Alfa 33 16v nokien ajtoitus juttua (apua)

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Markku L
Viestit: 25
Liittynyt: 24 Maalis 2004, 17:36

Alfa 33 16v nokien ajtoitus juttua (apua)

Viesti Kirjoittaja Markku L »

Taustaa: tuossa oli ko. autosta kone irti kytkimenvaihdon takia. Samalla sitten vaihdettiin jakopäänhihnat. Homma tehtiin vähän väärin, kun oikeita ohjeita ei ollut silloin (tyhmyys!). Auto kävi kuitenkin, mutta parhaaksi nähtiin tarkistaa jako ja hihnojen kireys. (Auto tuntui _ehkä_ vähän laiskalta...)

No eilen sitten purettiin keulaa sen verran, että hihnoihin pääsi käsiksi. Vasemman puolen imunokan ajoitus oli mielestäni hampaan verran pielessä, joten korjasimme sen.

Kaikki merkit osuvat nyt kohdalleen juuri niin kuin pitääkin. Eli kun vauhtipyörällä on T-merkki, nokkien = ja - merkit ovat vastakkain, molemmin puolin. Kun konetta pyörittää, linjautuu oikean puolen >< merkit ja vauhtipyörällä on > merkki. Kun konetta kiertää siitä kiroksen, linjautuvat vasemman puolen kolmiot.

Kaikki hyvin siis.

Mutta, mutta! Kone ei käynnisty. Ei edes lupaa! Ei pauku, eikä tee mitään. Kipinää tulee ainakin tulpanjohdon päähän asti. Tulpat on uudet ja toimivat vielä toissapäivänä. Ainoat sähköt, jotka otettiin irti oli flektin johto ja sen anturi.

Missä siis vika?

Sellainen kysymys vielä, että onko vauhtipyörä mahdollista saada paikalleen useaan asentoon? Muistan, että siinä oli kohdistutappi, mutta onko vastin reikiä useampia? Eli voisiko ajoitus olla 180-astetta pielessä ja linjautuisiko merkit edeleenn?

Kiitoksia.

Avatar
alfa 156 v6
Viestit: 5377
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 17:02
Car(s): Käyttis: Ampera, X5
harrasteet: Spider 2000, QP V 4.7S + 3200 GTA + Integrale 16v + 75 3.0 V6
Paikkakunta: Keuruu

Viesti Kirjoittaja alfa 156 v6 »

Ensin lähtisin kyllä tota sytkän ajotusta sieltä vauhtipyörältä tarkastamaan. Ite kämmensin samalla tavalla Croman jakopään kanssa. Hieman muuten kesti ennekuin keksin että se oli ton 180 astetta pielessä :oops:

Markku L
Viestit: 25
Liittynyt: 24 Maalis 2004, 17:36

Viesti Kirjoittaja Markku L »

alfa 156 v6 kirjoitti:Ensin lähtisin kyllä tota sytkän ajotusta sieltä vauhtipyörältä tarkastamaan. Ite kämmensin samalla tavalla Croman jakopään kanssa. Hieman muuten kesti ennekuin keksin että se oli ton 180 astetta pielessä :oops:
Voiko se olla pielessä? Auto nimittäin kävi ennen kuin alettiin säätämään ja säädettiin vaemman puolen nokkia yksi hammas. Eli väitääisin, että ei voi olla pielessä.

Toiseksi meneekö ko. auton vauhtipyörä kuin yhteen asentoon?

Avatar
alfa 156 v6
Viestit: 5377
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 17:02
Car(s): Käyttis: Ampera, X5
harrasteet: Spider 2000, QP V 4.7S + 3200 GTA + Integrale 16v + 75 3.0 V6
Paikkakunta: Keuruu

Viesti Kirjoittaja alfa 156 v6 »

Sorry... tarkotin hihnapyörää puhuessani vauhtipyörästä :oops:
siinä pitäs olla jonkinlaiset hampaat mistä tunnistaa oikeen kipinän iskemiskohdan. Eikös sen saa väärinkin

Markku L
Viestit: 25
Liittynyt: 24 Maalis 2004, 17:36

Viesti Kirjoittaja Markku L »

alfa 156 v6 kirjoitti:Sorry... tarkotin hihnapyörää puhuessani vauhtipyörästä :oops:
siinä pitäs olla jonkinlaiset hampaat mistä tunnistaa oikeen kipinän iskemiskohdan. Eikös sen saa väärinkin
Mikään hihnapyöristä (nokkien siis) ei ole ollut irti. Kaikki ajoitusmerkit täsmäävät.

pantse
Viestit: 217
Liittynyt: 30 Syys 2003, 18:31
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja pantse »

ei vauhtipyörää saa mielestäni kuin yhteen asentoon ja jos auto kävi ennenkuin pistit hihnan oikein, niin pitäs sen lähtee käyntiin vieläkin. :crazyeyes:

Markku L
Viestit: 25
Liittynyt: 24 Maalis 2004, 17:36

Viesti Kirjoittaja Markku L »

pantse kirjoitti:ei vauhtipyörää saa mielestäni kuin yhteen asentoon ja jos auto kävi ennenkuin pistit hihnan oikein, niin pitäs sen lähtee käyntiin vieläkin. :crazyeyes:
NII - IN! Niin pitäs!

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 11248
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, C3 2016, ID.3 Pfennigfuchser Edition 2021
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Vauhtipyörää ei saa kuin yhteen asentoon, mutta virranjakajan akselin hammaspyörän saa kyllä mille hampaalle tahansa.

Jos auto kumminkin kävi suht hyvin ennen sen yhden nokan ajoituksen muutosta, ei vika voi kyllä olla tuota sorttia. Väittäisin että jotain on nyt jäänyt irti. Aukeavatko ruiskusuuttimet startattaessa? Jos tulppia irrottaa ja pyörittää, alkaako bensa haista?
- Epäkelpokeräilijä -

Markku L
Viestit: 25
Liittynyt: 24 Maalis 2004, 17:36

Viesti Kirjoittaja Markku L »

Scuderia Rasvanäppi kirjoitti:Vauhtipyörää ei saa kuin yhteen asentoon, mutta virranjakajan akselin hammaspyörän saa kyllä mille hampaalle tahansa.

Jos auto kumminkin kävi suht hyvin ennen sen yhden nokan ajoituksen muutosta, ei vika voi kyllä olla tuota sorttia. Väittäisin että jotain on nyt jäänyt irti. Aukeavatko ruiskusuuttimet startattaessa? Jos tulppia irrottaa ja pyörittää, alkaako bensa haista?
Virranjakaja ei ollut irti missään vaiheessa. Kampi-akseliko sitä pyörittää?

:) Tulppia ei saatu irti kone paikallaan. Millainen avain olisi paras, että mahtuu avaamaan?
Bensa kuitenkin mielestäni haisi vähän.

Jotain tuon suuntaista itsekkin veikkaisin, mutta kun mitään sähköjä ei olliut irti!

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 11248
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, C3 2016, ID.3 Pfennigfuchser Edition 2021
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Muistaakseni virranjakaja oli samalla akselilla öljypumpun kanssa, otti voimansa kulmavaihteella kampiakselista. Tuli nimittäin joskus nakattua tuo jakaja sen kummemmin asiaa ajattelematta vaan johonkin asentoon, ja sitten ihmeteltiin että mikä p-le on kun ei käynnisty vaan paukuttaa putkessa :oops:

Itse vaihdoin niitä tulppia 3/8" hylsysarjan kanssa, siinä oli just passelin pituinen jatko jolla taaemmatkin tulpat mahtui mukavasti vaihtamaan. Taaempien tulpanjohtojen paikalleen saaminen taas on sen verran pirullinen homma, että kannattanee testata bensan tuloa irrottamalla etummaisen tulpan tai tulpat.
- Epäkelpokeräilijä -

ETE
Viestit: 36
Liittynyt: 13 Maalis 2004, 23:24

Alfan 33 16v ajoitus

Viesti Kirjoittaja ETE »

Tuli mieleen minkälaisessa kunnossa vaihdelaatikon kyljessä oleva anturi
joka ilm.otaa vauhtipyörältä sytkälle pulssin yläkuolokohdasta ja vie tiedon boxille(onko johto paikoilaan) koska ilm .olet joutunut vaihdelaatikon irroituksen yhteydessä irrotamaan tämän.
Itselläni 33:ssa on virranjakajassa rungossa merkki johon pyörijän asetin
osoittamaan vauhtipyörän merkin ollessa (T)kohdalla.Tulimme siihen tulokseen sytkää säätäessämme ,ettemme pysty sitä säätämään normaali sytytyslampulla,koska kääntäessä virran-
jakajaa ei tapahtunut mitään eikä merkkireijästä valon vilkkuessa näkynyt minkään laisia ajoitus merkkejä.Voi olla että olen väärässä.
Tai sitten on käynyt 180 astetta ilmiö.
ETE

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 11248
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, C3 2016, ID.3 Pfennigfuchser Edition 2021
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Ei tuossa 16-venaisen jakajassa olekaan säätöä. Autossahan on Motronic, joka säätää itse sytkän ajoituksen sen kytkinkoppaan sijoitetun yläkuolokohtatunnistimen perusteella.
- Epäkelpokeräilijä -

Avatar
Maunu
Viestit: 3499
Liittynyt: 12 Kesä 2003, 05:27
Car(s): Stelvio 2,2 JTDM 210hv 2018, 159 2.4 JTDm Q4 SW 2008, Subaru Forester 2.0X 2006, Peugeot E-2008 2024
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja Maunu »

Mulle kävi oman 33:sen kanssa ihan samalla lailla.
Kyseinen vika korjaantui kun väänsin konetta kierroksen ja pistin toisen hihnan paikalleen. Taas kierros ja toinen paikalleen. Ensin ajattelin että sytytys on pielessä mutta sitä ei todellakaan pysty säätämään ainakaan 16v koneessa helposti eikä se nyt voikkaan mennä väärin pelkkien hihnojen vaihdosta.
Myydään 159 2.4 JTDm sw 2007 osia.

Markku L
Viestit: 25
Liittynyt: 24 Maalis 2004, 17:36

Viesti Kirjoittaja Markku L »

Maunu kirjoitti:Mulle kävi oman 33:sen kanssa ihan samalla lailla.
Kyseinen vika korjaantui kun väänsin konetta kierroksen ja pistin toisen hihnan paikalleen. Taas kierros ja toinen paikalleen. Ensin ajattelin että sytytys on pielessä mutta sitä ei todellakaan pysty säätämään ainakaan 16v koneessa helposti eikä se nyt voikkaan mennä väärin pelkkien hihnojen vaihdosta.
Osaatko sanoa, mistä toi johtui? Siis meinaatko, että ottaa hihnat vaan pois ja laittaa sitten uudelleen paikalleen, niin kuin kuuuluu. Kuulostaa kummalle, mutta tässä vaiheessa mä olen valmis uskomaan mitä vaan!

Avatar
Maunu
Viestit: 3499
Liittynyt: 12 Kesä 2003, 05:27
Car(s): Stelvio 2,2 JTDM 210hv 2018, 159 2.4 JTDm Q4 SW 2008, Subaru Forester 2.0X 2006, Peugeot E-2008 2024
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja Maunu »

En nyt enää millään muista kunnolla ohjeita mutta kyllähän se jotenkin noin oli että muuten venttiilit toimii väärinpäin ja auto tuntuu starttaavan mutta ei käy sitten millään.

Ole kuitenkin tosi tarkkana mitä teet koska venttiilit on sitten tosi arvokkaat noin 50 kpl ja hajoavat varmasti väärillä asetuksilla. Kokeile hellästi käsin ennen starttia pyörittää konetta.

Muistaakseni siellä vauhti pyörässä oli ainakin kaksi erilaista merkkiä T ja V. Kuitenkin nokka-akseleissa on merkit >< sekä -=. Nuolet menevät kohdalleen siten että jos vauhtipyörässä merkit on >< ja pelkääjänpuolella >< niin kuskin puolinen nokka on -=. Tein vaihdon jotenkin näin että pistin ensin pelkääjän puolen hihnan paikalleen merkkeihin ja pyöritin konetta kierroksen (vauhtipyörässä taas MUISTAAKSENI merkit ><) jonka jälkeen laitoin kuskinpuolen paikalleen merkkeihin ><.

Saatan puhua aivan puuta heinää koska hihnan vaihdosta taitaa olla kulunut ainakin viisi vuotta joten muisti pätkii jo vähän. Mutta tosiaan kokeile :? mieti ja varmista monta kertaa ennen kuin starttaat konetta.

Tuo alla näkyvä kommentti 33:sta muuten ei johdu tästä hihnan vaihdosta :oops:
Myydään 159 2.4 JTDm sw 2007 osia.

Markku L
Viestit: 25
Liittynyt: 24 Maalis 2004, 17:36

Viesti Kirjoittaja Markku L »

Maunu kirjoitti:En nyt enää millään muista kunnolla ohjeita mutta kyllähän se jotenkin noin oli että muuten venttiilit toimii väärinpäin ja auto tuntuu starttaavan mutta ei käy sitten millään.

Ole kuitenkin tosi tarkkana mitä teet koska venttiilit on sitten tosi arvokkaat noin 50 kpl ja hajoavat varmasti väärillä asetuksilla. Kokeile hellästi käsin ennen starttia pyörittää konetta.

Muistaakseni siellä vauhti pyörässä oli ainakin kaksi erilaista merkkiä T ja V. Kuitenkin nokka-akseleissa on merkit >< sekä -=. Nuolet menevät kohdalleen siten että jos vauhtipyörässä merkit on >< ja pelkääjänpuolella >< niin kuskin puolinen nokka on -=. Tein vaihdon jotenkin näin että pistin ensin pelkääjän puolen hihnan paikalleen merkkeihin ja pyöritin konetta kierroksen (vauhtipyörässä taas MUISTAAKSENI merkit ><) jonka jälkeen laitoin kuskinpuolen paikalleen merkkeihin ><.

Saatan puhua aivan puuta heinää koska hihnan vaihdosta taitaa olla kulunut ainakin viisi vuotta joten muisti pätkii jo vähän. Mutta tosiaan kokeile :? mieti ja varmista monta kertaa ennen kuin starttaat konetta.

Tuo alla näkyvä kommentti 33:sta muuten ei johdu tästä hihnan vaihdosta :oops:
Tossa on se ohje englanniksi:
http://www.alfisti.co.uk/16v_boxer_belts.htm

Meillä on myös suomeksi, Delta-Autosta saatu versio.

Mielestäni teimme sen mukaan. Näin teimme:
Vauhtipyörään merkit |- < (vauhtipyörässä T, rungossa nuoli)
Molempien puolien nokkien =- merkit kohdalleen, hihnat kiinni.
Konetta pyörimis suuntaan, kunnes vauhtypyörällä > <. SIlloin apparinpuolella nokissa > <.
Sietten kierro, jolloin taas vauhtipyörällä > < ja kuskin pulen nokilla > <.

Noin se mielestäni neuvottiin molemmissa ohjeissa. Kaikki merkit täsmää. Pakko se on kai koittaa uudelleen, enne kuin auton vie johonkin ammattilaiselle.

Mitä tarkoittaa "hellästä". Koneessa oli tulpat paikallaan, joten kyllä sitä joutui välillällä aika kovaa vääntämään. Väänsin käsin kampiakselin hihnapyörästä (en siis avaimella).

Motonetissa ventiilit pako ~10e, imu 15~, vai oliko toisin päin. Toki tulee siitä hintaa jos kaikki joutuu vaihtamaan.

Olisi ihan kiva kun vika edes selviäisi. Epätietoisena on huono olla.

Avatar
Maunu
Viestit: 3499
Liittynyt: 12 Kesä 2003, 05:27
Car(s): Stelvio 2,2 JTDM 210hv 2018, 159 2.4 JTDm Q4 SW 2008, Subaru Forester 2.0X 2006, Peugeot E-2008 2024
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja Maunu »

Hellästi taitaapi tarkoittaa sitä että ei oo tulppia paikallaan :crazyeyes:

Jos motonet myy 16V koneen venttilit noin halvalla niin tarttee mennä kyseleen. Netti hinnastosta kyseisiä venoja. Kaveri kattoi kaikki venttili myyjät joskus läpi eikä löytänyt tarvike venoja eikä pystynyt edes sanomaan voisiko sellaiset sorvata jostain muusta venttiilistä. Venat on muuten natrium täytteiset.
Myydään 159 2.4 JTDm sw 2007 osia.

Markku L
Viestit: 25
Liittynyt: 24 Maalis 2004, 17:36

Viesti Kirjoittaja Markku L »

Maunu kirjoitti:Hellästi taitaapi tarkoittaa sitä että ei oo tulppia paikallaan :crazyeyes:

Jos motonet myy 16V koneen venttilit noin halvalla niin tarttee mennä kyseleen. Netti hinnastosta kyseisiä venoja. Kaveri kattoi kaikki venttili myyjät joskus läpi eikä löytänyt tarvike venoja eikä pystynyt edes sanomaan voisiko sellaiset sorvata jostain muusta venttiilistä. Venat on muuten natrium täytteiset.
:-)

Nettihinnastossa on tälläset:
1712cc 87-- 1.7i.e. IMU. . . . . . . . . . . . . . . . . . 25-2105 8.07
1712cc 87-- 1.7i.e. PAKO. . . . . . . . . . . . . . . . . . 25-2106 16.48

Eikös toi i.e tarkoita 16v konetta, vai onko se vielä eri malli? Tiedän kyllä, että 1,7l koneesta on 8v.

Jos ne on natrium täytteiset, niin tuntuu toisaalta hassulta, että ne olisi juuri nuo, kun ovat noin halvat.

Avatar
Vito
Viestit: 754
Liittynyt: 21 Helmi 2004, 02:27
Car(s): 156 SW 2.4 JTDm-05x2,156 SW 2.0 JTS-05,Ducati 750 supersport-97,Triumph Daytona 955i-05 ja pari muuta Italialaista autoa.
Paikkakunta: Loch Troll

Viesti Kirjoittaja Vito »

Kyllä niitä venoja voi sorvailla mistä vaan missä on sopiva varsi ja tarpeeks pituutta
Natriumventtiilit on kuulemani mukaan(erään valmistajan edustajan)korvattu jo paremmilla aineilla l.Nimonic,Inconel ym. Näitä saa myös ns. plankkoina eli ilman lukkouraa ja lautasen viimeistelyä.(Nimonic ja rosteriplankkoja saattaa saada jopa allekirjottaneelta,tosin ei mihinkään motonetin hintaan)
Tuolla löytyy katalooki jossa voi käydä vertailemassa mittoja
http://www.ganioglu.com/supar/english/
Noissa vähän lisää tietoa :wink:
http://www.ferrea.com/Our_Products/our_products.html
http://www.manleyperformance.com/
http://www.blackdiamondvalves.com/products.htm
http://www.sivalves.com/ocantique_valvescustom.html

Avatar
Hepa
Viestit: 3197
Liittynyt: 28 Heinä 2003, 06:10
Car(s): Giulia Super -69
Outlander PHEV -14
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Hepa »

Markku L kirjoitti:
Nettihinnastossa on tälläset:
1712cc 87-- 1.7i.e. IMU. . . . . . . . . . . . . . . . . . 25-2105 8.07
1712cc 87-- 1.7i.e. PAKO. . . . . . . . . . . . . . . . . . 25-2106 16.48

Eikös toi i.e tarkoita 16v konetta, vai onko se vielä eri malli? Tiedän kyllä, että 1,7l koneesta on 8v.

Jos ne on natrium täytteiset, niin tuntuu toisaalta hassulta, että ne olisi juuri nuo, kun ovat noin halvat.
1,7 IE on 8-venttiilinen kone.
Oo==\\*//==oO
----|--OI-582--|----

Markku L
Viestit: 25
Liittynyt: 24 Maalis 2004, 17:36

Viesti Kirjoittaja Markku L »

Hepa kirjoitti:
Markku L kirjoitti:
Nettihinnastossa on tälläset:
1712cc 87-- 1.7i.e. IMU. . . . . . . . . . . . . . . . . . 25-2105 8.07
1712cc 87-- 1.7i.e. PAKO. . . . . . . . . . . . . . . . . . 25-2106 16.48

Eikös toi i.e tarkoita 16v konetta, vai onko se vielä eri malli? Tiedän kyllä, että 1,7l koneesta on 8v.

Jos ne on natrium täytteiset, niin tuntuu toisaalta hassulta, että ne olisi juuri nuo, kun ovat noin halvat.
1,7 IE on 8-venttiilinen kone.
Just joo. Tuntuikin vähän liian hyvälle.

pee
Viestit: 449
Liittynyt: 01 Huhti 2003, 00:56
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja pee »

Markku L kirjoitti:Meillä on myös suomeksi, Delta-Autosta saatu versio.

Mielestäni teimme sen mukaan. Näin teimme:
Vauhtipyörään merkit |- < (vauhtipyörässä T, rungossa nuoli)
Molempien puolien nokkien =- merkit kohdalleen, hihnat kiinni.
Konetta pyörimis suuntaan, kunnes vauhtypyörällä > <. SIlloin apparinpuolella nokissa > <.
Sietten kierro, jolloin taas vauhtipyörällä > < ja kuskin pulen nokilla > <.

Noin se mielestäni neuvottiin molemmissa ohjeissa. Kaikki merkit täsmää. Pakko se on kai koittaa uudelleen, enne kuin auton vie johonkin ammattilaiselle.
Noinhan ne merkinnät menevät, mutta koetin kirjoittaa vielä selvennyksen noiden kolmiomerkkien tarkoituksesta.

En ota mitään vastuuta seuraavasta ohjeesta ja kannattaa vielä tarkistaa sen paikkansapitävyys esimerkiksi englannninkielisestä ohjeesta( http://www.alfisti.co.uk/16v_boxer_belts.htm ), jonka perusteella itsekin hihnanvaihdon tein.

Jos tuon englanninkielisen ohjeen lukee läpi kymmenisen kertaa(ei ainakaan minulle selvinnyt vähemmällä... :-)), niin siitä saa sen kuvan, että ajoitukset ovat kohdallaan, kun T on vauhtipyörällä ja merkit "=" ja "-" ovat kohdakkain molemmissa imu-/pakonokkapareissa yhtäaikaa. Eli kun hihna on paikallaan ja nuo merkit kohdakkain, niin kiristimet laitetaan "esitiukkuuteen". Sitten kierretään kampiakselia niin, että esim. ensin kuskinpuolella nokkapyörissä olevat kolmiot ovat vastakkain(toisella puolella ei tällöin ole kolmiot eikä muistaakseni mitkään muutkaan merkit vastakkain). Nyt löysätään kuskinpuoleisen(eli sen saman puolen minkä kolmiomerkit käännettiin vastakkain) hihnan kiristin ja annetaan jousen kiristää hihna jonka jälkeen lukitetaan kiristin paikoilleen. Sitten kierretään kampiakselista taas niin, että kartturinpuolen nokkapyörissä ovat kolmiot kohdakkain. Sitten suoritetaan sama kiristimen löysäys ja kiristys kuin kuljettajanpuoleiselle hihnalle tehtiin. Näiden nokkapyörien kolmioiden tarkoitus(kaiketi) siis on varmistaa se, että hihna on "vedossa" kun se kiristetään. Tällöin saadaan hihna automaattisesti oikeaan kireyteen kiristintä vetävän jousen avulla, eikä nokkien kiertyminen venttiilien painamina aiheuta väärää kireyttä. Kannattaa sitten kuitenkin vielä varmistua, että hihnat todella ovat tarpeeksi kireällä. Nyt kannattaa vielä kiertää kampiakselia ainakin pari-kolme kierrosta ja katsoa jokaisella kierroksella, että vauhtipyörän T ja molempien nokkaparien merkit "=" ja "-" ovat kohdakkain.

Markku L
Viestit: 25
Liittynyt: 24 Maalis 2004, 17:36

Viesti Kirjoittaja Markku L »

No niin. Vika selvisi. Oli sitten niinkin yksinkertainen, että sytkä johdot oli yhden pykälän väärin, kaikki siis. Sytytys järkkä oli sitten 3-2-4-1, mikä tarkoittaa sitä, että koitettiin sytyttää työtahdilla, eli kin mäntä liikkuu alaspäin. Ei hyvä.

Nyt tuntui toimivan ihan mukavasti. Toivottavasti hihnat on oikeassa kireydessä...

:-) Kiitoksia vaan kaikesta avusta.

Vastaa Viestiin