166 jtd ja vaihde loorat ?

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Avatar
gtvaj
Viestit: 1323
Liittynyt: 11 Elo 2005, 12:49
Car(s): GTV ts -95, 156 Busso
Paikkakunta: Kangasala

166 jtd ja vaihde loorat ?

Viesti Kirjoittaja gtvaj »

Seuraava hankinta 166 jtd, mutta valaiskaas viisaammat, mikälaisia vaihteisto vaihtoehtoja niistä löytyy. Eli ikä haarukka joku 00-03 ja saksaan toki pitää mennä jotta oikea peli löytyy, mutta millä vaihteistolla.
Minkälaisia automaatteja ? rattivaihteet ? manuaalit nyt toki selvillä 5-6 vaihteiset mutta nuo muut vaihtoehdot.

Jonkin sortin automaatti kiinnostaisi ?

Ne jotaka tietävät, valaiska ja kokemuksiakin kaivataan :oops:
Toimii, ei toimi, toimii.... no ei toimi

Avatar
HR
Viestit: 783
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:32
Car(s): 147 1.6 TS
Mondeo 2.0 TDCi
Paikkakunta: Kempele

Viesti Kirjoittaja HR »

Ei ole dieseliä ollut mutta 166:ssa on viisisylinteristä 2.4JTD:tä ollut:
- Ennen faceliftiä 10 ventiilisenä 6 pykäläisellä manuaalilla
- Faceliftin jälkeen 10 ja 20 ventiilisenä sekä 6 pykäläisellä manuaalilla että 20 ventiilistä myös 5 pykäläisellä Sportronic automaatilla.

Rattivaihteita ei ole ollut ja Sportronicista löytyy tavallisen vaihtamisprofiilin lisäksi sport asento ja lisäksi vaihteita voi vaihtaa myös vaihdekepistä oman mielen mukaan. Sportronic on selvästi toiminnaltaan automaatti myös käsin vaihdettaessa ja jouheva käyttö edellyttää kaasujalan ja vaihdekäden toimimisen synkronissa pois oppimista.

http://www.alfaromeo166club.nl/Brochure ... lfa166.htm

BB
Viestit: 164
Liittynyt: 16 Kesä 2004, 06:50

Viesti Kirjoittaja BB »

Onko muuten tosiaan diisselin yhteydessä 5-vaihteinen sportronic? Eiks bensakoneissa ollu vaan 4-vaihteiset?

Avatar
HR
Viestit: 783
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:32
Car(s): 147 1.6 TS
Mondeo 2.0 TDCi
Paikkakunta: Kempele

Viesti Kirjoittaja HR »

Ittelläni on 4 vaihteinen automaatti ja uudemmissa 166:ssa on nähtävästikkin tuo 5 vaihteinen.

EDIT: siis automaatin pykälien määrä olisi yhteydessä faceliftiin ei moottoriin.

Avatar
JTD
Viestit: 584
Liittynyt: 26 Elo 2003, 06:30
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja JTD »

Tomaatti sopii auton luonteeseen.

Nimim. manuaali
159 2.0 JTDm, GT JTD, 156 2.5 V6

AAW
Viestit: 1036
Liittynyt: 08 Loka 2003, 18:31
Car(s): Stelvio Veloce Tbi
159 JTS
QP V8 Evo
75 2.0 TC
ex.159 Tbi & 159 2.0 JTD, 2x156 TS, GTV V6, 166 JTDm, Stelvio JTD
Paikkakunta: Billnäs

Viesti Kirjoittaja AAW »

JTD sportronic on 5 vaihteinen. Ja sopii muuten kuin nenä päähän.

Avatar
gtvaj
Viestit: 1323
Liittynyt: 11 Elo 2005, 12:49
Car(s): GTV ts -95, 156 Busso
Paikkakunta: Kangasala

Viesti Kirjoittaja gtvaj »

Eli oikea valinta automaattia halajavalle on siis -03 faceliftattu 20v 2.4jtd 5 vaihteisella sporttronicilla ????
Ja jos menee liian kalliiksi niin 00-03 mallin 6 lovinen manuaali ? vai onko se 4 vaihteinen sportronickin soiva peli ?
Toimii, ei toimi, toimii.... no ei toimi

Avatar
HR
Viestit: 783
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:32
Car(s): 147 1.6 TS
Mondeo 2.0 TDCi
Paikkakunta: Kempele

Viesti Kirjoittaja HR »

Bensakoneen kokemusten perusteella sanoisin että autoon joka kokonaisvälitykset on tehty suurta huippunopeutta silmälläpitäen on neljä vaihdetta hieman liian vähän. Ykkönen on tavallaan kompromissi jolla on saatu aikaan riittävän ripeät lähdöt mutta kuitenkin se on vaihteena sen verran pitkä että maantienopeuksissa on myös vaihteita mistä valita ja näin on ohituskiihtyvyys saatu pitkistä kokonaisvälityksistä huolimatta hyväksi. Siis nelivaihteisella tomaatilla varustettu kolmelitrainen V6 ei ole liikennevaloista lähtiessä mikään raketti. Toisaalta samallisella V6:lla ajamani 6 vaihteinen manuaali, niin 6 vaihdetta tässä yhteydessä tuntui vähän liioittelulta, kun joka tilanteessa oli useita vaihteita mistä valita tilanteeseen sopiva. Ei niistä ylimääräisistä vaihteista toki haittaakaan ollut.

Viisipykäläinen automaatti on varmastikkin paras vaihtoehto sekä kolmilitraisen V6:n kohdalla ja varmaankin JTD:nkin suhteen. Eli joko viisivaihteinen automaatti ja jos ei sitä niin sitten miettimään arvostaako kiihtyvyyttä kaupunkinopeuksissa vai automaatin helppoutta, nelipykäläinen Sportronic on kyllä sekin mukava peli. No henkilökohtaista kokemusta JTD:stä ei minulla ole joten tämä on nyt vähän toisen käden tietoa.

Tuntuu oudolta muuten suositella automaattia Alfan vaihteistoksi mutta jotenkin se 166:n kohdalla tuntuu sopivalta valinnalta, 166:n luonne on vaan sellainen.

JKE
Viestit: 6
Liittynyt: 12 Marras 2007, 16:20
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja JKE »

Manuaalin ja automaattivaihteisen kulutusero on faceliftin jälkeisessä 2.4 JTD:ssä ainakin tehtaan ilmoittamien arvojen perusteella omituisen iso. Muistaakseni luokkaa 7.3 l/100 km vs noin 9 l/100 km. Pian ainakin vero määräytyy tämän mukaan. Mitenhän käy arkiajossa eli onko automaatti erityisen huono vain standardin mukaisessa kulutuskokeessa?

Vastaavia eroja on joillakin muillakin merkeillä, esim. Saabilla. Kuitenkin poikkeuksiakin on, Lexus IS250 kuluttaisi automaattina jopa vähemmän.

Avatar
gtvaj
Viestit: 1323
Liittynyt: 11 Elo 2005, 12:49
Car(s): GTV ts -95, 156 Busso
Paikkakunta: Kangasala

Viesti Kirjoittaja gtvaj »

samaa voin sanoa passatin 131hv dieselistä, oli 6vaihteinen ja samanlainen autio triptronicilla, automaatti vei vähemmän soppaa :shock:
johtuen ilmeisesti ajon luonteesta, eli matka ajoa jolloin automaatti on tarkempi kuin manuaali. Siihen kokemukseen nähden tuo 166 ero on aikas huikea.

No pitää zuumailla mitä löytyy, faclifattu on ainakin huomattavasti paremman näköinen mutta hintaa kertyy heti ainakin 5 tonnia lisää.
Vanhemmallakin toki pärjäisi, vielä kun itse joutuu autoilukulunsa maksamaan :twisted:
Toimii, ei toimi, toimii.... no ei toimi

AAW
Viestit: 1036
Liittynyt: 08 Loka 2003, 18:31
Car(s): Stelvio Veloce Tbi
159 JTS
QP V8 Evo
75 2.0 TC
ex.159 Tbi & 159 2.0 JTD, 2x156 TS, GTV V6, 166 JTDm, Stelvio JTD
Paikkakunta: Billnäs

Viesti Kirjoittaja AAW »

Sportronicin kulutus:

Maantieajoa Porvoo Lappi 6,2 l/100km kahdella aikuisella ja matkatavaroilla.
Sekalaista ajoa pk-seutu 7,6 l/100km
Puhdasta kaupunkiajoa tankillisella en ole koskaan ajanut. Tankillisella pääsee n. 900 - 1100 km.

Ja nämä luvut ovat pumpulla mitattuja. Keskinopeudella 150 km/h kulutus pysyy noin 7 l/100km pinnassa, vauhti vaihteli 60 - 214 km/h ja matka n. 300km.

Avatar
Satakuusnelonen
Viestit: 1820
Liittynyt: 10 Maalis 2006, 09:13
Car(s): 75 TS Serie Numerata, Giulietta 2.0TC, 164 TS FL, 164 QV
Paikkakunta: Pirkkala

Viesti Kirjoittaja Satakuusnelonen »

^^ Volkkari on laittanut uusiin city maastureihin "kaksoisvaihdelaatikon" joka pitää vedon koko ajan päällä. Koneen ei tarvitse enään käydä ylimääräisiä kierroksia vaihdettaessa, sillä kaksoislaatikon ansiosta siellä on aina jommassa kummassa vaihde päällä.

Tämä oli taas sitten Esson baari juttuja...

Avatar
R@gdoll
Viestit: 322
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 10:10
Paikkakunta: Oulunseutu

Viesti Kirjoittaja R@gdoll »

Onkos kellään hajua tuon faceliftin laatikon kestävyydestä? Wikipedian mukaan tuo viisivaihteinen olisi Aisinin tekemä, AW 50-5ECT-i. Ajovalo.netin mukaan samaa laatikkoa olisi käytössä GM:n vehkeissä, Daewoossa, Opelissa, Renussa (ei gm), Saabissa...

Volvoissa näyttäs olevan samanmerkkinen, mutta hieman eri mallimerkinnällä oleva automaatti. Niiden kestosta en ole kuullut ainakaan mitään positiivistä. :?

Hieman diesel-automaattia tekisi mieli seuraavaksi autoksi, mutta Alfalla tuo FL 166 näyttäs oleva ainoa vaihtoehto.

Mahtaa konehuone olla kohtuullisen täynnä (ja kevyt) poikittain olevasta viisipyttyisestä ja automaattilodjusta... :roll: (=huollot helppoja ja halpoja)
Kuva

AAW
Viestit: 1036
Liittynyt: 08 Loka 2003, 18:31
Car(s): Stelvio Veloce Tbi
159 JTS
QP V8 Evo
75 2.0 TC
ex.159 Tbi & 159 2.0 JTD, 2x156 TS, GTV V6, 166 JTDm, Stelvio JTD
Paikkakunta: Billnäs

Viesti Kirjoittaja AAW »

R@gdoll kirjoitti:Onkos kellään hajua tuon faceliftin laatikon kestävyydestä? Wikipedian mukaan tuo viisivaihteinen olisi Aisinin tekemä, AW 50-5ECT-i. Ajovalo.netin mukaan samaa laatikkoa olisi käytössä GM:n vehkeissä, Daewoossa, Opelissa, Renussa (ei gm), Saabissa...

Volvoissa näyttäs olevan samanmerkkinen, mutta hieman eri mallimerkinnällä oleva automaatti. Niiden kestosta en ole kuullut ainakaan mitään positiivistä. :?

Hieman diesel-automaattia tekisi mieli seuraavaksi autoksi, mutta Alfalla tuo FL 166 näyttäs oleva ainoa vaihtoehto.

Mahtaa konehuone olla kohtuullisen täynnä (ja kevyt) poikittain olevasta viisipyttyisestä ja automaattilodjusta... :roll: (=huollot helppoja ja halpoja)
Laatikko kestänyt hyvin, samaa ei voinut sanoa koneesta :roll:

Laatikon öljyt olivat kuulemma täysin mustat kun kone vaihdettiin ja siinä sivussa laatikkoöljyt. Öljyt ei ole tarkoitus vaihtaa koskaan mutta ilmeisesti kannattanee vaihtaa noin 100 tkm välin.
Kokonaispakettiin olen ollut erittäin tyytyväinen jos unohtaa koneen täystuhon, mielestäni laatikko istuu kun nappi silmään koneen ja auton luonteeseen.

AAW
Viestit: 1036
Liittynyt: 08 Loka 2003, 18:31
Car(s): Stelvio Veloce Tbi
159 JTS
QP V8 Evo
75 2.0 TC
ex.159 Tbi & 159 2.0 JTD, 2x156 TS, GTV V6, 166 JTDm, Stelvio JTD
Paikkakunta: Billnäs

Viesti Kirjoittaja AAW »

Ja kone ei ole kevyt ja pieni, ja kyllä konehuone on tilava jos olet vajaakasvuinen nuken kokoisilla käsillä. Ja huollot on halvimmasta päästä kun suodattimia on muistaakseni 7kpl ja niitä vaihdetaan kaikki 20 tkm välin.

Avatar
R@gdoll
Viestit: 322
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 10:10
Paikkakunta: Oulunseutu

Viesti Kirjoittaja R@gdoll »

AAW kirjoitti:...Laatikko kestänyt hyvin, samaa ei voinut sanoa koneesta :roll: ...
Jaa, mikäs siinä myllyssä kilahti... remmi?

Voihan se olla, että meikäläisen seuraavassa autossa kone on pitkittäin (ja ketjulla).
Kuva

AAW
Viestit: 1036
Liittynyt: 08 Loka 2003, 18:31
Car(s): Stelvio Veloce Tbi
159 JTS
QP V8 Evo
75 2.0 TC
ex.159 Tbi & 159 2.0 JTD, 2x156 TS, GTV V6, 166 JTDm, Stelvio JTD
Paikkakunta: Billnäs

Viesti Kirjoittaja AAW »

R@gdoll kirjoitti:
AAW kirjoitti:...Laatikko kestänyt hyvin, samaa ei voinut sanoa koneesta :roll: ...
Jaa, mikäs siinä myllyssä kilahti... remmi?

Voihan se olla, että meikäläisen seuraavassa autossa kone on pitkittäin (ja ketjulla).
Kampiakseli plus jakopää.

Avatar
alfa 156 v6
Viestit: 5375
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 17:02
Car(s): Käyttis: Ampera, X5
harrasteet: Spider 2000, QP V 4.7S + 3200 GTA + Integrale 16v + 75 3.0 V6
Paikkakunta: Keuruu

Viesti Kirjoittaja alfa 156 v6 »

R@gdoll kirjoitti:Voihan se olla, että meikäläisen seuraavassa autossa kone on pitkittäin (ja ketjulla).
75 TS? :P

Vastaa Viestiin