Alusta ropleema
Valvoja: Moderators
Alusta ropleema
Taas kaivattais viisaampien neuvoja asiasta.
Ongelmana on auton epävarma käytös moottoritie nopeuksissa ja samoissa nopeuksissa tapahtuvissa voimakkaissa jarrutuksissa.Paras selitys kai on että auto "seilaa" eli pers puoli tuntuu heijaavan voimakkaasti jos esim vaihtaa kaistaa reilummalla kädellä.Omituista tässä on se että loppu kesästä alle on vaihdettu konin alustasarja,jäykemmät kallistuksen vakaajat ja taka pitkittäiset+vaihdettu ja tarkastettu tukivarret ym ym..eli PITÄIS olla hyvä ajaa mutta ei,moottoritiellä joskus ihan hirvittää
Pähkäilin itse että voiko olla että ne kallistuksen vakaajat on liian jäykät alustasarjaan nähden jota ei voi säätää?Auto ei siis kallistele vaan seilaa omituisesti.Pienemmillä nopeuksilla ja mutkissa auto on pirun hyvä ajaa jos vaan kuski pysyy penkissä
Reservissä ois vielä powerflexin puslat taka poikittaisiin,oiskohan näistä apua?
Ongelmana on auton epävarma käytös moottoritie nopeuksissa ja samoissa nopeuksissa tapahtuvissa voimakkaissa jarrutuksissa.Paras selitys kai on että auto "seilaa" eli pers puoli tuntuu heijaavan voimakkaasti jos esim vaihtaa kaistaa reilummalla kädellä.Omituista tässä on se että loppu kesästä alle on vaihdettu konin alustasarja,jäykemmät kallistuksen vakaajat ja taka pitkittäiset+vaihdettu ja tarkastettu tukivarret ym ym..eli PITÄIS olla hyvä ajaa mutta ei,moottoritiellä joskus ihan hirvittää
Pähkäilin itse että voiko olla että ne kallistuksen vakaajat on liian jäykät alustasarjaan nähden jota ei voi säätää?Auto ei siis kallistele vaan seilaa omituisesti.Pienemmillä nopeuksilla ja mutkissa auto on pirun hyvä ajaa jos vaan kuski pysyy penkissä
Reservissä ois vielä powerflexin puslat taka poikittaisiin,oiskohan näistä apua?
- MP
- Viestit: 780
- Liittynyt: 11 Maalis 2003, 13:01
- Car(s): Accord :-(. ex-Alfat: 156TS, 156V6, 166TS
CBR1000RR Fireblade, Lynx Rave 600 etec - Paikkakunta: Oulu
Oisko vaan auraukset pielessä? Takanaki on säädettävä.
Minkälaiset renkaat ja paineet?
Pitkittäisen takatulivarren etupään puslat menee joskus jopa 40 tkm:n välein väljäksi ja varmasti aiheuttaa heijaamista, jos on väljät. Voi ne toki kestää paljon pidempäänkin. Meinaan vaan, että jos oli esim 2 kk sitte kunnossa ei oo välttämättä enää.
Minkälaiset renkaat ja paineet?
Pitkittäisen takatulivarren etupään puslat menee joskus jopa 40 tkm:n välein väljäksi ja varmasti aiheuttaa heijaamista, jos on väljät. Voi ne toki kestää paljon pidempäänkin. Meinaan vaan, että jos oli esim 2 kk sitte kunnossa ei oo välttämättä enää.
MP
- silverine
- Viestit: 2470
- Liittynyt: 19 Syys 2005, 11:07
- Car(s): Giulia 2.0
156 3.0 V6 Q2 kompuralla
Mito QV -10
ex: 166 3.0 V6 - Paikkakunta: Espoo
Ja pyöränkulmathan ovat säädöissään alustarempan
jälkeen, onhan? Jos, niin säädettiinkö kulmat samassa
sessiossa rempan kanssa vai vasta myöhemmin?
On meinaan saattanut korkeus vielä laskea kesän mittaan..
-> kulmat viturallaan.
Mitkäs vakaajat sulla on, omassani on Eibachin, niissä
on kaksi eri säätöjäykkyyttä...siis kaksi eri reikää .
Jäykemmässä säädössä meinasi perä lähteä irti ääritilanteissa
kylmillä renkailla(radalla), nyt on ollut vuoden löysemmässä
asetuksessa, perä ei karkaa mutta vatkailee ehkä sitten vähän
enemmän.
Ja kolmas syyllinen voi tietysti olla niissä perspään puslissa.
Tai kaikki edellämainitut.
Ps. Niin, onhan sulla ne jäykemmät vakaajat edessä sekä takana..?
jälkeen, onhan? Jos, niin säädettiinkö kulmat samassa
sessiossa rempan kanssa vai vasta myöhemmin?
On meinaan saattanut korkeus vielä laskea kesän mittaan..
-> kulmat viturallaan.
Mitkäs vakaajat sulla on, omassani on Eibachin, niissä
on kaksi eri säätöjäykkyyttä...siis kaksi eri reikää .
Jäykemmässä säädössä meinasi perä lähteä irti ääritilanteissa
kylmillä renkailla(radalla), nyt on ollut vuoden löysemmässä
asetuksessa, perä ei karkaa mutta vatkailee ehkä sitten vähän
enemmän.
Ja kolmas syyllinen voi tietysti olla niissä perspään puslissa.
Tai kaikki edellämainitut.
Ps. Niin, onhan sulla ne jäykemmät vakaajat edessä sekä takana..?
Ken Alfan kanssa leikkiin ryhtyy, se leikin kestäköön.
https://www.youtube.com/watch?v=kobnsqo2fSM
https://www.youtube.com/watch?v=kobnsqo2fSM
Re: Alusta ropleema
Niin, siis alustan jäykennyshän ai ainakaan vähennä uraherkkyyttä, pikemminkin päinvastoin.Vesihiisi kirjoitti:Taas kaivattais viisaampien neuvoja asiasta.
auto "seilaa" eli pers puoli tuntuu heijaavan voimakkaasti jos esim vaihtaa kaistaa reilummalla kädellä.Omituista tässä on se että loppu kesästä alle on vaihdettu konin alustasarja,jäykemmät kallistuksen vakaajat ja taka pitkittäiset+vaihdettu ja tarkastettu tukivarret ym ym..eli PITÄIS olla hyvä ajaa mutta ei,moottoritiellä joskus ihan hirvittää
Remppa tehtiin n.3kk sitten,kilometrejä ehkä 3000km.Uudet tälle kesälle ostetut renkaat 215/45 17,rengas paineet ok.Ongelma tosin paheni hiukan kun vaihdoin talvitossut 195/65 15,uudet nekin.Kulmat säädetty samassa rempassa(teetetty siis korjaamolla koko remppa),takana ja edessä on jäykemmät.Alfastumperin 19mm Corse Pro takana(2 säätöreikää) ja edessä 27mm Corse Pro ja taidettiin jättää siihen hepposempaan säätöön.
joo uriahan se kyllä vetelee minkä kerkee mutta se ei ole nyt se ongelma
joo uriahan se kyllä vetelee minkä kerkee mutta se ei ole nyt se ongelma
- hagger16
- Viestit: 3081
- Liittynyt: 19 Touko 2005, 07:04
- Car(s): AR Giulietta MA TCT -11
Chevrolet Captiva 2.2 D LTZ AWD -12
Ex AR: Spider 2.0 TS -95, 156 2.5 V6 -02, 156 2.0 TS -98 - Paikkakunta: Savonlinna
^Omassani oli sellainen ongelma, jonka huomasi etenkin talvella. Perä vaelteli oudosti ja luiskahti alta aivan liian helposti ja arvaamattomasti. Syy oli kuin olikin kulmissa, vaikka nekin oli olevinaan säädetty vain vähän aikaa sitten. En tiedä oliko kulmat jääneet takaa säätämättä vai oliko alusta ajon jälkeen hieman muokkautunut...? Ne oli jokatapauksessa päin persettä (takana haritusta jne.)
Toinen syy voisi olla takatukivarsissa.
Toinen syy voisi olla takatukivarsissa.
Senza cuore saremmo solo macchine
Mulla on 156 2.0ts joka on kesärenkailla(205*55*16) aivan upea ajettava auto on juuri katsastettu kaikki nivelet rynkytetty/tarkastettu myös pyörien kulmat tsekattu,kaikki pitäis olla kunnossa,sit vaihdoin talvirenkaat alle(pakasta vedetyt kitkat "contit" 195*60*15),on muuten perstuntumalla paljon levottomampi ajettava,nopeissa ohjausliikkeissä huomaa varsinkin "takapään elävän",olen ymmärtänyt ett kitkarenkaat ovat pehmeämmät,ett siitä tulis tollasta huojuntaa
ALFA 156 Hyvännäköinen auto(minun unelma)
- DaViega
- Viestit: 4527
- Liittynyt: 19 Maalis 2009, 17:32
- Car(s): 159 SW TBI Centenary
ex:
159 2.2 JTS
156 JTS - Paikkakunta: Lahti
215 vielä aika maltillinen rengaskoko, ei niiten pitäis aiheuttaa vielä valtelua, suomen tiet vaan tuppaavat muodostumaan kahdesta vierekkäisestä ojasta - niissä vaeltelee vaikka olis 135 leveät alla
kulmat kannataa tarkistaa.
kulmat kannataa tarkistaa.
I've broken my fall, But the end to it all, I've changed my routine, Now im clean