Auton särkeminen korjaamolla, osa I

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Avatar
Batman
Viestit: 75
Liittynyt: 08 Heinä 2007, 10:18

Auton särkeminen korjaamolla, osa I

Viesti Kirjoittaja Batman »

No se meni näin:

1) Kun pakkaset alkoi, alkoi tietty Alfakin oireilla. Ruiskun varoitusvalo paloi hetken kun kylmä moottori oli saavuttamassa normaalin käyntilämpötilan. Eli käytännössä kun ajoin töihin, se paloi hetken ekoissa liikennevaloissa ja sammui sitten kun moottori oli tarpeeksi lämmin. Jonkun kerran tyhjäkäynti samalla vähän seilasi ylös-alas. Mitenkään muuten auto ei oirehtinut, käynti, nesteet, öljyt, lämpötilat, tehot - kaikki kunnossa. Lämpömittarin mukaan normaali ajolämpötila oli aikas alhainen. Jonossa nousi, mutta puhaltimien käynnistyttyä laski taas n. 73 C-asteesteen. Aivan kuin kesälläkin.

2) Surffasin netistä auto/merkkipalstoja ja totesin "vian" olevan erittäin yleinen tyyppivika ko. merkissä. Joko ilmamäärämittauksen anturi tai lämpötilatunnistin antaa väärää infoa ohjusjärjestelmälle ja jommankumman vaihtamalla vika poistuu. Koneen ohjausjärjestelmä on antanut yleensä huollon tietokoneelle vikakoodin kummasta anturista on kyse.

3) Tilasin italianmerkkeihin erikoistuneesta liikkeestä huoltoajan. Kerroin kohdan 1-2 mukaiset asiat. Sain huoltoajan ma 19.11.2007. Edellisenä päivänä (su) vaihdoin autoon talvirenkaat ja katselin muutenkin että kaikki on kunnossa. Tarkistin öljyt, pakkasnesteet, pissapojan ja silmämääraisesti konehuoneen muutenkin. Kaikki kunnossa.

4) Vein auton huoltoon aamulla. Toistin kohdan 1-2 mukaiset asiat ja pyysin selvittämään varoitusvalon syttymisen syyn. Auto luvattiin iltapäiväksi valmiiksi. N. klo 15:00 soitin että onko auto valmis vai lähdenkö bussilla kotiin. Auton kerrottiin olevan valmis 16:00 jälkeen ja voisin tulla sen hakemaan. Otin taksin ja ajoin korjaamolle.

5) Korjaamolla selvisi etten saisikaan autoani. Siitä oli kuulemma kannentiiviste rikki ! Olivat vaihtaneet termostaatin (pyytämättä), ja autosta oli pakkasnesteet karranneet johonkin. Kyselivät (syyttävästi) että olenko tarkistanut koskaan nesteitä, sieltä ei kuulemma tullut kuin litra-pari nestettä ulos ! Kerroin tarkistaneeni nesteet juuri ennen korjamolle ajamistani edellisenä päivänä ja että kannentiiviste ei ole voinut olla rikki koska olen tarkkaillut autoa koko ajan ja vasta se oli myös jakopäänhihnan vaihdossa, 120 tkm:n huollossa jossa asia olisi varmasti myös tullut ilmi. Yhtään nestettä ei ole vajentunut eikä öljyn seassa / pakkasnesteen seassa ole ollut mitään ylimääräistä. Auton nestetilavuus on varmaan yli 10 litraa, koska muistelen sen V6 3.0 koneessa olleen jotain 12 l. (Täytyy tarkistaa) .
Kysyin mitä vikakoodianalyysi kertoi, äijät vastasi ettei se anna mitään vikakodia (tämän työn tilasin) No, purin kieltäni ja sanoin että mun pitää päästä hakemaan tytöt päiväkodista ennen viittä kun vaimo on koko viikon matkoilla ja tilasin taas taksin ja lähdin menemään. Sovittiin, että ollaan seuraavana päivänä yhteydessä.

6) Oltiin yhteydessä. "Korjaamon" mittausten mukaan ohivirtaus oli kuulemma sitä luokkaa että paineet menee pytystä toiseen toisessa sylinteriryhmässä jotta kannentiiviste on mennyt. Ihmettelin suuresti kuinka ne saivat korjaamollaan ehjän auton rikki. Selittelivät että kun vaihtoivat termostaatin niin paineet nousivat kunnolla ja sitten meni kansipahvi. Kehotin korjaaman auton. Kieltäytyivät "ei ole vehkeitä" -syyhyn vedoten.

7) Oli aikas kiirettä töissä ja en joutanut käymään korjaamolla. Oli joku matkapäiväkin. Pohdin asiaa illalla ja lopulta soitin korjamolle keskiviikkona työmatkalta (21.11.2007) että vien auton pois toiseen korjaamoon jos te ette sitä kerran korjaa. Olivat vailla n. 300 € termostaatin vaihdosta. Kommentoin siinä hiukan että pitääkö mun maksaa siitä että rikoitte mun auton. Äijä oli sitä mieltä että kyllä se termarin vaihto pitää maksaa. (mitä en tilannut)

8. Varasin ajan toisesta korjaamosta. Selitin lyhyesti tapahtumat ja pyysin arvion korjauksesta. Tilasin hinausauton viemään rikotun auton korjaamolta toiselle. Tilasin osat Muukkoselta, ne tuli heti.
Auto saadaan työn alle huomenna. Katsotaan sitten mitä sille on käynyt.

En tiedä mitä tapahtui, mutta epäilen niiden käyttäneen autoa vähillä nesteillä/ilmaamatta järjestestelmää termarin vaihdon yhteydessä niin että kone pääsi kuumaksi. Se selviää huomenna.

Tsiisus mitä uunoja !!!!!!!!!!!!!

Ajattelin että minulla on seuraavat vaihtoehdot:

A) Jos autossa ei ole muuta uutta vikaa kuin se kansipahvi mennyt, olen tyytyväinen ja purnaan itsekseni. Shit happens - elämässä on niin paljon muutakin vitutuksen aihetta että ei viitsi itteään piinata tämmöisellä.

B) Jos autossa on mennyt muuta, vaadin niitä edesvastuuseen, olen yhteydessä esim. kuluttaja-asiamieheen

C) Otan yhteyttä pietarilaiseen itseoppineseen pesäpalloa harrastavaan "juristiini" joka tapauksessa. Voisin myydä perinnän heidän ryhmälleen.

Mitä suosittelette ?
Viimeksi muokannut Batman, 29 Marras 2007, 20:24. Yhteensä muokattu 3 kertaa.

Avatar
TonySoprano
Viestit: 27
Liittynyt: 23 Loka 2007, 19:45
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja TonySoprano »

Ehdottomasti vaihtoehto C!
Kokemuksesta voin sanoa, että väkivalta lopettaa vi**uilun! :2gunfire:
F***ing internet...!

Avatar
Tekijä
Viestit: 340
Liittynyt: 11 Syys 2006, 08:44
Paikkakunta: Haaga / Helsinki

Viesti Kirjoittaja Tekijä »

Tarina taisi mennä näin: kokematon asentaja laitettiin syystä tai toisesta vaihtamaan termostaatti. Ehkä se lämpöanturi katkesi siihen termarin koteloon tai jotain. Ei muistanut avata sitä syylärin yläkulman ilmausruuvia, jolloin sylintereihin jäi ilmaa. Poltti kannentiivisteen koeajolenkillä, jossa samalla kokeiltiin miten se Alfa kulkee...

Sanoisin että vaikea tapaus tulee, mutten silti antaisi periksi. Se että auto toimii taas moitteetta voi olla isomman summan takana.

Avatar
Otsosmi
Viestit: 754
Liittynyt: 04 Touko 2006, 08:18
Car(s): GTV V6 TB
Paikkakunta: Järvenpää

Viesti Kirjoittaja Otsosmi »

Minkäs niminen paikka oli kyseessä? AM vai DA? :mrgreen:
Kuluttajasuojalautakuntaan vaan viestiä, on siellä paljonkin pienemmistä asioista nostettu äläköitä... :snipersmile:
The best argument against democracy is a five-minute conversation with the average voter.

Avatar
gtvaj
Viestit: 1323
Liittynyt: 11 Elo 2005, 12:49
Car(s): GTV ts -95, 156 Busso
Paikkakunta: Kangasala

Viesti Kirjoittaja gtvaj »

ensin B, sen jälkeen siirryt suoraan C:hen ja C:n järjestettyä otat A:n käyttöön, koska asia on juuri näin :-D

Aivan käsittämätön homma kyllä on, uskomatonta :crazyeyes:
taitaa olla juuri niin kuin kirjoitit että helppoon homma, nuorelle alottelevalle asentajalle ja reisille meni.

Onnea taistoon
Toimii, ei toimi, toimii.... no ei toimi

Jihti
Viestit: 181
Liittynyt: 28 Elo 2007, 11:21
Paikkakunta: Muurame

Viesti Kirjoittaja Jihti »

Ilman muuta tälläsen firman nimi ilmi. eikös eka sääntö ole lisävahinkojen syntyminen :wink: itse käyttäisin vaihtoehto B:n.

Compare Orso
Viestit: 95
Liittynyt: 12 Helmi 2007, 22:09
Car(s): 156 2.0 TS 1999

Viesti Kirjoittaja Compare Orso »

Ikävä lukea tällaista, otan osaa.

Kuluttajaviraston palveluiden varaan ei kannata paljoa laskea tässä asiassa, niin helpolta ja turvalliselta kuin se tuntuisikin. Olen yhden kerran tehnyt valituksen, ja tulos oli masentava. Vaikka tämä menee Alfojen ulkopuolelle, kerron varoitukseksi kuitenkin.

Eräs matkatoimisto aiheutti meille lisäkuluja aiheuttaneen virheen ja lupasi reklamaation jälkeen korvata vahingon. Parin kuukauden vitkuttelun jälkeen he muuttivat mielensä, ja niinpä tein valituksen kuluttajaviranomaiselle. Yli puolen vuoden pohdinnan jälkeen valituslautakunta antoi nollapäätöksen, koska he eivät voineet arvioida tapauksen todellista kulkua. Vastapuoli oli antanut asiasta perättömiä lausuntoja, eikä lautakunta voinut sana sanaa vastaan-tilanteessa ratkaista tilannetta.

Tuskin sinullakaan on edellytyksiä todistaa juridisesti pätevästi väitteitäsi, eli että olet huolehtinut autostasi kuten edellä olet kuvannut ja tilannut ainoastaan sitä mitä meille kerrot. Siksi koko B-vaihtoehto vaikuttaa arveluttavalta, tuskin se toinen korjaamokaan pystyy mitään raskauttavia todisteita löytämään.

On kuitenkin hauska huomata, ettet ole asian johdosta sentään niin pahoin katkeroitunut, että haluaisit fataalisti vahingoittaa tätä tunaroinutta yritystä. Muutenhan olisit paljastanut firman nimen tällä palstalla.

Avatar
Alfieri
Viestit: 638
Liittynyt: 17 Syys 2006, 23:42
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Alfieri »

Ei varmaan ollut DA, AM, MA(AD)... ? Niiden pitäisi kyllä tietää, että termostaatti toimi täysin normaalisti ja oikein, jos se toimi kuten alussa kuvasit.

Vikakoodin luku ei välttämättä onnistu autostasi - ainakaan MA(AD) ei pääse 96 Spiderini järjestelmää lukemaan, siinä on ihan eri tsydeemit kuin näissä uudemmissa, standardinmukaisissa vaunuissa.

Ruiskun merkkivalon ajoittainen vilkahtelu ja pilkahtelu ei kyllä kuulosta vaaralliselta, jos kaikkii muuten pelaa. Sen sijaan seilaava tyhjäkäynti lienee vakammin otettavaksi.

Ehdottaisin ensimmäisenä toimenpiteenä firman julkista ristiinnaulitsemista tällä foorumilla. Tuomion syy: Ei kuulosta Alfa-huollolta. Vastapuoltahan täällä ei tosin olla kuultu, mutta tämä ei olekaan oikauistuin. Nää on vaan mun mielipiteitä, ei firman.

Ai niin, jos tässä riitaa tulee, niin on kai sinulla jonkinlainen työtilaus / kustannusarvio tms. yms. kertomuksesi tueksi?!??

Avatar
Batman
Viestit: 75
Liittynyt: 08 Heinä 2007, 10:18

Auton rikkominen korjaamolla, osa I

Viesti Kirjoittaja Batman »

No tilanne on nyt seuraava:

1) Korjaamo B aukaisi korjaamo A:ssa kannentiivistevian saaneen moottorin.
Kansi oli suora, tiiviste ehjä eikä siinä mitään vikaa ollutkaan. Totesivat että ei siitä heidän mielestään mitään puristuksia ole mitattu, ei näy jälkeäkään ja kone on sitä paitsi ehjä kaikin puolin ! :mrgreen:

Vesikanavasta löytyi silikonirengastiiviste, olisiko se pudonnut sinne korjaamo A:ssa tehdyn (ei tilattu työ) termarin vaihdon yhteydessä ? Tiiviste sitten tukkinut normaalin vedenkierron ja pulauttanut nesteet pihalle korjaamo A:ssa ? Piru tietää ?

Palvelu tässä autokorjaamossa B on ennekin ja myös tällä kerralla erinomaista ja ammattitaitoista.

2) Kone nippuun ja kassan kautta kotiin. Laskua tuli 11.75 tuntia työtä, 5 l pakkasnestettä, yht. 683 €, Muukkosen tiivisteet 97 € (kannentiiviste, imu-ja pakosarjan tiivisteet) ja hinausauto 100 € (siirto A"autorikkoomosta" B-autokorjaamoon) + autonrikkojan lasku puristuspaineiden mittauksesta (jota ei oltu tehty) ja termarin vaihdosta (jota ei oltu tilattu) yht. 315,40.
Grand total siis 1.195,40 €. :(

3) Soitin A-"autonrikkomoon" ja kerroin että heidän aikaansaama ja diagnosoima kannentiivistevika oli ankka, auto on ehjä. Esitin, että tilaamattoman termostaatinvaihtotyön voisi kenties hyvittää koska seurannaiskustannusten kanssa multa paloi rahaa lähes 1200 €. Ei paineitakaan oltu mitattu..mutta laskutettu oli kyllä 37,80 € + alv.
Misjöö oli sitä mieltä että puhun paskaa ja heidän duuninsa on ollut moitteetonta ja mitään aihetta mihinkään hyvityksiin ei ole. No, en alkanut siinä riitelemään sen enempää. Täytyy tuumata.

No mutta auto toimii - sehän on pääasia ja ettei "autonrikkomolla" mitään isompaa vikaa oltu saatu aikaan.


Ai niin, se ruiskun varoitusvalo palaa hetken koneen lämpötilan noustessa edelleen.............
:mrgreen:


Mitä tehdään seuraavaksi ?? Tämän kuun "tuunausrahat" on nyt käytetty autokorjaamoihin joten nyt pitää saada "tee se itse" -vinkkejä vian poistamiseksi. Vinkkejä siis pliis !!
Viimeksi muokannut Batman, 28 Marras 2007, 20:57. Yhteensä muokattu 4 kertaa.

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 11245
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, C3 2016, ID.3 Pfennigfuchser Edition 2021
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: Auton rikkominen korjaamolla, osa I

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Batman kirjoitti:Mitä tehdään seuravaksi ??
Laitetaan tänne korjaamoiden A ja B nimet?
- Epäkelpokeräilijä -

Avatar
Pizzu
Viestit: 42
Liittynyt: 07 Marras 2007, 17:33
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Pizzu »

Ei ************* mitä toimintaa... nallekarkit ei mee aina tasan... Voiko tollasesta pyytää oikeusteitse mitään korvauksia... Eihän tässä kohta uskalla viedä autoaan ollenkaan huoltoon.. No onneksi löytyy pari tuttua.. En vaan oo kerennyt kysyä tekeekö huoltoja alfoihin...
Too fast to live, too young to die

Avatar
Gasolina
Viestit: 4706
Liittynyt: 30 Marras 2005, 19:22

Viesti Kirjoittaja Gasolina »

B korjaamon taidan arvata, mutta mikä toi A on?

Avatar
Jochanan
Viestit: 442
Liittynyt: 19 Heinä 2006, 19:51
Car(s): Ex: 156 SW JTDm 2005
Ex: 147 2.0 TS Selespeed 2001
Paikkakunta: Tammela

Re: Auton rikkominen korjaamolla, osa I

Viesti Kirjoittaja Jochanan »

Scuderia Rasvanäppi kirjoitti:
Batman kirjoitti:Mitä tehdään seuravaksi ??
Laitetaan tänne korjaamoiden A ja B nimet?
Olen samaa mieltä. Vähintä mitä voit tehdä on varoittaa kanssa-alfisteja tollasista k-päistä. Tilaamatonta työtä ei mun käsittääkseni voi myöskään veloittaa väkisin. Mitäs jos ne olis tehny vaikka moottorinvaihdon. :shock:

Avatar
Tazio
Viestit: 3395
Liittynyt: 11 Maalis 2003, 11:00
Car(s): Alfa Romeo Giulia Super '69
Alfa Romeo GTV 2.0 '86
Alfa Romeo 156 JTS '02

Re: Auton rikkominen korjaamolla, osa I

Viesti Kirjoittaja Tazio »

Batman kirjoitti:

Mitä tehdään seuravaksi ?? Tämän kuun "tuunausrahat" on nyt käytetty autokorjaamoihin joten nyt pitää saada "tee se itse" -vinkkejä vian poistamiseksi. Vinkkejä siis pliis !!
1) Firmojen nimet julki, heti

2) Yhteydenotto kulutta-asiamieheen, esität kylmästi faktat ja
kysyt mitä kannattaisi tehdä. Tuota dataakiin alkaa olla
enemmän kuin vain sinun sanasi.

-Tazio

Avatar
Batman
Viestit: 75
Liittynyt: 08 Heinä 2007, 10:18

Viesti Kirjoittaja Batman »

Joo, kiirettä pitänyt töissä ja en ole ehtinyt kuluttaja-asiamieheen ottaa vielä yhteyttä. Ajattelin että otan ensin sinne yhteyden ja jos se kortti toisi jotain hyvitystä, olen tyytyväinen. Mutta jos ei, niin sitten voin paljastaa tuon vastuuttoman Autonrikkomon jottei kanssa-autoilijoille satu samaa.

Auton nippuun laittanut asiallinen korjaamo on Carpojat Oy Järvenpäässä.

Mutta tietääkö joku varaosakoodin moottorin lämpötila-anturille tähän malliin ja samoin ilmamäärän anturille ? Tilaisin osat heti tuolta Euroopasta ja haluaisin varmistaa varaosanrot.
Viimeksi muokannut Batman, 30 Marras 2007, 19:59. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Avatar
mutt
Viestit: 5464
Liittynyt: 08 Kesä 2004, 22:34
Car(s): Lanciat: Lybra SW 20V -01, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63 + mastapikkari -96 ja Dexta -60

Viesti Kirjoittaja mutt »

Batman kirjoitti:Mutta tietääkö joku varaosakoodin moottorin lämpötila-anturille tähän malliin ja samoin ilmamäärän anturille ? Tilaisin osat heti tuolta Euroopasta ja halauaisin varmistaa varaosanrot.
Tuolta voi tarkistaa (toimii vain Internjet Exploderilla):
http://www.spangerum.com:7080/navi?KEY=STARTUP
Ja tuolta voi kysellä osia:
http://www.heikka.fi/

Avatar
Batman
Viestit: 75
Liittynyt: 08 Heinä 2007, 10:18

Viesti Kirjoittaja Batman »

No mutta tää kataloogi on puolaksi - vähän haastavaa ! :P

Edit: Eipäs juupas - löytyihän sieltä helpompikin kieli....
Viimeksi muokannut Batman, 30 Marras 2007, 20:21. Yhteensä muokattu 2 kertaa.

Paikalla
Avatar
mattijus
Viestit: 5264
Liittynyt: 30 Joulu 2004, 16:25
Car(s): harmaa tojota
sininen mersu
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja mattijus »

Batman kirjoitti:No mutta tää kataloogi on puolaksi - vähän haastavaa ! :P
sen kielen voi vaihtaa :lol:
VMP

Avatar
gtvaj
Viestit: 1323
Liittynyt: 11 Elo 2005, 12:49
Car(s): GTV ts -95, 156 Busso
Paikkakunta: Kangasala

Viesti Kirjoittaja gtvaj »

Jos korjaamon työmääräimessä on nimesi missä on lueteltu mitä töitä haluat autoon tehtävän ei lisätöitä tarvii maksaa jos kustanne on yli 20% yli arvion EIKÄ siitä ole ilmoitettu.
Jos työtilausta ei ole tehty virallisesti ja kuittausta pyydetty, voi korjaamo toki väittää vaikka sinun tilanneen sen moottorin vaihdonkin, mutta kyllä se korjaamo tässä maksupuolelle joutuu, ainoa vaan että korjaamolle tulisi antaa mahdollisuus korjata omat virheensä / teetättää se työ muualla.

Sehän tässä tapauksessa olisi toki ollut suurin riski koska pienikin työ on sössitty noin huolella (mitä lie olisivat saaneet lisää aikaan). Mielenkiintoisia hommia aina. Helpoiten selviää aina kun ottaa kaiken kirjallisena
Toimii, ei toimi, toimii.... no ei toimi

Avatar
Batman
Viestit: 75
Liittynyt: 08 Heinä 2007, 10:18

Viesti Kirjoittaja Batman »

Jee, dokumentit on kunnossa ja tallessa kyllä, tilatut ja tilamaattomat työt paperilla. Kuluttajaneuvontaankin lähetetty tarina ja neuvonpyyntö.

Ja auto pelaa ! :mrgreen: Paitsi että tilasin englannista lämpötila- ja MAF'in sensorit, katsotaan sitten josko se valon tuikkiminen laudasta loppuisi. Koelauta kuin "Milano by Night" - sehän toki on Alfan tavaramerkki

gYdEbUh
Viestit: 2528
Liittynyt: 19 Loka 2004, 20:20
Car(s): Jaguar XJ6 -95 3.2 BMW 323 -84 2.7Taco projekti. Prkl. Ex. Mm. Alfa 75 turbo -90, 164 3.0 V6 -90, Lancia Delta HF Hpe turbo -96.
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja gYdEbUh »

Tuli vain mieleeni onko jollain tietoa Alfa 75:n jäähynesteen vaihdosta tietäen miten tarkka tuo on ilmauksesta? Oma kävi liian kuumana ja olen luonnollisesti syitä tähän miettinyt. Lämmöt pysyi kurissa kun flekti oli kytketty jatkuvasti hyrräämään, eräänä rumana päivänä flekti lakkasi toimimasta minkä seurauksena pahvi paloi lopullisesti kotiin saavuttua ja koneen sammutettua (tällöin lämmöt nousee muutamaksi minuutiksi ajoa korkeammiksi) kun en tajunnut tarpeeksi ajoissa mikä liitin oli löysällä. Suurimmaksi osaksi tämän ansiosta autoon onkin tullut tehtyä lähemmäs parin tonnin arvoiseksi paisunut satsaus jos työlle vähänkin laskee arvoa :lol: (termari ja vesipumppu on tullut tarkastettua muuten)
Puhaltimessa On Woima Erityisen Railakas!! POWER :D

Paikalla
Avatar
Tiige
Viestit: 2853
Liittynyt: 07 Tammi 2005, 10:50
Car(s): GTV TB Q2
Giulia 2.0 Q2
Stelvio 2.2 Q4 (vaimon)
Paikkakunta: Turenki

Viesti Kirjoittaja Tiige »

gYdEbUh kirjoitti:Tuli vain mieleeni onko jollain tietoa Alfa 75:n jäähynesteen vaihdosta tietäen miten tarkka tuo on ilmauksesta?
Ei ainakaan perus TC:ssä mitenkään erityisen tarkkaa. Itse taisin täyttää ylävesiletkusta ensin niin paljon kuin meni, sitten se kiini ja paisari täyteen. Letkujen puristelua ja tyhjäkäyntiä.

Avatar
Mokoma
Viestit: 559
Liittynyt: 01 Elo 2006, 21:42
Car(s): Punto GT 1.4T -94, Accord -04, Rolla -88, ex 164 V6, ex 164 TS
Paikkakunta: Suomi

Viesti Kirjoittaja Mokoma »

Toivottavasti mun ei tarvi kirjotella tuonlaisia tarinoita kuin Batman.

Vein auton aamulla ammattikouluun pakoputken laittoon... :drinking:

Avatar
Otsosmi
Viestit: 754
Liittynyt: 04 Touko 2006, 08:18
Car(s): GTV V6 TB
Paikkakunta: Järvenpää

Viesti Kirjoittaja Otsosmi »

Vastuu ja virheen oikaisu

- virheestä vastaa myyjä,
- ensiostajalle myös maahantuoja ja valmistaja
- reklamointiaika 2 kk
- korjaaminen (myyjän oikeus)
- työn purku
- paitsi, jos virhe on vähäinen
- ei korjausmahdollisuutta
- useita korjausyrityksiä
- korjaus kestäisi pitkään
- maksettu hinta palautetaan ostajalle (+ korko 2,25%)
- kaupan kohde palautetaan myyjälle (- käyttöhyöty)
- voi seurata vahingonkorvausvelvollisuus

Korvaukset
- välittömät vahingot korvataan
- matkakulut, hinauskulut
- puhelinkulut
- tavarantarkastajan lausunto
- yms

- välillisiä vahinkoja ei yleensä korvata (takuu ei koskaan)
- myyjän huolimattomuus korvausperusteena
- olennainen käyttöhyödyn menetys korvataan
- tulon menetys


Riitojen selvitys

1. neuvottelu

2. kuluttajavalituslautakunta

3. käräjäoikeus

Näin meidän korjaamotoiminnan koulutusmateriaalista lainattuna perustuen kuluttajansuojaan...
The best argument against democracy is a five-minute conversation with the average voter.

Avatar
jiiässä
Viestit: 1495
Liittynyt: 21 Loka 2003, 21:51
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja jiiässä »

Tuli vain mieleeni onko jollain tietoa Alfa 75:n jäähynesteen vaihdosta tietäen miten tarkka tuo on ilmauksesta? Oma kävi liian kuumana ja olen luonnollisesti syitä tähän miettinyt.
Ilmaantuu ihan itsestään, ainakin TS kone...lämpöä pitäs alkaa koppiin tulemaan suht äkkiä..siitä voi vähän seurata, hetken aika puristelee letkuja korkki auki ja samalla kone käyden, korkki kiinni heti kun alkaa vähänkin lämmetä ja käyttää paikallaan siihen asti kun flekti pyörii.

Vastaa Viestiin