Alfa Romeo 155 nakuttaa

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Avatar
willez
Viestit: 5247
Liittynyt: 08 Loka 2006, 17:04
Car(s): BMW 335ia e92
MB c350ia
ex - 156 GTA
ex - 156 2.5 V6
ex - 155 2.0TS

Alfa Romeo 155 nakuttaa

Viesti Kirjoittaja willez »

Eli kyseessä vm.1995 alfa 155 8-tappinen,ja tyhjäkäynnillä nakuttaa oudosti mutta kun kierroksia vähänkin niin ei nakuta.Onko tässä ketju vai hihna kone ? Ja siis twin spark 2.0i 8-tappinen,se 143hp versio

Avatar
KJS
Viestit: 4704
Liittynyt: 03 Tammi 2004, 18:55
Car(s): 1.3 TC, 1.6 TC, 1.6 dCi, 2.2 TDCi, 3.0 JTDm
Paikkakunta: Nokia

Viesti Kirjoittaja KJS »

Tuohan on ketjukone, mutta onkos tuossa ajoituksenmuunnin kuten 16V:ssä?

Avatar
willez
Viestit: 5247
Liittynyt: 08 Loka 2006, 17:04
Car(s): BMW 335ia e92
MB c350ia
ex - 156 GTA
ex - 156 2.5 V6
ex - 155 2.0TS

Viesti Kirjoittaja willez »

KJS kirjoitti:Tuohan on ketjukone, mutta onkos tuossa ajoituksenmuunnin kuten 16V:ssä?
joo on se twin spark ja imupuolen nokassa on ajotuksen säätö

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 11246
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, C3 2016, ID.3 Pfennigfuchser Edition 2021
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

On siinä, mutta niillä ei ole samanlaista taipumusta ryhtyä nakuttamaan.

Kannattaa varmaan lähteä liikkeelle sen ketjun kiristämisestä.
- Epäkelpokeräilijä -

Avatar
willez
Viestit: 5247
Liittynyt: 08 Loka 2006, 17:04
Car(s): BMW 335ia e92
MB c350ia
ex - 156 GTA
ex - 156 2.5 V6
ex - 155 2.0TS

Viesti Kirjoittaja willez »

eihän näissä twin spark:ssa ole hydraulisia nostajia ollu ? elikkä säätö paloilla jotka on kupin alla eli säädttäessä aina keppi pois ?

E:niin ja se tupla ketjun kiristin on jousella ? voiko sitä jotenkin kiristää tai säätää ?

Avatar
J Grönlund
Viestit: 112
Liittynyt: 30 Joulu 2004, 06:50
Paikkakunta: Norrtälje Ruotsi

Viesti Kirjoittaja J Grönlund »

Nyt en ole ihan varma mutta 16V on ainakin tasapainoakseli ja jos sen hihna menee pikki niin se antaa yuollaiset oireet !Mulla meni se mun entisestä 155 2,0 TS 16V -96 !

/Juha
AR GTV V6 TB,AR166 V6,AR 156 V6 SW,AR 155 V6 ,DUCATI 900 SSie ,Ferrari Testarossa

V6
Viestit: 5200
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 22:29
Car(s): -
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja V6 »

willez kirjoitti:eihän näissä twin spark:ssa ole hydraulisia nostajia ollu ?
8 venasessa on palasäätö
Mediocrity is a sin
Kuvat
155 8V 92>155 16V 96>156 V6 98>156 V6 02>Helkama

Avatar
kterkkila
Viestit: 2387
Liittynyt: 26 Marras 2003, 04:41
Car(s): 159 JTDm 2.4 aut SW, 146 Ti endurance, Endurance 75 TS
Paikkakunta: Lohja
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kterkkila »

Todennäköisesti koneessa on imunokan ajoituksenmuunnin ja saattaa sekin ääntää. Kannattaa kuitenkin tarkistaa se edellä mainittu ketjun kireys ja säätää tarvittaessa. Säätö on helppo homma, ohjeet löytynee jostain tältä foorumilta.

Samasta 8-tappisesta 155:n koneesta on olemassa versioita ilman ajoituksenmuunninta, mutta ovat ilmeisesti vain pienempiä 1.7 tai 1.8 kokoisia?
Kimmo

Avatar
jiiässä
Viestit: 1495
Liittynyt: 21 Loka 2003, 21:51
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja jiiässä »

Kiristä ketju, jos ei auta niin kurkkaa nokka-akselit ja nostimet,+välykset että kaikki on ok...pakonokka on voinut kulua teräväksi ja sekin tekee tuota ääntä...

Avatar
willez
Viestit: 5247
Liittynyt: 08 Loka 2006, 17:04
Car(s): BMW 335ia e92
MB c350ia
ex - 156 GTA
ex - 156 2.5 V6
ex - 155 2.0TS

Viesti Kirjoittaja willez »

voisko joku kertoa että miten se ketju kiristetään ?

Avatar
willez
Viestit: 5247
Liittynyt: 08 Loka 2006, 17:04
Car(s): BMW 335ia e92
MB c350ia
ex - 156 GTA
ex - 156 2.5 V6
ex - 155 2.0TS

Viesti Kirjoittaja willez »

mitä mahtaa maksaa katalysaattori vuoden -95 8-tappiseen 155:seen ?

Avatar
MKT
Viestit: 681
Liittynyt: 10 Syys 2003, 18:35
Car(s): Stelvio Veloce+
Giulietta QV TCT
147 2.0 T.Spark
ex. 156/159/164/166
Paikkakunta: Muurame

Viesti Kirjoittaja MKT »

willez kirjoitti:voisko joku kertoa että miten se ketju kiristetään ?
Perusnurmikkosäätö ketjun kireydelle onnistuu parissa minuutissa. Iso vaihde ja käsijarru päälle. Koneen etupuolella - eli siis 155:ssa edestä katsoen lohkon vasemmassa kyljessä, sen takanurkassa, ehkä vajaat parikymmentä senttiä kopan kannesta syvemmällä on pultinkanta jota löysäät sopivasti. Sitten menet auton sisälle, vapautat käsijarrun ja pyydät naapurinreiskaa työntämään kevyesti takakulmasta kunnes ns. "ottaa vastaan". Sitten käsijarru päälle ja käyt kiristämässä äsken löysäämäsi pultin. Simppeliä ja kun pääsee sinuksi tuon kanssa niin lopputuloskin on hyvä. Jos on epävarma niin venakoppa auki ja katsoo miten ketju käyttäytyy tuossa kiristyksen kanssa.

Avatar
155TS
Viestit: 792
Liittynyt: 28 Helmi 2003, 23:46
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja 155TS »

willez kirjoitti:mitä mahtaa maksaa katalysaattori vuoden -95 8-tappiseen 155:seen ?
Eikös tarvike katit ala jostain 100€:sta. Alkuperäinen maksaa varmaan kuukiviä ainakin deltasta.
Tuhon nakutukseen voi olla myös syynä ykköspytyn pakonokkaakselin nokka, joka on kulunut pyöreäksi. Omassa ex-155:ssa tämä aiheutti melkoista nakutusta. Sain sen vaimenemaan hieman korjauttamalla nokan koneistamolla. Ventiilien välykset pitäisi tarkistaa/säätää 100tkm välein. Säätopalat ovat aika arvokkaita.
Alfa 166 V6 -00, Alfa 75 turbo -87, ex-AR 159 Q4 -06, ex-Giulietta -84 ja -82, ex-155 TS -92

Pepperoni
Viestit: 925
Liittynyt: 11 Maalis 2003, 10:58
Car(s): Alfa Romeo Giulia Super -19
Fiat Tipo Cross -21
Paikkakunta: Tuusula

Viesti Kirjoittaja Pepperoni »

willez kirjoitti:mitä mahtaa maksaa katalysaattori vuoden -95 8-tappiseen 155:seen ?


En tiedä onko 8 vai 16 V mutta AVK:lla on tarjolla -95 mallin katti 120 €. En tiedä onko noilla AVK:n osilla jotain takuuta, joten uusi tarvikekatti samalla hinnalla voi tietysti olla vähintään yhtä hyvä ratkaisu.

Avatar
willez
Viestit: 5247
Liittynyt: 08 Loka 2006, 17:04
Car(s): BMW 335ia e92
MB c350ia
ex - 156 GTA
ex - 156 2.5 V6
ex - 155 2.0TS

Viesti Kirjoittaja willez »

Voihan v*ttu ! Deltalla katti 850€ !!!

Ollaan kateltu tuolta ranta-juopolta tota 155:sta niin käytiin koeajolla ja käytii tsekkaa että meniskö läpi katsastuksesta kun siinä menee leima umpeen 02-2006,niin päästöissä tosiaan kosahti. Ehdotettiin liikkeeseen että laittaa auton katsastuskuntoon ja myy meille,mutta täytyy setviä vielä että mitätehdään koska liikkeelle tulee kiire koska kukaan ei osta katsastamatonta autoa ja ne joutuu tietty laskee hintaa,eli katsotaan mihin ne päätyy siellä. Mut mitäs muita vaihtoehtoja tolle on kuin katti tai lamda ? Varmaan aika monta :D

Avatar
Joksa
Viestit: 409
Liittynyt: 12 Syys 2006, 13:17
Paikkakunta: Hki

Viesti Kirjoittaja Joksa »

KJS kirjoitti:Tuohan on ketjukone, mutta onkos tuossa ajoituksenmuunnin kuten 16V:ssä?
ei kait rikkinäinen ajoituksenmuunnin nakutusta aiheuta?

Avatar
KJS
Viestit: 4704
Liittynyt: 03 Tammi 2004, 18:55
Car(s): 1.3 TC, 1.6 TC, 1.6 dCi, 2.2 TDCi, 3.0 JTDm
Paikkakunta: Nokia

Viesti Kirjoittaja KJS »

Ainakin 16V koneessa se on juuri rikkinäinen ajoituksenmuunnin joka saa koneen nakuttamaan kuin diesel. Tosin nakutus ilmenee yleensä vain kylmällä koneella.

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 11246
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, C3 2016, ID.3 Pfennigfuchser Edition 2021
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Joksa kirjoitti:ei kait rikkinäinen ajoituksenmuunnin nakutusta aiheuta?
Ei se ennenaikaista seoksen syttymistä aiheuta, nakuttavan äänen kylläkin.
- Epäkelpokeräilijä -

Avatar
155TS
Viestit: 792
Liittynyt: 28 Helmi 2003, 23:46
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja 155TS »

willez kirjoitti:Voihan v*ttu ! Deltalla katti 850€ !!!

Ollaan kateltu tuolta ranta-juopolta tota 155:sta niin käytiin koeajolla ja käytii tsekkaa että meniskö läpi katsastuksesta kun siinä menee leima umpeen 02-2006,niin päästöissä tosiaan kosahti. Ehdotettiin liikkeeseen että laittaa auton katsastuskuntoon ja myy meille,mutta täytyy setviä vielä että mitätehdään koska liikkeelle tulee kiire koska kukaan ei osta katsastamatonta autoa ja ne joutuu tietty laskee hintaa,eli katsotaan mihin ne päätyy siellä. Mut mitäs muita vaihtoehtoja tolle on kuin katti tai lamda ? Varmaan aika monta :D
Tuli sellainen mieleen, että kai sen katti oli todella kuuma. 155:ssa kun se sijaitsee keskellä autoa, niin se ei ihan heti lämpene varsinkaan tähän aikaan vuodesta. Omassa 155:ssa jouduttiin aina huudattaa konetta paikallaan pari minuuttia kieroksilla 4000 tai yli, jotta katti lämpenisi. Siten saatiin päästöt raja-arvojen alle. Sama homma oli tuossa baijerin ihmeessä viime katsastuksessa. Siinäkin katalysaatorit sijaitsee vasta etupenkkien kohdalla.
Alfa 166 V6 -00, Alfa 75 turbo -87, ex-AR 159 Q4 -06, ex-Giulietta -84 ja -82, ex-155 TS -92

Pepperoni
Viestit: 925
Liittynyt: 11 Maalis 2003, 10:58
Car(s): Alfa Romeo Giulia Super -19
Fiat Tipo Cross -21
Paikkakunta: Tuusula

Viesti Kirjoittaja Pepperoni »

^ Tuo on muuten ihan totta. Viimeksikin meni korjaamolla ensimmäinen veto hylkyyn vaikka olin juuri ajanut auton kotoa 10 km. Käytettiin sitten pannu kuumaksi oikein kunnolla ja uusi mittaus ja kaikki arvot puhdasta nollaa! Kelpasi siinä sitten ajella katsastukseen.

Jos siellä vikaa on niin lambda on aina hyvä vaihtoehto. Minun 16V:stä se kerkesi mennä kahteen kertaan.

Avatar
willez
Viestit: 5247
Liittynyt: 08 Loka 2006, 17:04
Car(s): BMW 335ia e92
MB c350ia
ex - 156 GTA
ex - 156 2.5 V6
ex - 155 2.0TS

Viesti Kirjoittaja willez »

155TS kirjoitti:
willez kirjoitti:Voihan v*ttu ! Deltalla katti 850€ !!!

Ollaan kateltu tuolta ranta-juopolta tota 155:sta niin käytiin koeajolla ja käytii tsekkaa että meniskö läpi katsastuksesta kun siinä menee leima umpeen 02-2006,niin päästöissä tosiaan kosahti. Ehdotettiin liikkeeseen että laittaa auton katsastuskuntoon ja myy meille,mutta täytyy setviä vielä että mitätehdään koska liikkeelle tulee kiire koska kukaan ei osta katsastamatonta autoa ja ne joutuu tietty laskee hintaa,eli katsotaan mihin ne päätyy siellä. Mut mitäs muita vaihtoehtoja tolle on kuin katti tai lamda ? Varmaan aika monta :D
Tuli sellainen mieleen, että kai sen katti oli todella kuuma. 155:ssa kun se sijaitsee keskellä autoa, niin se ei ihan heti lämpene varsinkaan tähän aikaan vuodesta. Omassa 155:ssa jouduttiin aina huudattaa konetta paikallaan pari minuuttia kieroksilla 4000 tai yli, jotta katti lämpenisi. Siten saatiin päästöt raja-arvojen alle. Sama homma oli tuossa baijerin ihmeessä viime katsastuksessa. Siinäkin katalysaatorit sijaitsee vasta etupenkkien kohdalla.
jooh,katsastusäijä kierrätti sitä just jossai ~4000rpm pari minuuttia et lämmöt nousi hieman keskikohtaa ylemmäs,et ei siit oo kii,mut selvitetään

Avatar
willez
Viestit: 5247
Liittynyt: 08 Loka 2006, 17:04
Car(s): BMW 335ia e92
MB c350ia
ex - 156 GTA
ex - 156 2.5 V6
ex - 155 2.0TS

Viesti Kirjoittaja willez »

onko joku tilannut koskaa mitään tuolta T.Muukkoselta,näyttää aika kivasti kaikenlaista olevan tuolla,et esim.jotain kisakatalysaattoreita ~200-300€ näytti lähtevän jne,että millanen paikka toi oikee on,jollain kokemuksia ?

Avatar
Hepa
Viestit: 3197
Liittynyt: 28 Heinä 2003, 06:10
Car(s): Giulia Super -69
Outlander PHEV -14
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Hepa »

Ei varmaan ensimmäisenä kannata uutta kattia ostaa, jos päästöt on päin honkia. Mitä niissä päästöissä oli vialla?
Oo==\\*//==oO
----|--OI-582--|----

Avatar
willez
Viestit: 5247
Liittynyt: 08 Loka 2006, 17:04
Car(s): BMW 335ia e92
MB c350ia
ex - 156 GTA
ex - 156 2.5 V6
ex - 155 2.0TS

Viesti Kirjoittaja willez »

Hepa kirjoitti:Ei varmaan ensimmäisenä kannata uutta kattia ostaa, jos päästöt on päin honkia. Mitä niissä päästöissä oli vialla?
vissiin häkä ja CO2 ,mut nyt se äijä soitti sieltä rantajuopolta ja sanos et ne laittaa alfan katsastus kuntoon ja vaihtaa etupyörän laakerin = 2500€ (netissä 3000€)

Avatar
jiiässä
Viestit: 1495
Liittynyt: 21 Loka 2003, 21:51
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja jiiässä »

Lambda-anturia kannattaa katella ensimmäisenä...jos arvot on vain vähän pielessä ja heittelee vähän ylös alas sallitun ja yli...

Avatar
willez
Viestit: 5247
Liittynyt: 08 Loka 2006, 17:04
Car(s): BMW 335ia e92
MB c350ia
ex - 156 GTA
ex - 156 2.5 V6
ex - 155 2.0TS

Viesti Kirjoittaja willez »

juuh,nyt haettiin auto sieltä ja ne laittaa sen katsastuskuntoon ! Eli yksi uusi alfa omistaja taas :D Ekana hommana subwooferin asennus :D

E:pitäis saada toi virtajohto jotenki tuolta kuskinjalkatilasta tonne konehuoneen puolelle !

Vastaa Viestiin