Alusta ropleema

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Avatar
Vesihiisi
Viestit: 88
Liittynyt: 05 Marras 2007, 21:57
Paikkakunta: Oulu

Alusta ropleema

Viesti Kirjoittaja Vesihiisi »

Taas kaivattais viisaampien neuvoja asiasta.

Ongelmana on auton epävarma käytös moottoritie nopeuksissa ja samoissa nopeuksissa tapahtuvissa voimakkaissa jarrutuksissa.Paras selitys kai on että auto "seilaa" eli pers puoli tuntuu heijaavan voimakkaasti jos esim vaihtaa kaistaa reilummalla kädellä.Omituista tässä on se että loppu kesästä alle on vaihdettu konin alustasarja,jäykemmät kallistuksen vakaajat ja taka pitkittäiset+vaihdettu ja tarkastettu tukivarret ym ym..eli PITÄIS olla hyvä ajaa mutta ei,moottoritiellä joskus ihan hirvittää :shock:

Pähkäilin itse että voiko olla että ne kallistuksen vakaajat on liian jäykät alustasarjaan nähden jota ei voi säätää?Auto ei siis kallistele vaan seilaa omituisesti.Pienemmillä nopeuksilla ja mutkissa auto on pirun hyvä ajaa jos vaan kuski pysyy penkissä :mrgreen:

Reservissä ois vielä powerflexin puslat taka poikittaisiin,oiskohan näistä apua?

Avatar
MP
Viestit: 780
Liittynyt: 11 Maalis 2003, 13:01
Car(s): Accord :-(. ex-Alfat: 156TS, 156V6, 166TS

CBR1000RR Fireblade, Lynx Rave 600 etec
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja MP »

Oisko vaan auraukset pielessä? Takanaki on säädettävä.

Minkälaiset renkaat ja paineet?

Pitkittäisen takatulivarren etupään puslat menee joskus jopa 40 tkm:n välein väljäksi ja varmasti aiheuttaa heijaamista, jos on väljät. Voi ne toki kestää paljon pidempäänkin. Meinaan vaan, että jos oli esim 2 kk sitte kunnossa ei oo välttämättä enää.
MP

Avatar
kterkkila
Viestit: 2387
Liittynyt: 26 Marras 2003, 04:41
Car(s): 159 JTDm 2.4 aut SW, 146 Ti endurance, Endurance 75 TS
Paikkakunta: Lohja
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kterkkila »

Laita hanskat käteen ja revi takarenkaita kunnolla eteen, taakse ja sivuille. Jos liikkuu, niin sitten selvittämään miksi. Useinmiten suuntavakauden puute tulee takapäästä.
Kimmo

Avatar
silverine
Viestit: 2470
Liittynyt: 19 Syys 2005, 11:07
Car(s): Giulia 2.0
156 3.0 V6 Q2 kompuralla
Mito QV -10
ex: 166 3.0 V6
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja silverine »

Ja pyöränkulmathan ovat säädöissään alustarempan
jälkeen, onhan? Jos, niin säädettiinkö kulmat samassa
sessiossa rempan kanssa vai vasta myöhemmin?
On meinaan saattanut korkeus vielä laskea kesän mittaan..
-> kulmat viturallaan.

Mitkäs vakaajat sulla on, omassani on Eibachin, niissä
on kaksi eri säätöjäykkyyttä...siis kaksi eri reikää 8) .
Jäykemmässä säädössä meinasi perä lähteä irti ääritilanteissa
kylmillä renkailla(radalla), nyt on ollut vuoden löysemmässä
asetuksessa, perä ei karkaa mutta vatkailee ehkä sitten vähän
enemmän.

Ja kolmas syyllinen voi tietysti olla niissä perspään puslissa.
Tai kaikki edellämainitut.

Ps. Niin, onhan sulla ne jäykemmät vakaajat edessä sekä takana..?
Ken Alfan kanssa leikkiin ryhtyy, se leikin kestäköön.
https://www.youtube.com/watch?v=kobnsqo2fSM

Jönsson
Viestit: 972
Liittynyt: 04 Huhti 2007, 14:46
Paikkakunta: Päijät-Häme

Re: Alusta ropleema

Viesti Kirjoittaja Jönsson »

Vesihiisi kirjoitti:Taas kaivattais viisaampien neuvoja asiasta.

auto "seilaa" eli pers puoli tuntuu heijaavan voimakkaasti jos esim vaihtaa kaistaa reilummalla kädellä.Omituista tässä on se että loppu kesästä alle on vaihdettu konin alustasarja,jäykemmät kallistuksen vakaajat ja taka pitkittäiset+vaihdettu ja tarkastettu tukivarret ym ym..eli PITÄIS olla hyvä ajaa mutta ei,moottoritiellä joskus ihan hirvittää :shock:
Niin, siis alustan jäykennyshän ai ainakaan vähennä uraherkkyyttä, pikemminkin päinvastoin.

Avatar
Vesihiisi
Viestit: 88
Liittynyt: 05 Marras 2007, 21:57
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Vesihiisi »

Remppa tehtiin n.3kk sitten,kilometrejä ehkä 3000km.Uudet tälle kesälle ostetut renkaat 215/45 17,rengas paineet ok.Ongelma tosin paheni hiukan kun vaihdoin talvitossut 195/65 15,uudet nekin.Kulmat säädetty samassa rempassa(teetetty siis korjaamolla koko remppa),takana ja edessä on jäykemmät.Alfastumperin 19mm Corse Pro takana(2 säätöreikää) ja edessä 27mm Corse Pro ja taidettiin jättää siihen hepposempaan säätöön.

joo uriahan se kyllä vetelee minkä kerkee mutta se ei ole nyt se ongelma :lol:

Avatar
hagger16
Viestit: 3081
Liittynyt: 19 Touko 2005, 07:04
Car(s): AR Giulietta MA TCT -11
Chevrolet Captiva 2.2 D LTZ AWD -12
Ex AR: Spider 2.0 TS -95, 156 2.5 V6 -02, 156 2.0 TS -98
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja hagger16 »

^Omassani oli sellainen ongelma, jonka huomasi etenkin talvella. Perä vaelteli oudosti ja luiskahti alta aivan liian helposti ja arvaamattomasti. Syy oli kuin olikin kulmissa, vaikka nekin oli olevinaan säädetty vain vähän aikaa sitten. En tiedä oliko kulmat jääneet takaa säätämättä vai oliko alusta ajon jälkeen hieman muokkautunut...? Ne oli jokatapauksessa päin persettä (takana haritusta jne.)

Toinen syy voisi olla takatukivarsissa.
Senza cuore saremmo solo macchine

NikEe1927
Viestit: 113
Liittynyt: 02 Huhti 2005, 23:32
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja NikEe1927 »

Mulla on 156 2.0ts joka on kesärenkailla(205*55*16) aivan upea ajettava auto on juuri katsastettu kaikki nivelet rynkytetty/tarkastettu myös pyörien kulmat tsekattu,kaikki pitäis olla kunnossa,sit vaihdoin talvirenkaat alle(pakasta vedetyt kitkat "contit" 195*60*15),on muuten perstuntumalla paljon levottomampi ajettava,nopeissa ohjausliikkeissä huomaa varsinkin "takapään elävän",olen ymmärtänyt ett kitkarenkaat ovat pehmeämmät,ett siitä tulis tollasta huojuntaa
ALFA 156 Hyvännäköinen auto(minun unelma)

Avatar
DaViega
Viestit: 4527
Liittynyt: 19 Maalis 2009, 17:32
Car(s): 159 SW TBI Centenary
ex:
159 2.2 JTS
156 JTS
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja DaViega »

215 vielä aika maltillinen rengaskoko, ei niiten pitäis aiheuttaa vielä valtelua, suomen tiet vaan tuppaavat muodostumaan kahdesta vierekkäisestä ojasta - niissä vaeltelee vaikka olis 135 leveät alla :mrgreen:

kulmat kannataa tarkistaa.
I've broken my fall, But the end to it all, I've changed my routine, Now im clean

Vastaa Viestiin