156 2,0 -99 ei käynnisty (help needed)

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
kar1
Viestit: 19
Liittynyt: 11 Joulu 2003, 16:12

156 2,0 -99 ei käynnisty (help needed)

Viesti Kirjoittaja kar1 »

No voi sentään.

Viimeisen kuukauden aikana tullut ajettua n.500km ja mielestäni vika ilmaantunut tänä aikana.

Ensimmäisellä kerralla reilu tunti tolpassa, lähti käymään ehkä neljännellä yrittämällä.

Toisella kertaa ajoa takana n.25 km, tunnin tauko ja käyntiin viime tipassa juuri ennen kuin akku hyytyy.

Eilen sitten aamulla neljä tuntia tolpassa, ekalla käyntiin ja vaimo töihin. Päivällä kun sitten piti kauppaan lähteä niin ei ole enää sen jälkeen herännyt.
Yritin ilman lohkolämmitintä että sen kanssa päivän mittaan neljä kertaa käyntiin, tuloksetta. Auto onkin nyt laturin päässä akun tyhjennettyä...

Pyörittää aivan normaalisti, mutta ei vaan starttaa. Lukisiko joku samperin anturi (Lambda?) nyt moottorin lämpöä vituralleen vai mikä tämä juttu nyt oikein on?? Ilmi vaihdettu viime kesänä.

Ystävät, mitä tehdä. Ilmeisesti johonkin vikakoodeja lukevaan pömpeliin kiinni? Deltaan ei ole varaa mennä, mihin muualle siis, asun Vantaalla?

Kiitokset taas kaikille!

Avatar
MK
Viestit: 378
Liittynyt: 16 Loka 2003, 07:12
Car(s): ex 166TS, ex 166 2,5, 166 JTD, GTV 3,0
Paikkakunta: Anjalankoski

Viesti Kirjoittaja MK »

Terve
Viime kesänä oli vähän samanlaisia oireita, kampiakselin pyörintäanturi sökö.

http://www.alfabbs.fi/viewtopic.php?t=9 ... highlight=

Avatar
Wile E. Coyote
Viestit: 4143
Liittynyt: 23 Kesä 2003, 07:24
Car(s): GTV V6 TB 1996
käyttöauto:turbo traktori
156 V6 Q2 2000
"in memoriam"
Paikkakunta: Kuusankoski

Viesti Kirjoittaja Wile E. Coyote »

Onko niin että jos starttaa niin starttaa suht normaalisti. Ja jos ei niin ei edes lupaa? Ilmeisesti tuo MK:n mainitsema anturi aiheuttaa ainakin tyypillisimmillään moista. Omassa on harvoin esiintyvänä samaa oiretta mutta en ole ehtinyt vielä kokeilla anturin vaihtoa...

Ja mitään ruiskun valoa tms ei jää palamaan silloin kun ei starttaa?
Ayrton Senna da Silva forever

Compare Orso
Viestit: 95
Liittynyt: 12 Helmi 2007, 22:09
Car(s): 156 2.0 TS 1999

Viesti Kirjoittaja Compare Orso »

Moi

Vaikuttaa hiukan tutulta. Omassani oli pientä käynnistymispulmaa vuosi sitten, kun ajoa oli ollut harvakseen. Kokeile ensiapuna starttaamista siten, että pidät kaasupolkimen pohjassa.

Avatar
Vode
Viestit: 883
Liittynyt: 28 Joulu 2004, 01:13
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Vode »

Compare Orso kirjoitti:Kokeile ensiapuna starttaamista siten, että pidät kaasupolkimen pohjassa.
En kyllä ihan herkästi lähtis tuota kokeilemaan. Tiedä kuinka herkästi katin saa tuhottua mutta noin se saattaa onnistua kun palamaton soppa syttyy putkessa kun keittoa on lusikoitu yli tarpeen.

Avatar
csr
Viestit: 151
Liittynyt: 30 Joulu 2006, 20:20
Paikkakunta: Jämsä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja csr »

Jos auto (katti) on kylmä niin ei kaasun pohjassa pitäminen riko kattia.

Compare Orso
Viestit: 95
Liittynyt: 12 Helmi 2007, 22:09
Car(s): 156 2.0 TS 1999

Viesti Kirjoittaja Compare Orso »

Lähetin eilen ekan viestini, ja heti tuli väärin neuvottua??? Ohjekirjakin kieltää kaasun painamisen ennen käynnistystä. Niinpä, selitellään tässä nyt sitten...

Noin vuosi sitten, seitsemäntenä talvena jälkeen ensikohtaamisemme, Alfa ei lähtenyt varttitunnin seisomisen jälkeen marketin pihasta käyntiin. Pikkasen odottelua, ja jo starttasi. Viikkoa myöhemmin käynnistys ei onnistunut odottelujen ja toistuvien yritystenkään jälkeen. Paikka oli tällä kertaa sen verran epätoivoinen, että ei kun kaasupoljin pohjaan ja vielä kerran... Ja johan pärähti käymään. Sen jälkeen edessä olikin pitkälti maantieajoa, jota harrastin karstanpolttohengessä normaalia pienemmin vaihtein ja suuremmin kierroksin. Tämän jälkeen pulma ei enää toistunut.

Eikä tässä vielä kaikki! Lisäsin keväällä, ensimmäistä kertaa, tankkiin kosteudenpoistajaa. Syksyllä laitoin vielä toisen satsin. Ja tämän jälkeen Alfa ei ole kertaakaan harrastanut kylmänä aikaisemmin melko usein toistunutta kengurumaista nykimistä.

Kevään katsastuksessa päästöt olivat kohdallaan aivan kuten aina ennenkin. Vasta Voden kommentti palautti mieliin, että ehkei ole ihan viisas temppu polkea kaasua muuten kuin ajettaessa.

P.S. Tämä on ollut minulle erinomaisen hyödyllinen palsta, toivottavasti kukaan ei tärvännyt katalysaattoriaan eilisiltaisen pikku vinkkini seurauksena. :oops:

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 11246
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, C3 2016, ID.3 Pfennigfuchser Edition 2021
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

En kyllä ihan pian usko katin hajoamiseen startissa, käytti sitä kaasua sitten miten tahansa. Vanhoissa kaasarikoneissahan oli kiihdytyspumppu, joka ruikki bensaa imusarjaan aina kaasua polkaistessa ja jonka avulla koneeseen sai vähäksi aikaa rikkaan seoksen jos pumppasi kaasua ennen starttia.

Ruiskuissa taas kaasun pumppaamisen moottorin ollessa pysäytettynä ei pitäisi vaikuttaa yhtään mitään, startatessa kaasun painaminen ja kaasuläpän avaaminen kyllä aiheuttaa imusarjaan suuremman virtauksen mutta onhan siellä käytännössä aina joku rekkula joka virtausta / painetta mittaa ja säätää polttoaineensyöttöä sen mukaan.

Käyttöohjekirjoista löytyy kyllä yleensä jotain "älä hinaa käyntiin ettei katti vaurioidu" yms. pelottelua, mutta se lienee tarkoitettu lähinnä tilanteeseen, jossa joku urpo hinaa autoa ensin kymmenen kilometriä saamatta autoa käyntiin, saa siinä sivussa katalysaattorin täyteen bensaa ja sitten lopulta starttauksen onnistuttua ampuu katin sisuskalut taivaalle. Se purkki ei sinänsä tiedä tuon taivaallista siitä pyörittääkö moottoria startti vai auton pyörät, siitä kylläkin jos sinne menee kohtuuttomasti palamatonta bensaa. Itse ainakin uskaltaisin hinata omat ekoautoni käyntiin jos eivät syystä tai toisesta muuten lähtisi.
- Epäkelpokeräilijä -

Avatar
Vode
Viestit: 883
Liittynyt: 28 Joulu 2004, 01:13
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Vode »

Juuei kokemuksia katin hajottamisesta palamattomalla bensalla mutta tommonen tuli ensin mieleen jos päättäisi sahata kovinkin pitkään. Todellakin ruiskukoneissa ei taida paljon olla väliä startatessa onko kaasu pohjassa vai ei kun ecu sitä keittoa annostelee. Jos oikein kauas asiasta mennään niin uudemmissa jossa sähkönen kaasupoljin niin ei taida kaasuläppä edes reagoida kaasupolkimen painamiseen ennenkuin kone käy.

Mitä tulee itse ongelmaan niin lisäyksenä että kannattaa ykk anturin lukemat että onko edes sieläpäinkään. Aikasempi kulkine ei lähtenyt tulille kuin x yrittämällä kun tuo anturi oli sökö.

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 11246
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, C3 2016, ID.3 Pfennigfuchser Edition 2021
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Saman teki oman 1.8 Sparkin YKK-anturi.

Siinä olet kyllä oikeassa että ei välttämättä kannata sahata loputtomiin jos ei meinaa käynnistyä, katin kannalta se on se ja sama meneekö putkistoon bensaa reilusti ylipitkän starttauksen vai ympäri kyliä hinailun seurauksena. Tosin se YKK-tökkeli taitaa ohjata myös ruiskusuuttimien avautumista, joten jos vika on anturissa niin moottori ei saa pyöritettäessä myöskään bensaa.
- Epäkelpokeräilijä -

Avatar
Rolle
Site Admin
Site Admin
Viestit: 7791
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 18:48
Car(s): 45e + GTX
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja Rolle »

Vode kirjoitti:
Compare Orso kirjoitti:Kokeile ensiapuna starttaamista siten, että pidät kaasupolkimen pohjassa.
En kyllä ihan herkästi lähtis tuota kokeilemaan.
Kaverin bemarissa lukee ihan ohjekirjassa että jos ei käynnisty niin kaasu pohjaan ja johan lähtee. Tapahtuu ehkä joka 60 käynnistys eikä toistaiseksi ole katti sanonut itsensä irti, epäilen ettei katti erota bemaria alfasta joten voinee huoletta kokeilla.

zarre
Viestit: 119
Liittynyt: 17 Kesä 2003, 14:47
Paikkakunta: Alajärvi

Viesti Kirjoittaja zarre »

Tuosta katin vaurioitumisesta. Syttykatkot on myrkkyä. Rikas seos ei. Kylmänmoottorin käynnistäminen "kaasupohjassa" ei riko mitään, kunhan se sitten käynnistyesään käy kaikilla.

Rikkaalla seoksella pakokaasuissa EI OLE jäänöshappea jotenka katissa EI tapahdu mitään reaktioita, mutta jos seos on rikas ja otetaan esim 1kipinä pois ko. sylinteri pumppaa ilmaa ja palamatonta bensaa niin katin tuho on todenäköinen.
AUTO on kaunis kun se VOITTAA

Compare Orso
Viestit: 95
Liittynyt: 12 Helmi 2007, 22:09
Car(s): 156 2.0 TS 1999

Viesti Kirjoittaja Compare Orso »

En ole varmaankaan ainoa utelias kuulemaan, kuinka kar1 sai pulmansa ratkottua? Anna valiaikatietoa!

TestarosaFinland
Viestit: 1760
Liittynyt: 10 Elo 2006, 17:14
Car(s): 164 3.0 V6 Super manual, 33 1.7 i.e 8V, Sprint 83', Spider ph2, GAZ-24 74', Lincoln Navigator 5.4 V8.

Viesti Kirjoittaja TestarosaFinland »

En tiedä miten auttaa kaasun pohjan painaminen, kun auto ei suostu käynistämään mutta kaasun polkaminen käynistettäessa auttaa ihan hyvinkin, ainakin kaverin uusi Vuvla S40 lähti käynttiin kovalla pakkasella, kun muuten toi "pohjolan oloiseen tarkoitettu ihme" ei suostunut heräämään.
Nothing beats cubic inch

kar1
Viestit: 19
Liittynyt: 11 Joulu 2003, 16:12

Viesti Kirjoittaja kar1 »

Taas mennään! :mrgreen:

No juu. Kiitos vaan kaikille hengessä mukana olleille en vaan ole saanut kirjoitettua, kiirettä muka...

Latasin akun täyteen ja vaihdoin käytössä olleen avaimen uuden karheaan vara-avaimeen, siinä se!?
No, en sitten todellakaan tiedä auttoiko 'oikeasti' ja mikä oli perimmäinen syy, mutta sen jälkeen on ollut laakista käyntiin periaatteella. (tosin onhan ne pakkasetkin lauhtuneet).
Pakkanen ei varmasti kuitenkaan ollut se perimmäinen syy käynnistymättömyyteen. Täällä joku vaan kirjoitti että voisiko olla probleemaa ajoneston kanssa, päätin kokeilla ja hyvin on nyt mennyt ( nok, nok, puuta koputellaan).
Pikkasen edelleen startatessa joka kerta hiipii mieleen 'lähteeköhän tämä nyt', kun mitään varsinaista remonttia eikä osan vaihtoa ei ole tehty, mutta näillä on nyt viikko menestyksekkäästi menty.

JOS toi nyt tolla selvisi voi vaan arvailla mikä setti osia ja töitä olisi jollain korjaamolla vaihdettu ja tehty, laskun ollessa €€€€€€€ ?

Mukavaa kevään odotusta kaikille!

Compare Orso
Viestit: 95
Liittynyt: 12 Helmi 2007, 22:09
Car(s): 156 2.0 TS 1999

Viesti Kirjoittaja Compare Orso »

Jos vielä viitsisit kokeilla sillä toisella avaimella, niin asiaan saisi varmuutta. Niin, ja kerro tulos meillekin! Uskoisin kiinnostavan kaikkia.

Oliko se vanha avain saanut jotain kolhuja tai muuten huonoa käsittelyä ennen ongelmien alkua? Käynnistyksenestohan perustuu tietääkseni (maallikkotermeillä) siihen, että virtalukon läheisyydessä oleva systeemi lähettää signaalia jonka avaimen pää heijastaa takaisin.

kar1
Viestit: 19
Liittynyt: 11 Joulu 2003, 16:12

Viesti Kirjoittaja kar1 »

No voihan v....

Eihän se sitten avaimia vaihtamalla korjaantunut, johan sitä toki sopi odottaakin.
Auttaako tässä muu kuin viedä pajalle, onko kellään kokemuksia Alppilan Autohuollosta?? Ehdotuksia vastaanotetaan...( Scuderia R et viitsisi vilkaista..?)

Mukavaa kevään odotusta!

Avatar
willez
Viestit: 5247
Liittynyt: 08 Loka 2006, 17:04
Car(s): BMW 335ia e92
MB c350ia
ex - 156 GTA
ex - 156 2.5 V6
ex - 155 2.0TS

Viesti Kirjoittaja willez »

Moottorin ohjausyksikölle menevä jäähdytysnesteen lämpötila johto hapettunut tai jtn ni ei myöskään lähde kovin helpolla ainakaan kuumana

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 11246
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, C3 2016, ID.3 Pfennigfuchser Edition 2021
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

kar1 kirjoitti:Scuderia R et viitsisi vilkaista..?
Muuten voisin viitsiäkin mutta se ei minun vilkaisustani taida juuri muuksi muuttua, tuo oma diagnostiikkasofta on nimittäin rekisteröity vain ex-GTV:lle eikä sillä pääse ronkkimaan muiden autojen vikamuisteja. Ja minusta temppu numero yksi olisi lukea vikamuisti jollei sitä ole vielä tehty, kaikki viat kun eivät sytytä sitä ruiskun häiriövaloa vaikka muistiin jotain dataa jäisikin.

Epäilen kyllä edelleen sitä YKK-anturia. Nämä vehkeet kun yleensä hajoavat samoista paikoista ja noiden kanssa on ollut ongelmia muillakin kuin itselläni, lisäksi oireet sopivat siihen hyvin. Ei ole sinänsä kallis eikä hankalasti vaihdettava nippeli, mutta kannattanee kuitenkin lukea ensin se vikamuisti ennen kuin lähtee lottoamalla vaihtelemaan osia.
- Epäkelpokeräilijä -

Avatar
hagger16
Viestit: 3081
Liittynyt: 19 Touko 2005, 07:04
Car(s): AR Giulietta MA TCT -11
Chevrolet Captiva 2.2 D LTZ AWD -12
Ex AR: Spider 2.0 TS -95, 156 2.5 V6 -02, 156 2.0 TS -98
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja hagger16 »

Pistetääns tähän vanhaan ketjuun, vaikkei nyt ihan samasta ongelmasta olekaan kysymys.

Alfa on seisonut viikon ajamatta ja tänä aamuna vaimon olisi pitänyt lähteä sillä töihin, niin startti ei inahdakkaan.
Akkuhan tuossa tulee ensimmäisenä mieleen, mutta sisävalot, ajovalot, jne. palaa normaalisti, mutta startti ei siis yritäkkään.

Meinasin lähteä kopisuttelemman starttia jollain, ellei parempia ehdotuksia tule..

edit. startti kyllä "napsahtaa", mutta ei lähde pyörittämään.
Senza cuore saremmo solo macchine

Avatar
Maunu
Viestit: 3490
Liittynyt: 12 Kesä 2003, 05:27
Car(s): Stelvio 2,2 JTDM 210hv 2018, 159 2.4 JTDm Q4 SW 2008, Subaru Forester 2.0X 2006, Peugeot E-2008 2024
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja Maunu »

Kannattaa varmaankin silti vähän ladata akkua, jos vain solenoidi naksahtaa.
Myydään 159 2.4 JTDm sw 2007 osia.

Avatar
hagger16
Viestit: 3081
Liittynyt: 19 Touko 2005, 07:04
Car(s): AR Giulietta MA TCT -11
Chevrolet Captiva 2.2 D LTZ AWD -12
Ex AR: Spider 2.0 TS -95, 156 2.5 V6 -02, 156 2.0 TS -98
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja hagger16 »

^Jees, pitää yrittää hankkia laturi jostain.

Solenoidihan se oli se sana, jota hain.. :oops:

Kiitos!
Senza cuore saremmo solo macchine

Avatar
Monza
Viestit: 958
Liittynyt: 18 Loka 2004, 16:11
Car(s): Spider 2.0 JTS. Ex. 159 TBi, 156 GTA, 164 V6 Super, 164 TS. Käyttis 530e xDrive.
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Monza »

Tjoo, se että sisävalot ja jopa ajovalot näyttäisi palavan kuten ennenkin, ei kuitenkaan ole kummoinen indikaatio akun kunnosta.

Mulla sökähti akku joskus kaupassa käynnin aikana. Pistin auton parkkiin ja kun taas piti lähteä liikkeelle, niin solenoidi vain vähän räpsähti, mittaristossa alkoi melkoinen valoshow ja releet raksutti siellä sun täällä.

Yleismittarilla vain mittaamaan napajännitettä kuormalla ja ilman kuormaa.

Avatar
hagger16
Viestit: 3081
Liittynyt: 19 Touko 2005, 07:04
Car(s): AR Giulietta MA TCT -11
Chevrolet Captiva 2.2 D LTZ AWD -12
Ex AR: Spider 2.0 TS -95, 156 2.5 V6 -02, 156 2.0 TS -98
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja hagger16 »

Kävin Motonetista laturin ja 1,5 tunnin latailun jälkeen yritys tuotti kerralla kaivatun tuloksen ja Alfa hörähti käyntiin.

En usko, että akussa tai laturissa on mitään vikaa. Suurimpana syyllisenä pidän varashälytintä, joka tuossa ajassa jo ilmeisesti vetää akun melko kuiviin vaikka akku laadukas ja "vain" pari vuotias onkin..

Mittailin vähän virtasia ja käydessä löytyi 14V ja sammutuksen jälkeen päälle 12V.

Kiitokset vastanneille.

ps. olihan tässä hyvätkin puolensa. Alfa jäi päiväksi minun käyttööni.. :mrgreen:
Senza cuore saremmo solo macchine

Vastaa Viestiin