Airbag merkkivalo

Alfoista

Valvoja: Moderators

Avatar
Jappe
Viestit: 1714
Liittynyt: 06 Maalis 2003, 21:49
Car(s): GTV 2.0 TS . Tesla M3P
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Jappe »

Hmm.. en tiennytkään että takakontissakin on airbag-liitin.
En tietenkään väitä, että sinua on huijattu :roll:
- Alfaholic -

miju_83
Viestit: 70
Liittynyt: 21 Helmi 2005, 21:33
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja miju_83 »

^ Eiköhän se ollut tämä samainen liitin:
Maunu kirjoitti:Vika varmaankin samassa liittimessä kuin mullakin eli takaluukussa olevan luukun takana.

Avatar
Jappe
Viestit: 1714
Liittynyt: 06 Maalis 2003, 21:49
Car(s): GTV 2.0 TS . Tesla M3P
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Jappe »

Jepjep, nythän mä hokasin :)
Sehän on tunnistimen liitin..
- Alfaholic -

Avatar
McJohnson
Viestit: 183
Liittynyt: 15 Elo 2008, 14:17
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja McJohnson »

Syttyi tuossa pari viikkoa sitten toi AirBagin merkkivalo ja tänään yritin nollata sitä, mutta huonolla menestyksellä. "Sisäinen ohjainlaitevika" ja ei pystynyt poistamaan.
Viittaako tuo siihen, että ohjainyksikkö on sökönä?

Avatar
McJohnson
Viestit: 183
Liittynyt: 15 Elo 2008, 14:17
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja McJohnson »

Sitten kysymys noiden ohjainyksiköiden yhteensopivuudesta.
Omani on numeroltaan 60669250. Uskaltaako tuohon laittaa jonkin muun yksikön?

Avatar
Maunu
Viestit: 3548
Liittynyt: 12 Kesä 2003, 05:27
Car(s): Stelvio 2,2 JTDM 210hv 2018, 159 2.4 JTDm Q4 SW 2008, Subaru Forester 2.0X 2006, Peugeot E-2008 2024
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja Maunu »

Täytyisikö sitä vanhaa boxia vielä yrittää nollata, jos vaikka vika on hapettuneessa liittimessä? Soittele niin yritettään järjestää sopiva aika.
Myydään 159 2.4 JTDm sw 2007 osia.

Avatar
JTD
Viestit: 584
Liittynyt: 26 Elo 2003, 06:30
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja JTD »

McJohnson kirjoitti:Sitten kysymys noiden ohjainyksiköiden yhteensopivuudesta.
Omani on numeroltaan 60669250. Uskaltaako tuohon laittaa jonkin muun yksikön?
Eperistä vaihtokelpoiset varaosanumerot ja purkamolta boxi...
Stelvio JTD, 159 2.0 JTDm x 2, GT JTD, 156 2.5 V6

Avatar
Tildy
Viestit: 109
Liittynyt: 07 Heinä 2006, 19:04
Paikkakunta: Etelä-Pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja Tildy »

Mikä helvetti siinä on, että joka vuosi toi merkkivalo syttyy just, ku pitäis mennä katsastukseen :evil:
Se parhaiten nauraa, jolla on vahvin lääkitys

Avatar
McJohnson
Viestit: 183
Liittynyt: 15 Elo 2008, 14:17
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja McJohnson »

JTD kirjoitti:Eperistä vaihtokelpoiset varaosanumerot ja purkamolta boxi...
Mites siitä näkee ne vaihtoehtoset numerot?

Avatar
JTD
Viestit: 584
Liittynyt: 26 Elo 2003, 06:30
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja JTD »

McJohnson kirjoitti:
JTD kirjoitti:Eperistä vaihtokelpoiset varaosanumerot ja purkamolta boxi...
Mites siitä näkee ne vaihtoehtoset numerot?
Vaihtokelpoiseksi osaksi antaa vain 60675876.

Haku koodilla...

Eipä näytä löytyvän Suomesta purkamoista, joten ebayt.
Stelvio JTD, 159 2.0 JTDm x 2, GT JTD, 156 2.5 V6

Avatar
McJohnson
Viestit: 183
Liittynyt: 15 Elo 2008, 14:17
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja McJohnson »

Eikä näytä kyllä löytyvän ebaystäkään. Toivottavasti tulis pian myyntiin sellanen, koska alkaa tuo katsastus lähestyä uhkaavasti.
No pitää vaan toivoa parasta ja pelätä että joutuu asioimaan deltassa.

A Bart
Viestit: 1869
Liittynyt: 01 Joulu 2007, 08:52
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja A Bart »

Tildy kirjoitti:Mikä helvetti siinä on, että joka vuosi toi merkkivalo syttyy just, ku pitäis mennä katsastukseen :evil:
Katsastaa kuukautta aikaisemmin? :roll:

Avatar
ari.aa
Viestit: 67
Liittynyt: 14 Touko 2006, 14:15
Car(s): Tonale, Fiat 500
+ vanhoja fiiatteja.
Ex alfat
145 ja 147, Giulietta
Paikkakunta: Tuusula

Re: Airbag merkkivalo

Viesti Kirjoittaja ari.aa »

Omassa 145 1.4 TS:ssa moista vikaa haettiin Konalan Alfa huollossa moneen otteeseen ja lopulta vika oli sitten kellojousessa.
4 - 5 kertaa testerissä ennen kun vika varmistui ja kellojousen vaihto yht n 400 euroa.
Osa piti tilata Italiasta.

Avatar
JTD
Viestit: 584
Liittynyt: 26 Elo 2003, 06:30
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja JTD »

McJohnson kirjoitti:Eikä näytä kyllä löytyvän ebaystäkään. Toivottavasti tulis pian myyntiin sellanen, koska alkaa tuo katsastus lähestyä uhkaavasti.
No pitää vaan toivoa parasta ja pelätä että joutuu asioimaan deltassa.
Voihan sen boxin myös lainata toisesta autosta leiman ajaksi, kun vaan löytyy suht samanikäinen ja samoilla tyynyillä varustettu yksilö.

Kokemusta on...
Stelvio JTD, 159 2.0 JTDm x 2, GT JTD, 156 2.5 V6

Avatar
PK
Viestit: 516
Liittynyt: 06 Maalis 2007, 07:32
Car(s): Audi TT
( ex Alfa GT Azzurro Gabbiano )
( ex 156 Super )

Viesti Kirjoittaja PK »

Viiiittu, ku katastukseen sai valon pois, niin johan se pari päivää olikin palamatta.. no vuosi taas ajellaan ja kokeillaan josko valon saisi taas pois päiväksi pariksi... :?

Avatar
Tildy
Viestit: 109
Liittynyt: 07 Heinä 2006, 19:04
Paikkakunta: Etelä-Pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja Tildy »

Kun kävin kuittauttamassa valon, mulle sanottiin, et kyseiselle airbagille menee liikaa virtaa :shock:
Se parhaiten nauraa, jolla on vahvin lääkitys

Avatar
Giallo Pozzuoli
Viestit: 1930
Liittynyt: 17 Maalis 2007, 19:17
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Giallo Pozzuoli »

Diagnostiikkasofta paljasti, että palava airbagvalo johtuu vänkärinpuoleisen B-pilarin bagin liian suuresta vastuksesta. Vastaavan tapauksen 156:sta oli ko. korjaamo fiksannut kovakolvaamalla B-pilarin bagin liittimen. Kuukauden se valo ehtikin palaa, mutta viikonloppuna hävisi kunnes tänään alkoi äsken taas palamaan. Nyt sain kuitattua sillä, että painoin vähän B-pilarin muovista. Missä kohdassa tarkalleen mahtaa olla tuo B-pilarin liitin? Ei viitsisi kauheasti alkaa turhaan sisustusta purkamaan.

pjotrthegreat
Viestit: 828
Liittynyt: 13 Syys 2009, 12:32
Car(s): Audi A8 2,8V6
156 2,5V6 2002
ex 166 2.0 ts 1999
Paikkakunta: Helsinki

166:sessa airbagin valon saa pois...

Viesti Kirjoittaja pjotrthegreat »

Tilasin englannista usb-obd piuhan 30€ ja Unidiag-kwp71 ohjelmalla kuittasin airbagin valon pois. Ohjelma on ilmaisne. Ja kuittasin jo toisenkin kerran, ilmeisesti ne vänkärin puolen johdot tai penkin sisällä oleva kytkin kettuilee.

Tarkat ohjeet toimenpiteelle löytyy muuten brittien alfakerhon sivuilta.

olavi mäentaka
Viestit: 20
Liittynyt: 23 Elo 2009, 20:16
Paikkakunta: tampere

Re: Airbag merkkivalo

Viesti Kirjoittaja olavi mäentaka »

kaverin fiat brovossa baggi valo palaa vein sen tre DA,diagnoosi:bagin ecu kastunut!!!!uusi asennuksineen n800e.veikkaan jotain liitosta koska ajaessa bagin valo vilkkuu

Paikalla
Avatar
Xehpuk
Viestit: 802
Liittynyt: 09 Loka 2009, 19:05
Car(s): ex Pitkäkattoinen 159 2.0JTDm 2011
ex AR 156 V6 1998
Paikkakunta: Valkeakoski

Re: 166:sessa airbagin valon saa pois...

Viesti Kirjoittaja Xehpuk »

pjotrthegreat kirjoitti:Tilasin englannista usb-obd piuhan 30€ ja Unidiag-kwp71 ohjelmalla kuittasin airbagin valon pois. Ohjelma on ilmaisne. Ja kuittasin jo toisenkin kerran, ilmeisesti ne vänkärin puolen johdot tai penkin sisällä oleva kytkin kettuilee.

Tarkat ohjeet toimenpiteelle löytyy muuten brittien alfakerhon sivuilta.
Linkki ohjeisiin AlfaOwner foorumilla:

http://www.alfaowner.com/Forum/alfa-147 ... -ecus.html

ja myös AlfaOwnerista lista airbagin vikakoodeista:

01 Airbag control unit
02 Airbag control unit supply voltage
03 Control light for airbag system
04 Earth connection to control unit housing
05 Display for deactivation of airbag, passenger side
06 Crash Signal
07 Crash Signal
08 Airbag ignition circuit, driver side
09 Airbag ignition circuit, passenger side
0B Seat belt tension ignition circuit, driver side
0C Seat belt tension ignition circuit, passenger side
0E Sidebag ignition circuit, driver side
0F Sidebag ignition circuit, passenger side
12 Resistance seat-occupied sensor, passenger side
14 Keylock switch for disabling passenger airbag
15 Driver side front side impact sensor
17 Passenger side front side impact sensor
19 Cable configuration
1A Warning lamp circuit
21 Ignition circuit, window bag, driver side
22 Ignition circuit, window bag, passenger side
28 Power supply
2F = 47 Rear driver's side airbag explosive charge
34 Passengers Side 1st Stage Head Curtain Airbag Front


KWP71 ja ebayn ~kympin piuhat taitavat olla halvin tapa kuitata valo, jollei saa apuja joltain toiselta harrastajalta.

-AH-
Viestit: 14
Liittynyt: 08 Joulu 2009, 23:03
Paikkakunta: Boostlandia

Viesti Kirjoittaja -AH- »

Kuukausi täyteen Alfailua ja bäkin valo loistamaan...
No juu, kiitoksia ylle vinkkejä jakaneille vika ratkesi ja ajan autosähköön sai perua!!!
Vika oli tällä kertaa kuskinpenkin alla olevassa liittimessä. Liittimen huolto,teippaus ja kunnolla kiinnitys riitti! Ja olihan sielä selkeät jälet siitä etten ollut ekana korjaamassa liitintä.. Johdot roikkui miten sattui kun kiinnikkeen oli paskana :roll: Nippusiteetkin varmaan kortilla!

Tämä boksin uusi ominaisuus että kuittaa itsensä kun vikaantuneen liitiimen/komponentin korjaa on "iso" parannus :lol:
http://www.amwdynoservice.com
156 jtdm 20v
Fiat coupe 20vt
x1/9 T16 1/4 10.9s 230kmh mile 326 kmh

Avatar
maybetomorrow
Viestit: 1568
Liittynyt: 17 Tammi 2009, 19:29
Car(s): Makaronilaatikoita vuodesta 2007
Paikkakunta: Sisä-Suomi

Viesti Kirjoittaja maybetomorrow »

^Onkohan BoseLiftissä jo sellainen boksi joka itse itsensä kuittaa vai vasta FaceLiftissä? Nimim. liittimiä näpräillyt, valo palaa yhä

Avatar
Turre
Viestit: 336
Liittynyt: 29 Kesä 2009, 23:37
Car(s): 156 2.0 JTS -03 (Oikkuli)
156 SW 2.0 JTS -02 (Villikko)
156 SW 1.8 TS -05 (Maanikko)
156 SW 2.5 V6 -03 (Vararikko)
Peugeot Boxer 290C 2.0HDi (Ludvig)
Paikkakunta: Kangasniemi

Viesti Kirjoittaja Turre »

^ Ainakin meikäläisen "boseliftissä" se airbagin valo onnistuu omia aikojaankin poistumaan. Kesällä tosin jäi tovin satunnaisesti vilkuteltuaan päälle ja lähti vasta kuittauksella, nyt on taas siinä moodissa että tulee ja menee milloin sattuu. Olen ollut huomaavinani että syystä tai toisesta se yleensä syttyy kotimatkalla jos on syttyäkseen, ei koskaan silloin kun on matkalla kotoa jonnekin. Liekö sitten Alfan tapa kiukutella "en halua taas parkkipaikalle palelemaan!" :mrgreen:

Avatar
maybetomorrow
Viestit: 1568
Liittynyt: 17 Tammi 2009, 19:29
Car(s): Makaronilaatikoita vuodesta 2007
Paikkakunta: Sisä-Suomi

Viesti Kirjoittaja maybetomorrow »

^Tänks! Oiskohan sulla siellä joku liitin melkein irrallaan mutta ei ihan kun kerran tuota tekee..?

Olen tuon vielä toistaiseksi pistänyt kosteuden/kylmyyden piikkiin ja puristelin penkkien alta vaan liittimet tiukkaan. Täytyy katsoa jos häviäisi kun säät lämpenevät, jossei niin sit täytyy putsata ja teipata kunnolla ja katsoa katoaako sittenkään.

Avatar
Turre
Viestit: 336
Liittynyt: 29 Kesä 2009, 23:37
Car(s): 156 2.0 JTS -03 (Oikkuli)
156 SW 2.0 JTS -02 (Villikko)
156 SW 1.8 TS -05 (Maanikko)
156 SW 2.5 V6 -03 (Vararikko)
Peugeot Boxer 290C 2.0HDi (Ludvig)
Paikkakunta: Kangasniemi

Viesti Kirjoittaja Turre »

Kosteudella lienee oma osansa ainakin meikäläisen tapauksessa. Pakkasesta kylmänä lähtiessä kestää aika pitkään ennenkuin airbagi muistuttaa itsestään, sen sijaan kun on sisälämppäri ollut päällä niin se syttyy melkein heti lähdön jälkeen. Tai siis usein näin, ei ihan aina. Pidempään jos ajelee niin saattaa sitten sammuakin taas omia aikojaan...

Ahtaalla parkkipaikalla pakkasessa ei kovin ihmeellisiin operaatioihin viitti ryhtyä mutta tulipahan nyt suihkittua CRC:tä pelkääjän puolen liittimiin (sille puolelle viimekesän vikakoodit viittasi), katsotaan sitten onko vaikutusta. Eipä tuo muuten niin häiritse mut tarttis pikkuhiljaa viedä leimalle...

Avatar
Jorma Verho
Viestit: 43
Liittynyt: 31 Tammi 2010, 13:26
Paikkakunta: Hämeenlinna

MERKKIVALOISTA HISTORIAA

Viesti Kirjoittaja Jorma Verho »

Imuroin läppäriin ALFADIAG ohjelman joka ei ole demo. Enään ei tarvitse miettiä että mikähän toikin on, kun näkee omalta koneelta kaiken. Kunhan saan vielä johdon niin pääsen kokeilemaan. Samalla ohjelmalla sammui airbag valo. Vikavalo johtui ratin ja airbagin irrotuksesta. Auto luuli, että airbag on kytketty edellen irti irti.
Joppe

Avatar
ollikuhta
Viestit: 598
Liittynyt: 24 Kesä 2003, 00:38
Paikkakunta: loppi

Viesti Kirjoittaja ollikuhta »

Oliskohan tässä kanta-hämeessä joku toveri, jolla olis vermeet kattoa tota 166 airbagin valon palamissyytä ja seurausta?
Alfa-uros...tojota-naaras

Avatar
JTD
Viestit: 584
Liittynyt: 26 Elo 2003, 06:30
Paikkakunta: Lahti

Re: MERKKIVALOISTA HISTORIAA

Viesti Kirjoittaja JTD »

Jorma Verho kirjoitti:Imuroin läppäriin ALFADIAG ohjelman joka ei ole demo. Enään ei tarvitse miettiä että mikähän toikin on, kun näkee omalta koneelta kaiken. Kunhan saan vielä johdon niin pääsen kokeilemaan. Samalla ohjelmalla sammui airbag valo. Vikavalo johtui ratin ja airbagin irrotuksesta. Auto luuli, että airbag on kytketty edellen irti irti.
Mistä imuroit?
Stelvio JTD, 159 2.0 JTDm x 2, GT JTD, 156 2.5 V6

Avatar
eklund
Viestit: 52
Liittynyt: 25 Tammi 2010, 23:23

Viesti Kirjoittaja eklund »

nonii, nyt sitte meikäläiselläkin airbagi valo syttyi. eli vedin penkin ihan taakse kun aloin mittaristoa tutkimaan. sitte otin nopeusmittarin pois liittimista ja laitoin takas. valo ei vielä syttynyt. sitten kun otin pois sen "mittarin" jossa bägivalo on (se missä on myös ovien ja takaluukun merkkivalot). kun sen laitoin takas niin bägivalo jäi palamaan. akku irti n. 5 minuutiksi ja takas muttei vaikuttanu... onko toi nyt sit käytettävä jossain nollattavana vai voiko kotikonstein ilman mitään softia nollata?

jos jollakulla pk-seudulla on laitteet nollaamiseen niin mielellään tulisin nollauttamaan valoni mahd. pian, korvausta vastaan tietysti :) huomenna pitäs katsastukseen mennä :)

pjotrthegreat
Viestit: 828
Liittynyt: 13 Syys 2009, 12:32
Car(s): Audi A8 2,8V6
156 2,5V6 2002
ex 166 2.0 ts 1999
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja pjotrthegreat »

FIATECUSCAN niminen ohjelma on ilmainen ja toimii. Ei kannata sitä alfadiagia ostaa. OBD2-USB johto maksaa pari kymppiä, se kannattaa hankkia. Loppu onkin sitten aika helppoa.

Avatar
eklund
Viestit: 52
Liittynyt: 25 Tammi 2010, 23:23

Viesti Kirjoittaja eklund »

sit vielä pitäs ilmeisesti läppärinkin ostaa :) kun aika hankalaa pönttökonetta siirrellä :) mut onko pk-seudulla ketään jolla olis mahdollista auttaa nollaamalla tuo valo? kun tosiaan huomenna katsastus menee umpeen ja ei taida mennä läpi jos valo palaa :)

Avatar
Turre
Viestit: 336
Liittynyt: 29 Kesä 2009, 23:37
Car(s): 156 2.0 JTS -03 (Oikkuli)
156 SW 2.0 JTS -02 (Villikko)
156 SW 1.8 TS -05 (Maanikko)
156 SW 2.5 V6 -03 (Vararikko)
Peugeot Boxer 290C 2.0HDi (Ludvig)
Paikkakunta: Kangasniemi

Viesti Kirjoittaja Turre »

^ Jos läppäriä ei ole niin yksi vaihtoehto on erillinen vikakoodien lukulaite, ei kovin montaa kymppiä maksa. Siis joku tämän tyyppinen laite - HUOM ei ole tuosta eikä muistakaan vastaavista omakohtaista kokemusta, mutta yleinen OBD2-lukija pitäisi käsittääkseni kelvata Alfallekin. Korjatkaa viisaammat jos olen väärässä... Toki jollain Alfadiagilla saa paljon enemmän tietoa ulos, mutta tarpeista riippuen tuommoinen "käsiskanneri" voisi olla yksi vaihtoehto.

Olin jo viittä vailla ostamassa jotain tuommoista nimenomaan airbagin valon takia (läppäri on mutta Alfadiag vaatis Windowsin - ei ole eikä tule :lol:) mutta korjaantui näköjään vähän pysyvämminkin CRC:llä. Bose-liftissä airbagin valo näyttää kuittaantuvan itsekseen ongelman poistuessa, vanhemmissa taitaa vaatia aina nollauksen.
Duct tape is like the force: It has a dark side and a light side and it holds the universe together.

Avatar
alfa164
Viestit: 2016
Liittynyt: 16 Huhti 2003, 20:47
Car(s): pösö 607,nissan primera,toyota corolla verso mmt,renault clio sport-04.GTV tb v6(ex)166 v6(ex)4x164(ex)
Paikkakunta: luvia

Viesti Kirjoittaja alfa164 »

jaa,luulin että bagi valo ei ikinä sammu itsestään missään autossa,vaan jää muistiin

Avatar
Ransu
Viestit: 51
Liittynyt: 18 Tammi 2009, 09:24

Viesti Kirjoittaja Ransu »

[quote="alfa164"]jaa,luulin että bagi valo ei ikinä sammu itsestään missään autossa,vaan jää muistin.Pitää kuitata pois,dalogilla.Tänään oma katsatettu,kuittauksen jälkeen.Todennököiseati syttyy jo ensi vikolla.. :drinking:

Avatar
toolman
Viestit: 1488
Liittynyt: 31 Tammi 2008, 23:00
Car(s): 156GTA, 156v6
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja toolman »

alfa164 kirjoitti:jaa,luulin että bagi valo ei ikinä sammu itsestään missään autossa,vaan jää muistiin
Taitaa olla niin että näissä uudemmissa (Siemens MY99) sammuu itsekseen kun vika ei ole päällä?

pjotrthegreat
Viestit: 828
Liittynyt: 13 Syys 2009, 12:32
Car(s): Audi A8 2,8V6
156 2,5V6 2002
ex 166 2.0 ts 1999
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja pjotrthegreat »

toolman kirjoitti:
alfa164 kirjoitti:jaa,luulin että bagi valo ei ikinä sammu itsestään missään autossa,vaan jää muistiin
Taitaa olla niin että näissä uudemmissa (Siemens MY99) sammuu itsekseen kun vika ei ole päällä?
Kyllä ja se on ihan fiksu systeemi!

Avatar
maybetomorrow
Viestit: 1568
Liittynyt: 17 Tammi 2009, 19:29
Car(s): Makaronilaatikoita vuodesta 2007
Paikkakunta: Sisä-Suomi

Viesti Kirjoittaja maybetomorrow »

Mitäs arvon kolleegat tekisitte tilanteessa, jossa airbagin merkkivalo palaa, mutta vikakoodeja ei löydy eikä näin ollen voi kuitata valoa pois. Polttimo irti :lol:?
Elämä on kuin koppimopo, välillä tuntuu että menee lujaa mutta todellisuudessa isommat jyrää alleen

pjotrthegreat
Viestit: 828
Liittynyt: 13 Syys 2009, 12:32
Car(s): Audi A8 2,8V6
156 2,5V6 2002
ex 166 2.0 ts 1999
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja pjotrthegreat »

maybetomorrow kirjoitti:Mitäs arvon kolleegat tekisitte tilanteessa, jossa airbagin merkkivalo palaa, mutta vikakoodeja ei löydy eikä näin ollen voi kuitata valoa pois. Polttimo irti :lol:?
Kokeilisin löytää ne vikakoodit jollain toisella laitteella.

Avatar
maybetomorrow
Viestit: 1568
Liittynyt: 17 Tammi 2009, 19:29
Car(s): Makaronilaatikoita vuodesta 2007
Paikkakunta: Sisä-Suomi

Viesti Kirjoittaja maybetomorrow »

^ Foorumilainen HANU (kiitos vielä!) vilkaisi ne ja laite on kyllä toiminut muiden Alfojen kanssa, joten lähtisin epäilemään että vika on kuitenkin autossa kuin laitteessa :? Mystistä..
Elämä on kuin koppimopo, välillä tuntuu että menee lujaa mutta todellisuudessa isommat jyrää alleen

Avatar
saipa
Viestit: 197
Liittynyt: 09 Maalis 2004, 01:22

Viesti Kirjoittaja saipa »

Aarghska kirjoitti:Edelleen jos joku tietää mikä niistä johdoista on kuskin airbag -merkkivalolle, niin ilolla ottasin tietoa vastaan. Pakko käydä kokeilemassa katsastaa valo kokonaan pimeänä..
Onkohan tähän tarkempia ohjeita, lähdetään vaikka siitä että lähteekö tuo paneeli irti ihan kiskomalla ja mistä tuon johdon tietää? Autohan on 156 vm 98.
-Alfaa käytetään usein merkitsemään ensimmäistä tai merkityksellisintä.

Avatar
hattoori
Viestit: 245
Liittynyt: 30 Loka 2009, 14:22
Car(s): Brera 1750tbi -10, Ex.MB CLS 350 shooting brake AMG, Ex. Giulietta MA -12. Ex. fl 156 jts sw 2.0. Ex 156 2.0ts
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja hattoori »

Meikällä on katsastus edessä ja töötti ei toiminut (huomautettu jo edellisen kerran). Tutkin vikaa aikani ja mittaamalla varmistuin siitä, että vika on kellojousessa.

Koska osa oli jo hajalla, ajattelin katsoa mitä se oli syönyt. Kellojousen muovikotelo meni kahteen osaan ilman ongelmia ja vian syykin selvisi heti. Lattakaapeli oli mennyt osittain poikki, onneks läheltä alkupäätään, harmaan liittimen lähistöltä. Ajattelin rohkeasti kokeilla korjaamista, koska osa näytti kovin arvokkaalta..

Avasin terävällä puukolla harmaan prässätyn liittimen ja huomasin että lattakaapeli on juotettu kiinni. Nice! 8) Ei muutakuin kaapeli kokonaan poikki saksilla. Ja etiäpäin. Tuumailin, että mitenkä saan kupariijohtimet esiin muovikaapelin sisältä siististi. Avuksi Colt (sytytin, ei tykki) ja liekkiä kaapeliin. Sain 4 kuparijohdinta esiin hienosti. Hieman hiomapaperia kuparipinnoille, jotta tarttuvuus on huipussaan. Kolvi kuumaks ja katkennut kaapelin pätkä pois ja uutta tilalle. Tarkkuutta vaativa homma koska kaapelin johtimet ovat liki kiinni toisissaan. Sitten pikaliimalla harmaa muoviliitin kasaan ja kerimään lattakaapelia takaisin kiepille. Sitten vain suojakotelo kiinni, osa kiinni rattiakselin ympärille, ratti kiinni ja lopuksi bägiosa.

Remontti onnistui 100% ja nyt töötti toimii. Hommaa oli jonkun verran kaikkine selvittelyineen, mutta kyllä kannatti. Taisin säästää useamman satasen... :twisted:

Suosittelen ainakin katsomaan tuon kellojousen sisälle jos se on rikki. Ehkäpä korjaus onnistuu yhtä helposti kuin minulla.

Ainoa miinus on että nyt joutuu airbagin valon kuittaamaan. Ensimmäistä kertaa... Oisko vinkkejä missä kannattais Jyväskylässä käydä kuittauttamassa? Vai olisko jollain lähistöllä kotosalla tehdä pientä korvausta vastaan? :)

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 11298
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, C3 2016, ID.3 Pfennigfuchser Edition 2021
Paikkakunta: Lago d'Erba

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Omassakin kärryssä airbagvalo loimottaa, kuinkas muuten. Alfadiag antoi neljä vikakoodia eli kuljettajan turvatyynyn piirin resistanssi suuri, apparin tyynyn resistanssi suuri, ECUn jännite häviksissä ja vielä joku neljäs jota en muista enkä tyhmyyksissäni kirjannut ylös. Kuittaamalla muut häröt lähtivät mutta nuo tyynyviat näyttävät olevan päällä eivätkä poistu muistista.

Mitäs noille nyt osaisi tehdä? Apparin penkin alla olevia liittimiä ronklasin ja tuuttasin väliin CRC:tä mutta koodi ei edelleenkään kuittaannu. Aloin epäillä että onkohan kärryllä ajettu kolari ja etutyynyt lauenneet joten otin akun joksikin aikaa irti ja avasin ratin, mutta kyllä siellä ainakin näytti tyyny olevan paikallaan. Varmaan on apparillakin kun kojelaudan kansi näyttää istuvan 156:seksi yllättävänkin nätisti.

Mistä löytyisi lisää tutkittavia liittimiä? Entä sähkökuvaa jonka kanssa järjestelmää voisi hämmentää? Onko mittaamisessa jotain tavallisuudesta poikkeavaa, paitsi että akku kannattaa varmaan pitää irti jonkin aikaa? Yleismittarin mittausvirta nyt tuskin saa räjähdyspanosta laukeamaan?

Kyseinen vessa oli siis tuo Giugiaro-keulainen 156 vuodelta 2005.
- Epäkelpokeräilijä -

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 11298
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, C3 2016, ID.3 Pfennigfuchser Edition 2021
Paikkakunta: Lago d'Erba

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Eikö kukaan ole joutunut renaamaan ilmakasseja? Jos jostain löytyisi sähkökuvat niin se auttaisi jo paljon.
- Epäkelpokeräilijä -

Avatar
toolman
Viestit: 1488
Liittynyt: 31 Tammi 2008, 23:00
Car(s): 156GTA, 156v6
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja toolman »

Rasvis kirjoitti:Eikö kukaan ole joutunut renaamaan ilmakasseja? Jos jostain löytyisi sähkökuvat niin se auttaisi jo paljon.
Laittaisin edelleen roponi likoon sen puolesta että ne on ne liittimet penkien alla tai sitten ecun päässä? Tiedä sitten voisko se ecu olla rikki sitten?

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 11298
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, C3 2016, ID.3 Pfennigfuchser Edition 2021
Paikkakunta: Lago d'Erba

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

En saanut apparin liitintä renaamalla mitään muutosta syntymään eikä se kyllä mitenkään löysässä vaikuttanut olevankaan. Jos olis sähkökuvat niin ECUn päästä mittaamallahan sen pitäisi selvitä onko katkos ja jos niin missä.

Kai se ECUkin voi olla sökö, ei taitaisi olla ensimmäinen tapaus. Vastaa kyllä AlfaDiagille ihan normaalisti eikä anna mitään sisäistä virheherjaa joka viittaisi purkkivikaan.
- Epäkelpokeräilijä -

Avatar
Rolle
Site Admin
Site Admin
Viestit: 7793
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 18:48
Car(s): 45e + GTX
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja Rolle »

Sedaneissa takakontissa oleva liitin tökkii, tai näin omassa, mutta miten lie SW:ssä..

Avatar
toolman
Viestit: 1488
Liittynyt: 31 Tammi 2008, 23:00
Car(s): 156GTA, 156v6
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja toolman »

Rolle kirjoitti:Sedaneissa takakontissa oleva liitin tökkii, tai näin omassa, mutta miten lie SW:ssä..
mutta eikös se ole sivuverhojen liitin?

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 11298
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, C3 2016, ID.3 Pfennigfuchser Edition 2021
Paikkakunta: Lago d'Erba

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Ilmeisesti sivuverhojen liittimet ovat takarontissa, mutta tämä antaa vikakoodin nimenomaan kuskin ja apparin etunyssäköistä.
- Epäkelpokeräilijä -

Avatar
Monza
Viestit: 976
Liittynyt: 18 Loka 2004, 16:11
Car(s): Spider 2.0 JTS. Ex. 159 TBi, 156 GTA, 164 V6 Super, 164 TS. Käyttis 530e xDrive.
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Monza »

pjotrthegreat kirjoitti:
toolman kirjoitti:
alfa164 kirjoitti:jaa,luulin että bagi valo ei ikinä sammu itsestään missään autossa,vaan jää muistiin
Taitaa olla niin että näissä uudemmissa (Siemens MY99) sammuu itsekseen kun vika ei ole päällä?
Kyllä ja se on ihan fiksu systeemi!
Mistä vuosimallista lähtien tätä on käytetty? Mulla valo syttyi, sammahti hetkeksi ja on sen jälkeen palanut koko ajan. Liittimiä ropaamalla voisi siis kukaties sammua kuittaamatta?

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 11298
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, C3 2016, ID.3 Pfennigfuchser Edition 2021
Paikkakunta: Lago d'Erba

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Täältä muuten löytyy korjaamomanuaalit joissa myös airbagien sähkökuvat. Siellä ei tosin lue paljonko airbagpiirien resistanssien tulisi olla mutta muissa vastaavissa järjestelmissä näyttäisi olevan noin kaksi ohmia.
- Epäkelpokeräilijä -

Vastaa Viestiin