Forumilaisten 159 koeajoraportit tänne!

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Avatar
HopeinenQ
Viestit: 439
Liittynyt: 20 Tammi 2006, 23:12
Car(s): Kia Cee'd SW 1.6 -14
Paikkakunta: Hyvinkään ruhtinaskunta

Viesti Kirjoittaja HopeinenQ »

Hahaa, keskiviikkona menen noutamaan uuden 159:n Konalasta! :-D

Avatar
einari
Viestit: 517
Liittynyt: 21 Loka 2007, 05:22
Car(s): Rellu Megane III RS -11, ex. Alfa 159 2.4 JTDm SW Qtronic
Paikkakunta: Jokiloinen

Viesti Kirjoittaja einari »

Johan tuo on reilun viikon vanha. Sain sen 20.10.

Avatar
Vittorio Jano
Moderator
Viestit: 11256
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 18:06
Paikkakunta: 13100

Viesti Kirjoittaja Vittorio Jano »

einari kirjoitti:Johan tuo on reilun viikon vanha. Sain sen 20.10.
Vanha paska - myytkö kymppitonnilla?

Avatar
einari
Viestit: 517
Liittynyt: 21 Loka 2007, 05:22
Car(s): Rellu Megane III RS -11, ex. Alfa 159 2.4 JTDm SW Qtronic
Paikkakunta: Jokiloinen

Viesti Kirjoittaja einari »

Sitten kun auto on sen arvoinen.

Avatar
Kustaa
Viestit: 96
Liittynyt: 08 Elo 2003, 00:27
Car(s): ex-159 2.2 JTS, 2007
ex-156 2.5 V6, 2005
ex-156 2.0 JTS, 2003
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja Kustaa »

Terveiset Irlannista, olin viikonloppuna Suomessa ja ajoin 3 kuukauteen ekaa kertaa taas 159:lläni.
Kuljettajan penkki tuntui oudon korkealta..
Korkeussäätö toimii, oli ala-asennossa, kuten pitikin.
Omassani nahkapenkit, muttei kuljettajan penkin kallistuskulmansäätöä, sitä muistaakseni aina vääntelin koeajo 159:ssä, ja sain asennon paremmaksi. Olisi pitänyt muistaa ruksia se..

Ovatko muut 159:n kuljettajat huomanneet samaa; "penkki korkealla", vai kuvittelenko vain? Pituutta ei ole kuin sentin vajaa 180, joten en liian pitkä alfapilotiksi..

Miten ratkaisin asian: Vedin hiukset vahalla kondikseen, ei hankaa enää kattoa..

Avatar
Laku
Viestit: 1760
Liittynyt: 15 Elo 2005, 14:35
Paikkakunta: Ylöjärvi

Viesti Kirjoittaja Laku »

Oon saman mittainen, kyllä mun penkki putoaa tarpeeksi alas, ei ole edes alimmassa asennossa eikä pää hinkkaa kattoon.
Laku
Kia Niro, ex. Lancia Ypsilon, CBR 600 RR, 159 2.2, 156 V6 SW, 147 2.0 Sele, 147 1.6, 75 1.6

Avatar
Kustaa
Viestit: 96
Liittynyt: 08 Elo 2003, 00:27
Car(s): ex-159 2.2 JTS, 2007
ex-156 2.5 V6, 2005
ex-156 2.0 JTS, 2003
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja Kustaa »

Kiitos tiedosta, näytän penkkiä Konalan suorahuollossa joulun jälkeen, kunhan kotiudun täältä. Se mun penkki tosiaan tuntuu oudon korkealta.

Avatar
Jappe
Viestit: 1714
Liittynyt: 06 Maalis 2003, 21:49
Car(s): GTV 2.0 TS . Tesla M3P
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Jappe »

Tuttu juttu.
Kaljatölkki on jäänyt penkin alle.
Olen saanut kyllä miellyttävän asennon, mulla on samat nahkajakkarat :roll:
- Alfaholic -

Avatar
HerraR
Viestit: 248
Liittynyt: 06 Loka 2003, 17:28
Car(s): E61 & 944S2
ex 166 3.0 2000
ex 164 3.0 24v 1994
ex 164 TS 1990
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja HerraR »

Italiassa tuli kruisattua viikko 159 SW 1.9 jtdm:llä. Eli kone oli alitehoinen, mutta oli pääosin positiivinen kokemus perheellisellä matkaköröttelyreissulla. Vaivatonta menoa pienellä kulutuksella, motarilla mittari-140 oli ihan passeli matkavauhti. Nolo paikka oli risteyksissä jokusen kerran tapahtunut moottorin stumppaus: ei jaksanutkaan kakkosella. En siis tottunut alaväännön puutteeseen kun selkäranka on oppinut omalla kutosella elämään. Muuten ajettavuus pääosin kohdillaan: suuntavakavuus hyvä, ja olemus tukeva ja tasapainoinen. Jouduttiin testaamaan ajettavuutta tosissaan, kun lumimyräkkä yllätti; auto pysyi kesärenkailla lapasessa helposti eikä pelottanut, ainakaan paljoa. Toisaalta kuivilla mutkateillä huomasi, että omapainoa on selkeästi liikaa, ja pikkukujilla taiteillessa auto on yllättävän pitkä.

Sisätilat olivat periaatteessa ok, mittaristossa hyvää muotokieltä eikä mistään kuulunut turhia hälyääniä. Hallintavehkeet miellyttivät silmää ja käsiä, paitsi takaluukun onneton avausnappi katossa. Ajoasento löytyi helposti, mutta sekä ihmisille että tavaroille tilaa oli jotenkin yllättävän vähän, etenkin sivusuunnassa. Kokonaisuudessaan sisätilojen yleisilme jätti kokonaisuudessaan turhan persoonattoman (=ajanmukaisen) ja osin muovisen vaikutelman. Ulkoa auto on kaunis ja sopusuhtainen, farkkujen aatelia. Keulan lisäksi väkevämpi muotoilu muuallakin korin linjoissa olisi kuitenkin ollut eduksi.

Summana auto oli jonkinmoinen pettymys, vähemmän persoonallinen kuin odotin eikä herättänyt lainkaan pakko saada -fiilistä. Kaksivuotias poikani kiteytti asian hienosti kysymällä useita kertoja, onko meillä lainassa "enon auto" - puolisoni veljen A4-farkussa kun on tullut matkattua. Itsekään en voinut ihan joka hetki asiaa täysin varmasti kieltää. Sellainen työsuhdeauto-fiilis; ihan kiva ja siisti mut aina vois samantien vaihtaa uudempaan. Harmi sinänsä, koska paperilla 159 - etenkin 210-heppanen Q4 jtdm-farkku - on vaikuttanut potentiaaliselta tulevaisuuden menopeliltä. Ehkäpä TI-varustelulla ja kevennettynä voisi löytyä luonnettakin, saapi nähdä. Hassua ja ehkäpä hälyyttävääkin AR:n tulevaisuuden kannalta on, että 13 vuotta vanhempi oma 164 on näistä kahdesta selvästi kuumempi pakkaus.

Avatar
einari
Viestit: 517
Liittynyt: 21 Loka 2007, 05:22
Car(s): Rellu Megane III RS -11, ex. Alfa 159 2.4 JTDm SW Qtronic
Paikkakunta: Jokiloinen

Viesti Kirjoittaja einari »

HerraR kirjoitti:IToisaalta kuivilla mutkateillä huomasi, että omapainoa on selkeästi liikaa, ja pikkukujilla taiteillessa auto on yllättävän pitkä.
Tuo painojuttu varmaan tuntuu sillä pienemmällä moottorilla varustetussa versiossa eikä puhti varmaan riitä alkuunkaan.

Samaa mieltä olen myös tuosta koosta. Se yllättää jo sovittaessa autoa tavalliseen parkkiruutuun. Sisätiloiltaan SW ei kuitenkaan ole niin iso kuin ulkomitat antaisivat olettaa.

heimo
Viestit: 93
Liittynyt: 10 Huhti 2006, 19:44

Viesti Kirjoittaja heimo »

HerraR kirjoitti:Italiassa tuli kruisattua viikko 159 SW 1.9 jtdm:llä. ... Harmi sinänsä, koska paperilla 159 - etenkin 210-heppanen Q4 jtdm-farkku - on vaikuttanut potentiaaliselta tulevaisuuden menopeliltä.
1.9 jtdm ja 2.4 jtdm ovat kaksi eri asiaa.

Avatar
Alfisti felice
Viestit: 99
Liittynyt: 28 Maalis 2004, 05:45

Viesti Kirjoittaja Alfisti felice »

HerraR kirjoitti:Hassua ja ehkäpä hälyyttävääkin AR:n tulevaisuuden kannalta on, että 13 vuotta vanhempi oma 164 on näistä kahdesta selvästi kuumempi pakkaus.
Tästä en kyllä voi olla kanssasi samaa mieltä - voin jotenkin ymmärtää asian jos vertasit näillä nimenomaisilla koneilla. Vaikka makuasioitahan nämä...

Avatar
Jappe
Viestit: 1714
Liittynyt: 06 Maalis 2003, 21:49
Car(s): GTV 2.0 TS . Tesla M3P
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Jappe »

No "kuumempi pakkaus" voi toki tarkoittaa vaikka mitä..
Mun autoista kuumin pakkaus on 75 turbo vm.87 :wink:
Autona ehdottomasti epäluotettavin ja hankalin, lomareissulle en sillä lähtisi.
- Alfaholic -

Avatar
Riccardo
Viestit: 526
Liittynyt: 01 Heinä 2007, 23:36
Paikkakunta: Kotka

Viesti Kirjoittaja Riccardo »

Rehellisesti sanottuna, pidän enemmän 166:sta kuin 159:stä. Varsinkin pre-facelift 166 on seksikäs. Itseasiassa omaan makuun nr. uno sedan.

159 on liian painava, "raskasluinen", jotenkin henki puuttuu... Hieno auto kuitenkin mutta... Makuasioita mistä kukin tykkää.

Avatar
juhala
Viestit: 688
Liittynyt: 11 Kesä 2006, 08:40
Car(s): Alfa 159 SW 1.9 JTDm 2010
Alfa 156 2.5 1998
Fiat Abarth 500 Essesse
Giulietta 1.4. T-jet 2010
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja juhala »

Deltassa oli siisti musta 159 SW 1.9 JTS. Onko tuo ihan mahdoton nuhis? Vaimo on tykästynyt 147:n ja löydän itseni liian usein Stilon ratista....... :roll:

Avatar
Epezi
Viestit: 7511
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, 33 P4, Sprint, 916 spider, Maserati 430, Lancia Thema 8.32, Opel Ampera, Ampera-e, VW Tiguan, VW Golf GTE
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Epezi »

1.9 JTS :? , tarkoitat varmaan JTD?

Avatar
KJS
Viestit: 4704
Liittynyt: 03 Tammi 2004, 18:55
Car(s): 1.3 TC, 1.6 TC, 1.6 dCi, 2.2 TDCi, 3.0 JTDm
Paikkakunta: Nokia

Viesti Kirjoittaja KJS »

Onhan 1.9 JTS olemassa, tosin ei niitä kai kovin paljon ole myyty.

Avatar
Epezi
Viestit: 7511
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, 33 P4, Sprint, 916 spider, Maserati 430, Lancia Thema 8.32, Opel Ampera, Ampera-e, VW Tiguan, VW Golf GTE
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Epezi »

Taas osoitin tietämättömyyteni, pitäisi kait olla useammin vain hiljaa.

Olin ollut siinä uskossa että bensoja on vain 2.2 ja 3.2

Pepperoni
Viestit: 925
Liittynyt: 11 Maalis 2003, 10:58
Car(s): Alfa Romeo Giulia Super -19
Fiat Tipo Cross -21
Paikkakunta: Tuusula

Viesti Kirjoittaja Pepperoni »

juhala kirjoitti:Deltassa oli siisti musta 159 SW 1.9 JTS. Onko tuo ihan mahdoton nuhis? Vaimo on tykästynyt 147:n ja löydän itseni liian usein Stilon ratista....... :roll:


En ole ajanut joten ehkä ei pitäisi sanoa mitään, mutta noin numeroiden valossa ei pitäisi olla sen mahdottomampi nuhis kuin 156 1.8. Monen mielestä sekin on varmaan ihan nuhis, mutta en minä ole tuosta kärsinyt. Mitä isommat kierrokset sen nätimmin laulaa, ja vaihteita on lupa käyttää. Käy kokeilemassa ja myy sitten minulle parin vuoden päästä :wink:

Vaimoväellä on kumma taipumus tykästyä neljäseiskoihin...

Avatar
155156
Viestit: 2094
Liittynyt: 11 Kesä 2003, 17:08
Car(s): Alfa Romeo Giulia Veloce Q4 2.0T vm. 2018
Alfa Romeo 156 2.5 V6 vm. 2001
ex-155 2.0 16V
ex-Sprint 1.5 QV
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja 155156 »

Epezi kirjoitti:Olin ollut siinä uskossa että bensoja on vain 2.2 ja 3.2
Mallistossa on myös 1.8 litran bensakone, jossa 140 hepoa. Kyseessä lienee GM-moottori, jossa ei ole Alfa Romeota kuin nimi päällä. Häpeällistä. Edes Alfa Romeon oma sivusto ei pahemmin paukuttele henkseleitä 1.8 moottorin ympärillä, mutta on se siellä mainittu.

Avatar
Ottimo
Viestit: 901
Liittynyt: 28 Helmi 2003, 13:56
Car(s): Giulia Veloce Q4, -17, 156 2,0 JTS, -05, GTV V6, -02, ex Alfasud, Giulietta, 75, 155, 156, 166, 159, Spider
Paikkakunta: Uppsala

Viesti Kirjoittaja Ottimo »

155156 kirjoitti:
Epezi kirjoitti:Olin ollut siinä uskossa että bensoja on vain 2.2 ja 3.2
Mallistossa on myös 1.8 litran bensakone, jossa 140 hepoa. Kyseessä lienee GM-moottori, jossa ei ole Alfa Romeota kuin nimi päällä. Häpeällistä. Edes Alfa Romeon oma sivusto ei pahemmin paukuttele henkseleitä 1.8 moottorin ympärillä, mutta on se siellä mainittu.
Joo, ooppeli... :oops:

Avatar
Jappe
Viestit: 1714
Liittynyt: 06 Maalis 2003, 21:49
Car(s): GTV 2.0 TS . Tesla M3P
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Jappe »

- Alfaholic -

Avatar
KJS
Viestit: 4704
Liittynyt: 03 Tammi 2004, 18:55
Car(s): 1.3 TC, 1.6 TC, 1.6 dCi, 2.2 TDCi, 3.0 JTDm
Paikkakunta: Nokia

Viesti Kirjoittaja KJS »

Eikös nuo bensapadat ole kaikki GM:n lohkoja. Ainoastaan tupaöljypadat on Alfan omaa käsialaa.

Avatar
MP
Viestit: 780
Liittynyt: 11 Maalis 2003, 13:01
Car(s): Accord :-(. ex-Alfat: 156TS, 156V6, 166TS

CBR1000RR Fireblade, Lynx Rave 600 etec
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja MP »

KJS kirjoitti:Eikös nuo bensapadat ole kaikki GM:n lohkoja. Ainoastaan tupaöljypadat on Alfan omaa käsialaa.
Joo, mutta kannet on suunniteltu vain Alfaan ainakin 1.9, 2.2 ja 3.2sessa. Kuka ne sitten lie suunnitellu - on eri asia. En tiedä.

Linkki saksalaiseen koeajoon 159 1.9 JTS vs. 320 - näkee jotain mittauksia: http://www.autobild.de/artikel/alfa-159 ... 52846.html
MP

Juza
Viestit: 79
Liittynyt: 07 Kesä 2004, 01:32
Car(s): 986.2 Boxster
E39 528i
E46 M3
G07 X7
Paikkakunta: DC

Viesti Kirjoittaja Juza »

155156 kirjoitti:
Epezi kirjoitti:Olin ollut siinä uskossa että bensoja on vain 2.2 ja 3.2
Mallistossa on myös 1.8 litran bensakone, jossa 140 hepoa. Kyseessä lienee GM-moottori, jossa ei ole Alfa Romeota kuin nimi päällä. Häpeällistä. Edes Alfa Romeon oma sivusto ei pahemmin paukuttele henkseleitä 1.8 moottorin ympärillä, mutta on se siellä mainittu.
Nusnus, moottori on kooltaan 1.859 litraa -> 1.9. Tehoa 160hv. Eipä silti että olisin itse ko. koneista 159:iä ajanut, varmasti alitehoinen tuon painoiseen autoon.

Avatar
155156
Viestit: 2094
Liittynyt: 11 Kesä 2003, 17:08
Car(s): Alfa Romeo Giulia Veloce Q4 2.0T vm. 2018
Alfa Romeo 156 2.5 V6 vm. 2001
ex-155 2.0 16V
ex-Sprint 1.5 QV
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja 155156 »

Juza kirjoitti:Nusnus, moottori on kooltaan 1.859 litraa -> 1.9. Tehoa 160hv.
www.alfaromeo.com > Select a model > 159 > Engines > 1.8 paljastaa:

"1.8: engine capacity 1796 cc. Four in-line cylinders. Engine power of 103 kW (140 bhp) at 6500 rpm, torque 175 Nm"

Kyse ei ollut siis Suomessakin myytävästä 1.9 JTS - moottorista.

Juza
Viestit: 79
Liittynyt: 07 Kesä 2004, 01:32
Car(s): 986.2 Boxster
E39 528i
E46 M3
G07 X7
Paikkakunta: DC

Viesti Kirjoittaja Juza »

155156 kirjoitti:
Juza kirjoitti:Nusnus, moottori on kooltaan 1.859 litraa -> 1.9. Tehoa 160hv.
www.alfaromeo.com > Select a model > 159 > Engines > 1.8 paljastaa:

"1.8: engine capacity 1796 cc. Four in-line cylinders. Engine power of 103 kW (140 bhp) at 6500 rpm, torque 175 Nm"

Kyse ei ollut siis Suomessakin myytävästä 1.9 JTS - moottorista.
Pahoitteluni! Onpa järkyttävää että tuommoinenkin kone on jossain 159:in keulalle hankittavissa..

Avatar
einari
Viestit: 517
Liittynyt: 21 Loka 2007, 05:22
Car(s): Rellu Megane III RS -11, ex. Alfa 159 2.4 JTDm SW Qtronic
Paikkakunta: Jokiloinen

Viesti Kirjoittaja einari »

Ilmeisesti ainakaan Sportwagonia ei ole saatavana täältä näillä kaikilla (moottori)versioilla:

Bensaversiot:

3.2 -> 260 hp
2.2 -> 185 hp
1.9 -> 160 hp

Dieselit:

1.9 (8v) -> 120 hp
1.9 (16 v) -> 150 hp
2.4 -> 200 hp ja uudemmissa 210 hp

http://www.alfa159.com/

Avatar
juhala
Viestit: 688
Liittynyt: 11 Kesä 2006, 08:40
Car(s): Alfa 159 SW 1.9 JTDm 2010
Alfa 156 2.5 1998
Fiat Abarth 500 Essesse
Giulietta 1.4. T-jet 2010
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja juhala »

Juza kirjoitti:
155156 kirjoitti:
Juza kirjoitti:Nusnus, moottori on kooltaan 1.859 litraa -> 1.9. Tehoa 160hv.
www.alfaromeo.com > Select a model > 159 > Engines > 1.8 paljastaa:

"1.8: engine capacity 1796 cc. Four in-line cylinders. Engine power of 103 kW (140 bhp) at 6500 rpm, torque 175 Nm"

Kyse ei ollut siis Suomessakin myytävästä 1.9 JTS - moottorista.
Pahoitteluni! Onpa järkyttävää että tuommoinenkin kone on jossain 159:in keulalle hankittavissa..
Brittein sivuilla tuota samaa konetta markkinoidaan GT:n yhteydessä nimellä 1.8 TS. Voisiko olla vanha TwinSpark 1.8? 159 kohdaalla maininta oli 1.8 MPI
http://www.alfaromeo.co.uk/cgi-bin/pbra ... VCookie=no

Avatar
MP
Viestit: 780
Liittynyt: 11 Maalis 2003, 13:01
Car(s): Accord :-(. ex-Alfat: 156TS, 156V6, 166TS

CBR1000RR Fireblade, Lynx Rave 600 etec
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja MP »

Eikös GT oo 156-coupe :-) eli siinä on samat moottorit ku 156sessakin - eri moottori siis se 1.8 TS ja se toinen 1.8. Vai onko sittenki kyse samasta vanhasta - en muista tarkkaa tilavuutta jne.
MP

Pepperoni
Viestit: 925
Liittynyt: 11 Maalis 2003, 10:58
Car(s): Alfa Romeo Giulia Super -19
Fiat Tipo Cross -21
Paikkakunta: Tuusula

Viesti Kirjoittaja Pepperoni »

156:ssa käytetty 1.8 TS on tilavuudeltaan 1747 cm3, muut arvot 103 kW (140 hv), 163 Nm. Ennen vuotta 2001 ilmeisesti 106 kW (144 hv) ja 169 Nm.

GT:ssä voisi varmaan hyvinkin olla tämä vanha twinspark, onhan siinä myös sama 2.0 JTS kuin 156:ssa.

159:n 1.8 MPI on selvästikin siis eri pata.

Avatar
hagger16
Viestit: 3081
Liittynyt: 19 Touko 2005, 07:04
Car(s): AR Giulietta MA TCT -11
Chevrolet Captiva 2.2 D LTZ AWD -12
Ex AR: Spider 2.0 TS -95, 156 2.5 V6 -02, 156 2.0 TS -98
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja hagger16 »

Tuli sitten itsekkin sattumalta käytyä testaamassa 159 farkkua (2,4 jtdm), kun 156:nen oli Deltan seinän takana moottorin pesussa.

Auto seisoi Deltan pihalla ja varovasti nuorelta myyjältä kysyessäni koeajosta sain vastaukseksi "tottakai"! En kuitenkaan häkeltynyt täysin tästä ystävällisyydestä, vaan pystyi vielä suoriutumaan koeajolle.

Eli kyseessähän on tämä auto:
http://www.delta-auto.fi/vinfo.asp?osio=&vid=ULZ945

Moottori oli luonteeltaan hieno ja selän piiskautumista selkänojaankin oli havaittavissa, vaikkei tehot koskaan NIIN suurilta tuntuneet. Koko tekee tehtävänsä. Käynnistettäessä fiiliksiä hieman laski dieselin raksutus, mutta dieselissä ei oikein voi olla bensakoneen hörinöitä..

Ajessa huomasin häiritseväksi, etten saanut siirrettyä oikeata jalkaani sujuvasti kaasulta jarrulle, koska kengänkärki otti kiinni...johonkin. Saman olen kyllä huomannut 156:ssakin, joten tanssikengillä mennään jatkossakin.

Ajoin pätkän myös valtatiellä 6, että saisin jotain käsitystä ajometelistä. No, onhan sitä 80-100 km/h ajettaessa on hieman jo suhinaa ja renkaat ulisee, mutta eipä nyt enempää kuin muissakaan kokoluokan autoissa. Ehkei tässä kohti nyt kuitenkaan pysty puhumaan "premiumista"... Sellaista Vectra/Mondeo luokkaa. Muutenkin tuli sellainen perheautofiilis, eli itsellenihän tämä olisi perheellisenä juuri sopiva, mutta en välttämättä poikamiehenä valitsisi.

Kokonaisuudessaan hieno auto kuitenkin. Odotukset ovat tietysti aina Alfaa testatessa tapissaan, joten sikäli ei ole kaikkein ottavaisimmillaan. Ehkä tuossa autossa kuitenkin eniten tökkii itselle sen hinta (kuten kaikissa uusissa autoissa). Jotenkin sitä odottaa, että jos auto maksaa 37 k€, niin se ottaa jo vähintään suihin ajon aikana.

Koeajon jälkeen kiitin myyjää, kieltäydyin edullisista osamaksusopimuksista ja hyppäsin pihan perillä kiiltelevään 156:een. Sehän on toki tietysti 7 kertaa huonompi auto, mutta jollain sitä on vaan ajettava.
:wink:
Senza cuore saremmo solo macchine

Avatar
Vittorio Jano
Moderator
Viestit: 11256
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 18:06
Paikkakunta: 13100

Viesti Kirjoittaja Vittorio Jano »

159 1.9 JTDm koeponnistettu. Autosta ei mitään uutta, mutta moottori on varsin mainio. Vetoaluehan on toki kapeampi kuin bensakuutosessa, mutta kai tuollaisenkin kanssa pärjäisi. Reilun 2k kierroksen tuntumassa nykäisee oikein miehekkäästi. 2.4 ei mielestäni tunnu likimainkaan 50 heppaa tehokkaammalta (210 hummaista en ole kokeillut).

Avatar
JTD
Viestit: 584
Liittynyt: 26 Elo 2003, 06:30
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja JTD »

Vittorio Jano kirjoitti:159 1.9 JTDm koeponnistettu.
Samoin täälläkin, tai tulevan futiksen Euroopanmestarin Italian teillä. Kilsoja tuli 3700 ja matkanteko maittoi. Mut kyl se Brera olis ollu ... ens kerralla!
159 2.0 JTDm, GT JTD, 156 2.5 V6

Avatar
Matti_S
Viestit: 595
Liittynyt: 13 Touko 2008, 16:15
Car(s): Alla: BMW 116d E87 '11
Exät:
Mini Cooper D Countryman aka Ilsa '11
Alfa Romeo 159 SW aka Mariia '08

Pärtsätin: Triumph Thruxton '06
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Matti_S »

Dödii... Nyt on ollu illan ajossa 159 1.9jtdm ja 2.4 SW. Tais sitten tulla Alfa liisariksi :). Toi 1.9 oli aivan loistava kone ja Q2:sen ansiosta kaarrenopeudet ihan omaa luokkaa.

Nyt kun vaan jaksais oottaa lokakuuhun. Harmittaa myös että häätyy tukea Deltaa kun palvelun kans oli hieman niin ja näin. Tosin lopussa sain hyvän myyjän jolla oli ensiluokkainen asenne asiaan.

ps. Vajaa 40k autossa on kyllä synti ja häpeä että automaaginen ilmastointi ei ole vakiona enää... Yleinen sähkövimpaiten ergonomia oli vähintääkin hauska. No lähinnä noi tuo autolle persoonaa, mutta täytyy ihmetellä mimmosia hamosia siellä on suunnittelijan ikkunan edessä mennyt...
-Matti-

Bartti
Viestit: 14
Liittynyt: 05 Tammi 2008, 17:20
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja Bartti »

Liityin 159 1,9JTD koe-ajajien joukkoon.
Mielenkiintoinen kokemus ensimmäisen 10minuuttia Deltan pihassa koitin löytää mieleistä istuimen asentoa. Sopiva kompromissa löytyi, mutta hämmästyttämään jäi kytkin tolkkuttoman pitkä liikerata (vaikeutti istuimen etäisyyden säätöä). Minkähän mittaiselle kaverille nämä vehkeet on suunniteltu? Ei ainakaan tälläiselle persjalkaiselle (175cm).
Ohjaamossa laatuvaikutelma on kohdallaan, ainakin jos vertailu kohtana on sakemanninen (Audi, BMW, VW) tuotokset. Joten siltä osin homma bueno. Viiksissä olevat ajotietokoneen, pyyhkiöiden ja muiden vimstaakien logiikka on, jos ei muuta, niin erilainen mihin olen tottunut. Radion äänentoisto on surkea, ei ihme että kauppaavat Bosen tuotteita lisävarusteena (sama rahastus systeemi, kun Saabilla..).
Ohjaus on, jos ei nyt loistava, niin ainakin erittäin hyvä. Alusta toimi pikku kieputtelussa hienosti, jopa hiekkatien nimismiehen kiharoissa! Nitinöitä & natinoita ei kuulunut! Monet on valitelleet auton kokoa, ei häirinnyt minua, tosin ei jäänyt epäselväksi että alla on painava auto..
1,9JTD jaksoi leppoisasti vetää pirssiä. Mikään tykki tuo vehje ei ole, mutta arki käyttöön ihan passeli (radalle lähdenkin mieluummin moottoripyörällä). Kulutusta kyttäsin ja näkyisi menevän karkesti samaan, kun velipojan 2.0 TDI Sokota.

Summasummarum: Taitaisi olla ensimäinen ihan järki argumentein perusteltavaissa oleva Alfa. Kunhan auton vaihdon aika lähestyy, pitää 159 ottaa pidempi aikaseen tutkailuun. Vakiopakettiin ainakin seuraavat lisukkeet on pakolliset:
Bizone ilmastointi
Radionnapit rattiin
Bose audiojärjestelmä (ellei mp3 soittin malli ole parempi)
17" Vanteet (?)
Xenon valot

Avatar
rim
Viestit: 767
Liittynyt: 02 Maalis 2003, 21:47
Car(s): Jaguar I-Pace HSE, Jaguar XKR, ex 156 2.0 TS, 156 2.0 JTS SW, 156 2.0 JTS, 159 2.4 JTD Q4, Jaguar Sportbrake 2,2 i4 Td 200 Jaguar F-Pace 2.0
Paikkakunta: Seinäjoki

Viesti Kirjoittaja rim »

3500 km "koeajo" takana, tässä kommentit (159 2.4 JTD SW Q4)

- Aluksi tuntui tosi painavalta 156:n jälkeen
- Aluksi tuntui myös hiljaiseselta mutta nyt on alkanut rengasmelu vaivaamaan jossain määrin tosin ei niin paha kuin 156:ssa
- Turbon odottelu vaatii harjoitusta. Aika helposti saa auton sammumaan jos ei muista antaa heti kaasu kunnolla.

Tähän mennessä jo 2 vikaa:
- takaoven diskanttukaiutin oli huonosti kiinnitetty, siitä kuului sirinää aina välillä. Hämäsi että sirinä kuului vaikka radio ei ollut päällä mutta johtunee subbarista ?
- Lämpöjen kanssa ongelmia. N. 5-6 kertaa moottoritiellä lämmöt nousee tappiin yhtä-äkkiä. Pysäytyksen jälkeen lämpömittari seilaa oudosti isoin pykälin. Melken samantien lämpö kuitenkin normaali. Haiskahtaa ehkä anturivialta ? Perjantaina Deltalle tarkistukseen.

Muuten auto tuntuu loistavalta, erinomainen ajaa, lähtee mukavasti kunhan malttaa odottaa turboa mukaan. Myös tilaa on mukavasti enemmän kuin 156:ssa joka tuntui pitkälle miehelle ahtaalta.

Avatar
155156
Viestit: 2094
Liittynyt: 11 Kesä 2003, 17:08
Car(s): Alfa Romeo Giulia Veloce Q4 2.0T vm. 2018
Alfa Romeo 156 2.5 V6 vm. 2001
ex-155 2.0 16V
ex-Sprint 1.5 QV
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja 155156 »

rim kirjoitti:...rengasmelu vaivaamaan jossain määrin tosin ei niin paha kuin 156:ssa
Outo kommentti. Omassa 156:ssa huomattavasti vähemmän rengasmelua kuin missään ajamassani 159:ssä. Tämä pätee sekä kesä- että nastarenkaisiin. Nelivetoa en tosin ole koeajanut.

Avatar
Laku
Viestit: 1760
Liittynyt: 15 Elo 2005, 14:35
Paikkakunta: Ylöjärvi

Viesti Kirjoittaja Laku »

^On sitten tasan tarkkaan kiinni tien asfalttipinnasta. Tässä on pieni pätkä uudella Kuruntiellä erittäin tasaista asfalttia ja kyllä on kabiinissa hiljaista joka ajoneuvossa.

Sitten on taas muutamia pääteitä, joilla ei kuule ees omia ajatuksiaan.
Laku
Kia Niro, ex. Lancia Ypsilon, CBR 600 RR, 159 2.2, 156 V6 SW, 147 2.0 Sele, 147 1.6, 75 1.6

Avatar
Matti_S
Viestit: 595
Liittynyt: 13 Touko 2008, 16:15
Car(s): Alla: BMW 116d E87 '11
Exät:
Mini Cooper D Countryman aka Ilsa '11
Alfa Romeo 159 SW aka Mariia '08

Pärtsätin: Triumph Thruxton '06
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Matti_S »

155156 kirjoitti:
rim kirjoitti:...rengasmelu vaivaamaan jossain määrin tosin ei niin paha kuin 156:ssa
Outo kommentti. Omassa 156:ssa huomattavasti vähemmän rengasmelua kuin missään ajamassani 159:ssä. Tämä pätee sekä kesä- että nastarenkaisiin. Nelivetoa en tosin ole koeajanut.
Tuntuu vaihtelevan aika lailla renkaiden mukaan. Eka 159 jota testasin oli talvella ja kitkoilla. Kyyti oli hipihiljaista. Nyt kesällä Oulunseudun julmetun karkeilla asfalteilla toi 159 1.9jtdm oli aika äänekäs. Mutta toi 2.4 kiisseli farkku oli heti perään suorastaan mölytoosa 17" renkaineen.

Mutta porukoiden erittäin kelirikkoisilla hiekkateillä (pari kohtaa mihin meinaa aikuisten oikeasti jäädä kiinni) toi nieli todella kivasti nimismiehenkiharat ja muut töyssyt.

Mun on pakko tunnustaa, että mä en ymmärrä tuota että ihmiset protestoi 159:sin kokoa. Toi ei kumminkaan vieläkään mikään tilaihme ole. Ja jos pienempää haluaa onhan olemassa 147 ja kohta Mito.

Myönnän toki että auto on vieläkin painava vaikka esmes ton mun tulevan diisselin paino putos samaan kun edellisen mallin 2.2 bensa. Mutta vielä siellä olis paljon pudotettavaa.

Suurin raivostuksen aihe on yleinen logiikka. Vaikka meiti pitää suuresti erikoisista suunnitteluratkaisuista (esmes sitikalla), niin Alfalla on pari suorastaan typerää. Ajotietokoneen käyttiksen suunnittelijalle pitäs saada kenkä persposkiin se on kaikkea muuta kuin käytännöllinen tai intuitiivinen. Perluukun avaus on suorastaan piilotettu.

Ja muutenkin autossa on pieniä typeryyksiä. Esmes mihinkään ei oikeen saa CD levyjä. Ovien muotoilu tekee ton hankalaksi. Keskikyynärnojassa (joka on muuten hyvä) on joku helvetin välilärpätin. Alaosan pitäisi vissiin olla jäähdytetty, tms, mutta mielestäni se on vaan epäkäytännöllinen. Tää saattaa kuulostaa oudolta valituksen aiheelta, mutta kun ajaa pitkää matkaa (mihin toi mulla pääasiassa tulee), niin tollaset asiat olis kiva olla kondiksessa.

Mutta ei tuota käytännöllisyyden takia otettu. Saman verran olis maksanu V70 2.0 kiisselillä.
-Matti-

Vastaa Viestiin