Yliaktiivinen lämpömittari

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Compare Orso
Viestit: 95
Liittynyt: 12 Helmi 2007, 22:09
Car(s): 156 2.0 TS 1999

Yliaktiivinen lämpömittari

Viesti Kirjoittaja Compare Orso »

Olisiko kellään vinkkiä missä vika, kun moottorin lämpömittari on ruvennut elämään kovin aktiivisesti. Tasaisella nopeudella mittari heiluu noin 15 lämpöasteen verran siten, että edestakainen sykli toistuu noin 24 sekunnin välein. Lämpötilalukema on koko ajan selvästi 70 ja 90 asteen välissä, eikä sisälämpötilassakaan ole mitään heilahtelua, joten kyse on siis ainakin tässä vaiheessa pelkästään kosmeettisesta haitasta.

Moottorin kuormituksen vaihtelusta ei ole kysymys, koska ilmiö toistuu kellon tarkkuudella myös silloin, kun moottoritiellä ajaa vakionopeussäätimellä noin 3 000 kierroksella. Termostaatti on vaihdettu noin kaksi vuotta sitten, joten se tuskin on syynä. Jäähdytysneste uusittiin äskettäin, joten voisiko vika olla jotenkin vaihdon seurausta?

Avatar
willez
Viestit: 5247
Liittynyt: 08 Loka 2006, 17:04
Car(s): BMW 335ia e92
MB c350ia
ex - 156 GTA
ex - 156 2.5 V6
ex - 155 2.0TS

Viesti Kirjoittaja willez »

Heiluuko nopeasti , niinkuin "nykien" . Voi olla jäähd.nest. lämpötilatunnistimen liittimessä kontaktihäiriötä , selvitä missä se sijaitsee ja heiluta johtoja ja kaveri kattoo mittaria .

Compare Orso
Viestit: 95
Liittynyt: 12 Helmi 2007, 22:09
Car(s): 156 2.0 TS 1999

Viesti Kirjoittaja Compare Orso »

Kiitoksia nopeasta reagoinnista!

Mitään nykimistä ei ollut havaittavissa. Kun viisari lähti sieltä noin 72 asteen kohdalta liikkeelle, se nousi suhteellisen ripeästi noin 88 asteeseen, mietti hetken, ja palasi takaisin alkupisteeseen. Hetken kuluttua sama toistui täsmälleen samalla tavalla. Yksi sykli kesti edellä mainitut noin 24 sekuntia, ja ilmiö jatkui koko matkan ajan.

Taajama-ajossa tällaiseen ei kiinnitä huomiota, mutta ajan pidempää maantieajoa noin kerran viikossa. Mielestäni tämä ilmiö on tullut esille vasta äskettäin.

Avatar
Epezi
Viestit: 7510
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, 33 P4, Sprint, 916 spider, Maserati 430, Lancia Thema 8.32, Opel Ampera, Ampera-e, VW Tiguan, VW Golf GTE
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Epezi »

Veikkaisin: Anturi, liittimet, johdot, mittari.

Jokin näistä.

Avatar
V-tyyli
Viestit: 303
Liittynyt: 07 Syys 2006, 01:09

Viesti Kirjoittaja V-tyyli »

Omassa Alfassa kanssa mittari heiluu 70 ja 100 asteen välillä. Korrelaatio vauhdin kanssa ilmeinen :).

Bemarissa lämpömittari näytti suoraan ylöspäin kunhan lämmöt oli 70 ja 110 asteen välillä (540 normaali käyntilämpötila 110). Lämmöt pystyi lukemaan ajotietokoneelta tarkkanaanturin lukemana, kunhan ko. toiminnon vapautti ajotietokoneesta. Uskoisin yleisesti ottaen Alfan mittarissa olevan vähemmän tasoittelua kuin bemarissa, joka näytti ainakin 40 asteen haarukalla analogisessa mittarissa samaa lukemaa!

Avatar
toolman
Viestit: 1486
Liittynyt: 31 Tammi 2008, 23:00
Car(s): 156GTA, 156v6
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja toolman »

Lisää hakuammuntaa:
-vaikka termari onkin suht tuore, voi silti olla että se vähän jumittaa eikä avaudu "riittävän" herkästi?
-eihän se ole flekti joka puuttuu peliin n. 24s välein? Voisi viitata siihen että jäähdytin on jo aika kaput tai tukossa, voisihan se sitä ollakin jos on jo 10 vuotias, vai onko vaihdettu?
Edit: jos se flekti ei käynnisty, niin en itse tekisi tuolle mitään, mitä se haittaa jos ko. termarilla seilaa noinkin vähän ihan normaalilämpötila-alueella. Kosketushäiriöön en usko jos se toistuu noin säännöllisesti koko ajan.

Pepperoni
Viestit: 925
Liittynyt: 11 Maalis 2003, 10:58
Car(s): Alfa Romeo Giulia Super -19
Fiat Tipo Cross -21
Paikkakunta: Tuusula

Viesti Kirjoittaja Pepperoni »

Mielipiteitä ja kokemuksia on tietysti monia, mutta minusta kuulostaa siltä ettei tuossa ole mitään vikaa. Termostaatti avautuu ja sulkeutuu ja koko ajan pysytään normaalilla lämpötila-alueella. Alfan mittari näyttää hetkellistä lämpötilaa toisn kuin monessa muussa autossa, jossa viisari nököttää 90:n kohdalla vaikka totuus olisi juuri esim. V-tyylin kuvailema, eli lämmöt vaihtelevat 70...110 välillä.

Omanikin toimii suunnilleen samalla tyylillä, vaihtelee matka-ajossa välillä n. 75...85 melko säännöllisesti. En ole kellottanut syklin pituutta, todennäköisesti vähän pidempi kuin 24 s.

Jos ilmiö on mielestäsi alkanut vasta äskettäin, niin voihan olla että termostaatti on alkanut väsyä ja siksi tuo vaihtelu näkyy selvemmin. Jos matkalämmöt pysyy yli 70:n niin yleisen mielipiteen mukaan ei kuitenkaan ole tarvetta vielä vaihtaa. Kulutustavaraahan nuo termarit toki ovat.

Avatar
veskuk
Viestit: 290
Liittynyt: 03 Marras 2008, 21:41
Car(s): ex 156 2.0JTS, ex 159 2.4JTDm sw Q-tronic

Viesti Kirjoittaja veskuk »

Samaa tekee 156 JTS:n uusikin termostaatti!


Jos ilmiö on mielestäsi alkanut vasta äskettäin, niin voihan olla että termostaatti on alkanut väsyä ja siksi tuo vaihtelu näkyy selvemmin. Jos matkalämmöt pysyy yli 70:n niin yleisen mielipiteen mukaan ei kuitenkaan ole tarvetta vielä vaihtaa. Kulutustavaraahan nuo termarit toki ovat.[/quote]
vesku

Pepperoni
Viestit: 925
Liittynyt: 11 Maalis 2003, 10:58
Car(s): Alfa Romeo Giulia Super -19
Fiat Tipo Cross -21
Paikkakunta: Tuusula

Viesti Kirjoittaja Pepperoni »

^Juu, lisättäköön vielä että samalla lailla on tehnyt minulla tuolla nykyisellä termarilla aina. Alkuperäisestä ei oikein ole mielikuvaa kun se vaihdettiin melko pian auton hankkimisen jälkeen kun alkoi mennä lukemat lähemmäs kuuttakymmentä.

JiiTeeÄssä
Viestit: 1295
Liittynyt: 30 Marras 2008, 11:25
Car(s): .
ex Giulia Super 2.2 jtdm -16
ex 159 1.9 jtdm -10
ex 159sw 2.4 jtdm -07
ex 159 2.4 jtdm -06
ex 156 2.0 jts -03
ex 156 2.0 ts -98

Viesti Kirjoittaja JiiTeeÄssä »

Itsellä 3kk sitten vaihdettu termari, jonka kanssa myös seilaa ylös alas. Mielestäni tämä on vain jäähdytysnesteen lämmön todellista käyttäytymistä n.70-90 asteen välillä.
Termostaattihan toimii niin että se avautuu kun jäähdytysneste saavuttaa tietyn lämpötilan, päästää jäähdytysnesteet kiertämään jäähdyttäjään ja sulkeutuu kun tämä jäähtynyt neste palaa takaisin. Sitten menee hetki kun nämä nesteet lämpenevät ja sama alusta.

Tietysti se on kummaa jos se ei ole tehnyt tuota aiemmin, voihan se olla että se vanhalla termarilla korostuu, ja nämä JTS:ät tekee sitä muuten vaan. :)

Useasti muuten käy niin että se vika on korvien välissä, ei millään pahalla, mutta niinkuin nyt, jos vain aloit seuraamaan kyseistä ilmiötä nesteiden vaihdon jälkeen?

Compare Orso
Viestit: 95
Liittynyt: 12 Helmi 2007, 22:09
Car(s): 156 2.0 TS 1999

Viesti Kirjoittaja Compare Orso »

Kiitoksia palautteesta! Tässä tulee hiukan lisää taustatietoa sekä omia arvailuja ja johtopäätöksiä vastauksistanne. Mikäli optimismini kuitenkin osoittautuu vääräksi ja jotain uusia ongelmia ilmaantuu, lupaan palata aiheeseen.

Mikään ei tosiaankaan viittaa siihen, että vikaa olisi mittarissa, ja Alfa on ilmeisesti muutenkin (ainakin) lämpöjen osalta kunnossa. Mittarilukeman vaihtelu johtuu ilmeisesti termostaatin toiminnasta, mutta toisaalta lämpötila pysyy oikeana niin tyhjäkäynnillä kuin maantieajossa.

Alkuperäisen termostaatin aikaan en ilmeisesti ollut kiinnittänyt erityistä huomiota lämpötilan muutoksen vaihteluun, ja termostaatin elinkaaren loppuvaiheessa lämmöt eivät enää edes nousseet paljoa yli 70 asteen. Uuden termostaatin aikana en näköjään ole myöskään seurannut lukemaa muuten kuin hetkellisesti. Niinpä JiiTeeÄssän diagnoosi havainnoinnin terävöitymisestä viime huollon jälkeen vaikuttaa uskottavalta.

Jäähdyttimen tukkoisuus on sinänsä täysin mahdollista, koska se on todellakin pian 10-vuotias. Flektin osuuteen en kuitenkaan oikein jaksa uskoa, koska se tuskin vaikuttaisi paljoakaan edellä kuvaamissani olosuhteissa: tasainen nopeus noin 100 km/h ja ulkolämpötila nolla astetta.

Compare Orso
Viestit: 95
Liittynyt: 12 Helmi 2007, 22:09
Car(s): 156 2.0 TS 1999

Viesti Kirjoittaja Compare Orso »

Nyt on aiheesta uutta tietoa. Lämpömittarini heiluminen jatkui pitkin kevättä, kunnes tuli aika vaihtaa jakohihna. Samalla vaihtui myös vesipumppu ja jäähdytin. Sen jälkeen lämpömittari on pysynyt maantieajossa tasaisesti hiukan yli 80 asteessa.

Oma teoriani on se, että syynä oireeseen oli vesipumpun väsyminen. Jostain syystä sitä ei ollut vaihdettu edellisen hihnan vaihdon yhteydessä, eli sillä oli ikää jo kuusi vuotta ja noin 65 000 km. Niinpä pumppu ei enää jaksanut kehittää riittävää painetta termostaatin hienostuneeseen raottamiseen, joten termari aukeni lämpöjen tarpeeksi noustua kerralla enemmän, ja sen jälkeen taas sulkeutui. Tätä siis toistui pari kertaa minuutissa.

Edellä kuvaamani teorian vahvuutena on se, etten tiedä vesipumpusta enkä oikeastaan termostaatistakaan juuri mitään, joten olen saanut kehittää sen ilman tosiasioiden tuntemisen aiheuttamia rajoituksia.

Varsinainen ajatus aiheeseen palaamisessa oli kuitenkin se, että jos esimerkiksi juuri vesipumpun väsymisen voisi havaita lämpömittarin vaeltelusta, niin tästä tiedosta saattaisi olla hyötyä myös muille. Finaalissa oleva vesipumppuhan voi olla varsin kiusallinen ilmiö varsinkin kesällä.

JiiTeeÄssä
Viestit: 1295
Liittynyt: 30 Marras 2008, 11:25
Car(s): .
ex Giulia Super 2.2 jtdm -16
ex 159 1.9 jtdm -10
ex 159sw 2.4 jtdm -07
ex 159 2.4 jtdm -06
ex 156 2.0 jts -03
ex 156 2.0 ts -98

Viesti Kirjoittaja JiiTeeÄssä »

Vaihdoitko jäähdyttimen tuo lämpömittarin heilumisen takia? Olisi ollut vielä hienompi analyysi jos tiedettäisiin vielä kummassa vika oikeasti oli. Jäähdytin nyt harvemmin menee ja ei tuo nyt mahdoton käyttöikä vesipumpullekaan ole, vaikka siinä se vika varmaan oli. Et nähnyt vanhoja osia, tai kysynyt niistä miltä ne näytti?

Avatar
Laba
Viestit: 377
Liittynyt: 14 Elo 2005, 14:16
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja Laba »

Onko poissuljettu vaihtoehto, että järjestelmässä olisi ollut liian vähän jäähdytinnestettä ennen remppaa? Nimittäin itsekin huomasin viisarin heiluvan kuvaamallasi tavalla n. 10 asteen heitolla joku aika sitten, ja lisäsin hieman jäähdytinnestettä, joka oli alle min-rajan, niin heilunta loppui. Oma teoriani on, että järjestelmässä oli ilmaa jossain päin, joka haittasi veden kiertoa/hämäsi mittaria.

Compare Orso
Viestit: 95
Liittynyt: 12 Helmi 2007, 22:09
Car(s): 156 2.0 TS 1999

Viesti Kirjoittaja Compare Orso »

Niitä vanhoja osia en nähnyt, mutta tuskin olisin niistä päältäpäin mitään osannut arvioida. Syylarin osalta vaihtoon vaikutti ehkä eniten se, että maali rupesi lohkeilemaan isoina paloina sen ulkopuolelta. Jotenkin tuli ehkä osittain tämän ketjunkin vaikutuksesta sellainen ikävä olo, että ei se enää kauaa kestä. (Ainakaan niin kauan kuin meillä on tarkoitus Alfalla ajaa.) Sitä paitsi kun tällainen epäilys rupeaa kalvamaan, niin yleensä on mielenrauhan kannalta parempi vaihtaa osa ennen kuin se oikeasti hajoaa. Varsinkin jäähdyttimen kohdalla, kun osan hinta on maltillinen verrattuna sen hajoamisesta aiheutuvaan ylimääräiseen vaivaan. En silti usko, että syylari olisi voinut aiheuttaa alussa kuvaamaani lämpötilan vaihtelua.

Tarkkailin jäähdytinnesteen pintaa keväällä oireiden ilmettyä melkeinpä useammin kuin edellisten yhdeksän vuoden aikana yhteensä. Sitä oli riittävästi, eikä pinta laskenut. En mitenkään tyrmää Laban teoriaa, mutta se ei oikein vastaa omaa tilannettani.

Alfan vesipumppu on käsittääkseni tapana vaihtaa jakohihnan vaihdon yhteydessä, koska silloin se on helppo tehdä ja lisähinta on suhteellisen pieni. Toisaalta vesipumpun vaihto kolmen vuoden välein saattaa tuntua toisenlaisia autoja omistaneesta oudolta ajatukselta, ja siksi siitä voidaan helposti säästää. Siksi olisi hienoa, jos vesipumpun väsymisestä voisi saada ennakkovaroituksen lämpömittarin vaeltelun ansiosta. Tämä on kuitenkin minun osaltani pelkkää arvailua, joten oikeiden asiantuntijoiden näkemykset olisivat toivottavia.

Avatar
toolman
Viestit: 1486
Liittynyt: 31 Tammi 2008, 23:00
Car(s): 156GTA, 156v6
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja toolman »

Heh, mielenkiintoinen tapaus.
En mitenkään usko että vika olisi ollut siinä vesipumpussa, miten se voi muka väsyä 24s välein ;-) Eikä se mitään painetta tuolla kehitä, paine tulee nesteen lämpenemisen aiheuttamasta laajenemisesta. Ja paine ei avaa termaria vaan lämpötila. Tietysti jos hihna luistaa tai pumpun siipi on jotenkin rikki, niin vesi ei kierrä tai ei kierrä riittävästi. Mutta sekään ei selitä miksi lämpö seilaa ylös-alas ilman että flekti puuttuu peliin.

Jotta syyllinen olisi ollut jäähdytin, niin minusta sekin olisi pitänyt näkyä niin että flekti käynnistyy välillä.

Tuo Laban nestevajaus -teoria on kyllä hyvä! Lisääntynyt ilmamäärä suljetussa systeemissä voisi aihettaa sen että paine ei nouse kuten pitäisi, voisikohan se mahdollistaa isommat heitot lämpötilassa tai jotain???? :crazyeyes:

Pepperoni
Viestit: 925
Liittynyt: 11 Maalis 2003, 10:58
Car(s): Alfa Romeo Giulia Super -19
Fiat Tipo Cross -21
Paikkakunta: Tuusula

Viesti Kirjoittaja Pepperoni »

Sohaisenpa tännekin. Minulla siis, kuten aiemmin ketjussa kerroin, on koko auton omistusaikana (70 tkm) näkynyt tuota monen tuntemaa heiluntaa. Termari tosiaan vaihdettiin heti alussa, joten siltä osin ei ole vertailupohjaa, mutta vesipumppu vaihdettiin n. 40 tkm takaperin hihnarempan yhteydessä, eikä se vaikuttanut lämpömittarin käyttäytymiseen mitenkään. Jäähdytin on alkuperäinen. Ja nestettä on ollut aina säiliössä riittävästi (vähintään siihen alaviivaan), ja niitä on pari kertaa myös vaihdettu em. remppojen yhteydessä, mutta lämpömittari on aina ollut tämän yksilön kohdalla yhtä herkkäliikkeinen.

Nestepintaa on tullut tarkkailtua, koska sitä on talvisin hävinnyt pieniä määriä ilmeisimmin letkulämmittimen käytöstä johtuen (näkyy pieniä vuotojälkiä liitoksessa, vaikka on välillä koetettu kiristellä), muuna aikana pinta pysyy maksimissa.

Avatar
Toronado
Viestit: 499
Liittynyt: 15 Maalis 2003, 07:23
Car(s): AR 156 SW JTDm -05
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Toronado »

Epezi kirjoitti:Veikkaisin: Anturi, liittimet, johdot, mittari.

Jokin näistä.
Ja mitähän muita niitä olisi? :wink:
Alfa Romeo, isännän ylpeys ja naapurien naurun aihe.

Vastaa Viestiin