75 v6 3.0 ei käy kunnolla! *nyt käy ja kukkuu hienosti*

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Avatar
nakkis
Viestit: 589
Liittynyt: 14 Marras 2004, 22:49
Car(s): 75 V6 `Murica 3.0 -90
159 SW TBi -12
Ex: 147,156,159
Paikkakunta: Jkl

75 v6 3.0 ei käy kunnolla! *nyt käy ja kukkuu hienosti*

Viesti Kirjoittaja nakkis »

Joopajoo.. Hieno viikonloppu V6sen kanssa:

1. Alfa päätti paukauttaa vähän, kun silloinen kuski starttas kaasu pohjassa --> imusarja paukahtaa kokonaan irti 150km:n päässä kotoa, keskellä mettää. Kotiin päästiin jotenkuten.

2. Startti menee totaallisen mykäks, ei edes naksu. ---->

3. Auto työntämällä käyntiin ---> käy muutamalla pytyllä, savuttaa niin perkeleesti, ö-painevalo vilkkuu/palaa.

Perusasiat pitäs olla kunnossa? Virranjakajaan vilkasin, oli ok. Bensaa saa. Tulpista ei sattuneesta syystä saanu tähän hätään katottua kipunoita.
Käytiin jututtamassa paikallisen teltan "ar-jehua", joka arveli ettei imusarja voi irrota muutenkun jos jakoremmi on hypänny.
Alotetaan siis siitä (t)hutkimaan, kun koululta joutaa.
Muita ideoita kellään? :?
Viimeksi muokannut nakkis, 28 Syys 2007, 19:24. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
[__/==\*/==\__]

Avatar
Alfistipohjoosesta
Viestit: 4882
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Alfistipohjoosesta »

Tuo imusarja oli lentänyt myös sillä Bellassa olleella GTV6:lla jossa oli korvattu konepellin muovi pleksillä. Kertoi kyllä syynkin siihen mutta enpä muista enää.... :oops:
Spider, 159 SW 2.4,(ex. GTV6, 166 t.s, 164 t.s, 75 Turbo, 33, Alfetta ja Sprint)

Avatar
nakkis
Viestit: 589
Liittynyt: 14 Marras 2004, 22:49
Car(s): 75 V6 `Murica 3.0 -90
159 SW TBi -12
Ex: 147,156,159
Paikkakunta: Jkl

Viesti Kirjoittaja nakkis »

Kaikkein eniten tässä hämmästyttää se, että auto kävi kuitenkin kaikilla pytyillä kotimatkalla, välillä vaan prötäs.. Luulin sen johtuvan siitä imusarjan falskauksesta, koska tessu oli samanlainen kun siitä ne kumit tuli tiensä päähän. Lisäksi tolla mentiin vielä seuraavana aamuna kouluun, mutta takas ei enään tultu..
[__/==\*/==\__]

berliina
Viestit: 1157
Liittynyt: 09 Marras 2005, 18:05
Car(s): ALFETTA GTV6
Paikkakunta: hausjärvi

75 v6 ei käy kunnolla

Viesti Kirjoittaja berliina »

Moi mulla hyppäs kaasuläppäkotelo irti imukumeista, kun yritin vaihtaa sytysjohtojen paikkaa, meni liian aikaselle. On mahdollista, että sulla on virran jakajan hihnapyörä hypännyt pykälän tai pari jolloin sytkä liian aikaisellä eikä jaksa starttikaan pyörittää eli sytkä sekaisin?
Mitä pienempi vika sitä suurempi leka

Avatar
nakkis
Viestit: 589
Liittynyt: 14 Marras 2004, 22:49
Car(s): 75 V6 `Murica 3.0 -90
159 SW TBi -12
Ex: 147,156,159
Paikkakunta: Jkl

Viesti Kirjoittaja nakkis »

Starttas kyllä pari kertaa, kun sitä siinä pihassa vielä koitettiin säätää. On oireillut ennenkin, startti pyörinyt tyhjää välillä. Ajattelin et se käynnistinratas olis jääny jumiin tms. et ei sen takia enää edes pyöritä. Noi virranjakajan hihnapyörän merkit vois ainakin tarkastaa eka, kiitti vinkistä! Siinähän on semmonen tappi ja hihnapyörässä merkki sille? Ensviikolla pääsee tutun talliin vähäks aikaa tutkailemaan sitä.
[__/==\*/==\__]

Avatar
nakkis
Viestit: 589
Liittynyt: 14 Marras 2004, 22:49
Car(s): 75 V6 `Murica 3.0 -90
159 SW TBi -12
Ex: 147,156,159
Paikkakunta: Jkl

Viesti Kirjoittaja nakkis »

Tänään kävin pyörähtään autolla. Strobolla vilkuiltiin ja ainkin kampiakselin pyörän merkit oli kohdallaan.
Sitten seuraakin varsinainen kyssäri: Miten toi ajotus laitetaan kohilleen? Nokkapyörissä oli merkit, muttei mitään vastamerkkejä löytynyt. Jollain sapluunalla se pitäs kattoo, mutteivät deltasta sitä yllättäen lainaa.. Auttakaa?!
[__/==\*/==\__]

Avatar
90
Viestit: 8051
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 23:32
Car(s): 90 2.5 Super -87
164 3.0 autom -88
166 3.2 -99
QP IV V6 evoluzione -00
Volvo V60 T8 R-design AWD -21
Paikkakunta: pohjois-pohjanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 90 »

nokkapyörissä ei ole mitään "virallisia" merkkejä vaan oikeat merkit löytyvät nokka-akseleiden keskimmäisistä laakeripukeista joten venttiilinkoppia irti vain jos meinaat tarkistaa onko nokat kohdillaan..

Avatar
Alfistipohjoosesta
Viestit: 4882
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Alfistipohjoosesta »

Ja läheltä piti merkit on hihnakoteloissa. Ainakin tuossa GTV6:ssa Siis niiden nokka-akseleiden kohdilla olevien suojatulppien alla. Minulla ei löydy lainkaan merkkejä nokka-akselista. :? Kädessäkin käytetty venttiilikumien vaihdon yhteydessä.
Spider, 159 SW 2.4,(ex. GTV6, 166 t.s, 164 t.s, 75 Turbo, 33, Alfetta ja Sprint)

Avatar
nakkis
Viestit: 589
Liittynyt: 14 Marras 2004, 22:49
Car(s): 75 V6 `Murica 3.0 -90
159 SW TBi -12
Ex: 147,156,159
Paikkakunta: Jkl

Viesti Kirjoittaja nakkis »

Hatut nostettu pois, merkit löyty tosiaan sieltä nokista. Ainoo harmi että olivat kohdallaan...
Olihan se kampuran hihnapyörän merkki varmasti se keskimmäinen, muistaakseni F kirjaimella varustettu? No, yritän säätää noita naputtavia pakoventtiilejä samalla ja remmin vaihtaa. Prkl:n sade vaan kun pysäytti hommat, vaikka olis vielä ollu valosaa..
Seuraavaks koitan uudella virranjakajan kannella ja pyöriällä, olihan siellä sittenkin pieni halkeama kun tarkemmin tutki.. :oops:
[__/==\*/==\__]

GAMMA500
Viestit: 2222
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 22:38

Viesti Kirjoittaja GAMMA500 »

nakkis kirjoitti:Hatut nostettu pois, merkit löyty tosiaan sieltä nokista. Ainoo harmi että olivat kohdallaan...
Olihan se kampuran hihnapyörän merkki varmasti se keskimmäinen, muistaakseni F kirjaimella varustettu? No, yritän säätää noita naputtavia pakoventtiilejä samalla ja remmin vaihtaa. Prkl:n sade vaan kun pysäytti hommat, vaikka olis vielä ollu valosaa..
Seuraavaks koitan uudella virranjakajan kannella ja pyöriällä, olihan siellä sittenkin pieni halkeama kun tarkemmin tutki.. :oops:
Muistaakseni kampuralla oikea ajoitusmerkki oli P, sitä edellä olevat kaksi merkkiä on sytkän ajoitukseen. Olikohan niin että toinen 95:lle ja toinen 98:lle vai toinen tyhjäkäynnille ja toinen kierroksille....

Avatar
nakkis
Viestit: 589
Liittynyt: 14 Marras 2004, 22:49
Car(s): 75 V6 `Murica 3.0 -90
159 SW TBi -12
Ex: 147,156,159
Paikkakunta: Jkl

Viesti Kirjoittaja nakkis »

Mulla eka merkki oli P ja seuraava F, viimesin oli muistaakseni M? Sytkää tässä vielä haetaankin, sori epäselvyys. Korjausopas ainakin kehotti kuvan mukaan laittamaan tohon keskimmäiseen merkkiin. Vieläkun ymmärtäis siitä saksankielisestä tekstistä jotain..
[__/==\*/==\__]

Avatar
90
Viestit: 8051
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 23:32
Car(s): 90 2.5 Super -87
164 3.0 autom -88
166 3.2 -99
QP IV V6 evoluzione -00
Volvo V60 T8 R-design AWD -21
Paikkakunta: pohjois-pohjanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 90 »

jännää tietoa korjaamokäsikirjassa, itse myös sitä mieltä että P on se oikea merkki, ainakin omissa kutosissa on ollut aina tuohon asetettu eikä ongelmia ole ilmennyt..

Avatar
nakkis
Viestit: 589
Liittynyt: 14 Marras 2004, 22:49
Car(s): 75 V6 `Murica 3.0 -90
159 SW TBi -12
Ex: 147,156,159
Paikkakunta: Jkl

Viesti Kirjoittaja nakkis »

On joo tosiaan, parista kirjasta vielä katoin.. :shock:
http://kuvablogi.com/blog/6363/3/
Täytyypä kokeilla tolla ekalla merkillä sit ku tulee uudet hilut.
[__/==\*/==\__]

GAMMA500
Viestit: 2222
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 22:38

Viesti Kirjoittaja GAMMA500 »

Väärässä toi kirja on. Autodata ja alfan omat kirjat näyttää sille pyörityssuunnassa viimeiselle merkille eli P.lle remmin ajoitusta.

GAMMA500
Viestit: 2222
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 22:38

Viesti Kirjoittaja GAMMA500 »

Lataa tuolta : http://www.alfa75.info/id411.htm Milano engine ja katso sieltä sivu 75. P on merkkinä... Olishan se nyt erikoista jos ajoitusmerkin jälkeen pyörittäessä tulee sytytysajoitusmerkki :shock:

Avatar
nakkis
Viestit: 589
Liittynyt: 14 Marras 2004, 22:49
Car(s): 75 V6 `Murica 3.0 -90
159 SW TBi -12
Ex: 147,156,159
Paikkakunta: Jkl

Viesti Kirjoittaja nakkis »

No tulipas hyvät kirjat valittua. :shock:
Koitetaan siis sitä p-merkkiä kunhan posti kulkee, kiitän.

ps. tossa ylempänä on kuvat molemmista kirjoista, toinen autodatan joku säätöarvokirja, toinen alfamerin maahantuoma korjausopas.
[__/==\*/==\__]

Avatar
Alfistipohjoosesta
Viestit: 4882
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Alfistipohjoosesta »

P=yläkuolo
F=tyhjäkäynti ennakko
M=maksimi ennakko
Eiköhän nuo kuvat kerro strobon merkit. Tuon yhden kuvan vieressä on ennakko vielä asteinakin.
Spider, 159 SW 2.4,(ex. GTV6, 166 t.s, 164 t.s, 75 Turbo, 33, Alfetta ja Sprint)

heme
Viestit: 541
Liittynyt: 27 Marras 2006, 08:02
Car(s): 147 GTA -03, 156 2.5 V6 SW -03, Maserati Quattroporte -06, DS7 Hybrid -20
Paikkakunta: Jämsä

Viesti Kirjoittaja heme »

Yksi merkillisten käyntihäiriöiden syy on mikäli venttiilikopan kiinnityspultin alla oleva maadoitusjohto on irti, poikki tms syy että ei saa maata. En nyt muista ihan tarkasti, mutta olisikohan ollut repsikanpuoleisen venttiilikopan pultin alla siellä ´tulipellin puolella. Unohtui nimittäin kyseiseen autoon remmiä joskus vuonna -94 vaihtaessani kyseinen maajohto irti. Silloin autosähköfirma Tampereelta löysi syy, arvaa nolottiko?

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 11248
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, C3 2016, ID.3 Pfennigfuchser Edition 2021
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

^ Joo, mulle käynyt lähes samoin. Tosin silloin syynä oli, että olin konerempan yhteydessä maalannut poikittaiskutosen venttiilikopat. Ruiskun johtosarja maadoittuu imuilman kokoojasäiliöön jonka taas pitäisi maadoittua siihen toiseen koppaan, mutta kun välissä oli kuumakestohopeaa, elektroni jaksoi kulkea parin ensimmäisen kilometrin ajan ja koneen lämmittyä se stumppasi.
- Epäkelpokeräilijä -

Avatar
nakkis
Viestit: 589
Liittynyt: 14 Marras 2004, 22:49
Car(s): 75 V6 `Murica 3.0 -90
159 SW TBi -12
Ex: 147,156,159
Paikkakunta: Jkl

Viesti Kirjoittaja nakkis »

Palikat tulivat, ja asennettu paikalleen. Ei mitään vaikutusta mihinkään.. Jako oli kunnossa jne.
Kummaa suhinaa se kyllä pitää takapäästä kun virrat laittaa päälle, täytyy tutkia bensapuolta seuraavaks.. Kierrättääkö toi bensan takas tankkiin?
[__/==\*/==\__]

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 11248
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, C3 2016, ID.3 Pfennigfuchser Edition 2021
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

nakkis kirjoitti:Kierrättääkö toi bensan takas tankkiin?
Juu, niin ne ruiskukoneet tekee. Pumppu pyörii vakionopeudella eli pumppaa minkä pumppaa, ja bensanpaineensäädin päästää takaisin tankkiin sen mitä ei sillä hetkellä tarvita.
- Epäkelpokeräilijä -

Avatar
nakkis
Viestit: 589
Liittynyt: 14 Marras 2004, 22:49
Car(s): 75 V6 `Murica 3.0 -90
159 SW TBi -12
Ex: 147,156,159
Paikkakunta: Jkl

Viesti Kirjoittaja nakkis »

Tulpat oli ihan mustat..
Voisko liika bensansaanti aiheuttaa moisia oireita? Mikä taas sen voisi aiheuttaa? Jotain ehdotuksia?! Alkaa ideat olla finaalissa näin ummikolla.. Ensviikolla joku päivä taas olis mahis autoo räpeltää..
[__/==\*/==\__]

Avatar
Dobber
Viestit: 735
Liittynyt: 08 Kesä 2005, 20:11
Car(s): Dodge Caliber 2.0 CRD -09 & Chevrolet Camaro 5.7V8 -93. Ex. Alfa 156 SW 2.0.T.S. vm. 2001.
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Dobber »

Kirjoittelen mitä kirjallisuudessa sanotaan: Eristejalka on tummanharmaa tai musta.

Toimenpiteet: Vaihda sytytystulpat kuumempiin. Voi johtua myös liian myöhäisestä sytytyksestä tai rikkaasta polttoaineseoksesta tai esim. tukkeutuneesta ilmansuodattimesta.
"156 2.0TS Sportwagon ajopäivien ilo"

Avatar
nakkis
Viestit: 589
Liittynyt: 14 Marras 2004, 22:49
Car(s): 75 V6 `Murica 3.0 -90
159 SW TBi -12
Ex: 147,156,159
Paikkakunta: Jkl

Viesti Kirjoittaja nakkis »

Kiitän. Tulpat tosiaan oli aivan mustat/karstassa. Bensaakin se vei aika paljon..
Mut tarkoitin lähinnä että, voisiko tuo liian bensan saanti? aiheuttaa tuommoista aivastelua ja käyntihäiriöitä.
[__/==\*/==\__]

Avatar
Dobber
Viestit: 735
Liittynyt: 08 Kesä 2005, 20:11
Car(s): Dodge Caliber 2.0 CRD -09 & Chevrolet Camaro 5.7V8 -93. Ex. Alfa 156 SW 2.0.T.S. vm. 2001.
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Dobber »

Lisää tulpista. Karstainen tulppa saa aikaan sytytyskatkoksia ja huonon moottorin käynnistyvyyden.
"156 2.0TS Sportwagon ajopäivien ilo"

Avatar
nakkis
Viestit: 589
Liittynyt: 14 Marras 2004, 22:49
Car(s): 75 V6 `Murica 3.0 -90
159 SW TBi -12
Ex: 147,156,159
Paikkakunta: Jkl

Viesti Kirjoittaja nakkis »

Katottu siis tähän mennessä: Bensaa tuli startatessa reilusti, virranjakajan kansi ja pyörijä vaihdettu, tulpat vaihdettu, johtojen tarkistus silmämääräisesti, ilmansaanti/putsari katottu, jakoremmi vaihdettu ja jako katottu, sytty katottu, ylempänä mainitut maadoitukset puhdisteltu samalla kun venakopan kannet oli auki.
[__/==\*/==\__]

Avatar
Alfistipohjoosesta
Viestit: 4882
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Alfistipohjoosesta »

Moottorilämpötilan anturi (siis boxille menevä)? Eli mittaappas sen vastus.
Spider, 159 SW 2.4,(ex. GTV6, 166 t.s, 164 t.s, 75 Turbo, 33, Alfetta ja Sprint)

Avatar
alfa 156 v6
Viestit: 5377
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 17:02
Car(s): Käyttis: Ampera, X5
harrasteet: Spider 2000, QP V 4.7S + 3200 GTA + Integrale 16v + 75 3.0 V6
Paikkakunta: Keuruu

Viesti Kirjoittaja alfa 156 v6 »

Ilmamäärämittarin piuha onko ok?? tai yleensä kiinni... GTV Turbo oireili samalla tavalla kun olin sen unohtanut irti ja otti aikansa ennen kuin huomasin...

GAMMA500
Viestit: 2222
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 22:38

Viesti Kirjoittaja GAMMA500 »

Veikkaisin että tulpat on karstaiset ja mustat öljyn palamisen vuoksi. Tuskin silti kaikki 6 tulppaa olisi niin heikkoina samaan aikaan etteikö kone kävisi hyvin ja putsaisi tulppia -> veikkaan vikaa muualla ja erityisesti jakohihnan ympäristöön, joko jako tai jakaja. Vaikuttiko jaon laittaminen kohdalleen,P-asentoon? ymmärsin että aiemmin se ei ollut siinä asennossa?

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 11248
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, C3 2016, ID.3 Pfennigfuchser Edition 2021
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Omassa kolmilitraisessa vuotavat ruiskusuuttimet aiheuttivat tulppien karstoittumisen umpeen (mustiksi). Karstaiset kynttilät sitten taas aiheuttivat sen ettei kärry jaksanut käydä tyhjäkäyntiä kuin viidellä pytyllä, sitten jengaa antaessa tuli kuudeskin nykäyksellä mukaan.

Ne tulpat olivat niin kauhean näköiset että luulin itsekin niiden olevan öljyssä, mutta näköjään huonosti palava bensakin tekee samanlaista jälkeä.
- Epäkelpokeräilijä -

Avatar
nakkis
Viestit: 589
Liittynyt: 14 Marras 2004, 22:49
Car(s): 75 V6 `Murica 3.0 -90
159 SW TBi -12
Ex: 147,156,159
Paikkakunta: Jkl

Viesti Kirjoittaja nakkis »

GAMMA500 kirjoitti:ymmärsin että aiemmin se ei ollut siinä asennossa?
Kyllä se siinä oli. Autojen ropaus-noviisina en vaan käsittänyt sytyn ja nokkien ajoituksen merkitystä. Luulin että siellä on vaan yksi ja ainoa merkki jolla ajoitetaan sekä nokat että sytty. Välillä olis tietenkin hyvä miettiä vähän, ennenkun aukasee suuta.. :oops:

E: ei käy kaikilla pytyillä kierroksilla (eikä se kyllä jaksa kiertääkkään), tyhjäkäyntiä ehkä kolmella?

Onkos tuo em. lämpöanturi missäpäin, ja minkälaisia arvoja sieltä pitäisi tulla? Ilmi irroitettu ja putsattu viime kerralla, ei vaikutusta. Hyviä vinkkejä tullut muutamia, kiitokset niistä!
[__/==\*/==\__]

GAMMA500
Viestit: 2222
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 22:38

Viesti Kirjoittaja GAMMA500 »

nakkis kirjoitti: Onkos tuo em. lämpöanturi missäpäin, ja minkälaisia arvoja sieltä pitäisi tulla?
Termostaattikotelossa, olikohan se väriltään sininen vai se ruskea, en muista? alfa75.info sivuilla korjaamomanuska "milano engine" ainakin kertoo ne arvot

Edit. Sininen lämpöanturi on boksille, ruskea ryypylle?

Avatar
Hepa
Viestit: 3197
Liittynyt: 28 Heinä 2003, 06:10
Car(s): Giulia Super -69
Outlander PHEV -14
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Hepa »

Entäs niinkin simppeli kuin tulpan johdot? Oletko mitannut?
Oo==\\*//==oO
----|--OI-582--|----

Avatar
nakkis
Viestit: 589
Liittynyt: 14 Marras 2004, 22:49
Car(s): 75 V6 `Murica 3.0 -90
159 SW TBi -12
Ex: 147,156,159
Paikkakunta: Jkl

Viesti Kirjoittaja nakkis »

En oo mitannu, en kuitenkaan usko että vika olis niissä. Uusin ne kyllä varmaan jokatapauksessa varmuuden vuoksi..
Täytyy hetki keräillä motivaatioo ja ettiä uutta paikkaa missä autoo sais laitettua. Tallipaikan meinasin saada, mut olikin kaikki jo menny.. :? Ei jaksa enää pihalla räveltää..
[__/==\*/==\__]

Avatar
Hepa
Viestit: 3197
Liittynyt: 28 Heinä 2003, 06:10
Car(s): Giulia Super -69
Outlander PHEV -14
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Hepa »

^Ajattelin vaan, kun yhdellä tutulla kävi kutonen vajaillla pytyillä ja vika oli johdoissa. Etti kans pitkään, eikä ollut helppoa löytää mistään uusia.
Oo==\\*//==oO
----|--OI-582--|----

Avatar
nakkis
Viestit: 589
Liittynyt: 14 Marras 2004, 22:49
Car(s): 75 V6 `Murica 3.0 -90
159 SW TBi -12
Ex: 147,156,159
Paikkakunta: Jkl

Viesti Kirjoittaja nakkis »

Ei edisty ei.. Vika paikallistettu? kuitenkin bensapuolelle.

Toistan vähän itseäni: Mitä arvoja sieltä lämpöanturista pitäisi saada? (en löytänyt/ymmärtänyt kun tuolta netistä kattelin)

Alkaa kuulua semmonen suhinan ja lotinan välimuotoinen ääni jostain konehuoneesta, heti kun virrat laittaa päälle. Ei se silloin kuulunut kun auto toimi.. Noh, Ts laitettu tänään virallisesti takas ajoon ja V6lle seisontaa 1v.. Eiköhän se siinä ajassa tule kuntoon/vaihda omistajaa..
[__/==\*/==\__]

Avatar
Alfistipohjoosesta
Viestit: 4882
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Alfistipohjoosesta »

Irroitat sen sinirunkoisen anturin johdon irti. Mittaat sieltä anturin navoista niiden keskinäisen vastuksen. Anturin ohmiarvo riippuu jäähdytysnesteen lämpötilasta.
Arvot lämpötilanturille.
-10C 9 kOhm
0C 6 kOhm
+10C 3,8 kOhm
+15C 3 kOhm
+20C 2,5 kOhm
+25C 2,1 kOhm
+30C 1,7 kOhm
+40C 1,2 kOhm
+60C 600 Ohm (0,6 kOhm)
+80C 330 Ohm (0,330 kOhm)

Nämä on "tarkat" arvot. Ei kuitenkaan kannata ajatella että vika on anturissa jos ei saa tarkalleen annettua arvoa vaan vakavaan ongelmaan täytyy arvojen olla kaukana annetuista.
Spider, 159 SW 2.4,(ex. GTV6, 166 t.s, 164 t.s, 75 Turbo, 33, Alfetta ja Sprint)

Avatar
nakkis
Viestit: 589
Liittynyt: 14 Marras 2004, 22:49
Car(s): 75 V6 `Murica 3.0 -90
159 SW TBi -12
Ex: 147,156,159
Paikkakunta: Jkl

Viesti Kirjoittaja nakkis »

Kävin tänään taas autolla ihmettelemässä. Mittasin ton vastuksen, ulkoilmassa antoi 3.14kOhmia, eli kunnossa on.

Yks havainto lisää, se "suhina/lotina" on siitä että bensapumppu pyörii kokoajan, kun virrat kääntää päälle.. Yrittää siis jatkuvasti tehdä painetta, mutta sitä ei ilmeisesti tule.. Oireet on kuitenkin selkeesti liiasta bensasta johtuvia (ainakin näin maalikolle)..

Jos noi ylempänäkin mainitut ruiskusuuttimet tms. vuotaa, niin voisiko vika olla siinä? Mitä mieltä on muut? Bensaa tulis kokoajan pyttyihin, mutta pumppu luulee että ei ole tarpeeksi painetta? Aivan tuulesta temmattu idea, mutta tällähetkellä ainut. :shock:
[__/==\*/==\__]

Avatar
Alfistipohjoosesta
Viestit: 4882
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Alfistipohjoosesta »

Pumppuhan ei saa mitään tietoa pa-paineesta. Moottorin käydessä pumppu pyörii kokoajan, pa-tulee ruiskuputkistoon ja sen putkiston "päässä" on painesäädin, joka aukeaa tietyssä paineessa ja päästää pa paluuputkeen (eli se pa menee tankille takaisin). Riippuen boxista (ja keneltä viisaalta kysyy :-D ) laittaessa virrat päälle pitäisi pumpun saada parin sekunnin herätteen joka varmistaa että suuttimille riittää painetta.
Spider, 159 SW 2.4,(ex. GTV6, 166 t.s, 164 t.s, 75 Turbo, 33, Alfetta ja Sprint)

Avatar
eltsu
Viestit: 576
Liittynyt: 15 Huhti 2004, 02:33
Paikkakunta: Toijala

Viesti Kirjoittaja eltsu »

Bensan paineen mittaus... Paineen pitää olla riittävä jotta suuttimet toimii kuten pitäis ja "sumuttaa" bensan. Entäs puola? Jos tiensä päässä, ei jaksa ehkä sytyttää kunnolla kun on menovedet ja painetta vaikka silmämääräisesti näyttäiskin kipinä tulevan...
Ex. 33 1.5 4x4 SW '88

Avatar
Seiska5mma
Viestit: 1277
Liittynyt: 30 Syys 2003, 18:56
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja Seiska5mma »

Mun auton entisellä omistajalla kotelo lenteli irti, jos käynnistyksessä painoi kaasua. En ole itse kokeillut.

Siihen aikaan koneesta kuului reilu kolina ja venttiilit olivat ainakin silmämääräisesti loppu. Savutti.

Tämä ei varmaan auttanut.

Avatar
nakkis
Viestit: 589
Liittynyt: 14 Marras 2004, 22:49
Car(s): 75 V6 `Murica 3.0 -90
159 SW TBi -12
Ex: 147,156,159
Paikkakunta: Jkl

Viesti Kirjoittaja nakkis »

Kellään tietoa tuosta pa-paineventtiilistä?
Toimintaperiaate? Jotain kuvaa?
Onko pelkällä pa-paineella toimiva ns. "rajoitusventtiili", vai esim. alipaineella toimiva "säätöventtiili"?

Ps. Kertoilivat deltan ajanvaraus-tiskillä kirkkain silmin, että pystyvät lukemaan jollain testerillä kaikkien laitteiden toiminnan hintaan 72e. Vianetsintä sit hintaan 80e/tunti. Huoltopuolella kun varmistin että onko asia tosiaan näin, "alfa-asiantuntia" naurahti ja totes ettei siitä oikeesti pysty mitään lukemaan, kuten arvelinkin. Pitäkööt tunkkinsa perkele. Pointsit huoltopuolle, yrittävät sentään ees neuvoo jos sinne menee kyselemään tyhmiä. :)
[__/==\*/==\__]

Avatar
Alfistipohjoosesta
Viestit: 4882
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Alfistipohjoosesta »

Siinä on jousikuormitteinen venttiili joka avautuu tietyssä paineessa. Lisäksi noissa, mielestäni kaikissa, on lisäksi alipaineliitäntä joka huomioi imusarjan alipaineen. Sen vaikutus on kyllä max. 0-0,6 bar.
Spider, 159 SW 2.4,(ex. GTV6, 166 t.s, 164 t.s, 75 Turbo, 33, Alfetta ja Sprint)

Avatar
nakkis
Viestit: 589
Liittynyt: 14 Marras 2004, 22:49
Car(s): 75 V6 `Murica 3.0 -90
159 SW TBi -12
Ex: 147,156,159
Paikkakunta: Jkl

Viesti Kirjoittaja nakkis »

Selvä, kiitos Alfistille pohjoisesta!
Tietääkö kukaan näin ulkomuistista missä toi pulikka tarkalleen sijaitsee eli mitä pitää purkaa? On toi alipaineen vaikutus kyllä tosiaankin aika pieni. Lähteekö se letku siitä (oliko se nyt oikeelta nimeltään?) kaasuläppäkotelon kyljestä? Ja näinköhän toi kuormitusjousi vois edes takertua kiinni oikein mitenkään.. No tarttee se silti ottaa kouraan ja ihmetellä.
Täytyy varmaan ne bensanpaineet mitata ensin kunhan hakee uuden mittarin. Edellisen ostin biltemasta :P ja siinä touhutessa loiskahti tippa tai pari bensaa siihen mittarin lasille. Sehän suli semmoseks mössöks josta ei nähny enään mitään läpi. Seuraavaks antautu letku ja sit oltiinkin yltäpäältä bensassa, loppu sillä kertaa innostus siihen...
Hienoja noi bilteman vehkeet, täytyy se vaan (jälleen kerran :oops: ) todeta.
[__/==\*/==\__]

Avatar
90
Viestit: 8051
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 23:32
Car(s): 90 2.5 Super -87
164 3.0 autom -88
166 3.2 -99
QP IV V6 evoluzione -00
Volvo V60 T8 R-design AWD -21
Paikkakunta: pohjois-pohjanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 90 »

Alfistipohjoosesta kirjoitti:Ja läheltä piti merkit on hihnakoteloissa. Ainakin tuossa GTV6:ssa Siis niiden nokka-akseleiden kohdilla olevien suojatulppien alla. Minulla ei löydy lainkaan merkkejä nokka-akselista. :? Kädessäkin käytetty venttiilikumien vaihdon yhteydessä.
ihmejuttu, sillä itsellä ei noita läheltäpiti merkkejä ole ollenkaan kotelossa vaan merkit ovat todellakin keskimmäisissä laakeripukeissa, ja samoissa paikoissa on ollut tähän menessä kaikissa 12 - venasissa V6:ssa ja koneitakin on tullut hypisteltyä kaikenkaikkiaan vajaa kymmenen kappaletta sekä 2.5:sia että 3.0:sia, vanhin vuosikertaa -85 ja uusin -93 mutta teikäläisen autossa kone taitaa olla vanhempaa sarjaa eli samaa mitä löytyy esim Alfa6:n keulalta, ehkäpä noissa versioissa ei noita merkkejä noissa paikoin olekkaan..

Avatar
nakkis
Viestit: 589
Liittynyt: 14 Marras 2004, 22:49
Car(s): 75 V6 `Murica 3.0 -90
159 SW TBi -12
Ex: 147,156,159
Paikkakunta: Jkl

Viesti Kirjoittaja nakkis »

Joopajoo.. Nyt on vehje taas nipussa ja käy hienosti. En muistanutkaan miten hienot murinat tossa oli. 8) Pistän kuvia "viasta" albumiin kiinnostuneille.
Kiitoksia niille, jotka yrittivät auttaa!
Jatkosta vielä sen verran, että puskurit nyt vihdoinkin vaihtuu tc:n puskimiin, irroiteltu jo raadosta. Samalla katon jos jaksaa tehdä tuplaputkiston perään saakka :?
[__/==\*/==\__]

Avatar
Alfistipohjoosesta
Viestit: 4882
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Alfistipohjoosesta »

Mikäa ilmamäärämittarissa oli vikana? Nuo kun ovat lähes "ikuisia" mitä nyt hiilipinta kuluu kilometrien myötä.
Spider, 159 SW 2.4,(ex. GTV6, 166 t.s, 164 t.s, 75 Turbo, 33, Alfetta ja Sprint)

Avatar
nakkis
Viestit: 589
Liittynyt: 14 Marras 2004, 22:49
Car(s): 75 V6 `Murica 3.0 -90
159 SW TBi -12
Ex: 147,156,159
Paikkakunta: Jkl

Viesti Kirjoittaja nakkis »

Eipä siinä mitään varsinaista vikaa ollutkaan, oli vaan se läppä kääntyny nurinkurin ja jääny sinne. Ton "viisarinhan" pitäs olla tuolla toisessa reunassa, kun kone ei käy.
[__/==\*/==\__]

Avatar
Savo
Viestit: 2122
Liittynyt: 23 Elo 2003, 15:42
Car(s): GT 3,2 ja Giulia 2.0
Paikkakunta: Mikkeli

Viesti Kirjoittaja Savo »

Hienoa, että America on taas kunnossa.

Avatar
Alfistipohjoosesta
Viestit: 4882
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Alfistipohjoosesta »

Ok. Oppihan taas yhden vikamahdollisuuden. Tärkeintä että nyt kuusmukinen antaa väristyksensä.
Spider, 159 SW 2.4,(ex. GTV6, 166 t.s, 164 t.s, 75 Turbo, 33, Alfetta ja Sprint)

Vastaa Viestiin