916 Spiderin ensimmäinen sairaus.
Valvoja: Moderators
916 Spiderin ensimmäinen sairaus.
Spider 916 -95 moottori kuoli.
Kuoli aika pahaan paikkaan, oli tien tukko. Pakitin startilla rotvallin yli jalkakäytävälle ja hiphurraa, moottori heräsi eloon. Ajelin siitä tyytyväisenä kotiin ilman mitään murheita.
Seuraavana aamuna moottori oli samaa mieltä kanssani, että lähdetään muiden mukaan tien päälle, mutta kun pääsimme samaan mäkeen, nyt alamäkeen, niin se taas löi pensselit santaan ja ei mihinkään.
Hinuri vei sen Kouvolan Deltaan, ja hain sen seuraavana aamuna pois.
Kulut: Hinuri 70 Euroa ja vian etsiminen ja korjaus 260 Euroa.
Ai niin se vika. Pensapumpun sulakkeen ja sen pohjan liitos oli löysä.
Mitä opin tästä. Kannattaa aina helistellä ja kolistella sulakkeet läpi ennen hinurin tilaamista, etenkin kun on ikivanha sähkömies, ---kele.
t.lasse t.
Kuoli aika pahaan paikkaan, oli tien tukko. Pakitin startilla rotvallin yli jalkakäytävälle ja hiphurraa, moottori heräsi eloon. Ajelin siitä tyytyväisenä kotiin ilman mitään murheita.
Seuraavana aamuna moottori oli samaa mieltä kanssani, että lähdetään muiden mukaan tien päälle, mutta kun pääsimme samaan mäkeen, nyt alamäkeen, niin se taas löi pensselit santaan ja ei mihinkään.
Hinuri vei sen Kouvolan Deltaan, ja hain sen seuraavana aamuna pois.
Kulut: Hinuri 70 Euroa ja vian etsiminen ja korjaus 260 Euroa.
Ai niin se vika. Pensapumpun sulakkeen ja sen pohjan liitos oli löysä.
Mitä opin tästä. Kannattaa aina helistellä ja kolistella sulakkeet läpi ennen hinurin tilaamista, etenkin kun on ikivanha sähkömies, ---kele.
t.lasse t.
- Wile E. Coyote
- Viestit: 4146
- Liittynyt: 23 Kesä 2003, 07:24
- Car(s): GTV V6 TB 1996
käyttöauto:turbo traktori
156 V6 Q2 2000
"in memoriam" - Paikkakunta: Kuusankoski
Eilen panin Spiiderin seisomaan ja odottamaan uutta aurinkoista kesää. On muuten erinomaisen hauskaa hommaa kruisailla rätti alhalla pitkin kaupungin katuja. Täytyy vielä ensikesäksi kasvattaa samanlainen takatukka kun Kimillä, punainen lippis minulla on jo valmiina kaljuni peitoksi. On se niin Elvistä.
Olihan siitä sulake hommasta se hyöty, että samalla tarkastettiin koodijärjestelmä, sytytysvirtapiiri ja polttoainepaineet, josta se vika sitten löytyi.
Onneksi olen jo niin vanha ukkeli, etten koskaan joudu ajamaan Fiat konsernin tekemällä sähköautolla, kun toimivan sulakepohjan tekokin on vielä hakusessa.
Olihan siitä sulake hommasta se hyöty, että samalla tarkastettiin koodijärjestelmä, sytytysvirtapiiri ja polttoainepaineet, josta se vika sitten löytyi.
Onneksi olen jo niin vanha ukkeli, etten koskaan joudu ajamaan Fiat konsernin tekemällä sähköautolla, kun toimivan sulakepohjan tekokin on vielä hakusessa.
- AlfaTom
- Viestit: 2876
- Liittynyt: 20 Maalis 2003, 20:09
- Car(s): 164 Super 3.0 V6 1995
Fiat Punto 1.2 60 2000 - Paikkakunta: Kuusankoski
lato kirjoitti: Onneksi olen jo niin vanha ukkeli, etten koskaan joudu ajamaan Fiat konsernin tekemällä sähköautolla, kun toimivan sulakepohjan tekokin on vielä hakusessa.
Tuossa omassa 75:kin nuo takavalojen liittimet on aika lapsellinen esitys.
Olen sanonut tämän ennenkin: italialaisten kannattaisi ihan tosissaan harkita sähkötöiden ulkoistamista jos haluavat parantaa niiden laatua.
Alfa164Super3.0A Fiat Punto 1,2
La vita è
La vita è
- Tazio
- Viestit: 3411
- Liittynyt: 11 Maalis 2003, 11:00
- Car(s): Alfa Romeo Giulia Super '69
Alfa Romeo GTV 2.0 '86
Alfa Romeo 156 JTS '02
Niin, eihän noita sähköautoja ole Fiatilta saanut vasta kuin tuon kymmenisen vuotta.AlfaTom kirjoitti:lato kirjoitti: Onneksi olen jo niin vanha ukkeli, etten koskaan joudu ajamaan Fiat konsernin tekemällä sähköautolla, kun toimivan sulakepohjan tekokin on vielä hakusessa.Eipä ole edes hybridejä torinolaisilla vielä, ei ainakaan ole uskallettu esitellä, sähköversioista puhumattakaan
![]()
Tuossa omassa 75:kin nuo takavalojen liittimet on aika lapsellinen esitys.
Olen sanonut tämän ennenkin: italialaisten kannattaisi ihan tosissaan harkita sähkötöiden ulkoistamista jos haluavat parantaa niiden laatua.
En jaksa lähteä kirjasta katsomaan/kuukkelilta kyselemään, mutta muistelisin, että Seicento Elettra esiteltiin 1998 ja taitaa olla vieläkin tuotannossa vai onkos tämän tilalla nykyisin Panda Elettra?
-Tazio
- Tazio
- Viestit: 3411
- Liittynyt: 11 Maalis 2003, 11:00
- Car(s): Alfa Romeo Giulia Super '69
Alfa Romeo GTV 2.0 '86
Alfa Romeo 156 JTS '02
Perketi niinpä olikin! Olisi sittenkin pitänyt tarkistaa, eli Seicento Elettra tullessaan '98 oli 8 vuotta Pandan perässä!V6 kirjoitti:Fiat Panda Elettra 1990
En tuota ykköskorista Panda Elettraa muistanutkaan. Seicento Elettra on tarkemmin muistissa, tuli joskus moisella kierrettyä kortteli.
-Tazio
- Tazio
- Viestit: 3411
- Liittynyt: 11 Maalis 2003, 11:00
- Car(s): Alfa Romeo Giulia Super '69
Alfa Romeo GTV 2.0 '86
Alfa Romeo 156 JTS '02
Eikö? Noiden hakemiseen meni 9 sekunttia:AlfaTom kirjoitti:Menee taas OT:ksi, mutta missähän noita sähköfiiuja on myyty? Yhtään ei tunnu olevan missään kaupan.
http://auto.corriere.it/Automobili/auto ... 3339.shtml
http://www.subito.it/fiat-600-elettrica ... 819433.htm
http://cgi.ebay.it/ws/eBayISAPI.dll?Vie ... 0494793069
Kotimaassaan noita ainakin on myyty ja muistelisin, että Sveitsissä myös.
Myynti- tai valmistusmääristä minulla ei ole korvien välissä tietoa, jos jaksan kaivelen viikonloppuna vähän arkistoja ja/tai pengon nettiä.
-Tazio
Oikeassa olet veliseni. Alfa on todella n. 14 vuotta vanha ja sillä on todistettavasti ajettu 47.000 Km. Käyttöautona minulla on köyhän miehen Audi, Octavia -98. Hommasin sen uutena ja nyt mittarissa on n. 275.000Km. Alfa on ollut talvet tallissa, Skoda hangessa.Viime kesänä uusin Octaviaan jarrulevyt ja satulat, alustan niveliin tai laakereihin ei ole tarvinnut koskea. Sähköissä ei ole ollut vikoja ja moottori 1,8/20V on toiminut hienosti.
Miksi minulla on Alfa, kun se on niin "paska". Ostin ensimmäisen Italialaisen M-pyörän vuonna -75. Sen jälkeen niitä Italialaisia motskaria on ollut 9 kpl.
Alkupuolen vehkeissä oli vikaherkkiä posliini tai lasiputkisulakkeita, näissä uudemmissa on samantyyppiset sulakkeet kun Alfassa.
Mitä tässä nyt yritän todistaa? Ducatin sulakkeet on "ulkona" ja Alfan sisällä. Miksi Ducati osaa tehdä sähköt, mutta Fiat ei?
Eiköhän pieni kritiikki ole joskus paikallaan. Siitä me kaikki ollaan varmasti samaa mieltä, että Spider on kirotun hauska peli.
Miksi minulla on Alfa, kun se on niin "paska". Ostin ensimmäisen Italialaisen M-pyörän vuonna -75. Sen jälkeen niitä Italialaisia motskaria on ollut 9 kpl.
Alkupuolen vehkeissä oli vikaherkkiä posliini tai lasiputkisulakkeita, näissä uudemmissa on samantyyppiset sulakkeet kun Alfassa.
Mitä tässä nyt yritän todistaa? Ducatin sulakkeet on "ulkona" ja Alfan sisällä. Miksi Ducati osaa tehdä sähköt, mutta Fiat ei?
Eiköhän pieni kritiikki ole joskus paikallaan. Siitä me kaikki ollaan varmasti samaa mieltä, että Spider on kirotun hauska peli.
- Tazio
- Viestit: 3411
- Liittynyt: 11 Maalis 2003, 11:00
- Car(s): Alfa Romeo Giulia Super '69
Alfa Romeo GTV 2.0 '86
Alfa Romeo 156 JTS '02
Samaa mieltä, aiheellinen kritiikki on aina paikallaan.lato kirjoitti:Mitä tässä nyt yritän todistaa? Ducatin sulakkeet on "ulkona" ja Alfan sisällä. Miksi Ducati osaa tehdä sähköt, mutta Fiat ei?
Eiköhän pieni kritiikki ole joskus paikallaan. Siitä me kaikki ollaan varmasti samaa mieltä, että Spider on kirotun hauska peli.
Itse en tuon yksittäisen esimerkin pohjalta tosin vielä vetäisi johtopäätöstä 'fiat ei osaa tehdä sähköjä'. En myöskään vetäisi johtopäätöstä 'fiat osaa tehdä sähköt hyvin' käyttäen esimerkkinä omaa '83 Stellaani joka on nähnyt maailmaa vajaat 140 000 km ja kaikki sähkölaitteet ovat aina toimineet, polttimoitakin on vaihdeltu viimeksi joskus vuonna '00.
Sen sijaan olisin omiin kokemuksiini (junnu kun olen tulee tänä vuonna vasta 20 vuotta täyteen jolloin ajossa on ollut vähintään 2 italialaista) perustuen valmis tekemään johtopäätöksen 'fiat ei ole mitenkään poikkeuksellisen vika-altis sähköistään'.
Ja Spiderin hauskuudesta olemme satavarmasti samaa mieltä!
-Tazio
Vähän OT:ksi ehkä menee, mutta laitetaanpa faktoja (kaikkihan nämä tietää, oli sitten omaa kokemusta tai ei):
1. Italialaiset autot ruostuvat, kun italiaanot ei osaa ruostesuojata.
2. Italialaisten autojen sähköt on huolimattomasti tehty.
3. Alfassa on surkea maalipinta.
4. TS:n jakohihna ei kestä välttämätt huoltoväliäkään.
5. Alfa ei ole talviauto: ei lämpene eikä lähde käyntiin. Ovetkaan ei aukene (tai pysy kiinni).
6. Italialaisten moottorit ovat surkeita: vievät järjettömästi bensiiniä (ja jättävät jälkeensä vielä järjettömämmin sekä hiilidioksidia että öljyä)
Mutta Spider se vasta on hauska auto!
1. Italialaiset autot ruostuvat, kun italiaanot ei osaa ruostesuojata.
2. Italialaisten autojen sähköt on huolimattomasti tehty.
3. Alfassa on surkea maalipinta.
4. TS:n jakohihna ei kestä välttämätt huoltoväliäkään.
5. Alfa ei ole talviauto: ei lämpene eikä lähde käyntiin. Ovetkaan ei aukene (tai pysy kiinni).
6. Italialaisten moottorit ovat surkeita: vievät järjettömästi bensiiniä (ja jättävät jälkeensä vielä järjettömämmin sekä hiilidioksidia että öljyä)
Mutta Spider se vasta on hauska auto!
- AlfaTom
- Viestit: 2876
- Liittynyt: 20 Maalis 2003, 20:09
- Car(s): 164 Super 3.0 V6 1995
Fiat Punto 1.2 60 2000 - Paikkakunta: Kuusankoski
Italialaisten autojen sopivuus/sopimattomuus pohjolan oloihin ei ole yksiselitteinen asia. Itsellä ollut 127, Ritmo, Uno jotka kaikki toimi suht hyvin myös talvella, Ritmossa tosin maadoitusvikoja paljon. Lämpiävyys talvella ehkä hiukan heikkoa kaikissa noissa. Mutta noiden päämarkkina-alue on muu kuin pohjola joten puutteet on helppo ymmärtää.
Toisaalta joku Mersun 123/124-sarja on ehkä varmin auto minkä tiedän eikä senkään päämarkkina-alue ole täällä. Kun vilkaisee sähkölaitteiden toteutusta ja viimeistelyä niin ei voi kuin hattua nostaa. Kaikesta huolimatta, ehkä olen lievästi masokisti, tykkään Alfoista. Eihän näillä ole kenenkään pakko ajaa.
Toisaalta joku Mersun 123/124-sarja on ehkä varmin auto minkä tiedän eikä senkään päämarkkina-alue ole täällä. Kun vilkaisee sähkölaitteiden toteutusta ja viimeistelyä niin ei voi kuin hattua nostaa. Kaikesta huolimatta, ehkä olen lievästi masokisti, tykkään Alfoista. Eihän näillä ole kenenkään pakko ajaa.
Alfa164Super3.0A Fiat Punto 1,2
La vita è
La vita è
Olen Spiderillä ajellut nyt pari kesää. Hain sen Saksasta henk. kohtasesti, eikä se silloinkaan aivan viaton ollut. Akku purkaantui muutamassa päivässä ja airbagin valo palaa möllötti jatkuvasti. Auton ensimmäinen omistaja oli kyllästynyt koko vehkeeseen ja unohtanut sen talliinsa muutamaksi vuodeksi.
Pakkohan se oli sieltä pois tuoda, kun halvalla sai ja oli vähän ajettu.
Vielä vähän viiatista. Ensimmäinen oli 1500 -66 (saippuarasia). Siitä räjähti tasavirtalaturin kollektori Luumäen läheellä keskellä yötä parinkymmenen asteen pakkasessa. Huidoin hulluna siellä tien varressa, eikä kukaan pysähtynyt. Onneksi yhdellä rekkakuskilla oli senverran aikaa ja rohkeutta, että heitti minut Lappeenrantaan. Vaihdoin saippuarasian uuteen Fiat 127 -73. Se olikin hyvä auto, mitä nyt bensapumppu hajosi kolmenkympin paikkeilla. Kolmas fiiatti on uuno -96, se on niitä vihonviimeisiä, joita Italiassa tehtiin. Siinäkään ei ole ollut sähkövikoja, kun siitä sellaiset laitteet puuttuu, mitkä rikki voi mennä. Se on minulla vieläkin, tosin se huilii yhdessä tallissa.
Pakkohan se oli sieltä pois tuoda, kun halvalla sai ja oli vähän ajettu.
Vielä vähän viiatista. Ensimmäinen oli 1500 -66 (saippuarasia). Siitä räjähti tasavirtalaturin kollektori Luumäen läheellä keskellä yötä parinkymmenen asteen pakkasessa. Huidoin hulluna siellä tien varressa, eikä kukaan pysähtynyt. Onneksi yhdellä rekkakuskilla oli senverran aikaa ja rohkeutta, että heitti minut Lappeenrantaan. Vaihdoin saippuarasian uuteen Fiat 127 -73. Se olikin hyvä auto, mitä nyt bensapumppu hajosi kolmenkympin paikkeilla. Kolmas fiiatti on uuno -96, se on niitä vihonviimeisiä, joita Italiassa tehtiin. Siinäkään ei ole ollut sähkövikoja, kun siitä sellaiset laitteet puuttuu, mitkä rikki voi mennä. Se on minulla vieläkin, tosin se huilii yhdessä tallissa.
