159, onko kukaan madaltanut?

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Avatar
Anthon
Viestit: 538
Liittynyt: 04 Huhti 2004, 04:33
Car(s): 159 SW Tbi Ti vm. 2011
ex. 156 SW 2,5 V6 vm. 2003
ex. 156 SW 2,0 JTS Selespeed vm. 2002 (moottoriraato)
ex. 156 2,0 TS vm. 1998
Paikkakunta: Jyväskylä

159, onko kukaan madaltanut?

Viesti Kirjoittaja Anthon »

Jos tässä sais autokuumeen päälle kevääksi.. Onko kukaan madaltanut 159:iä? Ois kiva kuulla kokemuksia ja nähdä kuvia...

Deltan sivuilla oli uutisoitu uuden Q-tronicin tulosta diisseleihin ja alkuvuodesta -07 Q4:een. On kuulemma 6-portainen ja kolme erilaista vaihtotapaa; normaali, sport ja talvi...

"Lehdistötiedote 24.10.2006

Automaatti palaa Alfa Romeoon
Uusi Q-Tronic Alfa 159 sedaniin ja Sportwagoniin

Vuoden alusta markkinoilla ollut Alfa 159 -mallisto laajenee jälleen, tällä kertaa odotetulla automaattivaihteistolla. Mallinimeä 2.4 JTDm kantava dieselmoottori saa nyt seurakseen kuusivaihteisen Q-Tronic-automaattivaihteiston. Aisinin valmistama vaihteisto palauttaa tauon jälkeen automaattivaihteiston urheilulliseen Alfa Romeoon.

Q-Tronic on täysin uusi kuusivaiheinen automaattivaihteisto, joka ottaa vaihteenvaihdossa huomioon auton käytön, nopeuden ja kaasupolkimen asennon. Vaihtaminen voidaan suorittaa myös manuaalisesti keskikonsolissa olevalla valitsimella.

Automaattitoiminnolla ajettaessa on mahdollista valita kolmen eri ajotyylin mukaista vaihtotapaa: normaalitilassa vaihteisto vaihtaa alhaisilla pyörintänopeuksilla, ajomukavuutta ja polttoainesäästöä korostaen. Sport-toiminto korostaa urheilullista ajoa vaihtamalla suuremmilla kierroksilla. Winter-toimintoa kannattaa käyttää ajettaessa jäisellä, lumisella tai liukkaalla tiellä. Toiminnossa ohjelma muun muassa valitsee suuremman kuin ykkösvaihteen liikkeelle lähdettäessä.

Mahtavat 200 hevosvoimaa kehittävä 2.4 JTDm vääntää 400 Nm. 6-portaisella automaattivaihteistolla EU-yhdistetty kulutus on 8,0 l/100 km (sedan). Saman korimallin kiihtyvyys nollasta sataan tapahtuu 8,4 sekunnissa.

Alfa 159:ssä on vakiovarusteina ajonhallintajärjestelmä (VDC), luistonesto (ASR), jarruassistentti, ABS-jarrut elektronisella jarruvoimanjaolla (EBD) ja mäkistartteja helpottava hill holder. Alfa 159:ään turvallisuutta tuovat myös vakiovarusteina olevat 7 turvatyynyä (mukaanlukien kuljettajan polviturvatyyny ja koko ikkunan leveyden kattavat sivuturvatyynyt) sekä aktiiviset pääntuet etupenkeillä. Alfa 159 saavuttikin täydet 5 tähteä EuroNCAP -törmäystestissä. Alfa Romeon takuu Suomessa on 5 vuotta/ 150 000 kilometriä.

Q-Tronic-vaihteisto tulee myös 3.2 JTS V6 Q4 -versioon alkuvuonna 2007.

Hinnat:
Alfa 159 2.4 JTDm Q-Tronic. 43 990 euroa
Alfa 159 Sportwagon 2.4 JTDm Q-Tronic: 45 990 euroa"

Avatar
Laba
Viestit: 377
Liittynyt: 14 Elo 2005, 14:16
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: 159, onko kukaan madaltanut?

Viesti Kirjoittaja Laba »

Anthon kirjoitti:Onko kukaan madaltanut 159:iä? Ois kiva kuulla kokemuksia ja nähdä kuvia...
Jos autokuumeen haluaa, niin kannattaa ehdottomasti käydä kattelemasa esim. Alfisti.netin galleriasta 159:ejä. Tässä pikku maistiainen
Kuva

Nam nam.. :icecream:

Avatar
Kustaa
Viestit: 96
Liittynyt: 08 Elo 2003, 00:27
Car(s): ex-159 2.2 JTS, 2007
ex-156 2.5 V6, 2005
ex-156 2.0 JTS, 2003
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja Kustaa »

Hullua yllyttäviä neuvoja kaipaan.

Näin eilen Ison-Omenan pesupaikalla samanlaisen 2.2:n kuin itselläni ja se näytti samoilla 18"-vanteilla jotenkin sikahyvältä, omassani taas tuntui lukevan "Belarus" siinä design-kyltissä.. Juttelin omistajan kanssa ja autossa oli Eibachin 30mm madallusjouset laitettu ennen luovutusta, vakioiskarit. Hyvältä näytti.

Do-diin, itsellä kissa mahtuu renkaan päälle makaamaan, jotain täytyisi siis tehdä.
Lähtökohdat: pidän 159:n vakioalustasta (edelliset kokemukset 156:n JTS/V6 vakioalustoista), en aja tällä heffalumpilla radalla, ei kuulu doing-ääniä edestä ja miellyttävä normaaliajossa ja rusettiliittymissä kuvittelen välillä olevani Fangio..

Hankkisinko siis:
a) Tuollaiset luokkaa -30mm pelkät jouset + vakioiskarit
b) Samanluokan jouset ja niihin jotkut ei-säädettävät iskarit (Bilstein etc.)
c) Coilover-paketin ja säädettävät iskarit ja jouset
d) Ostaa kumiluuranko taustapeiliin ja tyytyä siihen

Noista tuo a) tietenkin hankintahinnaltaan edullisin (d-vaihtoehdon olen tietenkin jo tehnyt) ja c) kallein, mutta asennustyö huomioiden a-vaihtoehdosta jäisi vähän fiilis "samalla työllä olisi vaihtanut iskaritkin".
Entäs tuo b-vaihtoehto, madallusta en halua tuota 30-35 enempää, mutta jos siihen yhdistäisi vaikka Bilsteinin B6-iskarit (katselen juuri alfisti.netin-sivuja), vai miten olisi Eibachin ProDamperit, kokemuksia?
Toisaalta tonnilla olisi tuo KW/Novitechin coilover-paketti (vain säädettävät jouset)

Onpas vaikeaa..

Avatar
Laku
Viestit: 1760
Liittynyt: 15 Elo 2005, 14:35
Paikkakunta: Ylöjärvi

Viesti Kirjoittaja Laku »

Madalluksesta voi olla montaa mieltä, mutta meillä tuntuu raapivan molemmat sekä 147 että 159 vähän väliä mahastaan ihan näillä normaaleillakin. Oikein pahaa tekee välillä.

Täytyis ensin lanata nää Suomen tiet tasaisiksi.
Laku
Kia Niro, ex. Lancia Ypsilon, CBR 600 RR, 159 2.2, 156 V6 SW, 147 2.0 Sele, 147 1.6, 75 1.6

Vastaa Viestiin