2.4 JTD vilauttelee moottorin varoitusvaloa

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Avatar
McJohnson
Viestit: 183
Liittynyt: 15 Elo 2008, 14:17
Paikkakunta: Pori

2.4 JTD vilauttelee moottorin varoitusvaloa

Viesti Kirjoittaja McJohnson »

Eli seuraavanlainen ongelma.
4. vaihteella kiihdyttäessä syttyy moottorin varotusvalo n.2700-2900rpm kohdalla. Sen aikaa moottori tuntuu hieman tehottomalta. Tämän kierrosalueen jälkeen vetää taas ihan normaalisti. Muilla vaihteilla ei tapahdu samaa ilmiötä vaikka kuinka antaisi koneelle syöttöä. Niin ja konehan oli 2.4 JTD 103kW.
Kellään mitään veikkauksia?

Avatar
McJohnson
Viestit: 183
Liittynyt: 15 Elo 2008, 14:17
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja McJohnson »

Miten tuon ahtimen siipien ohjaus toimii? Yli vai alipaineella?
Kuulostaa siltä ahtimen kierrokset laskee juurikin tuon 2700-2900rpm kohdalla. Meinaan vaan jos tuo siipien ohjaus ei toimi kunnolla, että johtuiskohan tuo vilkuttelu siitä?

Avatar
mattijus
Viestit: 5264
Liittynyt: 30 Joulu 2004, 16:25
Car(s): harmaa tojota
sininen mersu
Paikkakunta: Kalukylä

Viesti Kirjoittaja mattijus »

Dieselissä ei ymmärtääkseni ole alipainetta?
VMP

Avatar
Maunu
Viestit: 3490
Liittynyt: 12 Kesä 2003, 05:27
Car(s): Stelvio 2,2 JTDM 210hv 2018, 159 2.4 JTDm Q4 SW 2008, Subaru Forester 2.0X 2006, Peugeot E-2008 2024
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja Maunu »

Mun diagnostiikkasofta näyttäisi tunnistavan myös JTD koneet, jos haluat niin voidaan joku päivä tarkastaa mistä kyseinen vika on johtunut.
Myydään 159 2.4 JTDm sw 2007 osia.

ARDI
Viestit: 48
Liittynyt: 12 Kesä 2003, 04:32
Paikkakunta: Antibes

Viesti Kirjoittaja ARDI »

Ymmärtääkseni se säätö tapahtuu alipaineella (joka saadaan aikaan erillisellä alipainepumpulla, jota käyttää myös jarrutehostin). Selostetun tapaisen oireilun saa aikaan esim turbon säätösiipien takertelu joka sitten johtaa overboost tilaan, jolloin ECU näkee parhaaksi leikata polttoainesyöttöä. Mikäli tämä on oireilun syy niin sen saattaa saada hoidettua purkamalla&putsaamalla turbo.

Technologie-Entwicklung Baumart sivuilla on aika havainnollinen sepustus turbon toiminnasta ja putsauksesta. Esim a.o. kuva kyseiseltä sivustolta.

Kuva

Avatar
Keltsi
Viestit: 1842
Liittynyt: 14 Kesä 2004, 21:33
Car(s): 155 Q4, 156 2.4 JTD 10V, 156 GTA, 164 TB, 1666 3.0, B5 Qt
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja Keltsi »

Ardi tuossa kiteyttikin olennaisen VNT-ahtimien sielunelämästä, mutta lisätään vielä muutama pointti lisää.

Omassa 2,4 JTD:ssä (100kW) on pakosiipien ohjaus toteutettu perinteisten turbojen tapaan ylipaineella. Ilmeisesti tämä VNT25-ahdin on säännön vahvistava poikkeus noiden siipien säätöjen osalta...

Pakosiipien ohjaustavan näkee helposti. Jos kompressorikotelosta menee letku suoraan painekellolle, tapahtuu pakosiipien ohjaus ylipainella. Jos painekellolle tulee ohjausletku jostain muualta, niin silloin siipiä ohjataan alipaineella.

Äkkiseltään veikkaisin myös pakosiipien jumittamista jolloin ahdot nousevat yli sallitun ja ecu leikkaa syöttöjä.

Ahdin on melko pienellä työllä irroitettavissa. Mikäli purat kompressoripäädyn, niin merkkaa huolellisesti pesän asento ahtimen runkoon nähden. Muuten pakosiipien paikat muuttuvat jolloin saattaa pakosiivestä tulla äkkiä entinen, tai sitten ahdin ei heräile alhaalta.
Samalla kannattaa puhdistaa coolerille menevä ahtopaineputki sekä cooleri, mikäli vain mahdollista. Ainankin omassa oli coolerin alaosa melko öljyinen...
"No smoke => no power => no hope"

seppo
Viestit: 1361
Liittynyt: 30 Kesä 2008, 14:27
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja seppo »

"Äkkiseltään veikkaisin myös pakosiipien jumittamista jolloin ahdot nousevat yli sallitun ja ecu leikkaa syöttöjä."

Sotken oman lusikkani tähän soppaan myös.
Yleensä moottorinohjausjärjestelmien vioissa, niin myös ahtopainevioissa toiminta ei palaudu kuin seuraavalla virheettömällä käynnistyksellä lämpimäksikäytön jälkeen, vaikka vika olisi poistunutkin. Uusimmissa järjestelmissä (Euro3 ja 4) vasta kolmen virheettömän käynnistyksen jälkeen. Tämä sen takia, ettei pääse syntymään mitään vaaratilannetta kun auto "hyökkää" toiminnan palauduttua.
Tässäkin tapauksessa ainoa oikea reitti on lukea vikamuisti ensin, ja mahdollisimman nopeasti, koska se tieto muistaakseni poistuu sieltä vanhassa JTD-järjestelmästä 64 virheettömän käynnistyksen jälkeen. Vikavalo kuitenkin sammuu heti vian poistuttua.
Veikkaisin että vika ei ole VGT-siivekkeissä, mutta anna kuulua miten oli.

Avatar
McJohnson
Viestit: 183
Liittynyt: 15 Elo 2008, 14:17
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja McJohnson »

Nyt on vikakoodit luettu.
Antoi seuraavat viat:
Turbo boost
Fuel rail pressure

Muuta ei ollut.
Epäilen, että tuo Fuel rail pressure tuli siitä, kun noin 2 kuukautta sitten oli pieni vuoto yhdessä polttoaineputken liittimessä.
Menee varmaankin ahtimen irrotushommiksi

seppo
Viestit: 1361
Liittynyt: 30 Kesä 2008, 14:27
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja seppo »

"Menee varmaankin ahtimen irrotushommiksi"

Älä vielä luovuta, et ilmeisesti saanut vikakoodeja, mutta edelleen se ahtopainevika voi johtua kahdesta syystä, 1. Paine nousee yli ylärajan, joka voi johtua siipien juuttumisesta alakierrosalueelle tai ettei käyttölaitteesta poistu alipaine (ohjaussolenoidivika). 2. Paine ei saavuta tavoitepainetta, jolloin siivet juuttuneet yläkierrosalueelle tai alipaine ei vaikuta käyttölaitteeseen (ohjaussolenoidi, alipainepumppu, alipainevaraaja, letku ym.).
Eli käy nämä vielä läpi, ennen suurempia purkamisia :-) Onnea!

Avatar
McJohnson
Viestit: 183
Liittynyt: 15 Elo 2008, 14:17
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja McJohnson »

Sen verran sain vasta katottua, että se tanko liikkuu ainakin jonkin verran, mutta toisaalta ei ollut koneella hirveää kuormitusta.
Eli käyttölaite toimii ainakin jotenkin.
Pitää viikonloppuna katsoa vielä solenoidi ja letkut.

Avatar
McJohnson
Viestit: 183
Liittynyt: 15 Elo 2008, 14:17
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja McJohnson »

Nyt sain vihdoinkin jotain aikaseksi.
Siivet liikkuvat vallan mainiosti, joten ongelman ei pitäisi olla itse ahtimessa.
Varmaankin solenoidivika. Saakohan sen putsattua rikkomatta sitä?

Avatar
McJohnson
Viestit: 183
Liittynyt: 15 Elo 2008, 14:17
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja McJohnson »

Vihdoinkin sain jotain aikaseksi.
Puhdistin solenoidin liuottimella ja puhalsin paineilmalla lopuksi puhtaaksi.
Nyt ei enää syty merkkivalo, mutta kuulostaa ja tuntuu siltä, että ahdot seilaa aika paljon välillä 1800rpm-2300rpm isolla vaihteella ja isolla syötöllä.
Ei taida olla normaalia

Avatar
Keltsi
Viestit: 1842
Liittynyt: 14 Kesä 2004, 21:33
Car(s): 155 Q4, 156 2.4 JTD 10V, 156 GTA, 164 TB, 1666 3.0, B5 Qt
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja Keltsi »

Tuosta alipaineohjatusta VNT:stä Alfassa ei ole kokemusta, mutta oma ylipaineohjatussa näyttäisi pakopaineet elävän juurikin noilla kierrosluvuilla. Kun pakosiivet aukeavat kokonaan, tuntuu selkeä nykäisy, kun ahdin ei enään jarruta pakokaasun virtausta. Itse ahtopaineet pysyttelevät kokoajan tasaisena.

Oletko jo tarkastanut ILMIn? Kulunut/viallinen ILMI saattaisi myös aiheuttaa tuollaista...
"No smoke => no power => no hope"

Avatar
McJohnson
Viestit: 183
Liittynyt: 15 Elo 2008, 14:17
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja McJohnson »

Ilmiä en ole tarkastanut.
Pitää tarkastaa sekin kunhan kerkeän.

Avatar
McJohnson
Viestit: 183
Liittynyt: 15 Elo 2008, 14:17
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja McJohnson »

No niin. Taas alkoi vehje kettuilemaan.
Eli auto tuntuu aikast tehottomalta koko alueelta. Silti Motor Control Failure syttyy n 2500rpm - 3500 rpm alueella.
Kävin lukemassa koodit ja oli seuraavat:
P0235 (Ahtopainetunnistin, epälooginen signaali) Eli overboostia
P0236 Ahtopaineen säätöventtiili

Mahtaiskohan toi solenoidin vaihto auttaa?

seppo
Viestit: 1361
Liittynyt: 30 Kesä 2008, 14:27
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja seppo »

Milläs se viimeksi oikein tuli kuntoon, kun näin pitkälle pääsit? Ehkä se selviää lukemalla koko ketjun läpi...
Kyllä noi viat solenoidiventtiiliin viittaa, pistä täydet alipaineet menemään ahtimelle, jos auto kulkee alakierrokset ok, on vika varmasti siinä, mutta jos ei kulje??

Avatar
McJohnson
Viestit: 183
Liittynyt: 15 Elo 2008, 14:17
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja McJohnson »

Nyt teki sellasen tempun tuossa kun olin ajelemassa, että perkele.
Kiihdytin normaalisti ja sytty taas samalla kierrosalueella valo ja jäi palamaan. Ei sammu millään. Eikä auto kulje mihinkään. Oikein kiva juttu.
Kyllä se solenoidiventtiili ainakin jotenkin toimii, kun liikkuu se tanko kun nostaa kierroksia.

Avatar
McJohnson
Viestit: 183
Liittynyt: 15 Elo 2008, 14:17
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja McJohnson »

No nyt on viety auto korjaamolle. Alkoi noi pahemmat ongelmat kun ajoin tun kolarin. Ei oltu kolarikorjauksessa tehty mitään ilmanputsarille eikä imuputrkille vaikka ne oli mennyt paskaks. Kaiken lisäks turbo alkoi viheltää aivan helvetisti. Meinasivat, että ilmanputsarista revennyt muovipala ja menny ahtimeen. Saa kyllä vakuutusyhtiö laittaa kuntoon.

Avatar
McJohnson
Viestit: 183
Liittynyt: 15 Elo 2008, 14:17
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja McJohnson »

Eipä suostunut vakuutusyhtiö laittamaan uutta ahdinta. Sieltä oli katkennut akseli joka säätää siipiä ja sanoivat ettei ole kolarista johtuva ongelma.
Eli siis tarvii hommata uusi ahdin, koska noi VNT ahtimet on korjauskiellossa.
Ahdin on ilmeisesti mallia Garret GT 2256 V 710811-5002S.
Uusi maksaisi Suomessa n. 1300 € ja käytetty Saksasta n.600€ (ajettu 58000km)
Kumpiko kannattaa hommata?

Avatar
jiiässä
Viestit: 1495
Liittynyt: 21 Loka 2003, 21:51
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja jiiässä »

Soita ja kysy myös täältä...

http://www.lds-turbo.com/

Avatar
JTD
Viestit: 584
Liittynyt: 26 Elo 2003, 06:30
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja JTD »

Kysy www.turbos-hoet.com Hollannista . Yllätyin hintatasosta verrattuna näihin paikallisiin...
159 2.0 JTDm, GT JTD, 156 2.5 V6

Avatar
McJohnson
Viestit: 183
Liittynyt: 15 Elo 2008, 14:17
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja McJohnson »

Mutta mitä mieltä olette, että kannattaako hommata käytettyä? Pitää kyllä kysyä tuolta hollanista myös

Avatar
JTD
Viestit: 584
Liittynyt: 26 Elo 2003, 06:30
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja JTD »

En ole ihan varma löytyykö vielä vanha turbo, mistä meni se oikea akseli poikki, eli tuo siipiakseli on ainakin ollut ehjä.

Yritän etsiskellä lootaa, jos se löytyisi.
159 2.0 JTDm, GT JTD, 156 2.5 V6

Avatar
McJohnson
Viestit: 183
Liittynyt: 15 Elo 2008, 14:17
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja McJohnson »

Ja sitten vielä yksi kysymys.
Käykö 150hp:n turbo 140heppaseen koneeseen?
Ainakin varaosanumeron perusteella kyllä mutta kun noissa turboissa on
eri mallinumeroita?
Ulkoa päin ainakin näyttää samalta.

Avatar
McJohnson
Viestit: 183
Liittynyt: 15 Elo 2008, 14:17
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja McJohnson »

Noniin. Tänään saapui "uusi" ahdin. Nyt kun pääsis vielä asentamaan sen. Eikös ahtimessa kuulu olla radiaalista välystä jonkin verran(0,25mm)?

Avatar
Nouko88
Viestit: 754
Liittynyt: 23 Marras 2005, 20:23
Paikkakunta: Forssa/Jokioinen

Viesti Kirjoittaja Nouko88 »

Kyllä ahtimissa on poikittaisvälystä hieman uutenakin, päittäisvälystä/pitkittäisvälystä ei saa olla.

Avatar
McJohnson
Viestit: 183
Liittynyt: 15 Elo 2008, 14:17
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja McJohnson »

Noniin. Tänään pääsin vauhtiin. Kaikki muut mutterit ovat irti, paitsi ne kaksi jotka ovat aika ahtaassa välissä pakosarja alla. Tarviiko pakosarjaa irroittaa vai oletteko saaneet ne irti?

Avatar
Keltsi
Viestit: 1842
Liittynyt: 14 Kesä 2004, 21:33
Car(s): 155 Q4, 156 2.4 JTD 10V, 156 GTA, 164 TB, 1666 3.0, B5 Qt
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja Keltsi »

Varmaankin homma on jo hoidossa, mutta vastaan nyt kuitenkin. Itse otin ahtimen pois suosiolla pakosarjan kanssa ja sama homma takaisin laitettaessa.
"No smoke => no power => no hope"

Kiisseli
Viestit: 251
Liittynyt: 23 Huhti 2007, 23:55
Car(s): MB CLS
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Kiisseli »

Johtuiko tässä kaikki ongelmat ahtimesta, vai oliko muutakin?

Avatar
McJohnson
Viestit: 183
Liittynyt: 15 Elo 2008, 14:17
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja McJohnson »

Sain sen lopulta irti ilman pakosarjaa. Oli yllättävän tiukka väli. Melkein gynekologin tutkinto olis tarvittu.
Kaikki johtui ahtimesta.
Nyt vääntää tasaisesti läpi kierrosalueen ja menee kuin pieni eläin. Ei syty enää moottorin varoitusvalo eikä pätkäise vetoa missään vaiheessa.

Avatar
McJohnson
Viestit: 183
Liittynyt: 15 Elo 2008, 14:17
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja McJohnson »

No niin. Ja taas on vedot hiukan hukassa ja väläyttelee vikavaloa, mutta tällä kertaa syy on ahtimen ja välijäähdyttimen välisen letkun halkeamisella. Ilmeisesti pakkasella on ollut osuutta asiaan.

Kävin kyselemässä alkuperäisosaa ja hinta oli 420€!!
Aivan järkyttävä hinta noin 40cm pitkästä muoviletkusta.

Elikkäs mistähän mahtais saada edullisesti tuon pätkän?

AAW
Viestit: 1036
Liittynyt: 08 Loka 2003, 18:31
Car(s): Stelvio Veloce Tbi
159 JTS
QP V8 Evo
75 2.0 TC
ex.159 Tbi & 159 2.0 JTD, 2x156 TS, GTV V6, 166 JTDm, Stelvio JTD
Paikkakunta: Billnäs

Viesti Kirjoittaja AAW »

Heikalta sai hintaan 83 eur. Mulla lojuu tallissa kun vanha näyttää pelittävän ihan ok joten en ole jaksanut asentaa.

Deltalla maksoi marraskuun lopussa vajaa 300 euro, uusi vuosi uudet hinnat näköjään....

Vastaa Viestiin