75 reaktiotankojen purkaminen

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Avatar
Tuomas K
Viestit: 5545
Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
Car(s): Peugeot 607
Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Paikkakunta: Vantaa

75 reaktiotankojen purkaminen

Viesti Kirjoittaja Tuomas K »

Rupesin purkamaan noita reaktiotankoja että saisi ne rempattua, mutta se ei mennytkään ihan niin kuin elokuvissa. Tanko ruuvipenkkiin kiinni ja säädön lukitusmuttereita irrottamaan. Ulompi löystyi kun väänsi tarpeeksi reippaasti, sisempi ei löystynyt kun ruuvipenkki hajosi ensin. Kiva.

Vaihdoin ruuvipenkin järeämpään ja sain reaktiotangon pään irti säädöstä yhtenä kappaleena. Laitoin sen päätykappaleen ruuvipenkkiin ja rupesin irrottamaan sitä lukitusmutteria. Ensin se pyöri melko helposti, mutta sitten muuttui jäykemmäksi. WD40 ei auttanut, eikä kaasuliekillä kuumentaminen. Sitten kokeilin vaan WD40:tä ja raakaa voimaa, ja mutterihan irtosi, vei vaan kierteet mukanaan. No kiva.

No, kokeilin toista tankoa vaihteeksi. Kylmänä pääty ja lukitusmutteri eivät hievahtaneetkaan. Kuumensin kaasulla lähes punahehkuun, ja pään sai irti ehjänä. Yritin sitten irrottaa sitä säätöholkkia, mutta eihän se liikkunut. Kuumensin taas lähes punahehkuun, ja se liikkui, kääntyi lähes 180 astetta, ei enempää. Lisää kuumaa, kääntyi 90 astetta eikä taaskaan enempää. Totesin että olkoot tältä erää.

Sanokaas joku fiksu että millä pirulla nuo on saisi osiksi, mieluusti hajottamatta enempää osia? Kohta loppuu huumorintaju noiden kanssa..

Avatar
Otsosmi
Viestit: 754
Liittynyt: 04 Touko 2006, 08:18
Car(s): GTV V6 TB
Paikkakunta: Järvenpää

Viesti Kirjoittaja Otsosmi »

Kuulostaa kovin tutulta... Ehdottaisin liekkiä, griissiä ja metallista vasaraa, jolla saa rekyyliä mukaan. Ei tarvitse edes kova murjoa, kun lähtee hiljalleen. Turha millään kumivasaralla lähteä leikkimään.
The best argument against democracy is a five-minute conversation with the average voter.

Avatar
Tuomas K
Viestit: 5545
Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
Car(s): Peugeot 607
Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Tuomas K »

Toisen tangon pääty on nyt uinut yön yli Annitrolissa, joten näkyvältä osalta kierre on nyt ainakin puhdas. Täytyy kokeilla jos tuosta saisi sen lukitsmutterin irti ehjänä. Säätöholkkien irrottamiseen en ole vielä keksinyt kovin hyviä ideoita, mutta täytyy jotain kehitellä. Ainakin yksi uusi reaktiotanko täytyy jostain kehittää kun lähti ne kierteet toisesta..

Avatar
Gasolina
Viestit: 4733
Liittynyt: 30 Marras 2005, 19:22

Viesti Kirjoittaja Gasolina »

En tiedä millainen rakenne on kyseessä, mutta itse olen pahasti juuttuneet mutterit katkaissut rälläkällä. Tällä systeemillä aukeaa varmasti ja, jos mutteri on vaikeasti saatavilla kierteillä tai muuten erikoinen niin sen voi vielä hitsata ehjäksi kiristämällä lukkopihdeillä kierreosan päällä ja hitsiä perään.
Giulia Super -69

Avatar
Tuomas K
Viestit: 5545
Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
Car(s): Peugeot 607
Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Tuomas K »

Ei taida tuo konsti ihan sopia. Tuo reaktiotanko on säädettävä siten, että siinä on tangon päässä kierre, reaktiotangon päätykappaleessa on toisinpäin oleva kierre ja ne on yhdistetty holkilla jossa on sisäpuolinen kierre. Tuota holkkia pyörittämällä tanko pitenee tai lyhenee.

Tällä hetkellä suurin ongelma on saada nuo holkit irti tangoista, sillä kierteet ovat ruostuneet jumiin. Toisen päätykappaleen jo tuhosin kun lukitusmutteri oli ruostunut kiinni. Toisen päätykappaleen kanssa oli parempi tuuri, sain mutterin irti ja itse kappale ja mutteri ovat jo ruosteettomia.

Nyt ei ehdi noiden holkkien kanssa tappelemaan, pitää kokeilla ensi viikonloppuna uudestaa.

Avatar
Gasolina
Viestit: 4733
Liittynyt: 30 Marras 2005, 19:22

Viesti Kirjoittaja Gasolina »

Eikö siihen holkkiin kävisi sama konsti eli holkki vaan halki toiselta puolelta, jonka jälkeen se irtoaa kuin mätä hammas. Sitten osien puhdistus, sopiva v-railo siihen avaukseen, puristus vaikka ruuvipenkissä niiden ulkokierrepäiden päälle ja hitsaus kiinni. Tulee hyvä ja kokemuksesta voin sanoa, että kierteet toimii hienosti tämän jälkeenkin. Aikaa koko hommaan menee tuskin puolta tuntia kauempaa.
Giulia Super -69

Harrikka
Viestit: 152
Liittynyt: 27 Marras 2005, 22:34
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Harrikka »

Ei ne kait noi voi olla noin ruosteessa,että kierteet lähtee?

Avatar
J. Saari
Viestit: 400
Liittynyt: 21 Syys 2004, 21:33
Car(s): 75, Ritmo

Viesti Kirjoittaja J. Saari »

^Kyllä ne nimenomaan sitä helposti on kun rengas heittää kaiken liejun siihen tangolle niin äkkiäkös ruostuu. Mä kanssa tappelin noiden kanssa ja kyllähän niitä kierteitä meni. Pari ylimääräistä tankoa joutui hankkimaan että sai kaikista nippeleistä yhdet kunnolliset tangot, kun alkuperäisistä oli ne puslien aluslaattojen olakkeet kuluneet veks.

Sitruunahapossa uitin, sitten ne mutterit pois, taas sitruunahappoon ja kyllä ne holkitkin lopulta lähti irti kun vaan malttoi lämmittää ja vääntää ja taas lämmittää ja vääntää.. :wink:

Avatar
Tuomas K
Viestit: 5545
Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
Car(s): Peugeot 607
Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Tuomas K »

Kyllhän sieltä tosiaan tuli kierteet mukana..

Toisen palikan pistinkin ennen mutterin poistoa Annitroliin uimaan niin kierre oli puhdas muualta paitsi mutterin alta, siitä se lähti helposti. Holkkien kanssa on vielä tappelemista.

Piti tänään jatkaa tuota projektia, mutta flunssa iski joten ei tullut lähdettyä. Kohtapuoliin pitäisi olla tulossa kaksi "uutta" reaktiotankoa jotka löytyi foorumin myydään-osion kautta, sitten olisi toivottavasti mahdollisuuksia saada kaksi ehjää aikaiseksi.

Vastaa Viestiin