Tarvikepakoputken maalaus - hyötyä? kokemuksia?

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Avatar
Alfetta&156
Viestit: 205
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 15:15
Car(s): 156/166/ALFETTA 2.0

Tarvikepakoputken maalaus - hyötyä? kokemuksia?

Viesti Kirjoittaja Alfetta&156 »

Sataviiskutosen takapönttö alkaa olla 11 vuoden ajon jälkeen valmis ja tilalle tuli haettua Motonetistä uusi pönttö. Se on suojattu jonkinlaisella varastorasvalla, mutta on muuten perustaltaan "peltipuhdas".

Kysymys kuuluukin: kannattaisko tämä rasva putsata huolella pois ja vetää maalit tuohon pönttöön? Varastossa olisi sopivasti ruosteenestopohjamaalia ja kuumakesto mustaa.. Ei kait tuo viimeinen osa ees sinänsä kauheen kuumaksi tuu, joten luulisi tuommosen normi pohjamaalin siellä kestävän?

Alkuperäinen takapönttöhän on maalattu (tehtaalla) hopeanväriseksi ja kestänyt siis etelän suoloja 200 tkm ja 11 vuotta.
Alfa Romeo Alfetta 2000 4D -82, AR 156 2.0 TS -98, AR 156 SW 2.5 V6, Piaggio Vespa LX -08

Avatar
fahlsjy
Viestit: 1731
Liittynyt: 18 Loka 2004, 04:23
Car(s): Ei Alfaa tällä hetkellä...
Mini Cooper Electric Maximise/XL
Jaguar XKRR convertible
Paikkakunta: Järvenpää

Viesti Kirjoittaja fahlsjy »

Mulla on hyviä kokemuksia maalaamisesta. Edellinen harrastepeli oli mulla 18 vuotta ja kun siihen marteliuksen tuplaputkiston peltisarjojen jatkeeksi laitoin niin sipaisin sen mustalla ferreksillä.Kun auto mun käsistä lähti eteenpäin niin putkisto oli edelleen pääsääntöisesti ferrexin matta musta ja ehjä. Kesti siis yllättävän hyvin lämpöä ja ajan hammasta. Kilometrejä tolla ei tullut ihan mahdottomasti eikä pahimpia suola kelejä tuo nähnyt. Alkupäästä ehkä oli vähän maalit palanu mutta esim ainoat vaimentajat jotka olivat taka akselin edessä, oli maali ihan hyvässä kondiksessa. Parempiakin maaleja kun ferrex tuohon tarkoitukseen lienee...
Putket ja vaimentajat olivat sellaiset aluminoidut( mitä se sitten tarkoittaneekaan, ainakin käsiin jää paljon sellasta harmaata..)

Avatar
Pasi
Viestit: 6786
Liittynyt: 30 Tammi 2004, 07:38
Car(s): :
Crosswagon Q4 '05
--- [ EX ] ---
156 2.5 V6 '98
159 2.4 JTDm '07
156 1.8 TS SW '02
33 1.7 IE '91
155 2.0 '92
33 1.7 IE '91
156 2.5 V6 SW '03
Bravo 1.4 Tjet '08
156 2.0 JTS '02
Sprint 1.5 QV '86
156 1.6 TS '98
33 1.7 IE '91
Paikkakunta: Loviisa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Pasi »

Jos meinaat maalata niin laita pohjamaaliksi kanssa joku lämpöä kestävä maali, ettei käy niin että pohjamaali palaa pois ja pintamaalitkin lähtee siinä samalla.

Eikö noita takkoihin yms tarkoitettuja lämpöä kestäviä maaleja voi vetää suoraan metallipinnalle ilman pohjamaaleja?
33 IE → 156 TS → Sprint → 156 JTS → 156 V6 → 155 2.0 → 33 IE → 156 TS → 159 2.4 → 156 V6+Q4

Avatar
willez
Viestit: 5247
Liittynyt: 08 Loka 2006, 17:04
Car(s): BMW 335ia e92
MB c350ia
ex - 156 GTA
ex - 156 2.5 V6
ex - 155 2.0TS

Viesti Kirjoittaja willez »

Tai vedät sinkkispraylla sen , kestää muistaakseni +550C . Tai ainakin kiinnityskoukkujen hitsaus kohdat .

Avatar
Alfistipohjoosesta
Viestit: 4878
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Alfistipohjoosesta »

Tai jos et halua kompromisseja.
Spider, 159 SW 2.4,(ex. GTV6, 166 t.s, 164 t.s, 75 Turbo, 33, Alfetta ja Sprint)

vale
Viestit: 62
Liittynyt: 01 Huhti 2009, 00:58
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja vale »

Sinkkimaali on hyvä vaihtoehto ruosteensuojaamiseen. Esim. Fennosteel käsittelee putkien hitsaussaumat sinkkimaalilla, jotka eivät ole alusinkittyjä.

Avatar
Alfetta&156
Viestit: 205
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 15:15
Car(s): 156/166/ALFETTA 2.0

Viesti Kirjoittaja Alfetta&156 »

Kiitokset kommenteista, taidan laittaa tuota kuumakestomaalia siihen. Tekstin mukaan pitäisi kestää +600 astetta ja on siis tarkoitettu esim. takkapeltien maalaukseen. Tuskimpa tuosta ainakaan haittaa on.

Sinkkimaali olisi varmasti kanssa hyvä, mutta sitä ei just satu olemaan jämäkannua nurkissa :roll:
Alfa Romeo Alfetta 2000 4D -82, AR 156 2.0 TS -98, AR 156 SW 2.5 V6, Piaggio Vespa LX -08

Vastaa Viestiin