33 1.7ie --> 1.7 qv. Meni sittenkin vanhan korjaamiseksi.

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Avatar
Oleino
Viestit: 1954
Liittynyt: 04 Touko 2006, 18:58
Car(s): 33 16v
Paikkakunta: Valkeakoski

33 1.7ie --> 1.7 qv. Meni sittenkin vanhan korjaamiseksi.

Viesti Kirjoittaja Oleino »

Millainen homma olis tuommoinen tekniikanvaihto? Mitä kaikkea pitää vaihtaa ja onko ollenkaan järkeä? Jarrut, alusta, sähköt yms, mitä osia voi käyttää tuosta ie:stä ja mikä on otettava qv:stä? 1.7 ie siis 8v, ja 1.7 qv on 16v. Vaihtoehtoisesti otetaan vastaan vinkkejä korin (lähinnä alustan) oikomisesta... :roll:
Viimeksi muokannut Oleino, 25 Kesä 2007, 18:28. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Tein itse - säästin

Avatar
Rolle
Site Admin
Site Admin
Viestit: 7791
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 18:48
Car(s): 45e + GTX
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja Rolle »

Itse asiassa QV on varustetaso, jota tosin on saatu series 3 vain 16V:seen (jota varmaan tässä tarkoitetaan). Kakkossarjalaisessa QV vastaavasti on 1.7 8V tuplakaasari.

Mutta asiaan, en tiedä vaadittavista muutoksista mutta käytännön suorituskyvyssä ei liene isompaa eroa. Enemmän eroa on niiden luonteessa, mutta sen voi varmaan itse arvioida onko se sen suhteen järkevää omasta mielestä.

Avatar
Wolffis
Viestit: 250
Liittynyt: 21 Heinä 2004, 02:02
Car(s): 33 1,7 16v, 159 2,4 JTDM
Paikkakunta: Kouvola

Viesti Kirjoittaja Wolffis »

ei siinä paljon tarvi muutoksia tehdä! riippuen tietysti siitä meinasitko muutoskatsastaa vai no! "keulapalkin" joutuu vaihtamaan että nokat sopii pyörimään, mutta ei taida muuta ihmeellisä toimivuuden kannalta olla...
@lfat...

Avatar
Oleino
Viestit: 1954
Liittynyt: 04 Touko 2006, 18:58
Car(s): 33 16v
Paikkakunta: Valkeakoski

Viesti Kirjoittaja Oleino »

Ajatuksena tässä oli, että mikäli oman auton alusta on mennyt korjaamiskelvottomaksi, niin vaihdan siitä hyväkuntoisen tekniikan toiseen koriin. Kunhan nyt saan auton nosturille niin pääsee tutkimaan todelliset vahingot. Parkkipaikalla pyörä irrallaan katsottuna näyttäisi pelkkä tukivarsi menneen. Tarkoitus olisi katsastaakin, mikäli tuommoiseen tekniikanvaihdokseen nyt on ryhdyttävä. Toivottavasti ei. Jos viitsitte listata tähän vaihdettavien osien listaa, niin olisin kiitollinen. Esim. johtosarja, moottorinohjaus, jarrut jne..
Tein itse - säästin

TestarosaFinland
Viestit: 1761
Liittynyt: 10 Elo 2006, 17:14
Car(s): 164 3.0 V6 Super manual, 33 1.7 i.e 8V, Sprint 83', Spider ph2, GAZ-24 74', Lincoln Navigator 5.4 V8.

Viesti Kirjoittaja TestarosaFinland »

16V:ssa etu jarrut ovat tuuletetuja kun 8V:ssa ne on tavalliset. Etu iskaritkin joutuu vaihtamaan kun 16V kone on raskaampi. Ruiskukin on varmaan erilainen. Varmaan jäänyt väliin, mitä tapahtui sinun 33:lle? Ja tietenkin pitäis vaihtaa korisarjan+maskin, jossa on punainen kolmio. Onko muuten kaikki 16 venasia ovat QVia?
Nothing beats cubic inch

Avatar
Rolle
Site Admin
Site Admin
Viestit: 7791
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 18:48
Car(s): 45e + GTX
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja Rolle »

Kaikki Suomeen tuodut näyttää olevan QV:itä, P4:set poislukien.

Avatar
Oleino
Viestit: 1954
Liittynyt: 04 Touko 2006, 18:58
Car(s): 33 16v
Paikkakunta: Valkeakoski

Viesti Kirjoittaja Oleino »

Aiheeseen taas palatakseni, kävin tänään hakemassa nimimerkiltä ollikuhta uudet käytetyt tukivarret hajonneiden tilalle. Nyt jossain vaiheessa olisi tarkoitus viikolla vaihtaa töiden jälkeen ehjät tilalle. Jos rengaskulmat saa kunnollisiksi, niin tämä 33 jatkaa ajossa eikä tuota tekniikanvaihtoa tarvi enää murehtia. Toivotaan parasta.

Testarosan kysymykseen: Omaa typeryyttäni rikoin tuon alfan. Hävettää näin jälkeenpäin. Rengas osui siis aika kovaa katukivetyksen reunaan ja paikkoja meni rikki.
Tein itse - säästin

Avatar
Oleino
Viestit: 1954
Liittynyt: 04 Touko 2006, 18:58
Car(s): 33 16v
Paikkakunta: Valkeakoski

Viesti Kirjoittaja Oleino »

Noniin, nyt on kuolemaahalveksuvaa ylikuormaa vetäen auto viety trailerilla duunipaikan pihaan. Ehjä tukivarsikin on jo saatu irroiteltua. Lähti näppärästi kaasulla polttoleikkaamalla vetonivelenmutteri auki. Iso kiitos tästä duunikaverille. Eiköhän projekti lähde tästä etenemään.
Tein itse - säästin

Avatar
HarZa
Viestit: 216
Liittynyt: 10 Tammi 2005, 17:16
Paikkakunta: Tampere, Niinisalo

Viesti Kirjoittaja HarZa »

nono hyvä jos rupeaa kasaantumaan... on semmosessa moottorin vaihto hommassa kova sykkiminen.... saa vaihtaa korista toiseen (ainakin minä) reppukaupalla osaa ja uusia kans tai sitten on vaan ollu niin paska mäihä aina noitten vehkeitten kanssa..

eilen viimeks totesin että varaosa laatikolle matka käy kun kytkimen sylkky vuotaa jalkotilaan..

tulee tervettä tekstiä tähän aikaan..
alfa 33 1.7QV 16v 90, Aprillia ditec skoopperi

Avatar
ärrä
Viestit: 751
Liittynyt: 08 Huhti 2003, 07:57
Car(s): Alfa Romeo 2.4 JTDm Sportwagon Q-tronic
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ärrä »

Rolle kirjoitti:Kaikki Suomeen tuodut näyttää olevan QV:itä, P4:set poislukien.
Eikös kaikissa P4:sissa ole QV-varustelutaso + lisää (Recarot yms.).

Avatar
Rolle
Site Admin
Site Admin
Viestit: 7791
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 18:48
Car(s): 45e + GTX
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja Rolle »

Taitaa olla, mutta tarkoitin lähinnä että ei ole QV mallimerkintää vaan P4 kuittaa senkin :-D

Avatar
ärrä
Viestit: 751
Liittynyt: 08 Huhti 2003, 07:57
Car(s): Alfa Romeo 2.4 JTDm Sportwagon Q-tronic
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ärrä »

Rolle kirjoitti:Taitaa olla, mutta tarkoitin lähinnä että ei ole QV mallimerkintää vaan P4 kuittaa senkin :-D
On siinä merkintäkin: vihreä neliapila :-D
Eli Quadrifoglio Verde = QV.

QV-tekstinä löytyy kyllä rekkariotteesta.

Avatar
Rolle
Site Admin
Site Admin
Viestit: 7791
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 18:48
Car(s): 45e + GTX
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja Rolle »

Aah ok, siinä on sitten takaluukku täynnä tekstiä :mrgreen:

Avatar
Oleino
Viestit: 1954
Liittynyt: 04 Touko 2006, 18:58
Car(s): 33 16v
Paikkakunta: Valkeakoski

Viesti Kirjoittaja Oleino »

Tänään töiden jälkeen vaihdettu tukivarsi ehjään. Nyt ainakin silmämääräisesti näyttäisi että molemmat renkaat osoittaisivat samaan suuntaan.

Mutta paratiisissa on vielä ongelmia, rengas on edelleen kallellaan auton alle. Pyörännavasta on ainakin yksi iskaritolpan kiinnikekorvake murtunut. Luultavasti myös tolpassa on kiinnityspisteet päässeet muuttumaan kun kaikki ruuvit on edelleen kiinni. Vetoakseli on ottanut koriin kiinni ja saattaa olla kiero. Lisäksi ei ole mitään varmuutta onko vaihdelaatikko tai ohjaus ottanut itseensä. Hieman vituttaa, mutta eiköhän tuo vielä kasaan pistetä. Ainakaan mitkään rungossa olevat kiinnityspisteet eivät ole muuttuneet silmämääräisesti tutkittaessa.

Muutan vielä otsikon vähän tilanteeseen sopivammaksi.
Tein itse - säästin

Avatar
Oleino
Viestit: 1954
Liittynyt: 04 Touko 2006, 18:58
Car(s): 33 16v
Paikkakunta: Valkeakoski

Viesti Kirjoittaja Oleino »

Noniin, tänään olisin vaihtanut iskaritolpan. Mutta kuinkas ollakaan oli sattunut epähuomiossa varaosaksi väärän puoleinen. No nyt on oikeitakin. Arvaatte varmaan huomasinko tolpan olevan väärä ennen vai jälkeen vanhan irroittamisen... No, huomenna se sitten paikalleen. Pyörännapa saa itseensä uuden laakerin kaverin toimesta (on deltalla kesäpuuhissa). Vaatii aika jännän näköisen erikoistyökalun muuten. Jos torstaina ois kaikki osat paikallaan niin hyvä. näkee sitten.
Tein itse - säästin

Avatar
Oleino
Viestit: 1954
Liittynyt: 04 Touko 2006, 18:58
Car(s): 33 16v
Paikkakunta: Valkeakoski

Viesti Kirjoittaja Oleino »

Ei ole vielä kaikki paikallaan, pyörännapa olikin väärän puoleinen. Jännä juttu miten ei vaan osaa oppia virheistään, tuonkin huomasin vasta kun vanha oli irrallaan lattialla. No nyt on HarZalta haettu sopivamman puoleinen pyörännapa. Sitä sitten vaihtamaan ens viikolla.. Nyt on muuten pelkääjänkin puolelle aika kasa osia. Jos sieltä vaikka sattuisi jotain olemaan rikki.. :)
Tein itse - säästin

Avatar
Oleino
Viestit: 1954
Liittynyt: 04 Touko 2006, 18:58
Car(s): 33 16v
Paikkakunta: Valkeakoski

Viesti Kirjoittaja Oleino »

Näyttäishän sieltä pelkääjänkin puolelta olevan pyörännapa ja iskari paskana. Aikaakaan ei tunnu olevan (eikä taitoa tai hermoja...) missään välissä korjaamiseen. Nyt vituttaa jo kuin pientä oravaa kun kävyt jääty. Siispä vihellän pelin poikki vähäksi aikaa. Katsoo sitten pistääkö paaliin vai viekö jonnekin korjattavaksi. Over and out. :x
Tein itse - säästin

Avatar
ollikuhta
Viestit: 598
Liittynyt: 24 Kesä 2003, 00:38
Paikkakunta: loppi

Viesti Kirjoittaja ollikuhta »

Mullahan on se takimmainen alatukivarsi- vetoakseli-napa-jarrulevy-kompleksi puuvajassa juurikin sinne eteen vänkärin puolelle. Ilmoottele, jos (ja kun toivottavasti)saat uutta intoa päälle.
Alfa-uros...tojota-naaras

Avatar
nakkis
Viestit: 589
Liittynyt: 14 Marras 2004, 22:49
Car(s): 75 V6 `Murica 3.0 -90
159 SW TBi -12
Ex: 147,156,159
Paikkakunta: Jkl

Viesti Kirjoittaja nakkis »

Oleino kirjoitti:Nyt vituttaa jo kuin pientä oravaa kun kävyt jääty. Katsoo sitten pistääkö paaliin vai viekö jonnekin korjattavaksi.
Tämmöstä tää aina välillä on näiden vanhojen alfojen kanssa. Koita jaksaa vaan ruuvata kuntoon, hieno peli se on.. :wink:
[__/==\*/==\__]

Avatar
Savo
Viestit: 2122
Liittynyt: 23 Elo 2003, 15:42
Car(s): GT 3,2 ja Giulia 2.0
Paikkakunta: Mikkeli

Viesti Kirjoittaja Savo »

Joo, ehkä pieni loma (Alfasta) ja sitten uudella innolla.

Avatar
Oleino
Viestit: 1954
Liittynyt: 04 Touko 2006, 18:58
Car(s): 33 16v
Paikkakunta: Valkeakoski

Viesti Kirjoittaja Oleino »

Jep, motivaationkeräämisvaihe on menossa. Taitaa jäädä tänäkin kesänä alastaro väliin teknisten murheiden takia. Katsoo nyt että jos jossain vaiheessa saisi korjattua. Ehkä huomenna on vähän parempi päivä.
Tein itse - säästin

Avatar
Oleino
Viestit: 1954
Liittynyt: 04 Touko 2006, 18:58
Car(s): 33 16v
Paikkakunta: Valkeakoski

Viesti Kirjoittaja Oleino »

Tänään suoritettu ensimmäinen koeajo - onnistuneesti! :happy: Työkavereille helvetin iso kiitos kun jäivät auttamaan onnetonta alfistia töiden jälkeen. Kyllä nyt on niin hieno fiilis ettei mitään järkeä. Renkaat harittaa, toinen vetari on kai kiero, vaihdelaatikon kannake voi olla särki ja kumit on aivan terveisiä perseestä, mutta nyt alfalla on päästy jo ajamaan omin voimin!! :-D :-D Kyllä on hyvä fiilis, pakko pistää vielä noita pomppivia hymiöitä! :happy:
Tein itse - säästin

Avatar
Mokoma
Viestit: 559
Liittynyt: 01 Elo 2006, 21:42
Car(s): Punto GT 1.4T -94, Accord -04, Rolla -88, ex 164 V6, ex 164 TS
Paikkakunta: Suomi

Viesti Kirjoittaja Mokoma »

ONNEA!!! (sitä varmaan tarvitaan) :roll:

Avatar
Oleino
Viestit: 1954
Liittynyt: 04 Touko 2006, 18:58
Car(s): 33 16v
Paikkakunta: Valkeakoski

Viesti Kirjoittaja Oleino »

Jeps, varsinkin kun toiveissa on vielä saada auto kuntoon ratapäiville ja Bellaan.. Mutta katsotaan nyt, ei elämä siihen lopu vaikka niihin ei pääsisikään.
Tein itse - säästin

Avatar
Oleino
Viestit: 1954
Liittynyt: 04 Touko 2006, 18:58
Car(s): 33 16v
Paikkakunta: Valkeakoski

Viesti Kirjoittaja Oleino »

Vaihdelaatikon kannakkeet on ilmeisesti ehjiä, ja kolina käynnistettäessä kuuluikin kontista joka on täynnä roinaa. Eikä heti tyhjene kun avausvaijeri meni poikki. Nyt muutaman kymmenen kilometriä ajelin koeajoa ja vetarit paukkuu moottorijarrutuksella. kivakiva :evil:
Tein itse - säästin

Avatar
Oleino
Viestit: 1954
Liittynyt: 04 Touko 2006, 18:58
Car(s): 33 16v
Paikkakunta: Valkeakoski

Viesti Kirjoittaja Oleino »

Ei pauku enää. Auto ois ilmeisesti aurauskulmien säätöä ja uusia renkaita vaille valmis.

Listaanpa tähän vaihdetut osat:
-etuiskari molemmin puolin. vaihdoin koko tolpat.
-etupyörännapa molemmin puolin
-oikea vetoakseli (sisempi nivel paukkui)
-vasen taempi alatukivarsi
-1kpl etupyöränlaakeri
-kaikki vanteet

Saa nähdä vieläkö ilmenee jotain uutta vauriota, mutta koitan olla optimistinen.

EDIT: niin ja kontin avaukselle pitäis jotain askarrella, mutta se ei tuosta kolarista johdu..
Tein itse - säästin

Avatar
HarZa
Viestit: 216
Liittynyt: 10 Tammi 2005, 17:16
Paikkakunta: Tampere, Niinisalo

Viesti Kirjoittaja HarZa »

haitko ylöjärveltä sen vaijjerin*??
alfa 33 1.7QV 16v 90, Aprillia ditec skoopperi

Avatar
Oleino
Viestit: 1954
Liittynyt: 04 Touko 2006, 18:58
Car(s): 33 16v
Paikkakunta: Valkeakoski

Viesti Kirjoittaja Oleino »

Ollu sen verran kiire olevinaan tässä etten ole ehtinyt. Eipä sitä kannata mun takia säästellä, hommaan jostain muualta sitten kun alan sitä korjaamaan. tai laitan solenoidin avaamaan. En tiedä vielä. :oops:
Tein itse - säästin

Avatar
Oleino
Viestit: 1954
Liittynyt: 04 Touko 2006, 18:58
Car(s): 33 16v
Paikkakunta: Valkeakoski

Viesti Kirjoittaja Oleino »

Sain kontin avaamisen toimimaan vanhalla vaijerilla. Se oli mennyt ihan avausvivun juuresta poikki. Sinne sitten uusi sovellettu vaijerilukko niin helpotti. Varmaan halvin korjaus ikinä. kaksi m4 prikkaa (pätkäisin laatta-abicoista) ja yksi popniitti. Vaijeri niiden välistä ja avot. Samalla kun pääsin konttiin niin innostuin ja poistin suurimmat räminän aiheuttajat sieltä HarZan vinkkejen mukaisesti. Enää jäljellä rengastyöt ja aurauksen säätö sekä muiden kulmien tarkistus. Auto on jo päivittäisessä käytössä. :)
Tein itse - säästin

Avatar
Hepa
Viestit: 3197
Liittynyt: 28 Heinä 2003, 06:10
Car(s): Giulia Super -69
Outlander PHEV -14
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Hepa »

Hieno homma että on Alfa taas ajossa. Mulla katkesi muuten kontin avaaja samalla lailla 33:sta. 75:ssa katkesikin toisesta päästä ja penkit ei edes kaadu 8) .
Oo==\\*//==oO
----|--OI-582--|----

Avatar
Tiige
Viestit: 2860
Liittynyt: 07 Tammi 2005, 10:50
Car(s): GTV TB Q2
Giulia 2.0 Q2
Stelvio 2.2 Q4 (vaimon)
Paikkakunta: Turenki

Viesti Kirjoittaja Tiige »

Hepa kirjoitti:75:ssa katkesikin toisesta päästä ja penkit ei edes kaadu 8) .
On siellä onneksi varavaijeri takapenkin alla. :) Tosin sitä ei kannata kovin kauaa käyttää. Menee vielä helpommin poikku kuin varsinainen.

Avatar
Hepa
Viestit: 3197
Liittynyt: 28 Heinä 2003, 06:10
Car(s): Giulia Super -69
Outlander PHEV -14
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Hepa »

Ei ollut mulla, mutta tämä tapahtui joskus pari vuotta sitten. Pikku patentilla sain lukon vastakappaleen ruuvattua irti kun olin ottanut takapenkin pois. Seuraavalla kerralla poraan reiän rekisterikilven alle jos täytyy.

Edit: ei ollut varavaijeria siis enää.
Oo==\\*//==oO
----|--OI-582--|----

Avatar
italia
Viestit: 883
Liittynyt: 03 Joulu 2005, 19:53
Car(s): HD Dyna Street Bob 1500cc -06

Exät: 13 Alfaa...
Paikkakunta: Kouvola

Viesti Kirjoittaja italia »

^ja jos tuo vara-vaijerikin menee poikki,niin 75:n suksiluukusta saa räplättyä lukon irti käyttäen (muistaakseni 8-tai 10mm)-hylsyä ja helvetisti jatkopaloja räikkään/meisseliin...

Nimim.: "Kerran joutunut ko. operaation tekemään"........

Edit: Hepa kerkes näköjään jo sen kertomaankin.....
QUORTHON 1966-2004

Avatar
Oleino
Viestit: 1954
Liittynyt: 04 Touko 2006, 18:58
Car(s): 33 16v
Paikkakunta: Valkeakoski

Viesti Kirjoittaja Oleino »

Renkaat suunnattu euromasterilla (60€). Silmämääräisesti näyttäis vähän harittavan, mutta eiköhän ne tiedä mua paremmin miten noiden kuuluu olla. Ratti on suorassa ja ei puolla mihinkään suuntaan. Eli eiköhän se hyvä ole. 8)
Tein itse - säästin

Vastaa Viestiin