Mistä 155:n takajarrujen jarrukilpiä ja takanavan irroitus?

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Musta-Pekka
Viestit: 24
Liittynyt: 28 Heinä 2007, 10:44
Paikkakunta: Klaukkala

Mistä 155:n takajarrujen jarrukilpiä ja takanavan irroitus?

Viesti Kirjoittaja Musta-Pekka »

Mistä olette löytäneet 155:n jarrukilpiä eli sitä kurasuoja/ilmaohjainpeltiä levyjarrun taakse? Alatukivarren irroitusprojektissa hapero levy jäi kouraan ja käsittääkseni katsastusmies sitä vaatii. Paikallinen hessumobiili ja motonet eivät tunnistaneet osaa ja suosittelivat kääntymän virallisen maahantuojan pakeille. Oletteko löytäneet levyä jostain muualta?

Pelti on kiinni navan alla olevalla pultilla. Eilen yritin hellästi naputella napaa irti, mutta oli todella tiukassa. Miten takanavan saa irti alatukivarresta ehjänä?

foobar
Viestit: 80
Liittynyt: 06 Loka 2003, 21:31
Car(s): Giulietta, GTV V6 TB, 164TS, 75TS, Spider S2
Paikkakunta: Laitila

Re: Mistä 155:n takajarrujen jarrukilpiä ja takanavan irroit

Viesti Kirjoittaja foobar »

Tuo kilpi-asia on kyllä jännä. Noin joka kolmas konttori ei
kilpiä vaadi, loput vaatii.
Kilvet on suht samanlaisia kaikissa autoissa. Kunhan laikan koko
on suht sama, niin vähän vääntelyä ja hitsailua niin kaikki käy.
Jossain autoissahan esim, käsijarruvaijeri tulee kilpeen kiinni.
Toisissa kilpi suojaa pyöränlaakeria. Noissa tapauksissa
ymmärrän, että se on pakollinen.

Edessä ainakin napaa tuskin saa irti niin, että laakeri
säilyisi ehjänä. Järkevintä on halkaista uusi kilpi, ujuttaa
se paikoilleen ja hitsata ehyeksi.

Mulla on tossa 155:ssa sama pulma. Vielä en ole ehtinyt tsekata,
minkä auton kilvet parhaiten sopii.
Musta-Pekka kirjoitti:Mistä olette löytäneet 155:n jarrukilpiä eli sitä kurasuoja/ilmaohjainpeltiä levyjarrun taakse? Alatukivarren irroitusprojektissa hapero levy jäi kouraan ja käsittääkseni katsastusmies sitä vaatii. Paikallinen hessumobiili ja motonet eivät tunnistaneet osaa ja suosittelivat kääntymän virallisen maahantuojan pakeille. Oletteko löytäneet levyä jostain muualta?

Pelti on kiinni navan alla olevalla pultilla. Eilen yritin hellästi naputella napaa irti, mutta oli todella tiukassa. Miten takanavan saa irti alatukivarresta ehjänä?

Avatar
TeroV.
Viestit: 539
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 15:47
Car(s): Giulietta T-JET 2012
156 SW 2.4 JTDm 20V 2005
GT 1.9 JTDm 16V 2007
Lancia Delta 2.0 Multijet 2008
Aprilia RST 1000 Futura 2004
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Mistä 155:n takajarrujen jarrukilpiä ja takanavan irroit

Viesti Kirjoittaja TeroV. »

Musta-Pekka kirjoitti:Oletteko löytäneet levyä jostain muualta?
Itse ostin pellit Heikaltamuutama vuosi sitten. Pientä virittelyä nekin kyllä kaipasivat, vaikka taisivat merkkiosia ollakin. Hintaa en enää muista, mutteivat muistaakseni tolkuttomia maksaneet.
Musta-Pekka kirjoitti:Pelti on kiinni navan alla olevalla pultilla. Eilen yritin hellästi naputella napaa irti, mutta oli todella tiukassa. Miten takanavan saa irti alatukivarresta ehjänä?
Eikös takanavassa ulkopuolella ole n. 19mm kuusiokoloavaimelle paikka? Jos mutteri sisäpuolelta on irti, niin kuusiokoloa vääntämällä pitäisi akselitapin pyörähtää ja sitä myötä navan laakereineen irrota.

Musta-Pekka
Viestit: 24
Liittynyt: 28 Heinä 2007, 10:44
Paikkakunta: Klaukkala

Viesti Kirjoittaja Musta-Pekka »

"Eikös takanavassa ulkopuolella ole n. 19mm kuusiokoloavaimelle paikka? Jos mutteri sisäpuolelta on irti, niin kuusiokoloa vääntämällä pitäisi akselitapin pyörähtää ja sitä myötä navan laakereineen irrota."

Juuri noin on. Raskaan kaluston pulttipyssyllä ammuttiin kuuskoloa auki, mutta ei antanut antautumisen merkkejä. Seuraava steppi olisi antaa lämpöä varteen, akselin ympärille, mutta lähellä on sitten ABS anturi, joka on melkein kiinteästi paikoillaan. Lämmityksen jälkeen senkin saa varmaan vaihtaa...

Taitaa mennä kilpien vaihto hitsaushommiksi.

Avatar
TeroV.
Viestit: 539
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 15:47
Car(s): Giulietta T-JET 2012
156 SW 2.4 JTDm 20V 2005
GT 1.9 JTDm 16V 2007
Lancia Delta 2.0 Multijet 2008
Aprilia RST 1000 Futura 2004
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Mistä 155:n takajarrujen jarrukilpiä ja takanavan irroit

Viesti Kirjoittaja TeroV. »

Musta-Pekka kirjoitti:Eilen yritin hellästi naputella napaa irti, mutta oli todella tiukassa.
En arvannut, että hellä naputtelu tarkoittaa raskaan kaluston pulttipyssyllä ampumista... :-D Aika tiukassa se sitten on. Ei siinä mitään jenkaa enää ole akselitappia kiinni pitämässä, joten jos tukivarsi on käsissä, kannattaa lekahoitoakin kokeilla. Ehkä ääritilanteessa kannattaa uittaa jotain irroitusöljyäkin tapin juureen ja antaa sen muhia yön yli - koskaan en itse tosin ole litkujen avulla mitään oikeasti jumissa ollutta auki saanut...

Vastaa Viestiin