Nyt v**tu tipahti 156 etuovi

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Avatar
Maunu
Viestit: 3489
Liittynyt: 12 Kesä 2003, 05:27
Car(s): Stelvio 2,2 JTDM 210hv 2018, 159 2.4 JTDm Q4 SW 2008, Subaru Forester 2.0X 2006, Peugeot E-2008 2024
Paikkakunta: Pori

Nyt v**tu tipahti 156 etuovi

Viesti Kirjoittaja Maunu »

Onko kellään tapahtunut vastaavaa?

Aamulla ihmettelin että pitipäs ovi ihme pamauksen kun laitoin sen kiinni. Päästyäni kaupungin hulinaan nousin autosta ja per**le ovi tipahti alaspäin ainakin 3 senttiä. Kuskinoven alempi sarana oli pettänyt elikä saranatappi oli poikki. :?

Eipä voinut muuta kuin suunnata DA:han kyselemään kyseisen osan hintaa. No varastossa kyseisiä tuotteita ei tietystikään voi olla, mutta tilaamalla sain sen huomiseksi hintaan 35 euroo. Enää ei sitten tarvitse kuin asentaa paikalleen puolikas sarana koska pelkkää tappia ei kuulemma saa.

Kotona purin oven pois ja viritin väliaikaisen tapin paikalleen jotta voi edes vähän ajella.
Kuusiokoloruuvit tarvisi vielä saada huomenna auki jotta saranan voisi vaihtaa. On sitten muuten tosi tiukassa :evil:

Onko kukaan kyseisiä ruuveja ottanut auki?
Myydään 159 2.4 JTDm sw 2007 osia.

Avatar
jiiässä
Viestit: 1495
Liittynyt: 21 Loka 2003, 21:51
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja jiiässä »

niihin kuusiokoloruuveihin on muistaakseni oma erikoisavain...mutta varmaan hyvillä tavallisillakin onnistuu..kun ei muljauta.

Avatar
HOTA
Viestit: 1292
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 19:13
Paikkakunta: Porvoo

Viesti Kirjoittaja HOTA »

Sen mitä olen muista Alfoista noita sarananpultteja joutunut irroittamaan niin iskumeisseliä on joutunut käyttämään.

Tuota kannan muljahtamista kannattaa tosiaankin varoa, muutten joutuu porailu hommiin.

Avatar
Rolle
Site Admin
Site Admin
Viestit: 7791
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 18:48
Car(s): 45e + GTX
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja Rolle »

Ekasta autosta, Cliosta, jäi saranatapit vaihtamatta kun eivät korjaamolla saanet auki. Fiksu systeemi..

V6
Viestit: 5200
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 22:29
Car(s): -
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja V6 »

huh :crazyeyes: ensimmäisen kerran kuulen tuollaisesta. No kaikkea näköjään voi tapahtua. Muuten näissä vanhemmissa vuosimalleissa oli tehtaan "recall" etusaranoiden tarkastus kun stoppareissa oli kai jossain autoissa häikkää eli pääsi menemään ns. yli korjaamattomana ruoste voi iskeä saranoihin. Omani tarkastettiin lauttasaaren Alfa puljussa en tosin huomannut että jotain olisi korjattu.Tämä ei varmasti koske uudempia vuosimalleja.
Mediocrity is a sin
Kuvat
155 8V 92>155 16V 96>156 V6 98>156 V6 02>Helkama

Avatar
alfista
Viestit: 2806
Liittynyt: 14 Helmi 2004, 00:55
Paikkakunta: Etelä-Pohjanmaa

Alfista

Viesti Kirjoittaja alfista »

Joskus korjasin muistaakseni sokkapuikolla saranan -73 Mazdasta. Eli eiköhän tuohon tappi löytyisi vähän halvemmallakin?

Avatar
niki
Viestit: 1650
Liittynyt: 23 Syys 2003, 05:12
Car(s): Tonale 1.5 MHEV Speciale -23, Giulietta 1.4 Multiair -11, 156 2.5 V6 -03, 145 1.6 TS -00
Paikkakunta: Aura

Viesti Kirjoittaja niki »

Ovista ja saranoista tuli mieleen, että ainakin mulla pelkääjän puolen ovi "naksuu" avattaessa. Onko jokin löysällä, pitäiskö öljytä vai missä on vika?
Ammattina autokauppa

V6
Viestit: 5200
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 22:29
Car(s): -
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja V6 »

niki kirjoitti:Ovista ja saranoista tuli mieleen, että ainakin mulla pelkääjän puolen ovi "naksuu" avattaessa. Onko jokin löysällä, pitäiskö öljytä vai missä on vika?

öljyä peliin :silly:
Mediocrity is a sin
Kuvat
155 8V 92>155 16V 96>156 V6 98>156 V6 02>Helkama

Avatar
ärrä
Viestit: 751
Liittynyt: 08 Huhti 2003, 07:57
Car(s): Alfa Romeo 2.4 JTDm Sportwagon Q-tronic
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ärrä »

niki kirjoitti:Ovista ja saranoista tuli mieleen, että ainakin mulla pelkääjän puolen ovi "naksuu" avattaessa. Onko jokin löysällä, pitäiskö öljytä vai missä on vika?
Yleensä naksumisen aiheuttaa rajoitin, ei itse sarana. Avaa verhoilu ja tarkista, että rajoitin liikkuu normaalisti ja öljyä mielellään samalla.

Avatar
Hamil
Viestit: 460
Liittynyt: 20 Marras 2003, 17:51
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Hamil »

Voin kyllä kuvitella miten on ärräpäät lentänyt :bad-words:
On kivaa kun on kivaa

Avatar
Alfistipohjoosesta
Viestit: 4878
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Alfistipohjoosesta »

Tarkista myös rajoittimen kiinnitys pultit,eli kiristämällä kokeile että ovat tiukalla.
Spider, 159 SW 2.4,(ex. GTV6, 166 t.s, 164 t.s, 75 Turbo, 33, Alfetta ja Sprint)

Avatar
Hämis
Viestit: 442
Liittynyt: 05 Elo 2003, 17:20
Car(s): MB GLE 500e
- MB GLC 220d,
- BMW 328i (F30),
- Chrysler Voyager Signature Edition,
- 159 Q4 JTDm,
- 156 TS Selespeed SW
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja Hämis »

2TS kirjoitti: Yleensä naksumisen aiheuttaa rajoitin, ei itse sarana. Avaa verhoilu ja tarkista, että rajoitin liikkuu normaalisti ja öljyä mielellään samalla.
Jaa, siitäkös se johtuukin... olen miettinyt että mikä tuon äänen kuskin ovessa aiheuttaa.

Avatar
Campari
Viestit: 610
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 15:55
Car(s): 159 jts (x-files:156ts,147ts,156jtssw,mb500sl,gtv v6 3.0,156v6)
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Campari »

Sportwagon kirjoitti:
2TS kirjoitti: Yleensä naksumisen aiheuttaa rajoitin, ei itse sarana. Avaa verhoilu ja tarkista, että rajoitin liikkuu normaalisti ja öljyä mielellään samalla.
Jaa, siitäkös se johtuukin... olen miettinyt että mikä tuon äänen kuskin ovessa aiheuttaa.
Minulla hajosi tuo sama paikka -98 156:ssa, se alkoi tuolla naksumisella ja sitten hajosi rajoittimen kiinnityslevy ja se mursi oveakin. Ja eikä ollut halpaa, kun meni omasta pussista korjaus, jouduttiin hitsaamaan ja vaihtamaan rajoitin. Paras siis tarkistaa tilanne, ettei se kiinnityslevy ole murtumassa. Se naksu johtuu siitä, kun se rajoitinlevy alkaa antamaan periksi, ainakin siis minulla kävi niin.
Uudemmissa tuo paikka on vahvemmalla rajoittimella.

-cr
Alfa Romeo - automaailman Aku Ankka

Avatar
Hämis
Viestit: 442
Liittynyt: 05 Elo 2003, 17:20
Car(s): MB GLE 500e
- MB GLC 220d,
- BMW 328i (F30),
- Chrysler Voyager Signature Edition,
- 159 Q4 JTDm,
- 156 TS Selespeed SW
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja Hämis »

Campari kirjoitti: Minulla hajosi tuo sama paikka -98 156:ssa, se alkoi tuolla naksumisella ja sitten hajosi rajoittimen kiinnityslevy ja se mursi oveakin. Ja eikä ollut halpaa, kun meni omasta pussista korjaus, jouduttiin hitsaamaan ja vaihtamaan rajoitin. Paras siis tarkistaa tilanne, ettei se kiinnityslevy ole murtumassa. Se naksu johtuu siitä, kun se rajoitinlevy alkaa antamaan periksi, ainakin siis minulla kävi niin.
Uudemmissa tuo paikka on vahvemmalla rajoittimella.

-cr
Mulla on vm. 2000-2001, mutta tarvitsee repästä tuo verhoilu auki heti viikonloppuna. Sen verran rupes hirvittämään... :shock:

Avatar
Wile E. Coyote
Viestit: 4143
Liittynyt: 23 Kesä 2003, 07:24
Car(s): GTV V6 TB 1996
käyttöauto:turbo traktori
156 V6 Q2 2000
"in memoriam"
Paikkakunta: Kuusankoski

Viesti Kirjoittaja Wile E. Coyote »

Mulla kuulu myös terävä pieni naps aina kun avas oven viime kesänä. Syy oli kuitenkin vain saranan karmin puoleisten ruuvien löysyys. Karmin puoli pääsi liikahtamaan ja piti ikävän napsauksen. Ruuvit kireälle ja problem solved. Ei siis tarvi välttämättä olla mitään kovin vakavaa...

EDIT:Tarkoitin tietysti rajoittimen enkä saranan ruuveja
Viimeksi muokannut Wile E. Coyote, 07 Maalis 2004, 05:32. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Ayrton Senna da Silva forever

Avatar
Maunu
Viestit: 3489
Liittynyt: 12 Kesä 2003, 05:27
Car(s): Stelvio 2,2 JTDM 210hv 2018, 159 2.4 JTDm Q4 SW 2008, Subaru Forester 2.0X 2006, Peugeot E-2008 2024
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja Maunu »

Eipä taaskaan voinut luottaa Teltta-auton toimintaan.

Perjantaiksi luvattu sarana tulee ehkä jo maanantaina :evil:
Myydään 159 2.4 JTDm sw 2007 osia.

Avatar
Hämis
Viestit: 442
Liittynyt: 05 Elo 2003, 17:20
Car(s): MB GLE 500e
- MB GLC 220d,
- BMW 328i (F30),
- Chrysler Voyager Signature Edition,
- 159 Q4 JTDm,
- 156 TS Selespeed SW
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja Hämis »

Wile E. Coyote kirjoitti:Mulla kuulu myös terävä pieni naps aina kun avas oven viime kesänä. Syy oli kuitenkin vain saranan karmin puoleisten ruuvien löysyys. Karmin puoli pääsi liikahtamaan ja piti ikävän napsauksen. Ruuvit kireälle ja problem solved. Ei siis tarvi välttämättä olla mitään kovin vakavaa...

EDIT:Tarkoitin tietysti rajoittimen enkä saranan ruuveja

Tuli eilen kiristeltyä tuon takaluukkuprojektin yhteydessä ne rajoittimen ruuvit kaikista ovista. Jokaisessa oli löysää joten tuli tuokin hoidettua, mutta kuskin ovi se vaan jatkaa napsahtelua... Kaipa se on pakko nyppästä oven verhoilu irti ja katsoa tarkemmin.

Avatar
puuha
Viestit: 1889
Liittynyt: 23 Heinä 2003, 03:52
Car(s): Milloin mikäkin.
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja puuha »

Sama operaati tuli tehtyä. Ei auttanu, laitoin vielä paksua laakerirasvaa rajoittimen akseliin. Naksuu yhä.
Menee kait irroituksen puolelle.
Makaroonia jo vuodesta -98

jariay
Viestit: 39
Liittynyt: 05 Touko 2003, 17:46
Paikkakunta: Kitee

Tarkistakaa kiinnitys

Viesti Kirjoittaja jariay »

Kiinnostuin kirjoittelusta kurkistamaan omaani, ja kuskin puolen alempi sarana on lähes irti ovipellistä, sauma pettänyt.
(Tigillä tulee siisti korjaus, ei ongelmaa)
Alkua myös apukuskin puolella.

Yksinkertaisesti hitsisauma on niin huono (ei läpi sula hitsausprosessissa), että se irtoaa pellistä. Helppo juttu tig hitsarille ja jälki on siistiä, älkää tunatko migillä! mutta tarkistakaa nyt ennenkuin murjoo oveen jälkiä!!
Jari

samik
Viestit: 63
Liittynyt: 16 Kesä 2007, 14:56
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja samik »

Campari kirjoitti:
Sportwagon kirjoitti:
2TS kirjoitti: Yleensä naksumisen aiheuttaa rajoitin, ei itse sarana. Avaa verhoilu ja tarkista, että rajoitin liikkuu normaalisti ja öljyä mielellään samalla.
Jaa, siitäkös se johtuukin... olen miettinyt että mikä tuon äänen kuskin ovessa aiheuttaa.
Minulla hajosi tuo sama paikka -98 156:ssa, se alkoi tuolla naksumisella ja sitten hajosi rajoittimen kiinnityslevy ja se mursi oveakin. Ja eikä ollut halpaa, kun meni omasta pussista korjaus, jouduttiin hitsaamaan ja vaihtamaan rajoitin. Paras siis tarkistaa tilanne, ettei se kiinnityslevy ole murtumassa. Se naksu johtuu siitä, kun se rajoitinlevy alkaa antamaan periksi, ainakin siis minulla kävi niin.
Uudemmissa tuo paikka on vahvemmalla rajoittimella.

-cr
nostelenpa tämän vanhan topicin ylös kun omassa -99 156:ssa alkaa tuo naksuminen nakertaa tajuntaa tehokkaasti. tuossa äsken kuulostelin ja katsastelin rajoitinta ja se naksuminen lähtee tosiaan siitä rajoittimen kiinnityslevystä. rajoitinaisa näyttää olevan levyssä kiinni pystytapilla jonka ympärillä näyttää olevan löysää kulumisen seurauksena.

kysynkin siis että onko joku ostellut tilalle uutta osaa ja minkälaisessa paketissa? eli saako kiinnityslevyä irrallaan uutena varaosana vai pitääkö ottaa kokonaan uusi rajoitin? onko Delta ainut paikka josta realistisesti voi kuvitella löytävänsä noita kilkkeitä?

Ruokoton
Viestit: 896
Liittynyt: 18 Heinä 2005, 17:40

Viesti Kirjoittaja Ruokoton »


samik
Viestit: 63
Liittynyt: 16 Kesä 2007, 14:56
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja samik »

Ruokoton kirjoitti:http://www.heikka.fi/kauppa/index.php?m ... cts_id=153

Kaiketi tuosta osasta on uupelo?
juurikin sama osa, vaikka tuo aisa näyttääkin tukevammalta tuossa. kiitos linkistä! ei ole niin pahoissa hinnoissa ettei kärsis koko rajoitinta vaihtaa...

Avatar
toolman
Viestit: 1486
Liittynyt: 31 Tammi 2008, 23:00
Car(s): 156GTA, 156v6
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja toolman »

samik kirjoitti:
Ruokoton kirjoitti:http://www.heikka.fi/kauppa/index.php?m ... cts_id=153

Kaiketi tuosta osasta on uupelo?
juurikin sama osa, vaikka tuo aisa näyttääkin tukevammalta tuossa. kiitos linkistä! ei ole niin pahoissa hinnoissa ettei kärsis koko rajoitinta vaihtaa...
Sama vika minullakin, eikös tuon rajoittimen saa irti ilman ovipaneelin irrottamistakin (kannattaa muuten tsekata mitä paneelin kiinnitysnastat maksaa DA:ssa ;-) ne taitaa olla kertakäyttökamaa).
Ajettelin kokeilla jos väljän tapin sais korvattua pikkasen suuremmalla, ei tarttis koko rajoitinta vaihtaa.

Avatar
Maunu
Viestit: 3489
Liittynyt: 12 Kesä 2003, 05:27
Car(s): Stelvio 2,2 JTDM 210hv 2018, 159 2.4 JTDm Q4 SW 2008, Subaru Forester 2.0X 2006, Peugeot E-2008 2024
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja Maunu »

Rajoittimen saa vaihdettua kaiuttimen reiästä kunhan rajoitin on ns. ovikiinni asennossa.
Myydään 159 2.4 JTDm sw 2007 osia.

Avatar
toolman
Viestit: 1486
Liittynyt: 31 Tammi 2008, 23:00
Car(s): 156GTA, 156v6
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja toolman »

Kiitos vinkistä, ei ollut silti ihan helppo saada pihalle, olisin pyytänyt naapurin kätilöä avuksi mutta oli iltavuorossa. Laitoin rajoittimen viilapenkkiin, porasin niitatun pään auki (muutama milli) 8mm poralla ja löin tapin pois. Karmin puolen osan reiät 8.5mm poralla isommaksi, 12-13mm pätkä samaisen 8.5mm terän "suoraa" päätä tapiksi. Tappi ei saa olla liian pitkä, muuten et saa karmin pultteja kiinni.
Ei kuulu pauketta enää. Tapin sai lyödä melko kovaa kiinni, joten varmaan pysyy.

samik
Viestit: 63
Liittynyt: 16 Kesä 2007, 14:56
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja samik »

toolman kirjoitti:Kiitos vinkistä, ei ollut silti ihan helppo saada pihalle, olisin pyytänyt naapurin kätilöä avuksi mutta oli iltavuorossa. Laitoin rajoittimen viilapenkkiin, porasin niitatun pään auki (muutama milli) 8mm poralla ja löin tapin pois. Karmin puolen osan reiät 8.5mm poralla isommaksi, 12-13mm pätkä samaisen 8.5mm terän "suoraa" päätä tapiksi. Tappi ei saa olla liian pitkä, muuten et saa karmin pultteja kiinni.
Ei kuulu pauketta enää. Tapin sai lyödä melko kovaa kiinni, joten varmaan pysyy.
kuulostaa siltä että vois jopa maksaa vaivan. lähtivätkö ne spesiaalit kuusiokoloruuvit kesysti irti siitä karmista?

Avatar
toolman
Viestit: 1486
Liittynyt: 31 Tammi 2008, 23:00
Car(s): 156GTA, 156v6
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja toolman »

Ei ne pultit ollu kovin tiukassa, kannattaa irrottaa eka karmin puoli ja sitten ovi kiinni (rättiä pehmusteeksi) niin vipu menee sisään, käsin ei oikein meinaa jaksaa tunkea sitä. kun laittaa takaisin niin eka oven pultit, jouduin käyttämään karmin pultteina ensin vähän pitempiä jotta sai pultit pikkasen kiinni ja ovi auki jolloin vipu tulee ulos.

Avatar
Maunu
Viestit: 3489
Liittynyt: 12 Kesä 2003, 05:27
Car(s): Stelvio 2,2 JTDM 210hv 2018, 159 2.4 JTDm Q4 SW 2008, Subaru Forester 2.0X 2006, Peugeot E-2008 2024
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja Maunu »

Siis jos rajoittimen pultteja tarkoitat niin ne on tavalliset torx pultit muistaakseni tx-40.
Myydään 159 2.4 JTDm sw 2007 osia.

wabatus
Viestit: 64
Liittynyt: 01 Maalis 2008, 21:17
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja wabatus »

Mulla oli tossa parisen viikkoa sitten kovaa naksumista kuskin ovesta, kiristin ruuvit ja rasvasin auttoi muutaman viikon. Äskön tulin kotiin ja ihmettelin miksi ovi ei aukea kunnolla, purin rajoittimen irti niin paljastuikin mukava yllätys toinen oveen tulevista ruuvin vastakappaleista oli haljennut irti.
waba

Vastaa Viestiin