156 puhallin kettuilee

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Avatar
piesuli
Viestit: 504
Liittynyt: 10 Loka 2006, 09:01
Paikkakunta: Hämeenkoski

156 puhallin kettuilee

Viesti Kirjoittaja piesuli »

156sen sisäpuhallin alkoi kiusaamaan sillee että säätö (nopeus) ei toimi ja kun sammuttaa auton puhallin jää pyörimään?? Releen katoin ei vikaa.. Jotain ideoita.?

Avatar
toolman
Viestit: 1486
Liittynyt: 31 Tammi 2008, 23:00
Car(s): 156GTA, 156v6
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja toolman »

voisko se olla etuvastus sitten?

Avatar
piesuli
Viestit: 504
Liittynyt: 10 Loka 2006, 09:01
Paikkakunta: Hämeenkoski

Viesti Kirjoittaja piesuli »

kerros viisaanpana mistä tuo löytyy??

Avatar
toolman
Viestit: 1486
Liittynyt: 31 Tammi 2008, 23:00
Car(s): 156GTA, 156v6
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja toolman »

En tiedä mistä löytyy, enkä tiedä viittaako oireet siihen vastukseen, mutta yhdestä manuaalista löysin tämmöisen osan "fan motor electric variator". Voishan sitä koittaa mitata?
Liitteet
156-3.JPG
156-3.JPG (12.97 KiB) Katsottu 2349 kertaa

arv
Viestit: 594
Liittynyt: 25 Loka 2009, 05:12
Car(s): Mito QV -10
Fiat 500 Abarth -18
Paikkakunta: Seinäjoki/Jyväskylä

Re: 156 puhallin kettuilee

Viesti Kirjoittaja arv »

piesuli kirjoitti:156sen sisäpuhallin alkoi kiusaamaan sillee että säätö (nopeus) ei toimi ja kun sammuttaa auton puhallin jää pyörimään?? Releen katoin ei vikaa.. Jotain ideoita.?
Saisikos tästä vinkkejä?

Exvaimon 2001 Cooperissa meni taannoin reissussa ollessamme keskuslukitus epäkuntoon. Lukot menivät lukkoon mutta aukesivat heti uudestaan. Lopulta kuskin ovi jäi lukkoon mutta vänkärin ovesta piti lukko laittaa käsin päälle että saatiin asiat hoidettua Isossa Kaupungissa.
Paluumatkalla vilkun merkkivalo jäi naksuttamaan kääntymisen jälkeen, pysäytin tien reunaan ja kokeeksi sammutin auton jonka jälkeen ajovalot eivät enää syttyneetkään. Käänsin vilkkuviiksen vasemmalle kokeillakseni niitä, jolloin ajovalot syttyivät. Samalla tosin ikkunat aukesivat. Kotosalla sammutettuani auton sisäpuhallin ja mittarivalot jäivät päälle.

Syy löytyi pitkällisten etsintöjen jälkeen; takaboksiin oli joskus päässyt vettä, ehkä pyyhkijänvarren tiivisteestä. Matto oli kostea ja maton alla oleva cd-vaihtajan käyttämätön ohjausjohto tjsp. oli hapettunut. Liittimen putsaamisen jälkeen auto toimi moitteetta vuosia. Erokin tuli, mutta ei tästä syystä ja se on jo eri juttu... :?

Onko 156:ssa väyläohjatut toiminnot vai nou? Olen sen verran uusi Alfa Romeon omistaja, etten tiedä? Jos on, niin vika voi olla aivan jossain muualla.

Avatar
piesuli
Viestit: 504
Liittynyt: 10 Loka 2006, 09:01
Paikkakunta: Hämeenkoski

Viesti Kirjoittaja piesuli »

täytynee kattoa tuo.. vähän kyl ihmetyttää tuo vika kun eikös sinne puhaltimen virtoihinkin tule "heräte" virtalukontakaa....

Avatar
VMTD
Viestit: 3339
Liittynyt: 13 Helmi 2008, 21:01
Car(s): Alfa 166 JTD 20v. -05 ja Saab 9000 CS 2.0t -97, Lancia Lybra 1.8 -01
Paikkakunta: Hausjärvi

Viesti Kirjoittaja VMTD »

Jos etuvastus on rikki, niin silloin pitäisi toimia ainoastaan suurin nopeus. Näin ainakin omassani silloin kun siitä meni etuvastus. Tosin ilman ilmastointia, mutta onhan tuossa ilmastoidussakin käsin käännettävä puhaltimen nopeus , eikä automattinen portaaton säätö.

Avatar
Terzius
Viestit: 214
Liittynyt: 05 Heinä 2005, 13:41
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja Terzius »

toolman kirjoitti:En tiedä mistä löytyy, enkä tiedä viittaako oireet siihen vastukseen, mutta yhdestä manuaalista löysin tämmöisen osan "fan motor electric variator". Voishan sitä koittaa mitata?
Juurikin tuota veikkaisin. Löytyy hanskalokeron alta, puhallinmoottorin takaa/vierestä, kahdella 5,5 (abouttiarallaa) mutterikantaisella ruuvilla kiinni.

Ja tuo ei ole käsittääkseni etuvastus vaan joku tyristoriohjattu säädin joka annostelee moottorille virtaa sen mukaan kuin ilmastoinnin automatiikka älyää pyytää tai kuski käännellä puhaltimen nopeuden säädintä.
Kaikki kuluu mikä hemppuu.

Vastaa Viestiin