Jakopäänremmin vaihdosta 156 V6?

Alfoista

Valvoja: Moderators

Avatar
90
Viestit: 8051
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 23:32
Car(s): 90 2.5 Super -87
164 3.0 autom -88
166 3.2 -99
QP IV V6 evoluzione -00
Volvo V60 T8 R-design AWD -21
Paikkakunta: pohjois-pohjanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 90 »

Esa kirjoitti: No, ei vie ei, mutta aikaa se vie kun irrottaa venttiilikopat ja kiinnittää palat. Kannattaa tehdä vain jos epäilee, että jako on pielessä.
no aika heikko perustelu tuo aika..itse olen tehnyt aina varmanpäälle ja ruuvannut kopat irti jos kohteesta ajoitusmerkit löytyy..ei se nyt niin iso homma ole..24V - koneessa ei yhden äijän kädet tahdo riittää remmiä paikalleen laittaessa jos noita lukituskaluja ei ole, tai itse kirjoittelen siis 164:sta 24v koneella jossa hihna on pitempi kuin 156 24V:ssa syystä että hihna pyörittää myös öljypumppua ja täten jakopäässä myös yksi hihnapyörä enemmän kun taas 156:ssa öljypumppua pyörittää kampiakseli ketjun välityksellä ja yksi pyörivä ratas vähemmän.
mutta jokainenhan toki vaihtaa hihnan autoonsa parhaaksi katsomallaan tavalla.. :wink:

Avatar
Rolle
Site Admin
Site Admin
Viestit: 7791
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 18:48
Car(s): 45e + GTX
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja Rolle »

VMTD kirjoitti:^ Ei taida olla perää.
Vaihtelevaa tietoa on liikenteessä..

Jannee
Viestit: 19
Liittynyt: 14 Helmi 2009, 17:35
Car(s): Chrysler 300C. Ducati 748
Paikkakunta: Pirkkala

Viesti Kirjoittaja Jannee »

Eli kannattaa se sitten ilmeisesti vaihdattaa yhtä usein, kun bensakoneissakin.

Esa
Viestit: 95
Liittynyt: 09 Heinä 2004, 20:14
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Esa »

90 kirjoitti:
Esa kirjoitti: No, ei vie ei, mutta aikaa se vie kun irrottaa venttiilikopat ja kiinnittää palat. Kannattaa tehdä vain jos epäilee, että jako on pielessä.
no aika heikko perustelu tuo aika..itse olen tehnyt aina varmanpäälle ja ruuvannut kopat irti jos kohteesta ajoitusmerkit löytyy..ei se nyt niin iso homma ole..24V - koneessa ei yhden äijän kädet tahdo riittää remmiä paikalleen laittaessa jos noita lukituskaluja ei ole, tai itse kirjoittelen siis 164:sta 24v koneella jossa hihna on pitempi kuin 156 24V:ssa syystä että hihna pyörittää myös öljypumppua ja täten jakopäässä myös yksi hihnapyörä enemmän kun taas 156:ssa öljypumppua pyörittää kampiakseli ketjun välityksellä ja yksi pyörivä ratas vähemmän.
mutta jokainenhan toki vaihtaa hihnan autoonsa parhaaksi katsomallaan tavalla.. :wink:
No, jos aikaa on niin eihän se perusteluni tietenkään kaiken kattava ole. Minulla ei oikein aika riitä hitaampaan vaihtoehtoon jos lyhyempikin on mahdollinen. Perusteluihin lisään kuitenkin vielä sen, että venttiilikoppia usein irroitettaessa niiden pultit vetävät kiristettäessä vähitellen kierteet ylös kannesta. Näin siis, vaikka käyttää joka kerta momenttia ja kiertää ne siihen kahteen kiloon. Tästä seuraa ikäviä öljyvuotoja jos ei hanki pitempiä pultteja. Valitettavasti riittävän kovia halkaisijaltaan 7 millisiä ja pituudeltaan esim. 4,2 senttisiä ei tahdo markkinoilta löytyä.

Kovuutta löytyy yleensä vain 8.8 :a. Niillä on kuitenkin taipumus venyä lämmetessä. En siis oikein suosittele. Olenkin ajatellut muuttaa pultit paksuudeltaan 8 millisiksi seuraavan kerran kun irroittelen kannet. Takimmaisia reikä kun ei oikein muuten pääse poraamaan saati sitten kierteitä veivaamaan.

Tietysti jos aikaa ja halua on, niin voihan ne palat joka kerta kaivaa esille. Sitten on tietysti niitä näilläkin sivuilla esiteltyjä nokka-akselin hammaspyörien lukituspaloja, joilla saadaan sama tulos kuin merkitsemisellä. Tällöinkin täytyy katsoa, että kampiakseli tulee yläkuolokohtaan. Kampiakselin hihnapyörässä on tätä varten sisäpuolella merkki, jonka tuntee sormella. Lisäksi vauhtipyörässä on yläkuolokohdan merkki, joka näkyy kytkinkopassa olevasta reiästä. En nyt muista mikä niistä oli yläkuolokohta, koska siinä on ajastinmerkkejä myös, mutta siinä olevia merkkejä voi verrata asettamalla kampiakseli ensin hihnapyörässä olevan merkin avulla.

Mittakello tulpan reiässä on tietysti paras vaihtoehto. Snap-on toimittaa tavarat soitettaessa kotiin.

Esa

Esa
Viestit: 95
Liittynyt: 09 Heinä 2004, 20:14
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Esa »

Scuderia Rasvanäppi kirjoitti:Pyörii jakopään päädystä katsottuna myötäpäivään.

Kampiakseliin mutteri lähtee esim. niin että laitat vitosen päälle, kaveri survoo jarrua apinan raivolla ja itse väännät reilulla varrella mutterin auki. Vaan jos mutteri on tarpeeksi tiukassa, kytkin antautuu ensin eli alkaa luistaa. Hommaa voi helpottaa esmes lämmittämällä mutteria kuumailmapuhaltimella ja sen jälkeen jäähdyttämällä kampuran päätä kylmäspraylla.

Omalla vastuulla -viritys on laittaa hylsy ja varsi paikalleen mutteriin ja nojaamaan maata vasten ja sen jälkeen pyöräyttää starttia. Jos varsi ei pysykään aiotussa asennossa se lähtee suhteellisen äkäisesti liikenteeseen ja voi murjoa paikkoja tai pahimmassa tapauksessa remonttimiestä. En suosittele.

Se Oikea Konsti on tietysti käyttää pulttitykkiä, mutta sitä kun ei aina ole tyrkyllä.
Hihnapyörän irroittamiseksi suosittelen sen lukitsemista mikäli ei muuten lähde. Siihen on olemassa oma erityistyökalu ja kekseliäs asentaja osaa sellaisen itsekin rakentaa.

Esa
Viestit: 95
Liittynyt: 09 Heinä 2004, 20:14
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Esa »

Maunu kirjoitti:Ei se vaihto vaadi yhtään erikoistyökalua. 4kpl 19mm lenkkiavaimia riittää jo aika pitkälle.

Ykkös pytyn (pelkääjän puolisin tulppa imusarjan alla) tulppa irti ja pyörittää koneen yläkuolokohtaan. Maalitussilla merkit jokaiseen nokkapyörään siten että myös vanhaan jakohihnaan tulee jälki hampaan kohdalle. Myös kampiakselin päähän vastaava merkki.

Kiristin auki ja vanha hihna pois. Nokat pyörähtävät ilkeästi mutta venttiilit eivät osu mihinkään. Merkitään uuteen hihnaan vastaavat merkit kuin vanhassa. Laske hampaat.

Uusihihna paikoilleen samoihin merkkeihin kuin vanhakin. 19mm avaimella pystyy liikuttamaan ja pitämään paikoillaan nokkia. Varmista ettet väännä väärään suuntaan koska venttiilit voivat osua mäntään.

Kiristin kiinni ja oikeaan kireyteen (lovet vastakkain).

Kamat kiinni ja baanalle.
Eikös nokkapyörien merkit kannattaisi merkitä myös moottorin runkoon tai tässä tapauksessa suojapeltiin ennen kiristimen löysäämistä, jotta nokkapyörät saa sitten väännettyä helposti takaisin sinne missä ne olivatkin ennen kiristimen löysäämistä. Samalla voi kontrolloida, että mikään hammaspyörä ei ole hypännyt.

Paikalla
Avatar
EdotL
Viestit: 909
Liittynyt: 20 Touko 2004, 09:34
Car(s): Giulietta QV
156 V6 -03
ex:156 2.0ts -98
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Viesti Kirjoittaja EdotL »

Tässä sitä meikäläinen tuskailee tuon V6:n kanssa, että vaihtaako systeemit vai ei.

Tilanne on tämä, että kilkkeet on uusittu muutamaa päivää vajaa kolme vuotta sitten, mutta kilometrejä on kertynyt vain n. 15000 sinä aikana. Ja tuostakin kolmesta vuodesta auto on yhden seisonut autoliikkeessä sisätiloissa.

Ollakko vai eikö? Kas siinä pulma.

Avatar
toolman
Viestit: 1486
Liittynyt: 31 Tammi 2008, 23:00
Car(s): 156GTA, 156v6
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja toolman »

Luulis noilla kilsoilla vielä kestävän pitkään, eikös alkuperäinen vaihtoväli ollut 120tkm/6v ? Ja olisko tuolla lämpösemmissä maissa edelleenkin näin? KOrjatkaa jos meni väärin!
Itse varmaan kattoisin vähän hihnan kuntoa ja varsinkin että se on kireällä, tarvittaessa kiristää "merkkiin" ja vuosi kovaa ajoa :-)

Avatar
Rolle
Site Admin
Site Admin
Viestit: 7791
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 18:48
Car(s): 45e + GTX
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja Rolle »

Kyllähän se V6:sen remmi näyttäisi kestävän paremmin kuin tessun, mutta itse vaihdatin suositusten mukaisesti.

Missä vaiheessa ajattelit sitten vaihtaa ja millä perusteella? 60tkm? Mitä siinä mahdollisesti säästää jos vaihtaa vähän myöhemmin? Tuleeko omistusaikana yksi vaihto vähemmän vai nou? Onko se kivaa ajella pelko takapuolessa? :-D

Avatar
MP
Viestit: 780
Liittynyt: 11 Maalis 2003, 13:01
Car(s): Accord :-(. ex-Alfat: 156TS, 156V6, 166TS

CBR1000RR Fireblade, Lynx Rave 600 etec
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja MP »

Mulloli 3 vuotta vanhat kilkkeet ja 50 tkm täynnä V6ssa. Kiristin (tai sen muovipyörä siis) veteli viimeisiään - ois korkannu pian. 15 tkm on tietty vähän. Ehkä kantsii käyttää kuitenki koppa auki ja tarkistaa miltä siellä näyttää.
MP

Paikalla
Avatar
EdotL
Viestit: 909
Liittynyt: 20 Touko 2004, 09:34
Car(s): Giulietta QV
156 V6 -03
ex:156 2.0ts -98
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Viesti Kirjoittaja EdotL »

Niin siis kustannussäästöä tässä ei nyt haeta. Jos haettaisiin, en toista Alfaa olisi hommannut :-D
Enemmänkin on kyse osien vaihtamisesta turhaan, tai tarpeettoman aikaisin, joten nuo ehdotukset kunnon tarkistamisesta tuntuvat tässä kohtaa järkeenkäyviltä.

Avatar
Sape
Viestit: 1397
Liittynyt: 30 Joulu 2006, 19:46
Car(s): 164 TS
75 TS Turbo
75 3.0 V6 24V
GTV 3.0 V6 24V
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Sape »

EdotL kirjoitti:Tässä sitä meikäläinen tuskailee tuon V6:n kanssa, että vaihtaako systeemit vai ei.

Tilanne on tämä, että kilkkeet on uusittu muutamaa päivää vajaa kolme vuotta sitten, mutta kilometrejä on kertynyt vain n. 15000 sinä aikana. Ja tuostakin kolmesta vuodesta auto on yhden seisonut autoliikkeessä sisätiloissa.

Ollakko vai eikö? Kas siinä pulma.
GTV:ssä oli melkolailla 12000km/3,5 vuotta ajettu hihnalla ja hihnassa näkyi muutamia alkavia halkeamia. Voihan olla että olisi kestänyt vielä pitkäänkin, mutta en ainakaan itse viitsinyt alkaa urheilemaan.

Paikalla
Avatar
EdotL
Viestit: 909
Liittynyt: 20 Touko 2004, 09:34
Car(s): Giulietta QV
156 V6 -03
ex:156 2.0ts -98
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Viesti Kirjoittaja EdotL »

Ehhehhee. Kävin pari päivää sitten Deltasta kysäisemässä joskos huollon pojat tsekkaisivat kopan alle, että miltäköhän siellä näyttää?

"Juu ei me tehdä sellaisia tarkistuksia lainkaan."

Alkaa haiskahtamaan siltä, että Deltassa varotaan kaikin mahdollisin tavoin sellaisia tilanteita joissa joku jollakin tavalla voisi ehkä jopa vaatia päitä vadille joskus myöhemmin.

Pitääpä kääntyä jonkun muun pajan puoleen tuossa tarkistusasiassakin.

Avatar
MP
Viestit: 780
Liittynyt: 11 Maalis 2003, 13:01
Car(s): Accord :-(. ex-Alfat: 156TS, 156V6, 166TS

CBR1000RR Fireblade, Lynx Rave 600 etec
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja MP »

Voipi olla.
MP

Vastaa Viestiin