alfa 75 2.0L ==> 3.0L

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
kalhu
Viestit: 8
Liittynyt: 12 Syys 2007, 14:08
Paikkakunta: rovaniemi

alfa 75 2.0L ==> 3.0L

Viesti Kirjoittaja kalhu »

omistuksessani on ollut jo useamman vuoden tuollainen 75 twincarb mikä on muutettu k-jetronic ruiskuille ja mieli halajaa V6 moottoria. onkos 75 ja 164 alfojen 3.0 V6 moottoreissa niin suuria eroja jotta sen sovittaminen omaani olisi toivoton urakka, lähinnä moottorin kiinnitys ja vetolaitteet. sähköt ym ovat aika helppoja ja mahdolinen ö-pohjan teko. syy tähän ajatukseen on että saisin tuollaisen 164 V6:n hintaan 500e ja ei tee mieli ajella etuvetoisella. ei tarvitse ottaa kantaa siihen onko tämä järkevää kun on harrastamista :mrgreen:
ilo ilman turboa on teeskentelyä....

Avatar
Otsosmi
Viestit: 754
Liittynyt: 04 Touko 2006, 08:18
Car(s): GTV V6 TB
Paikkakunta: Järvenpää

Viesti Kirjoittaja Otsosmi »

Ruotsissa olen tuollaisen (taisi olla 24-v) projektimoottorin nähnyt valmiina n. 300hepoisena... Aikaa on vierähtänyt jo 7v siitä, enkä juurikaan muista yksityskohtia valitettavasti, mutta ei pitäisi olla mahdoton homma. Takakiinnitys oli muistaakseni varastettu suoraan pikkulohkosta?
The best argument against democracy is a five-minute conversation with the average voter.

Avatar
jknracing
Viestit: 3075
Liittynyt: 17 Huhti 2004, 07:50
Car(s): 7 x 156 V6, Seiskafemmoja, 159
Paikkakunta: lahti
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jknracing »

Takaveto V6:sta tarvitset vauhtipyörän ja vauhtipyörän kopan. Moottorin kiinnityspaikat on sitten neloskoneisten konehuoneessa eri paikassa kun noissa V-moottorisissa ja on ne vähän erilaisetkin joten ne joutuu rakentamaan uusiksi.
Free Alcohol - so much better than Alcohol Free

kalhu
Viestit: 8
Liittynyt: 12 Syys 2007, 14:08
Paikkakunta: rovaniemi

Viesti Kirjoittaja kalhu »

lähinnä tuo vetolaitteiden kiinnitys askarruttaa jotta tietäisi mihin on rupeamassa. ruotsistapa miekin tuon 164:n hakisin kun ovat kovasti alennusmyynnissä kohtuu kilometreillä.
ilo ilman turboa on teeskentelyä....

Avatar
alfa 156 v6
Viestit: 5377
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 17:02
Car(s): Käyttis: Ampera, X5
harrasteet: Spider 2000, QP V 4.7S + 3200 GTA + Integrale 16v + 75 3.0 V6
Paikkakunta: Keuruu

Viesti Kirjoittaja alfa 156 v6 »

kalhu kirjoitti:onkos 75 ja 164 alfojen 3.0 V6 moottoreissa niin suuria eroja jotta sen sovittaminen omaani olisi toivoton urakka, lähinnä moottorin kiinnitys ja vetolaitteet.
Ei suuria eroja, virranjakaja ei välttämättä mahdu olemaan samassa paikassa kuin 164:ssa. samaten ainakaan 1-2-3-sylinterien pakosarja ei taida mahtua 164:sta? 75:en vauhtipyörän ja 164:n kampuran väliin on laitettava 4mm "spaceri" ettei ota lohkoon kiinni. 164:n kampura on tuon verran lyhyempi.
kalhu kirjoitti:ei tarvitse ottaa kantaa siihen onko tämä järkevää kun on harrastamista :mrgreen:
On, tuon juuri käsitän järkeväksi :P Kutosen ääntä ei voita mikään.
jknracing kirjoitti:Moottorin kiinnityspaikat on sitten neloskoneisten konehuoneessa eri paikassa kun noissa V-moottorisissa ja on ne vähän erilaisetkin joten ne joutuu rakentamaan uusiksi.
Onko nuo millä tavalla erilaiset ja minkälaiset muokkaukset joutuu tekemään? Mitään kuvia aiheesta missään?

Sattuneesta syystä aihe kiinnostaa minuakin :o:

Avatar
Alfistipohjoosesta
Viestit: 4882
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Alfistipohjoosesta »

Sinun 75:nen taitaa olla 4 pulttisilla vanteilla? Eli miten ne jarrut?
Spider, 159 SW 2.4,(ex. GTV6, 166 t.s, 164 t.s, 75 Turbo, 33, Alfetta ja Sprint)

AAW
Viestit: 1037
Liittynyt: 08 Loka 2003, 18:31
Car(s): Stelvio Veloce Tbi
159 JTS
QP V8 Evo
75 2.0 TC
ex.159 Tbi & 159 2.0 JTD, 2x156 TS, GTV V6, 166 JTDm, Stelvio JTD
Paikkakunta: Billnäs

Viesti Kirjoittaja AAW »

Ahvenanmaalla on yksi projekti ollu tekeillä.

http://alfapower.nu/viewthread.php?tid=16088

Ruotsiksi tietenkin... :twisted:

Avatar
alfa 156 v6
Viestit: 5377
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 17:02
Car(s): Käyttis: Ampera, X5
harrasteet: Spider 2000, QP V 4.7S + 3200 GTA + Integrale 16v + 75 3.0 V6
Paikkakunta: Keuruu

Viesti Kirjoittaja alfa 156 v6 »

Alfistipohjoosesta kirjoitti:Sinun 75:nen taitaa olla 4 pulttisilla vanteilla? Eli miten ne jarrut?
5-pulttiset navat tohon 2.0 carb versioon pitää vaihtaa, samaten TS/V6/Turbon jarrut. Vääntösauvat on samaten erivahvuiset TS:ää tehottomimmissa? Dieseleistä en tosin tiedä mutta eipä niiden osia paljon liikukaan markkinoilla.
AAW kirjoitti:Ahvenanmaalla on yksi projekti ollu tekeillä.

http://alfapower.nu/viewthread.php?tid=16088

Ruotsiksi tietenkin... :twisted:
Kun olis ollu aikanaan hereillä ruotsin tunneilla niin vois tietääkkin nuo kiinnikkeiden muutokset :oops:

AAW
Viestit: 1037
Liittynyt: 08 Loka 2003, 18:31
Car(s): Stelvio Veloce Tbi
159 JTS
QP V8 Evo
75 2.0 TC
ex.159 Tbi & 159 2.0 JTD, 2x156 TS, GTV V6, 166 JTDm, Stelvio JTD
Paikkakunta: Billnäs

Viesti Kirjoittaja AAW »

Oli vissiin pultit peilikuvana 2.0 vs 3.0 ja 2.0:ssa kiinnityskohta neljä senttiä taaempana. Päätyivät hitsaamaan 3.0:sen tuet 2.0:aan.

kalhu
Viestit: 8
Liittynyt: 12 Syys 2007, 14:08
Paikkakunta: rovaniemi

Viesti Kirjoittaja kalhu »

jarrujen arvelinkin menevän uusiksi kuten sauvojenkin. tuo kampura tieto olikin lähinnä sitä mitä kaipasin. pitää vetää pitkäätikkua kumpi nyt lähinnä mieltä kun nuo ruiskut tuli laitettua turbotusta varten ja siihen olisi jo kaikki kileet olemassa. helpompihan se olisi ollut tehdä ts:n koriin mutta kun tämä oma on niin perkuleen hienossa kunnossa. [img][img]http://i120.photobucket.com/albums/o180 ... RG_002.jpg[/img][/img] tuossapa vielä vanha projektikuva nykyisestä padasta, on jo täysin iskussa. en törmännyt googlella mihinkään tähdelliseen koskien tuon kaasarikoneen turbotusta, joten kysytään nyt sitäkin josko jollain olisi tietoa kuinka tuo pata potkii ahdettuna.
ilo ilman turboa on teeskentelyä....

Avatar
Gasolina
Viestit: 4735
Liittynyt: 30 Marras 2005, 19:22

Viesti Kirjoittaja Gasolina »

^Hieno old school pata! Nykyään alkaa olla aika harvinaisia noi k-jetti+turbo systeemit. Teho riippuu määrän säätäjästä, joka taitaa olla Saab turbosta?

Avatar
alfa 156 v6
Viestit: 5377
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 17:02
Car(s): Käyttis: Ampera, X5
harrasteet: Spider 2000, QP V 4.7S + 3200 GTA + Integrale 16v + 75 3.0 V6
Paikkakunta: Keuruu

Viesti Kirjoittaja alfa 156 v6 »

Samat alustamuutokset joudut tuohon tekemään jos sen turbotat kuin mitkä vaadittaisiin V6:een... 2.0 Turbosta saattaa tuota voimaa vaan saada melko helposti enemmän?

kalhu
Viestit: 8
Liittynyt: 12 Syys 2007, 14:08
Paikkakunta: rovaniemi

Viesti Kirjoittaja kalhu »

nimenomaan tuon kaasutinmoottorin takia ostin tämän aikanaan ja turbotusta varten. tietysti ostohinta(100e) joudutti päätöstä hankinnasta :)
pikku kunnostusten jälkeen(alut kesä/talvi, ruiskut, powerflexit ym ym) auton hinta on vieläkin pakkasen puolella kaasuttimien myynnin jälkeen. hallista löytyy myös eatonin remmi minkä sovittaminen tuohon V-moottoriin vaivaa yöunia(kuutiotuumia ei mikään voita, ainakaan miedoilla viritysasteilla). olen aika kätevä käsistäni kun tullut jo 20v rakenneltua ja hieman sosiaalisena luonteena kyselen paljon kun en väheksy merkkituntemusta.
Kuva[/img]
tuommosen turshkahutin mamman 190e mersuun ja miksipä se ei samoin synny alfaankin, saapihan tästä sitten ehkä myytyä täydellisen turbomosan jos hakisi 164:sen pihaan elinten luovuttajaksi. :crazyeyes:
ilo ilman turboa on teeskentelyä....

Avatar
alfa 156 v6
Viestit: 5377
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 17:02
Car(s): Käyttis: Ampera, X5
harrasteet: Spider 2000, QP V 4.7S + 3200 GTA + Integrale 16v + 75 3.0 V6
Paikkakunta: Keuruu

Viesti Kirjoittaja alfa 156 v6 »

AAW kirjoitti:Oli vissiin pultit peilikuvana 2.0 vs 3.0 ja 2.0:ssa kiinnityskohta neljä senttiä taaempana. Päätyivät hitsaamaan 3.0:sen tuet 2.0:aan.
Mitähän tässä halutaan sanoa??
ulf @ alfapower.nu kirjoitti: Glöm inte att sänka den bakre fästpunkten ca 15mm, annars blir det fel vinkel på kardanaxeln, så är det i alla fall på GTV/GTV6........

Lycka till!

/ulf
Onko moottorin takimmaisen kumipuslankin oltava 15mm alempana TS:n kiinnityksiin nähden?

AAW
Viestit: 1037
Liittynyt: 08 Loka 2003, 18:31
Car(s): Stelvio Veloce Tbi
159 JTS
QP V8 Evo
75 2.0 TC
ex.159 Tbi & 159 2.0 JTD, 2x156 TS, GTV V6, 166 JTDm, Stelvio JTD
Paikkakunta: Billnäs

Viesti Kirjoittaja AAW »

Toi ohje pätee GTV 116:seen ketjun mukaan. 75 oli vissiin mennyt suoraan ilman takimman kiinnityksen muokkaamista.

"ja nu har jag mätit lite och konstaterat att det är samma mått för både 3.0:an och 2.0:an.. så nu e motorn fast satt, kolla lite på elen oxå men tror ja måst sätta in lite mera grejer så ja vet på ett ungefär vart allting ska.."

Avatar
Gasolina
Viestit: 4735
Liittynyt: 30 Marras 2005, 19:22

Viesti Kirjoittaja Gasolina »

kalhu kirjoitti: en törmännyt googlella mihinkään tähdelliseen koskien tuon kaasarikoneen turbotusta, joten kysytään nyt sitäkin josko jollain olisi tietoa kuinka tuo pata potkii ahdettuna.
Jotenkin käsitin, ilmeisesti väärin, että koneessa olisi jo turbo.

berliina
Viestit: 1157
Liittynyt: 09 Marras 2005, 18:05
Car(s): ALFETTA GTV6
Paikkakunta: hausjärvi

alfa 75 2l-3l

Viesti Kirjoittaja berliina »

Jarrutehostin on 3litrasessa pienempihalkasijaltaan ei sovi V-kone muuten.
Mitä pienempi vika sitä suurempi leka

kalhu
Viestit: 8
Liittynyt: 12 Syys 2007, 14:08
Paikkakunta: rovaniemi

Viesti Kirjoittaja kalhu »

ei ole valmis ei, pitäisi hieman vielä puristaa(pakosarja osina) jotta tuon 2L padan saisi vaikka myyntiin sitten "valmiina". tuo V6 on jo pitkään pyörinyt mielessä ja rakentelin tavallaan tuota nykyistä paremman puutteessa kun on pakottava tarve jotain nikkaroida. tuosta sovittamisesta aloinkin kyselemään siksi kun tuntuu että kohtuu/projektihintaiset V6 75 alfat katosivat maailmankartalta tyystin.
ilo ilman turboa on teeskentelyä....

Avatar
jknracing
Viestit: 3075
Liittynyt: 17 Huhti 2004, 07:50
Car(s): 7 x 156 V6, Seiskafemmoja, 159
Paikkakunta: lahti
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jknracing »

alfa 156 v6 kirjoitti:
AAW kirjoitti:Oli vissiin pultit peilikuvana 2.0 vs 3.0 ja 2.0:ssa kiinnityskohta neljä senttiä taaempana. Päätyivät hitsaamaan 3.0:sen tuet 2.0:aan.
Mitähän tässä halutaan sanoa??

Onko moottorin takimmaisen kumipuslankin oltava 15mm alempana TS:n kiinnityksiin nähden?
Kolmelitraisen koneenkiinnikkeet kaksilitraisen konehuoneessa. http://www.alfabbs.fi/album_pic.php?pic_id=8696

Koneen takimmainen kiinnike (siis sielä kardaanitunnelissa) on muistaakseni samanlainen molemmissa koreissa, kolmelitraisessa on sellaiset noin 10mm. holkit kumityynyn ja korin välissä. Oisko ne yhtäkorkeat kuin siellä takapalkin ja korin välissä.
Free Alcohol - so much better than Alcohol Free

Vastaa Viestiin