Novitec-putkisto ja alavääntö

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Alleggerita
Viestit: 37
Liittynyt: 13 Loka 2004, 02:17
Paikkakunta: Kirkkonummi

Novitec-putkisto ja alavääntö

Viesti Kirjoittaja Alleggerita »

Novitecin putkistoa on täälläkin vaihdettu ahkerasti 156:n alle. Kertokaapa 2.5 V6 omistajat kokemuksista ja antakaa mielipidettä väitteelle, jonka mukaan putkistolla alavääntö hiipuu, jos kohta tehoa saattaakin tulla lisää.
Jotain uutta pitäisi alle laittaa, mutta en ole valmis uhraamaan alavääntöä.
Alfa. Jo vuodesta 1990.

Avatar
Kustaa
Viestit: 96
Liittynyt: 08 Elo 2003, 00:27
Car(s): ex-159 2.2 JTS, 2007
ex-156 2.5 V6, 2005
ex-156 2.0 JTS, 2003
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja Kustaa »

Omassani oli Novitecin putkisto, isommat imuputket ja vapaavirtaussuodatin. Alaväännön heikkenemistä en ainakaan havainnut, oheisena dynokäyrä yllämainituin varustuksin, autoa ei oltu 'chipattu'.

http://www.alfabbs.fi/album_pic.php?pic_id=5580

Vieläkin ikävä tota 156 2.5:sta, RAV4:lla kisaan täällä Sao Paulon liikenteessä..

Avatar
Keisari
Viestit: 260
Liittynyt: 09 Elo 2006, 15:45
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Keisari »

Aika mielenkiintosta... Voikos siinä olla jokin yhteys, ku toisen alfani edellinen omistaja kertoili, että hänellä oli ollut vapaavirtaussuodatin ja sen jälkeen oli alkanu ilmejä (ja ehkä muistaakseni jotain lambdoja) paukkumaan tasaseen tahtiin?

Entäs sitten,mistä noita gta:n isompia imuputkia saa, mitä maksaa ja onko niillä jotain vaikutusta? :roll:

pekkal
Viestit: 166
Liittynyt: 15 Elo 2006, 18:25

Viesti Kirjoittaja pekkal »

Mulla novitec paikallaan ja suurinpiirtein samat arvot,151 kw ja 239.3 Nm,tehot vaan tuli 6800 rpm,eli jonkun verran korkeemmalla mitä tehdas ilmoittaa,va tästähän on ollu puhetta että ton verran voi olla eroa koneissa jo tehtaalta tullessa,ja alavääntö on kyllä ihan kohillaan,novitec oli paikallaan ku ostin auton ni ei oikeen voi verrata ennen/jälkeen !

Avatar
Laba
Viestit: 377
Liittynyt: 14 Elo 2005, 14:16
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja Laba »

Keisari kirjoitti:...edellinen omistaja kertoili, että hänellä oli ollut vapaavirtaussuodatin ja sen jälkeen oli alkanu ilmejä (ja ehkä muistaakseni jotain lambdoja) paukkumaan tasaseen tahtiin?
Onhan siitä juttua kuullut että öljyttävät vapaavirtaussuodattimet eivät ilmin parhaita kavereita ole. Ilmeisesti siitä öljysumua irtoaa sen verran että hajottaa ilmin.

Olisi kyllä mielenkiintoista tietää onko kukaan penkittänyt autoansa tehoputkella ja ilman samassa penkissä. Siitä vasta luotettavasti näkisi mitä se putki vaikuttaa. Itse en juurikaan eroa huomannut väännössä enkä tehossa kun Novitecin putken laitoin. Äänissä kylläkin. Voipi olla että ylärekisteriin hieman lisää potkua tuli.

Avatar
Peltoperkele
Viestit: 59
Liittynyt: 25 Loka 2005, 13:27
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Peltoperkele »

Terve,

viikko sitten sain Novitecin, ja olen nyt ajellut sen verran että voi jo kertoa näkemyksiä. Mun autossa aivan alakierroksilla kone vääntää paremmin kuin aiemmin, siis aivan tyhjäkäynniltä (800-2000 rpm). Sen jälkeen kone ei vedä niin hyvin kuin originaaliputkella noin kolmeen ja puoleen tonniin asti. Eron huomaa. Vähän vajaa neljässä alkaakin sitten tapahtua, tehoa tulee aika jyrkästi lisää, vähän sama tuntuma kuin edellisessä Civic type R:ässä. Neljässätonnissa tuleva potku irroittaa pidon kakkosella talvirenkailla.

Jotenkin vielä tuntuu siltä, että ecu hakee säätöjä. Välillä teho tuntuu samalta kuin aiemmin välillä 2000-3800. Jos lintan painaa pohjaan tuolla alueella, tuntuu vähän siltä että kone ei anna kaikkeansa. Olen ajellut sillain kaasua hitaammin painaen tuolla alueella johtuen tuosta. Kerron lisää jos luonne muuttuu vielä. Yläpäässä tehoa on tullut selvästi lisää. Nyt vetoa piisaa seitsemään tonniin. Ja laulu on kaunista.

Edit: Autoa ei ole chipattu, suodatin on uusi, mutta ei vapaastivirtaava.

Avatar
Kirkinen
Viestit: 1026
Liittynyt: 08 Heinä 2003, 18:08
Paikkakunta: Ruotsinpyhtää/Loviisa/Keilaniemi

Viesti Kirjoittaja Kirkinen »

Onkos nää novitecin putket keulasta asti vai vain katilta taakse?
ex Alfa 147 2.0 -01 (02-15)
ex Alfa 156 V6 -99 (07-10)
ex Alfa 159 Q4 3.2 -06 (10-17)
S212 350 CDI

atra
Viestit: 43
Liittynyt: 18 Tammi 2005, 14:55
Paikkakunta: Klaukkala

Viesti Kirjoittaja atra »

Oma putkisto katilta taaksepäin.
Ja edelleen paketissa. Odottelee muita paikkauksia.
Toivottavasti pääsen pikaisesti kertomaan aiheesta lisää.
: 156 V6 -04, mopot Ducati 999 ja ST4S

Avatar
Kirkinen
Viestit: 1026
Liittynyt: 08 Heinä 2003, 18:08
Paikkakunta: Ruotsinpyhtää/Loviisa/Keilaniemi

Viesti Kirjoittaja Kirkinen »

Mistäs porukka tilailee näitä Novitec-putken pätkiä? Siis suora mutka takapöntölle (ilman vaimenninta) ja sitten uus vaimennin?
ex Alfa 147 2.0 -01 (02-15)
ex Alfa 156 V6 -99 (07-10)
ex Alfa 159 Q4 3.2 -06 (10-17)
S212 350 CDI

atra
Viestit: 43
Liittynyt: 18 Tammi 2005, 14:55
Paikkakunta: Klaukkala

Viesti Kirjoittaja atra »

Automilanosta tartui mukaan.
Listahinta heillä 460 egee, muistaakseni.
: 156 V6 -04, mopot Ducati 999 ja ST4S

Avatar
Dobber
Viestit: 735
Liittynyt: 08 Kesä 2005, 20:11
Car(s): Dodge Caliber 2.0 CRD -09 & Chevrolet Camaro 5.7V8 -93. Ex. Alfa 156 SW 2.0.T.S. vm. 2001.
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Dobber »

Aivan vakiopeliin hyöty voi olla aika pieni jos ei muita tarpeellisia lisä muutoksia ole tehty. Avarammasta putkistosta paras hyöty tulee vasta korkeilla kierroksilla, jolloin virtausvastus ja vastapaine on sillä pienempi kuin vakiokamoilla, joilla käy moottorin huipputehon saavuttaminen esteeksi.

Eli pakoputkiston hyvyys tulee siis nimenomaan esille moottorin toiminta-alueen yläpäässä eli suurilla kaasuläpän avautumisilla ja korkeilla kierroksilla ajattaessa, kun taas pienemmillä kuormituksilla ja käyntinopeuksilla syntyvät pakokaasut mahtuvat virtaamaan pois vakiokamoistakin riittävän hyvin.
"156 2.0TS Sportwagon ajopäivien ilo"

aannttii
Viestit: 299
Liittynyt: 20 Helmi 2006, 17:57
Paikkakunta: Alajärvi

Viesti Kirjoittaja aannttii »

prkl , iski kuume hommata novitec pönttö autoon, kun kaikki sitä kehuu..

Olisko kenelläkään jonkin sortin ääniklippejä siitä?
Ja onko ollut tyytyväinen ostokseen/ääneen jne? :)

Avatar
willez
Viestit: 5247
Liittynyt: 08 Loka 2006, 17:04
Car(s): BMW 335ia e92
MB c350ia
ex - 156 GTA
ex - 156 2.5 V6
ex - 155 2.0TS

Viesti Kirjoittaja willez »

Kustaa kirjoitti:Omassani oli Novitecin putkisto, isommat imuputket ja vapaavirtaussuodatin. Alaväännön heikkenemistä en ainakaan havainnut, oheisena dynokäyrä yllämainituin varustuksin, autoa ei oltu 'chipattu'.

http://www.alfabbs.fi/album_pic.php?pic_id=5580

Vieläkin ikävä tota 156 2.5:sta, RAV4:lla kisaan täällä Sao Paulon liikenteessä..
oho,ei oo paljoa vääntöä. 234Nm @ 6xxx eiks kuuluis olla enemmän ?

Avatar
Kustaa
Viestit: 96
Liittynyt: 08 Elo 2003, 00:27
Car(s): ex-159 2.2 JTS, 2007
ex-156 2.5 V6, 2005
ex-156 2.0 JTS, 2003
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja Kustaa »

Kuuluisi varmaan olla aina niin...

Alkuperäisessä koneessa tehtaan mukaan muistaakseni 218 Nm@5xxx
Tätäkään konetta ei tullut vakiona dynotettua, joten vain nää muutosten jälkeiset käyrät olemassa. Absoluuttisiin dynosta saatuihin lukuihin luokkaa "234 Nm" ilman vertailukohtaa ei varmaan paljoa voi päätellä. Lähinnä kai käyrän muodot oleellisia.

2.5 virityksistä noi isommat imuputket ihan ehdottomat, lisäksi tuli testattua, että uudemmalla EUR 3 koneella ei mene vakio-ohjelmallakaan seos liian laihalle täyskaasulla, tuo asia itselläni oli lähinnä dynotestin syy.

Ja Novitecin putki loistava valinta, äänet juuri sellaiset kuin halusin.

Silvio
Viestit: 1034
Liittynyt: 16 Syys 2005, 15:09
Paikkakunta: Haukipudas

Viesti Kirjoittaja Silvio »

Siis se pelkkä väliputki katilta takapöntölle 460e..?
Kaikki musiikki on paskaa,paitsi hevi.Ja se se vasta paskaa onkin..

Avatar
willez
Viestit: 5247
Liittynyt: 08 Loka 2006, 17:04
Car(s): BMW 335ia e92
MB c350ia
ex - 156 GTA
ex - 156 2.5 V6
ex - 155 2.0TS

Viesti Kirjoittaja willez »

Kustaa kirjoitti:Kuuluisi varmaan olla aina niin...

Alkuperäisessä koneessa tehtaan mukaan muistaakseni 218 Nm@5xxx
Tätäkään konetta ei tullut vakiona dynotettua, joten vain nää muutosten jälkeiset käyrät olemassa. Absoluuttisiin dynosta saatuihin lukuihin luokkaa "234 Nm" ilman vertailukohtaa ei varmaan paljoa voi päätellä. Lähinnä kai käyrän muodot oleellisia.

2.5 virityksistä noi isommat imuputket ihan ehdottomat, lisäksi tuli testattua, että uudemmalla EUR 3 koneella ei mene vakio-ohjelmallakaan seos liian laihalle täyskaasulla, tuo asia itselläni oli lähinnä dynotestin syy.

Ja Novitecin putki loistava valinta, äänet juuri sellaiset kuin halusin.
aijaa,eikun ajattelin vaan kun 2.0Tessussa on 190Nm @ 5000rpm,et luulis et V6 reilusti enemmän

Avatar
Kustaa
Viestit: 96
Liittynyt: 08 Elo 2003, 00:27
Car(s): ex-159 2.2 JTS, 2007
ex-156 2.5 V6, 2005
ex-156 2.0 JTS, 2003
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja Kustaa »

Olet oikeassa, nykymoottoreilla 2.5 litran vääntölukemat olisivat 250+ (2.2 JTS 230 Nm etc.)

Silti Alfan V6-koneen ominaisuuksia ja olemusta ei voi luvuista päätellä... Lyhytiskuinen V-kone, jonka käyntiominaisuudet aivan fantastiset, kone "vääntää" tyhjäkäynniltä lähtien, tuntuisi olevan aina "alueella", ja kaikki hauskuus alkaa 4000 kierroksen tuollapuolen. Oli se vaan hieno moottori, voi juku, joskus jos vielä olis itsellä 3.2-litraisena tuo Aresen V6-kone..

Avatar
willez
Viestit: 5247
Liittynyt: 08 Loka 2006, 17:04
Car(s): BMW 335ia e92
MB c350ia
ex - 156 GTA
ex - 156 2.5 V6
ex - 155 2.0TS

Viesti Kirjoittaja willez »

Kustaa kirjoitti:Olet oikeassa, nykymoottoreilla 2.5 litran vääntölukemat olisivat 250+ (2.2 JTS 230 Nm etc.)

Silti Alfan V6-koneen ominaisuuksia ja olemusta ei voi luvuista päätellä... Lyhytiskuinen V-kone, jonka käyntiominaisuudet aivan fantastiset, kone "vääntää" tyhjäkäynniltä lähtien, tuntuisi olevan aina "alueella", ja kaikki hauskuus alkaa 4000 kierroksen tuollapuolen. Oli se vaan hieno moottori, voi juku, joskus jos vielä olis itsellä 3.2-litraisena tuo Aresen V6-kone..
Niin ,toi numeroilla myyminen on japsien hommaa :)

Avatar
Dobber
Viestit: 735
Liittynyt: 08 Kesä 2005, 20:11
Car(s): Dodge Caliber 2.0 CRD -09 & Chevrolet Camaro 5.7V8 -93. Ex. Alfa 156 SW 2.0.T.S. vm. 2001.
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Dobber »

Minä kehun ragazzonin tuotteita sieltä löytyy runsaastu erillaisia malleja varmasti jokaiselle sopiva pönttö vaikka tuplaulostuloilla joilloin se alkaa näyttäämään upealta.

Vaikka nämä:

Kuva

Kuva
"156 2.0TS Sportwagon ajopäivien ilo"

Avatar
Dobber
Viestit: 735
Liittynyt: 08 Kesä 2005, 20:11
Car(s): Dodge Caliber 2.0 CRD -09 & Chevrolet Camaro 5.7V8 -93. Ex. Alfa 156 SW 2.0.T.S. vm. 2001.
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Dobber »

"156 2.0TS Sportwagon ajopäivien ilo"

Avatar
Hepa
Viestit: 3197
Liittynyt: 28 Heinä 2003, 06:10
Car(s): Giulia Super -69
Outlander PHEV -14
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Hepa »

^^Noi wanabe tuplaulostulot on kyllä jotain mitä pitäisi lailla kieltää :twisted: Tai siis nuo, missä mehupilli menee puskurin alla toiselle puolelle...
Oo==\\*//==oO
----|--OI-582--|----

Avatar
dimmu
Viestit: 862
Liittynyt: 09 Touko 2006, 19:44
Paikkakunta: Nurmo

Viesti Kirjoittaja dimmu »

Hepa kirjoitti:^^Noi wanabe tuplaulostulot on kyllä jotain mitä pitäisi lailla kieltää :twisted: Tai siis nuo, missä mehupilli menee puskurin alla toiselle puolelle...
Tuolla vasemmalla puolella ei ole oikein tilaa omalle takapöntölle, ellei halua laittaa sitä niin alas että tipahtaa ensimmäisen ison kiven murikan yli ajon jälkeen.
Itellä on takapönttö poikittain vararengaskotelon "takana" josta lähtee molemmin puolin pönttöä puskureille putket.

Vähä niinku tähän camaro tyyliin:
Kuva

No onhan tuo mun putki kieltämättä camarosta hommattukin alunperin.
Älä koskaan sano "En osaa" ennen kuin olet yrittänyt!

Avatar
Alfieri
Viestit: 638
Liittynyt: 17 Syys 2006, 23:42
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Alfieri »

Kustaa kirjoitti:Omassani oli Novitecin putkisto, isommat imuputket ja vapaavirtaussuodatin. Alaväännön heikkenemistä en ainakaan havainnut, oheisena dynokäyrä yllämainituin varustuksin, autoa ei oltu 'chipattu'.
Kuten tuossa edellä on laulettu, Alfan (oma) V6 on aivan upea moottori. Tuunnustaudun vapaasti hengittävien katoavan joukon intohimoiseksi kannattajaksi ja Alfan V6 välillä 4000-7000 on yksinkertaisesti fantastinen.

Ajatuksissani ei ole mikään "viriprojekti," vaan ennemminkin haluaisin varmistaa, että kaikki pollet, jotka milanolaisilla on ollut suunnitelmissa, ovat varmasti tallella. Jos on vähän yli, niin sitä parempi.

156:n 2,5 V6:ssa on kai speksien mukaan 192 hv, 166:ssa 188 hv. Tämä on varmaankin lastun ohjelmoinnissa: 166:een on ehkä haluttu enemmän (ala)vääntöä huipputehon kustannuksella? Vai onko jotakin mekaanisempi eroja?

Kustaan kokemusten innoittamana http://www.alfabbs.fi/album_pic.php?pic_id=5580
pohdin näitä suhteellisen yksinkertaisia toimenpiteitä:

1. GTA:n imuputket (ja "aluslevyt") alkuperäisten tilallle

http://www.squadra-tuning.com/EN/EN_alf ... _euro3.htm

Simppeli toimenpide hyödyttäisikö? Voisiko olla haittaa?

Seoksen "laihalle" menemisesellä täyskaasulla ajaessa on peloteltu? Tilanne tulee vastaan vastaan Saksan autobahneilla, joten lomareissun keskeytyminen kiinnileikanneeseen koneeseen ei innosta?

2. Virtaavampi pako-osasto? Viimeistään osia uusittaessa on tuota pohdittava. Kuinkahan ahdistava 166:n päästöpuoli mahtaa olla?

3. Ilmansuodatuksen muuttaminen ei oikein innosta. Vai olisivatko hyödyt jonkun mielestä hyvinkin ilmeiset/ilmaiset?

4. Chippauskaan ei innosta. Jonkun toisen mielestä ehkä ainoa, mitä kannattaa ajatella?

edit: stilisoitu
Viimeksi muokannut Alfieri, 16 Tammi 2008, 14:59. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Avatar
MP
Viestit: 780
Liittynyt: 11 Maalis 2003, 13:01
Car(s): Accord :-(. ex-Alfat: 156TS, 156V6, 166TS

CBR1000RR Fireblade, Lynx Rave 600 etec
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja MP »

Voisko tehoero 156 vs. 166 johtua vain erilaisista pakoputkista?
MP

Avatar
Alfieri
Viestit: 638
Liittynyt: 17 Syys 2006, 23:42
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Alfieri »

Voisipa toki hyvinkin. Mutta lienee ihan suunnitelmallista ja tarkoituksellista, kai?

Avatar
Kustaa
Viestit: 96
Liittynyt: 08 Elo 2003, 00:27
Car(s): ex-159 2.2 JTS, 2007
ex-156 2.5 V6, 2005
ex-156 2.0 JTS, 2003
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja Kustaa »

Alfieri kirjoitti:Seoksen "laihalle" menemisesellä täyskaasulla ajaessa on peloteltu? Tilanne tulee vastaan vastaan Saksan autobahneilla, joten lomareissun keskeytyminen kiinnileikanneeseen koneeseen ei innosta?
Omassa 156 EURO3-moottorissa tsekattiin dynon yhteydessä seokset, ei mennyt laihalle täyskaasulla yläkierroksillakaan. Vanhempien EURO2-moottorien osalta tämä ongelmana, tämän vahvisti myös Squadran Stephan.
Mielestäni hyvä viri-viri 2.5:een.

Avatar
silverine
Viestit: 2470
Liittynyt: 19 Syys 2005, 11:07
Car(s): Giulia 2.0
156 3.0 V6 Q2 kompuralla
Mito QV -10
ex: 166 3.0 V6
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja silverine »

Kustaa kirjoitti: Omassa 156 EURO3-moottorissa tsekattiin dynon yhteydessä seokset, ei mennyt laihalle täyskaasulla yläkierroksillakaan. Vanhempien EURO2-moottorien osalta tämä ongelmana, tämän vahvisti myös Squadran Stephan.
Mielestäni hyvä viri-viri 2.5:een.
Eli käytännössä EURO2-vehkeet on syytä lastuttaa jos
meinaa laittaa isommat imuputket niin saadaan samalla
seokset kuntoon..
Ken Alfan kanssa leikkiin ryhtyy, se leikin kestäköön.
https://www.youtube.com/watch?v=kobnsqo2fSM

Avatar
Alfieri
Viestit: 638
Liittynyt: 17 Syys 2006, 23:42
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Alfieri »

Kustaa kirjoitti:Omassa 156 EURO3-moottorissa tsekattiin dynon yhteydessä seokset, ei mennyt laihalle täyskaasulla yläkierroksillakaan.
Puhdasta spekulointia: voi olla mahdollista, että 166 V6 EURO3:ssa kuitenkin menisi?

Avatar
Kustaa
Viestit: 96
Liittynyt: 08 Elo 2003, 00:27
Car(s): ex-159 2.2 JTS, 2007
ex-156 2.5 V6, 2005
ex-156 2.0 JTS, 2003
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja Kustaa »

Kyllä, chippaus tai vähintään mittaus seoksille, en itse ottaisi riskiä vaihtamalla pelkät imuputket.

Vastaa Viestiin