V 6:seen "viri"imuputki...nkos

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
pekkal
Viestit: 166
Liittynyt: 15 Elo 2006, 18:25

V 6:seen "viri"imuputki...nkos

Viesti Kirjoittaja pekkal »

Onkos kokemusta putkesta joka tulee ilmamäärämittarin ja inusarjan väliin,muukkosella tais olla myynissä joku hiilikuitu look sellainen+vapaavirtaus suodatin,hintaa en muista,onkos putkesta muuta ku silmän iloa ??? :-D

Avatar
Tommo
Viestit: 181
Liittynyt: 29 Huhti 2005, 20:45
Paikkakunta: Laukaa

Viesti Kirjoittaja Tommo »

Järetön hinta ainaskin on... 429€ vaikkakin hiilikuitua..
Suodatin 70-90€ merkistä riippuen ja ton mutkapätkän voi tehdä kyllä vaikka viemeriputkesta.. (helposti, 2:lla mutkalla ja pikku veistämisellä)
http://smg.photobucket.com/albums/v668/ ... 000684.jpg

jäähän tossa imusyklintasaaja pois ja imuputkesta tulee pyöree...

Omassa muutoksessa tuli tehopiikki 4500rpm:n jälkeen mutta on vaikea sanoa ilman mittauksia oliko toi + vaikko alkupään -

jokihai
Viestit: 67
Liittynyt: 13 Huhti 2005, 07:46
Paikkakunta: Hollola
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jokihai »

LVI liikkeestä tilasin 75mm rosteriputkikäyrän ja siihen sahasin sopivan mittaisen pätkän 75x2mm rosteriputkea. Mulla nyt tuli siihen sitten Apexi päähän, joten vielä laserista tilasin siihen 5mm rosterilaipan. Tommoiselle tsydeemille tuli hintaa noin 50 Juroa.

Muista käyttää rosteri / happoista lankaa hitsatessa...

Kuva kertoo:

http://www.kuljetintekniikka.com/jokiha ... fa_imu.jpg

http://www.kuljetintekniikka.com/jokiha ... ehuone.jpg

Avatar
Tommo
Viestit: 181
Liittynyt: 29 Huhti 2005, 20:45
Paikkakunta: Laukaa

Viesti Kirjoittaja Tommo »

Kuinka jokihailla toimii?
Onko kartio aluperäisessä suodatinkotelossa?
Onko jollakin kuvaa tuosta suodatinkotelosta? Kiinnostaisi tuo kotelon tuloputken suunta ja koko.

Avatar
hamppi
Viestit: 746
Liittynyt: 21 Marras 2004, 04:18
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja hamppi »

Kun oman käden taidot ei riitä, niin on tyytyminen valmiiksi tehtyyn tuotteeseen. Mallia Simota

Avatar
Pablo Honey
Viestit: 662
Liittynyt: 15 Huhti 2005, 20:20
Car(s): Ex 156 2.5 V6
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Pablo Honey »

hamppi kirjoitti:Kun oman käden taidot ei riitä, niin on tyytyminen valmiiksi tehtyyn tuotteeseen. Mallia Simota
Milläs tavalla ilmi tuohon suhtautuu? Mihin väliin se kiinnitetään? Onko suodatin öljyttävää mallia? Liekö asennus ihan senkun-pulttaat-kiinni-tyyppinen? Laittaisitko kuvaa systeemistä albumiin?

Kiinnostuin tuosta, sillä omastani imuputken haitariosa alkaa repeillä ja putsarin kotelon kannestakin on pari kiinnityskorvaketta rikki ja on muutenkin vähän romuna...

jokihai
Viestit: 67
Liittynyt: 13 Huhti 2005, 07:46
Paikkakunta: Hollola
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jokihai »

Tommo kirjoitti:Kuinka jokihailla toimii?
Onko kartio aluperäisessä suodatinkotelossa?
Onko jollakin kuvaa tuosta suodatinkotelosta? Kiinnostaisi tuo kotelon tuloputken suunta ja koko.
Hyvinhän tuo toimii. Saa suoraan viileää ilmaa edestä. Vanha suodatinkotelo on poistettu kokonaan, että ilma virtaa paremmin.

Avatar
hamppi
Viestit: 746
Liittynyt: 21 Marras 2004, 04:18
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja hamppi »

Pablo Honey kirjoitti:Milläs tavalla ilmi tuohon suhtautuu?
Alkuun tuntu olevan pientä katkosta kiihdyttäessä ja epäilin heti ilmiä, mutta ilmeisesti ECU opetteli uudet arvot, kun akku oli ollut irti.
Pablo Honey kirjoitti:Onko suodatin öljyttävää mallia?
En osaa sanoa. Pitää ottaa selvää
Pablo Honey kirjoitti:Liekö asennus ihan senkun-pulttaat-kiinni-tyyppinen?
Asennuksesta en oikeen osaa sanoa mitään, kun en sitä itse tehnyt, enkä ollut paikalla seuraamassa.
Pablo Honey kirjoitti:Laittaisitko kuvaa systeemistä albumiin?
Pistin kuvat tonne photobuckettiin, niin on mahdollisuus isompiin kuviin, sekä saa hivenen paremmin selkeyttä sisällöstä.
Kuva1
Kuva2
Kuva3
Kuva4
Kuva5
Kuva6

Avatar
Pablo Honey
Viestit: 662
Liittynyt: 15 Huhti 2005, 20:20
Car(s): Ex 156 2.5 V6
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Pablo Honey »

Hyvän näköinen laitos. Ilmi siis tulee lähes alkuperäiselle paikalleen, samoin imuilma tulee sieltä mistä ennenkin. Itse suodatinta ei noissa kuvissa oikein näkynyt, mutta ilmeisesti se on heti ilmin putkessa kiinni?

Mikäs tuo huohotinputkeen liittyvä letku on, joka katoaa tuonne moottorin taakse? Ei mulla ainakaan sellaista ole. :o

Avatar
hamppi
Viestit: 746
Liittynyt: 21 Marras 2004, 04:18
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja hamppi »

Pablo Honey kirjoitti:Itse suodatinta ei noissa kuvissa oikein näkynyt, mutta ilmeisesti se on heti ilmin putkessa kiinni?
Jos nyt tajusin oikein, niin se on siellä sumarin kohdilla.
Pablo Honey kirjoitti:Mikäs tuo huohotinputkeen liittyvä letku on, joka katoaa tuonne moottorin taakse? Ei mulla ainakaan sellaista ole.
Kattelin alussa kans samaa, mutta sitten tarkistin asian muista v6:n moottoreista ja kyl se siel on aina ollut.

Avatar
Pablo Honey
Viestit: 662
Liittynyt: 15 Huhti 2005, 20:20
Car(s): Ex 156 2.5 V6
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Pablo Honey »

hamppi kirjoitti:
Pablo Honey kirjoitti:Mikäs tuo huohotinputkeen liittyvä letku on, joka katoaa tuonne moottorin taakse? Ei mulla ainakaan sellaista ole.
Kattelin alussa kans samaa, mutta sitten tarkistin asian muista v6:n moottoreista ja kyl se siel on aina ollut.
Kas, mulla taitaa olla hieman erilainen toi huohotussysteemi. Mulla se on tämän näköinen: http://www.alfa156.net/tech/v6sparks_data/guide1.jpg
Jospa sitä on hieman muutettu jossain vaiheessa.

Avatar
hamppi
Viestit: 746
Liittynyt: 21 Marras 2004, 04:18
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja hamppi »

Pablo Honey kirjoitti:Mulla se on tämän näköinen:http://www.alfa156.net/tech/v6sparks_data/guide1.jpg
Esimerkiksi: Klik!
Menipähän mielenkiintoseksi. Joku paremmin alfan moottoreista tietävä osaa varmaan kertoa tähänkin vastauksen :o

Avatar
HANU
Viestit: 1251
Liittynyt: 27 Joulu 2004, 18:25
Paikkakunta: VAHTO
Viesti:

Viesti Kirjoittaja HANU »

Imuputken voi toteuttaa myös kahdella silikoniputkella ja väliin peltiholkit, näin tein itse GTA:han ja tuli siistin näköinen toteutus (albumissa kuva) eikä ole monen näköistä putkea ja liitosta niinkuin edellä on nähty. Alkuperäisestä ilmanputsarikotelosta voi vetää tavallisessa 156 V6:ssa imuputken sumarin vieressä olevan ritilän taakse. Sinne mahtuu ainakin 80mm halkaisijaltaan oleva ilmastointi/puruletku ja sen saa kiinnitettyä näkymättömästi siihen pikku maskinpalaan ja on sitten patopainealueella. Talvella sinne voipi sitten pakkautua lunta, että voi vähän potea "hengenahdistusta".
Autokaupan ammattilainen

Avatar
Tommo
Viestit: 181
Liittynyt: 29 Huhti 2005, 20:45
Paikkakunta: Laukaa

Viesti Kirjoittaja Tommo »

Aikaisemmassa topicissa yritin kysellä myös miksi ton huohotinputken täytyy olla tossa imuputkessa kiinni? Monissa "Tuunatuissa" autoissa tuohon huohotinputkeen on vain laitettu oma ilmanputsari..
Hyöty -> kaasuläppää ei tarvitsisi putsata siitä mönjästä, ja se lämmin huohotusilmahan jäis myös pois (0,00001% taattua lisätehoa :wink: )

Ton Pablo Honeyltä puuttuvan letkun takia on jäänyt moiset viritykset vielä tekemättä kun en itsekkään tiedä mitä toi tekee...

V6
Viestit: 5200
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 22:29
Car(s): -
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja V6 »

hamppi kirjoitti:
Pablo Honey kirjoitti:Itse suodatinta ei noissa kuvissa oikein näkynyt, mutta ilmeisesti se on heti ilmin putkessa kiinni?
Jos nyt tajusin oikein, niin se on siellä sumarin kohdilla.
Pablo Honey kirjoitti:Mikäs tuo huohotinputkeen liittyvä letku on, joka katoaa tuonne moottorin taakse? Ei mulla ainakaan sellaista ole.
Kattelin alussa kans samaa, mutta sitten tarkistin asian muista v6:n moottoreista ja kyl se siel on aina ollut.
98sissa ei näy olevan ja 02 on taas hiukan eri paikassa.. eli löytyy ainakin 3 variaatiota.

http://tinyurl.com/l95nh
http://tinyurl.com/oldmr
Mediocrity is a sin
Kuvat
155 8V 92>155 16V 96>156 V6 98>156 V6 02>Helkama

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 11242
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, C3 2016, ID.3 Pfennigfuchser Edition 2021
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Tommo kirjoitti:Aikaisemmassa topicissa yritin kysellä myös miksi ton huohotinputken täytyy olla tossa imuputkessa kiinni?
Säädösjuttuja, joku viskaali on joskus keksinyt että ympäristö kärsii ja oravat putoilevat oksilta jos käryt päästää suoraan ulkoilmaan.
- Epäkelpokeräilijä -

Avatar
Tommi_80
Viestit: 127
Liittynyt: 04 Huhti 2005, 13:45
Car(s): ex. 156 GTA
ex. 156 2.5
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Tommi_80 »

Simotan muoviputket ei sitten kuulkaas kestä suomen pakkasia. Karvasia kokemuksia löytyy. Itseltäni muovit haperoitui talven aikana siihen pisteeseen, että ilmanputsarin ja ilmin välillä olevaan mutkaan tuli parin sentin reikä. Tästä seurauksena rikkinäinen ilmi.

Simotan filtteri on valmistajan mukaan "kuiva", mutta itse kyllä pistäisin kevyen (todella kevyen) öljyn päälle filtteriin pesun jälkeen. Pesua kannattaa muutenkin harrastaa useasti jos ajelee autolla paljon. Filtteri tulee niin alas puskurin viereen, että se kerää herkästi todella paljon kökköä itseensä.

Toivottavasti teillä kestää viritykset. Itse ajelen nyt vakio ilmanputsarilla ja alfa toimii erittäin hyvin :wink:

Avatar
hamppi
Viestit: 746
Liittynyt: 21 Marras 2004, 04:18
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja hamppi »

Tommi_80: Tämä oli tarpeellinen tieto, kiitos tästä!
Jos laittas vakion takas talven ajaks. Ei paljon napostele uhrata _toimivaa_ ilmiä.

jokihai
Viestit: 67
Liittynyt: 13 Huhti 2005, 07:46
Paikkakunta: Hollola
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jokihai »

Tommi_80 kirjoitti:Simotan muoviputket ei sitten kuulkaas kestä suomen pakkasia. Karvasia kokemuksia löytyy. Itseltäni muovit haperoitui talven aikana siihen pisteeseen, että ilmanputsarin ja ilmin välillä olevaan mutkaan tuli parin sentin reikä. Tästä seurauksena rikkinäinen ilmi.
Ajatteko te talvellakin alfoilla... :shock:

Tosin, enpä ole vielä koko kesänä päässyt omallani huristelemaan ja odotus jatkuu :evil:

http://www.alfabbs.fi/viewtopic.php?t=8490

Avatar
Sleepperi
Viestit: 478
Liittynyt: 16 Kesä 2006, 21:15
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja Sleepperi »

Mistä sais Ø85mm muovi-, alumiini tai rosteriputken pätkän, jolla vois korvata sen imuäänenvaimentimen? Tuntuu olevan aika hakusessa Ø85mm putket. Meinasin, että korvaisin vain sen osan missä on nuo veimentimet ja pitäisin muut kumitötteröt alkuperäisinä. GTV:ssä tuo putki on melko suora, joten suora putken pätkä olis helpoin/siistein toteutus. Sitten vapaammin hengittelevä putsari alkuperäiseen koteloon tai sen paikalle.

ps: joo vaparin räveltäminen, kutittelu ja virittely on turhaa, joten siitä ei tarvii kuittailla.. :mrgreen:


edit: vaimenninhässäkkä väistyi Ø88.9mm rosteriputken tieltä, huomenna selviää, että miten se vaikuttaa vai vaikuttaako mitenkään.. :-D
Viimeksi muokannut Sleepperi, 22 Maalis 2007, 19:46. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
"Some cars have a fine tuned exhaust, so the noise they make is as fake as a hooker's smile."

Avatar
Jeppaa
Viestit: 344
Liittynyt: 03 Helmi 2005, 12:23
Paikkakunta: Lappeenranta
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jeppaa »

Laitetaa nyt vielä tänne, että mullakin on yksi variaatio tuosta viritelmästä ja löytyypi kuva albumista =) Tehty kahdesta silikoniletkumutkapalasta...
Siitä lähdetään, mihin vajaavetoset jätetään ;)

Avatar
Joksa
Viestit: 409
Liittynyt: 12 Syys 2006, 13:17
Paikkakunta: Hki

Viesti Kirjoittaja Joksa »

Scuderia Rasvanäppi kirjoitti: Säädösjuttuja, joku viskaali on joskus keksinyt että ympäristö kärsii ja oravat putoilevat oksilta jos käryt päästää suoraan ulkoilmaan.
Ei pelkästää säädösjuttuja, vaan imuputkistosta saadaan alipainetta.

Avatar
alfista
Viestit: 2806
Liittynyt: 14 Helmi 2004, 00:55
Paikkakunta: Etelä-Pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja alfista »

Jeppaa kirjoitti:Laitetaa nyt vielä tänne, että mullakin on yksi variaatio tuosta viritelmästä ja löytyypi kuva albumista =) Tehty kahdesta silikoniletkumutkapalasta...
Siisti toteutus, mistä löytyy noita mutkia ja mitä maksaa? Katselin juuri kauhuissani Novitekin hintoja... 160€ jostain putkenpalasta ja kartiosta! Noup.

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 11242
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, C3 2016, ID.3 Pfennigfuchser Edition 2021
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Joksa kirjoitti:imuputkistosta saadaan alipainetta
Mutta mihin sitä huohottimessa tarvitaan? Eikö tarkoitus ole lähinnä päästää kampikammioon kertynyt paine ulos ettei se tunge väkisin pihalle jonkun stefan välistä?
- Epäkelpokeräilijä -

Avatar
Joksa
Viestit: 409
Liittynyt: 12 Syys 2006, 13:17
Paikkakunta: Hki

Viesti Kirjoittaja Joksa »

Scuderia Rasvanäppi kirjoitti:
Joksa kirjoitti:imuputkistosta saadaan alipainetta
Mutta mihin sitä huohottimessa tarvitaan? Eikö tarkoitus ole lähinnä päästää kampikammioon kertynyt paine ulos ettei se tunge väkisin pihalle jonkun stefan välistä?
mm. juuri tuosta syystä.

Avatar
alfista
Viestit: 2806
Liittynyt: 14 Helmi 2004, 00:55
Paikkakunta: Etelä-Pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja alfista »

Scuderia Rasvanäppi kirjoitti:
Joksa kirjoitti:imuputkistosta saadaan alipainetta
Mutta mihin sitä huohottimessa tarvitaan? Eikö tarkoitus ole lähinnä päästää kampikammioon kertynyt paine ulos ettei se tunge väkisin pihalle jonkun stefan välistä?
Niin, eli siksikö nämä kuluttavat öljyä kun alipaine imee sen koneesta :mrgreen:

Mistä noita silikoneja saa :mrgreen: hehe

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 11242
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, C3 2016, ID.3 Pfennigfuchser Edition 2021
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

^ Periaatteessa joo, siksikin. Kampikammiossa on öljysumua, ja mitä kiihkeämmin sitä imetään imupuolelle poltettavaksi, sitä enemmän palaa öljyäkin. Varsinkin jos öljynerotinhässäkkä á la 33/155/164 on tukossa.
- Epäkelpokeräilijä -

Avatar
Jeppaa
Viestit: 344
Liittynyt: 03 Helmi 2005, 12:23
Paikkakunta: Lappeenranta
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jeppaa »

alfista kirjoitti:
Jeppaa kirjoitti:Laitetaa nyt vielä tänne, että mullakin on yksi variaatio tuosta viritelmästä ja löytyypi kuva albumista =) Tehty kahdesta silikoniletkumutkapalasta...
Siisti toteutus, mistä löytyy noita mutkia ja mitä maksaa? Katselin juuri kauhuissani Novitekin hintoja... 160€ jostain putkenpalasta ja kartiosta! Noup.
Kiitoksia =) Nuo pätkät ostin itse täältä: www.prostreet.fi sijaitsee hyvinkäällä. Muutamia kymppejä olivat kumpainenkin pätkä, en muista tarkkoja hintoja kyllä. Putket ovat SFS:n valmistetta eli vastaavia kuin esimerkiksi Samco. Noilta saa sitten öljyn ja bensan kestäviä letkuja myös ja jotain 10bar kestäviä letkuja myös jos haluaa somistaa konehuoneesta muitakin kohtia =)
Siitä lähdetään, mihin vajaavetoset jätetään ;)

Avatar
csr
Viestit: 151
Liittynyt: 30 Joulu 2006, 20:20
Paikkakunta: Jämsä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja csr »

Japanilaista imuputki viritystä. Selostukset ei kyllä oikein aukea

:wink:

http://www.saclam.com/short_topics/156a ... irbox.html

Avatar
Dobber
Viestit: 735
Liittynyt: 08 Kesä 2005, 20:11
Car(s): Dodge Caliber 2.0 CRD -09 & Chevrolet Camaro 5.7V8 -93. Ex. Alfa 156 SW 2.0.T.S. vm. 2001.
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Dobber »

Kuvissa näkyi olevan ilmi niin jtssä ja v6 aivan ilmansuodatinkotelon kannessa sitä olen ihmetellyt kun tessussa se lähempänä kaasuläppää, että onko tuolla haettu optimi tehoja koska se on kylmemmässä paikassa ja alkupäässä on virtaus parempi ja tessussa se on kauempana lisäksi kuumemmassa paikassa joka yksistään heikentää mittaus tulosta ja vähemmän tehoa.
"156 2.0TS Sportwagon ajopäivien ilo"

Avatar
MKT
Viestit: 680
Liittynyt: 10 Syys 2003, 18:35
Car(s): Stelvio Veloce+
Giulietta QV TCT
147 2.0 T.Spark
ex. 156/159/164/166
Paikkakunta: Muurame

Viesti Kirjoittaja MKT »

Dobber kirjoitti:Kuvissa näkyi olevan ilmi niin jtssä ja v6 aivan ilmansuodatinkotelon kannessa sitä olen ihmetellyt kun tessussa se lähempänä kaasuläppää, että onko tuolla haettu optimi tehoja koska se on kylmemmässä paikassa ja alkupäässä on virtaus parempi ja tessussa se on kauempana lisäksi kuumemmassa paikassa joka yksistään heikentää mittaus tulosta ja vähemmän tehoa.
Jos tiedetään ilman lämpötila mittauspisteessä, niin ei ole väliä kuinka kuumassa kohdassa mittaus tehdään. Antoikos tuo kuumafilmi lämpötilainfon? Luulisin kuitenkin että jotenkin tuo lämpötila on otettu huomioon, ainakin softassa.

Sillä on enemmänkin merkitystä missä mittaus tehdään. Mikäli pyritään tarkkaan mittaustulokseen, tulee ennen mittausta olla mahdollisimman pitkä häiriötön osuus eli käytännössä suoraa kanavaa. Muistaakseni pyöreällä kanavalla suositus olisi 10x kanavan halkaisija. Tämä on yleensä vaikeahko järjestää - etenkin autossa jossa pitäisi olla melkein metri suoraa rööriä. En ainakaan laittaisi ilmiä heti 90 asteen mutkan jälkeen. Mittausteknisesti TS:n mittaus on paremmassa paikassa kuin V6:sen jossa se on heti filtterin jälkeen ja virtaus ei varmasti ole yhtä laminaarinen.

V6:ssa mittaus on ehkä pudotettu alas tuon imuilmaäänenvaimentimen vuoksi. Luulisin että se sotkee hienosti virtauksia. Etenkin 166:ssa tuo pönttö on melkein yhtä iso kuin pakopuolen vaimennin.. :wink:

Avatar
Dobber
Viestit: 735
Liittynyt: 08 Kesä 2005, 20:11
Car(s): Dodge Caliber 2.0 CRD -09 & Chevrolet Camaro 5.7V8 -93. Ex. Alfa 156 SW 2.0.T.S. vm. 2001.
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Dobber »

Muistelin juuri, että jossakin oli virtausmittausasioissa oli mainittu, että ennen mittausta on oltava 3x halkaisijan ja jälkeen 4x halkaisijan verran suoraa osuutta jotta saadan paras mittaustulos.

Joo, no mietiskelin sitä, että happea on enemmän kylmässä ilmassa ja siitähän se moottori tykkää tehojen puitteissa. Mutta sitten onko tuolla kylmemmällä ilmalla vaikutusta ilmin antamaan informaation jos ja kun se jäähtyy enemmän niin siitähän ecu saa tiedon että virtaus on suurempi? Niin mitäs sitten en ole oikein perehtynyt noihin moottorinohjausjärjestelmien sielunelämään, jos joku heittäisi faktaa asiasta.
"156 2.0TS Sportwagon ajopäivien ilo"

Avatar
MKT
Viestit: 680
Liittynyt: 10 Syys 2003, 18:35
Car(s): Stelvio Veloce+
Giulietta QV TCT
147 2.0 T.Spark
ex. 156/159/164/166
Paikkakunta: Muurame

Viesti Kirjoittaja MKT »

Dobber kirjoitti:Muistelin juuri, että jossakin oli virtausmittausasioissa oli mainittu, että ennen mittausta on oltava 3x halkaisijan ja jälkeen 4x halkaisijan verran suoraa osuutta jotta saadan paras mittaustulos.

Joo, no mietiskelin sitä, että happea on enemmän kylmässä ilmassa ja siitähän se moottori tykkää tehojen puitteissa. Mutta sitten onko tuolla kylmemmällä ilmalla vaikutusta ilmin antamaan informaation jos ja kun se jäähtyy enemmän niin siitähän ecu saa tiedon että virtaus on suurempi? Niin mitäs sitten en ole oikein perehtynyt noihin moottorinohjausjärjestelmien sielunelämään, jos joku heittäisi faktaa asiasta.
Piti kaivaa faktaakin; Wanha ISO 5167 / DIN 1952 standardi antaa tuolle suoralle osuudelle ennen mittausta erilaisia arvoja riippuen siitä mitä tapahtuu ennen suoraa osuutta. Vaihteluväli 3 - 40x putken halkaisija. Muistan vaan että alalla nyrkkisääntönä käytettiin tuota 10x halkaisija jolla ollaan aina suunnilleen oikeilla linjoilla. Olet oikeassa tuossa suoran osuuden tarpeesta mittauksen jälkeen. Suositus on 4x halkaisija, mutta ohje on myös että jos jostain pitää tinkiä, niin aina ensin tästä.

Kylmässä ilmassa ei tarkkaan ottaen ole enempää happea kuin lämpimässäkään. Ideahan on siinä että ilma lämmetessään ottaa enemmän tilavuutta, joten lämmintä ilmaa ei saada samaa kanavistoa käyttämällä yhtä paljoa koneeseen kuin kylmää. Ero viileän ulkoilman ja konehuoneesta imetyn ilman suhteen voi olla todella suuri, jopa 10 % palamiseen tarvittavan hapen määrässä. Eli vapaavirtausfiltteri koneen viereen, jättää järjestämättä sille eristyksen koneen lämmöstä ja unohtaa kylmän ilman saannin. Ja voilá: koneen tehoja saatiin laskettua 10 %.

Mitään pitävää faktaa ei ole siitä miten lämpötila kompensoidaan auton moottorin ilmamäärän mittauksessa. Joku asiaan perehtynyt valoittanee asiaa.

Vastaa Viestiin