2.4 JTD vilauttelee moottorin varoitusvaloa
Valvoja: Moderators
2.4 JTD vilauttelee moottorin varoitusvaloa
Eli seuraavanlainen ongelma.
4. vaihteella kiihdyttäessä syttyy moottorin varotusvalo n.2700-2900rpm kohdalla. Sen aikaa moottori tuntuu hieman tehottomalta. Tämän kierrosalueen jälkeen vetää taas ihan normaalisti. Muilla vaihteilla ei tapahdu samaa ilmiötä vaikka kuinka antaisi koneelle syöttöä. Niin ja konehan oli 2.4 JTD 103kW.
Kellään mitään veikkauksia?
4. vaihteella kiihdyttäessä syttyy moottorin varotusvalo n.2700-2900rpm kohdalla. Sen aikaa moottori tuntuu hieman tehottomalta. Tämän kierrosalueen jälkeen vetää taas ihan normaalisti. Muilla vaihteilla ei tapahdu samaa ilmiötä vaikka kuinka antaisi koneelle syöttöä. Niin ja konehan oli 2.4 JTD 103kW.
Kellään mitään veikkauksia?
Ymmärtääkseni se säätö tapahtuu alipaineella (joka saadaan aikaan erillisellä alipainepumpulla, jota käyttää myös jarrutehostin). Selostetun tapaisen oireilun saa aikaan esim turbon säätösiipien takertelu joka sitten johtaa overboost tilaan, jolloin ECU näkee parhaaksi leikata polttoainesyöttöä. Mikäli tämä on oireilun syy niin sen saattaa saada hoidettua purkamalla&putsaamalla turbo.
Technologie-Entwicklung Baumart sivuilla on aika havainnollinen sepustus turbon toiminnasta ja putsauksesta. Esim a.o. kuva kyseiseltä sivustolta.
Technologie-Entwicklung Baumart sivuilla on aika havainnollinen sepustus turbon toiminnasta ja putsauksesta. Esim a.o. kuva kyseiseltä sivustolta.
- Keltsi
- Viestit: 1871
- Liittynyt: 14 Kesä 2004, 21:33
- Car(s): 155 Q4, 156 2.4 JTD 10V, 156 GTA, 164 TB, 1666 3.0, B5 Qt
- Paikkakunta: Hämeenlinna
Ardi tuossa kiteyttikin olennaisen VNT-ahtimien sielunelämästä, mutta lisätään vielä muutama pointti lisää.
Omassa 2,4 JTD:ssä (100kW) on pakosiipien ohjaus toteutettu perinteisten turbojen tapaan ylipaineella. Ilmeisesti tämä VNT25-ahdin on säännön vahvistava poikkeus noiden siipien säätöjen osalta...
Pakosiipien ohjaustavan näkee helposti. Jos kompressorikotelosta menee letku suoraan painekellolle, tapahtuu pakosiipien ohjaus ylipainella. Jos painekellolle tulee ohjausletku jostain muualta, niin silloin siipiä ohjataan alipaineella.
Äkkiseltään veikkaisin myös pakosiipien jumittamista jolloin ahdot nousevat yli sallitun ja ecu leikkaa syöttöjä.
Ahdin on melko pienellä työllä irroitettavissa. Mikäli purat kompressoripäädyn, niin merkkaa huolellisesti pesän asento ahtimen runkoon nähden. Muuten pakosiipien paikat muuttuvat jolloin saattaa pakosiivestä tulla äkkiä entinen, tai sitten ahdin ei heräile alhaalta.
Samalla kannattaa puhdistaa coolerille menevä ahtopaineputki sekä cooleri, mikäli vain mahdollista. Ainankin omassa oli coolerin alaosa melko öljyinen...
Omassa 2,4 JTD:ssä (100kW) on pakosiipien ohjaus toteutettu perinteisten turbojen tapaan ylipaineella. Ilmeisesti tämä VNT25-ahdin on säännön vahvistava poikkeus noiden siipien säätöjen osalta...
Pakosiipien ohjaustavan näkee helposti. Jos kompressorikotelosta menee letku suoraan painekellolle, tapahtuu pakosiipien ohjaus ylipainella. Jos painekellolle tulee ohjausletku jostain muualta, niin silloin siipiä ohjataan alipaineella.
Äkkiseltään veikkaisin myös pakosiipien jumittamista jolloin ahdot nousevat yli sallitun ja ecu leikkaa syöttöjä.
Ahdin on melko pienellä työllä irroitettavissa. Mikäli purat kompressoripäädyn, niin merkkaa huolellisesti pesän asento ahtimen runkoon nähden. Muuten pakosiipien paikat muuttuvat jolloin saattaa pakosiivestä tulla äkkiä entinen, tai sitten ahdin ei heräile alhaalta.
Samalla kannattaa puhdistaa coolerille menevä ahtopaineputki sekä cooleri, mikäli vain mahdollista. Ainankin omassa oli coolerin alaosa melko öljyinen...
"No smoke => no power => no hope"
"Äkkiseltään veikkaisin myös pakosiipien jumittamista jolloin ahdot nousevat yli sallitun ja ecu leikkaa syöttöjä."
Sotken oman lusikkani tähän soppaan myös.
Yleensä moottorinohjausjärjestelmien vioissa, niin myös ahtopainevioissa toiminta ei palaudu kuin seuraavalla virheettömällä käynnistyksellä lämpimäksikäytön jälkeen, vaikka vika olisi poistunutkin. Uusimmissa järjestelmissä (Euro3 ja 4) vasta kolmen virheettömän käynnistyksen jälkeen. Tämä sen takia, ettei pääse syntymään mitään vaaratilannetta kun auto "hyökkää" toiminnan palauduttua.
Tässäkin tapauksessa ainoa oikea reitti on lukea vikamuisti ensin, ja mahdollisimman nopeasti, koska se tieto muistaakseni poistuu sieltä vanhassa JTD-järjestelmästä 64 virheettömän käynnistyksen jälkeen. Vikavalo kuitenkin sammuu heti vian poistuttua.
Veikkaisin että vika ei ole VGT-siivekkeissä, mutta anna kuulua miten oli.
Sotken oman lusikkani tähän soppaan myös.
Yleensä moottorinohjausjärjestelmien vioissa, niin myös ahtopainevioissa toiminta ei palaudu kuin seuraavalla virheettömällä käynnistyksellä lämpimäksikäytön jälkeen, vaikka vika olisi poistunutkin. Uusimmissa järjestelmissä (Euro3 ja 4) vasta kolmen virheettömän käynnistyksen jälkeen. Tämä sen takia, ettei pääse syntymään mitään vaaratilannetta kun auto "hyökkää" toiminnan palauduttua.
Tässäkin tapauksessa ainoa oikea reitti on lukea vikamuisti ensin, ja mahdollisimman nopeasti, koska se tieto muistaakseni poistuu sieltä vanhassa JTD-järjestelmästä 64 virheettömän käynnistyksen jälkeen. Vikavalo kuitenkin sammuu heti vian poistuttua.
Veikkaisin että vika ei ole VGT-siivekkeissä, mutta anna kuulua miten oli.
"Menee varmaankin ahtimen irrotushommiksi"
Älä vielä luovuta, et ilmeisesti saanut vikakoodeja, mutta edelleen se ahtopainevika voi johtua kahdesta syystä, 1. Paine nousee yli ylärajan, joka voi johtua siipien juuttumisesta alakierrosalueelle tai ettei käyttölaitteesta poistu alipaine (ohjaussolenoidivika). 2. Paine ei saavuta tavoitepainetta, jolloin siivet juuttuneet yläkierrosalueelle tai alipaine ei vaikuta käyttölaitteeseen (ohjaussolenoidi, alipainepumppu, alipainevaraaja, letku ym.).
Eli käy nämä vielä läpi, ennen suurempia purkamisia Onnea!
Älä vielä luovuta, et ilmeisesti saanut vikakoodeja, mutta edelleen se ahtopainevika voi johtua kahdesta syystä, 1. Paine nousee yli ylärajan, joka voi johtua siipien juuttumisesta alakierrosalueelle tai ettei käyttölaitteesta poistu alipaine (ohjaussolenoidivika). 2. Paine ei saavuta tavoitepainetta, jolloin siivet juuttuneet yläkierrosalueelle tai alipaine ei vaikuta käyttölaitteeseen (ohjaussolenoidi, alipainepumppu, alipainevaraaja, letku ym.).
Eli käy nämä vielä läpi, ennen suurempia purkamisia Onnea!
- Keltsi
- Viestit: 1871
- Liittynyt: 14 Kesä 2004, 21:33
- Car(s): 155 Q4, 156 2.4 JTD 10V, 156 GTA, 164 TB, 1666 3.0, B5 Qt
- Paikkakunta: Hämeenlinna
Tuosta alipaineohjatusta VNT:stä Alfassa ei ole kokemusta, mutta oma ylipaineohjatussa näyttäisi pakopaineet elävän juurikin noilla kierrosluvuilla. Kun pakosiivet aukeavat kokonaan, tuntuu selkeä nykäisy, kun ahdin ei enään jarruta pakokaasun virtausta. Itse ahtopaineet pysyttelevät kokoajan tasaisena.
Oletko jo tarkastanut ILMIn? Kulunut/viallinen ILMI saattaisi myös aiheuttaa tuollaista...
Oletko jo tarkastanut ILMIn? Kulunut/viallinen ILMI saattaisi myös aiheuttaa tuollaista...
"No smoke => no power => no hope"
No niin. Taas alkoi vehje kettuilemaan.
Eli auto tuntuu aikast tehottomalta koko alueelta. Silti Motor Control Failure syttyy n 2500rpm - 3500 rpm alueella.
Kävin lukemassa koodit ja oli seuraavat:
P0235 (Ahtopainetunnistin, epälooginen signaali) Eli overboostia
P0236 Ahtopaineen säätöventtiili
Mahtaiskohan toi solenoidin vaihto auttaa?
Eli auto tuntuu aikast tehottomalta koko alueelta. Silti Motor Control Failure syttyy n 2500rpm - 3500 rpm alueella.
Kävin lukemassa koodit ja oli seuraavat:
P0235 (Ahtopainetunnistin, epälooginen signaali) Eli overboostia
P0236 Ahtopaineen säätöventtiili
Mahtaiskohan toi solenoidin vaihto auttaa?
Nyt teki sellasen tempun tuossa kun olin ajelemassa, että perkele.
Kiihdytin normaalisti ja sytty taas samalla kierrosalueella valo ja jäi palamaan. Ei sammu millään. Eikä auto kulje mihinkään. Oikein kiva juttu.
Kyllä se solenoidiventtiili ainakin jotenkin toimii, kun liikkuu se tanko kun nostaa kierroksia.
Kiihdytin normaalisti ja sytty taas samalla kierrosalueella valo ja jäi palamaan. Ei sammu millään. Eikä auto kulje mihinkään. Oikein kiva juttu.
Kyllä se solenoidiventtiili ainakin jotenkin toimii, kun liikkuu se tanko kun nostaa kierroksia.
No nyt on viety auto korjaamolle. Alkoi noi pahemmat ongelmat kun ajoin tun kolarin. Ei oltu kolarikorjauksessa tehty mitään ilmanputsarille eikä imuputrkille vaikka ne oli mennyt paskaks. Kaiken lisäks turbo alkoi viheltää aivan helvetisti. Meinasivat, että ilmanputsarista revennyt muovipala ja menny ahtimeen. Saa kyllä vakuutusyhtiö laittaa kuntoon.
Eipä suostunut vakuutusyhtiö laittamaan uutta ahdinta. Sieltä oli katkennut akseli joka säätää siipiä ja sanoivat ettei ole kolarista johtuva ongelma.
Eli siis tarvii hommata uusi ahdin, koska noi VNT ahtimet on korjauskiellossa.
Ahdin on ilmeisesti mallia Garret GT 2256 V 710811-5002S.
Uusi maksaisi Suomessa n. 1300 € ja käytetty Saksasta n.600€ (ajettu 58000km)
Kumpiko kannattaa hommata?
Eli siis tarvii hommata uusi ahdin, koska noi VNT ahtimet on korjauskiellossa.
Ahdin on ilmeisesti mallia Garret GT 2256 V 710811-5002S.
Uusi maksaisi Suomessa n. 1300 € ja käytetty Saksasta n.600€ (ajettu 58000km)
Kumpiko kannattaa hommata?
Kysy www.turbos-hoet.com Hollannista . Yllätyin hintatasosta verrattuna näihin paikallisiin...
Stelvio JTD, 159 2.0 JTDm x 2, GT JTD, 156 2.5 V6
No niin. Ja taas on vedot hiukan hukassa ja väläyttelee vikavaloa, mutta tällä kertaa syy on ahtimen ja välijäähdyttimen välisen letkun halkeamisella. Ilmeisesti pakkasella on ollut osuutta asiaan.
Kävin kyselemässä alkuperäisosaa ja hinta oli 420€!!
Aivan järkyttävä hinta noin 40cm pitkästä muoviletkusta.
Elikkäs mistähän mahtais saada edullisesti tuon pätkän?
Kävin kyselemässä alkuperäisosaa ja hinta oli 420€!!
Aivan järkyttävä hinta noin 40cm pitkästä muoviletkusta.
Elikkäs mistähän mahtais saada edullisesti tuon pätkän?