156 parkkipolttimot

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Avatar
Olli79
Viestit: 387
Liittynyt: 13 Heinä 2003, 17:04
Paikkakunta: Toijala

156 parkkipolttimot

Viesti Kirjoittaja Olli79 »

Onko muilla ollu ongelmia polttimoiden keston kanssa?
itse oon vaihtanu puolenvuoden aikana 5kpl polttimoita ja ja taas on toinen pimeenä. Polttimoiden hintakin on aika suolainen. Ootteko kokeillu eri valmistajien polttimoita ja mitkä kestää pisimpään. :roll:

Avatar
Roach
Viestit: 786
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 22:02
Car(s): Giulietta + ID4
Paikkakunta: Paimio

Viesti Kirjoittaja Roach »

Minulla on muistaakseni palanut kolme tai neljä kappaletta puolentoista vuoden aikana. Olen ostanut biltemasta ihan peruspolttimoita, joskin niiden kannassa olevien tappien kanssa joutui aluksi ihmettelemään. Alfassahan on muistaakseni "vinossa" ne tapit toisiinsa nähden, kun taas bilteman mallissa ne ovat vastakkaisilla puolilla. Joka tapauksessa, sinne ne sujahtivat paikoilleen, ettei mitään. Ja hintahan ei ole ongelma (2 kpl tyyliin 1:15€ tai jotain sinnepäin).

Avatar
Olli79
Viestit: 387
Liittynyt: 13 Heinä 2003, 17:04
Paikkakunta: Toijala

Viesti Kirjoittaja Olli79 »

Alkuperäiset polttimot on muistaakseni tyyppiä H6W. Siis 6 watin halogenipolttimo joka on huomattavasti kirkkaampi kuin tuo perus polttimo. Tosin polttimon hintakin on noin 6 eur kipale, joten taidan itsekin kohta siirtyä käyttään noita peruspolttimoita.

Avatar
Roach
Viestit: 786
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 22:02
Car(s): Giulietta + ID4
Paikkakunta: Paimio

Viesti Kirjoittaja Roach »

Onhan siinä kirkaudessa eroa, mutten ole sen vaikutusta vielä ajossa huomannut :lol:

Avatar
Fratello
Viestit: 82
Liittynyt: 05 Maalis 2003, 15:55
Paikkakunta: Helsinki

Sama vika.

Viesti Kirjoittaja Fratello »

Kyllä niiden käyttöikä on mullakin ollu aika onneton. Noin 3 kuukauden välein saa vaihtaa. Itse olen hommannut Motonetistä 4,70 hintaan. Ei taida olla laadulla väliä, kun kalliimmat menevät samassa ajassa.

Avatar
alfa 156 v6
Viestit: 5375
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 17:02
Car(s): Käyttis: Ampera, X5
harrasteet: Spider 2000, QP V 4.7S + 3200 GTA + Integrale 16v + 75 3.0 V6
Paikkakunta: Keuruu

Viesti Kirjoittaja alfa 156 v6 »

Luulis tuommoselle polttimonsyönnille olevan joku syykin? Ei kai se normaalia voi olla? Itellä ei vielä yhtään tarvinnut vaihtaa. 8)

Avatar
Cuore Sportivo
Viestit: 5761
Liittynyt: 28 Helmi 2003, 00:51
Car(s): Spider 1750 TBi
Spider 3.0 V6
75 2.0 TS
Multipla
X1/9
Italialaisia kaksipyöräisiä
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja Cuore Sportivo »

No meneepäs polttimoita... :shock:
Itsellä paloi 70tkm kohdilla muistaakseni vasemman puoleinen parkkipolttimo. Vaihdatin molemmat. Tämä siis 95tkm ja vajaan 5-vuoden aikana. Viime kesänä paloi oikean puoleinen rekisterikilven valo, nyt pari viikkoa sitten huomasin, että vuorostaan vasemman puoleinen on pimeä. Ajovalojen polttimot ovat alkuperäiset.
Spider 1750 TBi, Spider 3.0 V6, 75 2.0 TS, Multipla, X1/9, italialaisia kaksipyöräisiä

V6
Viestit: 5200
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 22:29
Car(s): -
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja V6 »

4 vuoden aikana vaihdettu 2-3 kertaa kumpikin parkki, nyt ei ole mennyt yli vuoteen yhtään. Taitaa olla niissä polttimoissa jotain laatuvaihtelua. Eihän tuossa sinänsä mitään mutta kun ovat "mersun" lamppuja ja maksavat ihan mukavasti ja asennuskin on erittäin helppoa :mrgreen:
Mediocrity is a sin
Kuvat
155 8V 92>155 16V 96>156 V6 98>156 V6 02>Helkama

Testicle
Viestit: 14
Liittynyt: 09 Joulu 2003, 22:04
Paikkakunta: Ylläs/Bochum

Viesti Kirjoittaja Testicle »

Olli79 kirjoitti:Alkuperäiset polttimot on muistaakseni tyyppiä H6W. Siis 6 watin halogenipolttimo joka on huomattavasti kirkkaampi kuin tuo perus polttimo. Tosin polttimon hintakin on noin 6 eur kipale, joten taidan itsekin kohta siirtyä käyttään noita peruspolttimoita.
Delta-autossa huoltomies sanoi että pitää olla 6 watin polttimo jotta mittaritaulun varoitusvalo lakkaa palamasta. Pienemmillä polttimoilla se valo ei välttämättä lakkaa palamasta. Tiedä sitten häntä...
Jos ei hikkeen nainti ja litra piimää auta niin sitten se on menoa!

Avatar
Alfetta&156
Viestit: 205
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 15:15
Car(s): 156/166/ALFETTA 2.0

Johdotuksessa vikaa..

Viesti Kirjoittaja Alfetta&156 »

Oma sataviiskutonen söi parkkivaloja kuin armeija näkkärii, kunnes perehdyin hieman tilanteeseen. Eli valoille menevät johdot olivat liitoksistaan ihan "vanhaa kunnon italialaista laatua". Pari tuntia kolvi kädessä nokkapellin alla kyykkimistä ja sen jälkeen ei ole tarvinnut polttimoita olla vaihtamassa. Voihan tuo tietysti olla sattumaakin ja olla kiinni polttimoiden laadunvaihtelusta, mutta nyt ollaan menty jo reilu vuosi näillä polttimoilla ja ennen kolvailua sai lamppua olla vaihtamassa 2-3 kk välein.

Avatar
R@gdoll
Viestit: 322
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 10:10
Paikkakunta: Oulunseutu

Viesti Kirjoittaja R@gdoll »

Testicle kirjoitti:Delta-autossa huoltomies sanoi että pitää olla 6 watin polttimo jotta mittaritaulun varoitusvalo lakkaa palamasta. Pienemmillä polttimoilla se valo ei välttämättä lakkaa palamasta. Tiedä sitten häntä...
Jaa... itse vaihdoin palaneen etuparkin tilalle sellaisen yleimallin polttimon, kun en osannut edes ajatella, että se olisi normaalista poikkeava. Polttimo sopi ihan normaalisti, mutta on hieman originaalia himmeämpi. Merkkivalo sammui kyllä... ja maksoiko polttimo euron vai kaksi.
Kuva

Avatar
niki
Viestit: 1652
Liittynyt: 23 Syys 2003, 05:12
Car(s): 159 2.0 JTDm -11, 156 2.5 V6 -03, 145 1.6 TS -00, Fiat 600e -24
Paikkakunta: Aura

Viesti Kirjoittaja niki »

Itse onnistuin pulittamaan pelkästä parkkipolttimosta suolaiset 13 euroa Turun Deltassa varaosapuolella.

Onko hinnoittelu siis muuttunut parin kuun sisällä :crazyeyes:

Nyt vaan toinen rekisterikilven valo pimeänä. Toimi pari kuukautta niin, että simahti ja kun kopautti, niin valo syttyi uudestaan :shock:

Nyt sitten sammui kokonaan. Mitäs ne rekisterikiven polttimot sitten maksaa? (odotan kauhulla) Onko kova homma vaihtaa?
Ammattina autokauppa

Sassicaia
Viestit: 735
Liittynyt: 07 Kesä 2003, 17:35

Viesti Kirjoittaja Sassicaia »

niki kirjoitti:Nyt vaan toinen rekisterikilven valo pimeänä. Toimi pari kuukautta niin, että simahti ja kun kopautti, niin valo syttyi uudestaan :shock:

Nyt sitten sammui kokonaan. Mitäs ne rekisterikiven polttimot sitten maksaa? (odotan kauhulla) Onko kova homma vaihtaa?
Eivät ole kalliita, parilla eurolla muistaakseni sai paketin, jossa on kaksi (ei ainakaan nesteellä ollut kappaletavarana, saakelin pakkomyyntiä!). Vaihtokin on muista valoista poiketen helppoa: varovasti vaan kankeat auki muovikehyksen esim. pienellä ruuvarilla kankaan läpi ettet naarmuta maalia ja kehys putoaa käsiin ja lamppu on vaihdettavissa.

Avatar
alfa 156 v6
Viestit: 5375
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 17:02
Car(s): Käyttis: Ampera, X5
harrasteet: Spider 2000, QP V 4.7S + 3200 GTA + Integrale 16v + 75 3.0 V6
Paikkakunta: Keuruu

Viesti Kirjoittaja alfa 156 v6 »

alfa 156 v6 kirjoitti: Itellä ei vielä yhtään tarvinnut vaihtaa. 8)
Pitikin taas avata suu... Vasen parkki otti ja pimeni äsken :oops:

Avatar
Cuore Sportivo
Viestit: 5761
Liittynyt: 28 Helmi 2003, 00:51
Car(s): Spider 1750 TBi
Spider 3.0 V6
75 2.0 TS
Multipla
X1/9
Italialaisia kaksipyöräisiä
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja Cuore Sportivo »

alfa 156 v6 kirjoitti:Pitikin taas avata suu... Vasen parkki otti ja pimeni äsken
Eipä olisi väliä, vaikka parkkipolttimo olisi pimeänä.. Vituttaa vaan katsella sitä varoitusvaloa mittaristossa. :?
Tuli vaihdettua rekisterikilven polttimot torstaina.. Saisi nyt pysyä varoitusvalo vähän aikaa pimeänä.
Spider 1750 TBi, Spider 3.0 V6, 75 2.0 TS, Multipla, X1/9, italialaisia kaksipyöräisiä

Avatar
alfa 156 v6
Viestit: 5375
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 17:02
Car(s): Käyttis: Ampera, X5
harrasteet: Spider 2000, QP V 4.7S + 3200 GTA + Integrale 16v + 75 3.0 V6
Paikkakunta: Keuruu

Viesti Kirjoittaja alfa 156 v6 »

Cuore Sportivo kirjoitti: Eipä olisi väliä, vaikka parkkipolttimo olisi pimeänä.. Vituttaa vaan katsella sitä varoitusvaloa mittaristossa. :?
Näinpä... täytyy toivoa että siitäkin katkeis hehkulanka... :o

Avatar
Cuore Sportivo
Viestit: 5761
Liittynyt: 28 Helmi 2003, 00:51
Car(s): Spider 1750 TBi
Spider 3.0 V6
75 2.0 TS
Multipla
X1/9
Italialaisia kaksipyöräisiä
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja Cuore Sportivo »

alfa 156 v6 kirjoitti:Näinpä... täytyy toivoa että siitäkin katkeis hehkulanka...
Jep... :lol:
Spider 1750 TBi, Spider 3.0 V6, 75 2.0 TS, Multipla, X1/9, italialaisia kaksipyöräisiä

Avatar
Jappe
Viestit: 1714
Liittynyt: 06 Maalis 2003, 21:49
Car(s): GTV 2.0 TS . Tesla M3P
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Jappe »

Cuore Sportivo kirjoitti:
alfa 156 v6 kirjoitti:Näinpä... täytyy toivoa että siitäkin katkeis hehkulanka...
Jep... :lol:
ei muuten katkee, se on ledi :lol:
- Alfaholic -

Avatar
alfista
Viestit: 2806
Liittynyt: 14 Helmi 2004, 00:55
Paikkakunta: Etelä-Pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja alfista »

Ja taas meni parkki... eikö tälle voisi tehdä jotain?

Onko kukaan kokeillut LED polttimoa?

http://www.superbrightleds.com/led_prods.htm

Avatar
puuha
Viestit: 1889
Liittynyt: 23 Heinä 2003, 03:52
Car(s): Milloin mikäkin.
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja puuha »

Enpä menisi suosittelemaan tuota lediä. Ostin parin niitä (motonet) ja se keltainen valo mittaristossa paloi alvariinsa. Turha ostos...

Kietaisin teippiä siihen parkkipolttimon pidikkeen ympärille, siihen joka työnnetään umpiosta läpi. Se kun defaulttina hölskyy rei´ässään. Eipä heilu enään, eikä ole yhtään polttimoa palanut sen jälkeen!
Makaroonia jo vuodesta -98

Avatar
alfista
Viestit: 2806
Liittynyt: 14 Helmi 2004, 00:55
Paikkakunta: Etelä-Pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja alfista »

Jaaha, eli LED ei syö riittävästi virtaa, että merkkivalo sammuisi.

Kauanko olet ajellut tuon tiivistämisen jälkeen?

Avatar
Zenery
Viestit: 420
Liittynyt: 28 Helmi 2003, 09:40
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Zenery »

Minulla on reilun kahden vuoden aikana palanut vain yksi parkkipolttimo,eikä mitään muuta lamppua.

kop..kop

Avatar
puuha
Viestit: 1889
Liittynyt: 23 Heinä 2003, 03:52
Car(s): Milloin mikäkin.
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja puuha »

Joskus alkukesästä tein teippitempun. Eli ihan kiitettävästi on toiminut, mielestäni.
Makaroonia jo vuodesta -98

ip
Viestit: 12
Liittynyt: 08 Loka 2004, 02:39

polttimo

Viesti Kirjoittaja ip »

156 sw ja ajettu 54000 2001 vm ja vasen parkki simahti eilen enpä viiti vaihtaa kun tulee uusi 147 tammikuusa :lol: .Muuten ei ainuttakaan vikaa.Niinpä pysyy Alffa eikä vaihdu merkki.

Avatar
liekki
Viestit: 1082
Liittynyt: 31 Maalis 2005, 17:50
Car(s): Giulietta
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja liekki »

Kirjoitellaanpa nyt sitten vaikka tähän ketjuun. Elikkäs onko jollain tiedossa tuon parkkipolttimon tarkka tyyppi joka alfaan käy? Olen itse nyt töissä enkä ehdi hakemaan ohjekirjaa autosta ennenkuin painun polttimo-ostoksille. Täytyy viilata alfa katsastuskuntoon ennenkuin perjantaina käyn koittamassa...vielä pitäisi muistaa juottaa airbagin merkkivalo yhteen ABS:n kanssa. :wink:

Avatar
Pablo Honey
Viestit: 662
Liittynyt: 15 Huhti 2005, 20:20
Car(s): Ex 156 2.5 V6
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Pablo Honey »

liekki kirjoitti:Kirjoitellaanpa nyt sitten vaikka tähän ketjuun. Elikkäs onko jollain tiedossa tuon parkkipolttimon tarkka tyyppi joka alfaan käy? Olen itse nyt töissä enkä ehdi hakemaan ohjekirjaa autosta ennenkuin painun polttimo-ostoksille. Täytyy viilata alfa katsastuskuntoon ennenkuin perjantaina käyn koittamassa...vielä pitäisi muistaa juottaa airbagin merkkivalo yhteen ABS:n kanssa. :wink:
Irroita vanha polttimo kaupan pihassa ja kävele se kädessä tiskille. Niin minäkin tein. ;) Motonetin mukaan polttimo on "Polttimo 12V/6W Halogen BAX9s".

Avatar
Mika
Viestit: 506
Liittynyt: 18 Touko 2004, 02:05
Car(s): 159 2.4 JTDm
Paikkakunta: Turkulainen Jyväskylässä...

Viesti Kirjoittaja Mika »

Mulla molemmat polttimot pimeenä enkä jaksa vaivautua korjaamaan niitä kun tuntuvat olevan koko ajan hajoomassa...
ex 156 V6 2,5
Ei riemulla rajaa, kun V6 ajaa..
Happy without HONDA!
Nykyinen wv t4 carsport

Avatar
Eski
Viestit: 22
Liittynyt: 25 Touko 2005, 12:47
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja Eski »

joo, ei jaksa enää vaihtaa parkkipolttimoita. sammuu kuin joulukuusen värivalot.
Nytkynnytkyn nirinari kohikohi

NikEe1927
Viestit: 113
Liittynyt: 02 Huhti 2005, 23:32
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja NikEe1927 »

Morjens"kaikille

Kuulin äskettäin eräällä katsastusasemalla jotain vihiä mahdollisiin
parkki-ja ajovalopolttimoiden kärvähtämisiin
Katsastus-setä kertoi eräälle asiakkaalle,ett useissa autoissa on ns.
automaattinen ajovalojärjestelmä sit startatessa valot sammuu ja moottorin käynnistyessä tai avaimen palautuessa taas syttyvät niin tässä vaiheessa hänen mielestään syntyy "virtapiikki"joka aiheuttaa ennen aikaisia polttimoiden kärvähtämisiä,ei kuulemma polttimot kestä puoliakaan niiden oikeasta polttoajasta.Hmm...

Miten tohon pitäs reagoida? valot pois startinajaksi...saattaa toimia mene ja tiedä,pitäis testata aika pitkään ennenkuin huomais mahd.eron jos se tuosta johtuis
ALFA 156 Hyvännäköinen auto(minun unelma)

Avatar
hagger16
Viestit: 3081
Liittynyt: 19 Touko 2005, 07:04
Car(s): AR Giulietta MA TCT -11
Chevrolet Captiva 2.2 D LTZ AWD -12
Ex AR: Spider 2.0 TS -95, 156 2.5 V6 -02, 156 2.0 TS -98
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja hagger16 »

^Juu, olen kuullut tuosta samasta. En ole jaksanut laiskuuttani kokeilla..
Paljon helpompaa on roplata polttimoita parin kuukauden välein pakkasessa. :-D
Senza cuore saremmo solo macchine

Avatar
Wile E. Coyote
Viestit: 4143
Liittynyt: 23 Kesä 2003, 07:24
Car(s): GTV V6 TB 1996
käyttöauto:turbo traktori
156 V6 Q2 2000
"in memoriam"
Paikkakunta: Kuusankoski

Viesti Kirjoittaja Wile E. Coyote »

Rekkakuskit puhuu samaa joistain kuorma-auto malleista. Olikohan Scanian joku malli joka polttaa sulakkeita. Tulipa vaan mieleen että eikös tuon voisi estää laittamalla iso konkka akun rinnalle? Palaako autohifi miehilläa vähemmän polttimoita :-D
Ayrton Senna da Silva forever

Avatar
KauGoH
Viestit: 2114
Liittynyt: 03 Syys 2005, 15:39
Car(s): 159 2.4 JTDm -07. Spider(916) 2.0TS -96 EX: 156 V6 SW -04, EX:159 2.4JTDm Q4 -09.EX: 155 Q4 -94.EX:156 V6 -99, EX: 159 Q4 -06, EX:156 1.8 TS -98
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja KauGoH »

minulta ei ole puolentoista vuoden aikana palanut kuin yksi ajovalon polttimo, tiedä sitten mistä se kertoo?

ja parkkipolttimoita ei ole tarvinnut vaihtaa!

Avatar
KJS
Viestit: 4704
Liittynyt: 03 Tammi 2004, 18:55
Car(s): 1.3 TC, 1.6 TC, 1.6 dCi, 2.2 TDCi, 3.0 JTDm
Paikkakunta: Nokia

Viesti Kirjoittaja KJS »

NikEe1927 kirjoitti:Morjens"kaikille

Kuulin äskettäin eräällä katsastusasemalla jotain vihiä mahdollisiin
parkki-ja ajovalopolttimoiden kärvähtämisiin
Katsastus-setä kertoi eräälle asiakkaalle,ett useissa autoissa on ns.
automaattinen ajovalojärjestelmä sit startatessa valot sammuu ja moottorin käynnistyessä tai avaimen palautuessa taas syttyvät niin tässä vaiheessa hänen mielestään syntyy "virtapiikki"joka aiheuttaa ennen aikaisia polttimoiden kärvähtämisiä,ei kuulemma polttimot kestä puoliakaan niiden oikeasta polttoajasta.Hmm...

Miten tohon pitäs reagoida? valot pois startinajaksi...saattaa toimia mene ja tiedä,pitäis testata aika pitkään ennenkuin huomais mahd.eron jos se tuosta johtuis
Tähän tekisi mieleni "perstuntumalta" väittää, että polttimoiden ikä on kasvanut sen jälkeen kun rupesin sammuttamaan valot ja laitan ne päälle vasta kun auto käy.

Avatar
hagger16
Viestit: 3081
Liittynyt: 19 Touko 2005, 07:04
Car(s): AR Giulietta MA TCT -11
Chevrolet Captiva 2.2 D LTZ AWD -12
Ex AR: Spider 2.0 TS -95, 156 2.5 V6 -02, 156 2.0 TS -98
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja hagger16 »

kakelo kirjoitti:Minulta ei ole puolentoista vuoden aikana palanut kuin yksi ajovalon polttimo, tiedä sitten mistä se kertoo?
Mies on täysin kieroontunut mulkero.
kakeloedelleen kirjoitti:ja parkkipolttimoita ei ole tarvinnut vaihtaa!
sika!

pistetään vielä pari hymiötä että kirjoittajan päihtynyt & kieroontunut savolaisperäinen olemus pääsee oikeuksiinsa ja vastuu jää lukijalle. :-D :drinking:

edit. jäi vielä perkeleen tärkeä tiedote uupumaan. Terveisiä Kiteeltä.
Viimeksi muokannut hagger16, 27 Tammi 2007, 21:49. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Senza cuore saremmo solo macchine

Avatar
dimmu
Viestit: 862
Liittynyt: 09 Touko 2006, 19:44
Paikkakunta: Nurmo

Viesti Kirjoittaja dimmu »

Parkkipolttimoiden vaihdolta säästyy kun vaihtaa sinne valkoiset led polttimot, ovat paljon kirkkaammat kuin kusen keltaiset normi hehkulankaparkit. Merkkivalo kyllä syttyy, mutta väliäkö tuolla, palaahan se siellä muutenkin kokoajan kun ei jaksa niitä polttimoita kuitenkaa vaihtaa aina heti :mrgreen:
Älä koskaan sano "En osaa" ennen kuin olet yrittänyt!

Avatar
Vode
Viestit: 883
Liittynyt: 28 Joulu 2004, 01:13
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Vode »

Täytyypä sanoa että ei minullakaan ole mennyt 2v aikana kuin yksi parkkipolttimo ja yksi takavalon polttimo joten en oikein ymmärrä tätä vouhotusta asiasta :mrgreen: Pienenä vinkkinä voin sanoa minkä oppinut aikasempien italiaanojen kanssa : Kannattaa hommata reilusti polttimoita etukäteen jokaista sorttia ja pitää niitä autossa. Tällä varmistaa sen että niitä ei tarvi vaihdella :wink:

Avatar
virtti
Viestit: 248
Liittynyt: 15 Maalis 2006, 13:47
Car(s): 159 SW 2.4 JTDm
ex 156 SW 2.5
ex 156 2.0 TS
Paikkakunta: Toijala

Viesti Kirjoittaja virtti »

Vode kirjoitti:Täytyypä sanoa että ei minullakaan ole mennyt 2v aikana kuin yksi parkkipolttimo ja yksi takavalon polttimo joten en oikein ymmärrä tätä vouhotusta asiasta :mrgreen: Pienenä vinkkinä voin sanoa minkä oppinut aikasempien italiaanojen kanssa : Kannattaa hommata reilusti polttimoita etukäteen jokaista sorttia ja pitää niitä autossa. Tällä varmistaa sen että niitä ei tarvi vaihdella :wink:
yhdyn samaan, muutamaa polttimoa kannattaa pitää mukana
- kaurapuuro ei ole ruokaa, piika ei ole ihminen ja ford ei ole auto -

Avatar
Esko
Viestit: 224
Liittynyt: 02 Kesä 2003, 06:35
Car(s): CR-V
Paikkakunta: Helsinki Torpparinmäki

Viesti Kirjoittaja Esko »

Yhdeksän vuotta ollaan nyt körötelty kahdella 156:lla ja muistaakseni ei ole mennyt kuin yksi parkkivalon polttimo ja yksi ajovalon polttimo. :?

Minulle on jäänyt takavuosista kyllä käytäntö aina sammuttaa valot ennen auton sammuttamista ja päinvastoin käynnistyksessä. Olisiko tuossa virtapiikkijutussa jotain perääkin? :shock:

V6
Viestit: 5200
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 22:29
Car(s): -
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja V6 »

tästä on ollut juttua monta kertaa aiemminkin. Ekalla 156sella meni alkuun (eka vuosi) suht tiheään, jonka jälkeen tilanne muuttui normaaliksi. Nykyisellä 156sella ei ole nyt hiukan yli vuoden aikana mennyt vielä yhtään. Oma ajatukseni on että noissa polttimoissa on jotain huonompi laatusia seassa , tai polttimon merkki/valmistaja vaikuttaa tuohon. Itse en usko mihinkään virtapiikkeihin
Mediocrity is a sin
Kuvat
155 8V 92>155 16V 96>156 V6 98>156 V6 02>Helkama

Ruokoton
Viestit: 896
Liittynyt: 18 Heinä 2005, 17:40

Viesti Kirjoittaja Ruokoton »

Yksi vaikuttava seikka voivat olla löysät polttimon "asettimet". Ainakin minulla ne kolisivat umpion reiässä aika väljästi, joten pyöräytin kierroksen teippiä ja nyt istuvat napakasti.

Compare Orso
Viestit: 95
Liittynyt: 12 Helmi 2007, 22:09
Car(s): 156 2.0 TS 1999

Viesti Kirjoittaja Compare Orso »

Parkkipolttimoista on ollut juttua muissakin yhteyksissä, mutta ajattelin jakaa tuoreita kokemuksia tämän otsikon alla. Kokemukseni ikävä puoli koskee moponetin polttimoa, joka ei ollut suoranaisesti edes halpisversio, koska se maksoi lähes toimivan polttimon hinnan.

Paketin fasaadipuolella on komiasti kirjoitettu seuraavaa: High Quality Auto Bulb, UV Stop, Feature, Extra Bright, Long Life, High Color Temperature ja E Approved. Valmistajaa ei kuitenkaan mainita, minkä olisi tietysti pitänyt herättää epäilykset. Kääntöpuolella asia kuitenkin selviää, sillä sain kauniit kiitokset AU-LITE-tuotteen ostosta. Polttimon ehkä suurin ongelma on se, että se on kääntöpuolen etiketin mukaan ”H6W 12V 6W”. Näinhän asian pitääkin olla, mikä rohkaisi ottamaan niitä kourallisen mukaani. Se todellakin sopii ongelmitta polttimolle varustettuun istukkaan.

Käytännön ongelmana on valitettavasti se, että polttimon runko on jollain silmämääräisesti huomaamattomalla tavalla väärin suunniteltu. Kun valot kytkee päälle, polttimo joko palaa tai ei. Kun sitä hiukan ravistelee, se joko palaa tai ei. Yritin korjata tilannetta venyttämällä varovasti istukan kannassa olevaa kontaktipintaa, mutta ei sekään tuntunut vaikuttavan. Edelliset parkkivaloni kärähtivät muutaman viikon välein. Uusista polttimoista toinen jäi ”toimii”-asentoon, mutta toisella puolella se ei herännyt henkiin edes kuoppaisella tiellä. Hehkulanka oli kuitenkin ehjä kun heitin sen roskiin.

Philipsin H6W-polttimo maksoi 70 senttiä enemmän, mutta toimii ongelmitta.

Avatar
Alfieri
Viestit: 638
Liittynyt: 17 Syys 2006, 23:42
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Alfieri »

Compare Orso kirjoitti:Kokemukseni ikävä puoli koskee moponetin polttimoa {...] n ongelmana on valitettavasti se, että polttimon runko on jollain silmämääräisesti huomaamattomalla tavalla väärin suunniteltu. Kun valot kytkee päälle, polttimo joko palaa tai ei. Kun sitä hiukan ravistelee, se joko palaa tai ei.
Nykyään internetissä on kuulema keskustelupalsta ja vertaisryhmä kaikille poikkeavuuksille ja vähemmistöryhmille ja ties keille kovia kokeneille. Että terve vaan sulle, kohtalotoveri.

Avatar
KauGoH
Viestit: 2114
Liittynyt: 03 Syys 2005, 15:39
Car(s): 159 2.4 JTDm -07. Spider(916) 2.0TS -96 EX: 156 V6 SW -04, EX:159 2.4JTDm Q4 -09.EX: 155 Q4 -94.EX:156 V6 -99, EX: 159 Q4 -06, EX:156 1.8 TS -98
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja KauGoH »

hagger16 kirjoitti:
kakelo kirjoitti:Minulta ei ole puolentoista vuoden aikana palanut kuin yksi ajovalon polttimo, tiedä sitten mistä se kertoo?
Mies on täysin kieroontunut mulkero.
kakeloedelleen kirjoitti:ja parkkipolttimoita ei ole tarvinnut vaihtaa!
sika!

pistetään vielä pari hymiötä että kirjoittajan päihtynyt & kieroontunut savolaisperäinen olemus pääsee oikeuksiinsa ja vastuu jää lukijalle. :-D :drinking:

edit. jäi vielä perkeleen tärkeä tiedote uupumaan. Terveisiä Kiteeltä.
no päivitetäämpäs tätä, eli vieläkään ei ole palanut ajovalonpolttimoita eikä myöskään parkki polttimoita, että sinällään paska tsäkä kun ei pääse ottamaan keskusteluun osaa :wink:

Avatar
hagger16
Viestit: 3081
Liittynyt: 19 Touko 2005, 07:04
Car(s): AR Giulietta MA TCT -11
Chevrolet Captiva 2.2 D LTZ AWD -12
Ex AR: Spider 2.0 TS -95, 156 2.5 V6 -02, 156 2.0 TS -98
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja hagger16 »

^Juu, kiitoksia vaan tuonkin selväjärkisen ja sisällöltään sivistyneen naputtelun esille nostosta. Veikkaisin, että Kiteellä on nautittu muustakin kirkkaasta, kuin Pyhäjärven vedestä.. :-D

Ja asiaan. Nyt näköjään pitäisi vaihtaa oikealle puolelle parkkipoltin. Pitkään tuo on kyllä jo kestänytkin. Ainakaan yli vuoteen en muista rystysiäni siellä repineeni...
Senza cuore saremmo solo macchine

Lepi
Viestit: 13
Liittynyt: 25 Tammi 2009, 21:21

Viesti Kirjoittaja Lepi »

Itsellä on oikealta puolelta parkkipolttimo palanut.

Ensimmäistä kertaa vaihto edessä, onko tuo vaihtaminen kivutonta vai pitääkö purkaa koko auto osiin ennenkuin pääsee polttimoon kiinni?
Votivoooo

Pepperoni
Viestit: 925
Liittynyt: 11 Maalis 2003, 10:58
Car(s): Alfa Romeo Giulia Super -19
Fiat Tipo Cross -21
Paikkakunta: Tuusula

Viesti Kirjoittaja Pepperoni »

Ei tarvitse purkaa mitään. Umpion "korkki" voi olla tiukassa, mutta jos sen saa auki niin ei tarvi kuin notkeat sormet, ei välttämättä saa edes rystysiä naarmuille. Vaikeinta on mielestäni saada se polttimo-kanta-paketti osumaan oikeaan koloon, koska näkyvyys tuonne on aikalailla nolla. Muutamalla yritys-erehdysliikkeellä onnistuu kyllä. Rohkeasti vain.

Avatar
lagamaggan
Viestit: 41
Liittynyt: 28 Heinä 2008, 13:35
Paikkakunta: ESPOO

Viesti Kirjoittaja lagamaggan »

Pepperoni kirjoitti:Ei tarvitse purkaa mitään. Umpion "korkki" voi olla tiukassa, mutta jos sen saa auki niin ei tarvi kuin notkeat sormet, ei välttämättä saa edes rystysiä naarmuille. Vaikeinta on mielestäni saada se polttimo-kanta-paketti osumaan oikeaan koloon, koska näkyvyys tuonne on aikalailla nolla. Muutamalla yritys-erehdysliikkeellä onnistuu kyllä. Rohkeasti vain.
Komppaan tässä, oli helppoa kuin heinänteko. Jopa kaltaiseni uusavuton kaupunkilainenkin osasi sen itse vaihtaa. Aikaa meni ehkä max. 5min. Vaikeinta oli syöttää uusi polttimo takaisin paikoilleen.

nonno
Viestit: 59
Liittynyt: 02 Kesä 2006, 14:14
Car(s): AR 156 2.0TS -98(ex), AR GT 2.0 JTS -06(ex)
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja nonno »

Nykyään vaihtelen uudet polttimot aina katsastukseen. Ne toimivat sitten vaihtelevasti muutaman viikon tai kuukauden. Loppuvuoden katselen sitten valojen varoitusvaloa. En ole vielä koskaan tarvinnut parkkivaloja tositilanteessa.

Compare Orso
Viestit: 95
Liittynyt: 12 Helmi 2007, 22:09
Car(s): 156 2.0 TS 1999

Viesti Kirjoittaja Compare Orso »

Tässä muutamia vinkkejä polttimon vaihtoon:

1. Jos korkki ei aukea helposti, kumitiivisteeseen kannattaa levittää silikoniöljyä. Sen jälkeen avaaminen sujuu kevyesti suunnilleen viisi vuotta.
2. Halogeenipolttimon lasiin ei kannata koskea sormin, koska se lyhentää kestoikää merkittävästi. Jos tuli koskettua, rasvanpoistoaineella voi korjata. Normaalisti lamput kestävät ainakin muutamia vuosia.
3. Kokeile ennen polttimokehyksen umpioon työntämistä, että valo myös toimii. Jotkin polttimot sopivat mitoiltaan kantaan oikein hyvin, mutta eivät kuitenkaan tuota valoa. (Toivottavasti tämän asian kertominen ei aiheuta kenellekään mielipahaa.)
4. Polttimon paikalleen asettelua helpottaa, kun ymmärtää seurata tapahtumaa umpion lasin läpi. Sieltä takasuunnasta ei juuri mitään näe enää siinä vaiheessa kun käsi on kiinni polttimonpidikkeessä.
5. Kun aikanaan vaihdat ajovalopolttimoita, niin älä irrota niitä molemmilta puolilta samaan aikaan. Ainakin lähivalopolttimot on mahdollista asentaa koloonsa väärässä asennossa. Siksi vaihtoa helpottaa, jos voi katsoa mallia viereisestä umpiosta.

Kuten vinkkien yksinkertaisuudesta huomaa, ei polttimon vaihto mitään rakettitiedettä ole. Ei ainakaan näissä perinteisellä keulalla varustetuissa.

Vastaa Viestiin