Selespeed kyssäreitä

Alfoista

Valvoja: Moderators

Avatar
Tekijä
Viestit: 340
Liittynyt: 11 Syys 2006, 08:44
Paikkakunta: Haaga / Helsinki

Viesti Kirjoittaja Tekijä »

Pumpuissa kaiketi hiilet vaan loppu. Pystyy vaihtamaan, jos on näppärä.

Mitenkäs vikakoodi P0725 Engine Speed input Circuit Malfunction vaikuttaa näihin nykimisiin? Sellainen siellä muistissa on ja nollauksen jälkeen tulee uudestaan, mutta vain Selespeedin ecua luettaessa. Siis jos vika olisi kampiakselin- tai nokka-akselin asentotunnistimessa, niin luulisi sen vikakoodin näkyvän myös moottorinohjauksen puolella. Mutta ei siellä mitään koodeja ole...

Avatar
-Tomi-
Viestit: 1486
Liittynyt: 11 Joulu 2004, 14:42
Car(s): Diudi

ex. 159 SW 2.4 JTDm Qtronic -07
ex. 156 GTA Selespeed -03
ex. 156 V6 -99
Paikkakunta: Ylöjärvi

Viesti Kirjoittaja -Tomi- »

Ylimääräistä öljyä tuli tänään imuteltua pois. Oli sitä aika paljonkin siellä liikaa, sikäli kun pari desiä nousi helposti, ennen kuin rajoihin pääsi. Valitettavasti en kyllä huomannut käytöksessä eroa tuossa parinkymmenen kilsan matkalla :( Öljy ei kylläkään näyttänyt kovin terveeltä, paitsi jos sen kuuluu sävyltään olla sellaista mustan yskänlääkkeen väristä ?

Avatar
alfa 156 v6
Viestit: 5377
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 17:02
Car(s): Käyttis: Ampera, X5
harrasteet: Spider 2000, QP V 4.7S + 3200 GTA + Integrale 16v + 75 3.0 V6
Paikkakunta: Keuruu

Viesti Kirjoittaja alfa 156 v6 »

-Tomi- kirjoitti:Öljy ei kylläkään näyttänyt kovin terveeltä, paitsi jos sen kuuluu sävyltään olla sellaista mustan yskänlääkkeen väristä ?
Kuuluu olla melko lailla kirkasta.

Avatar
-Tomi-
Viestit: 1486
Liittynyt: 11 Joulu 2004, 14:42
Car(s): Diudi

ex. 159 SW 2.4 JTDm Qtronic -07
ex. 156 GTA Selespeed -03
ex. 156 V6 -99
Paikkakunta: Ylöjärvi

Viesti Kirjoittaja -Tomi- »

Vastaavaa vikaa on oikeasti näköjään ollut muillakin, joten syvästi toivoisin, että ongelman kanssa painineet voisivat valottaa miten ovat nykimisestä eroon päässet. Kuten esim. että löytyikö sitä kosteutta tulppien raioista tai että vaikuttiko se ilmin vaihto ? alfa 156 v6:lle kiitokset toki !

Olisiko mahdollista, että ne öljyt on vaan oikeasti niin vaihdon tarpeessa, että ne tuota aiheuttaisivat ? Todennäköisesti se Nokian autotaloon lähtee huoltoon ihmeteltäväksi, mutta se ei pääse sinne vielä pariin kolmeen viikkoon ja alkaa pikkuhiljaa mennä hermot. Kaverit kuolasivat tuossa Alfaa, et on se komean näköinen peli. Vaan meni kyllä respektit täysin, kun joutuivat tuuppaamaan mut kadulle, kun pakki ei suostunut meneen päälle. Sama homma porukoilla poiketessa eilen :(

Avatar
Gasolina
Viestit: 4735
Liittynyt: 30 Marras 2005, 19:22

Viesti Kirjoittaja Gasolina »

Yhtään en ole Selespeediin perehtynyt, mutta tuskin vika katoaa öljyjä vaihtamalla. Joku ne öljyt on mustaksi värjännyt, eli veikkaan jotain mekaanista vikaa systeemissä.

Avatar
Tekijä
Viestit: 340
Liittynyt: 11 Syys 2006, 08:44
Paikkakunta: Haaga / Helsinki

Viesti Kirjoittaja Tekijä »

Ei ole selespeedin öljyistä kiinni. Vikakoodien luku aluksi...

Avatar
-Tomi-
Viestit: 1486
Liittynyt: 11 Joulu 2004, 14:42
Car(s): Diudi

ex. 159 SW 2.4 JTDm Qtronic -07
ex. 156 GTA Selespeed -03
ex. 156 V6 -99
Paikkakunta: Ylöjärvi

Viesti Kirjoittaja -Tomi- »

Vika on yltynyt jo aivan sietämättömäksi, keskustassa tai ruuhkassa ajo on hyvin epämieluisaa ja käytännössä todella vaikeaa. Automaatti lähtee pienillä nopeuksilla etsimään kakkosta, jota ei sitten löydäkään ja vauhti hiipuu. Pakkia löytyy tuskin koskaan.

Vaan....

Kävin tänään deltasta hakemassa rekisterikilven alla olevan suojamuovin ja piruuttani otin matkaan myös vaihteistoöljyä. Ihan mukavan oloinen huoltomies kehui, että voi sitä nyt ainakin kokeilla, että osan öljyistä vaihtaa vaikkei automatiikkarobottia tyhjäksi kotona öljyistä saakaan. Kotona vedin öljysäiliön tyhjäksi ja letkuista niin paljon kuin vain sain. Tämän jälkeen uudet öljyt koneeseen. About kolmenkymmenen kilometrin kokemuksella voin sanoa, että vaihteet löytyi huomattavasti paremmin. Ei tarvinnut alkaa yskimään, kun kakkonenkin löytyi. Pakkikin taisi löytyä lähes joka kerralla, kun sitä kokeilin mm. aina valoissa seistessäni. Kerran sitä sai tosin suostutellakin. Lisäksi olin huomaavinani, että paikaltaan lähtiessä nykimen oli kyllä vähäisempää. Anyways tästä voitaneen päätellä, että ainakin jo osa kuranöljyn vaihdosta auttoi. Auto nyt lähtee joka tapauksessa huoltoon, jossa öljyt vaihdetaan kokonaan ja pumpunkin tarkistutan. Tai siis auto lähtee huoltoon siten, että haluan sen hakea sieltä ilman että se nykii yhtään ja vaihteet löytyy aina. Tehtiin sille sitten mitä tehtiin ja maksoi mitä maksoi.

Avatar
-Tomi-
Viestit: 1486
Liittynyt: 11 Joulu 2004, 14:42
Car(s): Diudi

ex. 159 SW 2.4 JTDm Qtronic -07
ex. 156 GTA Selespeed -03
ex. 156 V6 -99
Paikkakunta: Ylöjärvi

Viesti Kirjoittaja -Tomi- »

... Itse itselleni juttua jatkaen (ilmeisesti Suomen ainoa selespeed, ainakin ongelmallinen ??)

Typerä minä; tuskin se öljyjen vaihtaminen siihen nykimisen mitään vaikuttaa, kuten tänään tuli huomattua. Se siis kytkimestä todennäköisesti. Mutta se suurempi ongelma, eli vaihteiden löytyminen, onneksi poistui. Öljyjen vaihtaminen siis auttoi, koska kaikki vaihteet tuntuvat löytyvän joka kerta.

Avatar
Tekijä
Viestit: 340
Liittynyt: 11 Syys 2006, 08:44
Paikkakunta: Haaga / Helsinki

Viesti Kirjoittaja Tekijä »

En usko yhteenkään mekaanisen ongelman ratkeamiseen öljyjä tai öljyn tyyppiä vaihtamalla. Ajoituksenmuunnin, selespeed yms...

Jotenkin se kytkimen kuluminenkin tuntuu erikoiselta, koska sellaisen luulisi oireilevan aina. Ainakaan tässä omassa tapauksessa eivät oireet ole täsmälleen samanlaiset, vaikka aamuinen työmatka pysyykin vakiona. Oletko lukenut vikakoodit, oliko mitään?

Avatar
Joksa
Viestit: 409
Liittynyt: 12 Syys 2006, 13:17
Paikkakunta: Hki

Viesti Kirjoittaja Joksa »

Tekijä kirjoitti: Kylmänä toimii moitteetta, kuumana nykii liikkeelle lähdettäessä. Ei auttanut vaihteistorobotin kalibrointi AlfaDiagilla.
Ja kalibroitiin kun laatikko ja kytkin oli lämmin?

Avatar
Tekijä
Viestit: 340
Liittynyt: 11 Syys 2006, 08:44
Paikkakunta: Haaga / Helsinki

Viesti Kirjoittaja Tekijä »

Ei ole onnistunut kuumana kalibrointi. Ohjelma kaatuu tjsp... Se täytyy yrittää vielä muutamaan kertaan, josko saisi jotain vaikutusta.

Avatar
-Tomi-
Viestit: 1486
Liittynyt: 11 Joulu 2004, 14:42
Car(s): Diudi

ex. 159 SW 2.4 JTDm Qtronic -07
ex. 156 GTA Selespeed -03
ex. 156 V6 -99
Paikkakunta: Ylöjärvi

Viesti Kirjoittaja -Tomi- »

No niin, enää ei tarvitse avautua auton toimimattomuudesta. Ehkäkin kohtalaisen hintavasta huoltokeikasta tosin :crazyeyes: Auto siis kävin Nokian Autotalossa juuri, jossa siihen vaihdettiin koko helkkarin kytkin, selespeed öljyt, sekä moottoriöljyt ja suodatin. Nyt muuten pelaa komeasti; ei nyi yhtään lähtiessä, eikä muutenkaan töksähdä vaihteet pesään ja nekin löytyvät kaikki. On sillä hitto vie taas komea kruisailla ! :-D

Avatar
Tekijä
Viestit: 340
Liittynyt: 11 Syys 2006, 08:44
Paikkakunta: Haaga / Helsinki

Viesti Kirjoittaja Tekijä »

Voitko laittaa siitä laskusta listan niistä vaihdetuista osista? Siis koskien sitä seleä...

Avatar
Jalamari
Viestit: 3091
Liittynyt: 25 Touko 2006, 11:42
Car(s): Toyota Gorilla
GTV 2.0V6TB
75 V6
Lancia Thesis
Triumph speedfour
ex:ex147 1,6TS, 147 Selespeed, 156 Selespeed, 166V6 3.0, 15516vx2, 156TS, 164V6,156 1.9JTD,
156 2.4JTD, 159 2.2JTS, GT JTS 156 2.5V6x2, 147JTD, 1662.4JTD
Paikkakunta: Laihela

Viesti Kirjoittaja Jalamari »

-Tomi- kirjoitti:No niin, enää ei tarvitse avautua auton toimimattomuudesta. Ehkäkin kohtalaisen hintavasta huoltokeikasta tosin :crazyeyes: Auto siis kävin Nokian Autotalossa juuri, jossa siihen vaihdettiin koko helkkarin kytkin, selespeed öljyt, sekä moottoriöljyt ja suodatin. Nyt muuten pelaa komeasti; ei nyi yhtään lähtiessä, eikä muutenkaan töksähdä vaihteet pesään ja nekin löytyvät kaikki. On sillä hitto vie taas komea kruisailla ! :-D
Tomi-, joko on Selespeed alkanut takkuilemaan, vai pelaako vielä komeasti? Kyllä tuo ajo kaupungissa alkaa olemaan niin sietämätöntä, että se kytkin on vaihdettava. Kylmänä luistaa välillä paljon ja yleensä kuumana nykii ja juputtaa. Omituisinta tässä on että välillä toimii kuin enkeli. :crazyeyes: Ittu aatana. Aina ei kylmänä löydy kakkosta isompaa. Tämä on kuulemma joku varotoimi. mutta kun tekee sitä välillä lämpösenäkin?!? :twisted

edittiä:Nyt kun tarkemmin taas funtsailee, niin tuota vikaa tuntuis olevan myös moottorin ohjauksessa. Eli kun vapauttaa kaasun niin nykiminen alkaa. Yleensä ei nyi kun kaasun vapauttaa oikein rauhallisesti. Samaa ongelmaa oli kyllä edellisessä Mareassa, mutta tuon sai siinä korjattua kytkimellä. :wink: Hiljaa ajaminen on nykimisestä johtuen myös erittäin hankalaa. :drinking:

Avatar
-Tomi-
Viestit: 1486
Liittynyt: 11 Joulu 2004, 14:42
Car(s): Diudi

ex. 159 SW 2.4 JTDm Qtronic -07
ex. 156 GTA Selespeed -03
ex. 156 V6 -99
Paikkakunta: Ylöjärvi

Viesti Kirjoittaja -Tomi- »

^
Niin mullahan tuota oireilu oli havaittavissa aiemmin pelkästään koneen ollessa lämpöinen. Nyt on tullut autolla ajeltua kovin vähän, mutta oireilua olen taas alkanut hiukan huomailla, ei tosin yhtä pahaa. Joskeenkaan en uskonut siihen, että vika oli kytkimessä. Tutut, jotka autoista vähän tietääkin jotain, eivät kyllä olleet sitä mieltä että vanha kytkin (jonka heille siis näytin) olisi ollut ollenkaan vielä vaihdon tarpeessa. Kävin myös näyttämässä kytkintä deltassa, ja huoltomies oli sitä mieltä, että "onhan siinä kulumaa huomattavissa, ettei ollenkaan huonompi juttu että se vaihdettiin". Siitä en kuitenkaan saanut sitä kuvaa, että se olisi ollut aivan finaalissa, kuten minulle kerrottiin haettuani sen huollosta!

Tiedä sitten voiko ilmi, tai lambda aiheuttaa moista ? Serkku veikkaili kyydissä ollessaan, että voisiko siellä mennä suhteet väärin, kun vika on havaittavissa vaan paikaltaan lähtiessä. Ei silloin, kun ollaan jo vauhdissa ja vaihdetaan isompaa. No niin tai näin auto lähtee takaisin huoltoon. Soitanpa vielä kuluttaja-asianeuvontaankin aiheesta. Koska kerran maksanut huollosta, syyllä "auto nykii, kun sillä lähtee paikaltaan". Ja jos vika ei ole poistunut, niin en todellakaan aio laittaa enää rahaa tiskiin. Kyllä siinä jo viime kerralla oli melkein itku päästä, kun kuuli laskun loppusumman, joka btw. oli täysin tiukka hinta.

Avatar
Tekijä
Viestit: 340
Liittynyt: 11 Syys 2006, 08:44
Paikkakunta: Haaga / Helsinki

Viesti Kirjoittaja Tekijä »

Tomi, päivitäthän tätä aihetta aina aika ajoin tuosta tilanteesta. Siis nykiikö vai ei.

Se, että Deltassa mielipide on kulunut kytkin, on luonnollisesti selvä. Senhän näkee laskustakin, että työ on tuottanut heille liikevaihtoa. Eikä täytynyt arpoa pitkään, kun teki vaan homman ja laskutti. Välittämättä siitä, oliko vika siinä vai ei. Veikkaan, että kuluttajasuojan kannalta tämä tulee olemaan erittäin haastava juttu, jos alat kyselemään saisitko hyvitystä kun ei tullutkaan täydellisesti kuntoon.

Delta vetoaa siihen, että kytkin oli kulunut, ei välttämättä loppuun, mutta kuitenkin... Sitäpä ei sitte enään voi väittää turhaksi vaihtamiseksi, vaikkei se ongelmaa poistanutkaan. Hyvin mielenkiintoista!

hoblaa
Viestit: 94
Liittynyt: 20 Touko 2006, 12:32
Paikkakunta: vantaa

Viesti Kirjoittaja hoblaa »

Tekijä kirjoitti:Tomi, päivitäthän tätä aihetta aina aika ajoin tuosta tilanteesta. Siis nykiikö vai ei.

Se, että Deltassa mielipide on kulunut kytkin, on luonnollisesti selvä. Senhän näkee laskustakin, että työ on tuottanut heille liikevaihtoa. Eikä täytynyt arpoa pitkään, kun teki vaan homman ja laskutti. Välittämättä siitä, oliko vika siinä vai ei. Veikkaan, että kuluttajasuojan kannalta tämä tulee olemaan erittäin haastava juttu, jos alat kyselemään saisitko hyvitystä kun ei tullutkaan täydellisesti kuntoon.

Delta vetoaa siihen, että kytkin oli kulunut, ei välttämättä loppuun, mutta kuitenkin... Sitäpä ei sitte enään voi väittää turhaksi vaihtamiseksi, vaikkei se ongelmaa poistanutkaan. Hyvin mielenkiintoista!
eiks tää kytkimen vaihto kumminkin tehty nokian autohuollossa....?

Avatar
-Tomi-
Viestit: 1486
Liittynyt: 11 Joulu 2004, 14:42
Car(s): Diudi

ex. 159 SW 2.4 JTDm Qtronic -07
ex. 156 GTA Selespeed -03
ex. 156 V6 -99
Paikkakunta: Ylöjärvi

Viesti Kirjoittaja -Tomi- »

Siis huoltoa ei tehty Deltassa, vaan Nokian Autotalossa. Ja ehkä se nyt on itselle myöntäminen, että se kuitenkin siitä kytkimestä johtui. Liikkuihan se todella sujuvasti silloin kun sen huollosta hain. Pari päivää olen nyt ajellut, eikä mitään nykimistä ole ollut. Kävin kys. firmassa pyörähtämässä ja valittelin, että pientä satunnaista nykimistä on välillä havaittavissa. Tosin sen jälkeen, kun auton huollosta hain, on se pääasiassa seissyt vain hallissa. Veikkaili, että sille olisi sen jälkeen maantietä saanut enemmänkin näyttää ja että jälkikalibroinnilla vika kuittaantuu.

Avatar
hagger16
Viestit: 3081
Liittynyt: 19 Touko 2005, 07:04
Car(s): AR Giulietta MA TCT -11
Chevrolet Captiva 2.2 D LTZ AWD -12
Ex AR: Spider 2.0 TS -95, 156 2.5 V6 -02, 156 2.0 TS -98
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja hagger16 »

Kuukausi on mennyt viimeisimmästä... Mites on Tomi auto pelannut?

Itseänikin kiinnostaisi kovasti paljon hankkia joskus selespeed, mutta väistämättä tulee mieleen näitä kertomuksia lukiessa, että veren kaivaminen nenästä saattaisi onnistua helpomminkin.

Etenkin, kun mielessä on pyörinyt yhdistelmä JTS + sele = täysi pommi?

Eihän tuo Tessukaan ole pienillä kierroksilla kaupan pihassa mikään ajonautinto, mutta sillä pystyy liruttelemaan kytkin pohjassa. Väkisin tulee mieleen, että mitä ratkaisuja sele tekisi samassa tilanteessa.
Pitäisi varmaan käydä koeajamassa joku sele, niin tietäsi enemmän. Joka autokauppahan noita onkin väärällään.. :-D
Senza cuore saremmo solo macchine

seppo
Viestit: 1362
Liittynyt: 30 Kesä 2008, 14:27
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja seppo »

"Etenkin, kun mielessä on pyörinyt yhdistelmä JTS + sele = täysi pommi?"

Ei ole hätää, mulla on ollut 5-6 kpl 156 ja 147 Seleä, tosin uusia, eikä ole pahaa sanottavaa (ainakaan paljoa!). Aina pitää muistaa, ettei osta ns. alkupään autoa, olkoon se Sele tai JTS-moottori, koska alussa niissä on aina, merkistä riippumatta, ne suurimmat ongelmat. Selespeediin on tehty korjauksia 9v aikana kymmenittäin, eli alkaa olla paikat kunnossa.
JTS-tekniikka on sama, alkupäässähän ne viat esiintyy!
Tätä tekniikkaahan käyttää Fiat jo laidasta laitaan, kaikki mallit (lähes) saa vaihteistorobotilla. Eikös uusi Ducatokin tullut tällä vaihteistolla.
Muistaakseni robottivaihteiston saa tai on saanut; 156, 147, 159, MiTo,
500, Panda, Idea, Punto, Grande Punto, Stilo Ducato, ja joukko Lansian rinnakkaismalleja, sekä tietysti idean isä, Ferrari F1 vaihteisto (siis siviili), josta kaikki sai alkunsa Alfassa 1999.
Että tälläinen puolustuspuhe!

Avatar
hagger16
Viestit: 3081
Liittynyt: 19 Touko 2005, 07:04
Car(s): AR Giulietta MA TCT -11
Chevrolet Captiva 2.2 D LTZ AWD -12
Ex AR: Spider 2.0 TS -95, 156 2.5 V6 -02, 156 2.0 TS -98
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja hagger16 »

Kiitos puolustuspuheesta Seppo (the mään)!

Saksassahan on jo käytettyjä 159 selespeedejä, joka isompana ja turvallisempana olisi mielenkiintoinen vaihtoehto etenkin 2.2 ketjukoneella.
Kuinkahan paljon tuo eroaa tekniikaltaan 156:sta? Lähinnä mietin Deltan suhtautumista huolto ja korjaustoimenpiteissä...

Niin, ja eikö sinulla olleissa seleissä ole ollut ongelmia hiljaisessa nopeudessa ja pienillä kierroksilla?
Senza cuore saremmo solo macchine

Avatar
mattijus
Viestit: 5267
Liittynyt: 30 Joulu 2004, 16:25
Car(s): harmaa tojota
sininen mersu
Paikkakunta: Kalukylä

Viesti Kirjoittaja mattijus »

Sen lyhyen pätkän kun on Selespeed Alfaa (156) saanut ajaa, niin kokemukset ovat vähän ristiriitaiset. Pysäköinti ja auton siirtäminen ahtaissa paikoissa oli vähintäänkin kulmikasta, tosin lienee tottumuskysyms. Ajossa se oli taasen kerrassaan mainio, vaihteet vaihtuivat sujuvasti ja nopeasti.
VMP

Avatar
hagger16
Viestit: 3081
Liittynyt: 19 Touko 2005, 07:04
Car(s): AR Giulietta MA TCT -11
Chevrolet Captiva 2.2 D LTZ AWD -12
Ex AR: Spider 2.0 TS -95, 156 2.5 V6 -02, 156 2.0 TS -98
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja hagger16 »

mattijus kirjoitti: Pysäköinti ja auton siirtäminen ahtaissa paikoissa oli vähintäänkin kulmikasta, tosin lienee tottumuskysyms.
Mistä tuo johtui? Omat kokemukset automaateista ovat kovin vähäiset, mutta serkun automaatti V70 ohjastaneena muistan, että tuo parkkipaikka ajelu tuntui oudolta. Osansa teki kyllä varmasti auton koko.. Se oli kyllä muutenkin puhtaasti tottumiskysymys. Auto kun toimi moitteetta.

Lähinnä mietityttää miten nämä Alfan "korkealta ja kovaa" moottorit istuvat automaatin kanssa.
Senza cuore saremmo solo macchine

Avatar
alfa 156 v6
Viestit: 5377
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 17:02
Car(s): Käyttis: Ampera, X5
harrasteet: Spider 2000, QP V 4.7S + 3200 GTA + Integrale 16v + 75 3.0 V6
Paikkakunta: Keuruu

Viesti Kirjoittaja alfa 156 v6 »

hagger16 kirjoitti:Lähinnä mietityttää miten nämä Alfan "korkealta ja kovaa" moottorit istuvat automaatin kanssa.


Kyllähän ne laatikot ja vaihto-ohjelmat yleensä suunnitellaan koneen luonteen mukaan..

Taloudellisuutta ajatellen alfan sele sais automaattitoiminnolla vaihtaa isompaa aiemminkin.

seppo
Viestit: 1362
Liittynyt: 30 Kesä 2008, 14:27
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja seppo »

Alfa 159, on jo toisen sukupolven robottivaihteisto, siinä on mm. erotettu kytkimen käyttö vaihteensiirrosta, eli kytkin toimii erillisenä järjestelmänä ja jarrunesteellä. Järjestelmä on kuitenkin edelleen rakennettu tavallisen 2.2 JTS manuaalilootaan, parin vuoden kuluttua tulee vasta kaksoiskytkentäloota.
Mutta tämä "vanha" Sele, nopea peruuttaminen ja kääntyminen ei tahdo onnistua kovin vikkelään, kun vaihteet pitää laittaa rauhallisesti päälle, vaihde ei vaan mene paikalla nopeasti pesään, ja pakille kytkettäessä pitää nopeuden olla 0.
Kokemus opettaa joka asiassa, ja tässä jos missä, käytännössä huomaa milloin manuaalin käyttö on viisainta, kun haluaa edetä juohevasti, esim. kaistanvaihdoissa jne. Vaihtaminenhan myös nopeutuu kun liikutaan yli 5000 rpm ja painetaan kaasua yli 60%, muuten järjestelmä ei ole oppiva.
GT:ssä tämä "sport" toiminta on kytkimen alla, eli voi valita jatkuvan nopean toiminnan halutessaan. Vaihteistohan näissä on kuitenkin normaali manuaalivaihteisen loota, joten mihinkään huippunopeaan toimintaan tällä ei voida päästä. Nykiminen ei kuulu ominaisuuteen, jos moottoripuoli on kunnossa.
GTA ja Stilo ovat hiukan nopeampia, niissä on eri vaihteisto.
Ja aina pitää muistaa ettei tämä ole oikea automaattivaihteisto, vaan välimaastoon sijoittuva halvempi ratkaisu, jolta ei pidä vaatia liikoja:-)

Avatar
hagger16
Viestit: 3081
Liittynyt: 19 Touko 2005, 07:04
Car(s): AR Giulietta MA TCT -11
Chevrolet Captiva 2.2 D LTZ AWD -12
Ex AR: Spider 2.0 TS -95, 156 2.5 V6 -02, 156 2.0 TS -98
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja hagger16 »

^Kiitoksia vastanneille (Sepolla tuota tietoa tuntuu löytyvän). Eihän se arpomalla parane, pitäisi päästä testaamaan itse..

Tuon 159:n saanee unohtaa, koska autoa ei ole Suomessa myyty, niin eipä sen huoltoihinkaan varmaan osaamista löydy. Etenkään, kun tekniikassa on eroavaisuuksia 156:n kanssa.

Luin jostain, että peruuttaessa on Selessä jokin hälyääni? Kuulostaa hieman typerälle... Onko joku keksinyt miten ääni saadaan katoamaan?
Senza cuore saremmo solo macchine

Avatar
mattijus
Viestit: 5267
Liittynyt: 30 Joulu 2004, 16:25
Car(s): harmaa tojota
sininen mersu
Paikkakunta: Kalukylä

Viesti Kirjoittaja mattijus »

hagger16 kirjoitti: Mistä tuo johtui?
Selespeed ei lähde ryömittämään autoa kun jalan nostaa jarrulta vaan pitää painaa kaasua jos meinaa liikuttaa autoa. Selespeedhän ei ole automaattivaihteisto vaan "tavallinen" manuaali kytkimellä, jota ohjataan sähköhydraulisesti tai jotain.
VMP

Avatar
Laku
Viestit: 1760
Liittynyt: 15 Elo 2005, 14:35
Paikkakunta: Ylöjärvi

Viesti Kirjoittaja Laku »

Toi Sele on myös oppiva vaihteisto, eli muistaa mitenkä autoa on poljettu.

Tästä voi tulla sitä kulmikkuutta, eli vetelet reilusti etuperin ja hurautat pakin päälle, niin johan lähtee.

Meillä ei ollut muuta ongelmaa, mutta kylmänä kovilla pakkasilla yli 25 astetta tuppasi pudotamaan vapaalle, kun nosti jalan kaasulta. Kun auto lämpisi kunnoolla, niin ongelma katosi. no nythän ei taida enää montaa pakkaspäivää talvisin enää ollakaan.
Laku
Kia Niro, ex. Lancia Ypsilon, CBR 600 RR, 159 2.2, 156 V6 SW, 147 2.0 Sele, 147 1.6, 75 1.6

Avatar
Alfa Milano
Viestit: 308
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 12:38
Car(s): Tsekkiferrari
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Alfa Milano »

hagger16 kirjoitti: Pitäisi varmaan käydä koeajamassa joku sele, niin tietäsi enemmän. Joka autokauppahan noita onkin väärällään.. :-D
Saat testailla vaikkapa meitsin Seleä, jos haluat. Laita PM, jos kiinnostaa. On se hauska laite!

Avatar
hagger16
Viestit: 3081
Liittynyt: 19 Touko 2005, 07:04
Car(s): AR Giulietta MA TCT -11
Chevrolet Captiva 2.2 D LTZ AWD -12
Ex AR: Spider 2.0 TS -95, 156 2.5 V6 -02, 156 2.0 TS -98
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja hagger16 »

^Laitettu PM.. :-D
Senza cuore saremmo solo macchine

Avatar
Jalamari
Viestit: 3091
Liittynyt: 25 Touko 2006, 11:42
Car(s): Toyota Gorilla
GTV 2.0V6TB
75 V6
Lancia Thesis
Triumph speedfour
ex:ex147 1,6TS, 147 Selespeed, 156 Selespeed, 166V6 3.0, 15516vx2, 156TS, 164V6,156 1.9JTD,
156 2.4JTD, 159 2.2JTS, GT JTS 156 2.5V6x2, 147JTD, 1662.4JTD
Paikkakunta: Laihela

Viesti Kirjoittaja Jalamari »

Ja tuohon mulla olleeseen ongelmaan, että risteyksiin tultaessa kaasun vapautuksessa alkoi ikävästi nypyttämään, vika ei suinkaan ollut selessä vaan korjaantui ilmin vaihdolla. Vinkiksi vain muillekkin. ei ollut kallis korjaustoimenpide.

Avatar
hagger16
Viestit: 3081
Liittynyt: 19 Touko 2005, 07:04
Car(s): AR Giulietta MA TCT -11
Chevrolet Captiva 2.2 D LTZ AWD -12
Ex AR: Spider 2.0 TS -95, 156 2.5 V6 -02, 156 2.0 TS -98
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja hagger16 »

Jees.. Selespeed testattu ja hienoksi todettu (kiitokset Alfa Milanolle vielä kerran). Pidin autosta sekä city-asennossa että napeista vaihdettaessa. Varovainenhan tuon kanssa tietysti äkkinäinen saa olla, kun se vaihde tosiaan vaihtuu vain nappia painamalla, ettei innostuksissaan räpellä liian montaa kerralla.. :mrgreen:

Auto oli parkkipaikalla ja hiljaisessa vauhdissakin ihan hyvä ajettava, eikä pelkäämiäni nykimisiä tapahtunut.

Jotain jäi kuitenkin vielä hieman epäselväksi (vissiin liikaa purkan pureminen, ajaminen ja kuuntelu). Autoa käynnistettäessä siis pitää painaa jarru pohjaan? Miten tuo selen-pumppu aktivoituu käynnistettäessä?
Ihan vaan jos vielä joskus pääsisi Seleä koeajamaan..

Nyt lottoamaan tai jotain.. :-D
Senza cuore saremmo solo macchine

Avatar
Jalamari
Viestit: 3091
Liittynyt: 25 Touko 2006, 11:42
Car(s): Toyota Gorilla
GTV 2.0V6TB
75 V6
Lancia Thesis
Triumph speedfour
ex:ex147 1,6TS, 147 Selespeed, 156 Selespeed, 166V6 3.0, 15516vx2, 156TS, 164V6,156 1.9JTD,
156 2.4JTD, 159 2.2JTS, GT JTS 156 2.5V6x2, 147JTD, 1662.4JTD
Paikkakunta: Laihela

Viesti Kirjoittaja Jalamari »

Niin tuohan kytkee vaihteen aina automaattisesti vapaalle, kun käynnistää. eli ei anna startata ennen, kuin jarru on pohjassa. Pumppuhan pörähtää käyntiin jo samalla kun kuskin oven avaa.

Avatar
Alfa Milano
Viestit: 308
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 12:38
Car(s): Tsekkiferrari
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Alfa Milano »

Missäs mahtaa olla vikaa, kun Sele kieltäytyy täysin toiminnasta.

Aivan yhtäkkiä, ilman mitään ennakkovaroituksia, kesken ajon alkaa vilkkumaan selen varoitusvalo mittaristossa. Vaihteet ei vaihdu ylös eikä alas, napeista eikä joystickistä, eikä city mene päälle/pois. Sain onneksi ajettua auton kotipihaan ja ruutuun (sattui onneksi olemaan kolmonen päällä). Pysähdyksessä vaihtoi vapaalle, ja sen jälkeen ei vetoakaan. Olin juuri ajanut pitkän matkan, Tre-Lappeenranta, eli oli ainakin lämmin. Ja matkan aikana toiminut moitteettomasti muutenkin.

Mahtaako olla joku sulake/rele poksahtanut? Mistäs noita voisi tsekata, en löytänyt manuaalista mitään merkintää Selen sulakkeista.

Vai mikäs siellä mahtaa olla...

seppo
Viestit: 1362
Liittynyt: 30 Kesä 2008, 14:27
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja seppo »

Jos paineet ei ole riittävät, järjestelmä pitää liikkeessä kytketyn vaihteen päällä, ja heittää vapaalle heti kun nopeus laskee nollaan. Saman tekee jos öljyn seassa on vettä! Testerillä katsottuna on kytkimen lämpötila-arvo tällöin hyvin korkea! Vettä pääsee säiliöön esim korkin ilmaputkesta, jos se on suunnattu lokasuojan alla väärään suuntaan.
Järjestelmän rele ja sulake on akkukotelon edessä, mutta paikallaan voi kuulla pumpun toiminnan kun avaa kuskin oven.

Avatar
Alfa Milano
Viestit: 308
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 12:38
Car(s): Tsekkiferrari
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Alfa Milano »

Kiitos avusta, sulakehan siellä vain oli mennyt. Toivottavasti ei ole mitään vakavampaa taustalla.

Löytyi muuten tämmöinen linkki, en tiedä onko ollut täällä aiemmin esillä:
http://homepage.mac.com/paul_denyer/sel ... index.html

Kaikenlaista teknisempää Sele-settiä tuolla.

Avatar
alfa 156 v6
Viestit: 5377
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 17:02
Car(s): Käyttis: Ampera, X5
harrasteet: Spider 2000, QP V 4.7S + 3200 GTA + Integrale 16v + 75 3.0 V6
Paikkakunta: Keuruu

Viesti Kirjoittaja alfa 156 v6 »

Alfa Milano kirjoitti:Kiitos avusta, sulakehan siellä vain oli mennyt. Toivottavasti ei ole mitään vakavampaa taustalla.

Löytyi muuten tämmöinen linkki, en tiedä onko ollut täällä aiemmin esillä:
http://homepage.mac.com/paul_denyer/sel ... index.html

Kaikenlaista teknisempää Sele-settiä tuolla.
Se iso 40A(?) sulake? Mulla poltti sitä pari päivää ennen kuin hydraulipumppu leikkasi lopullisesti kiinni :roll:

Avatar
Alfa Milano
Viestit: 308
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 12:38
Car(s): Tsekkiferrari
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Alfa Milano »

Tää oli 30 A. Katellaa, miten käy...ainaki heti sulakkeen vaihdon jälkeen alkoi reippaasti pumppu laulamaan ja vaihteet pelittämään. Mitään isompia vaivoja ei ole ollut tätä ennen. Oireiliko sulla mitenkään, sulakkeen polttelemisen lisäksi?

Avatar
Alfa Milano
Viestit: 308
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 12:38
Car(s): Tsekkiferrari
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Alfa Milano »

Kriisi eskaloituu...nyt mun beibe sitten makailee Lappeenrannan Ryöstö-Deltan pihassa odottelemassa tuomiota.

Eli vaihdoin sen sulakkeen, ja kaikki toimi taas...300 metrin matkan, jolloin meno hyytyi taas - mutta nyt sulake on ehjä.

Onneksi sattui olemaan joku ilmainen hinausturvahässäkkä, mutta siihen taisi ilmaisuudet loppua...

Kai siellä jotain kallista hajosi. Jos jollain on jotain vinkkiä, niin otan mielelläni vastaan. Oisko se nyt sitten se pumppu. Onkos sellainen minkä hintainen?

Moderaattorit voi siirtää tän avautumisketjuun tai minne lystää, itsellä on sen verran kookas sarvi ottassa juuri nyt etten erota ketjujen nimiä.

Avatar
alfa 156 v6
Viestit: 5377
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 17:02
Car(s): Käyttis: Ampera, X5
harrasteet: Spider 2000, QP V 4.7S + 3200 GTA + Integrale 16v + 75 3.0 V6
Paikkakunta: Keuruu

Viesti Kirjoittaja alfa 156 v6 »

Alfa Milano kirjoitti:Tää oli 30 A. Katellaa, miten käy...ainaki heti sulakkeen vaihdon jälkeen alkoi reippaasti pumppu laulamaan ja vaihteet pelittämään. Mitään isompia vaivoja ei ole ollut tätä ennen. Oireiliko sulla mitenkään, sulakkeen polttelemisen lisäksi?
Samasta sulakkeesta varmaan puhutaan..

Oireili. Välillä toimi vain kakkonen, pakista ei tietoakaan. joskus hyppi vaihteita yli kun ei löytänyt sopivaa lovea.

Mutta ihmekkös tuo, kun ei painetta ollut tarpeeksi järjestelmässä. Tarkistin paineet alfadiagilla, mutta kun mistään en löytänyt ohjearvoa niin mihinkäs vertaat. Uudella pumpulla taisi nousta reiluun 50 bariin jos en ihan väärin muista ja vanhalla oli 30bar pintaan?
Alfa Milano kirjoitti: Oisko se nyt sitten se pumppu. Onkos sellainen minkä hintainen?
Pumppu maksoi DA:lla hirveän tinkimisen seurauksena 420e. Ei ehtinyt muualtakaan hankkia. Nyt taisi olla jollain foorumilaisella selen osia myynnissä?

Tosin työkaveri sanoi että ihan perus hydrauliikka kamaa tuo pumppu, ei muuta kuin hytarin tiskiltä hakemaan jos vika on pumpussa eikä siinä sähkömoottorissa sen persiissä.

Jönsson
Viestit: 972
Liittynyt: 04 Huhti 2007, 14:46
Paikkakunta: Päijät-Häme

Viesti Kirjoittaja Jönsson »

Ennen pumpun vaihtamista kannattaa aina vaihtaa se rele, sillä se maksaa van muutaman kympin. On nimittäin tullut vaihdettua pumppu turhaan.

Avatar
Alfa Milano
Viestit: 308
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 12:38
Car(s): Tsekkiferrari
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Alfa Milano »

Ei taida vika olla pumpussa, soittelin Deltasta väliaikatietoja tänään. Pumppu tuottaa kuulemma 40 baria. Tulee kuulemma "open circuit" vikakoodia, eli joku maadoitusvika tms? Myös ohjausyksikkö mainittiin mahdollisena vikakohtana, ja se kuulostaa varsin ikävän kalliilta.

Odotellaan kauhulla, miten iso lasku tulee... :(

Avatar
alfa 156 v6
Viestit: 5377
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 17:02
Car(s): Käyttis: Ampera, X5
harrasteet: Spider 2000, QP V 4.7S + 3200 GTA + Integrale 16v + 75 3.0 V6
Paikkakunta: Keuruu

Viesti Kirjoittaja alfa 156 v6 »

Alfa Milano kirjoitti:Ei taida vika olla pumpussa, soittelin Deltasta väliaikatietoja tänään. Pumppu tuottaa kuulemma 40 baria. Tulee kuulemma "open circuit" vikakoodia, eli joku maadoitusvika tms? Myös ohjausyksikkö mainittiin mahdollisena vikakohtana, ja se kuulostaa varsin ikävän kalliilta.

Odotellaan kauhulla, miten iso lasku tulee... :(
Mulla on yksi ylimääräinen ohjausyksikkö, vaihdettiin mulle turhaan kun vika olikin pumpussa. Pistä PM jos on tarvetta, on käytetty. uuden jätin autoon kiinni.

Avatar
Alfa Milano
Viestit: 308
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 12:38
Car(s): Tsekkiferrari
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Alfa Milano »

^Kiitos tiedosta, pidän mielessä.

Avatar
Alfa Milano
Viestit: 308
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 12:38
Car(s): Tsekkiferrari
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Alfa Milano »

No niin, pumppu vaihdettu ja taas toimii. Ainakin Deltan huoltomiesten mukaan. Huomenna jännityksellä hakemaan autoa & laskua...

Avatar
Alfa Milano
Viestit: 308
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 12:38
Car(s): Tsekkiferrari
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Alfa Milano »

...joka oli 1015 €. Vattu. :(

Avatar
Jalamari
Viestit: 3091
Liittynyt: 25 Touko 2006, 11:42
Car(s): Toyota Gorilla
GTV 2.0V6TB
75 V6
Lancia Thesis
Triumph speedfour
ex:ex147 1,6TS, 147 Selespeed, 156 Selespeed, 166V6 3.0, 15516vx2, 156TS, 164V6,156 1.9JTD,
156 2.4JTD, 159 2.2JTS, GT JTS 156 2.5V6x2, 147JTD, 1662.4JTD
Paikkakunta: Laihela

Viesti Kirjoittaja Jalamari »

Kovasti ovat töitä tehneet, eikös tuo pumppu kuitekin maksanut vain 500€?

Avatar
Alfa Milano
Viestit: 308
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 12:38
Car(s): Tsekkiferrari
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Alfa Milano »

Punppu oli 570. Ja loput vianetsintää, vaihtotyötä, uudet öljyt etc. Prkle.

Avatar
willez
Viestit: 5247
Liittynyt: 08 Loka 2006, 17:04
Car(s): BMW 335ia e92
MB c350ia
ex - 156 GTA
ex - 156 2.5 V6
ex - 155 2.0TS

Viesti Kirjoittaja willez »

Luin topicin läpi , aika mielenkiintoiselta vaikuttaa tuo selespeed kytkin . Magneti Marellin valmistama ja näköjään myös Aston martin DB9:ssä tuo sama järjestelmä . Pitää käydä pistämässä lotto tulemaan :)

Avatar
MP
Viestit: 780
Liittynyt: 11 Maalis 2003, 13:01
Car(s): Accord :-(. ex-Alfat: 156TS, 156V6, 166TS

CBR1000RR Fireblade, Lynx Rave 600 etec
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja MP »

Sitikan BMP-vaihteen boksissa näyttää kans oleva "Magneti Marelli". Aika lähellä Selespeediä, mutta 6-vaihteinen.
MP

Vastaa Viestiin