Kiihtyvyys 80-120km/h

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Avatar
kterkkila
Viestit: 2387
Liittynyt: 26 Marras 2003, 04:41
Car(s): 159 JTDm 2.4 aut SW, 146 Ti endurance, Endurance 75 TS
Paikkakunta: Lohja
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kterkkila »

Päivitin saman tien taulukon 3,3% mittarivirheen mukaan. Vetopyöräkeskitehot nyt tarkennettuna 148-153kW.

Rekisteriotteen painoa käytin sillä perusteella, että kuskin todellinen paino ja polttoainemäärä kompensoivat toisiaan.
Kimmo

hoblaa
Viestit: 94
Liittynyt: 20 Touko 2006, 12:32
Paikkakunta: vantaa

Viesti Kirjoittaja hoblaa »

eli ihan toleransseissa...mitattu tosiaan pyöriltä 152 kw.

JMZ
Viestit: 34
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:43
Car(s): Peugeot 508 VTI
Paikkakunta: Kemi

Viesti Kirjoittaja JMZ »

Kun tuo autobaana on meillä kaikilla noin lähellä; niin miten ois
perinteinen 402metrin vedon loppunopeus vertailu?
Oheisessa linkissä 156 V6 vakiokampe ilmeisen tarkoilla mittalaitteilla
153.7km/h
http://www.teknikensvarld.se/files/TV02 ... 20_156.pdf
Oma kampe taitaakin olla hiukan alitehoinen kun en saanut
tomtomiin kuin 149km/h.

Avatar
Aftershock
Viestit: 14
Liittynyt: 29 Kesä 2007, 14:02
Paikkakunta: Helsinki

156 2.0 JTS 80-120 kmh

Viesti Kirjoittaja Aftershock »

piti käydä välittömästi testaamassa lounastauolla että mites se oma alfa liikahtaa kun on ollut ikävä kutina että pahasti nuhasia ollaa.

niinhän siinä sitten kävi.... voooooi perse.
hämeenlinnan motarilla tänään vedetty lentävällä lähdöllä
80-120 kmh / 6.6 sekuntia. kolme vetoa vedettiin ja kaikki meni aika lailla samoin. (3 vaihteella vedetty)

Alfa on -04 2.0 JTS "facelift"
painoa 1360kg, bensaa 10l, kuski 80kg, ei romua kyydissä.

RaceChrono ei suostunut toimimaan, tomtom 730 ei ole kuulemma gps receiver. palataan kunhan saan tämänkin pelittämään.

Elikkä nyt uupuu hevosia ja apua kaivataan, syö miestä... :(

Avatar
kterkkila
Viestit: 2387
Liittynyt: 26 Marras 2003, 04:41
Car(s): 159 JTDm 2.4 aut SW, 146 Ti endurance, Endurance 75 TS
Paikkakunta: Lohja
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kterkkila »

^ Ei tuo nyt kaukana oikeasta ole. Vielä jos on 2-3 yhdistelmällä hieman nopeampi, niin lähellä ollaan. Päivitän taulukon illalla.

^^ Ei kellään kaverilla satu olemaan puhelinta jossa RaceChrono pyörii? Ohjelmahan on ilmainen ja helppo asentaa.
Kimmo

Avatar
veskuk
Viestit: 290
Liittynyt: 03 Marras 2008, 21:41
Car(s): ex 156 2.0JTS, ex 159 2.4JTDm sw Q-tronic

Viesti Kirjoittaja veskuk »

hieman pettymys 156 2003 2.0 JTS, 5,5 sec 2-3 vaihteilla ja 5,9 sec 3 vaihteella. Vertailuna vaimon peugeot 308 wagon, 1,6 110hp diesel, samassa paikassa 5,3 sec toistuvasti ja helposti. Pösö on jopa painavampi...
vesku

Avatar
kterkkila
Viestit: 2387
Liittynyt: 26 Marras 2003, 04:41
Car(s): 159 JTDm 2.4 aut SW, 146 Ti endurance, Endurance 75 TS
Paikkakunta: Lohja
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kterkkila »

Kohta käsitys Alfisteista muuttuu, kun niillä kiihdytellään nyt vähän joka puolella Suomea :mrgreen:
Kimmo

Avatar
veskuk
Viestit: 290
Liittynyt: 03 Marras 2008, 21:41
Car(s): ex 156 2.0JTS, ex 159 2.4JTDm sw Q-tronic

Viesti Kirjoittaja veskuk »

kterkkila kirjoitti:Kohta käsitys Alfisteista muuttuu, kun niillä kiihdytellään nyt vähän joka puolella Suomea :mrgreen:
Mittailin motarin rampilla, siinä on tapana kiihdyttää 120:een...:)
vesku

Avatar
kterkkila
Viestit: 2387
Liittynyt: 26 Marras 2003, 04:41
Car(s): 159 JTDm 2.4 aut SW, 146 Ti endurance, Endurance 75 TS
Paikkakunta: Lohja
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kterkkila »

Rampit vaan on huonoja paikkoja kun yleensä niissä on kallistusta suuntaan tai toiseen. Ja molempiin suuntiin kiihdyttäminen vaatii jo vähän pokkaa ;)
Kimmo

Nokileka
Viestit: 49
Liittynyt: 13 Loka 2008, 08:05
Paikkakunta: Laitila

Viesti Kirjoittaja Nokileka »

-99 mallin 2.0 TS sain parhaan ajan 5,8 s Race Chronolla, kun kiihdytin 2. ja 3. vaihteella. Pelkällä 3. vaihteella meni 6,2 s.

-Timo

Avatar
kterkkila
Viestit: 2387
Liittynyt: 26 Marras 2003, 04:41
Car(s): 159 JTDm 2.4 aut SW, 146 Ti endurance, Endurance 75 TS
Paikkakunta: Lohja
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kterkkila »

Uusia tuloksia, ja niitähän seuraa taas uusia kysymyksiä.

Nokileka: Mitenkäs ne muut ajat, oliko suuri hajonta? Oliko paikka varmasti tasainen? Jos samassa paikassa vetää molempiin suuntiin, niin keskiarvo niistä on hyvä lähtökohta. Jos joku tulos poikkeaa muista, niin se pitää jättää huomioimatta.

veskuk: Mittasitko sekkarilla vain RaceChronolla? Jos sekkarilla, niin JMZ:n tapa kalibroida mittari GPS:llä ja vetää kaksi kertaa sama tienpätkä molempiin suuntiin on paras mahdollinen.

Aftershock: Huomioitiinko mittarivirhe?
Kimmo

V6
Viestit: 5200
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 22:29
Car(s): -
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja V6 »

JMZ kirjoitti: perinteinen 402metrin vedon loppunopeus vertailu?
Oheisessa linkissä 156 V6 vakiokampe ilmeisen tarkoilla mittalaitteilla
153.7km/h
http://www.teknikensvarld.se/files/TV02 ... 20_156.pdf
Oma kampe taitaakin olla hiukan alitehoinen kun en saanut
tomtomiin kuin 149km/h.
noi nollasta alkavat kiihdtykset on paljon vaikeampi tehdä tarkasti... TM testissä 400 metrin loppunopeus oli 146
Mediocrity is a sin
Kuvat
155 8V 92>155 16V 96>156 V6 98>156 V6 02>Helkama

Avatar
kterkkila
Viestit: 2387
Liittynyt: 26 Marras 2003, 04:41
Car(s): 159 JTDm 2.4 aut SW, 146 Ti endurance, Endurance 75 TS
Paikkakunta: Lohja
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kterkkila »

Varttimailin loppunopeudesta voi tosiaan päätellä paljon siitäkin, mutta sen toteuttaminen tienpäällä on vielä huomattavasti hankalampaa, ja samat tarkkuusvaatimukset siinäkin on painolle ja ajonopeuden mittaamiselle kuin jonkun nopeusvälin vetämisessä.
Kimmo

Avatar
veskuk
Viestit: 290
Liittynyt: 03 Marras 2008, 21:41
Car(s): ex 156 2.0JTS, ex 159 2.4JTDm sw Q-tronic

Viesti Kirjoittaja veskuk »

kterkkila kirjoitti:Uusia tuloksia, ja niitähän seuraa taas uusia kysymyksiä.

veskuk: Mittasitko sekkarilla vain RaceChronolla? Jos sekkarilla, niin JMZ:n tapa kalibroida mittari GPS:llä ja vetää kaksi kertaa sama tienpätkä molempiin suuntiin on paras mahdollinen.

Aftershock: Huomioitiinko mittarivirhe?
Mittasin racechronolla pari vetoa, ettei ihan ufoa aikaa voinut tulla. Vain yhteen suuntaan ja motarin rampissa jossa on alussa loivaa alamäkeä. (Klaukkalasta Hesaan päin jos joku tuntee paikan).
Eniten ihmetytti painavamman 308 diesel-peugeotin parempi aika samassa paikassa, auton tehoksi on ilmoitettu 110hv ja Alfan 166hv !!!
vesku

Avatar
Epezi
Viestit: 7511
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, 33 P4, Sprint, 916 spider, Maserati 430, Lancia Thema 8.32, Opel Ampera, Ampera-e, VW Tiguan, VW Golf GTE
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Epezi »

156 JTS Sedan -02. Racechronolla kaksi kertaa mennentullen samassa kohtaa, keskiarvo 80-120 6,4s

Bensaa 20l kuski 80kg, ei muuta painoa.

V6
Viestit: 5200
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 22:29
Car(s): -
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja V6 »

veskuk kirjoitti: Eniten ihmetytti painavamman 308 diesel-peugeotin parempi aika samassa paikassa, auton tehoksi on ilmoitettu 110hv ja Alfan 166hv !!!
joo hiukan ihmeellinen tuntuu olevan toi aika....

1570 kg omamassa 110 hv /240 Nm ja nopeampi kuin toi yli satakiloa kevyempi ja 82 hv tehokkaampi V6 Alfa... pitää vissii käydä uudestaa mittaamassa toi oma kottero...
Mediocrity is a sin
Kuvat
155 8V 92>155 16V 96>156 V6 98>156 V6 02>Helkama

Avatar
kterkkila
Viestit: 2387
Liittynyt: 26 Marras 2003, 04:41
Car(s): 159 JTDm 2.4 aut SW, 146 Ti endurance, Endurance 75 TS
Paikkakunta: Lohja
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kterkkila »

Lopetetaan se ramppikiihdyttely. Pienikin mäki aiheuttaa selvää virhettä, joten ihan tasaiselta vaikuttavallakin tiellä kannattaa vetää molempiin suuntiin.
Kimmo

Avatar
Aftershock
Viestit: 14
Liittynyt: 29 Kesä 2007, 14:02
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Aftershock »

kterkkila kirjoitti:Uusia tuloksia, ja niitähän seuraa taas uusia kysymyksiä.

Aftershock: Huomioitiinko mittarivirhe?
Mittarivirhe on otettu huomioon GPS:llä ja muutenkin vedot on koitettu vetää mahdollisimman tasaisella.

Nyt kaivataan lisää 2.0 JTS vetoja niin saadaan vertailupohjaa.

Nokileka
Viestit: 49
Liittynyt: 13 Loka 2008, 08:05
Paikkakunta: Laitila

Viesti Kirjoittaja Nokileka »

quote
"Nokileka: Mitenkäs ne muut ajat, oliko suuri hajonta? Oliko paikka varmasti tasainen? Jos samassa paikassa vetää molempiin suuntiin, niin keskiarvo niistä on hyvä lähtökohta. Jos joku tulos poikkeaa muista, niin se pitää jättää huomioimatta. "
unquote

Paikka oli tasainen maantie. En ole kokeillut kuin n. 10 kertaa, nyt vain ensimmäistä kertaa käyttäen 2. ja 3. vaihdetta. Pelkällä kolmosella ajat on aina olleet välillä 6,2 - 6,6. Tietenkin luotettavampi tulos olisi ajaa samaa pätkää toistuvasti eri suuntiin ja ottaa keskiarvo, ei vaan aika ole riittänyt. Eikö autotesteissä oteta huomioon paras aika?

Jarama
Viestit: 757
Liittynyt: 24 Heinä 2005, 18:46

Viesti Kirjoittaja Jarama »

Nokilekan 2.0 TS kiihtyy 6,2 sekuntiin, oho!! Siinä on jo V6:llakin kiire :)
Täytyypi tosiaan etsiä jos löytyisi jostain mikä tuon 156 2.0 TS:n jossain lehdessä mitattu kiihtyvyys on.
Kun pelkkä teho ei riitä!

Avatar
kterkkila
Viestit: 2387
Liittynyt: 26 Marras 2003, 04:41
Car(s): 159 JTDm 2.4 aut SW, 146 Ti endurance, Endurance 75 TS
Paikkakunta: Lohja
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kterkkila »

^ Ei varmaan tarvitse edes lehtiä, kun voi todeta että tuossa tun TS:ssä on jotain vialla. Taulukossa kaikki muut vastaavat näyttävät vähintään 20hp suurempaa konetehoa.
Kimmo

Nokileka
Viestit: 49
Liittynyt: 13 Loka 2008, 08:05
Paikkakunta: Laitila

Viesti Kirjoittaja Nokileka »

Tarkoitatteko siis, että on jotenkin nopeampi 80-120 kuin pitäisi olla? En tiedä auton historiasta muuta, kuin että kone on vaihdettu uuteen 110 tkm kohdalla ja nyt on 180 tkm lasissa.

Avatar
kterkkila
Viestit: 2387
Liittynyt: 26 Marras 2003, 04:41
Car(s): 159 JTDm 2.4 aut SW, 146 Ti endurance, Endurance 75 TS
Paikkakunta: Lohja
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kterkkila »

Nokileka kirjoitti: Eikö autotesteissä oteta huomioon paras aika?
Näin voi tehdä, jos tiedetään että virhettä ei tule tien kallistuksesta, eikä mittauksen epätarkkuudesta. Näissä sekkarilla tai RaceChronolla tehdyissä kumpikaan ei ole taattu.

Tien mahdollisesta kallistuksesta johtuvasta virheestä pääsee eroon vetämällä molempiin suuntiin, mutta mittauksen epätarkkuus jää silti häiritsemään.

Lähdetään nyt siitä että jos kiihdytät 80-120 km/h samassa paikassa peräjälkeen, niin kyllä se auto käytännössä samalla tavalla kiihtyy. Erot vetojen välillä ovat pieniä, suuruusluokkaa 0,1s, tai jotain sinne päin. Onnistuneista vedoista keskiarvo on näin ollen todellisin, ja poikkeavat tulokset voi suosiolla heittää romukoppaan. Jos tulokset ovat vaikkapa 6.5s, 6.4s, 6.1s, 6.6s ja 6.5s, niin sanomattakin on selvää että todellinen ei ole 6.1s, vaan noiden muiden keskiarvo.

10 vetoa on jo paljon. Yleensä riittää 2+2 onnistunutta eri suuntiin, ja jos joku arvo poikkeaa, niin se pois. Jos vetoja on eri määrä eri suuntiin samassa paikassa ajettuja, vaikka 2+3, tai 1+3, niin ensin otetaan keskiarvo kumpaankin suuntaan, ja sitten tulos on niiden keskiarvo.

Edit: tarkoitin että Jaraman autosta uupuu tehoja ehkä 20hp.
Kimmo

Jarama
Viestit: 757
Liittynyt: 24 Heinä 2005, 18:46

Viesti Kirjoittaja Jarama »

Tuulilasi oli mitannut 01/98 156 2.0 TS:n kiihtyvyydeksi 6,9 sekuntia. Lähdetty kiihdyttämään 30 km/h:n nopeudesta ja ajat 80:ssä oli 6,3 ja 120:ssä 13,20.
Ja oma aika mitattu siis kahden hengen kuormalla ja tosiaan kännykän sekuntikellolla ja ainakaan kotiinpäin ei tullut vedettyä. Ja yhden kerran siis kokeilin, mielestäni tuntuu kuitenkin liikkuvan hyvin. Eli ei omani välttämättä tuosta ajasta merkittävästi jää....
Kun pelkkä teho ei riitä!

Avatar
kterkkila
Viestit: 2387
Liittynyt: 26 Marras 2003, 04:41
Car(s): 159 JTDm 2.4 aut SW, 146 Ti endurance, Endurance 75 TS
Paikkakunta: Lohja
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kterkkila »

Kahta henkilöä ei oltu taulukossa huomioitu.

Kelaakos TM vaihteet läpi tuolla alueella, vai miten mittaus tapahtuu?
Kimmo

SiK
Viestit: 263
Liittynyt: 08 Touko 2005, 21:18
Car(s): 500e
V70
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja SiK »

Koitin vielä omallani samassa kohdassa kahteen suuntaan lentävällä lähdöllä. Ajat oli 6.9 / 7.0 / 6.7 / 6.9 ja 6.9, eli keskiarvo varmaankin tuo 6.9s.

Rekisteriotteessa omapaino 1400kg. Kuski 90kg ja bensaa 10kg. Liekö tehoa vieläkin sen ~150hv, mitä oli dynossa ennen kuin takakannen jako laitettiin kohdalleen. Tarttis varmaan tehrä jotain..

Avatar
kterkkila
Viestit: 2387
Liittynyt: 26 Marras 2003, 04:41
Car(s): 159 JTDm 2.4 aut SW, 146 Ti endurance, Endurance 75 TS
Paikkakunta: Lohja
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kterkkila »

Aikalailla karua kieltä tuo taulukko näyttää.. Joskus on kampiakselin asentotunnistinkin oirinut siten että kierroksilla vetoa uupuu. En ole itse päässyt moista koeajamaan, joten en osaa sanoa huomaako sitä muussa kuin tehon puutteessa.. Vaikea vaan kuvitella mikä tuossa vielä olisi vikana..
Kimmo

Avatar
Auristo
Viestit: 390
Liittynyt: 23 Syys 2006, 11:27
Car(s): Maserati 4200gt
Fiat 500 1.4 Sport ja 1.3jtdm
Peugeot 407 Coupe V6 2.7 Diesel
ex. Giulietta 1.4 ma Speciale
ex.166 V6 -04
ex. 156 V6 -01
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja Auristo »

Auto 156 2.5 sedan V6 -01 euroIII
kuski yksin, ei ylim. kuormaa
renkaat 205/55-16
muuten vakio mutta hyvin virtaava rosteriputkisto
tankki puolillaan 98:ia
tasainen suora, ei tuulta
lämpötila 18 astetta
RVS käsittely koneessa ja laatikossa, vaikutus??

Mitattu mittarinopeuden mukaan kolmosvaihteella "lentävällä" lähdöllä sekkaria käyttäen, kolme yritystä ajat 4,55 4,6 ja 4,6sek.

Näyttää menevän aika samoihin muiden vastaavien kanssa ja tuntuu kohtuullisen pirteältä vakioksi. Persdyno havaitsi tehon kasvua ylärekisteriin kun vaihdoin putkiston (suora rosteri kateilta takapöntölle ja läpivirtaava takapönttö).
ex:BMW 1502, 318iS|Saab 99 Turbo, 900Turbo, 9000Turbo|Lancia Thema ieTurbo|Peugeot 405 T16, 306Hdi

Avatar
kterkkila
Viestit: 2387
Liittynyt: 26 Marras 2003, 04:41
Car(s): 159 JTDm 2.4 aut SW, 146 Ti endurance, Endurance 75 TS
Paikkakunta: Lohja
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kterkkila »

Siis mittarin mukaan 80-120 km/h? Jos näin, eikä mittarivirheestä ole tarkempaa tietoa, niin laitoin nopeusvälin alustavasti 5% virheen mukaan. Korjaa toki jos meni väärin.
Kimmo

Avatar
Auristo
Viestit: 390
Liittynyt: 23 Syys 2006, 11:27
Car(s): Maserati 4200gt
Fiat 500 1.4 Sport ja 1.3jtdm
Peugeot 407 Coupe V6 2.7 Diesel
ex. Giulietta 1.4 ma Speciale
ex.166 V6 -04
ex. 156 V6 -01
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja Auristo »

^ Kyllä Alfan oman nopeusmittarin mukaan, en muista mittarivirheen suuruutta. Muistaakseni ei heitä paljon, pitänee käydä etsimässä jostain "nopeustaulu" jotta voi tarkistaa.
Voisin lainata navigaattoria mutta onko ne yhtään tarkempia :roll:
ex:BMW 1502, 318iS|Saab 99 Turbo, 900Turbo, 9000Turbo|Lancia Thema ieTurbo|Peugeot 405 T16, 306Hdi

Avatar
kterkkila
Viestit: 2387
Liittynyt: 26 Marras 2003, 04:41
Car(s): 159 JTDm 2.4 aut SW, 146 Ti endurance, Endurance 75 TS
Paikkakunta: Lohja
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kterkkila »

Oikeastaan luotan navigaattoreihin enemmän kuin nopeustauluihin.
Kimmo

Avatar
Miles Per Hour
Viestit: 83
Liittynyt: 01 Heinä 2008, 14:54
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Miles Per Hour »

Eikös tuohon taulukkoon päivitetä näitä 159:ien aikoja olleskaan?

:roll:
Jos se voi olla niin, niin miksei se olisi?
Ex. Alfa 159 2.4 JTDm Q-tronic -06

Avatar
kterkkila
Viestit: 2387
Liittynyt: 26 Marras 2003, 04:41
Car(s): 159 JTDm 2.4 aut SW, 146 Ti endurance, Endurance 75 TS
Paikkakunta: Lohja
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kterkkila »

Kas, tuo unohtui. Korjataan tilanne illalla.
Kimmo

Avatar
Raimo Miettinen
Viestit: 2476
Liittynyt: 01 Loka 2008, 00:58
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Raimo Miettinen »

Tulipa sitten kokeiltua GTA:lla tuota lentävää 80-120km/h. Samalla suoralla eri suuntiin 10 vetoa.
Tein lähdöt mittarivirhe huomioiden -5km/h eli 85-125km/h.
Omapaino 1490kg + 70kg kuski ja ~25l bensaa.
Kiekat kolmosella ~3900-6000 rpm.
lämpötila +18c

1. 4.0
2. 4.1
3. 4.0
4. 4.3
5. 4.2
6. 4.1
7. 3.7
8. 4.2
9. 4.0
10. 3.9

Avatar
90
Viestit: 8049
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 23:32
Car(s): 90 2.5 Super -87
164 3.0 autom -88
166 3.2 -99
QP IV V6 evoluzione -00
Volvo V60 T8 R-design AWD -21
Paikkakunta: pohjois-pohjanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 90 »

otinpas taas superilla eilen uusiksi, kolme vetoa tasan 5.0s samalla kohtaa, vaihteina kakkonen ja kolmonen tasaisella pinnalla ei ala eikä ylämäkeä. selkeä taivas joten löytyi peräti 10 sateliittia ilman ulkoista mokkulaa, käytössä jälleen racechrono..

autonpaino 1530kg + kuski n90kg + 10-15L menovettä eli melko kuiva tankki.

Jarama
Viestit: 757
Liittynyt: 24 Heinä 2005, 18:46

Viesti Kirjoittaja Jarama »

http://www.racv.com.au/wps/wcm/connect/ ... xury+cars/

Sieltä Alfa Romeo 156 => 7,3 sekuntia.
On niitä muitakin hitaita yksilöitä näköjään. Samalla sivulla 3.0 GTV:een kiihtyvyys oli 5,8 sekuntia. Isot ovat erot.
Kun pelkkä teho ei riitä!

Avatar
kterkkila
Viestit: 2387
Liittynyt: 26 Marras 2003, 04:41
Car(s): 159 JTDm 2.4 aut SW, 146 Ti endurance, Endurance 75 TS
Paikkakunta: Lohja
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kterkkila »

^^^ Lisätty
^^ Tarkennettu. Jos on 45mm imuputket, niin hieman heikko lukema. Itselläni meni sama paketti johonkin 4-alkuiseen, mutta mittaustapa oli sen verran epätarkka ettei kannata tehoja laskea.. 4,5s tarkoittaisi 230hp, mikä sieltä pitäisi irrota.
^ Noissa flexibility testeissä vaihde voi olla jotain muutakin, vaikka nelonen. Usein kyllä käytetään suurinta vaihdetta, mutta aika ei näytä ainakaan siltä. GTV:n kohdalla tuossa on maininta erikseen että kolmosella. Eikä noista ausseista tiedä, käyttävätkö sekkaria, vai arvioivatko näppituntumalta :)

Edit: no on tuo aussien aika kyllä turhan hyvä nelosella vedetyksi..
Kimmo

Avatar
90
Viestit: 8049
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 23:32
Car(s): 90 2.5 Super -87
164 3.0 autom -88
166 3.2 -99
QP IV V6 evoluzione -00
Volvo V60 T8 R-design AWD -21
Paikkakunta: pohjois-pohjanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 90 »

nelosella alkavaa aikaa odotin itsekkin..
ehkäpä tuohon vaikuttaa se että aikaisemmissa 5.3s tuloksiin päätyneissä mittauksissa allaolevat renkaat olivat kehältään melkoisesti pienemmät kuin viimmeisimmässä mittauksessa olleet eikä imuputkia ollut vaihdettu eli väkiselläkinhän se vaikuttaa kiihtyvyyteen kun renkaan kehä kasvaa..

edit: pitänee kokeilla pelkällä kakkosella niin ei ainakaan pykälänvaihto heikennä lopputulosta.. :wink:

Avatar
kterkkila
Viestit: 2387
Liittynyt: 26 Marras 2003, 04:41
Car(s): 159 JTDm 2.4 aut SW, 146 Ti endurance, Endurance 75 TS
Paikkakunta: Lohja
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kterkkila »

Mulla oli alla 225/45-17 pyörät, mutta niillä kakkonen ei riittänyt ja oli kepitettävä.
Kimmo

Avatar
silverine
Viestit: 2470
Liittynyt: 19 Syys 2005, 11:07
Car(s): Giulia 2.0
156 3.0 V6 Q2 kompuralla
Mito QV -10
ex: 166 3.0 V6
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja silverine »

90 kirjoitti:...allaolevat renkaat olivat kehältään melkoisesti pienemmät kuin viimmeisimmässä mittauksessa olleet eli väkiselläkinhän se vaikuttaa kiihtyvyyteen kun renkaan kehä kasvaa..
Vois porukka todellakin laittaa tiedot myös rengastuksesta
(vanteiden koko/renkaan paino, jos tiedossa) niin saa
Kimmo lisää kalkuloitavaa... :wink:

Ps. Kimmosta puheenollen; vaikka hoikka poika oletkin
niin ihan en usko tuohon 30 kilon elopainoosi 166 turpon
yhteydessä...onkos panovirhe lipsahtanut kiesin painoon
vai kuis?
Ken Alfan kanssa leikkiin ryhtyy, se leikin kestäköön.
https://www.youtube.com/watch?v=kobnsqo2fSM

Avatar
Alfissimo
Viestit: 8686
Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
Car(s): Arkeen Giulietta JTDm ja 147 2.0
Aikaa odottaa kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x5, 166 x2
Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet

Viesti Kirjoittaja Alfissimo »

veskuk kirjoitti:Vertailuna vaimon peugeot 308 wagon, 1,6 110hp diesel, samassa paikassa 5,3 sec toistuvasti ja helposti. Pösö on jopa painavampi...
Kyllä tuossa on ollut alamäki apuna :wink: .
Oma vastaava laitos (SW), melko täydellä n.40l tankilla ja kuski+muuta roinaa n. 130 kilon edestä, suoritui pikaisella testillä 8 sekunnin pintaan, joka on ilmeisesti kuormaan nähden melko hyvin linjassa tehtaan ilmottamien tehojen kanssa.
En ainakaan itse osaa ko. laitosta yhtään ripeämmäksi vaatia, ottaen laitteen käyttötarkoituksen huomioon.

OT loppu.
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.

Avatar
kterkkila
Viestit: 2387
Liittynyt: 26 Marras 2003, 04:41
Car(s): 159 JTDm 2.4 aut SW, 146 Ti endurance, Endurance 75 TS
Paikkakunta: Lohja
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kterkkila »

^^ Ajoin kauko-ohjauksella.. No ei vain, ajattelin että tuo rekisteriotteen paino olisi uudempaa sorttia, joten sitä vastaan shimmalin painoja. Kai se punnita pitäisi tuokin että voisi varmaksi sanoa.
Kimmo

Avatar
veskuk
Viestit: 290
Liittynyt: 03 Marras 2008, 21:41
Car(s): ex 156 2.0JTS, ex 159 2.4JTDm sw Q-tronic

korjausta

Viesti Kirjoittaja veskuk »

Alfissimo kirjoitti:
veskuk kirjoitti:Vertailuna vaimon peugeot 308 wagon, 1,6 110hp diesel, samassa paikassa 5,3 sec toistuvasti ja helposti. Pösö on jopa painavampi...
Kyllä tuossa on ollut alamäki apuna :wink: .
Oma vastaava laitos (SW), melko täydellä n.40l tankilla ja kuski+muuta roinaa n. 130 kilon edestä, suoritui pikaisella testillä 8 sekunnin pintaan, joka on ilmeisesti kuormaan nähden melko hyvin linjassa tehtaan ilmottamien tehojen kanssa.
En ainakaan itse osaa ko. laitosta yhtään ripeämmäksi vaatia, ottaen laitteen käyttötarkoituksen huomioon.

OT loppu.
En ole viitsinyt asiaan puuttua, kun en ole ehtinyt uutta mittausta tehdä, mutta on saattanut käydä niinkin lapsellisesti, että kyseessä onkin pösöllä 60-100 ajat, syynä oma sekoilu racechronon kanssa. Palaan asiaan kun uudet mittaukset on tehty.
vesku
vesku

Avatar
Jappe
Viestit: 1714
Liittynyt: 06 Maalis 2003, 21:49
Car(s): GTV 2.0 TS . Tesla M3P
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Jappe »

Latasinpa sitten minäkin Racecronon ja kävin testaamassa:
159 5,6s kolmosella. GTV 6,1 2-3.
Useita kokeiluja molemmilla samassa paikassa.
Jännä juttu että GTV tuntuu perstuntumalta ripeämmältä, mutta ei se vaan ole :roll:
Harmi kun turbo ei ole katsastettu ja seisomassa, sillä se jättää hoblaan GTAn kevyesti..
- Alfaholic -

hoblaa
Viestit: 94
Liittynyt: 20 Touko 2006, 12:32
Paikkakunta: vantaa

Viesti Kirjoittaja hoblaa »

onhan siinä enemmän tehoa/vääntöä ja jopa kevyempikin....eli pitäisikin jättää...?

Avatar
veskuk
Viestit: 290
Liittynyt: 03 Marras 2008, 21:41
Car(s): ex 156 2.0JTS, ex 159 2.4JTDm sw Q-tronic

Viesti Kirjoittaja veskuk »

Alfissimo kirjoitti: Kyllä tuossa on ollut alamäki apuna :wink: .
Oma vastaava laitos (SW), melko täydellä n.40l tankilla ja kuski+muuta roinaa n. 130 kilon edestä, suoritui pikaisella testillä 8 sekunnin pintaan, joka on ilmeisesti kuormaan nähden melko hyvin linjassa tehtaan ilmottamien tehojen kanssa.
En ainakaan itse osaa ko. laitosta yhtään ripeämmäksi vaatia, ottaen laitteen käyttötarkoituksen huomioon.

OT loppu.
Aivan kuten epäilinkin olen tumpeloinut Racechronon kanssa, Uusintamittaus antoi 110hv pösölle 7,9 s samassa paikassa., jossa 2.0 JTS kiihtyi 5,5 s. Nyt alkaa olla oikeassa suhteessa tehojen puolesta.

vesku
vesku

Avatar
HerraR
Viestit: 248
Liittynyt: 06 Loka 2003, 17:28
Car(s): E61 & 944S2
ex 166 3.0 2000
ex 164 3.0 24v 1994
ex 164 TS 1990
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja HerraR »

164 24v Super 1994, 160tkm, 80-120 km/h:
2-3 -vaihdolla 4,8 s.
3-vaihteella 5,6 s.

8 vetoa, ajat keskiarvoja. Käytössä Racechrono (E90), ulkoinen gps (LD-3W), 9-11 satelliittia, sama paikka molempiin suuntiin. Kuski 85 kg, puoli tankkia bensaa + 30l perämoottorin gasoa takakontissa. Renkaat 205/55-16 OZ superturismo -vanteilla. Autossa Sebringin pörinäputki, ja moottorin rvs-käsittely tehtiin vuosi takaperin. Ei liene muuta virittelyä, joten yllättävän mukavasti vanha Italo näemmä raapii menemään.

edit: typo

Avatar
kterkkila
Viestit: 2387
Liittynyt: 26 Marras 2003, 04:41
Car(s): 159 JTDm 2.4 aut SW, 146 Ti endurance, Endurance 75 TS
Paikkakunta: Lohja
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kterkkila »

veskuk kirjoitti:Aivan kuten epäilinkin olen tumpeloinut Racechronon kanssa, Uusintamittaus antoi 110hv pösölle 7,9 s samassa paikassa., jossa 2.0 JTS kiihtyi 5,5 s. Nyt alkaa olla oikeassa suhteessa tehojen puolesta.

vesku
Jep, tuo alamäki parantaa pösön aikaa 2,5s. Ottaa yli kymmenen sekkaa tasaisella, koita vaikka. :shock:
Kimmo

Avatar
MP
Viestit: 780
Liittynyt: 11 Maalis 2003, 13:01
Car(s): Accord :-(. ex-Alfat: 156TS, 156V6, 166TS

CBR1000RR Fireblade, Lynx Rave 600 etec
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja MP »

Aivan kuten epäilinkin olen tumpeloinut Racechronon kanssa, Uusintamittaus antoi 110hv pösölle 7,9 s samassa paikassa., jossa 2.0 JTS kiihtyi 5,5 s. Nyt alkaa olla oikeassa suhteessa tehojen puolesta.
vesku
Mullon tuo Stiitikka samalla koneella ja oon aiemmin testannu racechronolla ja 80-120 ollu jotain 8 sekunnin lkuokkaa (8.1 pari vetoa) eli Pösön arvot lienee aika lähellä sitä. painossa tuskin isoja eroja. Pitäs käydä jossain vaiheessa Alfaki kellottaan nyt ku on nokkaremmiki vaihdatettu.
MP

Avatar
Alfissimo
Viestit: 8686
Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
Car(s): Arkeen Giulietta JTDm ja 147 2.0
Aikaa odottaa kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x5, 166 x2
Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet

Viesti Kirjoittaja Alfissimo »

Nyt on kolme PSA:n 110hv HDI:tä 8 sekunnin osumilla, mutta kterkkila:n mielestä pitäisi mennä 10 sekkaa.
Onko patongeissa enemmän potkua, kuin luvataan vai voiko dieselin luonne (lue: enemmän vääntöä) sotkea noita laskelmia.
Itselle täyttä hepreaa ko. matemaattiset kaavat, siksi ihmetyttää.

Ja miten liittyy Alfoihin, onhan sielläkin soppatykkejä seassa samoilla hevosmäärillä esim. JTS 166hv vs. JTD 170hv (vai paljon se oli).
Nyt diesel 156:sia kellottamaan.
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.

Vastaa Viestiin