Vinkkejä kaivataan ruostevaurion "hävittämiseen"

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Avatar
RockinTetsi
Viestit: 156
Liittynyt: 27 Syys 2007, 22:49
Paikkakunta: Nokia

Vinkkejä kaivataan ruostevaurion "hävittämiseen"

Viesti Kirjoittaja RockinTetsi »

Eli auton katossa ruma ruostevaurio. Tarkoituksena olis hioa ruoste pois, paklata ja vetää pohjamaali. Mutta sitten loppuu ideat. Maalauttaa en aio, koska on niin hel*etin kallista lystiä. Jollakin tarralla sen voisi saada peittoon, mutta minkälaisella???? Ideoita kaivataan kipeästi....

Laitan albumiin kuvan....
Koskiessani mihinkä tahansa, muuttuu se hetkessä romuksi

Avatar
jeQQ
Viestit: 4375
Liittynyt: 22 Kesä 2006, 18:01
Car(s): Z1100, 147GTA, 33 Giardinetta 4x4, Kona
Paikkakunta: Vihti

Viesti Kirjoittaja jeQQ »

Kyllähän noita voi itsekin paikkamaalailla. Hyvällä kilikolillakin pitäisi saada hyvää pintaa.

Ja tuo on siitä paskamaisessa paikassa, että voi levitä tuolla ikkunan tiivisteen alla, itsellä paljon pienempi, mutta samassa paikassa.. :)

Avatar
RockinTetsi
Viestit: 156
Liittynyt: 27 Syys 2007, 22:49
Paikkakunta: Nokia

Viesti Kirjoittaja RockinTetsi »

jeQQ kirjoitti:itsellä paljon pienempi, mutta samassa paikassa.. :)
Jep, käsittääkseni tuulilasi vaihdettu ja kammettu jollakin kattoa vasten irti sillä seurauksella, että maali on lohjennut. Pikkuhiljaa on sitten muhinut tuollaiseksi :?
Koskiessani mihinkä tahansa, muuttuu se hetkessä romuksi

Avatar
jeQQ
Viestit: 4375
Liittynyt: 22 Kesä 2006, 18:01
Car(s): Z1100, 147GTA, 33 Giardinetta 4x4, Kona
Paikkakunta: Vihti

Viesti Kirjoittaja jeQQ »

Joo, paska paikka jos maali pääsee lohkeamaan. Aika nopeasti ilmeisesti käynyt tuokin?

V6
Viestit: 5200
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 22:29
Car(s): -
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja V6 »

kyllähän tuon saa vielä aika hyvin itekin maalattua siistiksi , ainut ongelma on toi tiivisteen alla oleva alue....
Mediocrity is a sin
Kuvat
155 8V 92>155 16V 96>156 V6 98>156 V6 02>Helkama

Musakko
Viestit: 22
Liittynyt: 03 Maalis 2007, 11:03
Car(s): Alfa Romeo 159 3.2 JTS Q4
Paikkakunta: Oulu

joo

Viesti Kirjoittaja Musakko »

Minulla kans oli kukkaa muutamaista kohdista pukannut ja jopa sieltä tiivisteen alta tuli kukkaa.

Toimenpiteenä lasi irti, hiekkapuhallus ja koko katto maalaukseen liikkeessä, uuden lasin laitatin samalla kun entinen oli jo hieman halkeillut. Hintaa tuli n.500 euroa.

Jälki oli todella hyvä, kuin tehtaalta tullut, saapi nähä milloin alkaa kukkimaan uudestaan:)

Avatar
Zeitung
Viestit: 76
Liittynyt: 31 Touko 2009, 22:51

Viesti Kirjoittaja Zeitung »

Hio maalit veks, laita ruosteenestoaine hautumaan pariksi tunniksi. Putsaa. Sitten rasvanpoistoaineella loppukin ruosteenestoaine pois. Tämän jälkeen hiot semi-hienolla santapaperilla. Sitten voitkin teipata jo huolellisesti ei maalattavat alueet ja pohjamaalaat harmaalla metallipohjamaalilla.

Pohjamaalauksen jälkeen haet automaalikaupasta tai deltasta pienen kynsilakkapullollisen maalia(auton sävy löytyy takaluukun oikealta puolelta), ja sudit sitä kaksi kerrosta maalattavaan kohtaan.

Tämän jälkeen kannattaa laittaa vielä jonkunlainen lakka, kenties spray joko matta-tai kiiltävä lakka.

Millään paskoilla spraymaaleilla ei kannata autoansa pilata!

Avatar
jarski
Viestit: 1734
Liittynyt: 19 Kesä 2003, 23:21

Viesti Kirjoittaja jarski »

Onko jo ruostunu puhki? Tinaa,tinaa.

Avatar
RockinTetsi
Viestit: 156
Liittynyt: 27 Syys 2007, 22:49
Paikkakunta: Nokia

Viesti Kirjoittaja RockinTetsi »

Zeitung kirjoitti:
Pohjamaalauksen jälkeen haet automaalikaupasta tai deltasta pienen kynsilakkapullollisen maalia(auton sävy löytyy takaluukun oikealta puolelta), ja sudit sitä kaksi kerrosta maalattavaan kohtaan.
Edellinen omistaja on tuolla sutinut sinne tänne kiveniskemiä peittoon, ja jälki on kyllä kaameaa. tokihan tuota voisi kokeilla, ja jos jälki ei miellytä, voisi sitten harkita jotakin teippauksia... Taikka sitten hioa koko katto ja maalata mattamustaksi :twisted: ... No ei nyt sentään :lol:
Koskiessani mihinkä tahansa, muuttuu se hetkessä romuksi

Avatar
Hepa
Viestit: 3197
Liittynyt: 28 Heinä 2003, 06:10
Car(s): Giulia Super -69
Outlander PHEV -14
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Hepa »

Maalikaupassa sekoittavat paukkupulloon oikean värisen maalin, ainakin Tampereen pintavärissä maksaa n. 20€ pullo. Ihan välttävän jäljen sillä saa aikaan, kun peittää kunnolla. Sitten kun on kuivunut hyvän aikaa, niin voi vielä hioa jollain fareclalla tms. Itse ainakin maalaisin mieluummin paukkupullolla, kun millään kynsilakalla. Lasit peittoon ja hiukan kauempaa, mistä maalattava alue, niin ei tule teipin rajaa. Sitten paukulla maalaus (monta ohutta kerrosta). Ja muutaman viikon päästä hioo rajan ja maalatun kohdan.

Edit: Tuossa kulmassa on kyllä vaarana, että se ruoste muhii siellä tiivisteen allakin. Melkein kannattaisi kaivaa mattoveitsellä tuo lasin sauma auki ja tsekata sekin kuntoon ja sitten vetä uusi sauma päälle lasiliimalla. Niin, että reunat teipataan ja kostealla sormella/muovilastalla tasoittaa sen sauman.
Oo==\\*//==oO
----|--OI-582--|----

Avatar
Casa di Matti
Viestit: 353
Liittynyt: 06 Tammi 2007, 00:02
Car(s): Jaguar XE, Alfat 156 2,0 ja GTV 916, Fiat Coupe 2,0 Turbo, Citroén XM 2,0, Citroén Dyane 0,4, Vespa Rally 180; ex Citroen BX 1,4 Bon, 2 x Citroen BX 1,6 GTi, Citroen BX 1,6 Millesime, Citroen AX 1,0, Alfa Romeo 159 1.9 JTS

Viesti Kirjoittaja Casa di Matti »

Joo, ei kynsilakkapulloa muistuttavalla paikkamaalisysteemillä kannata maalata muuta kuin nuppineulanpään kokoisia kiveniskemiä. Suihkepullokaan ei ole paras ratkaisu, jos itse ilman sen kummempia välineitä ja vähin kustannuksin aikoo paikkamaalausta tehdä.

Jos halvalla haluaa päästä, on tuntemistani ja kokeilemistani vaihtoehdoista paras hoitaa maalaus Biltemasta saatavalla kylmäruiskusarjalla. Se maksaa kympin (9,99) ja siihen liitettävä ponnekaasupullo 6,49. Kylmäruiskulla on ponnepulloon verrattuna se hyvä puoli, että maalisumun voi säätää toisin kun suihkepullossa. Näin hiottava pinta pienenee ja lopputulos paranee. Maaliliikkeestä saa samaan maalia kuin suihkepulloissa myös purkissa. Tosin mikään myöskään ei estä suihkuttamasta suihkepullosta maalia ruiskusarja maalikuppiin.

Alfoja en ole maalannut, mutta sitikoita jo parikymmentä vuotta. Viime kesänä parikymmenvuotiaan BX:n lokasuojien ruostevauriokohtien maalaamisesta olin jopa ylpeä, ei näet juuri virhettä näe. Suihkupullolla en niin hyvään lopputulokseen ole päässyt. Pohjatyö on se ratkaisevin juttu maalauksessa ja siinä hyvään lopputulokseen pääsemisessä ei oikein oikotietä taida olla.

Avatar
Vesihiisi
Viestit: 88
Liittynyt: 05 Marras 2007, 21:57
Paikkakunta: Oulu

Re: joo

Viesti Kirjoittaja Vesihiisi »

Musakko kirjoitti:Minulla kans oli kukkaa muutamaista kohdista pukannut ja jopa sieltä tiivisteen alta tuli kukkaa.

Toimenpiteenä lasi irti, hiekkapuhallus ja koko katto maalaukseen liikkeessä, uuden lasin laitatin samalla kun entinen oli jo hieman halkeillut. Hintaa tuli n.500 euroa.

Jälki oli todella hyvä, kuin tehtaalta tullut, saapi nähä milloin alkaa kukkimaan uudestaan:)
Missä käytit teettämässä?Itelläkin ois samaa vikaa ja mietiskelin noita paikkoja mistä kysellä.

Musakko
Viestit: 22
Liittynyt: 03 Maalis 2007, 11:03
Car(s): Alfa Romeo 159 3.2 JTS Q4
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Musakko »

Haukiputaalla liike nimeltään persianlahden autohuolto tai jotain sinnepäin. Siellä olen teettänyt myös katon lisäksi helmassauman korjauksen about 2 vuotta sitten, ja sekin on vielä kuin uusi maalauksen jäljiltä. Käyttävät kuulemma markkinoiden parhaita tököttejä, maalari tuntuu olevan todella ammattitaitoinen. Alunperin minulle kyseistä paikkaa suositteli oulun alppilassa oleva virho&raution asentaja kun kysyin siellä missä olisi todella hyvä maalaamo. suosittelen.

Avatar
Vesihiisi
Viestit: 88
Liittynyt: 05 Marras 2007, 21:57
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Vesihiisi »

Okei kiitoksia,pitääpä käydä kyseleen sieltä.
Tais joskus olla lehdessäkin jotain juttua tosta persian pajasta,forum24 tai oulun-lehti.Olikohan omistaja irakista,iranista tai jostai,ei nyt muistu mieleen.Nyrkkipajasta kuitenkin kasvanut ilmeisesti ihan päteväksi korjaamoksi.

rasvanäppi
Viestit: 491
Liittynyt: 24 Syys 2007, 16:52

Ruostevaurion hävittäminen.

Viesti Kirjoittaja rasvanäppi »

Itselläni oli 75:sessa tuulilasissa samanlainen ruostevaurio. Millään et saa sitä korjattua kunnolla ilman lasin irroitusta. On vain kyse siitä haluatko pitää auton itselläsi pitempään, vai pistätkö sen myyntiin lähiaikoina. Jos pistät sen myyntiin, niin edellämainittuja korjaustoimenpiteitä voi yrittää. Hyvää ei tule. Minä irroitin suosiolla tuulilasin, ja raoitin kattoverhoilua sen verran että voi hitsata uutta peltiä. Koska vaurio on lasin reunassa paikkamaalaus spraypullolla onnistuu hyvin. Itse tein koko homman itse, eikä se loppujen lopuksi ollut vaikea. Jos et pysty sitä tekemään itse, ei se käsittääkseni tule kovin kalliiksi, jos löydät jonkun pikkupajan tekemään sen :)

Avatar
Terzius
Viestit: 214
Liittynyt: 05 Heinä 2005, 13:41
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja Terzius »

Omassa 156:ssa sama homma edessä. Mietityttää vain, että kuinkas tuo lasin irrotus ja uuden kiinnitys omassa pihassa onnistuisi, tuskin mitenkään. Meinaan kun tarkoitus on tehdä tuo korjaus itse eikä viedä minnekään pajalle. Ei dollarit oikein riitä vierailla teettämiseen. Pitäisi siis ensin rikkoa vanha lasi, tehdä korjaustoimet ja ajella ilman tuulilasia paikalliselle lasiheikille asennuttamaan uusi klasi. Vähän hankalalta kuulostaa. Ehdotuksia kuinka tuon parhaiten saisi toteutettua omatoimisestil. Niin ja tarkoitus on auto pitää itsellä eikä vain saada myyntikuntoon.
Kaikki kuluu mikä hemppuu.

rasvanäppi
Viestit: 491
Liittynyt: 24 Syys 2007, 16:52

Katon ruostevaurion korjaus

Viesti Kirjoittaja rasvanäppi »

Parasta viedä auto lasiliikkeeseen, irroitettavaksi,sen jälkeen voi itse suorittaa tarvittavat hitsaus ja kittaustyöt,ja paikkamaalauksen spraymaalilla. Lasin liimaustyö kannattaa antaa ammattilaiselle. Kokemusta on kun antaa työn ei ammattilaiselle. Laittoi liian vähän liimaa seurauksella, että lasin reunasta tuli vedet sisään. Vein sen sitten ammattiliikkeeseen,jossa työ tehtiin kunnolla. Lasin saa kyllä itsekin irti sahaamalla se siihen tarkoituseen tehdyllä teräslangalla, mutta siihen hommaan tarvitaan kaksi henkilöä, toinen on auton sisäpuolella, toinen ulkopuolella. Langan saa pujotettua liimauksen läpi kun kuumentaa esim. vähän paksumman rautalangan punaseksi ja työntaa sen liimauksen läpi. Sen jälkeen reijästä saa pujotettua sahauslangan läpi. Luonnolisesti kaikki listat ja muut pitää purkaa lasin vierestä pois. Sahauslangan päihin kannattaa panna puukapulat, joista on hyvä hinkata, ja samalla vetää eteenpäin. Toimii yllättävän hyvin.

Vastaa Viestiin