V6 jakohihna

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Basswood
Viestit: 21
Liittynyt: 29 Elo 2003, 21:09
Paikkakunta: Loimaa

V6 jakohihna

Viesti Kirjoittaja Basswood »

Tuli ajettua 156 V6:sta tuossa viikonvaihteessa 8) ja iski pahemman luokan halu saada tuollainen omaksi :twisted: . Nyt kuitenkin hieman ihmetyttää tuo jakohihnan vaihtoväli. Onko jollain tietoa että tässä moottorissa olisi hihna paukkunu vai onko tuo 60tkm vain Deltan varotoimi? :crazyeyes:
Ei tulisi enää kuulonkaan ottaa tuota 156:sta pienemmällä koneella kuuin tuo 2.5 V6, kyllä sen verran kivasti liikahti (sen mitä pitoa löytyi) ja ne äänet!! Vai pitäiskö tyytyä etsimään 3.0 V6 tuohon seiskavitoseen. Olis mukana se 156:sta pahasti uupuva elementti eli takaveto :twisted: 8) . No nannaa nuo on kaikki! :mrgreen: :mrgreen:
75 T.S. -91 (evp), GT JTS -06, Fiat 124 Spider -75, 159 2.4JTDM Aut -07 (ex: 156 2.4JTD 1999)

Avatar
joaweste
Viestit: 205
Liittynyt: 17 Heinä 2003, 16:23
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja joaweste »

Mitä minä olen kuullut niin kannattaa ehdottomasti noudattaa se 60tkm tai kolme vuotta suomen olosuhteissa!!


Järkyttävän kallista mutta nukut paremmin kun se on tehty!
______________________________________

V6
Viestit: 5200
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 22:29
Car(s): -
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: V6 jakohihna

Viesti Kirjoittaja V6 »

Basswood kirjoitti:Tuli ajettua 156 V6:sta tuossa viikonvaihteessa 8) ja iski pahemman luokan halu saada tuollainen omaksi :twisted: . Nyt kuitenkin hieman ihmetyttää tuo jakohihnan vaihtoväli. Onko jollain tietoa että tässä moottorissa olisi hihna paukkunu vai onko tuo 60tkm vain Deltan varotoimi? :
Kai niitä jokunen on voinut paukkua kuten missä tahansa hihnallisessa koneessa, mutta ei niin läheskään niin suuressa määrin kuin TS koneessa.
Nuo vaihtovälit näyttävät vaihtelevan eri maissa aika paljon.
Mediocrity is a sin
Kuvat
155 8V 92>155 16V 96>156 V6 98>156 V6 02>Helkama

Avatar
jiiässä
Viestit: 1495
Liittynyt: 21 Loka 2003, 21:51
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja jiiässä »

Kannattaa noudattaa 60000 km väliä tosissaan, jotkut ajelee pisempään mutta omalla vastuulla, kyllä V6:en sen 60000 matkalla on paljon varmempi laite jakopäästään kuin TS, siinä kunnon tukevat kiristimet ja hihna muistaakseni vahvistettu jollain lasikuidun tapasella aineella... 8)

Ite en tiä yhtään 24v konetta josta hihna ois ropannu ennen aikojaan.

Avatar
alfa 156 v6
Viestit: 5375
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 17:02
Car(s): Käyttis: Ampera, X5
harrasteet: Spider 2000, QP V 4.7S + 3200 GTA + Integrale 16v + 75 3.0 V6
Paikkakunta: Keuruu

Viesti Kirjoittaja alfa 156 v6 »

jiiässä kirjoitti: Ite en tiä yhtään 24v konetta josta hihna ois ropannu ennen aikojaan.
Pari on ollut pörssissä myynnissä reilu muutama vuos sitten, mutta kyllä noita TS:iä on huomattavasti enemmän. Kiristin se menee V6:ssakin ensin.

Avatar
joaweste
Viestit: 205
Liittynyt: 17 Heinä 2003, 16:23
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja joaweste »

gtvv6.com foormumissa top-10 listalla ykkösenä on joko jakohihna tai boschin AFM. Muutama keskustelu jakohihnoista,

http://www.gtvv6.com/phpBB2/viewtopic.p ... ht=cambelt

http://www.gtvv6.com/phpBB2/viewtopic.p ... ht=cambelt

http://www.gtvv6.com/phpBB2/viewtopic.p ... ht=cambelt

Yhdeltä kaverilta menikin hihna poikki (V6 24v kone),
http://www.gtvv6.com/phpBB2/viewtopic.p ... ht=cambelt
______________________________________

Avatar
jiiässä
Viestit: 1495
Liittynyt: 21 Loka 2003, 21:51
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja jiiässä »

Kyllä se täytys tuplaketju näkyä kun öljykorkin avaa... :-D

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 11246
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, C3 2016, ID.3 Pfennigfuchser Edition 2021
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Joaweste, jostain syystä tuo kolmilitrainen neliventtiilikone tuntuu tuhoavan hihnoja useammin kuin 2,5 24v. Ainakin pitsikantisissa 164:sissa tuo tuhoutuminen kuuluu olevan jopa kohtuullisen yleistä.
- Epäkelpokeräilijä -

Avatar
jiiässä
Viestit: 1495
Liittynyt: 21 Loka 2003, 21:51
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja jiiässä »

Joo se oli tiemmä aika paha ongelma ainakin ekoissa 24V kolmilitrasissa, sittemmin niihin on tehty jotain parannuksia...

tiettävästi joskus aikoinaan meni yhellä tyypillä melko uus 164 V6:en vakuutuslunastukseen kun remmi katkes mutta en oo ihan varma siitä oliko se 12 vai 24V kone...

Tietääkö kukaan onko koskaan kenellekään tuplaketju katkennu..?

Avatar
Alfissimo
Viestit: 8686
Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
Car(s): Arkeen Giulietta JTDm ja 147 2.0
Aikaa odottaa kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x5, 166 x2
Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet

Viesti Kirjoittaja Alfissimo »

Itsellä 12v 3.0.
Hihnalla ajettu noin 40 tkm, mutta mielessä on käynyt vaihto, vaikka maksaakin, niin koneremontti maksaa paljon enemmän :crazyeyes:

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 11246
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, C3 2016, ID.3 Pfennigfuchser Edition 2021
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Enpä minä ainakaan ole kuullut noiden 12-tappisten hihnojen porsineen jos nyörit vain on vaihdettu suunnilleen ajallaan. Omalla myös ajettu vaihdon jälkeen neljäkymppiä, ei jännitä yhtään vaan ajan vielä parikymmentä tuhatta ja vaihdan sitten.
- Epäkelpokeräilijä -

dino
Viestit: 184
Liittynyt: 05 Marras 2003, 03:29

Viesti Kirjoittaja dino »

Kyllä kone kiersi ihan eritavalla, kun 60tkm vaihdoin hihnan ja tulpat (kuin uusi). Olisi kyllä pitänyt pyytää näyttämään vanha hihna, niin ois nähnyt monta hammasta hihnasta oli mennyt. (156 v6 2.5)

Avatar
joaweste
Viestit: 205
Liittynyt: 17 Heinä 2003, 16:23
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja joaweste »

Minä en huomannut minkäänlaista eroa hihnan ja tulppien vaihdon sekä venttiilien säädön jälkeen. (V6 turbo).

Täytyy kyllä sanoa että kaikki alfan V6 koneet mitkä olen koeajanut (V6 turbo, 2,5V6 ja 3,0V6) ovat aivan loistavia. Jos hihnan tilalla vain olisi ketju tai joku muu parempi ratkaisu niin ne olisi täydellisiä!! (melkein ainakin)
______________________________________

V6
Viestit: 5200
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 22:29
Car(s): -
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja V6 »

dino kirjoitti:Kyllä kone kiersi ihan eritavalla, kun 60tkm vaihdoin hihnan ja tulpat (kuin uusi). Olisi kyllä pitänyt pyytää näyttämään vanha hihna, niin ois nähnyt monta hammasta hihnasta oli mennyt. (156 v6 2.5)
no mulla vaihdettiin hihna 80 tuhannessa ja oli vielä kuin uusi, ainoastaan apuhihna oli kulahtaneen näköinen.
Mediocrity is a sin
Kuvat
155 8V 92>155 16V 96>156 V6 98>156 V6 02>Helkama

Basswood
Viestit: 21
Liittynyt: 29 Elo 2003, 21:09
Paikkakunta: Loimaa

Viesti Kirjoittaja Basswood »

Jeps, jos tuollainen ny tulis hommattua, ni eiköhän se hihnakin tuu vaihdettua ajallaan, ihan vaan yöunien takia.. Rahastahan homma ei oo kiinni :lol: :lol: Ei vissii ihan helppo homma tuo vaihto operaatio, sen mitä tuli katseltua.
75 T.S. -91 (evp), GT JTS -06, Fiat 124 Spider -75, 159 2.4JTDM Aut -07 (ex: 156 2.4JTD 1999)

Avatar
jiiässä
Viestit: 1495
Liittynyt: 21 Loka 2003, 21:51
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja jiiässä »

Jos hihnan tilalla vain olisi ketju tai joku muu parempi ratkaisu niin ne olisi täydellisiä!! (melkein ainakin)



Ehdottomasti... :-D

Avatar
Roach
Viestit: 786
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 22:02
Car(s): Giulietta + ID4
Paikkakunta: Paimio

Re: V6 jakohihna

Viesti Kirjoittaja Roach »

Basswood kirjoitti:Tuli ajettua 156 V6:sta tuossa viikonvaihteessa 8)
Oliko punainen SW JIX-jotain?

Basswood
Viestit: 21
Liittynyt: 29 Elo 2003, 21:09
Paikkakunta: Loimaa

Viesti Kirjoittaja Basswood »

Eipä ollut. Tuli ajeltua akselilla loimaa-somero-salo. Että tuli tuota tuntumaa niin matka ajoon kuin vanhaan kunnon torin pyöritykseen :oops: :lol:
75 T.S. -91 (evp), GT JTS -06, Fiat 124 Spider -75, 159 2.4JTDM Aut -07 (ex: 156 2.4JTD 1999)

Avatar
Roach
Viestit: 786
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 22:02
Car(s): Giulietta + ID4
Paikkakunta: Paimio

Viesti Kirjoittaja Roach »

Basswood kirjoitti:Eipä ollut. Tuli ajeltua akselilla loimaa-somero-salo. Että tuli tuota tuntumaa niin matka ajoon kuin vanhaan kunnon torin pyöritykseen :oops: :lol:
Sikäli kysyin, kun paikallisessa lada-autossa oli / on sellainen myynnissä ja kuolasin sen perään :onfire: Sama väri kun omassakin, olivat kuin kaksi marjaa siinä vieretysten.

Oli vaan tuplaten kilometrejä nykyiseen verrattuna, maaliltaan huonommassa kunnossa ja kallis... Mutta ne äänet... Ah...

juike
Viestit: 15
Liittynyt: 11 Maalis 2003, 14:03
Paikkakunta: tuusula

Viesti Kirjoittaja juike »

Jep. Mulla On -93 164 24v v6 3.0 vaihettiin jako hihna.( vanha hihna oli kuin uus) Auto kävi sitä ennen vähän rynkyttäen.(jako pielessä, meni silti päästöistä läpi) vaihdon jälkeen kävi kuin kello, no muutaman viikon kuluttua auto alko taas käymään kuin kolmella pytyllä. Ihmeteltiin että mikä hätänä. no se selvisi vasta kun avattiin jakohihnan suojus. hihna oli täysin löysä! eli jako oli hypännyt. ei muuta ku tutkimaan mikä sen aiheutti.
Syy löyty kiristin tapista. Onneksi mitään ei hajonnut vaan auto käy taas nätisti. Olen kuullut että 24 venasessa hihna kyllä kestää, vaihto väli on pidempi kuin 12v. jopa 120t! nykyään sitä on laskettu 90t. Ne kelen kiristin hässäkät kun vaan muistaa vaihtaa kans.

Avatar
alfa 156 v6
Viestit: 5375
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 17:02
Car(s): Käyttis: Ampera, X5
harrasteet: Spider 2000, QP V 4.7S + 3200 GTA + Integrale 16v + 75 3.0 V6
Paikkakunta: Keuruu

Viesti Kirjoittaja alfa 156 v6 »

juike kirjoitti: nykyään sitä on laskettu 90t
Vai 60t?? :?

Avatar
90
Viestit: 8051
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 23:32
Car(s): 90 2.5 Super -87
164 3.0 autom -88
166 3.2 -99
QP IV V6 evoluzione -00
Volvo V60 T8 R-design AWD -21
Paikkakunta: pohjois-pohjanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 90 »

alfa 156 v6 kirjoitti:
juike kirjoitti: nykyään sitä on laskettu 90t
Vai 60t?? :?
no ainakin vanhoissa 12-venasissa koneissa vaihtöväli on 60tkm...ja kerranpa petterson meinasi että jos antaa kovasti tossua niin kannattaa tiputtaa vaihtoväli 40tkm:iin....no omiin olen vaihtanut aina 60tkm välein...... :)

juike
Viestit: 15
Liittynyt: 11 Maalis 2003, 14:03
Paikkakunta: tuusula

Viesti Kirjoittaja juike »

Joo. ainkin viime kesänä kyseinen delta suositteli 90t.
vanhoissa 12v, hihnan kiristin aiheuttaa ongelmia se ei kestä.(kuin se max 60t)
ja ainakin vanhoissa 3.0 24v ilmeisesti kiristin tappi(en tiedä osan virallista nimeä) on se ongelman aiheuttaja. ( oma kohtaista kokemusta)
muut rullat(24v 3.0)ovat järeää tekoa enkä usko niiden kovin äkkiä hajoavan. en tiiä onko totta, mutta suositellaan vaihdettavan joka toinen kerta?? ja ainakin siinä alfa klubin artikkelissa oli maininta että 120t 3.0 24v vaihtoväli.(ja oon lukenu jostain muualtakin en vaan nyt jaksa muistaa mistä) Mutta en aio yli 80t kuitenkaan suomen olosuhteissa ajella.
ainakin 164,n hihnan kuntoa on helppo tarkkailla, ottaa vaan keulan puolisten nokkapyörien suojan välillä pois ja kattoo ja kokeilee. on muuten järkyttävän hintaista hommaa, tuo remmin vaihto. ite kun osaava kaveri tekee(ite en lukeudu niihin :lol:) menee max pari tuntia.

GAMMA500
Viestit: 2222
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 22:38

Viesti Kirjoittaja GAMMA500 »

juike kirjoitti:Joo. ainkin viime kesänä kyseinen delta suositteli 90t.
vanhoissa 12v, hihnan kiristin aiheuttaa ongelmia se ei kestä.(kuin se max 60t)
Tuota en kyllä usko, itselläni on ainakin n. 130tkm ajettu kiristin rullineen jolle ei ole tehty mitään, tuohan on metallinen rulla noissa 12v-moottoreissa, miten uudemmissa? Olen saanut sen käsityksen että kiristäjän rulla itsessään kestää hyvinkin sen 200 tkm. Öljyähän nuo tuppaavat vuotamaan ajan mittaan.

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 11246
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, C3 2016, ID.3 Pfennigfuchser Edition 2021
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

GAMMA500 kirjoitti:Olen saanut sen käsityksen että kiristäjän rulla itsessään kestää hyvinkin sen 200 tkm. Öljyähän nuo tuppaavat vuotamaan ajan mittaan.
Veit jalat suustani. Minä olen saanut sellaisen käsityksen, että tuo 12v kuutonen on jakopäästään Alfan hihnavetoisista pannuista luotettavin. Kiristin tahtoo kyllä vuotaa öljyä, mutta enpä ole kuullut öljyn tärväävän remmiä. Järkikin tietysti sanoo että jos vuoto on kovin railakasta niin se kannattaa korjata.
- Epäkelpokeräilijä -

Avatar
90
Viestit: 8051
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 23:32
Car(s): 90 2.5 Super -87
164 3.0 autom -88
166 3.2 -99
QP IV V6 evoluzione -00
Volvo V60 T8 R-design AWD -21
Paikkakunta: pohjois-pohjanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 90 »

GAMMA500 kirjoitti:
juike kirjoitti:Joo. ainkin viime kesänä kyseinen delta suositteli 90t.
vanhoissa 12v, hihnan kiristin aiheuttaa ongelmia se ei kestä.(kuin se max 60t)
Tuota en kyllä usko, itselläni on ainakin n. 130tkm ajettu kiristin rullineen jolle ei ole tehty mitään, tuohan on metallinen rulla noissa 12v-moottoreissa, miten uudemmissa? Olen saanut sen käsityksen että kiristäjän rulla itsessään kestää hyvinkin sen 200 tkm. Öljyähän nuo tuppaavat vuotamaan ajan mittaan.
jeps..öljyä tuppaa vuotamaan ajamittaan...
itsekkin on tullut ajettua samalla kiristimellä liki 100 tkm ilman mitään toimenpiteitä ja mitään ongelmia ei ollut... tästä lähin kyllä asnennan kiristimeen korjausarjan joka remminvaihdon yhteydessä, riskejä ei viitsi ottaa...

tuosta luotettavuudesta olen samaa mieltä scuderian kanssa ja pidän myöskin 12V-konetta luotettavimpana alfan kutosista..... :)

juike
Viestit: 15
Liittynyt: 11 Maalis 2003, 14:03
Paikkakunta: tuusula

Viesti Kirjoittaja juike »

jep! joo en ole itse 100 prossasen varma 12v kiristimestä. mut näin mulle on "asiantuntijat" kertonu. Kannattaa lukea Biscione 3/ 2000 siinä
on iso juttu v6 koneista.
p.s löyty ihan googlesta hakemalla.

Avatar
Ricambi
Viestit: 1435
Liittynyt: 02 Maalis 2003, 20:00
Car(s): Alfa 159 Q4 3,2 JTS -06
Alfa 155 TSPARK 16V 2.0 -95
Alfa 164 V6 3.0 -91
UAZ 31512 -87
Honda CB 750 K2 -72
ex.166 V6 3.0 -99....
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Ricambi »

90 kirjoitti:
GAMMA500 kirjoitti:
juike kirjoitti:Joo. ainkin viime kesänä kyseinen delta suositteli 90t.
vanhoissa 12v, hihnan kiristin aiheuttaa ongelmia se ei kestä.(kuin se max 60t)
Tuota en kyllä usko, itselläni on ainakin n. 130tkm ajettu kiristin rullineen jolle ei ole tehty mitään, tuohan on metallinen rulla noissa 12v-moottoreissa, miten uudemmissa? Olen saanut sen käsityksen että kiristäjän rulla itsessään kestää hyvinkin sen 200 tkm. Öljyähän nuo tuppaavat vuotamaan ajan mittaan.
jeps..öljyä tuppaa vuotamaan ajamittaan...
itsekkin on tullut ajettua samalla kiristimellä liki 100 tkm ilman mitään toimenpiteitä ja mitään ongelmia ei ollut... tästä lähin kyllä asnennan kiristimeen korjausarjan joka remminvaihdon yhteydessä, riskejä ei viitsi ottaa...

tuosta luotettavuudesta olen samaa mieltä scuderian kanssa ja pidän myöskin 12V-konetta luotettavimpana alfan kutosista..... :)
Kyllä tuo 12V:en remminkiristin on luotettava, ainoa miinuspuoli on tuo öljyvuoto. Laitoin 164:een tuon mekaanisen kiristimen ja sekin on toiminut hienosti, nyt ajettu 37000 km vaihdon jälkeen. Ollakseni varman päällä niin aion uusia kirisitimen seuraavassa hihnanvaidossa. Olen kuullut että tuon kiristimen (lämpöön) reagoiva jousi saattaa katketa mutta ei kuitenkaan aiheuta hammashihnan hyppäämistä, toivottavasti :silly:
ex.156 2.5 V6 -99, 155 TS 2.0 16V -95, 164 TS 2.0 -89, 75 V6 3.0 America -88, Berlina 1750 -69

Avatar
90
Viestit: 8051
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 23:32
Car(s): 90 2.5 Super -87
164 3.0 autom -88
166 3.2 -99
QP IV V6 evoluzione -00
Volvo V60 T8 R-design AWD -21
Paikkakunta: pohjois-pohjanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 90 »

juike kirjoitti:jep! joo en ole itse 100 prossasen varma 12v kiristimestä. mut näin mulle on "asiantuntijat" kertonu. Kannattaa lukea Biscione 3/ 2000 siinä
on iso juttu v6 koneista.
p.s löyty ihan googlesta hakemalla.
no asiantuntijoitahan aina piisaa ja varmaan noissa jutuissa on jotain perääkin mutta omakohtaista kokemusta ei voita mikään.. :)

Avatar
jiiässä
Viestit: 1495
Liittynyt: 21 Loka 2003, 21:51
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja jiiässä »

Kyllä tuo 12V:en remminkiristin on luotettava, ainoa miinuspuoli on tuo öljyvuoto. Laitoin 164:een tuon mekaanisen kiristimen
Kuulostaa hyvältä konstilta, ootko kokeillu onko hihnakireydessä suurta eroa kun kone on kylmä tai lämmin...(ajattelin että jos kylmänä kiristää niin lämpösenähän on äkkiä sit niin kireellä että soi...)

Sami_S
Viestit: 40
Liittynyt: 19 Loka 2003, 02:49
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Sami_S »

Kyllä 24-venttiilisen hihna kannattaa vaihtaa ajoissa, eikä sen vaihtaminen ainakaan 164:seen itse tehtynä mikään mahdoton ole. Tulee huomattavasti halvemmaksi kuin venttiiliremontti, josta löytyy kokemusta.
Alfa 159 JTD SW Q4 ex. (Alfa 164 Q4 -94-95-96, 90 2.5 V6 QO -86, 75 2.5 V6 -89)

Vastaa Viestiin