Etuovien aukaisunapit jäätyy pohjaan 156:ssa

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Avatar
RockinTetsi
Viestit: 156
Liittynyt: 27 Syys 2007, 22:49
Paikkakunta: Nokia

Etuovien aukaisunapit jäätyy pohjaan 156:ssa

Viesti Kirjoittaja RockinTetsi »

Eli kun auto on ollut lämmityksessä (sisätilanlämmitin) mitään ongelmaa ei luonnollisesti ole, mutta jos ulkona on vain parikin astetta pakkasta ja autoon yrittää sisälle uudestaan parin tunnin kuluttua, niin avaus napit jäätyvät pohjaan ovea aukaistaessa.

Vikahan on varsin V****mainen, kun ovet eivät enään mene kiinni, koska aukaisunappi on pohjassa :lol: .

Tämä tuskin on vain tämän yksilön "ominaisuus"!??! :roll:

Lukkosulaa olen yrittänyt sinne suoltaa ties kuinka ja paljon mutta minkäänlaista apua siitä ei ole kuin hetkellisesti (oikeastaan apua on vain siksi aikaa että napin saa vaivoin takasin ylös).

Jos jollakulla on kokemusta samaisesta harmista ja siihen on jonkun apukeinon kesinyt, niin kuuntelen mielelläni.

Avatar
Hesem
Viestit: 521
Liittynyt: 15 Heinä 2003, 02:48
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Hesem »

Jos kokeilis saada ne napit kunnolla kuivaksi ja öljyäis sitten jollain muulla kuin lukkosulalla, esim aseöljyllä tms.

Avatar
Vode
Viestit: 883
Liittynyt: 28 Joulu 2004, 01:13
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Vode »

Lukkosula on yleensä aika huono voitelemaan ja pitämään myös sulana. Ennen pakkasia kannattaa tosiaan öljytä lukot kunnon lukkoöljyllä ja jos vahinko on jo tapahtunut niin sitten viedä lämpöseen ja öljytä. Ainakaan omassa ei jäänyt napit pohjaan koskaan.

JKE
Viestit: 6
Liittynyt: 12 Marras 2007, 16:20
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja JKE »

Ainakin kolmen sulamis-jäätymissyklin eli muutaman viikon ajan on toiminut tämä konsti: Ajoin auton jyrkkään mäkeen poikittain niin, että voideltava ovi oli ylämäen puolella. Pistin ilmastointiteippiä pätkän kahvaan niin, että se esti lukkosylinteriltä valuvan öljyn leviämisen ovipeltiin. Sitten annostelin sopivan määrän öljyä spray-pullosta lukkosylinterin ja kahvarungon väliin.

Aiemmat yritykset tasamaalla eivät ilmeisesti voidelleet oikeaa paikkaa.

Avatar
Keltsi
Viestit: 1842
Liittynyt: 14 Kesä 2004, 21:33
Car(s): 155 Q4, 156 2.4 JTD 10V, 156 GTA, 164 TB, 1666 3.0, B5 Qt
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja Keltsi »

Kesällä kotelosuojauksen yhteydessä tuli purettua etuovien kahvat jotta ne nappuloiden ympäristöt sai kunnolla puhtaaksi. Samalla voitelin nappien pintaa pyyhkivät tiivisteet. Tämä ei kuiteenkaan auttanut, vaan kosteiden kelien jälkeen tuleva pakkanen aiheuttaa edelleen painonapin jumittamisen.

Jokin silikoonipohjainen voiteluaine voisi olla kovasana, mutta tällaisen käyttö edellyyttää melkeimpä kahvan irroittamisen. Maalipinnalle kun ei kannata mitään silikonipohjaista roiskia...

Itselläni ongelman muodostaa lähes poikkeuksetta apumiehen puoleinen painike, se kun on paljon vähemmällä käytöllä. Sen napin saa muuten vedettyä takaisin ylös Abloyn Classic-avaimella, ei vaan pidä koittaa vetää nappia ylös siitä ohuesta alumiinista siinä napin päällä.
"No smoke => no power => no hope"

Avatar
MP
Viestit: 780
Liittynyt: 11 Maalis 2003, 13:01
Car(s): Accord :-(. ex-Alfat: 156TS, 156V6, 166TS

CBR1000RR Fireblade, Lynx Rave 600 etec
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja MP »

Tuo on 156-kuskille pakollinen talvella - sillä on hyvä lämmittää nappia

http://www.zippo.fi/zippoblu_pics.htm :wink:
MP

Avatar
Alfetta&156
Viestit: 205
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 15:15
Car(s): 156/166/ALFETTA 2.0

Viesti Kirjoittaja Alfetta&156 »

Taitaa näissä olla kyllä näitä yksilöeroja. Kuudessa vuodessa on tullut ajettua 156:lla 140 tkm, eikä lukkojen jäätymistä ole ollut kertaakaan..

Vanhemmissa Alfoissani taasen on ollut sitäkin enemmän lukkohauskaa.

Pepperoni
Viestit: 925
Liittynyt: 11 Maalis 2003, 10:58
Car(s): Alfa Romeo Giulia Super -19
Fiat Tipo Cross -21
Paikkakunta: Tuusula

Viesti Kirjoittaja Pepperoni »

Yksilöeroja tosiaan taitaa olla. Omassani ei ole varsinaisesti jäätynyt koskaan, mutta nappi jää joskus avatessa pohjaan jos on hiljattain pesty ja tulee pakkasia. Se pomppaa ylös kun työntää auton avaimen lukkopesään ja ihan kevyesti sillä kääntää/vetää. Yritin minäkin sitä jollain ruiskuvaseliinilla joskus voidella, mutta ei se juuri siitä muuttunut. En ole tuosta kärsinyt.

Avatar
>>Kaitsu
Viestit: 556
Liittynyt: 12 Marras 2006, 09:43
Paikkakunta: Littoinen

Viesti Kirjoittaja >>Kaitsu »

Mulla jumittuu 2004:ssa faceliftissä pelkääjän puolen nuppi pohjaan aina välillä. Kuskin puolella ei mitään ongelmaa. Öljyäminen auttaa hetkeksi, mutta jonkin ajan kuluttua jää taas pohjaan. Pakkanen ei tunnu vaikuttavan asiaan, sillä ilmiö esiintyi myös kesällä. Sitä kun vaan peukalolla painelee niin joskus se ponnahtaa itsekseen takaisin. Jos ei niin avaimella sen saa viimeistään ronklattua takaisin ylös.

V6
Viestit: 5200
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 22:29
Car(s): -
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja V6 »

sen napin sovitus on niin tiukka että se voi jäädä pohjaan ilman pakkasiakin, nappien voitelu/puhdistus esim aseöljyllä, eli ne paskat pitää saa sieltä välistä kaikki pois
Mediocrity is a sin
Kuvat
155 8V 92>155 16V 96>156 V6 98>156 V6 02>Helkama

Avatar
Bisci
Viestit: 511
Liittynyt: 02 Elo 2007, 00:05
Car(s): V60 AWD,
OIIIIIIIO ja
TVR S
Paikkakunta: Savicity

Viesti Kirjoittaja Bisci »

Laiskana miehenä tungin ensijumituksen jälkeen LPS sprayt ja räpläsin vähän aikaa, ja taas mentiin. Pitänee uusia käsittely hetken kuluttua.

Entäs miten joukkiot ovat voidelleet pa-tankin läpän? Sen jäädyttäminen tuntuu olevan pakkasukolle mieluista puuhaa. Naureskelee sitten pilven päällä kun yritän availla tankilla. Ei oikein irtoa edes takaboksin tampoonin narusta vetämällä. :evil:
Ne jotka puhuu ei tiedä, ne jotka tietää ei puhu.
K.Rosberg

Avatar
MP
Viestit: 780
Liittynyt: 11 Maalis 2003, 13:01
Car(s): Accord :-(. ex-Alfat: 156TS, 156V6, 166TS

CBR1000RR Fireblade, Lynx Rave 600 etec
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja MP »

Minä käsittellin CRC:llä 156sessa sen lukko-osan ja siinä olevan reiän, jotka tuppaa jäätymään. Painoin sormella lukossa olevan tapin sisään Räpäläsin eestaas) ja perään CRCtä. Ainakin mulla auttoi. Lukkoöljy tms. ajanee saman asian. Samaa taktiikkaa oon soveltanu 166seen bensaluukun lukkoon. Muutaman viikon välein ku voitelee niin ei jäädy niin helposti.
MP

Avatar
RockinTetsi
Viestit: 156
Liittynyt: 27 Syys 2007, 22:49
Paikkakunta: Nokia

Viesti Kirjoittaja RockinTetsi »

Bisci kirjoitti:Entäs miten joukkiot ovat voidelleet pa-tankin läpän? Sen jäädyttäminen tuntuu olevan pakkasukolle mieluista puuhaa. Naureskelee sitten pilven päällä kun yritän availla tankilla. Ei oikein irtoa edes takaboksin tampoonin narusta vetämällä. :evil:
Joo samaa vikaa :-D . Mulla jäätyy se tappi, joka työntää luukun auki, kun lukko on aukaistu vivusta vetämällä. Pikkuisen rasittavaa ku tarvii olla aina joku mukana ku menee tankille. Toinen vetää vivusta ja toinen tankin luukusta. Ei ole mulla auttanut senkään rasvailu kuin hetkellissti :?

Avatar
RockinTetsi
Viestit: 156
Liittynyt: 27 Syys 2007, 22:49
Paikkakunta: Nokia

Viesti Kirjoittaja RockinTetsi »

Mutta eipä ole alfa vielä tehnyt ONNEKSI samaa kuin edellinen autoni Seat Ibiza -vm99. Talvipakkasella löin auton käyntiin, menin ulos raappaan laseja ja tempasin oven kiinni. Kun ikkunat oli raapattu niin yritin takasin autoon ja kuinkas ollakkaan, kahvat lyö tyhjää. Siinä se onnellisesti hörskytteli pihassa ja meikäpoika paniikissa renkkas kahvoja paniikissa että mitäs nyt. Kyllä naapurin setää nauratti kun meni ladaansa muina miehinä ilman mitään ongelmia. Onneksi sitten hetken jälkeen repsikan puolen takaovi alkoi toimimaan ja sieltä muijan kanssa kömmittiin lämpöseen autoon.

Avatar
KJS
Viestit: 4704
Liittynyt: 03 Tammi 2004, 18:55
Car(s): 1.3 TC, 1.6 TC, 1.6 dCi, 2.2 TDCi, 3.0 JTDm
Paikkakunta: Nokia

Viesti Kirjoittaja KJS »

RockinTetsi kirjoitti:Joo samaa vikaa :-D . Mulla jäätyy se tappi, joka työntää luukun auki, kun lukko on aukaistu vivusta vetämällä. Pikkuisen rasittavaa ku tarvii olla aina joku mukana ku menee tankille. Toinen vetää vivusta ja toinen tankin luukusta. Ei ole mulla auttanut senkään rasvailu kuin hetkellissti :?
Tähän oli joskus muistaakseni täälläkin seuraavanlainen ohje. Tankin aukaisuvivun saa teljettyä ylös CD-kotelolla. Sitten vaan tankille. Tankkauksen jälkeen korkki kiinni, sitten autoon, kotelo pois kahvan alta, auto pois mittarilta ja maksamaan. Sitten maksamasta tullessa ohimennen laittaa läpän kiinni. Tyyli ennenkaikkea. Tietysti automaattiasemalla pitää keksiä joku muu toimintatapa, kun ei tarvii käydä sisällä maksamassa.

Avatar
MP
Viestit: 780
Liittynyt: 11 Maalis 2003, 13:01
Car(s): Accord :-(. ex-Alfat: 156TS, 156V6, 166TS

CBR1000RR Fireblade, Lynx Rave 600 etec
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja MP »

Peräkontissa on pensaläpän avausnaru pensatankin puolella, joka toimii vara-aukaisijana jos esim. vaijeri menee poikki tms. Siitä voi vedellä myös ja tuurilla ainakin pitkäkätinen yltää samalla siihen läppäänki. Minusta on ihan hyvä konsti heittää mukillinen vettä siihen läpälle jos se jäätyy - huoltoasemalta yleensä saa - se sulattaa lukon ja sitte heti perään lukkosulaa tai jotain siihen lukkoon. Läppä saa jäädä auki vähäksi aikaa kunnes voi todeta ettei lukko enää jäädy.
Viimeksi muokannut MP, 05 Tammi 2008, 19:38. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
MP

PSS
Viestit: 426
Liittynyt: 15 Maalis 2006, 16:51
Car(s): 156 V6 2.5 SW Boselift 2002/06 Novitec putket KW alusta
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja PSS »

Ovien lukkonuppeihin silikoni on auttanut parhaiten, kun sitä laittaa ennen jääkelejä. Kyllä ne silti jää usein kylmällä silti puoliksi alas, saa ulos kevyesti avaimella.

V6
Viestit: 5200
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 22:29
Car(s): -
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja V6 »

kuten todettua ne napit pitää PUHDISTAA, eli aseöljyä ja rätti käteen sitten napin painelua alas ylös alas ja rätillä siitä napista ne paskat pois...
Mediocrity is a sin
Kuvat
155 8V 92>155 16V 96>156 V6 98>156 V6 02>Helkama

Avatar
Joksa
Viestit: 409
Liittynyt: 12 Syys 2006, 13:17
Paikkakunta: Hki

Viesti Kirjoittaja Joksa »


Avatar
KauGoH
Viestit: 2114
Liittynyt: 03 Syys 2005, 15:39
Car(s): 159 2.4 JTDm -07. Spider(916) 2.0TS -96 EX: 156 V6 SW -04, EX:159 2.4JTDm Q4 -09.EX: 155 Q4 -94.EX:156 V6 -99, EX: 159 Q4 -06, EX:156 1.8 TS -98
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja KauGoH »

hyväksu havaittu on myös jäätynyt nappi lyödä reilusti nyrkillä... pelaa meillä hyvin :lol: en suosittele heikkohermoisille... tosiaan öljy auttaa varmasti ennakkoon laittamalla premmin kuin tuo yllämainittu keino hädän sattuessa :oops:

Kiisseli
Viestit: 251
Liittynyt: 23 Huhti 2007, 23:55
Car(s): MB CLS
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Kiisseli »

Tänään jääty vänkärinpuolen nuppi pohjaan. Ei auttanut nyrkillä takominen. Otin avuksi butaanitohon ja sillä kuuumensin nuppia.
Johan pomppasi.
Putsasin ja rasvasin aseöljyllä seuraavaksi nupin. Tunnin päästä nuppi oli taas jumissa. Ei taida pintapuolinen putsailu auttaa mitään. Taitaa kosteus ja kökkendaali olla sen verran syvemmällä nupin juuressa, että vaatis purkamisen.
Taitaa kesä tulla onneksi kohta.

Avatar
Boxer33
Viestit: 552
Liittynyt: 06 Maalis 2003, 18:03
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Boxer33 »

Ei prkl mikä operaatio! Tuon operaation jälkeen homma pelittää varmaan viikon ja lisämausteena saa todennäköisesti helvetillisen kitinän ovipahveista aikaiseksi. Omassani ovipahvit (kertaalleen irroitettu) pitävät uskomatonta natinaa, jolle on kohta jotain tehtävä. Silikoni tuntui kyllä vähän helpottavan..
Kaikki paitsi purjehdus on turhaa!

Avatar
Pasi
Viestit: 6786
Liittynyt: 30 Tammi 2004, 07:38
Car(s): :
Crosswagon Q4 '05
--- [ EX ] ---
156 2.5 V6 '98
159 2.4 JTDm '07
156 1.8 TS SW '02
33 1.7 IE '91
155 2.0 '92
33 1.7 IE '91
156 2.5 V6 SW '03
Bravo 1.4 Tjet '08
156 2.0 JTS '02
Sprint 1.5 QV '86
156 1.6 TS '98
33 1.7 IE '91
Paikkakunta: Loviisa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Pasi »

Tälläinen ominaisuus löytyy multa kummastakin ovesta... en kyllä rupea purkamaan koko ovea tuon takia, mutta testaan putsailla tuon lukkosysteemin ulkopuolelta vähän kovemmilla aineilla...

P.S. silikonien ja öljyjen työntö sinne on turhaa... eri aineet vaan pakkaantuu sinne lian joukkoon ja ajan myötä jumittavat nappia vaan enemmän!

jukka22
Viestit: 349
Liittynyt: 08 Huhti 2006, 08:09
Car(s): Giulia gt Veloce
Giulia 1600 Super
Paikkakunta: Hollola

Viesti Kirjoittaja jukka22 »

Sama vaiva nuppien jäätymisestä/pohjaanjäämisestä ilmeni täälläkin. En ruvennut aukomaan ovipahveja tms vaan oven sivussa kahvan kohdalla oleva torx auki ja reiästä öljyä sisään. Tuntuisi osuvan aika hyvin ja siistimpää kun ulkopuolelta yrittää ujuttaa öljyä sisään. Nyt nuppi liukuu taas mukavasti.

Jönsson
Viestit: 972
Liittynyt: 04 Huhti 2007, 14:46
Paikkakunta: Päijät-Häme

Viesti Kirjoittaja Jönsson »

Olen joskus miettinyt, voisiko sinne lukon painikkeeseen vaihtaa jäykemmän palautusjousen.

Sitä miettiessäni, kaivan napit esiin avaimella; kevyesti kääntäen avainta ja vetämällä samalla.

Avatar
RockinTetsi
Viestit: 156
Liittynyt: 27 Syys 2007, 22:49
Paikkakunta: Nokia

Viesti Kirjoittaja RockinTetsi »

Jönsson kirjoitti:kaivan napit esiin avaimella; kevyesti kääntäen avainta ja vetämällä samalla.
Kyllä, todettu hyväksi ja toimivaksi konstiksi :lol:

Vastaa Viestiin