156 kytkin

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Avatar
pasanen
Viestit: 82
Liittynyt: 31 Maalis 2008, 15:26
Paikkakunta: Nurmijärvi

156 kytkin

Viesti Kirjoittaja pasanen »

Tervehdys hyvät foorumilaiset!
Olisi kysymys 156 V6 kytkimestä, auto on 2001 mallinen ja ajettu 95tkm
Tuossa tyyppivika listassa oli mainittu että polkimen tulee olla jäykkä mutta ei liian jäykkä, mikä on liian jäykkä/ mitä on vikana jos on liian jäykkä.
Onko siinä neste vai vaijeri kytkin?
Millaisia korjaus kustannuksia olisi tulossa?

Avatar
jiigee
Viestit: 333
Liittynyt: 20 Helmi 2007, 14:05
Car(s): GT 3.2 -05
Ex 156 2.5 V6 -03
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja jiigee »

Verrattuna perusooppeliin tai toyotaan, on V6:n kytkin kunnossa ollessaankin jäykempi, ei mikään muovisen lätkän oloinen. Hydraulinen kytkin. Mulla oli polkimesta vajaan vuoden aikana tullut tosi jäykkä, se alkoi laittamaan vastaan todella lujasti puolessa välissä liikerataa. Lisäksi liikkeessä oli "pykäliä", se ei mennyt samalla voimalla pohjaan asti. Lisäksi saattaa kuulua naksumista --> vaihtoon. Autolla oli ajettu melko lailla saman verran kuin sunkin V6:lla. Painelaakeri siellä kai veteli viimeisiään, en tiedä. Kaikki vaihtoon vaan. Joku jossain pelotteli, että koska on hydraulinen, saattaa se kytkimen vipu hajottaa kiinnityspisteensä laatikossa jos menee oikein jäykäksi asetelma eikä pääse voima perille. Kai se teoreettisesti voisi ollakin mahdollista. Kytkinpaketin vaihto auttoi, kukkaro keveni 780€, mutta keveni kytkinkin vähintään yhtä paljon. :)
Kun oikein yrittää ja sitten onnistuu, siihen on tyytyminen.

Avatar
pasanen
Viestit: 82
Liittynyt: 31 Maalis 2008, 15:26
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja pasanen »

Vähän tarkennuksia:
Kytkimessä on parin sentin tyhjä liike alussa ilmeisesti ilmaa käyttää kai samaa nestettä kuin jarrut?
Loput matkasta on tasaisen jäykkä hieman jäykempi kuin muissa v6 mallisissa mitä olen ajanut. kytkin kuitenkin toimii, irroittaa eikä luista.
Kytkin on ollut viimeisen 10tkm ajan täysin samanlainen joten luulisi että olisi porsinut jo jos asetetlma tai painelaakeri olisi loppu????

Avatar
jiigee
Viestit: 333
Liittynyt: 20 Helmi 2007, 14:05
Car(s): GT 3.2 -05
Ex 156 2.5 V6 -03
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja jiigee »

Samaa nestettä käytetään sekä kytkimessä, että jarruissa. Sanoisin, että sulla on kytkin ihan ok.
Kun oikein yrittää ja sitten onnistuu, siihen on tyytyminen.

Avatar
toolman
Viestit: 1486
Liittynyt: 31 Tammi 2008, 23:00
Car(s): 156GTA, 156v6
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja toolman »

sanoisin että kytkin alkaa olla loppusuoralla, voihan sillä ajaa vielä pitkäänkin? En tiedä onko jäykällä kytkimellä ajamisessa mitään vaaraa siitä että rikkoo jotain muutakin?
Omalla oli ajettu 123tkm kun se juuri vaihdettiin, ei sillä ollut kiva ajaa, niin jäykkä se oli, eikä naisväki suostunut rattiin lainkaan (plussa vai miinus? :-) )

Avatar
Janne
Viestit: 2122
Liittynyt: 19 Huhti 2004, 21:12
Car(s): Käyttöharraste 155 V6 -92, Exät: 159 SW 1750 TBi Business Centenary -11, 156 SW 1.8 TS Super -01, 75 1.8t -90, 75 TS -89.Käyttis: Bmw X1 -18
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Janne »

Lueppa tuo ketju läpi: http://www.alfabbs.fi/viewtopic.php?t=5 ... kin+naksuu
Polkimen tyhjästä liikkeestä tuli vain mieleen...

Avatar
toolman
Viestit: 1486
Liittynyt: 31 Tammi 2008, 23:00
Car(s): 156GTA, 156v6
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja toolman »

Joo, se "tyhjä liike" tuskin johtuu siitä että asetelma on ehtoopuolella, mutta voihan olla että korostuu koska "työliike" on liian jäykkä???? Tai sitten tosiaan siellä on tuo jousi rikki tai ilmaa joka johtunee vuodosta työ-/pääsylinterissä.

Avatar
RockinTetsi
Viestit: 156
Liittynyt: 27 Syys 2007, 22:49
Paikkakunta: Nokia

Viesti Kirjoittaja RockinTetsi »

Käytämpä topikkia hyväkseni ja kysäisen, että kuinka tuo 156:sen kytkin ilmataan? Mulle vaihdettiin jokunen aika sitten koko asetelma, mutta tuntuu että eivät ole ilmanneet sitä kunnolla.

jartuo
Viestit: 253
Liittynyt: 16 Helmi 2008, 20:52
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jartuo »

RockinTetsi kirjoitti:Käytämpä topikkia hyväkseni ja kysäisen, että kuinka tuo 156:sen kytkin ilmataan? Mulle vaihdettiin jokunen aika sitten koko asetelma, mutta tuntuu että eivät ole ilmanneet sitä kunnolla.
Ilmausruuvi löytyy siitä akun alta, vaihdelaatikon päältä.
Kannattaa ostaa vaikka Motonetista ilmausletku, jossa on jousi ja kuula toisessa päässä. Maksoi muistaakseni 2€
Helpottaa kummasti ilmausta ja nesteen vaihtoa. Itseltäni vaihdoin kaikki jarru ja kytkinnesteet. Kytkimen puolelta tuli sellaista tosi mustaa mömmöä letkun täydeltä.

Avatar
RockinTetsi
Viestit: 156
Liittynyt: 27 Syys 2007, 22:49
Paikkakunta: Nokia

Viesti Kirjoittaja RockinTetsi »

jartuo kirjoitti:
RockinTetsi kirjoitti:Käytämpä topikkia hyväkseni ja kysäisen, että kuinka tuo 156:sen kytkin ilmataan? Mulle vaihdettiin jokunen aika sitten koko asetelma, mutta tuntuu että eivät ole ilmanneet sitä kunnolla.
Ilmausruuvi löytyy siitä akun alta, vaihdelaatikon päältä.
Kannattaa ostaa vaikka Motonetista ilmausletku, jossa on jousi ja kuula toisessa päässä. Maksoi muistaakseni 2€
Helpottaa kummasti ilmausta ja nesteen vaihtoa. Itseltäni vaihdoin kaikki jarru ja kytkinnesteet. Kytkimen puolelta tuli sellaista tosi mustaa mömmöä letkun täydeltä.
Onko se siinä heti jossakin näkyvillä? Akku varmaan tarvii sitten irroittaa? Yritin aiemmin etsiä sitä mutta jöysin vain pari kumitulppaa joiden alla ei ollut oikein mitään. Toisen alla oli vähän ilmausruuvin näköinen "tappi" mutta siinä ei ollut mitään millä sen saisi auki...

jartuo
Viestit: 253
Liittynyt: 16 Helmi 2008, 20:52
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jartuo »

Muistaakseni otin akun irti kun vaihdoin nesteet, siinä on samanlainen systeemin kuin jarruissakin.

Vastaa Viestiin