156 V6 käynnistyy nihkeästi

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Avatar
Pablo Honey
Viestit: 662
Liittynyt: 15 Huhti 2005, 20:20
Car(s): Ex 156 2.5 V6
Paikkakunta: Tampere

156 V6 käynnistyy nihkeästi

Viesti Kirjoittaja Pablo Honey »

Kyselinpä tuossa taas yhdestä edullisesta 156 V6 yksilöstä. Muuten vaikuttaisi hyvältä, mutta myyjä kertoili, että kylmäkäynnistyksen kanssa on ollut pieniä ongelmia. Auto kuulemma kuullostaa hetken aikaa lähinnä vanhalta kuorma-autolta, ikään kuin se aloittaisi 4:llä pytyllä, ja hetken päästä viides ja kuudeskin alkaisi toimia. Sen jälkeen käynnissä ei ole enää ongelmia saman päivän aikana.

Kuullostaako vakavaltakin?
Viimeksi muokannut Pablo Honey, 14 Syys 2005, 12:07. Yhteensä muokattu 2 kertaa.

Avatar
Epezi
Viestit: 7510
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, 33 P4, Sprint, 916 spider, Maserati 430, Lancia Thema 8.32, Opel Ampera, Ampera-e, VW Tiguan, VW Golf GTE
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Epezi »

Kuulostaa joltain elektoroniikka vialta, viisaammat kertokoot lisää :roll:

jokihai
Viestit: 67
Liittynyt: 13 Huhti 2005, 07:46
Paikkakunta: Hollola
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jokihai »

Uskaltaisin väittää, että tuo ongelma häviää vaihtamalla tulpat. Riippuu tietysti aika paljolti ajetuista kilometreistä. Kannattaisi ehkä käydä jossain katsomassa päästöt koneelta, se kertoo paljon enemmän jo tilanteesta :wink:

Avatar
Pablo Honey
Viestit: 662
Liittynyt: 15 Huhti 2005, 20:20
Car(s): Ex 156 2.5 V6
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Pablo Honey »

jokihai kirjoitti:Uskaltaisin väittää, että tuo ongelma häviää vaihtamalla tulpat. Riippuu tietysti aika paljolti ajetuista kilometreistä. Kannattaisi ehkä käydä jossain katsomassa päästöt koneelta, se kertoo paljon enemmän jo tilanteesta :wink:
Kuulemma tulpat on vaihdettu. Mutta bongasinpa juuri tuolta:

http://www2.helsinginsanomat.fi/extrat/ ... sp?id=1004
"Kylmäkäynnistysongelmia. Vika moottorinohjausyksikössä."

Hmm. Kuullostaako kenestäkään yhtään tutummalta?

Avatar
KJS
Viestit: 4704
Liittynyt: 03 Tammi 2004, 18:55
Car(s): 1.3 TC, 1.6 TC, 1.6 dCi, 2.2 TDCi, 3.0 JTDm
Paikkakunta: Nokia

Viesti Kirjoittaja KJS »

Viallinen ilmi voi myös aiheuttaa tuollaista ongelmaa. Sähkötesti saattaisi paljastaa jotakin.
Alfaholismia vuodesta 2001

jokihai
Viestit: 67
Liittynyt: 13 Huhti 2005, 07:46
Paikkakunta: Hollola
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jokihai »

Luetuttaa vikakoodit ja sitten myös päästötsekkaukset. Eiköhän sieltä jo ala jotain paljastua.

Avatar
Pablo Honey
Viestit: 662
Liittynyt: 15 Huhti 2005, 20:20
Car(s): Ex 156 2.5 V6
Paikkakunta: Tampere

Taas uusi Alfisti esittäytyy

Viesti Kirjoittaja Pablo Honey »

Tulipa sitten joka tapauksessa ostettua tuo yksilö. Vielä ei ole ollut ongelmia käynnistyksen kanssa. Saapa nähdä sitten kun autoa seisottaa vähän pidemmän aikaa (toistaiseksi on kaasujalkaa sen verran kutitellut, ettei yhtä yötä enempää ole Alfa saanut olla rauhassa...) ;)

Rekisteröintikatsastus meni kohtuullisesti. Iskarit, jarrut ja päästöt olivat kunnossa ja alustakin näytti siistiltä, mutta tietenkin etuylätukivarren pallonivelestä piti löytyä väljää. Jotain tuollaista vähän pelkäsinkin. Onneksi on kohtuuhintainen ja helppotöinen osa vaihtaa.

Hieno auto tuo on ajaa, ei siitä mihinkään pääse vieläkään. Toivottavasti myös ylimääräiset kustannukset jäisivät edes seuraavaan katsastukseen saakka tuohon tukivarteen... Toistaiseksi olen äärimmäisen tyytyväinen Alfan omistaja! ;)

Avatar
Ciancarlo
Viestit: 1969
Liittynyt: 28 Loka 2004, 14:54
Car(s): La macchina: senza macchina...
La moto: Duca 1199S Panigale
Paikkakunta: Hki

Viesti Kirjoittaja Ciancarlo »

Sillä tavalla! Onnittelut hienon auton johdosta + tervetuloa "klubiin".

:-D


Terv. CC.
Alfa Romeo - Una macchina vera dell'autista!

Avatar
Maunu
Viestit: 3499
Liittynyt: 12 Kesä 2003, 05:27
Car(s): Stelvio 2,2 JTDM 210hv 2018, 159 2.4 JTDm Q4 SW 2008, Subaru Forester 2.0X 2006, Peugeot E-2008 2024
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja Maunu »

Ainakin mun V6:nen tökkii vähän kylmäkäynnistyksessä, jos on kostea keli ja auto on seissyt yli päivän. Vikaa en ole mistään löytänyt, mutta eipä tuo juurikaan ole haitannut menoa kun vain pari kertaa polkaisee kaasua niin kyllä se siitä herää :crazyeyes:

Niin ja onnittelut tietysti uudelle Alfan omistajalle. Toivottavasti saat paljon huolettomia kilometrejä.
Myydään 159 2.4 JTDm sw 2007 osia.

Avatar
Wile E. Coyote
Viestit: 4143
Liittynyt: 23 Kesä 2003, 07:24
Car(s): GTV V6 TB 1996
käyttöauto:turbo traktori
156 V6 Q2 2000
"in memoriam"
Paikkakunta: Kuusankoski

Viesti Kirjoittaja Wile E. Coyote »

Mulla tökkii käynnistys lähinnä kuumina kesäpäivinä kun kone on oikeasti kylmä, mutta varmaan boxi luulee ajolämpöiseksi? Pitää pyörittää 2-3sek normaalin 1 sijaan. Ja sitten käy hieman hakien muutaman sekunnin ja tasaantuu. Hurja "vika" :wink:

Onko muilla samaa "ominaisuutta"
Ayrton Senna da Silva forever

Avatar
Pablo Honey
Viestit: 662
Liittynyt: 15 Huhti 2005, 20:20
Car(s): Ex 156 2.5 V6
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Pablo Honey »

Kiitokset onnitteluista!

Huolettomia kilometrejä minäkin toivoisin. Viimeiset pari tuhatta ovat lähes sellaisia olleetkin. Tosin akku loppui Tukholma-Turku-lautan check-inissä ja auto piti työntää käyntiin... :oops: No, sen jälkeen on toiminut taas hyvin. Taitaa olla vielä originaaliakku tuossa, täytynee vaihtaa.

Avautuakin täytyy. Menin hädissäni rekisteröintikatsastuksessa ottamaan lyhyet kilvet, kun sellaiset suurimmassa osassa suomalaisista Alfoista taitaa muutenkin olla, ja sopivathan ne tuohon eteen pitkiä paremmin. No kotona huomasin, että Saksassa etupuskuriin olikin jo tehty varsinaisen kilpipaikan yli komeat reiät saksalaista pidempää kilpeä varten. Jäävät rumasti näkyviin, kun siihen kiinnittää tuollaisen lyhyen kilven. No, täytyy keksiä joku millä peittää ne - tai sitten vaihtaa vielä pitkiin eurokilpiin...

Vieläkään ei ole erityisiä käynnistymisongelmia esiintynyt, tosin jokseenkin jähmeältä tuo kyllä kylmänä vaikuttaa. Mutta kyllä se meno minullakin aamuisin tökkii, joten täytyy sitä autoakin ymmärtää... ;)

Avatar
Pablo Honey
Viestit: 662
Liittynyt: 15 Huhti 2005, 20:20
Car(s): Ex 156 2.5 V6
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Pablo Honey »

DA:lla tuossa pyörähdin hieman lohkolämmittimen asennus- ja muita kustannuksia kyselemässä, ja huoltomies siellä suositteli kaasuläppäkotelon vaihtoa lääkkeeksi tuohon kylmäkäynnistysongelmaan. Kaikki varmaan jo tietävätkin kyseisen mokkulan hinnan (reilu 700e), joten ei kiitos! :)

Foorumia selatessani rupesi sitten kiinnostamaan tuo kaasuläppäkotelon tee-se-itse-puhdistus. Hieman vain pelottaa, että tällainen puukäsi saa jotain rikki... Oletkos Maunu sitä kokeillut?

Niin ja jos kyse tosiaan on ECU:n softan ominaisuudesta, niinkuin täällä on myös uumoiltu, lienee puhdistusoperaatiokin aika turha...

V6
Viestit: 5200
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 22:29
Car(s): -
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja V6 »

tuohon käynnistymiseen tuskin saa apua kaasuläpän putsauksella eikä se taida tuohon kylmänuhaisuuteenkaan auttaa. Huvikseen läppää ei kannata putsailla voipi mennä rikki :wink: Ilmi voisi vaikuttaa tuohon nuhaan eikös se mittaile ilmanlämpöäkin, mulla se ainakin vaikutti kuuman koneen nuhaan,jota esiintyi ekat sadat metrit startin jälkeen :mrgreen:
Mediocrity is a sin
Kuvat
155 8V 92>155 16V 96>156 V6 98>156 V6 02>Helkama

Avatar
Maunu
Viestit: 3499
Liittynyt: 12 Kesä 2003, 05:27
Car(s): Stelvio 2,2 JTDM 210hv 2018, 159 2.4 JTDm Q4 SW 2008, Subaru Forester 2.0X 2006, Peugeot E-2008 2024
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja Maunu »

Onhan tuo läppä tullut putsattua muutama kerta vuodessa. Rikki sitä ei oikein voi saada kuin tiputtamalla käsistään. Tietysti järkeä tarvii käyttää kun crc:tä ym ruiskii. Yleensä prosessi poistaa kaasuttelun ja tyhjäkäynnin ongelmia, ei vaikutusta käynnistykseen.

Akun tyhjenemisen seurauksena ecu on varmaankin aivan sekaisin, joten suosittelen resetoimaan sen.

Tietysti vaihda ihmeessä ainakin ilmanputsari. Itse ainakin kauhistelin Italiasta tuomani Subarun mustaakin mustempaa putsaria. :crazyeyes:
Myydään 159 2.4 JTDm sw 2007 osia.

V6
Viestit: 5200
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 22:29
Car(s): -
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja V6 »

Maunu kirjoitti:Onhan tuo läppä tullut putsattua muutama kerta vuodessa. Rikki sitä ei oikein voi saada kuin tiputtamalla käsistään. Tietysti järkeä tarvii käyttää kun crc:tä ym ruiskii. Yleensä prosessi poistaa kaasuttelun ja tyhjäkäynnin ongelmia, ei vaikutusta käynnistykseen.
:
no kyllä tuolla 156.netin puolella "hullut" engelsmannit on niitä rikki saanu, en tiedä miten on sitten murjottu, väittivät että tuo vaijeriton kaasuläppä olisi muka herkkä hajoamaan? no itse olen putsaillut tuota n 5-7 kertaa ja vielä toimii.
Mediocrity is a sin
Kuvat
155 8V 92>155 16V 96>156 V6 98>156 V6 02>Helkama

Avatar
Pablo Honey
Viestit: 662
Liittynyt: 15 Huhti 2005, 20:20
Car(s): Ex 156 2.5 V6
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Pablo Honey »

Tarkennettakoon vielä, että auto siis käynnistyy sinällään aina hyvin, ei tarvitse käynnistysmoottoria normaalia enempää jurnuttaa. Käynnistyksen jälkeen vain tyhjäkäynti tökkii ensimmäisen minuutin ajan, kunnes asettuu. Eikä kone meinaa vastata kaasupolkimen painalluksiinkaan. Ja tämä siis vain jos auto on seissyt sellaiset yli 12 tuntia. Lämpimänä kone toimii hienosti, eikä mitään tehovajeita ole millään kierrosalueilla.

Tyhjäkäynnin vaeltelua ei esiinny vapaalla rullatessa, niin kuin monilla täällä.

Nämä Maunun ohjeet ECU:n resetointiin ja kaasuläpän kalibrointiin pitänevät paikkansa?

Ilmansuodatin "pitäisi" olla vaihdettu viime huollon yhteydessä, mutta pitänee sekin vielä tarkistaa.

Avatar
mattijus
Viestit: 5266
Liittynyt: 30 Joulu 2004, 16:25
Car(s): harmaa tojota
sininen mersu
Paikkakunta: Kalukylä

Viesti Kirjoittaja mattijus »

Kysyn tyhmiä kun en viisas ole:

Lyötkö auton saman tien käyntiin vai pidätkö virtoja päällä - kunnes mittariston varoitusvalot sammuvat - tämän jälkeen käyntiin?

Tuo 2.0TS ainakin pyörittää bensapumppua jonkin aikaa kun virrat laittaa päälle.
VMP

Avatar
Pablo Honey
Viestit: 662
Liittynyt: 15 Huhti 2005, 20:20
Car(s): Ex 156 2.5 V6
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Pablo Honey »

mattijus kirjoitti: Lyötkö auton saman tien käyntiin vai pidätkö virtoja päällä - kunnes mittariston varoitusvalot sammuvat - tämän jälkeen käyntiin?
Olen tehnyt oikeastaan molempia, mutta en ole kiinnittänyt asiaan mitään erityistä huomiota. Pitääpä tuotakin kokeilla, josko sillä olisi mitään vaikutusta...

Avatar
Carlos
Viestit: 1932
Liittynyt: 06 Syys 2004, 17:06
Car(s): 164 TS -89,
164 Super 3.0 -93,
164 Super 3.0 -94,
164 Super 3.0 -96,
164 Q4 -94,
Mazda 2 SPORT!
Nissan X-Trail
Vespa 50 Special -74
Vespa 50 Primavera -15
Paikkakunta: Mankkaa,Kiimajärvi

Re: Taas uusi Alfisti esittäytyy

Viesti Kirjoittaja Carlos »

Pablo Honey kirjoitti:Tulipa sitten joka tapauksessa ostettua tuo..
Tais V6 viedä sytämmen :wink:

Avatar
Pablo Honey
Viestit: 662
Liittynyt: 15 Huhti 2005, 20:20
Car(s): Ex 156 2.5 V6
Paikkakunta: Tampere

Re: Taas uusi Alfisti esittäytyy

Viesti Kirjoittaja Pablo Honey »

Carlos kirjoitti:Tais V6 viedä sytämmen :wink:
Jep, siinä pikkuviat unohtuu, kun painaa tallan pohjaan ja V6 murahtaa... :)

Avatar
Pablo Honey
Viestit: 662
Liittynyt: 15 Huhti 2005, 20:20
Car(s): Ex 156 2.5 V6
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Pablo Honey »

Pablo Honey kirjoitti:
mattijus kirjoitti: Lyötkö auton saman tien käyntiin vai pidätkö virtoja päällä - kunnes mittariston varoitusvalot sammuvat - tämän jälkeen käyntiin?
Olen tehnyt oikeastaan molempia, mutta en ole kiinnittänyt asiaan mitään erityistä huomiota. Pitääpä tuotakin kokeilla, josko sillä olisi mitään vaikutusta...
Niin, virtojen päällä pitäminen ei näyttänyt vaikuttavan käytökseen. Ensimmäinen minuutti oli joka tapauksessa nihkeä.

Alleggerita
Viestit: 37
Liittynyt: 13 Loka 2004, 02:17
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja Alleggerita »

Omassa V6:ssa kylmän koneen tyhjäkäyntikierrokset on ehkä ensimmäisen minuutin ajan aika korkeat, olisko siinä 1400 tietämissä. Sitten kierrokset laskee johonkin 1000:een ja kun tätä on pyöritelty toinen minuutti, niin moottorin ohjaus laskee kierrokset normaaliin tyhjäkäyntiin. Noin tuon kai pitäisikin toimia enkä ole huomannut mitään nihkeyttä missään vaiheessa liikkeelle lähdettäessä.

Tuleepa vaan mieleen että voisiko sulla olla tuon moottorin ohjausyksikön softassa jotain vialla? Tietääkö kukaan voiko se ylipäätään mennä sekaisin tai että onko siellä esim. eri maita varten erilaisia ohjelmia ilmaston ja polttoaineiden erilaisuuden (?) takia?

Avatar
Pablo Honey
Viestit: 662
Liittynyt: 15 Huhti 2005, 20:20
Car(s): Ex 156 2.5 V6
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Pablo Honey »

Sain uuden diagnoosin (valistuneen arvauksen) ongelmaan: polttoaine pääsee seistessä valumaan takaisin tankkia kohti ja järjestelmään jää ilmaa. Tämä selittäisi kyllä sen, miksi auto kakoo sitä pahemmin, mitä kauemmin se seisoo, eikä esim. saman päivän aikana temppuile kuin sen kerran. Se selittäisi ehkä myös sen, miksei auto meinaa reagoida edes kaasuun aluksi. Mitäs muut sanoisitte? Mikäs sen polttoaineen valumisen takaisinpäin estää?

Avatar
Rolle
Site Admin
Site Admin
Viestit: 7791
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 18:48
Car(s): 45e + GTX
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja Rolle »

Pablo Honey kirjoitti:Mikäs sen polttoaineen valumisen takaisinpäin estää?
Takaiskuventtiili?

Avatar
Pablo Honey
Viestit: 662
Liittynyt: 15 Huhti 2005, 20:20
Car(s): Ex 156 2.5 V6
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Pablo Honey »

Rolle kirjoitti:
Pablo Honey kirjoitti:Mikäs sen polttoaineen valumisen takaisinpäin estää?
Takaiskuventtiili?
Onkohan ko. venttiili bensapumpussa vai jossain erikseen?

Avatar
Pablo Honey
Viestit: 662
Liittynyt: 15 Huhti 2005, 20:20
Car(s): Ex 156 2.5 V6
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Pablo Honey »

Pablo Honey kirjoitti:Sain uuden diagnoosin (valistuneen arvauksen) ongelmaan: polttoaine pääsee seistessä valumaan takaisin tankkia kohti ja järjestelmään jää ilmaa. Tämä selittäisi kyllä sen, miksi auto kakoo sitä pahemmin, mitä kauemmin se seisoo, eikä esim. saman päivän aikana temppuile kuin sen kerran. Se selittäisi ehkä myös sen, miksei auto meinaa reagoida edes kaasuun aluksi. Mitäs muut sanoisitte? Mikäs sen polttoaineen valumisen takaisinpäin estää?
Ei, kyllä se taisi se ilmin vaihto ratkaista tämän käynnistysongelmankin. Eipä ole yskinyt enää kylmänä käynnistettäessä, eikä ole liiemmin poukkoillut ja nykinyt ensimmäisiä satoja metrejä liikkeelle lähdettäessä. Monta kärpästä siis yhdellä iskulla! :-D

Avatar
Wile E. Coyote
Viestit: 4143
Liittynyt: 23 Kesä 2003, 07:24
Car(s): GTV V6 TB 1996
käyttöauto:turbo traktori
156 V6 Q2 2000
"in memoriam"
Paikkakunta: Kuusankoski

Viesti Kirjoittaja Wile E. Coyote »

Onkohan mullakin se ilmin pirulainen "taas" (reilu vuosi sitten vaihdettu, km en muista) menossa kun aina välillä pitää sahailla normaalia pidempään. Aiemminkin valitin asiasta mutta se tuntuu tapahtuvan nyt useammin=lähes päivittäin. Mitään logiikkaa lämpöjen, kosteuksien tai seisomis ajan kanssa en pysty järkeilemään, eli en usko ainakaan takaiskuventtiilin aiheuttavan. Ja pieni mutu tuntuma että pitää vedättää enemmän kuin kutvosta normaalisti (bensapumpun paineet?). Tulpatkin vielä tuoreet ja öljyä ja bensaa piisaa. Starttikin tuntuu pirteästi pyörittävän. Välillä vaan tuntuu pyörittävän ilman mitään lupailua ja sitten yhtäkkiä päättää käynnistyä :? Päästötkin oli katsastuksessa ihan vasta kunnossa eli ei liene lambda?

Neuvokaa nyt viisaammat :( vaikkei VIELÄ paha ongelma olekaan.
Ayrton Senna da Silva forever

Avatar
dimmu
Viestit: 862
Liittynyt: 09 Touko 2006, 19:44
Paikkakunta: Nurmo

Viesti Kirjoittaja dimmu »

Onkos kenelläkään ollut semmoista ongelmaa että kun laittaa auton lohkolämppäriin ja antaa olla about puoli tuntia, niin auto käy startatessa sekunnin tai pari epämääräisesti, niinkuin pytty tai pari olisi pelistä pois?

Taas ilman lämmitystä tai lämmityksen ollessa kauemmin ominaisuutta ei muistaakseni ilmene...
Älä koskaan sano "En osaa" ennen kuin olet yrittänyt!

Avatar
Pablo Honey
Viestit: 662
Liittynyt: 15 Huhti 2005, 20:20
Car(s): Ex 156 2.5 V6
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Pablo Honey »

dimmu kirjoitti:Onkos kenelläkään ollut semmoista ongelmaa että kun laittaa auton lohkolämppäriin ja antaa olla about puoli tuntia, niin auto käy startatessa sekunnin tai pari epämääräisesti, niinkuin pytty tai pari olisi pelistä pois?

Taas ilman lämmitystä tai lämmityksen ollessa kauemmin ominaisuutta ei muistaakseni ilmene...
Joo, kyllähän tuo veden lämpötila-anturi taitaa hieman letkulämmittimestä hämääntyä. Se on aivan normaalia. Heti kun vesi pääsee vähän kiertämään järjestelmässä, tasoittuu käyntikin.

Vastaa Viestiin