75 vaihteisto?
Valvoja: Moderators
75 vaihteisto?
olis tälläsiä aloittelijan kysymyksiä että kun yrittää lähtee liikkeelle niin ei saa pakkia päälle missä vika ja vitosta ei saa millään päälle? onko vaihde laatikko menny vai mikä mättää...yritin ettiä vanhoista viesteistä mutta vastausta ei löytyt.kiitos etukäteen.
Tuossa "Alfa 75 1.6" - threadissa oli puhetta mm. 75:n vaihteiston "omalaatuisesta" tuntumasta. Monet olivat sitä mieltä että mm. kolmonen on oudossa paikassa ja vaihteet muutenkin hankalia kytkeä. Synkroista myös kuulee valitusta usein, eli ainakin ykkönen ja kakkonen rusahtelevat nopeissa vaihdoissa.
Rohkenen olla raskaasti eri mieltä, sillä minusta kunnossa olevan 75:n vaihteiston EI KUULU olla epätarkka eikä kolmosen kuulu olla vinossa vaan suoraan edessä. Vaihdoin viime syksynä vaihteensiirtovivuston kaikki nivelet ja puslat, ja voin vakuuttaa että nyt kaikki vaihteet löytyvät aivan yhtä helposti, ja että kolmonen ja nelonen ovat täysin vaihteensiirtoliikkeen keskilinjalla. Tuntuma siirrossa ei ole japanilaismaisen ronksahtava, vaan vaihteet ikään kuin liukuvat paikalleen kuin kiskoilla. Tuntuma on taivaallinen - liu'utuksen raskaus kertoo suoraan käyttäjälle, kuinka paljon synkrorenkaat joutuvat tekemään työtä. Tällaista en ole vielä havainnut missään muussa autossa. Klappia on joka suuntaan hieman, mutta ei mielestäni juuri enempää kuin esim 924/944 Porschessa, joka on myös takalaatikkoinen. Sanokaa mitä sanotte, vaihteensiirron tuntuma on yksi niistä asioista joita kaipasin kovasti joutuessani eräässä synkässä vaiheessa elämääni olemaan ilman 75:sta noin vuoden verran.
Totta on, että synkrorenkaat kuluvat tavallista nopeammin (100 000km?) huonoon kuntoon, jolloin nopeat vaihdot eivät enää onnistu rusauttelematta. Tällöin kyseessä on kuitenkin (tyyppi)vika joka täytyy korjata, eikä ominaisuus. Täytyy kuitenkin myöntää, että parhaimmillaankaan 75:n vaihteisto ei ole sieltä nopeimmasta päästä vaihtamisen nopeudessa, eikä sitä sellaiseksi rattaita keventämättä saa. Ja keventämisessä on riskinsä... Välikaasu pienemmälle vaihtaessa on erittäin suositeltava tapa synkrojen eliniän pitkittämiseksi.
Ohops, pahoittelen että tämä meni tällaiseksi vuodatukseksi. Palataanpa sinun ongelmaasi. Suosittelen vaihteensiirtovivuston irroittamista ja huoltamista, se ei muistaakseni vaadi juuri muuta kuin pakoputkiston irroittamisen pois tieltä. Ensiavuksi voit kokeilla vain suikutella hurjasti CRC:tä vivuston niveliin. Jos pakki ja vitonen tuntuvat olevan kokonaan kateissa, vivusto voi olla esim. vääntynyt jotenkin killiin tai irronnut jostain kiinnityksestä. Jos taas vivusto on varmasti kunnossa ja vika siis vaihteiston sisällä, homma on toki inhottavampi ja vaatii laatikon irroittamisen. Olen kuitenkin saanut sellaisen käsityksen että Alfan laatikot ovat sisuskaluiltaan todella kestäviä, synkrorenkaita lukuun ottamatta. Mutta onhan sekin teoriassa mahdollista, että 5/pakki - kytkentäsysteemi laatikon sisällä on rikki/kulunut.
Tarkistapa muuten myös kytkimen toiminta, voihan olla että se ei irroita kunnolla ja siksi ykkönen tai pakki ei kytkeydy helposti. Ilmaa kytkin ja tarkista ainakin työsylinteri ettei se vuoda.
Rohkenen olla raskaasti eri mieltä, sillä minusta kunnossa olevan 75:n vaihteiston EI KUULU olla epätarkka eikä kolmosen kuulu olla vinossa vaan suoraan edessä. Vaihdoin viime syksynä vaihteensiirtovivuston kaikki nivelet ja puslat, ja voin vakuuttaa että nyt kaikki vaihteet löytyvät aivan yhtä helposti, ja että kolmonen ja nelonen ovat täysin vaihteensiirtoliikkeen keskilinjalla. Tuntuma siirrossa ei ole japanilaismaisen ronksahtava, vaan vaihteet ikään kuin liukuvat paikalleen kuin kiskoilla. Tuntuma on taivaallinen - liu'utuksen raskaus kertoo suoraan käyttäjälle, kuinka paljon synkrorenkaat joutuvat tekemään työtä. Tällaista en ole vielä havainnut missään muussa autossa. Klappia on joka suuntaan hieman, mutta ei mielestäni juuri enempää kuin esim 924/944 Porschessa, joka on myös takalaatikkoinen. Sanokaa mitä sanotte, vaihteensiirron tuntuma on yksi niistä asioista joita kaipasin kovasti joutuessani eräässä synkässä vaiheessa elämääni olemaan ilman 75:sta noin vuoden verran.
Totta on, että synkrorenkaat kuluvat tavallista nopeammin (100 000km?) huonoon kuntoon, jolloin nopeat vaihdot eivät enää onnistu rusauttelematta. Tällöin kyseessä on kuitenkin (tyyppi)vika joka täytyy korjata, eikä ominaisuus. Täytyy kuitenkin myöntää, että parhaimmillaankaan 75:n vaihteisto ei ole sieltä nopeimmasta päästä vaihtamisen nopeudessa, eikä sitä sellaiseksi rattaita keventämättä saa. Ja keventämisessä on riskinsä... Välikaasu pienemmälle vaihtaessa on erittäin suositeltava tapa synkrojen eliniän pitkittämiseksi.
Ohops, pahoittelen että tämä meni tällaiseksi vuodatukseksi. Palataanpa sinun ongelmaasi. Suosittelen vaihteensiirtovivuston irroittamista ja huoltamista, se ei muistaakseni vaadi juuri muuta kuin pakoputkiston irroittamisen pois tieltä. Ensiavuksi voit kokeilla vain suikutella hurjasti CRC:tä vivuston niveliin. Jos pakki ja vitonen tuntuvat olevan kokonaan kateissa, vivusto voi olla esim. vääntynyt jotenkin killiin tai irronnut jostain kiinnityksestä. Jos taas vivusto on varmasti kunnossa ja vika siis vaihteiston sisällä, homma on toki inhottavampi ja vaatii laatikon irroittamisen. Olen kuitenkin saanut sellaisen käsityksen että Alfan laatikot ovat sisuskaluiltaan todella kestäviä, synkrorenkaita lukuun ottamatta. Mutta onhan sekin teoriassa mahdollista, että 5/pakki - kytkentäsysteemi laatikon sisällä on rikki/kulunut.
Tarkistapa muuten myös kytkimen toiminta, voihan olla että se ei irroita kunnolla ja siksi ykkönen tai pakki ei kytkeydy helposti. Ilmaa kytkin ja tarkista ainakin työsylinteri ettei se vuoda.
Olenpas samaa mieltä milanon kanssa vaihteiston tuntumasta ja kolmosen sijainnista.
Ongelman veikkaisin olevan siirtäjämekanismissa. Joko vaihdekepin - siirtotangon nivel on väljä tai joku takana olevista pallonivelistä. Tai sitten vaihteiston ja siirtomekanismin kiinnityspultti on löysällä ja sen irtoaminen aiheuttaa, että vain 3 ja 4 löytyy...
Muuten milano, minkälainen pusla tuohon etupään haarukkaan tulee? Pitäiskö siinä olla pronssinen ja sille suojakumi? Mulla ei ole muuta kuin ruuvi-mutteri-prikkaviritys, jota saa kiristellä kerran vuodessa. Takapäässä korvasin muovipuslan metallilla... Ei kai siinäkään mitään välystä tarvita.
Ongelman veikkaisin olevan siirtäjämekanismissa. Joko vaihdekepin - siirtotangon nivel on väljä tai joku takana olevista pallonivelistä. Tai sitten vaihteiston ja siirtomekanismin kiinnityspultti on löysällä ja sen irtoaminen aiheuttaa, että vain 3 ja 4 löytyy...
Muuten milano, minkälainen pusla tuohon etupään haarukkaan tulee? Pitäiskö siinä olla pronssinen ja sille suojakumi? Mulla ei ole muuta kuin ruuvi-mutteri-prikkaviritys, jota saa kiristellä kerran vuodessa. Takapäässä korvasin muovipuslan metallilla... Ei kai siinäkään mitään välystä tarvita.
Tuohon 75:sen vaihteensiirto nivel hässäkään on vanha konsti joka toimii ja ataa jämäkkyyttä ja enenmän tuntumaa siirtoihin.
Poistetaan nykyinen nivel hässäkkä ja laitetaan vanhanmallinen Giulietta/Alfettan tankosysteemi tilalle.
Ainoa haitta mikäli sitä nyt haitaksi katsoo on että vaihekepakko väräjää koska tuo 75:sen nivelhässäkähän on tehty sitä varten että on saatu tuo väpätys pienenmäksi kepakosta.
No tuntuma on ainakin parempi vanhassa systeemissä
Jaa niin mun mielestä käy omaan käteen paremmin
Poistetaan nykyinen nivel hässäkkä ja laitetaan vanhanmallinen Giulietta/Alfettan tankosysteemi tilalle.
Ainoa haitta mikäli sitä nyt haitaksi katsoo on että vaihekepakko väräjää koska tuo 75:sen nivelhässäkähän on tehty sitä varten että on saatu tuo väpätys pienenmäksi kepakosta.
No tuntuma on ainakin parempi vanhassa systeemissä
Jaa niin mun mielestä käy omaan käteen paremmin
Siihen tulee sellainen hauska teräksinen pusla, jossa on rasvalla täytettävät urat pinnassa, ja reunoissa o-renkaat tiivistämässä ettei rasva tule ulos. Teräspusla+renkaat oli delta-autossa n.10 euroa.Jarno kirjoitti: Muuten milano, minkälainen pusla tuohon etupään haarukkaan tulee? Pitäiskö siinä olla pronssinen ja sille suojakumi? Mulla ei ole muuta kuin ruuvi-mutteri-prikkaviritys, jota saa kiristellä kerran vuodessa. Takapäässä korvasin muovipuslan metallilla... Ei kai siinäkään mitään välystä tarvita.
Tämänkin kikan olen kuullut monesti, mutta taas olen raskaasti eri mieltä. Ei ole yksi eikä kaksi kertaa kun olen ottanut asiakseni poistaa välyksiä vaihteensiirrosta. Niitä ei kuitenkaan ole juuri ollut, vaan käytännössä kaikki välys on paikantunut aina vaihteiston sisään. Isostaattinen vaihteensiirto on kieltämättä monimutkainen ja kuluu helposti väljäksi, mutta kun kaikki puslat ja nivelet on vaihdettu, se on aidosti parempi kuin nykyautojen vaihteensiirto. En ehkä alkuperäisessä viestissäni painottanut tarpeeksi, että liiallisia välyksiä EI KUULU OLLA ehjässä systeemissä. Isostaattisen järjestelmän tehtävänähän on ikään kuin "mekaanisesti maadoittaa" vaihteensiirtoliike niin että korin ja vaihteiston välinen liike ei heiluta vaihdekeppiä. Vaihdekeppi ei siis tärise laatikon mukana, eikä heilu eestaas kiihdytettäessä ja moottorijarruttaessa niin kuin kaikissa nykyautoissa. Yleensä tällaista ratkaisua on käytetty vain Ferrarien ja Lamborghinien kulissivaihteistojen tapaisissa systeemeissä. Porsche käyttää myös samantapaista, hieman yksinkertaisempaa systeemiä 924/944:ssä.HOTAKAINEN kirjoitti:Poistetaan nykyinen nivel hässäkkä ja laitetaan vanhanmallinen Giulietta/Alfettan tankosysteemi tilalle.
Ainoa haitta mikäli sitä nyt haitaksi katsoo on että vaihekepakko väräjää koska tuo 75:sen nivelhässäkähän on tehty sitä varten että on saatu tuo väpätys pienenmäksi kepakosta.
Suoran siirtomekanismin adoptoiminen vanhemmista Alfoista auttaa tietenkin tuntumaan jos isostaattinen vivusto on päässyt täysin hajalle. Siinä on vähemmän niveliä, eli jos omistajaa ei kiinnosta kerran 10 vuodessa vaihtaa kourallista niveliä, se lienee helpompi ratkaisu. Mutta jos vertaa ehjää isostaattista ehjään suoraan vipuun, isostaattinen on valovuosia edellä tuntumassa, mukavuudessa, sekä tarkkuudessakin. Tarkkuuden fiilistä lisää se, että vaihdekepin kaavio ei "elä" vaan pysyy jämptisti paikallaan - siihen voisi vaikka itse rakentaa kulissin. Jos remppailu ei kiinnosta, eikä halua käyttää hyödyksi Alfan hienostunutta rakennetta, voi tietysti myös ostaa korollan, siinä on vielä suorempi vaihteensiirto eikä juuri yhtään niveltä, keppi täräjää suoraan vaihteiston kyljestä...
Oletko kokeillut uuden ja vanhanmallisen erojamilano kirjoitti:Tämänkin kikan olen kuullut monesti, mutta taas olen raskaasti eri mieltä. Ei ole yksi eikä kaksi kertaa kun olen ottanut asiakseni poistaa välyksiä vaihteensiirrosta. Niitä ei kuitenkaan ole juuri ollut, vaan käytännössä kaikki välys on paikantunut aina vaihteiston sisään. Isostaattinen vaihteensiirto on kieltämättä monimutkainen ja kuluu helposti väljäksi, mutta kun kaikki puslat ja nivelet on vaihdettu, se on aidosti parempi kuin nykyautojen vaihteensiirto. En ehkä alkuperäisessä viestissäni painottanut tarpeeksi, että liiallisia välyksiä EI KUULU OLLA ehjässä systeemissä. Isostaattisen järjestelmän tehtävänähän on ikään kuin "mekaanisesti maadoittaa" vaihteensiirtoliike niin että korin ja vaihteiston välinen liike ei heiluta vaihdekeppiä. Vaihdekeppi ei siis tärise laatikon mukana, eikä heilu eestaas kiihdytettäessä ja moottorijarruttaessa niin kuin kaikissa nykyautoissa. Yleensä tällaista ratkaisua on käytetty vain Ferrarien ja Lamborghinien kulissivaihteistojen tapaisissa systeemeissä. Porsche käyttää myös samantapaista, hieman yksinkertaisempaa systeemiä 924/944:ssä.HOTAKAINEN kirjoitti:Poistetaan nykyinen nivel hässäkkä ja laitetaan vanhanmallinen Giulietta/Alfettan tankosysteemi tilalle.
Ainoa haitta mikäli sitä nyt haitaksi katsoo on että vaihekepakko väräjää koska tuo 75:sen nivelhässäkähän on tehty sitä varten että on saatu tuo väpätys pienenmäksi kepakosta.
Suoran siirtomekanismin adoptoiminen vanhemmista Alfoista auttaa tietenkin tuntumaan jos isostaattinen vivusto on päässyt täysin hajalle. Siinä on vähemmän niveliä, eli jos omistajaa ei kiinnosta kerran 10 vuodessa vaihtaa kourallista niveliä, se lienee helpompi ratkaisu. Mutta jos vertaa ehjää isostaattista ehjään suoraan vipuun, isostaattinen on valovuosia edellä tuntumassa, mukavuudessa, sekä tarkkuudessakin. Tarkkuuden fiilistä lisää se, että vaihdekepin kaavio ei "elä" vaan pysyy jämptisti paikallaan - siihen voisi vaikka itse rakentaa kulissin. Jos remppailu ei kiinnosta, eikä halua käyttää hyödyksi Alfan hienostunutta rakennetta, voi tietysti myös ostaa korollan, siinä on vielä suorempi vaihteensiirto eikä juuri yhtään niveltä, keppi täräjää suoraan vaihteiston kyljestä...
No minä tykkään vanhemmasta
Vanhanmallista kokeilin viimeksi muistaakseni GTV6:ssa. Onko se nykyään niin että Alfistitkaan eivät enää kunnioita Alfan Romeon insinöörien tietotaitoa - miksi ihmeessä ehdotus vaihteensiirron hurjasta monimutkaistamisesta olisi mennyt läpi vuonna -86, jos tuloksena ei olisi ollut huomattavasti parempi tuntuma?HOTAKAINEN kirjoitti:Oletko kokeillut uuden ja vanhanmallisen eroja
No minä tykkään vanhemmasta
Toisaalta onhan olemassa muitakin esimerkkejä tapauksista joissa ihmiset suosivat vanhempaa rakennetta... esim. DeDion on erittäin vanha keksintö ja pidän itse kovasti siitä.
Pakko nostaa tämä topic ylöspäin, sen verta mielenkiintosta turinointia.
Itellä on nyt semmonen homma että vitonen on vähän hankala laittaa päälle, muut vaihteet toimii ok(paitsi luonnollisesti kakkosen synkrot on kulahtanu). Vitosta kun hakee niin se menee tavallaan jotenkin "yli" liikaa sinne sivulle, pitää hakee vähän takas ja sit meneekin helposti kolmonen päälle(oikein hupaisaa kun täyskiihdytys menossa ).
Tossa vähän tutkin tota siirtäjää niin kuulukos toi mutteri, joka yhdistää vaihdekepin ja pitkän tangon, olla kuinka kireällä? Kun se oli ihan löysällä, kiristin sen niin tuntu ihan liian jäykältä vaihteisto. Sitten vähän hölläsin niin tuntu huomattavasti paremmalta.
Löytysköhän jostain räjäytys kuvaa tosta koko vaihteensiirto systeemistä?
Itellä on nyt semmonen homma että vitonen on vähän hankala laittaa päälle, muut vaihteet toimii ok(paitsi luonnollisesti kakkosen synkrot on kulahtanu). Vitosta kun hakee niin se menee tavallaan jotenkin "yli" liikaa sinne sivulle, pitää hakee vähän takas ja sit meneekin helposti kolmonen päälle(oikein hupaisaa kun täyskiihdytys menossa ).
Tossa vähän tutkin tota siirtäjää niin kuulukos toi mutteri, joka yhdistää vaihdekepin ja pitkän tangon, olla kuinka kireällä? Kun se oli ihan löysällä, kiristin sen niin tuntu ihan liian jäykältä vaihteisto. Sitten vähän hölläsin niin tuntu huomattavasti paremmalta.
Löytysköhän jostain räjäytys kuvaa tosta koko vaihteensiirto systeemistä?
Joona Karimaa
____________
____________
Taitais olla parasta avata toi koko vaihdekeppi hässäkkä ja putsata ja rasvata. Mitenköhän keppi lähtee irti, kattelin tossa että joutuis aika paljon purkamaan tosta keskeltä(sisältä) noita muoveja että saa nahkapussin pois?Midi kirjoitti: Tossa vähän tutkin tota siirtäjää niin kuulukos toi mutteri, joka yhdistää vaihdekepin ja pitkän tangon, olla kuinka kireällä? Kun se oli ihan löysällä, kiristin sen niin tuntu ihan liian jäykältä vaihteisto. Sitten vähän hölläsin niin tuntu huomattavasti paremmalta.
Joona Karimaa
____________
____________
- Niko Tuomola
- Viestit: 561
- Liittynyt: 23 Loka 2003, 16:49
- Car(s): 166 ts , 75 ts
- Paikkakunta: Orivesi
Ei välttämättä kannata sen itse kepin kimppuun käydä. Sen pitkän siirtotangon nivelet laatikonpäästä kun uusii ja vaihdekepin ja siirtotangon väliseen liitokseen( josta midi juuri puhuikin) hommaa ne ehjät muoviprikat niin saa kyllä tunnokkaan vaihteensiirron. Itse hommasin englannista osat ja maksoi n50 euroa muistaakseni. Jotkut osat tosin jäi tulematta vaikka maksoin koska niitä ei ollutkaan saatavilla
- Abarth
- Viestit: 3104
- Liittynyt: 02 Maalis 2003, 09:14
- Car(s): 5 kpl.
-75 T-spark
-75 T-spark/1.8 Tbo
-Alfetta Gt
-Giulia Gtj6
-Grand Voyager 3.3 - Paikkakunta: Riihimäki
Juu, omassa oli aikanaan täsmälleen sama vika. Vivustossa on laatikon päässä yksi ainut pallonivel ja se oli todella väljässä kunnossa. Sen kun vaihto ni avot! Kolmonen ja vitonen taas helposti käsillä. Eikä ollut edes kallis osa vaikka Deltasta hakikin.Midi kirjoitti: Itellä on nyt semmonen homma että vitonen on vähän hankala laittaa päälle, muut vaihteet toimii ok(paitsi luonnollisesti kakkosen synkrot on kulahtanu). Vitosta kun hakee niin se menee tavallaan jotenkin "yli" liikaa sinne sivulle, pitää hakee vähän takas ja sit meneekin helposti kolmonen päälle(oikein hupaisaa kun täyskiihdytys menossa ).
- Niko Tuomola
- Viestit: 561
- Liittynyt: 23 Loka 2003, 16:49
- Car(s): 166 ts , 75 ts
- Paikkakunta: Orivesi
Mutta samantien purkaa tuon etummaisenkin systeemin. Se pitää nimittäin vähän ilkeetä meteliä, eikai sen pitäs pahemmin metelöidä?
Sieltä on ollu se suojakumi/pussi irti niin se oli täynnä hiekkaa, vähän putsailin ja öljysin sitä. Sekä laitoin suojakumin nippusiteellä kiinni.
Sieltä on ollu se suojakumi/pussi irti niin se oli täynnä hiekkaa, vähän putsailin ja öljysin sitä. Sekä laitoin suojakumin nippusiteellä kiinni.
Joona Karimaa
____________
____________
Kannattaa purkaa molemmat päät. Etupää on muistaakseni kiinni kolmella pultilla kardaanitunnelin sivussa ja "katossa". Kannattaa merkitä mötikän sijainti suhteessa kardaanitunneliin, sillä etupäätä voi säätää. Vaihdekeppi on kiinni mötikässä sokkaprikalla ja sen poistamalla saa "kuulan rasvattua" paremmin. Rasvasin kuulan puhtaalla vaseliinilla ja se paransi tuntumaa huomattavasti. Kuulan alla on muistaakseni jousi eli kannattaa purkaa varoen ettei osat lennä ympäriinsä.
Taakse menevän siirtotangon etupäässä on teräspusla kuten aiemmissa viesteissä on kuvattu ja siinä ei juuri saisi olla välystä. Puslan olen rasvannut kiristänyt kohtuu tiukalle. Uusia suojapusseja olen muistaakseni tilannut sekä Tiippanalta että Muukkoselta.
Takapään nivelhässäkästä sen verran, että en ainakaan itse vaihtaisi vanhemman malliseen vaihteensiirtoon takaisin. Vanhanmallinen toimi aina jotenkuten, mutta ei uutenakaan hyvin. Uudenmallinen ehjillä ja rasvatuilla nivelillä toimii kuin unelma.
Taakse menevän siirtotangon etupäässä on teräspusla kuten aiemmissa viesteissä on kuvattu ja siinä ei juuri saisi olla välystä. Puslan olen rasvannut kiristänyt kohtuu tiukalle. Uusia suojapusseja olen muistaakseni tilannut sekä Tiippanalta että Muukkoselta.
Takapään nivelhässäkästä sen verran, että en ainakaan itse vaihtaisi vanhemman malliseen vaihteensiirtoon takaisin. Vanhanmallinen toimi aina jotenkuten, mutta ei uutenakaan hyvin. Uudenmallinen ehjillä ja rasvatuilla nivelillä toimii kuin unelma.
TPP
Mitäs nämä nykyään maksaa?Vaihdoin viime syksynä vaihteensiirtovivuston kaikki nivelet ja puslat, ja voin vakuuttaa että nyt kaikki vaihteet löytyvät aivan yhtä helposti, ja että kolmonen ja nelonen ovat täysin vaihteensiirtoliikkeen keskilinjalla.
Takana oleva pieni "koiranluu" on jo hommattuna. mutta väljää on vähän muuallakin, keppi pyörii joten sen alapuolen haarukassa on varmaan sanomista...
Erityisesti ykkönen on hieman hankala saada päälle ja ykköseltä kakkoselle vaihdettaessa menee usein neloselle...tämä punasessa 1991 mallisessa 310tkm ajetussa yksilössä.
Reilut 200tkm ajettu 1989 mallinen harmaa pelaa kuin unelma...keppi ei pyöri.
No niin, takapään pieni koiranluu vaihdeltu ja rasvailtu muita niveliä, tämä osa veti pohjat vaihdotyön hankaluudessa vaihdelaatikon ollessa autossa kiinni, äärimmäisen hankala vaihdettava ja vanha oli suht hyväkuntoinen...
Mutta suurempi vika oli vaihdekepin alahaarukassa edessä, mutteri oli kokonaan irti, pudonnut rikkinäisen kumisuojan sisään talteen ja pultti oli pyhällä hengellä paikoillaan puoliksi irti. Uusia pulttejahan saa mutta tämä kun on 7mm pultti ja mutteri niin eipä ollut uutta hyllyssä, täytyy varautua vastasen varalle.
Rasvaukset niveleen ja ruuvilukitteen kanssa kiinni niin ei ole näin hyvä vaihteensiirto ollut koskaan ennen..
Mutta suurempi vika oli vaihdekepin alahaarukassa edessä, mutteri oli kokonaan irti, pudonnut rikkinäisen kumisuojan sisään talteen ja pultti oli pyhällä hengellä paikoillaan puoliksi irti. Uusia pulttejahan saa mutta tämä kun on 7mm pultti ja mutteri niin eipä ollut uutta hyllyssä, täytyy varautua vastasen varalle.
Rasvaukset niveleen ja ruuvilukitteen kanssa kiinni niin ei ole näin hyvä vaihteensiirto ollut koskaan ennen..
Voisipa nostaa tätäkin ketjua pölyistä. Eli kävipä niin, että kun laatikko,perä,kytkinremontin jäljiltä saatiin biili nippuun, niin laatikko ei suostu valitsemaan oikein vaihteita eikä päästämään vapaalle, eli luultavasti vivusto laatikon päästä viturallaan. Eli sattuisiko kellään olemaan kuvaa miten päin sen nivelhässäkän tulisi olla? Ja lisäksi, mistä noita niveliä löytyy? Varsinkin se iso pallonivel kiinnostaisi. Rupeaa usko loppumaan...
The best argument against democracy is a five-minute conversation with the average voter.
- alfa 156 v6
- Viestit: 5414
- Liittynyt: 04 Maalis 2003, 17:02
- Car(s): Käyttis: Ampera, X5, 500c, 159tbi, Giulia
harrasteet: Spider 2000, 3200 GTA + Integrale 16v + 75 3.0 V6 - Paikkakunta: Keuruu
vaikka tuolta http://www.performatek.com/frOnlineCatalog.htm ==>ALFA ==> GTV6/Milano ==>"monkey shifter kit"Otsosmi kirjoitti: Ja lisäksi, mistä noita niveliä löytyy? Varsinkin se iso pallonivel kiinnostaisi. Rupeaa usko loppumaan...
Jos tilaat niin voisin lähteä mukaan kimppaan. Dollarin kurssikin olis aika hyvä nyt tuo setti alle 100e
Viimeksi muokannut alfa 156 v6, 25 Heinä 2008, 08:37. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
- Wolffis
- Viestit: 250
- Liittynyt: 21 Heinä 2004, 02:02
- Car(s): 33 1,7 16v, 159 2,4 JTDM
- Paikkakunta: Kouvola
oliko laatikko auki remontin aikana? nimittäin mulla kävi niin, kun aikanaan kasasin tuommosen laatkon, että kun painoi kytkinpuolen kopan kiinni ja ei ollut -5 vaihde päällä, nii sielä luiskahti ne vaihteen siirtäjä akselit miten sattuu... ja oireet oli muistaakseni kutakuinkin tuommoset!Otsosmi kirjoitti:Voisipa nostaa tätäkin ketjua pölyistä. Eli kävipä niin, että kun laatikko,perä,kytkinremontin jäljiltä saatiin biili nippuun, niin laatikko ei suostu valitsemaan oikein vaihteita eikä päästämään vapaalle, eli luultavasti vivusto laatikon päästä viturallaan. Eli sattuisiko kellään olemaan kuvaa miten päin sen nivelhässäkän tulisi olla? Ja lisäksi, mistä noita niveliä löytyy? Varsinkin se iso pallonivel kiinnostaisi. Rupeaa usko loppumaan...
@lfat...
^Kiitos infosta!! Laatikosta vaihdettiin parit syncrot, perään vähän paksumpi pakka ja kytkinlevy vaihtui hätäpäissä valittuun sintteriin. Tosiaan huomenna pitäs repästä paketti alas ja auki. Kädet ristissä nukkumaan siis...
The best argument against democracy is a five-minute conversation with the average voter.
Melko tarkka diagnoosi oli! Kaverilla taitaa olla kristallipallo siellä...Wolffis kirjoitti:kun painoi kytkinpuolen kopan kiinni ja ei ollut -5 vaihde päällä, nii sielä luiskahti ne vaihteen siirtäjä akselit miten sattuu... ja oireet oli muistaakseni kutakuinkin tuommoset!
The best argument against democracy is a five-minute conversation with the average voter.
- Epezi
- Viestit: 7527
- Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
- Car(s): 164 Q4 x2, 33 P4, Sprint, 916 spider, Maserati 430, Lancia Thema 8.32, Opel Ampera, Ampera-e, VW Tiguan, VW Golf GTE
- Paikkakunta: Hämeenkyrö
- Viesti:
Laittelen juuri yhtä 75TS:ää, jossa perä jurnuttaa. Ajatuksena oli vaihtaa toisesta 75TS:stä perä tähän. Noh, tänään aivan sattumalta kuulin neljänvuoden takaiselta omistajalta että tähän on vaihdettu 1.6:sen vaihteisto parempien välityksien toivossa!?
Lukkoperä tuossa kuitenkin on, eli olisiko siinä kuitenkin TS:n perä? Vai onko 1.6:sessa ollut lukkoperää? Jos on niin miten käy välityksien kanssa jos laitan 1.6:sen vaihteistoon TS:n perän?
Lukkoperä tuossa kuitenkin on, eli olisiko siinä kuitenkin TS:n perä? Vai onko 1.6:sessa ollut lukkoperää? Jos on niin miten käy välityksien kanssa jos laitan 1.6:sen vaihteistoon TS:n perän?
- Abarth
- Viestit: 3104
- Liittynyt: 02 Maalis 2003, 09:14
- Car(s): 5 kpl.
-75 T-spark
-75 T-spark/1.8 Tbo
-Alfetta Gt
-Giulia Gtj6
-Grand Voyager 3.3 - Paikkakunta: Riihimäki
Itse pitäisin kyllä vakio Twin Sparkissa sen oman perän.
Toi turbo jaksaa vetää ne tiukat mutkat sopivasti kolmosella, mutta veto tosiaan loppuu kesken (n.5000rpm.) ja se on ärsyttävää ja hidasta. Säädöissä on varmasti jotain ja nakutustakin oli havaittavissa.
Ohjelmoitava ruisku ja uudet nokat varmaan auttaa asiaa.
Mut tosiaan jos sinne lukkoperään on laitettu 1.6:n lautanen niin siinä lautasen alla on varmaankin joku 3mm. korotuslevy.
Toi turbo jaksaa vetää ne tiukat mutkat sopivasti kolmosella, mutta veto tosiaan loppuu kesken (n.5000rpm.) ja se on ärsyttävää ja hidasta. Säädöissä on varmasti jotain ja nakutustakin oli havaittavissa.
Ohjelmoitava ruisku ja uudet nokat varmaan auttaa asiaa.
Mut tosiaan jos sinne lukkoperään on laitettu 1.6:n lautanen niin siinä lautasen alla on varmaankin joku 3mm. korotuslevy.
- Epezi
- Viestit: 7527
- Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
- Car(s): 164 Q4 x2, 33 P4, Sprint, 916 spider, Maserati 430, Lancia Thema 8.32, Opel Ampera, Ampera-e, VW Tiguan, VW Golf GTE
- Paikkakunta: Hämeenkyrö
- Viesti:
Dodii, tulipa avattua, ja kyllähän siellä oli halkaisijaltaan pienempi lautaspyörä. Kaikenlisäksi pieni vetopyörä ja lautaspyörä oli aika hyvin rouhittu metalliputua ja palasia oli sitten pitkin vaihteistoa ja laakereita. Tasauspyörästöä en avannut, mutta tuntui sekin pitävän aika kovaa kolinaa. Mitä ilmeisimmin 1.6:sen ja TS:n pieni vetopyörä on samanlainen? ainakin mittailemalla siltä vaikuttaisi. Vaihteistot vaikuttivat samanlaisilta, eli tuohon oli laitettu kokonaisuudessaan 1.6:sen kytkin, vaihteisto, tasauspyörästö paketti.
Tovin olen pähkäillyt tuota synkronointia enkä vieläkään täysin ymmärrä
Käsitykseni synkronirenkaasta on pääakseliin laakeroidusta rattaasta joka on siirtoholkin ja hammaspyörän välissä. Kun siirtoholkkia siirrettään painaa synkronipalat synkronirengasta hammaspyörässä olevaan kartioon, kartiopinnassa oleva kitka sitten tasaa pyörimisnopeuksia, jolloin siirtoholkki pääsee perille. Ongelma on siinä että en näe tuossa vaihteistossa siirtoholkin ja hammaspyörän välissä mitään
Lisäksi noista hammaspyörän kytkentähampaista on kulunut noin 1,5 mm matkalta aika reilusti, loppu noin milli on kunnossa.
Mikää menee pieleen? eihän noiden kytkentähampaiden kuuluisi kulua? vaan kuluminen pitäisi tapahtua synkronirenkaassa. Molemmissa vaihteistossa näyttää tilanne samalta.
Valistakaapas hieman. Tiedän että kuvat auttaisivat nyt paljon, ja niitä räpsinkin, niistä ei vaan saa mitään selvää
Tovin olen pähkäillyt tuota synkronointia enkä vieläkään täysin ymmärrä
Käsitykseni synkronirenkaasta on pääakseliin laakeroidusta rattaasta joka on siirtoholkin ja hammaspyörän välissä. Kun siirtoholkkia siirrettään painaa synkronipalat synkronirengasta hammaspyörässä olevaan kartioon, kartiopinnassa oleva kitka sitten tasaa pyörimisnopeuksia, jolloin siirtoholkki pääsee perille. Ongelma on siinä että en näe tuossa vaihteistossa siirtoholkin ja hammaspyörän välissä mitään
Lisäksi noista hammaspyörän kytkentähampaista on kulunut noin 1,5 mm matkalta aika reilusti, loppu noin milli on kunnossa.
Mikää menee pieleen? eihän noiden kytkentähampaiden kuuluisi kulua? vaan kuluminen pitäisi tapahtua synkronirenkaassa. Molemmissa vaihteistossa näyttää tilanne samalta.
Valistakaapas hieman. Tiedän että kuvat auttaisivat nyt paljon, ja niitä räpsinkin, niistä ei vaan saa mitään selvää
- Abarth
- Viestit: 3104
- Liittynyt: 02 Maalis 2003, 09:14
- Car(s): 5 kpl.
-75 T-spark
-75 T-spark/1.8 Tbo
-Alfetta Gt
-Giulia Gtj6
-Grand Voyager 3.3 - Paikkakunta: Riihimäki
Ne pitää ehdottomasti vaihtaa aina pareittain.Epezi kirjoitti: pieni vetopyörä ja lautaspyörä oli aika hyvin rouhittu metalliputua ja palasia oli sitten pitkin vaihteistoa ja laakereita. Mitä ilmeisimmin 1.6:sen ja TS:n pieni vetopyörä on samanlainen?
Ei ne pinionit voi olla samanlaisia jos ja kun lautaspyörissä on eri määrä hampaita/eri halkaisija.
Jos tota TS:n lautaspyörää on ajettu 1.6:n pinionilla niin ei ihme jos on purua lootassa
Vaikka ne vaihdettaisikin pareina, niin ne tulisi silti shimmata jos oikeaoppisesti tekee. Eli välykset sopiviksi.
Merkkausväriä hampaisiin ja pyörittelemään.
- Epezi
- Viestit: 7527
- Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
- Car(s): 164 Q4 x2, 33 P4, Sprint, 916 spider, Maserati 430, Lancia Thema 8.32, Opel Ampera, Ampera-e, VW Tiguan, VW Golf GTE
- Paikkakunta: Hämeenkyrö
- Viesti:
kterkkilä: tuo auto on TS ja tietojeni mukaan siihen on vaihdettu 1.6:sen vaihteisto. Molemmissa vaihteistoissa(TS ja tämä mahdollinen 1.6) oli 10 hampainen pieni vetopyörä.
Abarth: En semmosta kyllä huomannut, tosin en tajunnut sellaista etsiäkään.
Jospa sitä tänään purkaisi tuon risasen, ehkäpä olisin tämän jälkeen paljon viisaampi sen toiminnasta, ja voisin tutkia että onko tuota toista vaihteistoa edes tarvetta korjailla.
Abarth: En semmosta kyllä huomannut, tosin en tajunnut sellaista etsiäkään.
Jospa sitä tänään purkaisi tuon risasen, ehkäpä olisin tämän jälkeen paljon viisaampi sen toiminnasta, ja voisin tutkia että onko tuota toista vaihteistoa edes tarvetta korjailla.
- Epezi
- Viestit: 7527
- Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
- Car(s): 164 Q4 x2, 33 P4, Sprint, 916 spider, Maserati 430, Lancia Thema 8.32, Opel Ampera, Ampera-e, VW Tiguan, VW Golf GTE
- Paikkakunta: Hämeenkyrö
- Viesti:
Nyt tuli tarkastettua. Eli lautaspyörän alla ei ollut korotuspalaa, ja pinioni oli 10 hampainen. Eli jos nyt olen oikein ymmärtänyt, niin tuossa oli yhdistetty TS:n pinioni 1.6:sen lautaseen. Kummakos kun oli vähän rouhiintunut.
Aloitin ensin purkamaan tuota rikkinäistä vaihteistoa, ja hetken akseleiden muttereiden kanssa tapeltuani luovutin ja siirryin tuon ehjän pariin (tästä olisi tarkoitus vähän vaihdella synkroja). Ehjän kanssa tappelinkin aika pitkän tovin. Pää-akselin mutterin sain irti, mutta kytkinakselin mutteria en. Hermot loppu ja teloin käteni. Huomenna voisi sille antaa vähän enemmän lämpöä.
Pikkusenaikaa ronklailtuani vaihteistoa luulisin hahmottaneeni kuinka tuossa lootassa on synkronointi hoidettu. Tässä ei synkronirenkailla olekaan hampaita, vaan ovat ulkoa sileet. Siirtoholkin hampaat siis työntävät synkronirengasta hammasrattaaseen päin ja tasaa näin nopeuksia, mutta ei kuitenkaan ohjaa siirtoholkin hampaita kohdalleen.
Vieläkään en täysin ymmärrä että kuinka tuo rengas työntyessään jarruttaa jos ei siellä kerran ole mitään kartiota (tämän päättelen siitä että renkaat ovat käännettävissä)? ärsyttävää tämmönen epätietoisuus
Aloitin ensin purkamaan tuota rikkinäistä vaihteistoa, ja hetken akseleiden muttereiden kanssa tapeltuani luovutin ja siirryin tuon ehjän pariin (tästä olisi tarkoitus vähän vaihdella synkroja). Ehjän kanssa tappelinkin aika pitkän tovin. Pää-akselin mutterin sain irti, mutta kytkinakselin mutteria en. Hermot loppu ja teloin käteni. Huomenna voisi sille antaa vähän enemmän lämpöä.
Pikkusenaikaa ronklailtuani vaihteistoa luulisin hahmottaneeni kuinka tuossa lootassa on synkronointi hoidettu. Tässä ei synkronirenkailla olekaan hampaita, vaan ovat ulkoa sileet. Siirtoholkin hampaat siis työntävät synkronirengasta hammasrattaaseen päin ja tasaa näin nopeuksia, mutta ei kuitenkaan ohjaa siirtoholkin hampaita kohdalleen.
Vieläkään en täysin ymmärrä että kuinka tuo rengas työntyessään jarruttaa jos ei siellä kerran ole mitään kartiota (tämän päättelen siitä että renkaat ovat käännettävissä)? ärsyttävää tämmönen epätietoisuus
- Epezi
- Viestit: 7527
- Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
- Car(s): 164 Q4 x2, 33 P4, Sprint, 916 spider, Maserati 430, Lancia Thema 8.32, Opel Ampera, Ampera-e, VW Tiguan, VW Golf GTE
- Paikkakunta: Hämeenkyrö
- Viesti:
Kytkinakselin mutteri sitten lähti irti, kun annoin vähän lämpöä. Sitten vain rohkeasti purkamaan. Vedin osat järjestyksessä narun lävitse, jotta oikea järjestys säilyisi (loppujenlopuksi tähän ei ollut tarvetta, ihan maalaisjärjellä pystyi päättelemään osien paikat, ja tietty se toinen vaihteisto vieressä toimi hyvänä mallina).
Hetki pähkäilyä ja soitto neuvontapuhelimeen (kiitos kterikkälälle vielä kerran) antoi varmuuden synkroinnin toiminnasta. Ensi näkemältä renkaat näyttivät hyvältä, lähempi tarkastelu kuitenkin kertoi että olihan ne kakkonen ja kolmonen kuluneita. Päätin siis vaihtaa kakkosen ja vitosen keskenään sekä kääntää kolmosen renkaan. Synkronirenkaan lukkorenkaaseen kannattaa sitten hankkia kunnolliset pihdit, tuli todettua että huonoilla ja pienillä ei tee mitään.
Renkaan toimintakin valkeni. Siirtoholkin hampaat painavat vasten synkronirenkaan ulkopintaa, tästä syntyvä kitka tasaa akselin ja hammaspyörän nopeuksia. Tämä tietysti kuluttaa hieman siirtoholkin hampaita, mutta toimihaan se tietty noinkin.
Kasaus hoitui aika näppärästi, tein sen niin että vaihde oli vitosella, vaikka en keksinyt miksi näin piti olla. En päätynyt kuitenkaan kokeilamaan syytä vaan luotin muiden kokemuksiin
Kun vaihteistoa asettaa perän koppaan kannattaa tarkistaa että vaihteensiirtoakselit ovat paikallaan. Kopan pinnapultit nimittäin tulevat tielle niin ettei väärässä asennossa olevaa vitos ja pakin akselia pysty enään siirtämään kohdalleen.
Loppu hyvin kaikki hyvin, paketti on nyt kasassa ja käsin pyöritellessä kaikki tuntuu toimivan niinkuin pitääkin. Siitä tuli helkkarin hyvä laatikko . Sen kunniaksi taidan korkata pari tölkkiä
Jospa huomenna saisi tuon härdellin takaisin autoon, huh.
Edit. Unohdin mainita että niiden vaihteensiirtoakseleiden takaisin laittaminen oli sitten todella v*ttumaista hommaa. Siinä runko osassa on jokaisella akselilla yksi kuula jonka takana on jousi. Tämä kannattaa huomioida kun akselin ottaa irti, eli pitää sormea takana ettei kuula lennä minne sattuu. Kaikista ikävimpiä oli kuitenkin akseleiden välissä olevat "lontoon rakeet" jotka eivät tietenkään pysyneet paikallaan vaan tippuivat aina paikaltaa. Näiden rakeiden tarkoitus on se ettei vahingossakaan kaksi akselia liikkuisi samaan aikaan.
Ko. rakeiden takia täytyy akselit myös purkaa ja kasata oikeassa järjestyksessä. Purettaessa ensin vitosen ja pakin akseli, sen jälkeen kolmosen ja nelosen akseli ja viimeisenä ykkösen ja kakkosen.
Olisi myöskin kannattanut merkitä tangon vaihteensiirtohaarukan paikka ennen irroittamista. Täten ei tarvitse takaisinlaittaessa etsiä ja kokeilla oikeata kiinnitys kohtaa.
Hetki pähkäilyä ja soitto neuvontapuhelimeen (kiitos kterikkälälle vielä kerran) antoi varmuuden synkroinnin toiminnasta. Ensi näkemältä renkaat näyttivät hyvältä, lähempi tarkastelu kuitenkin kertoi että olihan ne kakkonen ja kolmonen kuluneita. Päätin siis vaihtaa kakkosen ja vitosen keskenään sekä kääntää kolmosen renkaan. Synkronirenkaan lukkorenkaaseen kannattaa sitten hankkia kunnolliset pihdit, tuli todettua että huonoilla ja pienillä ei tee mitään.
Renkaan toimintakin valkeni. Siirtoholkin hampaat painavat vasten synkronirenkaan ulkopintaa, tästä syntyvä kitka tasaa akselin ja hammaspyörän nopeuksia. Tämä tietysti kuluttaa hieman siirtoholkin hampaita, mutta toimihaan se tietty noinkin.
Kasaus hoitui aika näppärästi, tein sen niin että vaihde oli vitosella, vaikka en keksinyt miksi näin piti olla. En päätynyt kuitenkaan kokeilamaan syytä vaan luotin muiden kokemuksiin
Kun vaihteistoa asettaa perän koppaan kannattaa tarkistaa että vaihteensiirtoakselit ovat paikallaan. Kopan pinnapultit nimittäin tulevat tielle niin ettei väärässä asennossa olevaa vitos ja pakin akselia pysty enään siirtämään kohdalleen.
Loppu hyvin kaikki hyvin, paketti on nyt kasassa ja käsin pyöritellessä kaikki tuntuu toimivan niinkuin pitääkin. Siitä tuli helkkarin hyvä laatikko . Sen kunniaksi taidan korkata pari tölkkiä
Jospa huomenna saisi tuon härdellin takaisin autoon, huh.
Edit. Unohdin mainita että niiden vaihteensiirtoakseleiden takaisin laittaminen oli sitten todella v*ttumaista hommaa. Siinä runko osassa on jokaisella akselilla yksi kuula jonka takana on jousi. Tämä kannattaa huomioida kun akselin ottaa irti, eli pitää sormea takana ettei kuula lennä minne sattuu. Kaikista ikävimpiä oli kuitenkin akseleiden välissä olevat "lontoon rakeet" jotka eivät tietenkään pysyneet paikallaan vaan tippuivat aina paikaltaa. Näiden rakeiden tarkoitus on se ettei vahingossakaan kaksi akselia liikkuisi samaan aikaan.
Ko. rakeiden takia täytyy akselit myös purkaa ja kasata oikeassa järjestyksessä. Purettaessa ensin vitosen ja pakin akseli, sen jälkeen kolmosen ja nelosen akseli ja viimeisenä ykkösen ja kakkosen.
Olisi myöskin kannattanut merkitä tangon vaihteensiirtohaarukan paikka ennen irroittamista. Täten ei tarvitse takaisinlaittaessa etsiä ja kokeilla oikeata kiinnitys kohtaa.
- Epezi
- Viestit: 7527
- Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
- Car(s): 164 Q4 x2, 33 P4, Sprint, 916 spider, Maserati 430, Lancia Thema 8.32, Opel Ampera, Ampera-e, VW Tiguan, VW Golf GTE
- Paikkakunta: Hämeenkyrö
- Viesti:
No nyt on tessu taas nipussa
Jos jotain kivaa niin sitten jotain ikävääkin: vaihteensiirtotanko on niin vempula että ei meinaa oikein vaihteita löytyä, varsinkaan vitosta (luulisin kuitenkin saaneeni sen kerran silmään, joten luotan siihen ettei syy ole väärinkasatussa vaihteistossa vaan tangossa)
Koko pakoputki tarvii uusia, nykyinen on ihan hirvee rakennelma.
Takajarrut sain toimimaan, kun vaihdoin vuotavan jarruputken, mutta etujarruista on palat loppu.
Kaikesta huolimatta piti sitä käydä vähän kumia polttamassa, kun ensimmäistä kertaa minulla on takaveto "ajokunnossa" (vaikka niitä kolme omistankin ). Nice!
Jos jotain kivaa niin sitten jotain ikävääkin: vaihteensiirtotanko on niin vempula että ei meinaa oikein vaihteita löytyä, varsinkaan vitosta (luulisin kuitenkin saaneeni sen kerran silmään, joten luotan siihen ettei syy ole väärinkasatussa vaihteistossa vaan tangossa)
Koko pakoputki tarvii uusia, nykyinen on ihan hirvee rakennelma.
Takajarrut sain toimimaan, kun vaihdoin vuotavan jarruputken, mutta etujarruista on palat loppu.
Kaikesta huolimatta piti sitä käydä vähän kumia polttamassa, kun ensimmäistä kertaa minulla on takaveto "ajokunnossa" (vaikka niitä kolme omistankin ). Nice!
Epezi kirjoitti: Mietiskelin tuossa tuota osaa nro. 19. Eikös tuon pitäisi olla pallonivel? onko tuossa sitten vain sen toinen puoli, ja toista puolta ei tule mukana ollenkaan, vai onko tuossa puristettu se toinen pää kiinni?
19:n päässä on vain tappi, joka menee pallonivelen 18 sisään.
Kerran onnistuin kasaamaan systeemin väärin siten, että tappi luiskahti ulos pallonivelestä. Silloin toimi ainoastaan vaihdekepin eteen-taakse liike. Sivusuunnan liike ei toiminut, vaan arpoi aina esim. 1-3-5 vaihteiden välillä...
75 TS -88
- alfa 156 v6
- Viestit: 5414
- Liittynyt: 04 Maalis 2003, 17:02
- Car(s): Käyttis: Ampera, X5, 500c, 159tbi, Giulia
harrasteet: Spider 2000, 3200 GTA + Integrale 16v + 75 3.0 V6 - Paikkakunta: Keuruu
Ei, kun tuo osa missä lukee "presses to #19" on pallonivel ja prässätään kiinni tuohon nroon 19, eli itse vipuun. Vivussa on booritettu reikä tuolle pallonivelelle.Epezi kirjoitti: Mitä ilmeisimmin tuon paketin mukana ei tule sitä pallonivelen toistapäätä joka on kiinni osassa nro 19? Eli juuri se osa mikä minulla on väljä
- Wolffis
- Viestit: 250
- Liittynyt: 21 Heinä 2004, 02:02
- Car(s): 33 1,7 16v, 159 2,4 JTDM
- Paikkakunta: Kouvola
Kertokaas joku asiaan vannoutunut, että miten sais nuo välykset perästä poies? elikkä, kun takajarrulevyjä heiluttaa eteen ja taakse on siinä huomattava "tyhjä alue", joka tuntuu ajossa oikein epämiellyttävänä paukkeena esim. vaihdetta vaihtaessa varomattomasti tai jos kaasun laskee hetkellisesti pois ja painaa uudelleen on ns."losahdus" aika korutonta kuunneltavaa... onkohan tämä semmonen paljon puhuttu ominaisuus 75:ssa vai saakohan sitä fiksattua?
@lfat...
- Hepa
- Viestit: 3197
- Liittynyt: 28 Heinä 2003, 06:10
- Car(s): Giulia Super -69
Outlander PHEV -14 - Paikkakunta: Tampere
^Kuulostaa ihan samalta kuin vaihdelaatikon tukikumit olisi mennyt. Heilahtaako vaihdekeppi kun kiihdyttää? Koitappa pitää kiinni kepistä kiihdyttäessä. Pysyykö keppi paikallaan vai pyrkiikö sivuun? Jos vääntyy sivulle, niin kumit sököt. Omasta 75:ta aikanaan loppui paike, kun kumit vaihdettiin.
Oo==\\*//==oO
----|--OI-582--|----
----|--OI-582--|----