Alusta-asiaa eli hyllyvä perä ja sen hierominen kuntoon

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Avatar
kalliais
Viestit: 857
Liittynyt: 02 Syys 2009, 09:46
Paikkakunta: Karkkila

Alusta-asiaa eli hyllyvä perä ja sen hierominen kuntoon

Viesti Kirjoittaja kalliais »

Talvirenkaiden vaihdon jälkeen alkoi 155:sessa satasen tuhmemmalla puolella ilmetä tuota otsikossa mainittua vaivaa. Suoraan menee ihan kivasti, mutta kääntäessä ja jarruttaessa takapää tuntuu elävän omaa elämää.

Katsastuksessa syynättin tukivarret, eikä saatu näkymään välystä vaikka yritettiin. Rengaspaineet on 2.5 edessä ja 2.3 takana. Rengaskooksi joutu (oli tarjouksessa) ottamaan 185/60-15, kun vakio on 195/55-15. Renkaat on Gislavedin Nord Frost 5:set. Iskarit sököt?

edit: korjattu rengaskoko ja -malli.
Viimeksi muokannut kalliais, 24 Marras 2009, 15:23. Yhteensä muokattu 2 kertaa.

Avatar
Epezi
Viestit: 7544
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, 33 P4, Sprint, 916 spider, Maserati 430, Lancia Thema 8.32, Opel Ampera, Ampera-e, VW Tiguan, VW Golf GTE
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Epezi »

Mitään kovin tarkkaa diagnoosia on vähän mahdoton lähteä tekemään, mutta oma veikkaukseni olisi huonot iskarit.

Koni sport joka nurkkaan, sitä alfa kaipaa :wink:

Avatar
Wile E. Coyote
Viestit: 4146
Liittynyt: 23 Kesä 2003, 07:24
Car(s): GTV V6 TB 1996
käyttöauto:turbo traktori
156 V6 Q2 2000
"in memoriam"
Paikkakunta: Kuusankoski

Viesti Kirjoittaja Wile E. Coyote »

En tiedä miten 155 alusta on kasassa, mutta 156 tulee levottomuutta perään jos takaa pitkittäiset tukivarret on pettäneet vulganoinneistaan. Onko tuossa vastaava rakenne? Jos on niin rengas ilmaan ja nykii pitkittäistä tukivartta.
Ayrton Senna da Silva forever

Avatar
pitkämies
Viestit: 2473
Liittynyt: 04 Heinä 2007, 17:49
Car(s): ....................
- Maserati 222 SE
- Jaguar XJR
- Saab 9-5 2.0 Turbo
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja pitkämies »

^^ omassa tuntui olevan ihan samaa "vikaa" ja kaikki varmasti kunnossa alustassa.....Aina kun heitti talveksi alle Goodyear UG500-nastat, niin auton ajettavuus ikäänkuin pilaantui....muljuamista ja huonoa suuntavakavuutta, urapaikkaukset aivan kamalia jne...Kesätassuilla aivan eri auto.....itse kuittasin kyseiset renkaitten syyksi...(juu ja paineet oli OK)
"En kourinut...Autoin vain ala-selästä!"....

Avatar
Rolle
Site Admin
Site Admin
Viestit: 7800
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 18:48
Car(s): 45e + Explorer EV
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja Rolle »

^Koeajoin uutta A4:sta ja uudet talvinakit alla. Taatusti ei ollut missään väljää, joten pelottava viive ohjauksessa oli pakko laittaa kitkojen piikkiin.

Enemmänhän sen alustan väljyys luulisi tuntuvan kesärenkailla, jotka toivon mukaan ovat ohjattavuudeltaan tarkempia ja sitä kautta huomaa mahdolliset väljyydet paremmin.

Avatar
kalliais
Viestit: 857
Liittynyt: 02 Syys 2009, 09:46
Paikkakunta: Karkkila

Viesti Kirjoittaja kalliais »

Takatukivarsia olen yrittänyt ravistella ja melko varma ettei vika ole niissä. Alitajuisesti syytin noita renkaita alusta lähtien, mutta jotenkin kohtuuttomalta tuntuu, että ne nuljuaa noin paljon. Täytyy vielä nostaa paineet takaakin vaikka 2.5 ja tunnustella josko se paranisi. Varmaan täytyy käydä ajamassa jonkin tutun edellä, joka tarkkailee mitä takarenkaat tekee vauhdissa. Kesärenkailla tuntu paljon paremmalta.. Voisko noissa ympyrömissäni kumityynyissä olla vikaa? Autolla on menty 211000 kilsaa ja kaikki alustassa vaikuttaa alkuperäiseltä.

Kuva

Avatar
VMTD
Viestit: 3411
Liittynyt: 13 Helmi 2008, 21:01
Car(s): Alfa 166 JTD 20v. -05, 147 1.9 JTD ja Saab 9000 CS 2.0t -97.
Paikkakunta: Hausjärvi

Viesti Kirjoittaja VMTD »

Takana olen pitänyt painetta 2,7 ja edessä 2,5. Iskarit kannattaa vaihtaa, nehän ei hirveästi maksa. Noista ympyröimistäsi paikoista en osaa sanoa mitään, välys on yleensä laakeroinnissa tai jos sitten koko taka akseliston kiinnitys on löystynyt. Tukivarren laakeroinnin välyksen tuntee kun nostaa pyörän ilmaan ja vääntää renkaan takareunasta ulos ja sisään. Mikäli mitään välystä ei tunnu niin paikat ok.

Avatar
Antieko
Viestit: 649
Liittynyt: 07 Huhti 2005, 11:30
Car(s): ex:156 v6 2,5 24v -98
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja Antieko »

pitkämies kirjoitti:^^ omassa tuntui olevan ihan samaa "vikaa" ja kaikki varmasti kunnossa alustassa.....Aina kun heitti talveksi alle Goodyear UG500-nastat, niin auton ajettavuus ikäänkuin pilaantui....muljuamista ja huonoa suuntavakavuutta, urapaikkaukset aivan kamalia jne...Kesätassuilla aivan eri auto.....itse kuittasin kyseiset renkaitten syyksi...(juu ja paineet oli OK)
Taitaa olla jotain kummaa noissa Goodyeareissa. Mulla ihan samat oireet noiden ultra grip 500 kanssa. Kesä renkailla (misukat) kulki kuin juna.

mazza
Viestit: 156
Liittynyt: 26 Marras 2004, 17:25
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja mazza »

Taitaa kaikki nykyajan talvirenkaat olla niin lötköjä että ajettavuus huononee radikaalisti. Osassa uusimmista autoistahan tekoäly luulee auton sutivan, kun rengas antaa niin paljon periksi kiihdytettäessä. Sormella kun painaa kulutuspintaa, uskoo sen kyllä helposti todeksi... Vaan enpä haluaisi niillä menneiden vuosikymmenten muovirenkaillakaan ajella. :) Niin paljon on pito parantunu viime vuosina.
On se harmi ku ne autot vetää liian usein väärästä päästä....

Vastaa Viestiin