liittynyt: 01 Elo 2006, 21:42
Car(s): Punto GT 1.4T -94, Accord -04, Rolla -88, ex 164 V6, ex 164 TS
Paikkakunta: Suomi

Viesti Kirjoittaja Mokoma »

Ei se ole akussa vikaa, onko tuolla olemassa jotain päävirta relettä?????

Harrikka
Viestit: 152
Liittynyt: 27 Marras 2005, 22:34
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Harrikka »

On ainaki 75:sessa ,mut??Nyt täytyy jo miettiä :roll:

Harrikka
Viestit: 152
Liittynyt: 27 Marras 2005, 22:34
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Harrikka »

Lisää miettimistä.Ei keksi :( .Palataan asiaan jos ei vikaa löydy.

Avatar
mutt
Viestit: 5474
Liittynyt: 08 Kesä 2004, 22:34
Car(s): Lanciat: Lybra SW 20V -01, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63 + mastapikkari -96 ja Dexta -60

Viesti Kirjoittaja mutt »

Kokeileppas nyt kuitenkin vielä niitä akkukenkien kontakteja napoihin. On nimittäin muutama samoilla oireilla väsähtänyt auto ja ajoneuvo tullut heräteltyä takaisin elävien kirjoihin ihan vain putsaamalla ja kiristämällä akunkengät. Kenkä saattaa olla tiukastikin kiinni, mutta välissä on jotain hapettumaa tms. mikä estää virran kulun.

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 11250
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, C3 2016, ID.3 Pfennigfuchser Edition 2021
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Siinä rintapellin päävirtakaapelin liittimien napojen välissä on sulake, sellainen pellinpalan näköinen lätyskä. Mulla oli aikanaan 164 TS:ssä lätty ilmeisesti väsynyt tärinässä ja katkennut kun ei näkynyt mitään sulakkeen palamiseen viittaavaa jälkeä. Uutta liuskaa kehiin ja taas mentiin.
- Epäkelpokeräilijä -

Raviniemi
Viestit: 107
Liittynyt: 04 Maalis 2006, 19:36
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Raviniemi »

Mites olis se akun maakaapeli siellä takakontissa meneekö se suoraan auton runkoon,jos menee niin auton omalta akulta ei tuu virtaa auton elintoimintoihin jos hapettuma on kaapelin runkoliitoksessa.Se selittäis sen että auto käy vaan konehuoneen puolelta annetulla sähköllä.Teit varmaan niin että että plussa konehuoneen plus napaan ja maa moottorin runkoon. Pikakoe, apuvirta vain akun napoihin takakontissa niin sitten pitäis selvitä syy.

Avatar
alfista
Viestit: 2806
Liittynyt: 14 Helmi 2004, 00:55
Paikkakunta: Etelä-Pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja alfista »

Juuri ja jos toimii takana annetulla apuvirralla, niin ... akku vaihtoon. Jos uusi niin menee takuuseen. Uusissakin akuissa on vikaa.

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 11250
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, C3 2016, ID.3 Pfennigfuchser Edition 2021
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

...mutta kannattaisi kumminkin katsoa se sulake ensin. Kun virtaa on annettu nimenomaan rintapeltiin eikä akkuun.
- Epäkelpokeräilijä -

Avatar
Mokoma
Viestit: 559
Liittynyt: 01 Elo 2006, 21:42
Car(s): Punto GT 1.4T -94, Accord -04, Rolla -88, ex 164 V6, ex 164 TS
Paikkakunta: Suomi

Viesti Kirjoittaja Mokoma »

Akku, maakaapeli ja akun navat ovat uudet. Tarkistan sulakkeen kunhan töistä pääsen

Avatar
Alfissimo
Viestit: 8697
Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
Car(s): Arkeen Giulietta JTDm ja 147 2.0
Aikaa odottaa kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x5, 166 x2
Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet

Viesti Kirjoittaja Alfissimo »

Se uusi akku voi olla rikki! Kokemusta on, Toyota toimi aikanaan just niin kauan kuin akussa riitti virtaa. Ei vaan ottanut latausta vastaan, akku takuuvaihtoon ja johan pelitti.
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 11250
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, C3 2016, ID.3 Pfennigfuchser Edition 2021
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Mutta vaikka akku olisikin dööd niin auton ei pitäisi sen vuoksi sammua jos sen on jo saanut käyntiin.

Tai jos se olisi täysin oikarissa niin luulisi sen huomaavan avustavallakin autolla virtaa antaessa.
- Epäkelpokeräilijä -

Avatar
mutt
Viestit: 5474
Liittynyt: 08 Kesä 2004, 22:34
Car(s): Lanciat: Lybra SW 20V -01, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63 + mastapikkari -96 ja Dexta -60

Viesti Kirjoittaja mutt »

Laturin tyhjäkäynnillä antama virta ei välttämättä riitä yksinään pitämään autoa käynnissä, etenkin jos sattuu oleman valot päällä ja muuten paljon kulutusta. Onhan sekin mahdollista, että on sekä laturi hajonnut (akun mukana tai huonon kaapelikontaktin takia), että akku tai sen kontaktit.

Avatar
Mokoma
Viestit: 559
Liittynyt: 01 Elo 2006, 21:42
Car(s): Punto GT 1.4T -94, Accord -04, Rolla -88, ex 164 V6, ex 164 TS
Paikkakunta: Suomi

Viesti Kirjoittaja Mokoma »

Joo auto käy taas, rasvanäppi oli oikeassa sulake se oli vain kyrvähtänyt. Uudempaa Alfaa hakusessa nyt, tai Lancia. Alfa on nettiautossa id 995466

Avatar
Mokoma
Viestit: 559
Liittynyt: 01 Elo 2006, 21:42
Car(s): Punto GT 1.4T -94, Accord -04, Rolla -88, ex 164 V6, ex 164 TS
Paikkakunta: Suomi

Viesti Kirjoittaja Mokoma »

Kiitos kaikille avusta, voi lähteä taas hyvillä mielin viikonlopun viettoon!!

Avatar
jiiässä
Viestit: 1495
Liittynyt: 21 Loka 2003, 21:51
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja jiiässä »

Pirun hyvä tietää itsekin tuo sulakejuttu kaiken varalle, "rautanaula" takaluukussa aina mukana vastedes... :-D :-D :-D

Avatar
Mokoma
Viestit: 559
Liittynyt: 01 Elo 2006, 21:42
Car(s): Punto GT 1.4T -94, Accord -04, Rolla -88, ex 164 V6, ex 164 TS
Paikkakunta: Suomi

Viesti Kirjoittaja Mokoma »

Korjataas hiukan, pääsin sentään 60km kun se painajainen taas alkoi. Ei kyllä tarvinnut kuin 2min olla tien varressa kun sai jo apua, KIITOS SINISEN ESCORTIN KULJETTAJA!!!! Pääsin sentään himaan mutta vika ei mennyt kokonaan pois. Yli 3000rpm alfa toimii ku junan vessa, tyhjäkäynnillä releet naksuu kierrokset heittelee ja virrat katkeaa vähän väliä. :crazyeyes: rupee sekoo nuppi. Latausjännite 16,7 volttia. akusta mittasin 12,8 volttia. Joku rele nyt vittuilee päin naamaa!!!!! :evil:

Harrikka
Viestit: 152
Liittynyt: 27 Marras 2005, 22:34
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Harrikka »

No tuotahan mä jo aavistelin ,et jos auto saatu käyntiin "ilman"akkua niin laturi lopettaa toiminnan.Lattaa liikaa tai ei ollenkaan tai ihan mitä vaan.

Harrikka
Viestit: 152
Liittynyt: 27 Marras 2005, 22:34
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Harrikka »

Latausjännite jotain ,akkujännite jotain muuta,miten toi mitataan?

Avatar
90
Viestit: 8051
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 23:32
Car(s): 90 2.5 Super -87
164 3.0 autom -88
166 3.2 -99
QP IV V6 evoluzione -00
Volvo V60 T8 R-design AWD -21
Paikkakunta: pohjois-pohjanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 90 »

pikkasen on kyllä latausjännite yläkanttiin..laturi remppa taitaa olla edessä tai vähintäänkin jännitteensäädin uusiksi.

Harrikka
Viestit: 152
Liittynyt: 27 Marras 2005, 22:34
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Harrikka »

Siis latausjännite eri kuin akkujännite.Latausjännite auto käynnissä ja akkujännite auto ei käynnissäkö?Noihan on aina erilaiset.Mut yli 14,7 V on liikaa.

Avatar
90
Viestit: 8051
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 23:32
Car(s): 90 2.5 Super -87
164 3.0 autom -88
166 3.2 -99
QP IV V6 evoluzione -00
Volvo V60 T8 R-design AWD -21
Paikkakunta: pohjois-pohjanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 90 »

tuohan on fakta tieto jonka jokaisen vähänkään autoista tietävän luulisi erikseen mainitsematta tietävän.. :wink:

itse siis puhun latausjännitteestä joka on itseasiassa eri valmistajien ilmoituksien perusteella 13.8-14.4V riippuen missäpäin maailmaa auto valmistettu, akun lepojännite yleensä 12V mutta joka tapauksessa tuo 16.7 V on ihan liikaa!!

Harrikka
Viestit: 152
Liittynyt: 27 Marras 2005, 22:34
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Harrikka »

No koetin tolla edellisellä viestillä selittää sen et latausjännitettä ja akkujännitettä auton ollessa käynnissä ei voi erotella ,paitsi jos akku ja laturi ei oo yhdessä keskenään.Ja jos ei oo niin laturi on varmasti siinä vaiheesssa kaputt.

Avatar
90
Viestit: 8051
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 23:32
Car(s): 90 2.5 Super -87
164 3.0 autom -88
166 3.2 -99
QP IV V6 evoluzione -00
Volvo V60 T8 R-design AWD -21
Paikkakunta: pohjois-pohjanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 90 »

juu ei voikkaan, niinhän se on että latausjännite syntyy autokäynnissä ja akun lepojännite auto sammuksissa, mitähän tarkoitat tuolla laturin ja akun yhdessä olosta, ainahan ne ovat yhteydessä kaapeleiden välityksellä mutta jos laturista esim hiilet lopussa, diodisilta palanut tai se ei saa ohjausta niin kyllähän se akku tyhjenee ajossa ennenpitkää ja silloin on liikut vähissä.

Harrikka
Viestit: 152
Liittynyt: 27 Marras 2005, 22:34
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Harrikka »

No niin tätähän tässä on ajettu takaa jo keskustelun alusta alkaen.Onko laturin ja akun väliset piuhat kunnossa.

Avatar
90
Viestit: 8051
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 23:32
Car(s): 90 2.5 Super -87
164 3.0 autom -88
166 3.2 -99
QP IV V6 evoluzione -00
Volvo V60 T8 R-design AWD -21
Paikkakunta: pohjois-pohjanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 90 »

just just..vaikuttaa aika henkimaailman jutulta, toivottavasti mikään kriittinen paikka ei ole kärynnyt.

tarkistaisin sinuna vielä edellä mainittujen lisäksi ainakin virtalukon pohjan ja laturissa on pakko olla jotain vikaa jos latausjännite noin korkea.?

Raviniemi
Viestit: 107
Liittynyt: 04 Maalis 2006, 19:36
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Raviniemi »

Minä yritin kyllä vääntää rautalangasta mallia teille että akkujännite on mootorin käydessä sama kuin latausjännite.Asiaan ei vaikuta mikään muu kuin kapelikenkien liitokset.Nyt kerron tositarinan elävästä elämästä mun tutulle on korjaamoissa Hesassa vaidettu akku ja toisella kertaa startti ja aina vika on korjaustapauksissa ollut se ettei auto starttaa.Minä purin sen startin puolivuotta aikaisemmin kun kaveri valitti heikkoa startausta,no startti oli ok,kasaan vaan ja taas pelas hienosti pari kuukautta ja sitten kun auto oli jättänyt parkkipaikalle Hesassa liike vaihtoi startin,kaks viikkoa meni niin auto jäi Keimolassa huoltamon pihaan,ei edes solenoidi naksunut kun yritti startata.Minut haettiin Tampereelta hätiin otin ja puristin pihdeillä johdon ja kapelikengän välistä liitosta kireämmälle ja taas pelas eli startin ja akun vaihto töineen lähes 800 e hukkaan.Nykyisissä alumiini silmukkakengissä ei johdon ja puristusliitoksen hapettumaa näe,ainut mahdollisuus asian toteamiseen on joko kykeä toinen johto rinnalle ja kokeilla toimiiko tai mitata pisteitten välinen jännite ero KULUTUS tapauksessa !!! Ei se nyt niin vaikeeta voi olla ! Laitat vaan kuponkiin ruksin kohtaan TPS-Tappara 0-1.Ja jos on niin saa minut paikalle Alfan peräkontti täynnä mittareita ja muita työkaluja. :mrgreen:Ja se auto on Escort.

Avatar
Epezi
Viestit: 7510
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, 33 P4, Sprint, 916 spider, Maserati 430, Lancia Thema 8.32, Opel Ampera, Ampera-e, VW Tiguan, VW Golf GTE
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Epezi »

Varmaankin se laturi rikki, joka taas on liian suurella latausjännitteellä rikkonut sen sulakkeen :wink:

Avatar
alfista
Viestit: 2806
Liittynyt: 14 Helmi 2004, 00:55
Paikkakunta: Etelä-Pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja alfista »

Pilallinen akku. Moskaa akkunesteessä esimerkiksi kennot murentuneet. On nähty ennenkin.

Harrikka
Viestit: 152
Liittynyt: 27 Marras 2005, 22:34
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Harrikka »

Virta tappaa sulakkeen ,ei jännite.Toivottavasti vika löytyy.

Avatar
Mokoma
Viestit: 559
Liittynyt: 01 Elo 2006, 21:42
Car(s): Punto GT 1.4T -94, Accord -04, Rolla -88, ex 164 V6, ex 164 TS
Paikkakunta: Suomi

Viesti Kirjoittaja Mokoma »

Sain takuuna uuden akun ja vaihdoin laturin jännitteensäätimen ja nyt toimii kuin junan vessa.

Vastaa Viestiin