156sen nostopisteet?

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Avatar
MP
Viestit: 780
Liittynyt: 11 Maalis 2003, 13:01
Car(s): Accord :-(. ex-Alfat: 156TS, 156V6, 166TS

CBR1000RR Fireblade, Lynx Rave 600 etec
Paikkakunta: Oulu

156sen nostopisteet?

Viesti Kirjoittaja MP »

Onhan noita renkaita tullut tuohon autoon muutaman kerran vaihdettua ja samalla ihmeteltyä nostopiteitä eli tunkin paikkaa auton alla - onko ketään muuta ihmetyttäny?

Tuntuu nimittäin kohtuu heiveröiseltä se kohta mihin ohjekirjan mukaan tunkki pitäis pistää eli olikose nyt 20 cm pyöränkotelon reunasta auton keskiosaan päin. Liekö siellä oikeasti mitään vahvistuksia pellin sisällä. :?
MP

Jarama
Viestit: 757
Liittynyt: 24 Heinä 2005, 18:46

Viesti Kirjoittaja Jarama »

Etupäässähän on ne hallitunkin paikat siinä etupyörien takana. Mutta mistä takapäästä uskaltaa nostaa? Tähän mennessä olen aina käyttänyt alkuperäistä tunkkia ja nostanut siitä huoltokirjan näyttämästä paikasta eli n.20cm takapyörien edestä helman alta, jossa on jokin vahvistus.
Kun pelkkä teho ei riitä!

Avatar
Antieko
Viestit: 649
Liittynyt: 07 Huhti 2005, 11:30
Car(s): ex:156 v6 2,5 24v -98
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja Antieko »

Jarama kirjoitti:Etupäässähän on ne hallitunkin paikat siinä etupyörien takana. Mutta mistä takapäästä uskaltaa nostaa? Tähän mennessä olen aina käyttänyt alkuperäistä tunkkia ja nostanut siitä huoltokirjan näyttämästä paikasta eli n.20cm takapyörien edestä helman alta, jossa on jokin vahvistus.
Ja vain noista paikoista! Ei missään nimessä takapoikkipalkista, vaikka se houkuttelevalta tuntuisikin! Se on ALUMIINIA. Asiasta on kirjoiteltu ennenkin.

Jarama
Viestit: 757
Liittynyt: 24 Heinä 2005, 18:46

Viesti Kirjoittaja Jarama »

Mut jos haluun käyttää hallitunkkia takana niin voiko tuosta huoltokirjan mainitsemasta kohdasta nostaa myös hallitunkilla eli siitä helman takaa, jossa vahvistettu paikka on? Vai onko myös muita paikkoja?
Kun pelkkä teho ei riitä!

Avatar
toolman
Viestit: 1486
Liittynyt: 31 Tammi 2008, 23:00
Car(s): 156GTA, 156v6
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja toolman »

Eilen vaihdoin kesäkumit ja nostin takapään pitkittäistukivarsien etupäästä, pitää vaan tunkki jossa on jonkin moinen "kuppi" ettei lipsahda. Laitoin kyllä pehmusteeksi jotain pehmeää muovia tms.

Avatar
dilledong
Viestit: 428
Liittynyt: 04 Syys 2008, 21:49
Car(s): ex. 156 GTA Q2 -02
Paikkakunta: Tampere

lätkää

Viesti Kirjoittaja dilledong »

ite oon nostellu ihan niistä normaali paikoista hallitunkilla ja laittanu tunkin ja helman väliin jääkiekon tai vastaavan paksusen kumilätkän.

Pepperoni
Viestit: 925
Liittynyt: 11 Maalis 2003, 10:58
Car(s): Alfa Romeo Giulia Super -19
Fiat Tipo Cross -21
Paikkakunta: Tuusula

Viesti Kirjoittaja Pepperoni »

Minä olen nostanut hallitunkilla takaa noista ohjekirjan näyttämistä paikoista laittamalla sopivan puupalikan väliin (joku vaaksan pätkä kakkosnelosta jota hieman kavennettu). Onnistuu ihan hyvin.

Meidän neljäseiskassa on pohjassa ko. kohdassa jotkut muovikatteet joissa on nostokohdassa pyöreä aukko, joten paikka löytyy vielä helpommin. Sitä olen nostellut samalla metodilla, eli veistelin siihen sopivan pulikan väliin ja hallitunkilla ylös.

Avatar
hagger16
Viestit: 3081
Liittynyt: 19 Touko 2005, 07:04
Car(s): AR Giulietta MA TCT -11
Chevrolet Captiva 2.2 D LTZ AWD -12
Ex AR: Spider 2.0 TS -95, 156 2.5 V6 -02, 156 2.0 TS -98
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja hagger16 »

Antieko kirjoitti:Ja vain noista paikoista! Ei missään nimessä takapoikkipalkista, vaikka se houkuttelevalta tuntuisikin! Se on ALUMIINIA. Asiasta on kirjoiteltu ennenkin.
Niin on kirjoiteltu ja aina ilmoittautuu niitä, jotka suhtautuvat kriittisesti kirjoitettuun tekstiin ja tekevät toisin kuin ohjekirja neuvoo. :mrgreen:
Omaa 156:sta on nostettu vain ja ainoastaan tuosta alumiinisesta takapalkista jo ainakin kuuden vuoden ajan. Tunkin ja palkin välissä on aina käytetty tarkoitusta varten kyhättyä vaneripalikkaa, jolloin tunkki ei rouhi alumiinia ja paine kohdistuu vähän suuremmalle alueelle. Kyllähän tuon palkin pitää muuten auton paino kestää...

Olen jo aiemminkin luvannut ilmoittaa, mikäli joku kerta saan tuon palkin poikki. :)
Senza cuore saremmo solo macchine

Avatar
Tiige
Viestit: 2857
Liittynyt: 07 Tammi 2005, 10:50
Car(s): GTV TB Q2
Giulia 2.0 Q2
Stelvio 2.2 Q4 (vaimon)
Paikkakunta: Turenki

Viesti Kirjoittaja Tiige »

hagger16 kirjoitti:Kyllähän tuon palkin pitää muuten auton paino kestää...
En tiedä tarkalleen 156:n palkin rakennetta, mutta jos se on saman tapainen kuin 164:n niin ei se siihen auton kannatteluun osallistu. Jousien varassahan se auto on, eikä ne taida siihen palkkiin kiinnittyä. Mutkissa kohdistuvat sivuttaiset voimat se taas ainakin ottaa vastaan.
ex. GT V6, 159 V6, 156 V6, Spider V6, 164 Q4, 156 V6, 75 TS, 75 TC, 164 TS, Alfetta

Avatar
hagger16
Viestit: 3081
Liittynyt: 19 Touko 2005, 07:04
Car(s): AR Giulietta MA TCT -11
Chevrolet Captiva 2.2 D LTZ AWD -12
Ex AR: Spider 2.0 TS -95, 156 2.5 V6 -02, 156 2.0 TS -98
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja hagger16 »

^Juu, kylläkin näin. Yritin vielä löytää kuvaa tuosta, mutta ei nyt löytynyt kuin 159:n..
Kyllähän tuolle ohjeelle tietty peruste löytyy. Alumiini ei siedä hirveästi vääntöä, mutta miten tarkasti tuo palkki on sitten mitoitettu?

Tämä ei siis ollut suositus, kunhan vaan totesin, ettei se nyt mahdotonkaan ole. Enkä varmasti olisi itse uskaltanut edes yrittää ellen olisi edelliseltä omistajalta "ohjeita" saanut ja ellei olisi ollut tarvetta saada molemmat pyörät kerralla ylös. :wink:
Senza cuore saremmo solo macchine

Avatar
Antieko
Viestit: 649
Liittynyt: 07 Huhti 2005, 11:30
Car(s): ex:156 v6 2,5 24v -98
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja Antieko »

hagger16 kirjoitti:
Antieko kirjoitti:Ja vain noista paikoista! Ei missään nimessä takapoikkipalkista, vaikka se houkuttelevalta tuntuisikin! Se on ALUMIINIA. Asiasta on kirjoiteltu ennenkin.
Niin on kirjoiteltu ja aina ilmoittautuu niitä, jotka suhtautuvat kriittisesti kirjoitettuun tekstiin ja tekevät toisin kuin ohjekirja neuvoo. :mrgreen:
Omaa 156:sta on nostettu vain ja ainoastaan tuosta alumiinisesta takapalkista jo ainakin kuuden vuoden ajan. Tunkin ja palkin välissä on aina käytetty tarkoitusta varten kyhättyä vaneripalikkaa, jolloin tunkki ei rouhi alumiinia ja paine kohdistuu vähän suuremmalle alueelle. Kyllähän tuon palkin pitää muuten auton paino kestää...

Olen jo aiemminkin luvannut ilmoittaa, mikäli joku kerta saan tuon palkin poikki. :)
Kaikella ystävyydellä. Aina löytyy niitä, joiden pitää kaikkea kokeilla. Niinkuin esim. ryhmäseksiä tai kansantanhuja, niin miksei sitten nostaa alfan perää ylös alumiinisesta poikkipalkista. :lol:

Avatar
Rolle
Site Admin
Site Admin
Viestit: 7791
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 18:48
Car(s): 45e + GTX
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja Rolle »

Reiluuden nimissä on hyvä antaa seikkaperäiset ohjeet jotka toimivat aina. Toiset kun lukee vain "voi nostaa alumiinisesta palkista" eikä lisäpätkää "jos omistaa edellisen omistajan tekemät erikoisvaneripalikat ja laittaa ne oikein päin ja tunkkaa vielä mummolta perityllä tunkilla vasemmalla kädellä".

:silly:

Avatar
hagger16
Viestit: 3081
Liittynyt: 19 Touko 2005, 07:04
Car(s): AR Giulietta MA TCT -11
Chevrolet Captiva 2.2 D LTZ AWD -12
Ex AR: Spider 2.0 TS -95, 156 2.5 V6 -02, 156 2.0 TS -98
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja hagger16 »

Heh heh.. Juu, ei sanota enää mitään, ettei kenellekkään vaan satu mitään.

Sitäpaitti: "Kukaan ei ole hyödytön. Aina voi olla edes huonona esimerkkinä".

:mrgreen:
Senza cuore saremmo solo macchine

Avatar
piesuli
Viestit: 504
Liittynyt: 10 Loka 2006, 09:01
Paikkakunta: Hämeenkoski

Viesti Kirjoittaja piesuli »

Tuosta apurungosta sen verran viel et olen samaa mieltä että pitäis kyllä auton takapään paino kestää. Itehän sain tuon kyllä hinatessa solmuun ja sitä oikoessa ja hitsatessa totesin ettei kovin laadukasta (kovaa) tavaraa ole.. mutta aion kyllä tulevaisuudessa varoa sitä...

Avatar
Alfieri
Viestit: 638
Liittynyt: 17 Syys 2006, 23:42
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Alfieri »

No ei kai tuo yleensä mikään ongelma sinänsä ole nostaa tunkilla ihan siitä, mistä suunnittelija on ajatellutkin?

Sen sijaan joskus joutuu kyllä käyttämään mielikuvitusta, mihin saisi pukin tungettua... Oma hallitunkki alkaa olla jo sen verran "vanha ja väsynyt", ettei siihen voi luottaa edes renkaiden vaihdon aikaa, pitempikestoisesta syhräämisestä puhumattakaan.

Avatar
Aquatica
Viestit: 15056
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: 156sen nostopisteet?

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

'03 156:ssa nostopaikat on manuaalin mukaan helmassa, 40cm pyöränkaaresta keskemmäksi autoa. Sekä edessä, että takana. '99 156:ssa oli edessä nostopaikat hallinosturia varten (korvat vähän syvemmällä) ja takana sitten öhm, pitkittäisten varsien runkokiinnityksen kohdalta. Tosiaan tässä '03 versiossa tunkkikin, mikä mukana tulee, on selvästi erilainen vrt. '99:iin. Tässä tunkki on helmalle muotoiltu ihan...

Vastaa Viestiin