neuvoja! ilm.kompura 156

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
jariay
Viestit: 39
Liittynyt: 05 Touko 2003, 17:46
Paikkakunta: Kitee

neuvoja! ilm.kompura 156

Viesti Kirjoittaja jariay »

Ilmastoinnin kompura hermostui pakkasista ja pitää
nyt lämpimästä tallistakin lähtiessä hirveetä rolinaa......

Voiko vaihtaa itse, voiko ajaa täytettäväksi jos itse asentaa (ettei mene pilalle kuivana) , mistä löytyy uusi ja paljonko tähän harrastukseen pääsee sijoittamaan euroja?

156 -98

muita vinkkejä?
Jari

Avatar
jiiässä
Viestit: 1495
Liittynyt: 21 Loka 2003, 21:51
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja jiiässä »

Ei se varmaan ihan mahdoton homma ole ite vaihtaa ja täyttö onnistuu autoliikkeitten lisäks yleensä myös kylmäkone korjaamoissa, ehkä vähän halvemmalla... :-D

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 11251
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, C3 2016, ID.3 Pfennigfuchser Edition 2021
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Kannattaa muuten katsoa mistä uuden kompuran ostaa. Itse tilasin tuolta, hintaa tuli reilut 200 euroa eli alle neljännes ilmastointikilkkeitä tuovan Waecon noteerauksesta. Tosin hihnapyörä oli eri kokoinen ja päädyssä oli eri kokoiset letkuliittimet, eli remmit ja letkunpäät piti vaihtaa. Nuokin olisi saanut kyllä tilattua oikean kokoisina jos olisi vaan tajunnut asian.
- Epäkelpokeräilijä -

Avatar
Ricambi
Viestit: 1435
Liittynyt: 02 Maalis 2003, 20:00
Car(s): Alfa 159 Q4 3,2 JTS -06
Alfa 155 TSPARK 16V 2.0 -95
Alfa 164 V6 3.0 -91
UAZ 31512 -87
Honda CB 750 K2 -72
ex.166 V6 3.0 -99....
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Ricambi »

Scuderia Rasvanäppi kirjoitti:Kannattaa muuten katsoa mistä uuden kompuran ostaa. Itse tilasin tuolta, hintaa tuli reilut 200 euroa eli alle neljännes ilmastointikilkkeitä tuovan Waecon noteerauksesta. Tosin hihnapyörä oli eri kokoinen ja päädyssä oli eri kokoiset letkuliittimet, eli remmit ja letkunpäät piti vaihtaa. Nuokin olisi saanut kyllä tilattua oikean kokoisina jos olisi vaan tajunnut asian.
Kröhöm, onko hihnapyörän halkaisija tai uran mitoitukset muuttuneet? Nimittäin sillä voi olla aikamoinen vaikutus laturin tuottamaan virtaan riippuen siitä mihin suuntan halkaisija muuttuu.
ex.156 2.5 V6 -99, 155 TS 2.0 16V -95, 164 TS 2.0 -89, 75 V6 3.0 America -88, Berlina 1750 -69

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 11251
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, C3 2016, ID.3 Pfennigfuchser Edition 2021
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Joo, kompuran hihnapyörä on nyt vähän entistä suurempi. Laturin välityksen ei mielestäni pitäisi muuttua, sillä oletetaan, että:

- kampiakselin hihnapyörän kehänpituus on X
- kampiakselin pyörintänopeus on a
- kompuran hihnapyörän kehänpituus on Y
- kompuran akselin pyörintänopeus on b
- laturin hihnapyörän kehänpituus on Z
- laturin akselin pyörintänopeus on c

b = X/Y*a
c = Y/Z*b = Y/Z*X/Y*a = X/Z*a

Eli loppupeleissä se kompuran hihnapyörän koko supistuu pois koko lausekkeesta. Kompressorin akselin pyörintänopeus kyllä hiukan pieneni koska hihnapyörä on vähän alkuperäistä isompi, mutta ensinnäkin ero on pieni ja toisekseen sen kompressorin ei kai koko ajan tarvitse pumpata. Kylmäaineen paineen pitämiseksi rajojen sisällä kompuran tarvitsee nyt pumpata aikaisempaa useammin, mutta toisaalta se ottaa vähemmän voimaa kampiakselilta ja ehkä myöskin kuluu vähemmän (?).

On mulla se vanha kompressori tallessa, jos ongelmia tulee voin aina vaihtaa siitä koko magneettikytkinasetelman.
- Epäkelpokeräilijä -

Avatar
GTA
Viestit: 300
Liittynyt: 31 Maalis 2003, 12:23
Paikkakunta: Côte d'Azur, Ranska

Viesti Kirjoittaja GTA »

Scuderia Rasvanäppi kirjoitti:...oletetaan, että:

- kampiakselin hihnapyörän kehänpituus on X
- kampiakselin pyörintänopeus on a
- kompuran hihnapyörän kehänpituus on Y
- kompuran akselin pyörintänopeus on b
- laturin hihnapyörän kehänpituus on Z
- laturin akselin pyörintänopeus on c

b = X/Y*a
c = Y/Z*b = Y/Z*X/Y*a = X/Z*a

Eli loppupeleissä se kompuran hihnapyörän koko supistuu pois koko lausekkeesta. Kompressorin akselin pyörintänopeus...
Asia selvä. :mrgreen:

Avatar
alfa 156 v6
Viestit: 5377
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 17:02
Car(s): Käyttis: Ampera, X5
harrasteet: Spider 2000, QP V 4.7S + 3200 GTA + Integrale 16v + 75 3.0 V6
Paikkakunta: Keuruu

Viesti Kirjoittaja alfa 156 v6 »

Scuderia Rasvanäppi kirjoitti:
- kampiakselin hihnapyörän kehänpituus on X
- kampiakselin pyörintänopeus on a
- kompuran hihnapyörän kehänpituus on Y
- kompuran akselin pyörintänopeus on b
- laturin hihnapyörän kehänpituus on Z
- laturin akselin pyörintänopeus on c

b = X/Y*a
c = Y/Z*b = Y/Z*X/Y*a = X/Z*a

Tekemisen puute kun tuommoisia väännät?? :o

Ricambi kirjoitti: Kröhöm, onko hihnapyörän halkaisija tai uran mitoitukset muuttuneet? Nimittäin sillä voi olla aikamoinen vaikutus laturin tuottamaan virtaan riippuen siitä mihin suuntan halkaisija muuttuu.
Sitä jäin miettimään että miten vaikuttaa Kompuran pyörä laturiin? Ei kai kompura suoraan kampiakselin päässä ole? kehänopeus ei tällöin muutu :roll:

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 11251
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, C3 2016, ID.3 Pfennigfuchser Edition 2021
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

alfa 156 v6 kirjoitti:Tekemisen puute kun tuommoisia väännät?? :o
Nooh... :wink: Oikeastaan tulin nyt vasta itsekin ajatelleeksi koko juttua, ja samallahan tuon nyt sitten selitti muillekin.
alfa 156 v6 kirjoitti:Sitä jäin miettimään että miten vaikuttaa Kompuran pyörä laturiin? Ei kai kompura suoraan kampiakselin päässä ole? kehänopeus ei tällöin muutu :roll:
Vanhemmissa 164 V6:sissa yksi kampiakselilta voimansa ottava kiilahihna pyörittää vesipumppua ja ilmastoinnin kompuraa, ja laturi ottaa toisen kiilahihnan avulla käyttövoiman kompressorilta, joka toimii samalla välipyöränä. Ohjaustehostimen pumpulle on vielä oma kampiakselilta tuleva hihnansa. Äkkiseltään voisi kyllä kuvitella että "välipyörän" koon muuttuessa välitys kampiakselilta laturille muuttuu, mutta eipäs näytä muuttuvan.
- Epäkelpokeräilijä -

Avatar
alfa 156 v6
Viestit: 5377
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 17:02
Car(s): Käyttis: Ampera, X5
harrasteet: Spider 2000, QP V 4.7S + 3200 GTA + Integrale 16v + 75 3.0 V6
Paikkakunta: Keuruu

Viesti Kirjoittaja alfa 156 v6 »

Scuderia Rasvanäppi kirjoitti:[ Äkkiseltään voisi kyllä kuvitella että "välipyörän" koon muuttuessa välitys kampiakselilta laturille muuttuu, mutta eipäs näytä muuttuvan.
Juu, eihän se muutu jos "välipyörän" molemmat "puoliskot" ovat samalla halkaisijalla. Muutoin välitys ja hihnan kehänopeus sekä laturin pyörintänopeus muuttuisivat pyörien halkaisijoiden suhteessa.

Onhan sekavan oloinen hässäkkä toi hihnasysteemi :crazyeyes:

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 11251
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, C3 2016, ID.3 Pfennigfuchser Edition 2021
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

alfa 156 v6 kirjoitti:Onhan sekavan oloinen hässäkkä toi hihnasysteemi :crazyeyes:
Niin on, ja pirullinen kiristettävä... Uudemmissa vermeissä tuo on sentään korvattu moniurahihnalla.
- Epäkelpokeräilijä -

Avatar
Ricambi
Viestit: 1435
Liittynyt: 02 Maalis 2003, 20:00
Car(s): Alfa 159 Q4 3,2 JTS -06
Alfa 155 TSPARK 16V 2.0 -95
Alfa 164 V6 3.0 -91
UAZ 31512 -87
Honda CB 750 K2 -72
ex.166 V6 3.0 -99....
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Ricambi »

Scuderia Rasvanäppi kirjoitti:Joo, kompuran hihnapyörä on nyt vähän entistä suurempi. Laturin välityksen ei mielestäni pitäisi muuttua, sillä oletetaan, että:

- kampiakselin hihnapyörän kehänpituus on X
- kampiakselin pyörintänopeus on a
- kompuran hihnapyörän kehänpituus on Y
- kompuran akselin pyörintänopeus on b
- laturin hihnapyörän kehänpituus on Z
- laturin akselin pyörintänopeus on c

b = X/Y*a
c = Y/Z*b = Y/Z*X/Y*a = X/Z*a

Eli loppupeleissä se kompuran hihnapyörän koko supistuu pois koko lausekkeesta. Kompressorin akselin pyörintänopeus kyllä hiukan pieneni koska hihnapyörä on vähän alkuperäistä isompi, mutta ensinnäkin ero on pieni ja toisekseen sen kompressorin ei kai koko ajan tarvitse pumpata. Kylmäaineen paineen pitämiseksi rajojen sisällä kompuran tarvitsee nyt pumpata aikaisempaa useammin, mutta toisaalta se ottaa vähemmän voimaa kampiakselilta ja ehkä myöskin kuluu vähemmän (?).

On mulla se vanha kompressori tallessa, jos ongelmia tulee voin aina vaihtaa siitä koko magneettikytkinasetelman.
Pientä aivojumppaa 8)

Hihnanopeus v1=d1xn1/19100
missä v1=hinan nopeus [m/s]
d1=hihnapyörän jakohalkaisija [mm]
n1=hihnapyörän pyörimisnopeus [1/min]

Käytetään arvoja n1=1000 [1/min]
v1=7,85 m/s
oletetaan d1=150 [mm] ja muutetaan sitten d1=160 [mm]

saadaan muuttuneelle: d1=160 kierrosluvuksi n. 937 [1/min]

Service manuaalista:
Minimum speed (0A) 950 [1/min]
40A speed 1500 [1/min]

Eli jos halkaisija muuttuu esim 10 mm sillä on jonkunmoinen vaikutus laturin kierroslukuun eli jos se tippuu alle tuon 950 [1/min] niin laturihan ei taida manuaalin mukaan ladata olleskaan.

Tyhjäkäyntikierrosluku 164 V6 3.0 650-800 [1/min] eli tässä näemme tuon ongelman. Omassa oli tyhjäkäyntilataus ongelmallista mutta vaihdoin jännitteensäätäjän etuvastukselliseen (joka pitäisi herättää laturin nopeammin) ja se tosiaan tepsi, laturinvalo ei enään jää palaamaan tyhjäkäynnillä.
ex.156 2.5 V6 -99, 155 TS 2.0 16V -95, 164 TS 2.0 -89, 75 V6 3.0 America -88, Berlina 1750 -69

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 11251
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, C3 2016, ID.3 Pfennigfuchser Edition 2021
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Ricambi, tuo laskelmasi on sikäli oikein että noinhan se menee jos laturin tai kampiakselin hihnapyörien halkaisijoita muutetaan. Tässä minun autoni tapauksessa ne ovat kuitenkin vakiokokoisia, vain kompressorin "välipyörän" kokoa on muutettu.

Kampiakselin kompressoriin yhdistävän hihnan nopeus on alkuperäinen, sillä sitä pyörittävä hihnapyörä oli siis alkuperäinen. Välipyörältä lähtevän hihnan nopeus taas on sama kuin sille tulevan hihnan, onhan "lähtevän" ja "tulevan" hihnauran mitoitus sama. Laturin hihnapyörä on alkuperäinen, joten sitä alkuperäisellä nopeudella käyttävä hihna saa laturin akselin pyörimään alkuperäistä nopeutta.

Tässä muuten menee herkästi ajatus solmuun :roll:

Mistä muuten löysit tuollaisen etuvastuksellisen lataussäätimen? Kelpaisi minullekin, startatessa lataus- ja ABS:n valo jäävät palamaan kunnes ensimmäisen kerran polkaisee hiukan kaasua. Sitten kyllä pysyvät pimeinä.
- Epäkelpokeräilijä -

Avatar
Ricambi
Viestit: 1435
Liittynyt: 02 Maalis 2003, 20:00
Car(s): Alfa 159 Q4 3,2 JTS -06
Alfa 155 TSPARK 16V 2.0 -95
Alfa 164 V6 3.0 -91
UAZ 31512 -87
Honda CB 750 K2 -72
ex.166 V6 3.0 -99....
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Ricambi »

Scuderia Rasvanäppi kirjoitti:Ricambi, tuo laskelmasi on sikäli oikein että noinhan se menee jos laturin tai kampiakselin hihnapyörien halkaisijoita muutetaan. Tässä minun autoni tapauksessa ne ovat kuitenkin vakiokokoisia, vain kompressorin "välipyörän" kokoa on muutettu.

Kampiakselin kompressoriin yhdistävän hihnan nopeus on alkuperäinen, sillä sitä pyörittävä hihnapyörä oli siis alkuperäinen. Välipyörältä lähtevän hihnan nopeus taas on sama kuin sille tulevan hihnan, onhan "lähtevän" ja "tulevan" hihnauran mitoitus sama. Laturin hihnapyörä on alkuperäinen, joten sitä alkuperäisellä nopeudella käyttävä hihna saa laturin akselin pyörimään alkuperäistä nopeutta.

Tässä muuten menee herkästi ajatus solmuun :roll:

Mistä muuten löysit tuollaisen etuvastuksellisen lataussäätimen? Kelpaisi minullekin, startatessa lataus- ja ABS:n valo jäävät palamaan kunnes ensimmäisen kerran polkaisee hiukan kaasua. Sitten kyllä pysyvät pimeinä.
:silly:

Otetaan mallit mukaan seuraavaan liukkaankeliharjoitteluun Nokialle :mrgreen:

Ihan Motonetistä sen löysin niillä on kahta mallia ilman etuvastusta ja sen kanssa. Etuvastuksellinen on hiukan kalliimpi.

Ja nyt käyn jääkapista hakemassa ISON :drinking:
ex.156 2.5 V6 -99, 155 TS 2.0 16V -95, 164 TS 2.0 -89, 75 V6 3.0 America -88, Berlina 1750 -69

tsxm
Viestit: 26
Liittynyt: 08 Huhti 2003, 19:41
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: neuvoja! ilm.kompura 156

Viesti Kirjoittaja tsxm »

jariay kirjoitti:Ilmastoinnin kompura hermostui pakkasista ja pitää
nyt lämpimästä tallistakin lähtiessä hirveetä rolinaa......


muita vinkkejä?
Tarkista ihmeessä se kompuran hihnan kiristinrullan laakerin kunto (se musta muovinen) ääni saattaa tulla siitä? Pakkasessa (ja alle +4) kompuran ei edes pitäisi nostaa paineita järjestelmään. Muuten kuuluuko ääni kokoajan? Vai ainoastaan silloin, kun kompura on aktiivinen?

Avatar
Ricambi
Viestit: 1435
Liittynyt: 02 Maalis 2003, 20:00
Car(s): Alfa 159 Q4 3,2 JTS -06
Alfa 155 TSPARK 16V 2.0 -95
Alfa 164 V6 3.0 -91
UAZ 31512 -87
Honda CB 750 K2 -72
ex.166 V6 3.0 -99....
Paikkakunta: Tampere

Re: neuvoja! ilm.kompura 156

Viesti Kirjoittaja Ricambi »

tsxm kirjoitti:
jariay kirjoitti:Ilmastoinnin kompura hermostui pakkasista ja pitää
nyt lämpimästä tallistakin lähtiessä hirveetä rolinaa......


muita vinkkejä?
Tarkista ihmeessä se kompuran hihnan kiristinrullan laakerin kunto (se musta muovinen) ääni saattaa tulla siitä? Pakkasessa (ja alle +4) kompuran ei edes pitäisi nostaa paineita järjestelmään. Muuten kuuluuko ääni kokoajan? Vai ainoastaan silloin, kun kompura on aktiivinen?
Joo tämä meni välillä Off-Topic polulle mutta palataan asiaan.

Jep tuo rulla voipi olle se joka on menossa "rasvan puute laakerissa" Testasin eilen omassa 156:ssa niin laakerissa näyttää olevan välystä sivuttaissunnassa. Nylonkehässä on myös selvät kulumisen jäljet, hihna on syönyt uran. Pitänee jossain vaiheessa vaihtaa.
ex.156 2.5 V6 -99, 155 TS 2.0 16V -95, 164 TS 2.0 -89, 75 V6 3.0 America -88, Berlina 1750 -69

jariay
Viestit: 39
Liittynyt: 05 Touko 2003, 17:46
Paikkakunta: Kitee

syy selvisi

Viesti Kirjoittaja jariay »

Noniin,

Piti tuupata merkkikorjaamoon PK autoon, kun näytti niin ahtaalle
se hihnojen puoleinen pääty, eihän edes peiliä mahtunut kallistamaan
välissä että olisi nähnyt rullien keskiöitä. Saatikka kopeloimaan niitä.
(156 2,4 JTD)

Soitettiin sitten huollosta, että laturihihnan kiristysrulla ja kampiakselilla
oleva hihnapörä (jossa kumivulkanointi) ovat finito.

Nyt pittää ootella 2-3 päivää osia, kun on se hihnapyörä saapunut maahantuojalle juuri tulleessa kontissa, mutta pojat ei kerkiä purkaa konttia vielä,voi prkl.
Jari

Vastaa Viestiin