Forumilaisten 159 koeajoraportit tänne!

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Avatar
R@gdoll
Viestit: 322
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 10:10
Paikkakunta: Oulunseutu

Viesti Kirjoittaja R@gdoll »

Tuli taas selailtua tulevaa autoa mobile.de:stä, niin pisti silmään että noita 159 on siellä jopa 1,9 JTD 8V, 120 hv versiona. :o:

Avatar
Alfisti felice
Viestit: 99
Liittynyt: 28 Maalis 2004, 05:45

Viesti Kirjoittaja Alfisti felice »

Markku J kirjoitti:Onko 159:n omistajilla uskoa vahvistavia kommentteja, että myös laatu alkaisi olla kohdallaan ?
On ollut ainakin tuossa minun yksilössäni, tosin olen vasta vajaa pari kuukautta ehtinyt nauttia 8)
Markku J kirjoitti:Kyselin 210 hv version tulosta, ja syksyllä tulee, mutta ei taida ehtiä minun autokuumeeseen. Toisaalta 5% tehonlisäystä voi olla vaikea edes havaita takapuolituntumalta.
210hv on tietääkseni vain Q4-nelivedossa korvaamassa tehohäviötä, suoritusarvot samat - Euroopassa jo myynnissä.
Markku J kirjoitti:Hieno auto kertakaikkiaan !

Niin on!

Niistä 18'' ei muuten ole kokemusta, vakiopyörätkin ovat itselleni riittävät. Varusteiksi otin alfatexin lisäksi Blue&Me:n ja parkkitutkan - molempiin olen ollut erittäin tyytyväinen.

TestarosaFinland
Viestit: 1760
Liittynyt: 10 Elo 2006, 17:14
Car(s): 164 3.0 V6 Super manual, 33 1.7 i.e 8V, Sprint 83', Spider ph2, GAZ-24 74', Lincoln Navigator 5.4 V8.

Viesti Kirjoittaja TestarosaFinland »

Rolle kirjoitti:Mäkin ajoin viikonloppuna tuota Q4:sta. Kieltämättä pitkät välitykset, 115 taisi kulkea kakkosella! Bensaahan siinä tuntuu kuluvan, muuten kyllä istui aika hyvin käteen. Rengasmelua tuntui olevan enemmän kuin vastaavassa JTD:ssä, jälkimmäisessä kitkat ja Q4:ssa oli GY Eaglet, lienee ainoa ero.
Rolle käsi sydämellä, kumpi on parempi sinun entinen 164 Super vai tämä 159?
Nothing beats cubic inch

Avatar
Laku
Viestit: 1760
Liittynyt: 15 Elo 2005, 14:35
Paikkakunta: Ylöjärvi

Viesti Kirjoittaja Laku »

Markku J kirjoitti:
Onko 159:n omistajilla uskoa vahvistavia kommentteja, että myös laatu alkaisi olla kohdallaan ?
159 2.2 kilometrejä 23.000 ei tehty mitään muuta kun ajettu - jaa muutaman kerran on avannu nokkapellin - lisänny pissapoikaan nestettä.
Laku
Kia Niro, ex. Lancia Ypsilon, CBR 600 RR, 159 2.2, 156 V6 SW, 147 2.0 Sele, 147 1.6, 75 1.6

V6
Viestit: 5200
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 22:29
Car(s): -
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja V6 »

Alfisti felice kirjoitti: 210hv on tietääkseni vain Q4-nelivedossa korvaamassa tehohäviötä, suoritusarvot samat - Euroopassa jo myynnissä.
tämän hinnaston mukaan se tulee myös etuvetoon, tässäkin on tosin taas virheitä.. jossain foorumilla mainittiin että turboahdin olisi vaihtunut toisen merkkiseksi, vääntö on ainakin 500 kierrosta alempana kuin aiemmin.

http://www.alfaromeo.ch/ALFAROMEO_SWITZ ... 4_2007.pdf
Mediocrity is a sin
Kuvat
155 8V 92>155 16V 96>156 V6 98>156 V6 02>Helkama

Avatar
Cuore Sportivo
Viestit: 5761
Liittynyt: 28 Helmi 2003, 00:51
Car(s): Spider 1750 TBi
Spider 3.0 V6
75 2.0 TS
Multipla
X1/9
Italialaisia kaksipyöräisiä
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja Cuore Sportivo »

TommiS kirjoitti:Ton nähdessään alkaa jo polvet tutisemaan....sviddu, tänne yks äkkiä.
Vaimo Saksaan vuodeksi, ja muuttoautona het!
Kieltämättä tuo Ti on jäätävän hieno. Sisustus vielä punaiseksi, ja moottoriksi mielummin se 3,2:nen..

Markku J
Viestit: 5
Liittynyt: 07 Touko 2007, 18:51
Paikkakunta: Tuusula

Viesti Kirjoittaja Markku J »

Tuon sveitsiläisten hinnaston mukaan automaattiin ei sitten saisikaan tehokkaampaa 210 hv konetta. Aika outoa, jos jättäisivät tuotantoon 2 konetta eri turboilla noin pienin teknisin eroin. Tuo vääntö 400 Nm jo 1500 rpm kohdalla on aika kova juttu, mitä en ole muiden dieselien kohdalla nähnyt. Yleensä huippuvääntö on muissakin merkeissä juuri 2000 rpm. Pitäisiköhän jäädä odottelemaan malliston selkiytymistä syksylle ennen tilauspäätöksen tekoa.

Onko kenelläkään tietoa muista vuosimallin vaihdon mahdollisesti tuomista uudistuksista 159:ään - eikös Alfallakin malli vaihdu eurooppalaisittain "kesälomaseisokin" jälkeen ?

Avatar
Rolle
Site Admin
Site Admin
Viestit: 7791
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 18:48
Car(s): 45e + GTX
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja Rolle »

TestarosaFinland kirjoitti:Rolle käsi sydämellä, kumpi on parempi sinun entinen 164 Super vai tämä 159?
Ei pysty, ei muista kummalla puolella se sydän oli.

Avatar
PePe
Viestit: 172
Liittynyt: 17 Loka 2006, 17:15
Car(s): Baader-Meinhof Wagen
Ex Alfa 159 3,2 Q4
Ex Alfa 156 2,5 V6
Ex Alfa 155 2,5 V6
Ex Alfa 164 3,0 V6
Ex Alfa 75 Turbo
Ex Alfa GTV
Paikkakunta: Kauniainen

Viesti Kirjoittaja PePe »

Alfisti felice kirjoitti:
Markku J kirjoitti:Onko 159:n omistajilla uskoa vahvistavia kommentteja, että myös laatu alkaisi olla kohdallaan ?
On ollut ainakin tuossa minun yksilössäni, tosin olen vasta vajaa pari kuukautta ehtinyt nauttia 8)


Niistä 18'' ei muuten ole kokemusta, vakiopyörätkin ovat itselleni riittävät. Varusteiksi otin alfatexin lisäksi Blue&Me:n ja parkkitutkan - molempiin olen ollut erittäin tyytyväinen.

Eipä näiden kanssa ole vuosikausiin ollut ainakaan enempää murheita kuin lähipiirin saksalaismerkeissäkään. Hevosmiesten uutistoimistolla pyöriviä juttuja levittävät yleensä ne joilla ei asiasta mitään omakohtaista tietoa ole.

Ei minkäänlaista uraherkkyysongelmaa ainakaan mukana tulleiden 235/45-18 Pirelli P Zerojen kanssa! Istuu mutkaan todella tukevasti!Rengasäänet sen sijaan saattavat olla vähän kovemmat, ainakin kevätkarkealla asfaltilla.

Markku J
Viestit: 5
Liittynyt: 07 Touko 2007, 18:51
Paikkakunta: Tuusula

Viesti Kirjoittaja Markku J »

Tätä minä olen ounastellutkin - että laatujutut perustuvat edelleen pitkälti "hevosmiesten tietotoimistoon". Noita 18" vanteita dieseliin miettiessä pitää katsastaa mallit - löytyisikö mitään Breran vakiovanteiden tyylisiä kohtuuhintaan. Onko Alfaan tarjolla replikoita (talvipyörille) kuten esim. Audiin, Mersuun ja Bemariin löytyy ?

Tänään luin netistä kuvausta Blue&Me -lisävarusteesta. Se kuulostaa aika hienolta hands freen suhteen, jos se toimii luotettavasti.

Joten meikäläisen haaveilemaan autoon tulisi lisukkeiksi kai vaan parkkitutkat, Alfatex beigenä, Blue&Me ? ehkä ja 18" vanteet ? ehkä. Väri Alfan punainen tai viininpunainen metalli ja varmaan heti uutena maalipinnan kestokäsittely ja mahdollisesti ruostesuojaus - onko siitä kenelläkään faktaa - onko siis Alfa sen suhteen enemmän lisäsuojan tarpeessa kuin saksalaiset pelit ?

Diesel vaatinee lisäksi Eberspächerin tai Webaston käytännössä. Ainakin tämän VW:n kanssa Eberi on ollut liki välttämätön. Budjetti taitaa nousta 50 th tuntumaan. Alennusprosenttikin Alfalla tuntuu olevan pienempi kuin muissa (pl Mersu), 3,5% tasoa.

Avatar
Qtronic
Viestit: 116
Liittynyt: 30 Joulu 2006, 08:16

Viesti Kirjoittaja Qtronic »

Markku J kirjoitti:.
Joten meikäläisen haaveilemaan autoon tulisi lisukkeiksi kai vaan parkkitutkat, Alfatex beigenä, Blue&Me ? ehkä ja 18" vanteet ? ehkä. Väri Alfan punainen tai viininpunainen metalli
Suosittelen miettimään lisukkeeksi vielä xenon-valoja.

Avatar
PePe
Viestit: 172
Liittynyt: 17 Loka 2006, 17:15
Car(s): Baader-Meinhof Wagen
Ex Alfa 159 3,2 Q4
Ex Alfa 156 2,5 V6
Ex Alfa 155 2,5 V6
Ex Alfa 164 3,0 V6
Ex Alfa 75 Turbo
Ex Alfa GTV
Paikkakunta: Kauniainen

Viesti Kirjoittaja PePe »

Tarvikevanteiden valikoima taitaa edelleen olla aika rajallinen. Omani tuli jo tehtaalta noilla Breran mainoskuvissakin näkyvillä hevosenkenkäkuvioisilla vanteilla. Ihan kivan näköiset! :lol:
Ainakin Alfisti.netissä on muitakin vanteita.
Blue&Me pelittää ihan hyvin.Samalla tulee mahdollisuus soittaa MP3-musiikkia muistitikulta. Ainoa puute on äänikomentojen englanninkielisyys, etenkin puhelimen ohjauksessa. Suomenkieliset nimet kun eivät taivu huonostikaan englannin kielen ääntämykseen.
Omaan alfanpunaiseeni teetin PermaShine-käsittelyn heti, ja ruostesuojaus tehdään pikapuoliin. Edelliseen jäi teetämättä, mutta ei siihenkään mitään ongelmaa tullut seitsemän (!) vuoden aikana.
Ksenoneita voi vain kehua, etenkin lähivalojen osalta. Kumma vain että Alfan keulalla nuo maksavat enemmän kuin muissa autoissa.
Käteisalennus taitaa tosiaan liikkua likimain noissa lukemissa...

Avatar
Jappe
Viestit: 1714
Liittynyt: 06 Maalis 2003, 21:49
Car(s): GTV 2.0 TS . Tesla M3P
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Jappe »

Viikon päästä tulee vuosi täyteen.
Ensimmäistäkään vikaa ei ole ilmaantunut.
Vuosihuolto on nyt tilattava, sen hinnan kerron myöhemmin :?
..niin, mulla on noi orkkis 18 alla, kuva albumissa.
Ajettavuudessa ei valittamista, mutta ääni on kova.
- Alfaholic -

heimo
Viestit: 93
Liittynyt: 10 Huhti 2006, 19:44

Viesti Kirjoittaja heimo »

Markku J kirjoitti:Tätä minä olen ounastellutkin - että laatujutut perustuvat edelleen pitkälti "hevosmiesten tietotoimistoon". Noita 18" vanteita dieseliin miettiessä pitää katsastaa mallit - löytyisikö mitään Breran vakiovanteiden tyylisiä kohtuuhintaan. Onko Alfaan tarjolla replikoita (talvipyörille) kuten esim. Audiin, Mersuun ja Bemariin löytyy ?

Tänään luin netistä kuvausta Blue&Me -lisävarusteesta. Se kuulostaa aika hienolta hands freen suhteen, jos se toimii luotettavasti.

Joten meikäläisen haaveilemaan autoon tulisi lisukkeiksi kai vaan parkkitutkat, Alfatex beigenä, Blue&Me ? ehkä ja 18" vanteet ? ehkä. Väri Alfan punainen tai viininpunainen metalli ja varmaan heti uutena maalipinnan kestokäsittely ja mahdollisesti ruostesuojaus - onko siitä kenelläkään faktaa - onko siis Alfa sen suhteen enemmän lisäsuojan tarpeessa kuin saksalaiset pelit ?

Diesel vaatinee lisäksi Eberspächerin tai Webaston käytännössä. Ainakin tämän VW:n kanssa Eberi on ollut liki välttämätön. Budjetti taitaa nousta 50 th tuntumaan. Alennusprosenttikin Alfalla tuntuu olevan pienempi kuin muissa (pl Mersu), 3,5% tasoa.
Itse otin maalipinnan kestokäsittelyn ja ruostesuojauksen: olen oikein tyytyväinen tehtyihin käsittelyihin (tarkan valinnan jälkeen). Webaston asennuksesta luovuin, enkä ole varma, yhden talven kokemuksen jälkeen, tarvitaanko sitä ollenkaan. -tuulilasin alareunan lämmitys kannattaa muistaa myös lisävarusteista.

Avatar
Alfisti felice
Viestit: 99
Liittynyt: 28 Maalis 2004, 05:45

Viesti Kirjoittaja Alfisti felice »

PePe kirjoitti:Ainoa puute on äänikomentojen englanninkielisyys, etenkin puhelimen ohjauksessa. Suomenkieliset nimet kun eivät taivu huonostikaan englannin kielen ääntämykseen.
Tästä minun pitikin varoitella, tuo on tosiaan puute ja suomenkielistä versiota ei ainakaan vielä ole imutettavissa alfan sivuilta. Komentojen antaminen ja avun saanti englanniksi toimii kyllä loistavasti.
Tuli heti hankittua kunnon kokoinen muistitikku (8Gb), jotta mahtuu riittävästi musiikkia mukaan.

Itse en mitään käsittelyjä ole tehnyt, parin päivän jälkeen kun tuli ikävä kiveniskemä konepeltiin, jonka jouduin paikkaamaan maalikynällä. :x
Eivät nuo kyllä omasta mielestäni lisäruostesuojaa kaipaa, mutta sehän on makuasia.

Enkä hankkinut mitään lisälämmitintä - edes lohkista. Tosin Alfani yöpyy lämpimässä tallissa. Tuo dieselhän lämpenee (sisältä) Alfoista nopeimmin sähköisen lisälämmityksen johdosta - ainoa ongelma voi olla saada huippupakkasilla käyntiin. Tosin nuo Webastotkin tuppaavat syömään vähän turhan paljon akkua... :roll:

heimo
Viestit: 93
Liittynyt: 10 Huhti 2006, 19:44

Viesti Kirjoittaja heimo »

Alfisti felice kirjoitti:
PePe kirjoitti:Ainoa puute on äänikomentojen englanninkielisyys, etenkin puhelimen ohjauksessa. Suomenkieliset nimet kun eivät taivu huonostikaan englannin kielen ääntämykseen.
Tästä minun pitikin varoitella, tuo on tosiaan puute ja suomenkielistä versiota ei ainakaan vielä ole imutettavissa alfan sivuilta. Komentojen antaminen ja avun saanti englanniksi toimii kyllä loistavasti.
Tuli heti hankittua kunnon kokoinen muistitikku (8Gb), jotta mahtuu riittävästi musiikkia mukaan.

Itse en mitään käsittelyjä ole tehnyt, parin päivän jälkeen kun tuli ikävä kiveniskemä konepeltiin, jonka jouduin paikkaamaan maalikynällä. :x
Eivät nuo kyllä omasta mielestäni lisäruostesuojaa kaipaa, mutta sehän on makuasia.

Enkä hankkinut mitään lisälämmitintä - edes lohkista. Tosin Alfani yöpyy lämpimässä tallissa. Tuo dieselhän lämpenee (sisältä) Alfoista nopeimmin sähköisen lisälämmityksen johdosta - ainoa ongelma voi olla saada huippupakkasilla käyntiin. Tosin nuo Webastotkin tuppaavat syömään vähän turhan paljon akkua... :roll:
Kyllä näin on, diesel lämpenee tosi hyvin pakkasella omalla lisälämmityksellä.

heimo
Viestit: 93
Liittynyt: 10 Huhti 2006, 19:44

Viesti Kirjoittaja heimo »

Alfisti felice kirjoitti:
PePe kirjoitti:Ainoa puute on äänikomentojen englanninkielisyys, etenkin puhelimen ohjauksessa. Suomenkieliset nimet kun eivät taivu huonostikaan englannin kielen ääntämykseen.
Tästä minun pitikin varoitella, tuo on tosiaan puute ja suomenkielistä versiota ei ainakaan vielä ole imutettavissa alfan sivuilta. Komentojen antaminen ja avun saanti englanniksi toimii kyllä loistavasti.
Tuli heti hankittua kunnon kokoinen muistitikku (8Gb), jotta mahtuu riittävästi musiikkia mukaan.

Itse en mitään käsittelyjä ole tehnyt, parin päivän jälkeen kun tuli ikävä kiveniskemä konepeltiin, jonka jouduin paikkaamaan maalikynällä. :x
Eivät nuo kyllä omasta mielestäni lisäruostesuojaa kaipaa, mutta sehän on makuasia.

Enkä hankkinut mitään lisälämmitintä - edes lohkista. Tosin Alfani yöpyy lämpimässä tallissa. Tuo dieselhän lämpenee (sisältä) Alfoista nopeimmin sähköisen lisälämmityksen johdosta - ainoa ongelma voi olla saada huippupakkasilla käyntiin. Tosin nuo Webastotkin tuppaavat syömään vähän turhan paljon akkua... :roll:
Kylmäkäynnistysongelmia ei ollut, mutta ohjaustehostin äänteli kovilla pakkasilla -pelkkä akustinen häiriö.

Avatar
Herra Salo
Viestit: 691
Liittynyt: 29 Heinä 2006, 23:22
Paikkakunta: Nokia

Viesti Kirjoittaja Herra Salo »

Tuli tuossa sitten viimeinkin käytyä kokeilemassa 159. Malli oli sw, dieseliä poltteleva ja itsevaihtava. Kieltämättä yhdistelmä tuntui Alfassa vähän oudolta, tuli fiilis kuin taksilla ajelisi. Suorituskyky varmasti riittää kaikille normaalihermoilla varustetuille yksilöille ja ajaminen on mukavan vaivatonta. Plussana kohtuullinen kulutus jos kilometrejä kerääntyy runsaasti. Ajo-ominaisuudet olivat odotetut, auto istui heti käteen ja tuntui tukevalta ajaa. Myös yleinen laatuvaikutelma oli hyvä, mistään ei kuulunut ylimääräisiä nitinöitä tai narinoita. Huonoina puolina lähinnä rengasmelu ja takatilat joissa kummassakaan ei tunnu olevan parannusta nykyiseen 156 farkkuun verrattuna. Tosin mahtuisihan tuo nyt kaksivuotias perillinen siellä matkustamaan aika kivasti. Kaiken kaikkiaan melko hyvä paketti ja uusista autoista ehdottomasti kaunein farmari(ja ainoa mikä enää kelpaisi :-D ). Ei tosin silti aiheuttanut samanlaista välitöntä omistamisenhalua kuin taannoin koeajettu 166.

Avatar
Monza
Viestit: 958
Liittynyt: 18 Loka 2004, 16:11
Car(s): Spider 2.0 JTS. Ex. 159 TBi, 156 GTA, 164 V6 Super, 164 TS. Käyttis 530e xDrive.
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Monza »

Kävin myös tekemässä lyhyen lenkin 159 SW 2.4 JTDm Q-tronic versiolla. Yleinen laatuvaikutelma selkeä, mutta turbodiesel + automaatti yhdistelmä ei vakuuttanut minua, ainakaan vielä. Toki vaivaton peli cruisailuun, mutta käsin vaihtamiseksi menee, jos haluaa vaikkapa ripeästi jostakusta ohi. Ennenkuin laatikko kelaa kutoselta alemmas ja turbo saa painetta koneeseen, niin siinä se ohituspaikka sitten jo menikin.

Voihan sitä tietysti ajaa vaihteisto sportilla tarpeen tullen, mutta ainakin minulle tuon koneen voimavarat jäivät vielä arvoitukseksi. Todennäköisesti se on nopeampi, kuin miltä tuntuu, koska vauhti auton sisällä ei tunnu muuta kuin mittaria katsomalla.

Pitääpä käydä ajamassa manuaalia ja tsekata millaiset fiilikset siitä tulee.

Avatar
Bluebate
Viestit: 274
Liittynyt: 29 Maalis 2006, 15:15
Paikkakunta: Kokkola

Viesti Kirjoittaja Bluebate »

159 2.4 JTDm manuaali on nyt kokeiltu. Ainoana miinuksena täytyy mainita, että alfamaiset nitinät ja kitinät kuuluvat myös vakiovarusteisiin. Suorituskyky/kulutus-suhde on kyllä erinomainen, superiin tuota ei voi edes verrata. Rengasmelu oli yllättävän iso, mutta johtuu pitkälti renkaista.

Varsinkaan keväällä ei sais mennä autokauppoihin :(
Viimeksi muokannut Bluebate, 30 Touko 2007, 11:20. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Avatar
Jochanan
Viestit: 442
Liittynyt: 19 Heinä 2006, 19:51
Car(s): Ex: 156 SW JTDm 2005
Ex: 147 2.0 TS Selespeed 2001
Paikkakunta: Tammela

Viesti Kirjoittaja Jochanan »

Bluebate kirjoitti:Rengas melu oli yllättävän iso, mutta johtuu pitkälti renkaista.
:lol:

Avatar
sami_r
Viestit: 168
Liittynyt: 18 Syys 2003, 17:13
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja sami_r »

heimo kirjoitti:Itse otin maalipinnan kestokäsittelyn ja ruostesuojauksen:
Noin ihan uteliaisuudesta - tälläkin palstalla on vissiin pohdiskeltu mitä ruostesuojaus tekee puhkiruostumattomuustakuulle, siinähän kai pitäisi oikeaoppisesti porailla reikiäkin että saadaan suoja-aineet joka paikkaan. Kysyitkö DA:sta mielipidettä vai heidän kauttaanko tuo suojaus tehtiinkin?

heimo
Viestit: 93
Liittynyt: 10 Huhti 2006, 19:44

Viesti Kirjoittaja heimo »

Kysyin DA:sta. Ei vaikuta takuuseen, jos ei porata lisäreikiä. Näin tehtiin, mutta käsittelyä ei suoritettu DA:ssa vaan alan erikoisliikkeessä.

jokipoika
Viestit: 94
Liittynyt: 05 Kesä 2003, 16:22
Paikkakunta: Rysänperä (Bryssel)

Viesti Kirjoittaja jokipoika »

Monet ovat valittaneet, että 159:n rengasmelu on kova. Onkohan vika Suomen teissä tai Suomessa myytävien 159:n renkaissa?

Löysin surffaillessa netistä saksalaisen Autobildin vertailun, jossa 159 1,9 JTS osoittautui hiljaisemmaksi kuin BMW 320i (meluarvot nopeuksilla 50/100/130 km/h):

Alfa: 58/65/69 dB (A)
Bemari: 60/67/70 dB (A)
- (Alfan kanssa) olemisen sietämätön keveys

PSS
Viestit: 426
Liittynyt: 15 Maalis 2006, 16:51
Car(s): 156 V6 2.5 SW Boselift 2002/06 Novitec putket KW alusta
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja PSS »

jokipoika kirjoitti:Monet ovat valittaneet, että 159:n rengasmelu on kova. Onkohan vika Suomen teissä tai Suomessa myytävien 159:n renkaissa?

Löysin surffaillessa netistä saksalaisen Autobildin vertailun, jossa 159 1,9 JTS osoittautui hiljaisemmaksi kuin BMW 320i (meluarvot nopeuksilla 50/100/130 km/h):

Alfa: 58/65/69 dB (A)
Bemari: 60/67/70 dB (A)
Renkaat vaikuttavat paljon. Talven jäljiltä ainakin eteläsuomen päätiet ovat kyllä aikamoisia melualustoja nastojen jäljiltä. Rengaspainekin vaikuttaa, itse pidän suositusalarajassa 2.2, jyrinä kasvaa selvästi kun painetta nostaa.

Avatar
>>Kaitsu
Viestit: 556
Liittynyt: 12 Marras 2006, 09:43
Paikkakunta: Littoinen

Viesti Kirjoittaja >>Kaitsu »

Jos rengasmelu tuntuu kovalta, niin jostain äänieristyskäsittelystä voisi olla apua. Esimerkiksi tällainen käsittely voisi toimia. En tiedä mitä tuollainen hoito maksaa, mutta jos on varaa ostaa 159:n hintainen auto niin tuskimpa tuollainen käsittely enää siinä konkurssissa tuntuu. :) En tiedä miten paljon paremmin tuo toimii kuin jos vaikka teettäisi ihan normaalin ruostesuojauksen.

Avatar
Laku
Viestit: 1760
Liittynyt: 15 Elo 2005, 14:35
Paikkakunta: Ylöjärvi

Viesti Kirjoittaja Laku »

Kyllä se on nimenomaan tiestä kiinni.

Laittoivat tohon työmatkalle uutta urapaikkausta, jossa on ilmeisesti paljon pikeä ja melu on pätkällä olematonta verrattuna joihinkin pääteihin ja kuluneisiin pintoihin verrattuna.

Ps. Alfoistahan löytyy takalokarin sisältä huovat, joiden tarkoitus on estää melua - näin ymmärtäisin.
Laku
Kia Niro, ex. Lancia Ypsilon, CBR 600 RR, 159 2.2, 156 V6 SW, 147 2.0 Sele, 147 1.6, 75 1.6

Avatar
hagger16
Viestit: 3081
Liittynyt: 19 Touko 2005, 07:04
Car(s): AR Giulietta MA TCT -11
Chevrolet Captiva 2.2 D LTZ AWD -12
Ex AR: Spider 2.0 TS -95, 156 2.5 V6 -02, 156 2.0 TS -98
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja hagger16 »

Laku kirjoitti:Kyllä se on nimenomaan tiestä kiinni.
Kyllä. Uudella pinnoitteella ajelu on sipsuttelua huopatossutehtaalla. Valitettavasti uusi pinnoite on uhanalainen laji etenkin pohjoisemmassa..
Muita vaikuttavia tekijöitä rengasmeluun on:
-renkaan leveys
-renkaan profiili
-renkaan kuluneisuus
ja tietysti kuinka hyvin auto on alunperin äänieristetty. :wink:

>>Kaitsu kirjoitti:Esimerkiksi tällainen käsittely voisi toimia.
Niin.. Onhan tuonne jotain käppyröitä corollalle piirrelty. 100km/h vauhdissa näyttää melu tippuneen 5 desibeliä. Hintaa tälle lystille tulee ruostesuojauksen yhteydessä n. 200€.

Itse teetin tuon tyylisen äänieristyksen ruostesuojauksen yhteydessä. No, kait siinä jonkinlaisen eron huomasi.
Olen myös vetänyt lattialle verhoilun alle yhden ylimääräisen huopa kerroksen. Tyytyväinen en ole vieläkään..
Senza cuore saremmo solo macchine

Avatar
jaskas
Viestit: 621
Liittynyt: 09 Helmi 2004, 22:55
Car(s): -1973 GTJunior 1600 (projekti)
Paikkakunta: Hki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jaskas »

Mulla rengasmelu hiljeni aivan uskomattomasti uusilla renkailla. Vanhat oli (alkuperäiset ja kovettuneet) misukat, nyt alla on uudet kumhot. On kuin villasukilla luistelisi (äänen puolesta).

Avatar
Jappe
Viestit: 1714
Liittynyt: 06 Maalis 2003, 21:49
Car(s): GTV 2.0 TS . Tesla M3P
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Jappe »

Väittäisin että Saksassa mitatut hyvät arvot johtuvat nimenomaan kunnon asfaltista. Näin keväisin ero on järisyttävä kun pääsee uudelle pinnalle, rengasmelu katoaa täysin.
159 on todellakin tavallista meluisampi huonolla asfaltilla, mistälie johtuu :roll:
- Alfaholic -

Avatar
155156
Viestit: 2099
Liittynyt: 11 Kesä 2003, 17:08
Car(s): Alfa Romeo Giulia Veloce Q4 2.0T vm. 2018
Alfa Romeo 156 2.5 V6 vm. 2001
ex-155 2.0 16V
ex-Sprint 1.5 QV
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja 155156 »

jokipoika kirjoitti: Alfa: 58/65/69 dB (A)
Bemari: 60/67/70 dB (A)
Melun häiritsevyyttä ihmiskorvalle on aika hankala numeroilla ilmaista, saati sitten millään laiteella mitata. Kaikissa ajamissani 159-yksilöissä on ollut häiritsevän kova rengasmelu. BMW:n melusta tai sen puutteesta en osaa sanoa mitään, eikä kiinnostakkaan.

Avatar
Portti
Viestit: 1166
Liittynyt: 21 Maalis 2005, 09:40
Car(s): Alpine A110 '22 ja Fiesta ST '19
(ex-Abarth 500 Esseesse + ex-147 GTA + ex-Megane RS 265 Trophy)
Paikkakunta: Hollola/Lahti
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Portti »

Nyt on minullakin sen verran kokemusta 159:stä, että raapustan muutaman sanan tähän vanhaan ketjuun.

Upgreidauksen ansiosta kesälomalla sattui vuokra-autoksi 159 1.9 JTDm Sportwagon automaattilaatikolla. Sillä kertyi ajokokemuksia 11 päivän reissun ajan keskisessä Euroopassa. Aiempi kokemus 159:stä rajoittui lyhyeen koeajoon 2.4 JTDm automaatilla.

Yksysi-koneinen diesel 159 oli leppoisa matka-ajokki ja sopi hyvin lomamatkan kulkuneuvoksi. Auto kiihtyi kohtuullisesti 180 km/h mittarinopeuteen ja siitä hyvin hitaasti 200 km/h nopeuteen saakka. Ohituskiihtyvyyttä löytyi jonkinverran. Autobaanalla mukava matkanopeus oli 160-170 km/h, jossa meno tuntui hyvin vakaalta ja turvalliselta - meininki oli ihan erilaista kuin esim. pari vuotta sitten vastaavalla reissulla vuokra-autona olleella Pösö 407 2.0 automaatilla. Kyllä Alfalla ajelee huomattavasti mieluummin kovissakin vauhdeissa kuin Pösöllä.

Suorityskykyyn liittyvä negatiivinen piirre 1.9 dieselissä oli turbon/automaatin aiheuttama viive paikaltaan lähdettäessä. En muista, että 2.4 dieselissä olisi ollut yhtä häiritsevästi tuo piirre esillä.

Keskikulutus reissulla oli n. 7,6 l/100 km.

Muita plussia autossa olivat:
+ Alfatex-penkit oli mukavat pitkälläkin matkalla ja ajo-asento hyvä
+ Farkun takatilat olivat varsin hyvät meidän perheen tarpeisiin
+ Pysäköintitutka edessä/takana oli mukava varuste Keski-Euroopan ahtaissa paikoissa vieraalla autolla ajellessa


Miinuksia:
- Automaatti-ilmastointi oli ärsyttävä: se piti paljon vinkunaa ja oli hyvin viimainen. Sain kohtuullisen räkätaudin ilmastoinnin puhurista. Omassa GTA:ssa kun säätää lämpötilan 20,5-21,0 asteeseen niin ilmastointi toimii eri olosuhteissa mukavan huomaamattomasti. 159:ssä kävi melkein jatkuvasti epämukava viima
- Em. turbo/automaattiviive
- Navigaattorin näyttö oli tosi vaikealukuinen pimeässä ja se vaihteli rauhattomasti yö- ja päivävärien välillä. Omassa nuo asiat ovat paremmin.

Ei paha auto. Pitkää matkaa ajavalle 159 dieselinä on mukavan persoonallinen vaihtoehto normaaleille sakuille yms. vehkeille. 159:n ulkonäköönkin on alkanut tottua eikä pitkä keulaylityskään enää pistä niin pahasti silmään kuin aluksi.
ex-Abarth 500 Esseesse: http://www.pertti.com/abarth
ex-147 GTA: http://www.pertti.com/gta

Avatar
Ciancarlo
Viestit: 1969
Liittynyt: 28 Loka 2004, 14:54
Car(s): La macchina: senza macchina...
La moto: Duca 1199S Panigale
Paikkakunta: Hki

Re: vahingossa ajoin 2.4jtd

Viesti Kirjoittaja Ciancarlo »

saint_tobias kirjoitti:otettiin kuppia edellisehtoona ja se tuntui hikenä ja punaisine silmine. Silti ne anto koeajoon... :o:
Silti lähdit koeajoon... :o:
Alfa Romeo - Una macchina vera dell'autista!

Avatar
Kustaa
Viestit: 96
Liittynyt: 08 Elo 2003, 00:27
Car(s): ex-159 2.2 JTS, 2007
ex-156 2.5 V6, 2005
ex-156 2.0 JTS, 2003
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja Kustaa »

Oma 159 2.2 vielä odotuksessa, mutta samanlainen nyt käytössä.

Kytkinpoljin:
Täyskiihdytyksessä vaihdettaessa ylöspäin kytkinpoljin "jää pohjaan"... Normaalivaihdosssa tätä ei esiinny. Mattoa tai muuta ei välissä ole, kytkin toimii muuten hyvin, mutta itse poljin tosiaan "jumittuu" pohjaan sekunniksi-pariksi. Tosi häiritsevää, autolla pakko ajaa rauhallisesti..

Tää auto ei vielä ole se oma, mutta silti kiinnostaa..

Onko 159 ajajilla vastaavia kokemuksia?
Mistähän kysymys?

Edit: Search on kova sana.. Tuulilasin BMW 320 vs 159 testissä kai oli esiintynyt samaa ja syy viallinen kytkimen painelaakeri.. Jippii, tässä kai samaa vikaa..

Avatar
Laku
Viestit: 1760
Liittynyt: 15 Elo 2005, 14:35
Paikkakunta: Ylöjärvi

Viesti Kirjoittaja Laku »

159:ssäni on semmonen vika , ettei siinä o mitään vikaa.

Mittarissa n. 27000 . Ai niin tänä kesänä on joutunut pistään 2:een renkaaseen tulppapaikan - kerään ruuveja jostain.
Laku
Kia Niro, ex. Lancia Ypsilon, CBR 600 RR, 159 2.2, 156 V6 SW, 147 2.0 Sele, 147 1.6, 75 1.6

Avatar
Kustaa
Viestit: 96
Liittynyt: 08 Elo 2003, 00:27
Car(s): ex-159 2.2 JTS, 2007
ex-156 2.5 V6, 2005
ex-156 2.0 JTS, 2003
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja Kustaa »

Yllämainittu kytkinpolkimen juuttumisongelmakin hävinnyt, koeajo-Alfa on päässyt pois ymmärtämättömyyden ilmapiiristä ja vääristä käsistä. :P

Vakioalusta on kyllä 159:ssä kiva, ei heti tarvi olla alustaa päivittämässä.

Avatar
Laku
Viestit: 1760
Liittynyt: 15 Elo 2005, 14:35
Paikkakunta: Ylöjärvi

Viesti Kirjoittaja Laku »

Hitto muistu mieleen yx vika 159:ssä.
Nokkapellin tuulihaka oli ruostunut kiinni, eikä meinannu aueta millään - väkisin temmoin auki, että sain lisättyä vettä pissapoikaan.
Annoin sitten vähän rasvaa hakaankin, saa sitten syksymmälläkin auki.

Öljyjä sun muita kun ei tartte tarkastella - on näyttö mittarissa.

Nykyisin ei viitti avata nokkapeltiä ees kavereille, kun ei o enää niitä hienoja kiiltäviä imuputkia niinkun V 6:ssa.
Laku
Kia Niro, ex. Lancia Ypsilon, CBR 600 RR, 159 2.2, 156 V6 SW, 147 2.0 Sele, 147 1.6, 75 1.6

tube68
Viestit: 249
Liittynyt: 18 Heinä 2005, 23:44
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja tube68 »

tulihan sitten ajettua 159 1.9 JTS tänään. Olen aiemmin koeajanut 159:n 2.4 JTDM version. Joten siihen verrattuna huomattavasti kevyempi auto oli (tuntui).

Plussat:
- alusta tuntui hyvältä, jämäkkä ja suht hiljainen
- vaihteet napsuivat kohilleen mukavasti
- ohjaus tunnokas
- tilava (ainakin minulle 177cm)
- olise nätin näköinen tuossa omassa parkki ruudussa
- nopeus kohosi helposti liian kovaksi (vai pitäisikö tuo laittaa miinuksiin)
- vakionopeuden säädi oli loista käyttää
- penkin säätö mahdollisuudet hyvät
- on se niin hieno :crazyeyes:

Miinus:
- en tykännyt tuosta koneesta, tuntui että ensin ei tapahdu mitään sitten tulee nykäisy ja sitten ei taas mitään
- tässä autossa oikea etupää piti ihmeellista kolinaa satasen vaihdissa
- kattosta kuului myös ikävää mekkalaa sisä valojen kohdalta, loppui kun siitä painoi
- kuskin jalkatilassa oli ihme kuoppa?
- >110km/h ikkunoista kuului kova suhina (auttaisko peilien vaihto?)

Kaiken kaikkiaan hyvä tuntuinen, pitää vielä käydä kokeilemassa sitä 2.2 litraista. Mahdollisesti joksun voisin semmoisen omistaa kyllä, kyllä ... :-D

Avatar
juuuso
Viestit: 785
Liittynyt: 30 Huhti 2006, 20:25
Car(s): Das Auto ja Punto
-
Aiemmin: 939, 940, 939, 937
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja juuuso »

Ja tämäkin köyhä pääsi tänään koeajamaan 159 2.4 JTDm:ää, joka oli käytettynä tuonne paikalliseen Vålvå-liikkeeseen eksynyt. Tunnelmia:

- Ohjaamo istui kuin hansikas allekirjoittaneen hukkapätkämaisten (173/74) raamien ympärillä. Alfamainen tuntuma syntyi heti.

- Rengasmelu ei läheskään niin paha kuin pelkäsin, huomattavasti hiljaisempi kuin tuo oma kinneri.

- Paino toki tuntui rauhoittaen ajokäytöstä, mutta toisaalta osittain tästä syystä alusta imi Lappeenrantalaiset kaivon kannet todella siististi.

- Moottoritienopeuksissa kotoinen suhina A-pilarin ympäriltä aivan kuin 147:ssakin.

- Moottorin käytös nautittava eli seuraava auto on kuin onkin diisseli.

- Lisähuomiona vaihteiston, polkimien ja ohjauksen saksalaistyyppinen jämäkkyys, jonka huomasi takaisin omaan autoon siirtyessään, jossa em. toimenpiteet vaativat noin puolet vähemmän voimaa.

Ei kuitenkaan herättänyt välitöntä omistamisen pakkoa eli eiköhän tuolla omalla vielä pari vuotta pärjää.

Avatar
HopeinenQ
Viestit: 439
Liittynyt: 20 Tammi 2006, 23:12
Car(s): Kia Cee'd SW 1.6 -14
Paikkakunta: Hyvinkään ruhtinaskunta

Viesti Kirjoittaja HopeinenQ »

No niin..

Harharetki Vålvån kanssa päättyy ja uusi 159 JTDm (210hv) Sportwagon on tilattu. :-D

Tulee ihan normaalilla sekotimella, iPOD-sovittimella, 18" vanteilla (17" talvipyörät), Xenon-valoilla, ikkunatummennuksilla, beigellä Alfatexillä ja värinä Alfa Red (tottakai).

Nyt alkaa sitten taas se odottaminen. Arvio on 12 vkoa, mutta viimeksi mulla meni 159 JTDm:n kanssa lähes 16 vkoa..

Avatar
Jappe
Viestit: 1714
Liittynyt: 06 Maalis 2003, 21:49
Car(s): GTV 2.0 TS . Tesla M3P
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Jappe »

Hehe, harharetki loppui tosiaan lyhyeen.
Onnex olkoon vaan :)
- Alfaholic -

Avatar
alfista
Viestit: 2806
Liittynyt: 14 Helmi 2004, 00:55
Paikkakunta: Etelä-Pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja alfista »

HopeinenQ kirjoitti:No niin..

Harharetki Vålvån kanssa päättyy ja uusi 159 JTDm (210hv) Sportwagon on tilattu. :-D

Tulee ihan normaalilla sekotimella, iPOD-sovittimella, 18" vanteilla (17" talvipyörät), Xenon-valoilla, ikkunatummennuksilla, beigellä Alfatexillä ja värinä Alfa Red (tottakai).

Nyt alkaa sitten taas se odottaminen. Arvio on 12 vkoa, mutta viimeksi mulla meni 159 JTDm:n kanssa lähes 16 vkoa..
H e l v e t i n hyvin valittu vaihtoaika. Jos vähäkään säkää, niin autoverotus ehtii muuttua ennen kuin saavat toimitettua. Onnea!

Avatar
Anthon
Viestit: 538
Liittynyt: 04 Huhti 2004, 04:33
Car(s): 159 SW Tbi Ti vm. 2011
ex. 156 SW 2,5 V6 vm. 2003
ex. 156 SW 2,0 JTS Selespeed vm. 2002 (moottoriraato)
ex. 156 2,0 TS vm. 1998
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja Anthon »

Onko tietoa milloin tulee uutta 210 heppaista JTDm:ää automaattina? Saati sitten nelkkuna ja automaattina...

Avatar
Vittorio Jano
Moderator
Viestit: 11267
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 18:06
Paikkakunta: 13100

Viesti Kirjoittaja Vittorio Jano »

...ja Ti-malleja?
Viimeksi muokannut Vittorio Jano, 27 Syys 2007, 11:18. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Avatar
HopeinenQ
Viestit: 439
Liittynyt: 20 Tammi 2006, 23:12
Car(s): Kia Cee'd SW 1.6 -14
Paikkakunta: Hyvinkään ruhtinaskunta

Viesti Kirjoittaja HopeinenQ »

Tuota autoverohommaa en tullutkaan ostovaiheessa miettineeksi yhtään - piti vaan saada Alfa jostain ja äkkiä! Vaikka ei se ihan äkkiä sieltä tule..

Mutta toivotaan, että kävisi tuuri.

Varusteita otin hieman lisää, eli lämmitettävän tuulilasin alareunan ja Visibility Packin. Ja ne 18" hevosenkenkä-vanteet ovat jumalattoman mageet! :-D

Onnesta sekaisin menin ja varasin Alfa159.fi -domaininkin. Sinne vois keksiä jotain kivaa. :lol:

mattimettovaara
Viestit: 1
Liittynyt: 29 Elo 2007, 22:09

18" vantet ja renkaat kaupan

Viesti Kirjoittaja mattimettovaara »

Minulta löytyy ne "hevosenkenkävanteet" ja niissä päällä kesän ajetut bridgestonen potenzat. Hyvät eikä pahasti uraherkät, mutta ajan enimmäkseen lapin teillä ja siellä renkaat noilla vanteilla menee liian leveiksi ja mataliksi.

Osta pois, meili os. matti.mettovaara@luukku.com

Markku J kirjoitti:Tätä minä olen ounastellutkin - että laatujutut perustuvat edelleen pitkälti "hevosmiesten tietotoimistoon". Noita 18" vanteita dieseliin miettiessä pitää katsastaa mallit - löytyisikö mitään Breran vakiovanteiden tyylisiä kohtuuhintaan. Onko Alfaan tarjolla replikoita (talvipyörille) kuten esim. Audiin, Mersuun ja Bemariin löytyy ?

Tänään luin netistä kuvausta Blue&Me -lisävarusteesta. Se kuulostaa aika hienolta hands freen suhteen, jos se toimii luotettavasti.

Joten meikäläisen haaveilemaan autoon tulisi lisukkeiksi kai vaan parkkitutkat, Alfatex beigenä, Blue&Me ? ehkä ja 18" vanteet ? ehkä. Väri Alfan punainen tai viininpunainen metalli ja varmaan heti uutena maalipinnan kestokäsittely ja mahdollisesti ruostesuojaus - onko siitä kenelläkään faktaa - onko siis Alfa sen suhteen enemmän lisäsuojan tarpeessa kuin saksalaiset pelit ?

Diesel vaatinee lisäksi Eberspächerin tai Webaston käytännössä. Ainakin tämän VW:n kanssa Eberi on ollut liki välttämätön. Budjetti taitaa nousta 50 th tuntumaan. Alennusprosenttikin Alfalla tuntuu olevan pienempi kuin muissa (pl Mersu), 3,5% tasoa.

Avatar
Laku
Viestit: 1760
Liittynyt: 15 Elo 2005, 14:35
Paikkakunta: Ylöjärvi

Viesti Kirjoittaja Laku »

No niin , nyt sitten särky ensimmäinen lähivalopolttimo.

Vaihtoon meni melkein 1 minuutti - H7 oli valmiina hanskalokerossa.
Laku
Kia Niro, ex. Lancia Ypsilon, CBR 600 RR, 159 2.2, 156 V6 SW, 147 2.0 Sele, 147 1.6, 75 1.6

ossi
Viestit: 3
Liittynyt: 21 Touko 2007, 10:17
Paikkakunta: Hki

Diisselöinti loppui

Viesti Kirjoittaja ossi »

Taakse jäi diissuautoilijan ura.
Ajoin 30 000 159 2.4 tdm:llä .Erittäin mukava rupeama.Auto toimi moitteettomasti, muutoinkin olen todella tyytyväinen 159 :iin autona , versus aiemmat alfani.
Mutta nyt paluu juurille , sain juuri 159 3.2 Q4:n , ajanut nyt 1000 km.
Täytyy sanoa että ajan jälleen oikealla Alfa Romeolla.
En ihan tajua valituksia tehottomuudesta , melusta ym.
Neliveto takapainotteisena tekee käsiteltävyyden aivan taivaalliseksi , fiilis on ERITTÄIN asiallinen.
Välitykset ovat toki pitkähköt, mutta pitämällä kierrokset 4000 hujakoilla räppäily onnistuu aivan varmasti kotitarpeiksi jos sille päälle vanha mies sattuu, ja kuten sanoin kaarrenopeudet aivan eri luokkaa kuin etuvetoisella raskas keulaisella diissulla.
Ajokilometrin hinta on tietysti yli kaksinkertainen, mutta järjellä ei ole sijaa näissä fiilisasioissa.

Avatar
Laku
Viestit: 1760
Liittynyt: 15 Elo 2005, 14:35
Paikkakunta: Ylöjärvi

Viesti Kirjoittaja Laku »

Ossilla on asenne paikallaan, sanoo toinen vanha.
Laku
Kia Niro, ex. Lancia Ypsilon, CBR 600 RR, 159 2.2, 156 V6 SW, 147 2.0 Sele, 147 1.6, 75 1.6

tube68
Viestit: 249
Liittynyt: 18 Heinä 2005, 23:44
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja tube68 »

No niin tuli kokeiltua tuota 159 2.2 koneella ja tuon on ehkä se kone mitä voisi tulevaisuudessa (10v päästä) harkita. Ei tuntunut liian painavalta vaan juuri sopivalta tuohon autoon ja muutenkin moottorin luonne on hyvän tuntuinen (vs. 1.9).

Tuota 3.2 litrasta en viitse edes mennä kokeilemaan taitaa pysyä sen hinta kumminkin liian kaukana tämän hemmon budjetista :)

Vastaa Viestiin