auttakaa taas miestä mäessä, tai paremminkin mutkassa. 33 toimii ihan hyvin ja kulkee suoraan, mutta jos käännän jyrkästi vasempaan esim risteyksestä alkaa auto puoltamaan aika rankasti vasemmalle. Tilanne korjaantuu kun käännän ratin linkkuun oikealle niin taas kulkee kuin juna suoraan. Missäs mahtaa vika olla? Mitä pitää katsoa ja miten? Rattia veivatessa kuluu parit kerrat lonksahduksia, mutta lienevät normaaleja ääniä?.
Alfa 33 ja outo ohjaus.
Valvoja: Moderators
Alfa 33 ja outo ohjaus.
Tämän siitä saa kun ostaa vanhan 365tkm ajetun auton
. Eli
auttakaa taas miestä mäessä, tai paremminkin mutkassa. 33 toimii ihan hyvin ja kulkee suoraan, mutta jos käännän jyrkästi vasempaan esim risteyksestä alkaa auto puoltamaan aika rankasti vasemmalle. Tilanne korjaantuu kun käännän ratin linkkuun oikealle niin taas kulkee kuin juna suoraan. Missäs mahtaa vika olla? Mitä pitää katsoa ja miten? Rattia veivatessa kuluu parit kerrat lonksahduksia, mutta lienevät normaaleja ääniä?.
auttakaa taas miestä mäessä, tai paremminkin mutkassa. 33 toimii ihan hyvin ja kulkee suoraan, mutta jos käännän jyrkästi vasempaan esim risteyksestä alkaa auto puoltamaan aika rankasti vasemmalle. Tilanne korjaantuu kun käännän ratin linkkuun oikealle niin taas kulkee kuin juna suoraan. Missäs mahtaa vika olla? Mitä pitää katsoa ja miten? Rattia veivatessa kuluu parit kerrat lonksahduksia, mutta lienevät normaaleja ääniä?.
- Rolle
- Site Admin

- Viestit: 7799
- Liittynyt: 27 Helmi 2003, 18:48
- Car(s): 45e + Explorer EV
- Paikkakunta: Kirkkonummi
Sanoisin samaa, mulla meni pari kertaa laakerit vaihtoon alle 20tkm matkalla. Ja joka kerta edellä mainittu ilmiö. Kerran vasemmalla alkoi puoltaa vasemmalle, kerran oikealle niin mentiin suoraan ja kerran lisää oikealle niin alkoi puoltaa oikeallejiiässä kirjoitti:suurin vika on varmaan silti just iskarin yläpään laakereissa...
Kannattaa vaihtaa ne lautaset samalla, ovat yleensä huonossa hapessa.
- Alfistipohjoosesta
- Viestit: 5082
- Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
- Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09, Mito QV -10 - Paikkakunta: Loimaa
- Viesti:
- Rasvis
- Spiderman
- Viestit: 11378
- Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
- Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Elroq 60 Sport Čára 2025, 500e La Prima 2022
- Paikkakunta: Lago d'Erba
Voi vai? Saisko vinkkiä miten tuo tehdään? Tuntuu nimittäin pieni mutta ärsyttävä välys ohjauksen keskialueella, nivelissä ei pitäisi olla väljää.jiiässä kirjoitti:Tarkasta myös ohjausakselin ristinivelet, raidetangon sisäpäät ja onko ite hammastangossa väljää, ainakin 164:ssa voi kiristää...
- Epäkelpokeräilijä -
Ahaa.Rolle kirjoitti:Sanoisin samaa, mulla meni pari kertaa laakerit vaihtoon alle 20tkm matkalla. Ja joka kerta edellä mainittu ilmiö. Kerran vasemmalla alkoi puoltaa vasemmalle, kerran oikealle niin mentiin suoraan ja kerran lisää oikealle niin alkoi puoltaa oikeallejiiässä kirjoitti:suurin vika on varmaan silti just iskarin yläpään laakereissa...![]()
Kannattaa vaihtaa ne lautaset samalla, ovat yleensä huonossa hapessa.
Kuvaus osui nappiin. Oikealla kunnolla käännyttäessä tosiaan auto mielestäni myös aavistuksen alkoi puoltamaan oikealle. Vasemalle käännyttäessä todella reippaasti vasemmalle
Mulla voi ainaskin tossa vanhan mallisessa, voi olla myös toisen mallisia ohjausvaihteita joille ei voi mitään...
Ohjausvaihteen takapuolella pieni luukku pirullisen ahtaassa, kaks pulttia jolla kii...luukkua vasten sisäpuolella on aika jäykkä jousi joka painaa sellasta muovista luistia päin ohjausakselia joka liikkuu poikittain, luistin ja jousen välissä on ohuita prikkoja..sen Pitäs kiristyä kun ottaa yhen pois riippuen vähän kuinka monta niitä on...itellä toimi tosin päinvastoin, tein yhen prikan lisää isosta rengasabikosta ja laitoin reilusti vaseliiniä. noin pari viikkoo meni ennenkun ojaus asettui ja alkoi palauttaan kunnolla, mutta sen jälkeen tuli hyvä..
Vielä on hivenen välystä, raidepäät ok ja kabiinin puolella oleva ristinivel myös, toinen nivel on vissiin ihan vaihteen juuressa, ainakin yhdestä kuvasta päättelin niin..epäilen vian olevan siinä, mutta on niin pieni vaiva ettei haittaa...sen nivelen taitaa nähdäkin vaan ohjausvaihteen ollessa pöydällä...*.
Yks kans mikä auttaa vetelevään ohjaukseen ja myös vähän väljyyten on vaihtaa alatukivarsien takapuslat V6 mallisiin jossa on nylonholkki lisäjäykistimenä sisällä ja valaa sinne viä sikaflexi, ei vetele enää kovassa kiihdytyksessä. Vanhoilla puslilla oli ihan mahdoton vempula.
Ohjausvaihteen takapuolella pieni luukku pirullisen ahtaassa, kaks pulttia jolla kii...luukkua vasten sisäpuolella on aika jäykkä jousi joka painaa sellasta muovista luistia päin ohjausakselia joka liikkuu poikittain, luistin ja jousen välissä on ohuita prikkoja..sen Pitäs kiristyä kun ottaa yhen pois riippuen vähän kuinka monta niitä on...itellä toimi tosin päinvastoin, tein yhen prikan lisää isosta rengasabikosta ja laitoin reilusti vaseliiniä. noin pari viikkoo meni ennenkun ojaus asettui ja alkoi palauttaan kunnolla, mutta sen jälkeen tuli hyvä..
Vielä on hivenen välystä, raidepäät ok ja kabiinin puolella oleva ristinivel myös, toinen nivel on vissiin ihan vaihteen juuressa, ainakin yhdestä kuvasta päättelin niin..epäilen vian olevan siinä, mutta on niin pieni vaiva ettei haittaa...sen nivelen taitaa nähdäkin vaan ohjausvaihteen ollessa pöydällä...*.
Yks kans mikä auttaa vetelevään ohjaukseen ja myös vähän väljyyten on vaihtaa alatukivarsien takapuslat V6 mallisiin jossa on nylonholkki lisäjäykistimenä sisällä ja valaa sinne viä sikaflexi, ei vetele enää kovassa kiihdytyksessä. Vanhoilla puslilla oli ihan mahdoton vempula.
- Rasvis
- Spiderman
- Viestit: 11378
- Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
- Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Elroq 60 Sport Čára 2025, 500e La Prima 2022
- Paikkakunta: Lago d'Erba
Ahaa, täytyypäs tutkia. Kiitti vinkistä!
Tuo ohjausvaihteen nivelkin pitäisi varmaan tsekata, jotenkin tuntuu että se välys olisi jossain siinä ratin välittömässä läheisyydessä. Pienihän se on mutta kun 45-sarjan gummeilla tuntuu pienempikin välys. Ei puhettakaan että tuosta olisi katsastuksessa valitettu.
Mulla oli tuon oman auton vetely ihan tajutonta ennen puslien vaihtoa. Lykkäsin tilalle Powerflexin uretaanimölttejä, nyt ei tasaisella pinnalla kiihdytettäessä vetele kuin nimeksi. Uskomaton ero entiseen! Uraisella pinnalla polkaistessa tempoo edelleen aika miehekkäästi, mutta siihen ei taida olla muuta lääkettä kuin rengasprofiilin korotus
Tuo yllämainittu siis kesärenkailla. Talvella alla olevat Hakkis Q:t ovat sitten toisen tarinan aihe, eipä tee paljon mieli kiihdytellä.
Tuo ohjausvaihteen nivelkin pitäisi varmaan tsekata, jotenkin tuntuu että se välys olisi jossain siinä ratin välittömässä läheisyydessä. Pienihän se on mutta kun 45-sarjan gummeilla tuntuu pienempikin välys. Ei puhettakaan että tuosta olisi katsastuksessa valitettu.
Mulla oli tuon oman auton vetely ihan tajutonta ennen puslien vaihtoa. Lykkäsin tilalle Powerflexin uretaanimölttejä, nyt ei tasaisella pinnalla kiihdytettäessä vetele kuin nimeksi. Uskomaton ero entiseen! Uraisella pinnalla polkaistessa tempoo edelleen aika miehekkäästi, mutta siihen ei taida olla muuta lääkettä kuin rengasprofiilin korotus
Tuo yllämainittu siis kesärenkailla. Talvella alla olevat Hakkis Q:t ovat sitten toisen tarinan aihe, eipä tee paljon mieli kiihdytellä.
- Epäkelpokeräilijä -
-
Pepperoni
- Viestit: 926
- Liittynyt: 11 Maalis 2003, 10:58
- Car(s): Alfa Romeo Giulia Super -19
Fiat Tipo Cross -21 - Paikkakunta: Tuusula
Ja täältä lisää ääniä iskarin laakereille (vaikka tästä taisi olla jo melko vankka yksimielisyys saavutettu
), ovat kulutustavaraa. Mutta erityisesti korostaisin samalla noita jousilautasia joista ainakin Rolle jo mainitsi. Itselläni hajosi lautanen kerran ajossa, oli puhkiruostunut (ja auto katsastettu 3 viikkoa aiemmin
). Seurauksena rengas hirtti kiinni kun jousi pamahti renkaan sisäsyrjää vasten, onneksi ajelin ihan kävelyvauhtia.
Osien hinnat pitäis olla luokkaa laakeri 20 € ja lautanen 30 €.
Osien hinnat pitäis olla luokkaa laakeri 20 € ja lautanen 30 €.
- Alfetta&156
- Viestit: 205
- Liittynyt: 03 Maalis 2003, 15:15
- Car(s): 156/166/ALFETTA 2.0
Kylläpä palasi kirkkaasti mieleen ajat 33:n ja Sprintin ratissa!
Kummassakin oli iskarin yläpään laakerit kuluneet ja oireet edellämainitut.
Kolmekolmosessa katkesi myös matka kerran kun etupää tipahti jousilautasen murtuessa, eli kannattaa tarkistaa myös tuo "kulutusosa".
Pienimmilläänhän voi olla kyse ihan siitä, että iskareitten yläpään kumit on kuluneet kulmikkaiksi ja reilummin käännettäessä "muljahtavat" toiseen asentoon ja jättävät ohjauksen puoltamaan.
Kummassakin oli iskarin yläpään laakerit kuluneet ja oireet edellämainitut.
Kolmekolmosessa katkesi myös matka kerran kun etupää tipahti jousilautasen murtuessa, eli kannattaa tarkistaa myös tuo "kulutusosa".
Pienimmilläänhän voi olla kyse ihan siitä, että iskareitten yläpään kumit on kuluneet kulmikkaiksi ja reilummin käännettäessä "muljahtavat" toiseen asentoon ja jättävät ohjauksen puoltamaan.