Kiitokset !!! (156 JTD hankittu)

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Avatar
Pomigliano
Viestit: 130
Liittynyt: 13 Loka 2008, 16:52
Car(s): EX Alfat: Sprint Coupe x2, 156 2,4 jtd 10 V x2, 156 2,4 Jtd 20V MJet -06,
GT 1,9 JTD -06.
Paikkakunta: Ruovesi

Kiitokset !!! (156 JTD hankittu)

Viesti Kirjoittaja Pomigliano »

... kaikille aktiivisille foorumilaisille tasapuolisesti. Itse seurasin pari kuukautta passiivisena 156 Alfaan liittyvää kirjoittelua. Löysin kaiken oleellisen liittyen tekniikkaan ja tärkeisiin tarkasteltaviin epäkohtiin mitä autoa ostaessa tarvii.
Mielessä oli 2000-2002 ikäinen jtd sataviiskutonen. Meidän kotimarkkinat eivät kauheasti tämän tyyppisen auton etsijälle tarjoa, joten suunta oli Saksa. Matka on siis tehty ja autolle veropäätös saatu. Toistaiseksi on mieli onnellinen.
Auto on 156 2,4jtd 103 kW, rek. 07/01 ajokilometrit 88 000, perusvarustein ei esim. nahkoja. Mallisukupolvi 932,
Rekisteröintikatsastuksessa tuli hylsy vasemman takatukivarren kanssa, joka olikin ainut huomautettava asia. Tyyppikilvestä löytyi kaikki tiedot versione tietoja myöten, joten pienellä pääsin.
Verotusarvoksi tulli määritteli 8400 € ja 178 g co-päästöjen myötä mätkähti vero% 21,8. Kaikki verot olivat 2200 €. Joten budjetissa olin vielä.
Keski-Suomessa pakkasen myötä tuli talvitestikelit eteen. Moottorilämmitin on nyt paikallaan ja nesteitä vaihtelin notkeempiin. Alustaa tarkasteltuani tukivarren vaihdon lomassa totesin pohjan, putket ja moottorin suoja levyn olevan ensiluokkaisessa kunnossa. Etupää kulkee matalalla, mutta siihen on ainakin uusimpien Fiatien kanssa jo tottunut.
Nautinnollisia talvikilometrejä kaikille!! Ollaan eetterissä.

Avatar
Rolle
Site Admin
Site Admin
Viestit: 7791
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 18:48
Car(s): 45e + GTX
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja Rolle »

Hienoa! Mistäpäin Saksaa auto löytyi?

Avatar
Pomigliano
Viestit: 130
Liittynyt: 13 Loka 2008, 16:52
Car(s): EX Alfat: Sprint Coupe x2, 156 2,4 jtd 10 V x2, 156 2,4 Jtd 20V MJet -06,
GT 1,9 JTD -06.
Paikkakunta: Ruovesi

Viesti Kirjoittaja Pomigliano »

Auto löytyi Berliinin lähistöltä. Toi oli tarkastelluista autoista se ns. ykkösvaihtoehto. Toinen potentiaalinen löytyi (1,9) samoilta seuduilta, jos tuossa olisi tullut vastaan jotain odottamatonta, mitä ei puhelimessa oltu keskusteltu. Tuo saksan taito ei ulotu kovin syvälle autotekniikkaan ja englanti ei taasen ole saksassa kovin vahvaa. Pitkä syynäily päättyi kauppoihin. Auto oli paikallisessa audi-volkkari diilerillä.
Katteeks käy germaaneja, autovalikoimat valtaisat ja käytetyissä löytyy niin timanderi vehkeitä että, ja millä hinnoilla.
Kurkkasin ennen saksaan menoa auto24.ee sivuja, eikä hullummilta näyttäneet nuokaan tarjonnat. Saksasta ovat kaikki tuotuja. 2,4 koneiset olivat turhan isoilla kilsoilla, joten jäi vain katseluksi.

Avatar
Savo
Viestit: 2123
Liittynyt: 23 Elo 2003, 15:42
Car(s): GT 3,2 ja Giulia 2.0
Paikkakunta: Mikkeli

Viesti Kirjoittaja Savo »

Ja kuvia tästäkin kehiin!

Avatar
J Grönlund
Viestit: 112
Liittynyt: 30 Joulu 2004, 06:50
Paikkakunta: Norrtälje Ruotsi

Viesti Kirjoittaja J Grönlund »

kertokaa nyt mulle että minkä h****tin takia te Suomalaiset joudutte maksamaan veroja autosta jonka te haette EU:n sisältä ei me täällä Ruotsissa tarvita !!?? Eikö se EU:n tarkoitus ollut helpottaa tavaran sekä henkilön siirtyminen yli rajojen , siitähän piti tulla veroton/helpompi ???

/Juha
AR GTV V6 TB,AR166 V6,AR 156 V6 SW,AR 155 V6 ,DUCATI 900 SSie ,Ferrari Testarossa

Avatar
mattijus
Viestit: 5267
Liittynyt: 30 Joulu 2004, 16:25
Car(s): harmaa tojota
sininen mersu
Paikkakunta: Kalukylä

Viesti Kirjoittaja mattijus »

J Grönlund kirjoitti:kertokaa nyt mulle että minkä h****tin takia te Suomalaiset joudutte maksamaan veroja autosta jonka te haette EU:n sisältä ei me täällä Ruotsissa tarvita !!?? Eikö se EU:n tarkoitus ollut helpottaa tavaran sekä henkilön siirtyminen yli rajojen , siitähän piti tulla veroton/helpompi ???

/Juha
Tätä sinun täytynee kysyä Tullista tai joltain muulta viisaammalta instanssilta, joka tietää miten nämä hommat tehdään "oikein" ilman maalaisjärjen turhaa rasitetta.
VMP

Avatar
JTD
Viestit: 584
Liittynyt: 26 Elo 2003, 06:30
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja JTD »

Onnittelut ja tervetuloa nakuttelemaan!

Hyvä valinta.

Ja väri oli?
159 2.0 JTDm, GT JTD, 156 2.5 V6

Avatar
Pomigliano
Viestit: 130
Liittynyt: 13 Loka 2008, 16:52
Car(s): EX Alfat: Sprint Coupe x2, 156 2,4 jtd 10 V x2, 156 2,4 Jtd 20V MJet -06,
GT 1,9 JTD -06.
Paikkakunta: Ruovesi

Viesti Kirjoittaja Pomigliano »

Hopea harmaa metalli, nyt en numeroa muista. Laitan kuvat lähipäivinä.

Ismo Laitinen
Viestit: 97
Liittynyt: 18 Helmi 2007, 11:09
Car(s): 156 SW Selespeed ´05
Thesis JTD
ex. 147 2.0 T.S. ´08
ex. 156 JTS ´04
Pegaso Trail ´07
Quota 1100 ´99
Stelvio NTX ´12 ym.
naisen Stelvio ´08
Paikkakunta: Kajaani

Viesti Kirjoittaja Ismo Laitinen »

mattijus kirjoitti:
J Grönlund kirjoitti:kertokaa nyt mulle että minkä h****tin takia te Suomalaiset joudutte maksamaan veroja autosta jonka te haette EU:n sisältä ei me täällä Ruotsissa tarvita !!?? Eikö se EU:n tarkoitus ollut helpottaa tavaran sekä henkilön siirtyminen yli rajojen , siitähän piti tulla veroton/helpompi ???

/Juha
Tätä sinun täytynee kysyä Tullista tai joltain muulta viisaammalta instanssilta, joka tietää miten nämä hommat tehdään "oikein" ilman maalaisjärjen turhaa rasitetta.
Eikös se ole jokaisen jäsenmaan oma asia kuinka verottaa mutta enempää ei saa verottaa kuin mitä vastaavassa kotomaassa jo olevassa on veroa jäljellä. Taitaa olla pohjoismainen tapa kun muistele Tanskaa ja Norjaakin. Mut onhan meillä vastaavasti halpa polttoaine, hyvät palkat ja kevyt tuloverotus...

Avatar
alfa 156 v6
Viestit: 5377
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 17:02
Car(s): Käyttis: Ampera, X5
harrasteet: Spider 2000, QP V 4.7S + 3200 GTA + Integrale 16v + 75 3.0 V6
Paikkakunta: Keuruu

Viesti Kirjoittaja alfa 156 v6 »

Pomigliano kirjoitti:Hopea harmaa metalli, nyt en numeroa muista. Laitan kuvat lähipäivinä.
Taisin sut bongata autoinesi lauantaina K-marketin pihasta Keuruulla? Itse lastasin baijerilaisen peräkärriä...

Oli muuten Todella siistin näköinen laite kuoreltaan ikäisekseen :-D

Avatar
Pomigliano
Viestit: 130
Liittynyt: 13 Loka 2008, 16:52
Car(s): EX Alfat: Sprint Coupe x2, 156 2,4 jtd 10 V x2, 156 2,4 Jtd 20V MJet -06,
GT 1,9 JTD -06.
Paikkakunta: Ruovesi

Kiitokset !!! (156 JTD hankittu)

Viesti Kirjoittaja Pomigliano »

No, pieni on Suomen maa!!! Muistan tapauksen odottaessani kaveria töistä. Laitoin pari fotoo albumiin. Yksityiskohtana oldtimer mankka, jossa onneksi cd-vaihtajan ohjaus, eli käyttökelpoinen vielä ainakin itselläni.

Avatar
alamajy
Viestit: 2050
Liittynyt: 01 Syys 2010, 08:37
Car(s): Bertone GT1300 Junior -69, Giulia 2018 Diesel, Giulia 2017 Bensa, 916 GTV -95 V6, Giulia 2018 Bensa (324hp)
Paikkakunta: Imatra

Re: Kiitokset !!! (156 JTD hankittu)

Viesti Kirjoittaja alamajy »

Tämän alfa 156 2.4 JTD:n audio-laitteet.
Liitteet
C-kasetti-soitin alfan logolla.
C-kasetti-soitin alfan logolla.
alfa156dsl_radio.JPG (45.1 KiB) Katsottu 3304 kertaa
Takapaksista löytyy 6:n cd:n vaihtaja Alpine CHM-5620.
Takapaksista löytyy 6:n cd:n vaihtaja Alpine CHM-5620.
alfa156dsl_cdvaihtaja.JPG (44.52 KiB) Katsottu 2717 kertaa
Viimeksi muokannut alamajy, 03 Tammi 2013, 09:32. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Avatar
alamajy
Viestit: 2050
Liittynyt: 01 Syys 2010, 08:37
Car(s): Bertone GT1300 Junior -69, Giulia 2018 Diesel, Giulia 2017 Bensa, 916 GTV -95 V6, Giulia 2018 Bensa (324hp)
Paikkakunta: Imatra

Re: Kiitokset !!! (156 JTD hankittu)

Viesti Kirjoittaja alamajy »

Tämän alfa 156 2.4 JTD:n kuskin puolen peili. Näyttää vieläkin varsin hyvältä.
Liitteet
alfa156dsl_peili.JPG
alfa156dsl_peili.JPG (29.95 KiB) Katsottu 3300 kertaa

A Bart
Viestit: 1853
Liittynyt: 01 Joulu 2007, 08:52
Paikkakunta: Pori

Re: Kiitokset !!! (156 JTD hankittu)

Viesti Kirjoittaja A Bart »

alamajy kirjoitti:Tämän alfa 156 2.4 JTD:n audio-laitteet.
Perhana, tuommoinen pitisi löytää jostain.

Mielellään sillä alpinen(?) cd- vaihtajalla joka taitaa tulla sinne turhakkeena olevaan takaluukun koteloon (SW).
Tai jos sitten siihen menisi tuo loudlink suoraan?

Avatar
Pomigliano
Viestit: 130
Liittynyt: 13 Loka 2008, 16:52
Car(s): EX Alfat: Sprint Coupe x2, 156 2,4 jtd 10 V x2, 156 2,4 Jtd 20V MJet -06,
GT 1,9 JTD -06.
Paikkakunta: Ruovesi

Re: Kiitokset !!! (156 JTD hankittu)

Viesti Kirjoittaja Pomigliano »

Vain parasta mahdollista vuotta -13 kaikille foorumilaisille autoon ja sukupuoleen katsomatta!
Jatkan tätä itse aloittamaani ketjua koska sen otsikko on ajankohtainen uudelleen. Uudistin harrastekäyttikseni samalla metodeilla kuin viimeksi. Ostin nyt saksalaisen autokaupan tarjoaman 156 farkun 2,4 jtd 150 hv koneella vuosimalli 2003 boselift mallina. Ostopapereissa on varustepaketiksi mainittu lusso. Foorumista löytyi paljon hyödyllistä infoa tuon ikäisistä yksilöistä, mihin kiinnittää huomiota jne. Entinen autoni matkasi itä-suomeen foorumilaisen hyvään ylläpitoon, mistä olen tyytyväinen. Ilometrejä sinne ! Halusin tuon 10 venttiilisen version vielä, kuten edellinenkin oli, olen siihen tykästynyt.
Pikkuhiljaa on ollut aikaa syventyä auton salaisuuksiin huoltamalla ja tarkastelemalla paikkoja. Tein EGR tulppauksen samalla
tavalla kuin aiemmassakin. Oletin tuon euro 3 konemallin haistavan temppuni moottorin vikavalolla, mutta olin väärässä. Ajotuntuma tuli samanlaiseksi kuin edellisessä, eli alavääntö parani ja etenkin kakkosella on hyvä ajella taajamassa ihan pintakaasulla. Ajotietokoneen mukaan keskikulutus maantieajossa 5,4 l/100 km, mitä pidän hyvänä 20 asteen pakkasen huomioiden. Tankkausmittaus osoitti samansuuntaisia kulutuslukemia. Foorumissa kirjoitettu lämpömittarin lukemien paikkansapitämättömyys pätee tässäkin yksilössä. Paneudun siihen asiaan kun kerkiän. Parin asteen heitto ei talvella tee mitään, mutta kesällä ulkolämmön ollessa parin kympin tietämissä ja mittarin fuskatessa 2-3 astetta, sekoileeko ilmastointi jos sisälämmön tavoitelämpö on samaa tasoa kuin ulkona ? Luin Boseen liittyvässä viestiketjussa ekvalisaattorin saamisesta käyttöön pinnejä kääntämällä pois. En ole vielä ehtinyt ottaan alkuperäistä Blaukkarin mankkaa pois katsoen millaisia virityksiä edellinen omistaja on tehnyt. Audio napista painamalla saa säädettyä basson,diskantin,balanssin,etu/takatasapainon tuossa järjestyksessä. Onko se vakiosäätöjen merkki ? Lisäksi konsolin takaa tulee mystinen johto, joka on päältään sellainen että kuvittelen siihen saatavan mp3 soittimen suoraan. Tuostakin oli em. viestiketjussa mainintaa. Palaan asiaan kysymysten kera kun tutkin asioita lisää.

Avatar
AlfaTom
Viestit: 2864
Liittynyt: 20 Maalis 2003, 20:09
Car(s): 164 Super 3.0 V6 1995
Paikkakunta: Kuusankoski

Re: Kiitokset !!! (156 JTD hankittu)

Viesti Kirjoittaja AlfaTom »

Pomigliano kirjoitti:Ostin nyt saksalaisen autokaupan tarjoaman 156 farkun 2,4 jtd 150 hv koneella vuosimalli 2003 boselift mallina.
-----
Tein EGR tulppauksen samalla
tavalla kuin aiemmassakin. Oletin tuon euro 3 konemallin haistavan temppuni moottorin vikavalolla, mutta olin väärässä. Ajotuntuma tuli samanlaiseksi kuin edellisessä, eli alavääntö parani ja etenkin kakkosella on hyvä ajella taajamassa ihan pintakaasulla.
Onnittelut! Kyllä 5-kone on messevä laite :wink:

Kiinnitti huomiota tuo EGR-tulppauksen vaikutus. Itselläni EGR on luultavasti tukossa jo luonnostaan, mutta alavääntö on liiankin rankkaa, kun ykkösellä lähtee liikkeelle tyhjäkäynnillä, sen kun vain nostaa kytkimen niin jo mennään. Vähemmälläkin alaväännöllä pärjäisi :mrgreen:

Olen ajanut tuollaista 150-heppaista, oli kyllä mukava motarilla lähteä ohitukseen vaikka 5-vaihteella, kiihtyvyyttä riitti kyllä.
Alfa164Super3.0A M-B Sprinter 313 Kawasaki ZRX1200S

La vita è

JHel
Viestit: 147
Liittynyt: 05 Elo 2012, 12:51
Paikkakunta: Vantaa

Re: Kiitokset !!! (156 JTD hankittu)

Viesti Kirjoittaja JHel »

Pomigliano teki fiksusti. Olisimpa minäkin seuraillut foorumia ennenkuin ostin ton pommin.

Avatar
alamajy
Viestit: 2050
Liittynyt: 01 Syys 2010, 08:37
Car(s): Bertone GT1300 Junior -69, Giulia 2018 Diesel, Giulia 2017 Bensa, 916 GTV -95 V6, Giulia 2018 Bensa (324hp)
Paikkakunta: Imatra

Re: Kiitokset !!! (156 JTD hankittu)

Viesti Kirjoittaja alamajy »

Pomigliano kirjoitti:... Entinen autoni matkasi itä-suomeen foorumilaisen hyvään ylläpitoon, mistä olen tyytyväinen. Ilometrejä sinne !
Kiitokset :mrgreen:

ja uuden autosi kuvia kaivataan.

Avatar
Pomigliano
Viestit: 130
Liittynyt: 13 Loka 2008, 16:52
Car(s): EX Alfat: Sprint Coupe x2, 156 2,4 jtd 10 V x2, 156 2,4 Jtd 20V MJet -06,
GT 1,9 JTD -06.
Paikkakunta: Ruovesi

Re: Kiitokset !!! (156 JTD hankittu)

Viesti Kirjoittaja Pomigliano »

Laitan kuvia kun saan otetuksi. Tuon EGR:n kanssa oli tekemistä jo autokaupoilla kun koejossa tuntui tehon ja väännön puutetta. Oli hyvässä muistissa 4 vuotta viispyttysellä ajaneena, että miltä sen pitää vähintään tuntua. Kauppa oli paikallinen mitsu-renault diileri, jolla oli hyvät huoltotilat käytössä. Huoltomies otti EGR:n auki, joka olikin aivan tukossa. Pienen kopistelun ja noen poiston jälkeen auto tuntui aivan toiselta. Auto lisäksi katsastettiin kun edellisestä kerrasta oli jo kulunut aikaa. Kaikki oli päästöjä myöden kunnossa, joten kaupat tehtiin. Saksassa autot katastetaan joka toinen vuosi. Tuon ansiosta meillä rekisteröintikatsastus olikin suppeampi keskittyen vain papereihin. Nyt oottelen veropäätöstä.

Vastaa Viestiin