"Hifi" asennukset Alfa 156:sen takaluukkuun...

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Avatar
nuhapumppu
Viestit: 313
Liittynyt: 11 Joulu 2006, 12:12
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

"Hifi" asennukset Alfa 156:sen takaluukkuun...

Viesti Kirjoittaja nuhapumppu »

Millaisia toteutuksia olette nähneet ko. autoissa? Olen tuossa suunnittelemassa rokkikoneiden päivitystä kun vanhasta autosta puran ne ensin vaan pois.
Takaluukkuun olisi aluksi tarkoitus änkeä 10" subi + vahvistin. myöhemmin ehkä vielä 2/4-kanavainen vahvistin etukaijuttimille.
Mielessä on sellainen toteutus jossa konttiin jää mahdollisimman paljon tilaa ja käyttökelpoisuus olisi hyvä. Eli subi varapyörän tilalle tms...?
Yksi vaihtoehto olisi asentaa subi lasikuituiseen koteloon joka myötäilisi takuukun vasemman (tai oikea) sivupalan muotoja niin että varapyöräänkin pääsisi vielä tarvittaessa käsiksi...?
Olen jonkin verran tutustunut tuon lasikuidun käsittelyyn ja olen melko varma että osaan tehdä oikeanlaisen kotelon. Ainoa kysymys on että miten tuollaisen kotelon joka tulee kontin sivuun saisi kiinnitettyä jonnekin????? Se sivuhan on vain jotain pahvia! ei kai siihen sitä uskalla kiinnittää...
Lisäksi kotelo pitää saada irti jos joutuu vaihtamaan polttimoita...
Millaisia asennuksia lötytyy, olisiko kenelläkään antaa mitään vinkkejä?

Avatar
hagger16
Viestit: 3081
Liittynyt: 19 Touko 2005, 07:04
Car(s): AR Giulietta MA TCT -11
Chevrolet Captiva 2.2 D LTZ AWD -12
Ex AR: Spider 2.0 TS -95, 156 2.5 V6 -02, 156 2.0 TS -98
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja hagger16 »

Minulla on varapyöräkotelossa subi ja en oikein voi suositella. Käyttötilaa jää kyllä ihan mukavasti ja paikkapullo korvaa vararenkaan tarpeen, mutta saundit ovat ihan yhtä tyhjän kanssa. Tämä siis nimenomaan sedanissa. Wagonissa toimisi ehkä paremmin..
Vahvistimen kautta oleva erillis-sarja edessä on sen sijaan ollut hintansa väärti.
Senza cuore saremmo solo macchine

Avatar
Maunu
Viestit: 3489
Liittynyt: 12 Kesä 2003, 05:27
Car(s): Stelvio 2,2 JTDM 210hv 2018, 159 2.4 JTDm Q4 SW 2008, Subaru Forester 2.0X 2006, Peugeot E-2008 2024
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja Maunu »

Vahvarit asensin hattuhyllyn verhoilun alle. 10" subbari nätisti omassa kotelossaan takapenkkiä vasten. RCA johdot tulee mankalta keskikonsolia pitkin (bensapumppu kannattaa kiertää RCA johdoilla sitten aika kaukaa muuten vinkuu) taakse ja kajarit eteen menee kylkeä pitkin takaisin iso liittimelle josta ne sitten jatkavat auton omia piuhoja pitkin kajareille. Takaovien vahvistimelta tulevat kajarijohdot saa helpoisti kytkettyä hattuhyllyn alla oleviin kaiutinjohtoihin.

Tulipa taas selitettyä jotain aivan päätöntä mutta yrittäkää ymmärtää työnraskaanraatajaa.
Myydään 159 2.4 JTDm sw 2007 osia.

Avatar
Nouko88
Viestit: 754
Liittynyt: 23 Marras 2005, 20:23
Paikkakunta: Forssa/Jokioinen

Re: "Hifi" asennukset Alfa 156:sen takaluukkuun...

Viesti Kirjoittaja Nouko88 »

nuhapumppu kirjoitti:Millaisia toteutuksia olette nähneet ko. autoissa? Olen tuossa suunnittelemassa rokkikoneiden päivitystä kun vanhasta autosta puran ne ensin vaan pois.
Takaluukkuun olisi aluksi tarkoitus änkeä 10" subi + vahvistin. myöhemmin ehkä vielä 2/4-kanavainen vahvistin etukaijuttimille.
Mielessä on sellainen toteutus jossa konttiin jää mahdollisimman paljon tilaa ja käyttökelpoisuus olisi hyvä. Eli subi varapyörän tilalle tms...?
Yksi vaihtoehto olisi asentaa subi lasikuituiseen koteloon joka myötäilisi takuukun vasemman (tai oikea) sivupalan muotoja niin että varapyöräänkin pääsisi vielä tarvittaessa käsiksi...?
Olen jonkin verran tutustunut tuon lasikuidun käsittelyyn ja olen melko varma että osaan tehdä oikeanlaisen kotelon. Ainoa kysymys on että miten tuollaisen kotelon joka tulee kontin sivuun saisi kiinnitettyä jonnekin????? Se sivuhan on vain jotain pahvia! ei kai siihen sitä uskalla kiinnittää...
Lisäksi kotelo pitää saada irti jos joutuu vaihtamaan polttimoita...
Millaisia asennuksia lötytyy, olisiko kenelläkään antaa mitään vinkkejä?

Mun mielestä jos käytännöllisyys on kyseessä niin semmonen valmiiksi koteloitu aktiivisubbari olis helppo. ei vie paljoa tilaa ja voi näppärästi ottaa pois... :wink:
http://www.autostudio.fi/index.php?cPath=21_44_129
Noiden vehkeiden äänenlaadusta yms on monta puolesta ja vastaapuhujaa... :roll:

Glory
Viestit: 30
Liittynyt: 26 Heinä 2006, 02:03
Paikkakunta: Ojakkala

Viesti Kirjoittaja Glory »

Mulla ois kans takakontin asennukset edessä. Subi tulee suksiluukun kohalle kabiinin sisään hönkimään ja vahvari yms. vararenkaan paikalle.

Avatar
Jeppaa
Viestit: 344
Liittynyt: 03 Helmi 2005, 12:23
Paikkakunta: Lappeenranta
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jeppaa »

Glory kirjoitti:Mulla ois kans takakontin asennukset edessä. Subi tulee suksiluukun kohalle kabiinin sisään hönkimään ja vahvari yms. vararenkaan paikalle.
Jos käytännöllisyys on tavoite, ni en sitte edes pastee linkkiä siihe, et miten omani tein (uteliaat voi katsoa tästä kuvan http://www2.lut.fi/~poussu/galleria/IMG_0750.jpg ) Mullakin oli alunperin kaks vahvaria hattuhyllyn sisällä ja sit 12" subi vararenkaan paikalle tehdyssä kotelossa. Muistaakseni sekin soi ihan kivasti. Ei sillä ole väliä onko se subi vararengaskotelossa tai jossain muussa kotelossa. Kunhan elementin valitsee oikein ja rakentaa sille oikeanlaisen boxin niin kyllä se sieltä vararengaskotelostakin soi ihan yhtä hyvin kuin mistä muualta tahansa =) Muutamalla kaverilla on ollut juuri vararengaskotelo-asennuksessa Hertzin HX-300- subi, joka on soinut uskomattoman nätisti, sitä voisin suositella lämpimästi, mikäli et ole vielä hankkinut mitään tiettyä elementtiä.
Siitä lähdetään, mihin vajaavetoset jätetään ;)

Avatar
hagger16
Viestit: 3081
Liittynyt: 19 Touko 2005, 07:04
Car(s): AR Giulietta MA TCT -11
Chevrolet Captiva 2.2 D LTZ AWD -12
Ex AR: Spider 2.0 TS -95, 156 2.5 V6 -02, 156 2.0 TS -98
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja hagger16 »

^Oliko Jeppaa sinulla se matto vielä paikoillaan silloin, kun subi oli varapyöräkotelossa (nimulla on..). Ok, täytyy myöntää, että kotelo tuolle 10" on liian pieni, joten paska sointi johtuu siitäkin.
Jotenkin kyllä tuntuu, että se on siellä niin monen kerroksen takana, ettei subi kuulu kuin korkeintaan ulos. :roll:
Noh, kannattaa varmaan kuunnella Jeppaata näissä puuhissa.. :-D
Senza cuore saremmo solo macchine

Glory
Viestit: 30
Liittynyt: 26 Heinä 2006, 02:03
Paikkakunta: Ojakkala

Viesti Kirjoittaja Glory »

Noita Jeppaa:n sivuja tullut tässä jo tutkittua aiemminkin. Mukava katella tuommosia projektisivuja, en vaan hirveen monia hifiasennuskuvia/sivuja 156:sta ole löytänyt.

Subina mulla on Herz HX-300D, eli se tuplapuhekelanen malli tuosta kolmesatasesta. Siitä oon kuullu aika hyviä kokemuksia, mutten ite ole vielä päässyt kuuntelemaan.

Avatar
nuhapumppu
Viestit: 313
Liittynyt: 11 Joulu 2006, 12:12
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja nuhapumppu »

Kiitokset vinkeistä! Mulle on tulossa aluksi 10" Dragster kalvo ja siihen passeli pikuvahvistin. Nämä siksi koska ko. kamat irroitetan vanhasta autosta eikä ole nyt valuuttaa uusien ostoon :cry: Vanhassa autossa kalvo on erillisessä valmiskotelossa ja en haluaisi vai "heittää" koteloa takaluukkuun, se kun helposti jää sellaiseksi! Eli nyt olisi tarkoitus tehdä siisti asennus heti alkuun...
Viimeksi muokannut nuhapumppu, 19 Joulu 2006, 09:04. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Avatar
90
Viestit: 8049
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 23:32
Car(s): 90 2.5 Super -87
164 3.0 autom -88
166 3.2 -99
QP IV V6 evoluzione -00
Volvo V60 T8 R-design AWD -21
Paikkakunta: pohjois-pohjanmaa
Viesti:

Re: "Hifi" asennukset Alfa 156:sen takaluukkuun...

Viesti Kirjoittaja 90 »

Nouko88 kirjoitti:
Mun mielestä jos käytännöllisyys on kyseessä niin semmonen valmiiksi koteloitu aktiivisubbari olis helppo. ei vie paljoa tilaa ja voi näppärästi ottaa pois... :wink:
http://www.autostudio.fi/index.php?cPath=21_44_129
Noiden vehkeiden äänenlaadusta yms on monta puolesta ja vastaapuhujaa... :roll:
no autostudion valikoimasta löytyi yksi hyvä eli tuo focal mutta hintakin sen mukainen, loput lähinnä tuollaisia turhia muovileluja jotka täyttä roskis kamaa...

Avatar
Jeppaa
Viestit: 344
Liittynyt: 03 Helmi 2005, 12:23
Paikkakunta: Lappeenranta
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jeppaa »

Glory kirjoitti:Noita Jeppaa:n sivuja tullut tässä jo tutkittua aiemminkin. Mukava katella tuommosia projektisivuja, en vaan hirveen monia hifiasennuskuvia/sivuja 156:sta ole löytänyt.

Subina mulla on Herz HX-300D, eli se tuplapuhekelanen malli tuosta kolmesatasesta. Siitä oon kuullu aika hyviä kokemuksia, mutten ite ole vielä päässyt kuuntelemaan.
Jep, tuo tuplapuhekelainen on kyllä rok =)
Hagger: Joo, kyl mulla oli se matto paikallaan. Siinä subin päällä oli vaan sellanen metalliritilä... mulla taitaa jossain olla kuvakin siitä asennuksesta. Tuo vararengasasennus oli siis edellisten omistajien jäljiltä ja siinä oli menty ehkäpä yksinkertaisinta tietä ja liimattu vararengaskotelon aukkoon sopiva levy vaan reunoista kiinni ja pultattu elementti suoraan siihen... Ei kyllä soinnillisesti paras ratkaisu. Kaverin autossa, jossa tuo hertzin elementti on, niin siellä on sitten ihan kunnolla kuidusta ja vanerista tehty boxi vararengaskotelon pohjalla ja sointikin on sitten eri luokkaa :) http://www2.lut.fi/~poussu/IM002951.jpg tuossa kuva siitä autossa olleesta asennuksesta.
Siitä lähdetään, mihin vajaavetoset jätetään ;)

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 11242
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, C3 2016, ID.3 Pfennigfuchser Edition 2021
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: "Hifi" asennukset Alfa 156:sen takaluukkuun...

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

90 kirjoitti:loput lähinnä tuollaisia turhia muovileluja jotka täyttä roskis kamaa...
Onko tälle kommentille jotain perusteluja?
- Epäkelpokeräilijä -

Avatar
hagger16
Viestit: 3081
Liittynyt: 19 Touko 2005, 07:04
Car(s): AR Giulietta MA TCT -11
Chevrolet Captiva 2.2 D LTZ AWD -12
Ex AR: Spider 2.0 TS -95, 156 2.5 V6 -02, 156 2.0 TS -98
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja hagger16 »

Jeppaa kirjoitti:Joo, kyl mulla oli se matto paikallaan. Siinä subin päällä oli vaan sellanen metalliritilä...
Juu, tuolla tavallahan se on aivan yhtä pätevä, kuin vaikkapa selkänojaa vasten oleva laatikko. Katos minä kun en raaskinut leikata sitä mattoa, joten subi pihisee siellä kaikkien kerrosten alla.. :roll: :-D
Senza cuore saremmo solo macchine

Avatar
Jeppaa
Viestit: 344
Liittynyt: 03 Helmi 2005, 12:23
Paikkakunta: Lappeenranta
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jeppaa »

hagger16 kirjoitti:
Jeppaa kirjoitti:Joo, kyl mulla oli se matto paikallaan. Siinä subin päällä oli vaan sellanen metalliritilä...
Juu, tuolla tavallahan se on aivan yhtä pätevä, kuin vaikkapa selkänojaa vasten oleva laatikko. Katos minä kun en raaskinut leikata sitä mattoa, joten subi pihisee siellä kaikkien kerrosten alla.. :roll: :-D
Heh, no ilmankos piditkin sitä soundia hieman tukkoisena :D
Siitä lähdetään, mihin vajaavetoset jätetään ;)

Vastaa Viestiin