156 V6 kuumenee liikaa

Alfoista

Valvoja: Moderators

Avatar
Savo
Viestit: 2121
Liittynyt: 23 Elo 2003, 15:42
Car(s): GT 3,2 ja 159 TBi.
Paikkakunta: Mikkeli

Viesti Kirjoittaja Savo »

Termari on vaihdettu, mutta ongelma ei tunnu kokonaan poistuneen.

Mitenkäs 156 V6 lämpömittari muilla näyttää 110 km/h mittarissa. Hieman yli 90, kun lämpöä ulkona noin + 20. Entä 125 km/h nouseeko koneen lämpö vauhdin mukana?

Avatar
Laba
Viestit: 377
Liittynyt: 14 Elo 2005, 14:16
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja Laba »

Mittari näyttää vähän päälle 70 aina, riippumatta vauhdista ja ulkolämpötilasta. Syyläriä veikkaisin, jos vesipumpusta ei kuulu mitään omituista vihellystä tai muuta sinne kuulumatonta ääntä. Mullakin näytti syyläri äkkipäätään katottuna olevan ihan kuosissa, mutta kun sen otti pois ja näki kunnolla niin aivan hapero se oli.

V6
Viestit: 5200
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 22:29
Car(s): -
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja V6 »

yli 90 ei pitäisi oikeastaan mennä kuin paikallaan seistessä tai ihan mateluvauhdissa , flektit puhaltaa sen tuosta lukemasta nopeasti alas. 80-85 mulla näyttää melkein aina missä tilanteessa tahansa.
Jotain feelua Savon kulkineessa on...
Mediocrity is a sin
Kuvat
155 8V 92>155 16V 96>156 V6 98>156 V6 02>Helkama

Avatar
jiigee
Viestit: 333
Liittynyt: 20 Helmi 2007, 14:05
Car(s): GT 3.2 -05
Ex 156 2.5 V6 -03
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja jiigee »

Savo kirjoitti:Termari on vaihdettu, mutta ongelma ei tunnu kokonaan poistuneen.

Mitenkäs 156 V6 lämpömittari muilla näyttää 110 km/h mittarissa. Hieman yli 90, kun lämpöä ulkona noin + 20. Entä 125 km/h nouseeko koneen lämpö vauhdin mukana?
Termari mullakin vaihdettiin keväällä ja ajossa lämmöt on nyt hieman päälle 90 mittarin mukaan. Samoissa pysyy myös +120 km/h vauhdeissa.

Mulla vesipumppu vaihdettiin 2008 keväällä jakohihnan vaihdon yhteydessä, joten sen ei pitäisi mulla olla hajalla (ellei ole joku maanantaikappale). En ole kyllä tarkastanut syylärin kuntoa, luulen että sen putsaaminen voisi vähän alentaa mulla lämpöjä. Pitäisi vielä katsoa koneella mikä tuo lämpötila on tietokoneen mukaan. Mulla oli aikanaan melkein 10 asteen heitto mittarin ja lämpöanturin välillä...
Kun oikein yrittää ja sitten onnistuu, siihen on tyytyminen.

Esa
Viestit: 95
Liittynyt: 09 Heinä 2004, 20:14
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Esa »

Esa kirjoitti:Joo, moi taas.

Mulla alko höyry tuppaa konepellin alta kun ajelin 120 km/t moottoritiellä. Vedin liittymästä sivuun ja pysäytin auton. Höyryn tulo jatkui pitkään, vaikka sammutin moottorin ja jätin virran päälle, että flektit pysyi käynnissä.

Hain huoltoasemalta 10 litraa vettä ja kaadoin ne syyläriin kun kone oli jäähtynyt. Kone lähti käyntiin normaalisti, eikä tehoja tuntunut kadonneen.
Lämpö kuitenkin nousi nopeasti 90 asteeseen ja oli nousemassa enemmänkin. Laitoin lämmittimen täysille ja ja ajoin noin 80/h vaihde kutosella tasasella ja ylämäet nelosella tai pienemmällä jos tarvittiin. Alamäet vapaalla. Selvisin Hyvinkään tienoilta Helsinkiin. Lämpö pysyi näillä konsteilla 90 tienoilla.

Ajelin toissapäivänä Delta-autossa kyselemässä vesipumpun hintaa. Deltassa maksaa 184 euroa + tiivisteet 60 euroa. Ei kiinnostanut.
Motonetiltä saa 93 eurolla tiivisteineen ja Örumilta 103 eurolla. Lämpö pyrki nousemaan yli 90 asteen.

Eilen olin illalla liikkeellä kaupungissa, eikä lämpö noussut yli 90 asteen.
Sama tänään aamupäivällä. Luulen kuitenkin, että vika on siinä, että vesipumpun siipipyörä ei ole enää kunnolla akselissa kiinni, mutta takertelee silloin tällöin, jolloin lämpö ei nouse.

Pumppu on kuitenkin vaihdettava pikaisesti. Kysyin tuossa edellisessä viestissäni tietääkö kukaan minkälainen homma se pumpun vaihto on?
Lähinnä minua kiinnostaa mahtuuko pumppu tulemaan ulos ilman, että jakohihnaa täytyy irroittaa. Ostaisin sitten samalla uuden hihnan jos vanha täytyy irroittaa. Joudun nyt kyselemään tätä kun en vielä näe kunnolla moottorin päätyyn. Ennen kuin näkyy, täytyy irroittaa moniurahihna, kampiakselin hihnapyörä ja kaksi suojapeltiä.

Koska tarvitsen autoa tällä viikolla ainakin pumpun hakemiseen kehä III:sen tienoilta en voi oikein alkaa purkamaan autoa vielä. Delta-auton pikahuoltokin näyttää olevan lomalla.

Tietäisikö joku täytyykö jakohihna irroittaa?

Esa
Joo, kyllä se jakohihna piti irroittaa ennen kuin pumppu lähti irti. Siinä irroitettaessa en heti huomannut, että pumpusta termostaattiin menevä yhdysputki piti vetää ulos ennen kuin pääsi käsiksi pumpun termostaattiin menevän suorakaiteen muotoisen vesikanavan takimmaisiin ruuveihin ylhäältä päin, että ne pääsi irroittamaan tiivisteen vaihtoa varten.

Sen jälkeen kaikki oli lasten leikkiä paitsi, että yksi pumppua plokissa pitävistä 12 ruuvista oli ollut sen verran syöpynyt, että katkesi irroitettessa. Tilaa ei juuri ollut ja tynkää oli näkyvissä noin 5mm. Pihdit eivät pitäneet ja tynkä tuntui olevan tiukassa. Mikä neuvoksi?

No, otin kaksi 6mm mutteria ja viilasin ne kummatkin 2mm paksuiseksi. Kiersin ensin toisen mutterin tynkään niin pitkälle kuin se meni eli plokiin asti. Sitten pistin toisen mutterin edellisen päälle. Smirklasin 10mm kiintoavaimen hieman alle 2 millin paksuiseksi. Pidin sitten päällimmäistä mutteria kiinni ikäänkuin lukkona samalla kun kiersin alimmaista mutteria auki päin. Pultti ei sitten ollutkaan kovin kireällä vaan tuli kiltisti ulos.

Uudeksi vesipumpuksi tuli metallisiipipyörällä varistettu pumppu Örumilta. Hyvin on pelittänyt.

Avatar
Joonake
Viestit: 223
Liittynyt: 03 Kesä 2009, 11:31
Car(s): Ei alfaa :(
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja Joonake »

Itsellä oli myös tuossa pari vuotta sitten sama ongelma. Käytettiin korjaamolla useamman kerran, kunnes vika lopulta löytyi vesipumpusta. Nyt lämmöt nousee melkeinpä aina tuonna 90 asteen paikkeille, mutta siihen se sitten jääkin.

Avatar
Savo
Viestit: 2121
Liittynyt: 23 Elo 2003, 15:42
Car(s): GT 3,2 ja 159 TBi.
Paikkakunta: Mikkeli

Viesti Kirjoittaja Savo »

Ei ongelma poistunut termarin vaihdolla. Areffin ratapäivillä pidin lämmöt kurissa ajamalla ikkunat auki lämppäri täysillä. Normaali ajossa lämpö on vain hieman normaalin yli. Hihnan vaihto on edessä huhtikuussa 2010, kannattaiskohan vaihdattaa hihna ja pumppu jo heti?

Avatar
silverine
Viestit: 2470
Liittynyt: 19 Syys 2005, 11:07
Car(s): Giulia 2.0
156 3.0 V6 Q2 kompuralla
Mito QV -10
ex: 166 3.0 V6
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja silverine »

Onkos Savo sun autossasi vielä alkuperäinen syylari?
Ken Alfan kanssa leikkiin ryhtyy, se leikin kestäköön.
https://www.youtube.com/watch?v=kobnsqo2fSM

Avatar
Savo
Viestit: 2121
Liittynyt: 23 Elo 2003, 15:42
Car(s): GT 3,2 ja 159 TBi.
Paikkakunta: Mikkeli

Viesti Kirjoittaja Savo »

Lienee se vuodelta 2001 ja kilometrejä nähnyt 123 000.

Avatar
toolman
Viestit: 1486
Liittynyt: 31 Tammi 2008, 23:00
Car(s): 156GTA, 156v6
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja toolman »

Jos se lämpöongelma alkoi pikkuhiljaa, veikkaan syyläriä mutta jos taas alkoi nopeesti niin ääni vesipumpulle.

Avatar
silverine
Viestit: 2470
Liittynyt: 19 Syys 2005, 11:07
Car(s): Giulia 2.0
156 3.0 V6 Q2 kompuralla
Mito QV -10
ex: 166 3.0 V6
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja silverine »

Vesipumpussahan lähes poikkeuksetta on levinnyt
se muovinen ratas joka halkeaa ja luistaa akselinsa
ympärillä -> helvetillinen kierrosten mukana nouseva
ujellus. Mistään muusta vesipumpun toimintaa
heikentävästä en ole kuullut...mullahan tosin vuoden
vanha metallisiipinen pumppu ujelsi laakeristaan
mutta ei se lämpöihin vaikuttanut.

Omassa kiesissä syylari vaihdettiin muistaakseni
jo 4-5 vuoden kohdilla kun asentaja sattui kysymään
onko lämmöt olleet koholla kun syylari oli jo saanut
siipeensä. Ja auttoi. Nythän siitäkin on jo kulunut sen 5 vuotta..
ratapäivillä lämmöt ovat olleet pahimmillaan 110 asteessa,
n. 5 astetta korkeammalla kuin männä vuosina ja sama
trendi on normiajossakin..
Ken Alfan kanssa leikkiin ryhtyy, se leikin kestäköön.
https://www.youtube.com/watch?v=kobnsqo2fSM

Avatar
Wile E. Coyote
Viestit: 4143
Liittynyt: 23 Kesä 2003, 07:24
Car(s): GTV V6 TB 1996
käyttöauto:turbo traktori
156 V6 Q2 2000
"in memoriam"
Paikkakunta: Kuusankoski

Viesti Kirjoittaja Wile E. Coyote »

Mainitaanpa nyt tähän että mulla oli muovisiipinen vesipumppu 149tkm jälkeen vielä ehjä. Alkava halkeama oli jo siipipyörässä, eli 180tkm voi tehdä aika tiukkaa...
Ayrton Senna da Silva forever

pekifi
Viestit: 18
Liittynyt: 19 Marras 2009, 17:15
Car(s): Alfa Romeo GTV 2.0 V6 TB -96
Chrysler Voyager 3.3 V6 -04
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja pekifi »

Laitetaan nyt tähän samaan kun en parempaa löytänyt.

Eli itsellä auto(156 2.5 -02) ei lämpene juuri ollenkaan ja antaa vian jäähdytinnesteen lämpötila anturi.

Mistä tuommoinen anturi löytyy ja lieneekö vaativa operaatio vaihtaa?

Avatar
Bstoned
Viestit: 224
Liittynyt: 14 Elo 2007, 14:20
Car(s): Jaguar XF 3.0D V6

ex:S-Type 2.7d V6, GT 2.0JTS, 156 2.5v6, liuta Opeleita, Celica ja BMW 316
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Bstoned »

Aikaisemmin mulla oli kesät talvet lämmöt noin 90 astetta, kaupunkiajossa hiukan enemmän. Kesällä vaihdoin syylärin kun vanha hoiti jäähdyttämisen ulkoisesti, eli heitti nesteet koneen päälle. Lämmöt tippui kesäajossa noin 70 asteeseen. Nyt sitten pakkasilla varsinkin matka-ajossa lämmöt on noin 55 astetta. Siitä ei enää lämpöä sisälle riitä. Syyksi veikkailen auki juuttunutta termaria. Vesipumppu on vaihdettu 40tkm sitten ja syyläri siis uusi.

Olisiko muita hyviä veikkauksia? :)
Meteant, dum obient.
(pelätkööt, kunhan tottelevat.)

Avatar
Tiige
Viestit: 2857
Liittynyt: 07 Tammi 2005, 10:50
Car(s): GTV TB Q2
Giulia 2.0 Q2
Stelvio 2.2 Q4 (vaimon)
Paikkakunta: Turenki

Viesti Kirjoittaja Tiige »

Bstoned kirjoitti:Olisiko muita hyviä veikkauksia? :)
Ei ole.
ex. GT V6, 159 V6, 156 V6, Spider V6, 164 Q4, 156 V6, 75 TS, 75 TC, 164 TS, Alfetta

Avatar
toolman
Viestit: 1486
Liittynyt: 31 Tammi 2008, 23:00
Car(s): 156GTA, 156v6
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja toolman »

Tiige kirjoitti:
Bstoned kirjoitti:Olisiko muita hyviä veikkauksia? :)
Ei ole.
Hyvin puhuttu, ugh!

rasvanäppi
Viestit: 491
Liittynyt: 24 Syys 2007, 16:52

Kuumenee liikaa

Viesti Kirjoittaja rasvanäppi »

Melko usein termostaatti hajoaa, kun kone pääsee ylikuumenemaan, joko jää kokonaan auki tai kiinni.

Vastaa Viestiin