Sisään painuneen helman korjaus lasikuidulla?

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Avatar
Lurppa
Viestit: 196
Liittynyt: 27 Syys 2009, 12:33
Paikkakunta: Tampere

Sisään painuneen helman korjaus lasikuidulla?

Viesti Kirjoittaja Lurppa »

Okei.. Pienehkö vitutus ja yksi hieno opetus miksi kannattaa tarkistaa kahdesti missä kohtaa se tunkki oikein onkaan... 1 Talvirengas autossa, kolme kesärengasta. Huomenna soitto johonkin pikkupuljuun josko voisivat vaihtaa loput renkaat kun pultitkin ovat niin törkeän kireellä etteivät suostu lähtemään oikein irti ilman hyvin brutaalia vääntämistä.

Mutta päällimmäisenä vaivaa nyt tämä sisään painunut pelti. Se ei näy päällepäin ellei vähän kumarru alas katsomaan. :evil: Mennyt sisään vasemmalta puolelta edestä heti saumasta takarenkaisiin päin.

Eli siis kysynkin, ostanko pitkäkuituista lasikuitutäytettä, vai lyhytkuituista? Vaiko sitten jotain metallitäytettä tai kemiallista metallia..

Perkeleen perkele kun vähän kyrsii.. :D

Avatar
Scuderia AlfaRomeo Finlan
Viestit: 210
Liittynyt: 02 Maalis 2003, 10:09
Car(s): M-B C320 Avantgarde 4Matic A STW
ex:159 Q4 2.4 JtdM
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja Scuderia AlfaRomeo Finlan »

Mulla kävi samanlailla, mutta kaikille neljälle nurkalle GTn kanssa. Huollossa tai renkaanvaihdossa oli nostettu helmasta ja GTn helma ei sitä kestä.

Vein pajalle jossa vetämällä oikaisivat ja vetivät kiveniskumassan ja maalin päälle. Tuli hyvä, maksoi muistaakseni 250 ekee.

Ei lasikuitua ei...
Scuderia AlfaRomeo Finlandese

Avatar
Lurppa
Viestit: 196
Liittynyt: 27 Syys 2009, 12:33
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Lurppa »

No pitää ny vielä katsella mitä tekis tolle, mutta eipä huvittaisi kovin suuria summia maksaa sen korjauttamisesta..

Avatar
jeQQ
Viestit: 4378
Liittynyt: 22 Kesä 2006, 18:01
Car(s): 1750 Berlina, Z1100, 147GTA, 33 Giardinetta 4x4, Kona
Paikkakunta: Vihti

Viesti Kirjoittaja jeQQ »

Kannattaa nostaa mieluummin jostain varmasti kestävästä, varsinkin Alfat.. :lol:

Avatar
Vesihiisi
Viestit: 88
Liittynyt: 05 Marras 2007, 21:57
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Vesihiisi »

Sama kohtalo täälläkin,entinen omistaja oli rutannut 3 helman nurkkaa mitä oon kironnu aina ja nyt sitten menin pakon edessä nostamaan alfan omalla tunkilla ja eikö prkle painunut se viimeinenkin.Oli ensimmäinen ja viimenen kerta kun siihen tunkkiin kosken.Ite otin raakasti isomman vasaran ja vähän lyöntivartta ja pahin lommo oikes aika nätisti kun irrotti sisälokarin ja naputteli.Pitäs kait joku kiveniskumassa siihen vielä leipoa suojaksi.

Avatar
Lurppa
Viestit: 196
Liittynyt: 27 Syys 2009, 12:33
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Lurppa »

Joo itsekin ajattelein kurkata josko saisi oiottua sitä sisäpuolelta mutta pentele pitäisi ottaa se epäonnen rengas taas irti. :lol:

Mutta nyt sitä hypitään mielessä että mitä laittaa...
- Muovitäyte vaiko lasikuitu...
Kumpaa suosittelisitte jos tuo nyt olisi pakko tuolla laittaa? Vai jotain muuta täytettä?

Avatar
Backstroker
Viestit: 790
Liittynyt: 21 Touko 2008, 19:31
Car(s): 156x3 159x2
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Backstroker »

jos sais kuvanäytteen niin olisi helpompaa miettiä=)
http://www.restyling.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

Avatar
Lurppa
Viestit: 196
Liittynyt: 27 Syys 2009, 12:33
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Lurppa »

Ei se nyt niin paha ole mutta tarpeeksi paha häiritsemään...! Voisi melkein kokeilla oikoa sisäkauttakin, ehkä.

Nyt kun katsoo tota niin sen lasikuidun muotoileminen on vähän kyseenalainen homma ton poikki menevän sauman takia.. Hmm.
Liitteet
Tällaista..
Tällaista..
lommotus.jpg (463.1 KiB) Katsottu 12748 kertaa

Jarama
Viestit: 757
Liittynyt: 24 Heinä 2005, 18:46

Viesti Kirjoittaja Jarama »

Hallitunkille on paikka siellä vähän taaempana (näkyy kuvassa), iso uloke jossa keskellä pyöreä reikä. Ja jos auton omalla tunkilla nostaa niin 20 senttiä pois helman päästä ja se helman pystypelti siihen tunkin raon väliin.
Kun pelkkä teho ei riitä!

rasvanäppi
Viestit: 491
Liittynyt: 24 Syys 2007, 16:52

lommo helmassa

Viesti Kirjoittaja rasvanäppi »

Sisäkautta et tuota saa oiottua, koska helma on kotelo. Paras ja halvin konsti on viedä jollekin peltisepälle, joka vetää sen lommon ulos, ja sitten itse peittää sen muovikitillä hio sen suoraksi, ja maali päälle. Ennen kittausta pelti on hiottava puhtaaksi maalista. Kitti pysyy parhaiten puhtaalla pellillä.

Avatar
toolman
Viestit: 1486
Liittynyt: 31 Tammi 2008, 23:00
Car(s): 156GTA, 156v6
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja toolman »

ota tuo kumitulppa pois, auto ylös ja liukuvasaralla+jollain sopivalla koukulla oikomaan! Sitten vaan hioo pikkasen, maalit/massat. Tuossa taaempana muuten näkyy tuo oikea "nostopiste" :wink:

Avatar
Backstroker
Viestit: 790
Liittynyt: 21 Touko 2008, 19:31
Car(s): 156x3 159x2
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Backstroker »

no eihän ton lommon korjaaminen mikään homma ole, helppoa kuin käden veto. Mulla aikoinaan vanhassa 156ssa tuli isompi ja hieman syvempi mäkyvämmässä paikassa oleva lommo ja korjasin:
-hioin lommokohdan
- ostin motonetistä tai robinhoodista jotakin pakkelia keltaisessa pahvikotelossa, siellä oleva tuubi vihreätä mönjää + kovettaja, ne sakaisin ja päälle
- niin paljon ainetta ohuina kerroksina että tulee muotoon
-hio hienoilla hiomapapereilla paikattu kohta + ymräristö 5 cm ympäriltä ja paikkamaalaa autosi sävyllä, kannattaa tuhlata se 20e ja ostaa auton värinen täsmälleen oleva sävy eikä "jotain sinne päin"

jälkeenpäin pyysin tuttua etsimään kohdan missä oli korjattu ja paikkamaalattu, hän ei löytänyt eli ei erotu jos tekee huolellisesti

se pakkeli maksaa about 13e plus maali ja hiomapaperi niin max 35e bidjetilla selviää
http://www.restyling.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

Avatar
Lurppa
Viestit: 196
Liittynyt: 27 Syys 2009, 12:33
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Lurppa »

Juu, näin oli tarkoituskin tehdä eli värisilmästä hakea purkki oikeaa maalia. ;)
Nyt siis katsomaan mitä ainetta tuohon laittaisi. ->

SiK
Viestit: 263
Liittynyt: 08 Touko 2005, 21:18
Car(s): 500e
V70
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja SiK »

toolman kirjoitti:ota tuo kumitulppa pois, auto ylös ja liukuvasaralla+jollain sopivalla koukulla oikomaan!
Täältä myös ääni liukuvasaralla oikomiselle. Varovasti kun naputtelee, niin ei tarvi maaliakaan laittaa (ellei halua ruostesuojausta parantaa)

Avatar
beetta julia
Viestit: 422
Liittynyt: 13 Helmi 2009, 17:18
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja beetta julia »

Auton tunkki ja vararengas ovat hätätilaa varten. Autoa ei ole tarkoitus nostaa noin, muutakuinhätä tilassa.
Suomessa kun vaihdellaan renkaita yhtenään, se pitäisi tehdä kunnon tunkilla,
Mä opin joskus myös sen, että auto pitää (varmistaa), ennen kun menee alle. tipahti auto päälle.
Selvisin naarmuilla ja pienellä kivulla.
Ei ollut alfa.
Kun mä nostan autoa, hallitunkki.
Jos meen autonalle varmistan ettei tuu niskaan.


Omassani on kans lommo, joku on nostanut.
Kiireellä ei tule kuin kusipäisiä kakaroita.
Jumala loi ajan, muttei sanonut kiireestä mitään.

Avatar
-HH-
Viestit: 660
Liittynyt: 01 Elo 2006, 17:47
Paikkakunta: Nuovo capitale

Viesti Kirjoittaja -HH- »

Siis hei oikeesti - kyllä mä sen ymmärrän että jotain satasen pommeja korjataan lasikuidulla ja muovikitillä mutta tollasta alle 10 vuotiasta Alfaa. :crazyeyes:

Avatar
mutt
Viestit: 5474
Liittynyt: 08 Kesä 2004, 22:34
Car(s): Lanciat: Lybra SW 20V -01, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63 + mastapikkari -96 ja Dexta -60

Viesti Kirjoittaja mutt »

Tuollainen iso kittimälli kyllä luo ruosteelle lokoisat olosuhteet pesiytyä ja kehittyä. Varsinkin kun on tuo saumakohta tuossa vieressä, eli pelti tulee elämään jonkin verran. Parempi olisi vaikka jättää tuolleen, korjata vain mahdollisesti rikkoutunut maali.

alfdats
Viestit: 152
Liittynyt: 11 Syys 2003, 06:08
Paikkakunta: vaasa

Viesti Kirjoittaja alfdats »

Tuon oikaisu ei luulisi paljoa maksavan, liukuvasaralla tuo oikenee kotonakin, piikkisialla tai sen uudemmalla versiolla, jota meillä näpiksin kutsutaan on oikaisu helppoa.
Kittioikaisua parempi vaihtoehto mielestäni on olla tekemättä mitään.
OT asiasta, mikä on se joka tosta on edes nostanut :roll:

Avatar
90
Viestit: 8051
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 23:32
Car(s): 90 2.5 Super -87
164 3.0 autom -88
166 3.2 -99
QP IV V6 evoluzione -00
Volvo V60 T8 R-design AWD -21
Paikkakunta: pohjois-pohjanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 90 »

no ei missään nimessä sitä lasikuitua tuonne helmaan.. :shock:

Avatar
JackFry
Viestit: 758
Liittynyt: 25 Huhti 2007, 20:40
Car(s): 156 2.0 JTS SW
Paikkakunta: Järvenpää

Viesti Kirjoittaja JackFry »

Jos hyvän haluaa. Pitäisi ensin vetämällä oikoa niin hyväksi kun mahdollista pinneillä tai aaltolangalla ja koritinalla tai ns. metallipakkelilla viimeistellä ennen maalausta.

Avatar
AlfaTom
Viestit: 2864
Liittynyt: 20 Maalis 2003, 20:09
Car(s): 164 Super 3.0 V6 1995
Paikkakunta: Kuusankoski

Viesti Kirjoittaja AlfaTom »

Täyteaineet on myyntimeikkausta varten :P

Älä vaan erehdy peittämään tuota jo auennutta helmakotelon saumaa millää tökötillä. Seuraukset on ikävät viimeistään vuoden päästä, sinkitys kun on mennyt rikki tuossa sauman kohdalla. Ennemmin vaikka putsaa sen kohdan kunnolla ja pikkuisen oikoo, sitten kunnon sinkit/maalit päälle ja reilusti kiveniskusuojaa päälle peittämään pienet kuprut. Näin minä tekisin. Jos rahaa ei nyt ole kunnon korjaukseen niin varmista ainakin että ruoste ei lähde etenemään. Tuo helmasauma on 156:n yksi tyypillisimpiä ruostealttiita kohtia. Itse maalautin toisen helmakotelon ja takalokarin kaaren eikä maksanut kuin alle satasen. Toki maalari oli naapuri, mutta kuitenkin, ei tuossa loppupelissä kannata säästää.
Alfa164Super3.0A M-B Sprinter 313 Kawasaki ZRX1200S

La vita è

Avatar
Lurppa
Viestit: 196
Liittynyt: 27 Syys 2009, 12:33
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Lurppa »

Joo, kaipa tuota voisi tolla liukuvasaralla kokeilla, maalit ja lakat löytyy löytyy sitten kotoakin..
Jotain pakkelia pitää varmaan loppuviimein - ehkä - laittaa.. Ehkä. :roll:

Jotain ruosteenestoksi ajattelin tonne revenneeseen saumaan (kotelon sisälle) hieman laittaa ettei lähtisi sieltä ruostumaan.
Viimeksi muokannut Lurppa, 19 Loka 2009, 13:28. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Avatar
Pele
Viestit: 2206
Liittynyt: 12 Maalis 2007, 12:53
Paikkakunta: Mellilä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Pele »

Itse menisin kyllä jonkun autopeltisepän juttusille.Kunnon ulosvetovermeillä tuo on viiden minuutin homma.(pistehitsaa siihen naulan josta nykii lommon ulos...laitteella on joku hieno nimikin,en nyt muista).Loput pintafiksaukset voi sitten tehdä ite kotona.(maali/massa).
Ei tarvi sitten sisäpuolelta kopuloida ja rikkoa sinkitystä ym. suojapinnotteita.

alfdats
Viestit: 152
Liittynyt: 11 Syys 2003, 06:08
Paikkakunta: vaasa

Viesti Kirjoittaja alfdats »

Pele kirjoitti:Itse menisin kyllä jonkun autopeltisepän juttusille.Kunnon ulosvetovermeillä tuo on viiden minuutin homma.(pistehitsaa siihen naulan josta nykii lommon ulos...laitteella on joku hieno nimikin,en nyt muista).Loput pintafiksaukset voi sitten tehdä ite kotona.(maali/massa).
Ei tarvi sitten sisäpuolelta kopuloida ja rikkoa sinkitystä ym. suojapinnotteita.
No se laite on se piikkisika 8)

Avatar
jarski
Viestit: 1734
Liittynyt: 19 Kesä 2003, 23:21

Viesti Kirjoittaja jarski »

Jos itte haluut leikkiä peltiseppää ja sulla on tilat siihen niin ilmanmuuta oiot ja maalaat sen. Mutta uskoisin tässä tapauksessa olevan mukavin vaihtoehto
se ^^korjaamo ja ohan sielä korjaamolla mukava turistakkin.

Tampereellahan peltiseppiä piisaa. :wink:

Avatar
Lurppa
Viestit: 196
Liittynyt: 27 Syys 2009, 12:33
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Lurppa »

Hmm. No kaippa tuon voisi käyttää perskele sepällä työstämässä. :evil:

Nopeasti löysin Hepo-Auto OY:n, jossa tehdään niin pelti- kuin moottorikorjauksiakin. (Voisivat samalla paikallistaa öljyvuodon kun toinen liike ei siihen näemmä kyennyt, hehee...)
http://www.hepo-auto.fi/
Onko kellään kokemusta kyseisestä liikkeestä?

Tai osaako sitten suositella jotakin pajaa Tampereelta?

Avatar
Farina
Viestit: 1498
Liittynyt: 13 Huhti 2008, 18:09
Car(s): Japanilainen sähköinen mukamaasturi
Paikkakunta: Pirkkala

Viesti Kirjoittaja Farina »

^ Työkaveri on käyttänyt tuolla kahta autoaan mekaanisissa korjauksissa: hehkutulppien vaihtoa ja lasinpyyhkimien moottorin vaihto yms. Korjaushinnat ovat olleet edullisia ja korjausajan on saanut nopeasti. Peltikorjausten tasosta ei ole valitettavasti kokemusta.

Lakalaivan DA:n tontilla toimi ainakin joskus peltiseppä-automaalaamo, joka teki alihankintana peltikorjaukset DA:lle. Kyseinen pulju oikaisi mun 156:n etulokasuojan lommon ja teki paikkamaalauksen. Jälki oli todella hyvää, mistään ei huomannut maalauksen rajaa. DA:n korjaushinta oli tietysti suolainen, mutta vakuutusyhtiö maksoi sen.

Avatar
Lurppa
Viestit: 196
Liittynyt: 27 Syys 2009, 12:33
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Lurppa »

Käväsin kysymässä hinta-arvioo tuolle ja mies pohti hetken ja totesi sen olevan jotain 100e luokkaa.. Kai tuon sitten voi maksaa, huomenaamulla kun on aikaa niin sinne sitten ja varailemaan.
Kaverilta pitää sen jälkeen vuokrata autotallia hetkeksi ja hoitaa maalaukset sielä.
Kyllä siitä vielä hyvä tulee. ;)

Ei tiennyt mies tosin tuleeko oikomalla hyvä vai pitääkö ottaa pala pois ja laittaa uusi tilalle.

Avatar
toolman
Viestit: 1486
Liittynyt: 31 Tammi 2008, 23:00
Car(s): 156GTA, 156v6
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja toolman »

ei nuin pientä lommoa pidä lähteä peltiä vaihtamalla korjaamaan, siinä ei saa kun uuden ruostepesän alun aikaiseksi. Jos ei oikomalla onnistu, niin vie jollekin ammattilaiselle!

Avatar
Lurppa
Viestit: 196
Liittynyt: 27 Syys 2009, 12:33
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Lurppa »

toolman kirjoitti:ei nuin pientä lommoa pidä lähteä peltiä vaihtamalla korjaamaan, siinä ei saa kun uuden ruostepesän alun aikaiseksi. Jos ei oikomalla onnistu, niin vie jollekin ammattilaiselle!
No ammattilaisella sitä käytiinkin kysymässä... Ainakin tietääkseni.

Avatar
Lurppa
Viestit: 196
Liittynyt: 27 Syys 2009, 12:33
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Lurppa »

Tänään aamulla vein noin kello 08.45 auton pihaan, ja soitto auton valmistumisesta tuli 10:43. Noin pari tuntia siis meni, en tiedä koska ottivat auton sisään. :)
Ihan nätti tuli, vielä pitäisi hioa ja maalata (ensin tosin mahdollisesti lisätä jotain pakkelia). 100€ maksoi siis oikominen.
Alla uuret kuvat. On muuten auto melko likanen kun salamalla vielä ottanut...
Kameran kello heittää tunnilla että ihan äsken otin kyllä kuvat..
Liitteet
Tällasta
Tällasta
DSC06654.JPG (106.97 KiB) Katsottu 11763 kertaa
Fix'd
Fix'd
DSC06652.JPG (117.25 KiB) Katsottu 11763 kertaa

Vastaa Viestiin