166 jtd ja vaihde loorat ?
Valvoja: Moderators
- gtvaj
- Viestit: 1323
- Liittynyt: 11 Elo 2005, 12:49
- Car(s): GTV ts -95, 156 Busso
- Paikkakunta: Kangasala
166 jtd ja vaihde loorat ?
Seuraava hankinta 166 jtd, mutta valaiskaas viisaammat, mikälaisia vaihteisto vaihtoehtoja niistä löytyy. Eli ikä haarukka joku 00-03 ja saksaan toki pitää mennä jotta oikea peli löytyy, mutta millä vaihteistolla.
Minkälaisia automaatteja ? rattivaihteet ? manuaalit nyt toki selvillä 5-6 vaihteiset mutta nuo muut vaihtoehdot.
Jonkin sortin automaatti kiinnostaisi ?
Ne jotaka tietävät, valaiska ja kokemuksiakin kaivataan
Minkälaisia automaatteja ? rattivaihteet ? manuaalit nyt toki selvillä 5-6 vaihteiset mutta nuo muut vaihtoehdot.
Jonkin sortin automaatti kiinnostaisi ?
Ne jotaka tietävät, valaiska ja kokemuksiakin kaivataan
Toimii, ei toimi, toimii.... no ei toimi
- HR
- Viestit: 783
- Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:32
- Car(s): 147 1.6 TS
Mondeo 2.0 TDCi - Paikkakunta: Kempele
Ei ole dieseliä ollut mutta 166:ssa on viisisylinteristä 2.4JTD:tä ollut:
- Ennen faceliftiä 10 ventiilisenä 6 pykäläisellä manuaalilla
- Faceliftin jälkeen 10 ja 20 ventiilisenä sekä 6 pykäläisellä manuaalilla että 20 ventiilistä myös 5 pykäläisellä Sportronic automaatilla.
Rattivaihteita ei ole ollut ja Sportronicista löytyy tavallisen vaihtamisprofiilin lisäksi sport asento ja lisäksi vaihteita voi vaihtaa myös vaihdekepistä oman mielen mukaan. Sportronic on selvästi toiminnaltaan automaatti myös käsin vaihdettaessa ja jouheva käyttö edellyttää kaasujalan ja vaihdekäden toimimisen synkronissa pois oppimista.
http://www.alfaromeo166club.nl/Brochure ... lfa166.htm
- Ennen faceliftiä 10 ventiilisenä 6 pykäläisellä manuaalilla
- Faceliftin jälkeen 10 ja 20 ventiilisenä sekä 6 pykäläisellä manuaalilla että 20 ventiilistä myös 5 pykäläisellä Sportronic automaatilla.
Rattivaihteita ei ole ollut ja Sportronicista löytyy tavallisen vaihtamisprofiilin lisäksi sport asento ja lisäksi vaihteita voi vaihtaa myös vaihdekepistä oman mielen mukaan. Sportronic on selvästi toiminnaltaan automaatti myös käsin vaihdettaessa ja jouheva käyttö edellyttää kaasujalan ja vaihdekäden toimimisen synkronissa pois oppimista.
http://www.alfaromeo166club.nl/Brochure ... lfa166.htm
- HR
- Viestit: 783
- Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:32
- Car(s): 147 1.6 TS
Mondeo 2.0 TDCi - Paikkakunta: Kempele
Bensakoneen kokemusten perusteella sanoisin että autoon joka kokonaisvälitykset on tehty suurta huippunopeutta silmälläpitäen on neljä vaihdetta hieman liian vähän. Ykkönen on tavallaan kompromissi jolla on saatu aikaan riittävän ripeät lähdöt mutta kuitenkin se on vaihteena sen verran pitkä että maantienopeuksissa on myös vaihteita mistä valita ja näin on ohituskiihtyvyys saatu pitkistä kokonaisvälityksistä huolimatta hyväksi. Siis nelivaihteisella tomaatilla varustettu kolmelitrainen V6 ei ole liikennevaloista lähtiessä mikään raketti. Toisaalta samallisella V6:lla ajamani 6 vaihteinen manuaali, niin 6 vaihdetta tässä yhteydessä tuntui vähän liioittelulta, kun joka tilanteessa oli useita vaihteita mistä valita tilanteeseen sopiva. Ei niistä ylimääräisistä vaihteista toki haittaakaan ollut.
Viisipykäläinen automaatti on varmastikkin paras vaihtoehto sekä kolmilitraisen V6:n kohdalla ja varmaankin JTD:nkin suhteen. Eli joko viisivaihteinen automaatti ja jos ei sitä niin sitten miettimään arvostaako kiihtyvyyttä kaupunkinopeuksissa vai automaatin helppoutta, nelipykäläinen Sportronic on kyllä sekin mukava peli. No henkilökohtaista kokemusta JTD:stä ei minulla ole joten tämä on nyt vähän toisen käden tietoa.
Tuntuu oudolta muuten suositella automaattia Alfan vaihteistoksi mutta jotenkin se 166:n kohdalla tuntuu sopivalta valinnalta, 166:n luonne on vaan sellainen.
Viisipykäläinen automaatti on varmastikkin paras vaihtoehto sekä kolmilitraisen V6:n kohdalla ja varmaankin JTD:nkin suhteen. Eli joko viisivaihteinen automaatti ja jos ei sitä niin sitten miettimään arvostaako kiihtyvyyttä kaupunkinopeuksissa vai automaatin helppoutta, nelipykäläinen Sportronic on kyllä sekin mukava peli. No henkilökohtaista kokemusta JTD:stä ei minulla ole joten tämä on nyt vähän toisen käden tietoa.
Tuntuu oudolta muuten suositella automaattia Alfan vaihteistoksi mutta jotenkin se 166:n kohdalla tuntuu sopivalta valinnalta, 166:n luonne on vaan sellainen.
Manuaalin ja automaattivaihteisen kulutusero on faceliftin jälkeisessä 2.4 JTD:ssä ainakin tehtaan ilmoittamien arvojen perusteella omituisen iso. Muistaakseni luokkaa 7.3 l/100 km vs noin 9 l/100 km. Pian ainakin vero määräytyy tämän mukaan. Mitenhän käy arkiajossa eli onko automaatti erityisen huono vain standardin mukaisessa kulutuskokeessa?
Vastaavia eroja on joillakin muillakin merkeillä, esim. Saabilla. Kuitenkin poikkeuksiakin on, Lexus IS250 kuluttaisi automaattina jopa vähemmän.
Vastaavia eroja on joillakin muillakin merkeillä, esim. Saabilla. Kuitenkin poikkeuksiakin on, Lexus IS250 kuluttaisi automaattina jopa vähemmän.
- gtvaj
- Viestit: 1323
- Liittynyt: 11 Elo 2005, 12:49
- Car(s): GTV ts -95, 156 Busso
- Paikkakunta: Kangasala
samaa voin sanoa passatin 131hv dieselistä, oli 6vaihteinen ja samanlainen autio triptronicilla, automaatti vei vähemmän soppaa
johtuen ilmeisesti ajon luonteesta, eli matka ajoa jolloin automaatti on tarkempi kuin manuaali. Siihen kokemukseen nähden tuo 166 ero on aikas huikea.
No pitää zuumailla mitä löytyy, faclifattu on ainakin huomattavasti paremman näköinen mutta hintaa kertyy heti ainakin 5 tonnia lisää.
Vanhemmallakin toki pärjäisi, vielä kun itse joutuu autoilukulunsa maksamaan
johtuen ilmeisesti ajon luonteesta, eli matka ajoa jolloin automaatti on tarkempi kuin manuaali. Siihen kokemukseen nähden tuo 166 ero on aikas huikea.
No pitää zuumailla mitä löytyy, faclifattu on ainakin huomattavasti paremman näköinen mutta hintaa kertyy heti ainakin 5 tonnia lisää.
Vanhemmallakin toki pärjäisi, vielä kun itse joutuu autoilukulunsa maksamaan
Toimii, ei toimi, toimii.... no ei toimi
-
- Viestit: 1039
- Liittynyt: 08 Loka 2003, 18:31
- Car(s): Stelvio Veloce Tbi
159 JTS
QP V8 Evo
75 2.0 TC
ex.159 Tbi & 159 2.0 JTD, 2x156 TS, GTV V6, 166 JTDm, Stelvio JTD - Paikkakunta: Billnäs
Sportronicin kulutus:
Maantieajoa Porvoo Lappi 6,2 l/100km kahdella aikuisella ja matkatavaroilla.
Sekalaista ajoa pk-seutu 7,6 l/100km
Puhdasta kaupunkiajoa tankillisella en ole koskaan ajanut. Tankillisella pääsee n. 900 - 1100 km.
Ja nämä luvut ovat pumpulla mitattuja. Keskinopeudella 150 km/h kulutus pysyy noin 7 l/100km pinnassa, vauhti vaihteli 60 - 214 km/h ja matka n. 300km.
Maantieajoa Porvoo Lappi 6,2 l/100km kahdella aikuisella ja matkatavaroilla.
Sekalaista ajoa pk-seutu 7,6 l/100km
Puhdasta kaupunkiajoa tankillisella en ole koskaan ajanut. Tankillisella pääsee n. 900 - 1100 km.
Ja nämä luvut ovat pumpulla mitattuja. Keskinopeudella 150 km/h kulutus pysyy noin 7 l/100km pinnassa, vauhti vaihteli 60 - 214 km/h ja matka n. 300km.
- Satakuusnelonen
- Viestit: 1821
- Liittynyt: 10 Maalis 2006, 09:13
- Car(s): 75 TS Serie Numerata, Giulietta 2.0TC, 164 TS FL, 164 QV
- Paikkakunta: Pirkkala
^^ Volkkari on laittanut uusiin city maastureihin "kaksoisvaihdelaatikon" joka pitää vedon koko ajan päällä. Koneen ei tarvitse enään käydä ylimääräisiä kierroksia vaihdettaessa, sillä kaksoislaatikon ansiosta siellä on aina jommassa kummassa vaihde päällä.
Tämä oli taas sitten Esson baari juttuja...
Tämä oli taas sitten Esson baari juttuja...
Onkos kellään hajua tuon faceliftin laatikon kestävyydestä? Wikipedian mukaan tuo viisivaihteinen olisi Aisinin tekemä, AW 50-5ECT-i. Ajovalo.netin mukaan samaa laatikkoa olisi käytössä GM:n vehkeissä, Daewoossa, Opelissa, Renussa (ei gm), Saabissa...
Volvoissa näyttäs olevan samanmerkkinen, mutta hieman eri mallimerkinnällä oleva automaatti. Niiden kestosta en ole kuullut ainakaan mitään positiivistä.
Hieman diesel-automaattia tekisi mieli seuraavaksi autoksi, mutta Alfalla tuo FL 166 näyttäs oleva ainoa vaihtoehto.
Mahtaa konehuone olla kohtuullisen täynnä (ja kevyt) poikittain olevasta viisipyttyisestä ja automaattilodjusta... (=huollot helppoja ja halpoja)
Volvoissa näyttäs olevan samanmerkkinen, mutta hieman eri mallimerkinnällä oleva automaatti. Niiden kestosta en ole kuullut ainakaan mitään positiivistä.
Hieman diesel-automaattia tekisi mieli seuraavaksi autoksi, mutta Alfalla tuo FL 166 näyttäs oleva ainoa vaihtoehto.
Mahtaa konehuone olla kohtuullisen täynnä (ja kevyt) poikittain olevasta viisipyttyisestä ja automaattilodjusta... (=huollot helppoja ja halpoja)
-
- Viestit: 1039
- Liittynyt: 08 Loka 2003, 18:31
- Car(s): Stelvio Veloce Tbi
159 JTS
QP V8 Evo
75 2.0 TC
ex.159 Tbi & 159 2.0 JTD, 2x156 TS, GTV V6, 166 JTDm, Stelvio JTD - Paikkakunta: Billnäs
Laatikko kestänyt hyvin, samaa ei voinut sanoa koneestaR@gdoll kirjoitti:Onkos kellään hajua tuon faceliftin laatikon kestävyydestä? Wikipedian mukaan tuo viisivaihteinen olisi Aisinin tekemä, AW 50-5ECT-i. Ajovalo.netin mukaan samaa laatikkoa olisi käytössä GM:n vehkeissä, Daewoossa, Opelissa, Renussa (ei gm), Saabissa...
Volvoissa näyttäs olevan samanmerkkinen, mutta hieman eri mallimerkinnällä oleva automaatti. Niiden kestosta en ole kuullut ainakaan mitään positiivistä.
Hieman diesel-automaattia tekisi mieli seuraavaksi autoksi, mutta Alfalla tuo FL 166 näyttäs oleva ainoa vaihtoehto.
Mahtaa konehuone olla kohtuullisen täynnä (ja kevyt) poikittain olevasta viisipyttyisestä ja automaattilodjusta... (=huollot helppoja ja halpoja)
Laatikon öljyt olivat kuulemma täysin mustat kun kone vaihdettiin ja siinä sivussa laatikkoöljyt. Öljyt ei ole tarkoitus vaihtaa koskaan mutta ilmeisesti kannattanee vaihtaa noin 100 tkm välin.
Kokonaispakettiin olen ollut erittäin tyytyväinen jos unohtaa koneen täystuhon, mielestäni laatikko istuu kun nappi silmään koneen ja auton luonteeseen.
- alfa 156 v6
- Viestit: 5397
- Liittynyt: 04 Maalis 2003, 17:02
- Car(s): Käyttis: Ampera, X5, 500c, 159tbi
harrasteet: Spider 2000, QP V 4.7S + 3200 GTA + Integrale 16v + 75 3.0 V6 - Paikkakunta: Keuruu