156sen nostopisteet?
Valvoja: Moderators
- MP
- Viestit: 780
- Liittynyt: 11 Maalis 2003, 13:01
- Car(s): Accord :-(. ex-Alfat: 156TS, 156V6, 166TS
CBR1000RR Fireblade, Lynx Rave 600 etec - Paikkakunta: Oulu
156sen nostopisteet?
Onhan noita renkaita tullut tuohon autoon muutaman kerran vaihdettua ja samalla ihmeteltyä nostopiteitä eli tunkin paikkaa auton alla - onko ketään muuta ihmetyttäny?
Tuntuu nimittäin kohtuu heiveröiseltä se kohta mihin ohjekirjan mukaan tunkki pitäis pistää eli olikose nyt 20 cm pyöränkotelon reunasta auton keskiosaan päin. Liekö siellä oikeasti mitään vahvistuksia pellin sisällä.
Tuntuu nimittäin kohtuu heiveröiseltä se kohta mihin ohjekirjan mukaan tunkki pitäis pistää eli olikose nyt 20 cm pyöränkotelon reunasta auton keskiosaan päin. Liekö siellä oikeasti mitään vahvistuksia pellin sisällä.
MP
Etupäässähän on ne hallitunkin paikat siinä etupyörien takana. Mutta mistä takapäästä uskaltaa nostaa? Tähän mennessä olen aina käyttänyt alkuperäistä tunkkia ja nostanut siitä huoltokirjan näyttämästä paikasta eli n.20cm takapyörien edestä helman alta, jossa on jokin vahvistus.
Kun pelkkä teho ei riitä!
- Antieko
- Viestit: 649
- Liittynyt: 07 Huhti 2005, 11:30
- Car(s): ex:156 v6 2,5 24v -98
- Paikkakunta: Jyväskylä
Ja vain noista paikoista! Ei missään nimessä takapoikkipalkista, vaikka se houkuttelevalta tuntuisikin! Se on ALUMIINIA. Asiasta on kirjoiteltu ennenkin.Jarama kirjoitti:Etupäässähän on ne hallitunkin paikat siinä etupyörien takana. Mutta mistä takapäästä uskaltaa nostaa? Tähän mennessä olen aina käyttänyt alkuperäistä tunkkia ja nostanut siitä huoltokirjan näyttämästä paikasta eli n.20cm takapyörien edestä helman alta, jossa on jokin vahvistus.
-
- Viestit: 925
- Liittynyt: 11 Maalis 2003, 10:58
- Car(s): Alfa Romeo Giulia Super -19
Fiat Tipo Cross -21 - Paikkakunta: Tuusula
Minä olen nostanut hallitunkilla takaa noista ohjekirjan näyttämistä paikoista laittamalla sopivan puupalikan väliin (joku vaaksan pätkä kakkosnelosta jota hieman kavennettu). Onnistuu ihan hyvin.
Meidän neljäseiskassa on pohjassa ko. kohdassa jotkut muovikatteet joissa on nostokohdassa pyöreä aukko, joten paikka löytyy vielä helpommin. Sitä olen nostellut samalla metodilla, eli veistelin siihen sopivan pulikan väliin ja hallitunkilla ylös.
Meidän neljäseiskassa on pohjassa ko. kohdassa jotkut muovikatteet joissa on nostokohdassa pyöreä aukko, joten paikka löytyy vielä helpommin. Sitä olen nostellut samalla metodilla, eli veistelin siihen sopivan pulikan väliin ja hallitunkilla ylös.
- hagger16
- Viestit: 3081
- Liittynyt: 19 Touko 2005, 07:04
- Car(s): AR Giulietta MA TCT -11
Chevrolet Captiva 2.2 D LTZ AWD -12
Ex AR: Spider 2.0 TS -95, 156 2.5 V6 -02, 156 2.0 TS -98 - Paikkakunta: Savonlinna
Niin on kirjoiteltu ja aina ilmoittautuu niitä, jotka suhtautuvat kriittisesti kirjoitettuun tekstiin ja tekevät toisin kuin ohjekirja neuvoo.Antieko kirjoitti:Ja vain noista paikoista! Ei missään nimessä takapoikkipalkista, vaikka se houkuttelevalta tuntuisikin! Se on ALUMIINIA. Asiasta on kirjoiteltu ennenkin.
Omaa 156:sta on nostettu vain ja ainoastaan tuosta alumiinisesta takapalkista jo ainakin kuuden vuoden ajan. Tunkin ja palkin välissä on aina käytetty tarkoitusta varten kyhättyä vaneripalikkaa, jolloin tunkki ei rouhi alumiinia ja paine kohdistuu vähän suuremmalle alueelle. Kyllähän tuon palkin pitää muuten auton paino kestää...
Olen jo aiemminkin luvannut ilmoittaa, mikäli joku kerta saan tuon palkin poikki.
Senza cuore saremmo solo macchine
- Tiige
- Viestit: 2857
- Liittynyt: 07 Tammi 2005, 10:50
- Car(s): GTV TB Q2
Giulia 2.0 Q2
Stelvio 2.2 Q4 (vaimon) - Paikkakunta: Turenki
En tiedä tarkalleen 156:n palkin rakennetta, mutta jos se on saman tapainen kuin 164:n niin ei se siihen auton kannatteluun osallistu. Jousien varassahan se auto on, eikä ne taida siihen palkkiin kiinnittyä. Mutkissa kohdistuvat sivuttaiset voimat se taas ainakin ottaa vastaan.hagger16 kirjoitti:Kyllähän tuon palkin pitää muuten auton paino kestää...
ex. GT V6, 159 V6, 156 V6, Spider V6, 164 Q4, 156 V6, 75 TS, 75 TC, 164 TS, Alfetta
- hagger16
- Viestit: 3081
- Liittynyt: 19 Touko 2005, 07:04
- Car(s): AR Giulietta MA TCT -11
Chevrolet Captiva 2.2 D LTZ AWD -12
Ex AR: Spider 2.0 TS -95, 156 2.5 V6 -02, 156 2.0 TS -98 - Paikkakunta: Savonlinna
^Juu, kylläkin näin. Yritin vielä löytää kuvaa tuosta, mutta ei nyt löytynyt kuin 159:n..
Kyllähän tuolle ohjeelle tietty peruste löytyy. Alumiini ei siedä hirveästi vääntöä, mutta miten tarkasti tuo palkki on sitten mitoitettu?
Tämä ei siis ollut suositus, kunhan vaan totesin, ettei se nyt mahdotonkaan ole. Enkä varmasti olisi itse uskaltanut edes yrittää ellen olisi edelliseltä omistajalta "ohjeita" saanut ja ellei olisi ollut tarvetta saada molemmat pyörät kerralla ylös.
Kyllähän tuolle ohjeelle tietty peruste löytyy. Alumiini ei siedä hirveästi vääntöä, mutta miten tarkasti tuo palkki on sitten mitoitettu?
Tämä ei siis ollut suositus, kunhan vaan totesin, ettei se nyt mahdotonkaan ole. Enkä varmasti olisi itse uskaltanut edes yrittää ellen olisi edelliseltä omistajalta "ohjeita" saanut ja ellei olisi ollut tarvetta saada molemmat pyörät kerralla ylös.
Senza cuore saremmo solo macchine
- Antieko
- Viestit: 649
- Liittynyt: 07 Huhti 2005, 11:30
- Car(s): ex:156 v6 2,5 24v -98
- Paikkakunta: Jyväskylä
Kaikella ystävyydellä. Aina löytyy niitä, joiden pitää kaikkea kokeilla. Niinkuin esim. ryhmäseksiä tai kansantanhuja, niin miksei sitten nostaa alfan perää ylös alumiinisesta poikkipalkista.hagger16 kirjoitti:Niin on kirjoiteltu ja aina ilmoittautuu niitä, jotka suhtautuvat kriittisesti kirjoitettuun tekstiin ja tekevät toisin kuin ohjekirja neuvoo.Antieko kirjoitti:Ja vain noista paikoista! Ei missään nimessä takapoikkipalkista, vaikka se houkuttelevalta tuntuisikin! Se on ALUMIINIA. Asiasta on kirjoiteltu ennenkin.
Omaa 156:sta on nostettu vain ja ainoastaan tuosta alumiinisesta takapalkista jo ainakin kuuden vuoden ajan. Tunkin ja palkin välissä on aina käytetty tarkoitusta varten kyhättyä vaneripalikkaa, jolloin tunkki ei rouhi alumiinia ja paine kohdistuu vähän suuremmalle alueelle. Kyllähän tuon palkin pitää muuten auton paino kestää...
Olen jo aiemminkin luvannut ilmoittaa, mikäli joku kerta saan tuon palkin poikki.
- Rolle
- Site Admin
- Viestit: 7791
- Liittynyt: 27 Helmi 2003, 18:48
- Car(s): 45e + GTX
- Paikkakunta: Kirkkonummi
Reiluuden nimissä on hyvä antaa seikkaperäiset ohjeet jotka toimivat aina. Toiset kun lukee vain "voi nostaa alumiinisesta palkista" eikä lisäpätkää "jos omistaa edellisen omistajan tekemät erikoisvaneripalikat ja laittaa ne oikein päin ja tunkkaa vielä mummolta perityllä tunkilla vasemmalla kädellä".
No ei kai tuo yleensä mikään ongelma sinänsä ole nostaa tunkilla ihan siitä, mistä suunnittelija on ajatellutkin?
Sen sijaan joskus joutuu kyllä käyttämään mielikuvitusta, mihin saisi pukin tungettua... Oma hallitunkki alkaa olla jo sen verran "vanha ja väsynyt", ettei siihen voi luottaa edes renkaiden vaihdon aikaa, pitempikestoisesta syhräämisestä puhumattakaan.
Sen sijaan joskus joutuu kyllä käyttämään mielikuvitusta, mihin saisi pukin tungettua... Oma hallitunkki alkaa olla jo sen verran "vanha ja väsynyt", ettei siihen voi luottaa edes renkaiden vaihdon aikaa, pitempikestoisesta syhräämisestä puhumattakaan.
- Aquatica
- Viestit: 15056
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08
Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99 - Paikkakunta: Mikkeli
Re: 156sen nostopisteet?
'03 156:ssa nostopaikat on manuaalin mukaan helmassa, 40cm pyöränkaaresta keskemmäksi autoa. Sekä edessä, että takana. '99 156:ssa oli edessä nostopaikat hallinosturia varten (korvat vähän syvemmällä) ja takana sitten öhm, pitkittäisten varsien runkokiinnityksen kohdalta. Tosiaan tässä '03 versiossa tunkkikin, mikä mukana tulee, on selvästi erilainen vrt. '99:iin. Tässä tunkki on helmalle muotoiltu ihan...