156 ajonesto ja hervoton vaihdekeppi, apuja kaivataan
Valvoja: Moderators
156 ajonesto ja hervoton vaihdekeppi, apuja kaivataan
Eli ostin tossa talvella tommosen 156 ts 1.8. Ostaessa laatikko vähän rohisi, eli laakerit oli menossa. Nyt sitte laakeri hajos kokonaan ja hajoitti samalla työsylinterin. Laatikon laakeroin ja uusin kytkimen. Nyt ongelmana on, että autossa meni ajonesto päälle, eli palaa se "code" valo ja ei lähde käyntin. Kysymys kuuluu voiko tota jotenki ohittaa muuten ku viemällä delta autoon? Toinen kysymys koskee vaihteita, eli keppiin ei koskettu muuten remontin aikana kuin iroittamalla siirto vaijerit laatikon päästä, mutta nyt keppi heiluu ihan tosi paljo. Mistä voisi alkaa vikaa hakemaan. Kiitos kaikille jo etukäteen vastauksista.
-
Pepperoni
- Viestit: 928
- Liittynyt: 11 Maalis 2003, 10:58
- Car(s): Alfa Romeo Giulia Super -19
Fiat Tipo Cross -21 - Paikkakunta: Tuusula
Ajoneston saat ohitettua jos olet saanut auton mukana (ja sattuu olemaan tallessa) ajoneston koodikortin (harmaa luottokortin kokoinen). Jos ei ole niin ilmeisesti Deltasta voi saada ohituskoodin rek.numeroa tai valmistenumeroa vastaan (jos suomiauto kyseessä). Ainakin uuden koodikortin voi tilata em. tiedoilla.
Tuo ei tietysti asiaa ratkaise pidemmän päälle. Aiheesta löytynee haulla useita ketjuja, mutta vikaa voi olla virtalukon antennissa, sen liittimissä, ECU:n liittimissä tai ajonestoboksissa. Boksi on ratin alla ja löytynee kun seuraat virtalukolta tulevia johtoja.
Ne antennijohtojen liittimet ovat siis siellä boksin päässä, virtalukon päässä ei ole liitoksia.
Tuo ei tietysti asiaa ratkaise pidemmän päälle. Aiheesta löytynee haulla useita ketjuja, mutta vikaa voi olla virtalukon antennissa, sen liittimissä, ECU:n liittimissä tai ajonestoboksissa. Boksi on ratin alla ja löytynee kun seuraat virtalukolta tulevia johtoja.
Ne antennijohtojen liittimet ovat siis siellä boksin päässä, virtalukon päässä ei ole liitoksia.
- VMTD
- Viestit: 3411
- Liittynyt: 13 Helmi 2008, 21:01
- Car(s): Alfa 166 JTD 20v. -05, 147 1.9 JTD ja Saab 9000 CS 2.0t -97.
- Paikkakunta: Hausjärvi
Eli palaa code valon kanssa myös suihkutuksen merkkivalo? Silloin kyse ajonestoviasta. Pelkkä code valo voi myös viitata muuhun vikaan esim. pa-pumpun rele. Kun pidät kaasua pohjassa n. 8 sek. suihkutuksen merkkivalon pitäisi sammua ja sen jälkeen hetken päästä vilkkua.
Tarkoitatko kepin heilumisella nimenomaan vaihde päällä olevaa heiluntaa? Silloin sivuttaissiirtovaijerin vivun hela on tippunut tai hajonnut kepin alapäästä. Sen saa esille ottamalla ensin kepin suojapussin pois ja alta kumisen suojan, sitten vivusto näkyy.
Tarkoitatko kepin heilumisella nimenomaan vaihde päällä olevaa heiluntaa? Silloin sivuttaissiirtovaijerin vivun hela on tippunut tai hajonnut kepin alapäästä. Sen saa esille ottamalla ensin kepin suojapussin pois ja alta kumisen suojan, sitten vivusto näkyy.
Kiitos nopeista vastauksista. Pitää mennä Delttaan tilaan se koodi kortti, koska sitä ei auton papereista löytynyt. siinä code valo palaa kokoajan ja suuttimien valo myös. En kokeillut tuota kaasu pohjaan juttu. Akun kun laittoi paikalleen alkoi myös joku rele naksumaan? Siihen kokonaan ohittamiseen ei siis ei oo mitään kikkaa? Kaverin avensiksesta sen sai pois päältä, kun piti virtoja päällä n.20min. Keppi heiluu siis vapaalla ja vaihde päällä sivuttais suunnassa hervottomasti, mutta luulen, että siellä on juuri tuo hela hajonnut/tippunut.
No nii. Eli sivuttais siirto vaijerin muovi oli halki ja siitä tämä hervoton liike. Pitää huomenna soitella Heikalle josko saisi uuden.
Delta autosta sain koodin ja eikä edes maksanut mitään, vaikka joutui soittamaan maahantuojalle
Mutta, mutta kaikesta huolimatta auto ei suostu starttaamaan. Kun autoon laittaa virrat päällä alkaan jokin rele naksumaan(kiinni akku telineessä, edestä katsotuna vasemassa reunassa) koodin ottaa vastaan ja antaa merkin että, koodi on oikein. Tämän jälkeen kun kääntää avaimesta niin ei tapahdu mitään, ei edes solenoidi naksahda. Startilla on kaikki piuhat kiinni ja kaikki liittimet mitä remontin aikana irroitettiin on takaisin kytketty. Mistä kannataisi alkaa vikaa etsimään?
Delta autosta sain koodin ja eikä edes maksanut mitään, vaikka joutui soittamaan maahantuojalle
- VMTD
- Viestit: 3411
- Liittynyt: 13 Helmi 2008, 21:01
- Car(s): Alfa 166 JTD 20v. -05, 147 1.9 JTD ja Saab 9000 CS 2.0t -97.
- Paikkakunta: Hausjärvi
Ohjekirjan mukaan releitä on kahdessa rivissä. Keulasta katsoen vasemmalta oikealle akun puoleisessa rivissä on A Tuulettimen 2-nopeuden rele ( ilmastoinnilla varustetut T.Spark- mallit) B Tuulettimen 1-nopeuden rele C Polttoainepumpun rele D Polttoainesuihkutuksen rele ja uloimmassa rivissä oikealta vasemmalle E Ilmastointilaitteen kompressorin rele F Ajoitussäätimen rele (1.6 T.SPARK) tai tuulettimen 2- nopeuden rele (2.5 V6 ja JTD-mallit) G hehkutuksen rele.
Kun käännät avaimen strartti asentoon miten käy mittarivalojen? Jos valot sammuu viittaisi ettei virtaa ole tarpeeksi. Onhan akku kunnossa ja kengät varmasti kunnolla kiinni.
Kun käännät avaimen strartti asentoon miten käy mittarivalojen? Jos valot sammuu viittaisi ettei virtaa ole tarpeeksi. Onhan akku kunnossa ja kengät varmasti kunnolla kiinni.
Siinä rele boksin kannessa on kans merkitty että, releitä olis kahdessa rivissä. Mullaki kuitenki on vain kolme relettä siinä vierekkäin. Autohan siis on 1.8 ts ilman ilmastointia. Se vois olla bensapumpun rele mikä nakuttaa, mutta ei sen pitäs vaikuttaa starttaamiseen? Akku on hyvä ja kengät kunolla kiinni.
No nii, auto lähti tänään käymään ja vika selvisi. Kyllä taas asentajaa hävetti, ku vika oli niinkin vaikea. Eli kun taas kiireellä on hommia tehty niin oli jäänyt korin ja moottorin välinen maadoitus pois
Johto paikalleen ja kaikki ongelmat hävisi. Ei tarvi laittaa ajoneston koodia, ei rele nakuta ja starttaa normaalisti
Kävin Delta autosta tilaan vaihdekeppiin uudet osat, josko sitä huomenna sais auton ajoon. Kiitos kaikille vastanaille avusta!