Alfa 156 kysymyksiä

Alfoista

Valvoja: Moderators

J-s-T
Viestit: 14
Liittynyt: 11 Kesä 2009, 18:47
Paikkakunta: Oulu

Alfa 156 kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja J-s-T »

Nonii.. Piti rekisteröityä tänne Alfa puolellekin, kun tässä olen alkanut vähän katteleen nuita 156:a.
Vannoutunut Opelisti olen, mut ei oikein ole sopivan hintasta Opelia nykysen B Vectran tilalle löytynyt, jossa ois jo ruosteet vähän vähentynyt... Nii ajattelinki että jos Alfat ois vähän parempia koriltaan, kun sinkkiäkin löytyy. Hinnatkaan ei ihan katossa ole.
Kerran oli aikasemmin ennenku kortin sain vähän aikaa 164 3.0 ja se oli kyllä mukava kampe. Ja ne moottorin äänet :o: Ei oo kuule opelin v6:ssa semmosia soundeja :D

Joo eli muutamia kysymyksiä ois, saattas haulla jotain löytyäkin, mut vielä en oo kerenny hirveesti ettimään.
Eli nettiautossa oli pari 2.5:sta joissa luki et hihnan vaihtoväli 120tkm... Onko oikeesti noin paljon vai sen 60tkm niinku ilmeisesti neloskoneissa?
Sit kiinnostaa noiden alfojen alustat, et kuin monimutkasia ratkaisuja siellä on? Löytyiskö mahdollisesti joltain kuvia ilman rengasta? Ilmeisesti joitain tukivarren puslia sillon tällön menee?
Ja onko koneissa ollu mitään erityisempää isompaa vikaa? Öljynsyönti? Tuossa nykysessä x20xev vectran koneessa tuuppaa nuo venavarrwnkumit irtoilemaan paikaltaan ja omakin syö jonkuverran.
Näissähän muuten on ihan Boschin motronicin moottorinohjaus? eikä mitää marelleja?

Siinä alkuu jotain, liikaa ei kehtaa kysellä näin pikku pienissää ja ennenku haulla on ettiny tietoa... :)

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 11246
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, C3 2016, ID.3 Pfennigfuchser Edition 2021
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Morjensta morjens,

hihnanvaihtoväli on kaikissa bensa-156:sissa kolme vuotta tai 60tkm.
156:n alustasta nyt ei tähän hätään ole kuvaa mutta ei siellä mitään kovin ihmeellistä ollut. Perusrautaa joka tottelee kiintoavainta, tosin ilmeisesti tukivarsien kulmista johtuen pienetkin välykset näkyvät ja tuntuvat.
Öljynsyönti on lähinnä neloskoneiden ongelma, samoin viat imunokan ajoituksenmuuntimessa ja huojuva tyhjäkäynti. Ilmamassamittareita menee sekä nelosista että kuutosista. Nelosen jakohihnan vaihtovälin kanssa kannattaa olla tarkkana, niitä on korkannut enemmän kuin muutama tapaus.
Bensakoneissa on Motronicin eri versioita. Tiedä sitten olisiko Marelli sen huonompi mutta boschilaisen diagnosointi oman kylän pikkupajalla voipi olla helpompaa.

Haku löytänee lisää asiasta kuin asiasta.
- Epäkelpokeräilijä -

Pepperoni
Viestit: 925
Liittynyt: 11 Maalis 2003, 10:58
Car(s): Alfa Romeo Giulia Super -19
Fiat Tipo Cross -21
Paikkakunta: Tuusula

Viesti Kirjoittaja Pepperoni »

Hihnanvaihtoväli on kaikissa bensakoneissa 60 tkm, ja Boschin nikkaroimat aivolaatikot. Tukivarsia saa välillä vaihdella aivan kuten oletat, ja helmapeltejä maalailla jos ei ole roiskeläppiä edessä (tuntuu kyllä olevan yksilökohtaista, aiheesta juuri keskustelua etusivulla). Twinsparkit ovat useammin öljysyöppöjä, kutoset ilmeisesti harvemmin. Näistä ja kaikesta muusta löydät hakemalla kyllä paljon tarinaa, samoin FAQ:n vikalista kannattanee vilkaista.

J-s-T
Viestit: 14
Liittynyt: 11 Kesä 2009, 18:47
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja J-s-T »

Ok, kiitän. Pitää ajan kans tarkemmin etsiskellä tietoa.
Tuosta moottorinohjauksesta, et eihän se Marelli välttämättä mikään huono ole, mut Boschista on itsellä kokemusta ja ku tuossa pari tyyppiä puhu et joskus ois ollu jotain hämminkiä noissa Marelleissa, tiiä sit... Vanhanliiton miehiä ovat. Tuskin nykypäivinä mitää isompaa vikaa tuommosissa on.
Tuo 2 litranen kiinnostas ehkä eniten tällä hetkellä iha huoltojen takia, ku jotenki pelottaa nuo vee6:set.
Aiheuttaako öljyn syönnin mikä? Entinen v6 kyllä söi öljyä ja semmoseen on vähän ikävempi vaihtaa venttiilinohjarin kumeja..

Edit. Millasia vikoja on ollu imunokan ajoituksenmuuntimessa?

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 11246
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, C3 2016, ID.3 Pfennigfuchser Edition 2021
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Veekutosissa öljyä ovat kai syöneet vanhemmat 12-venttiiliset, eivät 156:n 24v-padat. En osaa sanoa mikä sen neloskoneisten syönnin aiheuttaa, yhdessä tapauksessa tehtaalta oli jäänyt sylintereiden hoonaus tekemättä mutta se sentään taisi olla yksilö.

Yleisesti ottaen 156:n kuutoset näyttäisivät olleen nelosia murheettomampia moottoreita.

Ajoituksenmuunnin käy jollakin tapaa väljäksi ja alkaa pitää tyhjäkäynnillä dieselmäistä kalkatusta, ensin vain hetken kylmäkäynnistyksen jälkeen ja myöhemmin sitten jatkuvasti. Olen jonkun muuntimen avannutkin mutta ei siellä mitään kummempaa vikaa ole näkynyt, silti mokkulan vaihto on korjannut tilanteen.
- Epäkelpokeräilijä -

J-s-T
Viestit: 14
Liittynyt: 11 Kesä 2009, 18:47
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja J-s-T »

Diisseli ääntä en halua :( oma ecotecci pitää diisseli ääntä ja hävettää ajella. :(
Johtuu nostajista taikka siis hydraulisista säätimistä. kylmänä.

Avatar
_L_T_V_
Viestit: 378
Liittynyt: 09 Heinä 2008, 17:47
Car(s): Fiat Linea T-jet, 156 V6
ex Lancia Kappa, 164 V6, 156 V6, 156 TS Sele, 156 JTS
Paikkakunta: Pirkkala

Viesti Kirjoittaja _L_T_V_ »

156 v6 alle vaan....ei riemulla rajaa ku kutosella ajaa...

Compare Orso
Viestit: 95
Liittynyt: 12 Helmi 2007, 22:09
Car(s): 156 2.0 TS 1999

Viesti Kirjoittaja Compare Orso »

Neloskoneen öljynkulutus on ilmeisesti yksilöllistä. Minulla on kulunut ehkä noin puoli litraa per vaihtoväli. Kun mukaan laskee sen, että vaihdon jälkeen öljypinta on ylärajalla, niin joskus on saattanut litran raja ylittyäkin. Joka tapauksessa kymmenen vuoden aikana niitä ylimääräisiä litran varapurkkeja tiedän ostaneeni noin viisi kappaletta. Kilometrejä on nyt noin 130 000. Öljynä olen käyttänyt tavallista synteettistä Mobiloilia.

JiiTeeÄssä
Viestit: 1295
Liittynyt: 30 Marras 2008, 11:25
Car(s): .
ex Giulia Super 2.2 jtdm -16
ex 159 1.9 jtdm -10
ex 159sw 2.4 jtdm -07
ex 159 2.4 jtdm -06
ex 156 2.0 jts -03
ex 156 2.0 ts -98

Viesti Kirjoittaja JiiTeeÄssä »

Tähän voisin sellaisen kommentin heittää näistä 2L 156:sista, että jos olet etsimässä n. -02 -03 ikäistä, niin saattaapi olla kuotenkin parempi että otat vanhemman Twinspark mallin JTS version sijasta. 2.0 JTS kone kun on tuon twinspark koneen päälle rakennettu, eli samat MAHDOLLISET ongelmat löytyy mutta sitten on nippu uusiakin joka liittyy tuohon suorasuihkutus teknologiaan. Itsellä tuo nyt koneen puolesta palvelee ihan hyvin kun tajusin vaihtaa oikeisiin öljyihin niin ei syö sitä enää juurikaan. Mutta tänne foorumiin olen kirjoitellut ketjuun jossa ajoin dynotestissä vain 140hv, joka on siis alle TS versionkin. Näitä vajaatehoisia jts koneita tuntuu olevan siellä ja täällä, syy hieman hämärä. Mutta on tuo väännökäs kone kuitenkin, niin että jos etsit uudempaa kuin -02 joissa jts on ainoa vaihtoehto 2litraisena, niin kyllä silläkin ajelee jos ei tunne halua vingutella. Mutta jos tarvii oikeaa tehoa, niin sitten otat sen 2.5 v6. Vaikuttaisi tosiaan siltä että nuo veekuutoset on hieman luotettavamman maineessa. Se ehkä myös täydentää Alfan "Cuore Sportivo" -hengen oikealla lailla.
Aika paljon tyytyväisyyteesi tulevaisuudessa kuitenkin vaikuttaa kuinka autoa on pidetty oli kone mikä hyvänsä. Alustan tukivarsissa, laahaavissa takajarruissa, etulaakereissa, ovien stoppareissa, penkinlämmittimissä saattaa olla sanomista jo ennen 100tkm ja helpottaa jos edellinen omistaja on laittanut jo noita.

J-s-T
Viestit: 14
Liittynyt: 11 Kesä 2009, 18:47
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja J-s-T »

Ok. Noita ensimmäisiä lähinnä kattelen hinnan takia, eli alle -00.
Plussaa ois jos ois vähän vääntöä myös matalemmillakin kierroksilla. Entisestä v6:sta jäi kyllä vähä semmonen tunne et pitää tosiaanki vinguttaa jos vähänki haluaa kiihyttää.

Edit. Nii ja millaset vakuutusmaksut tuommosissa alfoissa keskimäärin on? Opelissa liikennevakuutus ilman bonuksia jo yli 700€ :S

Avatar
jeQQ
Viestit: 4371
Liittynyt: 22 Kesä 2006, 18:01
Car(s): Z1100, 147GTA, 33 Giardinetta 4x4, Kona
Paikkakunta: Vihti

Viesti Kirjoittaja jeQQ »

Kyllä täälläpäässä vanha v6 jaksaa hyvin vääntää..

Ja riippuu vähän, missä on vakuutukset. Mulla on 164 IF:llä liikennevakuutus pienellä keskittäjäalennuksella jotain 700-800e / vuosi :shock: Junnussa osakasko karvan päältä 400e / vuosi..

V6
Viestit: 5200
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 22:29
Car(s): -
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja V6 »

156 V6 02 liikennevakuutus 856e pohjola, 70 bonareilla sitte pieni alennus...
Mediocrity is a sin
Kuvat
155 8V 92>155 16V 96>156 V6 98>156 V6 02>Helkama

Avatar
michael
Viestit: 704
Liittynyt: 11 Elo 2007, 14:18
Car(s): 159 2.2, ex: 156 V6
Paikkakunta: Pirkkala

Viesti Kirjoittaja michael »

Pohjolan kevytkasko ja liikennevakuutus 700 e/vuosi, tuollaisilla perusbonuksilla muistaakseni jotain n. 50% ja 30%.

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 11246
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, C3 2016, ID.3 Pfennigfuchser Edition 2021
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

J-s-T kirjoitti:Entisestä v6:sta jäi kyllä vähä semmonen tunne et pitää tosiaanki vinguttaa jos vähänki haluaa kiihyttää.
Siis 164 V6 12v? Sitten siinä oli jotain vikaa, tuohan on nimenomaan alaväännöltään melkoinen höyrykone. Neliventtiilisten alavääntö on vähän heikompi mutta toisaalta ne kiertävät korkeammalle.
- Epäkelpokeräilijä -

J-s-T
Viestit: 14
Liittynyt: 11 Kesä 2009, 18:47
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja J-s-T »

Scuderia Rasvanäppi kirjoitti:
J-s-T kirjoitti:Entisestä v6:sta jäi kyllä vähä semmonen tunne et pitää tosiaanki vinguttaa jos vähänki haluaa kiihyttää.
Siis 164 V6 12v? Sitten siinä oli jotain vikaa, tuohan on nimenomaan alaväännöltään melkoinen höyrykone. Neliventtiilisten alavääntö on vähän heikompi mutta toisaalta ne kiertävät korkeammalle.
Tuommonen just. Jostain olikohan 5 tonnin vai 4 tonnin jälkeen lähti kyllä vetämään helvetisti kiihdytyksessä, mut ei muuten kyllä jääny mieleen, et ois ollu mitenkään erityisen paljo vääntöä. Mut tiiä sit ku ei tosiaankaa sillon vielä ollu korttia muutama vuosi sitten, nii ei tuota ite hirveest itullu sillä ajeltua...

Joo aika kalliit näyttäs afoissaki olevan nuo vakuutusmaksut. :shock:

E. Kävin Tapiolan sivuilla laskeen liikennevakuutusmaksujen hintoja, nii 2 litraseen oli reilu 800€ ja 2.5 litraseen lähemmäs 900€. Nuo siis ilman bonuksia, itellä on kertyny vasta 15% + vähän omistaja-alennusta.

Avatar
Matti_S
Viestit: 595
Liittynyt: 13 Touko 2008, 16:15
Car(s): Alla: BMW 116d E87 '11
Exät:
Mini Cooper D Countryman aka Ilsa '11
Alfa Romeo 159 SW aka Mariia '08

Pärtsätin: Triumph Thruxton '06
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Matti_S »

Törö.


Lainaampa tässä tätä ketjua hieman omille tunnoille. Sain muutaman päivän saikkua kun loukkasin hieman selkää vloppuna (6v duunia ja ekat päivät saikulla) ja kun ei voi maata eikä saa urheilla pitää tehä kaiken näköstä päiväsaikaan. No pidemmän aikaa on kutitellu testata tuota 2,5l v6:sta kun en oo kyseistä motoria kokeillu 156:sessa ja ens kesänä pitäs ostaa joko motskari (triumph thruxton luultavimmin) tai naatiskeluauto. Olettaen ettei tule yllätyksiä työrintamalla.

Oulussa pörhöllä olikin toi -05 vuosimallia oleva farkku-156 v6:sella ja päätin antaa mieliteolle hieman valtaa.

Eka vaikutelma oli miellyttävä. Auto oli todella nätti sekä sisältä että ulkoa. Ajoasento ei oikeen tahtonut asettua, sillä ratti oli turhan kaukana ja kädet aivan suorana vaikka rattia hieman sai säädettyäkin. Lisäksi kyynärnojan ja oven tasot olivat erit. Mutta asento oli silti ihan kohtuullinen.

Muoviosat ovissa ja parissa kohtaa konsolia hieman söy-söy. Esmes kädensija tuntuu hajoavan kun ottaa kii ja tämä on jo toinen 156 jossa moista ongelmaa on. Toki näppivoimia on kiipelyn takia kohtuullisesti, mutta ei nyt sentään ihan noin paljoa :).

Koska kyseessä oli Pörhö, niin palvelu oli ensiluokkaista ja ystävällistä. Koeajoa ei tarvinnut tingata ja auton olisi saanut ajoon pidemmäksikkin aikaa. Ainoa miinus oli, että tankissa oli vain 1/5 löpöä jäljellä.

Selvisi että autoon oli juuri vaihdettu jakohihna (mittarissa 58k) ja auto muutenkin huollettu. Hintaa kuulemma olisi ollut 16k. Tinkivaraa kuulemma tuon alle ei ole, koska hintaa on pudotettu jo useaan otteeseen.

Auton käynnistäminen toi auton hienoimman ominaisuuden esille. Moottorin miehekäs murahdus aiheutti oikeasti pienen nautinnon väreen bensalenkkarin selkäpiidassa. Ja ei kun menoksi.

Ohjaustunto oli hyvä, mutta ei juuri poikennut 159/MiTo -akselista. Paras ohjaus on silti tähän mennessä ollut Alfetta GTV6:sessa ja 147:ssa. Silti moottoritien rampit ja mutkat olivat nannaa. Muutenkin annoin moottorin laulaa koko ajan aika lähellä tappia ja nautin täysin siemauksin sulosoinnuista.

Negatiivisena puolena oli että ei tuo silti tuntunut kovin pontevalta. Jotenkin tuntui että massaa oli liikaa ja meno turhan isoautomaista ollakseen todella hauskaa. Vaikka koeajamani 147 2l koneella oli numeroiden mukaan huomattavasti hitaampi, TUNTUI meno silti nopeammalta. Mutta ne mureat v6-soundit... Ja kyllähän toi silti ihan kivasti liikahti. Jotenkin silti olisin toivonut pikkasen lisää vauhtia tuon ääniraidan lisäksi.

Kulutus tuntui myös olevan aika mureaa. Koeajolle lähdettäessä tankissa OLI 1/5 jäljellä. 30 min myöhemmin mittari oli aivan tapissa.

Koeajosta jäi hieman ristiriitainen fiilis. Käyttöautona toi olisi todella makea. Mutta en tarvitse tilaa ja tuollaisenaan tuo on pikkasen turhan raskas ja janoinen suhteessa kulkuun. Se mitä haluaisin olisi tuo kevyempi 147 tuolla koneella. Ihmetyttääkin miksei Alfa tuonut moista markkinoille. Tuloksena olisi ollut kohtuullisen mehevä kevyt-GTA.

Mä luulen että ensi kesänä tulee hankittua motskari. GTA mallien (joissa olisi riittävästi menohaluja) käyttökulut on turhan kalliit ja hinta samaten.
-Matti-

V6
Viestit: 5200
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 22:29
Car(s): -
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja V6 »

mitäs eroa 147 versus 156 ohjauksessa on? eikös ne ole aika pitkälti samoja...Miton ohjaus nyt pitäisi ainaki olla kaikista erilaisin koska on ´sähköinen. ja eikös farkku ole painavampi kuin sedan, toi mk1 156 sedanhan on noista kevyin oletko sellaista testannut?
Mediocrity is a sin
Kuvat
155 8V 92>155 16V 96>156 V6 98>156 V6 02>Helkama

Avatar
Matti_S
Viestit: 595
Liittynyt: 13 Touko 2008, 16:15
Car(s): Alla: BMW 116d E87 '11
Exät:
Mini Cooper D Countryman aka Ilsa '11
Alfa Romeo 159 SW aka Mariia '08

Pärtsätin: Triumph Thruxton '06
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Matti_S »

^Ei varmaan paljoa eroa. Koko ajakokonaisuus vaan muuttuu kun auto kevenee eikä ole noin selvästi etupainoinen.

Tjuu, kyllähän varmaan toi farkkukori toi lisää laardia. Mutta kiva peli silti.

Edit: koeajoin pari vuotta sitten tuon vanhemmalla nokalla olevan 156:sen 2l koneella. En muista vuosimallia. Mutta tuo oli eka kokemus 156:sesta v6:sella.
-Matti-

Avatar
Gasolina
Viestit: 4724
Liittynyt: 30 Marras 2005, 19:22

Viesti Kirjoittaja Gasolina »

Hmm, useamman vuoden on tullut ajeltua sekä 147:lla, että 156:lla ja kieltämättä 147 tuntuu alustansa puolesta terävämmältä. Asia johtunee pienemmästä painosta ja lyhyemmästä akselivälistä, kun tekniikan osat on noissa muuten aikalailla samoja.

Kannattaa silti huomioida, että koeajoon haettu auto ei välttämättä ole alustan säädöiltään ihan kohdallaan. Monissa
156:ssa on alustan osia vaihdettu varsin pienillä ajokilometreillä ja useissa tapauksissa pyöränkulmat on säätämättä tämän jäljiltä.
Giulia Super -69

V6
Viestit: 5200
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 22:29
Car(s): -
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja V6 »

noi uudemmat 147kat taitaa olla painavampia kui vanhat 156set, eli riippuu hiukan mitä vuosimalleja on ajellut...
Mediocrity is a sin
Kuvat
155 8V 92>155 16V 96>156 V6 98>156 V6 02>Helkama

Avatar
MiNkO^^
Viestit: 875
Liittynyt: 06 Huhti 2006, 13:03
Car(s): Projekti: 1.6 Alfa Romeo 75
käyttöauto: Seat Ibiza 1.8t Cupra R
Ex: Alfa Romeo 147
Paikkakunta: Päijät-Häme

Viesti Kirjoittaja MiNkO^^ »

mitenkäs 156 sw vaihdetaan rekkarikilven polttimot?
kaverilta loppu konstit kesken :oops:
Mitä sinä teet?Katselen Kuutamoa.Sano sille Kuutamolle että ottaa Alfansa alle ja ajaa tiehensä.

Pepperoni
Viestit: 925
Liittynyt: 11 Maalis 2003, 10:58
Car(s): Alfa Romeo Giulia Super -19
Fiat Tipo Cross -21
Paikkakunta: Tuusula

Viesti Kirjoittaja Pepperoni »

Ohjekirja kyllä neuvoo homman yksityiskohtaisesti, mutta jos ei satu olemaan tai ei halua moiseen alentua, niin ne valot lähtevät irti varovasti talttapäämeisselillä kampeamalla jommasta kummasta päästä, en nyt pysty ulkoa muistamaan. Kumminkin toisessa päässä on sellainen metallinen jousi ja toisella muovinen "kynsi" jolla se pysyy paikallaan. Sieltä jousen puolelta lähtee ilman vaurioita auki, kannattaa laittaa joku rätti väliin ettei mene maalipinta rikki. Sitten vain lampun kanta kiertämällä (olikohan?) kotelosta irti ja uusi polttimo kiinni. Ei ole vaikeaa eikä kestä kauan, mutta ei ole tarvinnut pariin vuoteen laitella niin ei ihan tarkkaan muista.

Avatar
Laku
Viestit: 1760
Liittynyt: 15 Elo 2005, 14:35
Paikkakunta: Ylöjärvi

Viesti Kirjoittaja Laku »

Usein autta kevyt kolautus lamppuun, kun ne ovat kovia hapettuun.
Laku
Kia Niro, ex. Lancia Ypsilon, CBR 600 RR, 159 2.2, 156 V6 SW, 147 2.0 Sele, 147 1.6, 75 1.6

V6
Viestit: 5200
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 22:29
Car(s): -
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja V6 »

jos siihen auttaa kolautus niin se on yleensä menossa lopullisesti rikki, se kolautus vain siirtää langan yhteen jolloin se taas palaa jonkin aikaa. Ei ole kyllä hapettunu mun 156sissa ainakaan niin hyvin ne liittimet on suojattu. Ja tosiaan se vaihto on erittäin helppoa se valoasetelma voi lähteä jopa käsin irti siitä aukosta, sitten vain lamppu pidikkeineen ulos ja uusi lamppu tilalle.
Mediocrity is a sin
Kuvat
155 8V 92>155 16V 96>156 V6 98>156 V6 02>Helkama

J-s-T
Viestit: 14
Liittynyt: 11 Kesä 2009, 18:47
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja J-s-T »

Eipä tullu ostettua kesällä Alfaa, mut moottoripyörä tuli laitettua..., Nyt tuli vaan uus kuume päälle ja oon kattonu paria selespeed 156:ta.
Pari kysymystä tuli mieleen. Miten JTS eroaa TS:tä? Suorasuihkutus? Onko koneessa muuta eroa? Ei vissiinkää tulpista oo kumminkaa luovuttu? Samallainen jakopää?
Pitänee ens viikolla soitella nuista parista alfasta ja kysellä tarkemmin niistä, kun näillä näkymin tuo vectra ois menossa muijalle.

Nii ja haulla etin tietoa tuosta selespeed vaihteistosta. Ilmeisesti loppujen lopuksi kumminki ollu iha toimiva systeemi? Toisessa kattomista alfoista oli vähän uudemman näkönen sisustus ja erilaiset rattivaihteet.

Niin ja se tärkein, onhan kaikissa uudemmissa 156:ssa keskikäsituki? :D

Avatar
Giallo Pozzuoli
Viestit: 1930
Liittynyt: 17 Maalis 2007, 19:17
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Giallo Pozzuoli »

Tossa lyhkäistä JTS-infoa:
http://en.wikipedia.org/wiki/JTS_engine

Tuplatulpat vaihtui neljään platinatulppaan, suorasuihkutus on stökiömetrinen ja laihaseosominaisuus tuli mukaan alle 1500r/min kierroksille. Vähän lisää kaakkeja ja vääntöä. Enpäs tiedä kuluttaako JTS sitten vähemmän todellisuudessa kuin vastaavankokoinen TS.

Avatar
155156
Viestit: 2099
Liittynyt: 11 Kesä 2003, 17:08
Car(s): Alfa Romeo Giulia Veloce Q4 2.0T vm. 2018
Alfa Romeo 156 2.5 V6 vm. 2001
ex-155 2.0 16V
ex-Sprint 1.5 QV
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja 155156 »

Yksi neuvo yli muiden Alfa Romeo 156:n ostajalle: osta V6. Usko pois.

Avatar
maybetomorrow
Viestit: 1568
Liittynyt: 17 Tammi 2009, 19:29
Car(s): Makaronilaatikoita vuodesta 2007
Paikkakunta: Sisä-Suomi

Viesti Kirjoittaja maybetomorrow »

Ja tukikin on! :lol:
Elämä on kuin koppimopo, välillä tuntuu että menee lujaa mutta todellisuudessa isommat jyrää alleen

Avatar
jiigee
Viestit: 333
Liittynyt: 20 Helmi 2007, 14:05
Car(s): GT 3.2 -05
Ex 156 2.5 V6 -03
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja jiigee »

155156 kirjoitti:Yksi neuvo yli muiden Alfa Romeo 156:n ostajalle: osta V6. Usko pois.
Samaa mieltä. Ei Alfan hankkimisessa kuitenkaan mitään järkeä ole, samantein on parempi mennä all the way. Eli GTA. ;)
Kun oikein yrittää ja sitten onnistuu, siihen on tyytyminen.

Ismo Laitinen
Viestit: 97
Liittynyt: 18 Helmi 2007, 11:09
Car(s): 156 SW Selespeed ´05
Thesis JTD
ex. 147 2.0 T.S. ´08
ex. 156 JTS ´04
Pegaso Trail ´07
Quota 1100 ´99
Stelvio NTX ´12 ym.
naisen Stelvio ´08
Paikkakunta: Kajaani

Pojat uhoaa...

Viesti Kirjoittaja Ismo Laitinen »

Nuorten miesten uhoa tuo kuutosen ylistys. Pian neljä vuotta on ollut ihan käyttöautona ´04 JTS ja luultavasti kuutonen ei olisi palvellut yhtään paremmin.

Tottahan on se, että jos vain olemassa joku tehokkaampi versio niin vähäväkisempi on tietenkin mopo. Ja jos riittävän tehokas on hyvä niin vielä tehokkaampi on parempi. Tuollai kun tai jos ajatellaan niin eihän 2.5-litrainenkaan mikään sateentekijä ole kun GTA:kin... Ainakaan niitä ei riittäisi sitten kaikille. Pienempiä on ja Saksasta saa lisää.

156 on sen verran kiva, että voisin vaikka vaihtaakin omani erittäin hyvään eli alkuperäisen ja räpeltämättömään sekä hyvín varusteltuun 2,5-litraiseen. Ellei kynnet eli lompakko riitä uuteen Giuliettaan. Mitoakin tutkiskelin ja koeajoin mutta on fyysisiltä mitoiltaan turhan pieni.

Avatar
mattijus
Viestit: 5264
Liittynyt: 30 Joulu 2004, 16:25
Car(s): harmaa tojota
sininen mersu
Paikkakunta: Kalukylä

Viesti Kirjoittaja mattijus »

Luulen kyllä, että tuo V6 version suosittelu johtuu muusta(kin) kuin äänistä tai suorituskyvystä. Tosin itselläni ei ole pahaa sanaa 2.0TS:stäkään
VMP

Avatar
maybetomorrow
Viestit: 1568
Liittynyt: 17 Tammi 2009, 19:29
Car(s): Makaronilaatikoita vuodesta 2007
Paikkakunta: Sisä-Suomi

Viesti Kirjoittaja maybetomorrow »

Mopedilla ajelevana ymmärrän kuitenkin V6-miehiä. Kuten todettua, jos ei järkiautoa ole hankkimassa kuitenkaan, niin nautiskelis sitten täysillä. Olevinaan tuo parin sadan ero polttoainekuluissa kuitenkin liikaa, ja ehkä hankintahintakin on hiukan tyyriimpi opiskelijabudjetilla. :silly:
Elämä on kuin koppimopo, välillä tuntuu että menee lujaa mutta todellisuudessa isommat jyrää alleen

V6
Viestit: 5200
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 22:29
Car(s): -
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja V6 »

eniten kannattaa miettiä tota selespeediä....itse en sitä hommaisi..
Mediocrity is a sin
Kuvat
155 8V 92>155 16V 96>156 V6 98>156 V6 02>Helkama

Avatar
155156
Viestit: 2099
Liittynyt: 11 Kesä 2003, 17:08
Car(s): Alfa Romeo Giulia Veloce Q4 2.0T vm. 2018
Alfa Romeo 156 2.5 V6 vm. 2001
ex-155 2.0 16V
ex-Sprint 1.5 QV
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Pojat uhoaa...

Viesti Kirjoittaja 155156 »

Ismo Laitinen kirjoitti:Nuorten miesten uhoa tuo kuutosen ylistys.
Kiitos kohteliaisuudesta. Turhan harvoin enää kuulee tuota.

Viisi vuotta 2-litraisella TS 16V - moottorilla, nyt reilut kuusi vuotta 2.5 V6 - moottorilla. Ainoa parempi asia neloskoneessa oli litran pienempi kulutus 100 km matkalla. Erityisesti minua on ilahduttanut V6:n luotettavuus ja vikojen vähyys verrattuna (ainakin omassa autossa ongelmalliseeen) 2.0 TS 16V - koneeseen.

Osta Alfa Romeo V6 vielä kun niitä saa. 20 vuoden päästä on aikaa ajaa sähköautolla.

Avatar
VMTD
Viestit: 3339
Liittynyt: 13 Helmi 2008, 21:01
Car(s): Alfa 166 JTD 20v. -05 ja Saab 9000 CS 2.0t -97, Lancia Lybra 1.8 -01
Paikkakunta: Hausjärvi

Viesti Kirjoittaja VMTD »

No, mutta dieselithän on sitten vielä muiden yläpuolella.

J-s-T
Viestit: 14
Liittynyt: 11 Kesä 2009, 18:47
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja J-s-T »

Miksei selespeediä? Tässä ois nyt 2 vaihtoehtoa, toinen 2.0 ts ja toinen 2.0 jts. Molemmat selespeedejä. Ei muuten hirveästi innostais ostaa alfaa, mut tuo selespeed vaihteisto kiinnostaa.

Avatar
Jalamari
Viestit: 3091
Liittynyt: 25 Touko 2006, 11:42
Car(s): Toyota Gorilla
GTV 2.0V6TB
75 V6
Lancia Thesis
Triumph speedfour
ex:ex147 1,6TS, 147 Selespeed, 156 Selespeed, 166V6 3.0, 15516vx2, 156TS, 164V6,156 1.9JTD,
156 2.4JTD, 159 2.2JTS, GT JTS 156 2.5V6x2, 147JTD, 1662.4JTD
Paikkakunta: Laihela

Viesti Kirjoittaja Jalamari »

^Enemmän tekniikkaa, enemmän hajoavia osia.

J-s-T
Viestit: 14
Liittynyt: 11 Kesä 2009, 18:47
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja J-s-T »

No se tieten, mut onko nuo ollut kovin heikkoja sit tunnetusti?
Ois miellyttävä vaihella vaihteita.

Avatar
Jappe
Viestit: 1714
Liittynyt: 06 Maalis 2003, 21:49
Car(s): GTV 2.0 TS . Tesla M3P
Paikkakunta: Vantaa

Re: Pojat uhoaa...

Viesti Kirjoittaja Jappe »

155156 kirjoitti:
Ismo Laitinen kirjoitti:Nuorten miesten uhoa tuo kuutosen ylistys.
Kiitos kohteliaisuudesta. Turhan harvoin enää kuulee tuota.

Viisi vuotta 2-litraisella TS 16V - moottorilla, nyt reilut kuusi vuotta 2.5 V6 - moottorilla. Ainoa parempi asia neloskoneessa oli litran pienempi kulutus 100 km matkalla. Erityisesti minua on ilahduttanut V6:n luotettavuus ja vikojen vähyys verrattuna (ainakin omassa autossa ongelmalliseeen) 2.0 TS 16V - koneeseen.

Osta Alfa Romeo V6 vielä kun niitä saa. 20 vuoden päästä on aikaa ajaa sähköautolla.
Täysin samaa mieltä.
- Alfaholic -

Avatar
tammi
Viestit: 239
Liittynyt: 24 Kesä 2008, 17:11
Car(s): fieSTa
ex: 147 1.9JTD
ex: 156 2.0TS sw
Paikkakunta: Porvoo

Viesti Kirjoittaja tammi »

J-s-T kirjoitti:Ei muuten hirveästi innostais ostaa alfaa, mut tuo selespeed vaihteisto kiinnostaa.
:?

Avatar
Epezi
Viestit: 7510
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, 33 P4, Sprint, 916 spider, Maserati 430, Lancia Thema 8.32, Opel Ampera, Ampera-e, VW Tiguan, VW Golf GTE
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Epezi »

J-s-T kirjoitti:No se tieten, mut onko nuo ollut kovin heikkoja sit tunnetusti?
Ois miellyttävä vaihella vaihteita.
Ei ne mitään erityisen vikaherkkiä ole ollut. Toki sitten kun vikaa tulee niin järjestelmässä on joitakin huomattavan kalliita osia. Mutta perusrakenteeltaan hyvä.

Oletko käynyt vielä sellaista ajamassa? Itse tykkäsin ajella, miinusta tulee: Surkea automaattitoiminto, ei tullut käytettyä. Liukkaalla puskiessa liian hidas vastaamaan kaasun keventämiseen. Muutama liusu meni vähän turhan pitkälle, jotka olisi manuaalilla saanut korjattua.

J-s-T
Viestit: 14
Liittynyt: 11 Kesä 2009, 18:47
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja J-s-T »

En ole vielä päässy koeajaan. Ois tuonne nyt tullu yks -02 manuaalivaihteinenki ja saman hintainen. Harmi kun kaikki ovat eripaikassa, niin ei voi oikein vertailla.
tammi kirjoitti:
J-s-T kirjoitti:Ei muuten hirveästi innostais ostaa alfaa, mut tuo selespeed vaihteisto kiinnostaa.
:?
Niin siis kun Opelia ja Saabia ei oikein löydy hyvää mallia sopivaan hintaan, niin Alfa ois sit se melkeempä ainut vaihtoehto tällä hetkellä.

Avatar
teho
Viestit: 66
Liittynyt: 17 Helmi 2007, 17:10
Paikkakunta: Haukipudas

Viesti Kirjoittaja teho »

Sorry hieman offtopic.

Heh, enpä ole ennen kuullut, että joku ostaa Alfan säästääkseen rahaa. 8)

Avatar
hagger16
Viestit: 3081
Liittynyt: 19 Touko 2005, 07:04
Car(s): AR Giulietta MA TCT -11
Chevrolet Captiva 2.2 D LTZ AWD -12
Ex AR: Spider 2.0 TS -95, 156 2.5 V6 -02, 156 2.0 TS -98
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja hagger16 »

^On joillekin muillekin joskus onneksi noin käynyt. :lol:

Itsehän hankin 156:n aikanaan, koska rahat eivät riittäneet Saab 9-5:een. Näin viisi vuotta myöhemmin ja myös sen 9-5:n omistajana, voisin sanoa mielenkiinnon kohteiden kääntyneen toisin päin. Viimeksi oli ostettava Saab, koska vaimo halusi automaatin. Saanpahan itse ajaa nyt Alfalla. 8)

Ennen Saabia oli myös B-mallin Vectra, joka oli hintaansa nähden ihan hyvä kulkuneuvo. Intohimojahan se herätti kuin säkillinen perunoita...
Jos nyt omien kokemuksien perusteella neuvoisin, niin osta ihmeessä se Opel, mikäli sekin saa suupielesi kääntymään ylöspäin. Elämä on varmasti edullisempaa ja helpompaa sen kanssa. Saabin ja Alfan huolto- ja varaosahinnat ovat jo toisessa sfäärissä. Ajettavuus ja ohjaustuntuma on Alfassa näistä kolmesta ehdottomasti paras, etenkin alustasarjan kanssa. Saabin vakioalustasta ei viitsi edes kirjoittaa. Parani sekin H&R
-jousien ja Konin iskarien myötä. Talviominaisuudet on Saabissa parhaat, vaikka ei ne muissakaan huonoja ole.

Itse mietin myös aikanaan selespeediä, kun automaatti oli hankintalistalla. Säikähdin kuitenkin tälläkin palstalla olleita kirjoitteluja sekä JTS:n että selespeed-vaihteiston ongelmista. Minusta ei valitettavasti siihen leikkiin ollut, vaan totesin riskin liian suureksi. Todella maukas ajeltavahan selespeed on...
Senza cuore saremmo solo macchine

J-s-T
Viestit: 14
Liittynyt: 11 Kesä 2009, 18:47
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja J-s-T »

Joo siis en mää sen takia osta alfaa että halvalla pääsis. Tarkotin että ostohinnat ovat suuremmat niissä Opeleissa ja Saabeissa, jotka ovat kiinnostavia. Kalliimmissa käsiraha nousee niin helvetin isoksi.

Avatar
hagger16
Viestit: 3081
Liittynyt: 19 Touko 2005, 07:04
Car(s): AR Giulietta MA TCT -11
Chevrolet Captiva 2.2 D LTZ AWD -12
Ex AR: Spider 2.0 TS -95, 156 2.5 V6 -02, 156 2.0 TS -98
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja hagger16 »

Kerro nyt toki vielä ne Opel ja Saab -mallit, joista olet kiinnostunut. Appiukkoni on vannoutunut opelisti ja hänelle hankimme vuosi sitten C-mallin Vectran 2.2 litran koneella. Siihen rahaan mitä sekin maksoi, tarjoaa varmasti vastinetta rahalle. Tyytyväinen appiukko on ollutkin.. Minua auto taas ei sykähdytä valitettavasti ollenkaan, vaikka erittäin laadukkaan oloinen onkin.

Alfa ei saisi olla vaihtoehto, vaan välttämättömyys. Vasta sitten on valmis kohtaamaan ne pikku kiukuttelut, tajunnan sumentavat korjaamolaskut, työkavereiden vittuilun ja naapurustossa saaman hullun maineen.

No, ihmisten rakentama auto se Alfakin on. Yritän vain vähän psyykata.. :wink:
Senza cuore saremmo solo macchine

Avatar
pitkämies
Viestit: 2469
Liittynyt: 04 Heinä 2007, 17:49
Car(s): ....................
- Maserati 222 SE
- Maserati Quattroporte
- Jaguar XJR
- Saab 9-5 2.0 Turbo
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja pitkämies »

hagger16 kirjoitti:.

Alfa ei saisi olla vaihtoehto, vaan välttämättömyys. Vasta sitten on valmis kohtaamaan ne pikku kiukuttelut, tajunnan sumentavat korjaamolaskut, työkavereiden vittuilun ja naapurustossa saaman hullun maineen.

:
Näin! Juuuuuri näin. 8 vuotta meni 16V tessulla. Sitten ostin kuutosen. Sitä ei saanut ilmaiseksi-en välitä. Se vie "hiukan" bensaa-en välitä. Se on kalliimpi vakuuttaa-en välitä. Se on kalliimpi korjata-en välitä. Sillä on paha olo talviaamuisin-en välitä(Tai no.... :wink: ) Joku harrastushan sitä pitää olla ja jos ajattelee Alfaa jatkuvasti vaan tilastoina ruutupaperilla niin kannattaa vaihtaa beigeen Avensikseen.....20vuoden kuluttua sillä ei ehkä saa enää ajaa kaupungin keskustaan ja sen vaatima polttoaine on yleisen paheksunnan alla ja myynnissä vain Virtojen apteekista tiskin alta....Oli siis pakko toimia nyt :mrgreen:
"En kourinut...Autoin vain ala-selästä!"....

Avatar
Formula-Masa
Viestit: 91
Liittynyt: 24 Syys 2009, 00:58

Viesti Kirjoittaja Formula-Masa »

Mulla on kanssa Opel Vectra B vuodelta 2000. Ostin vuonna 2007 ja on palvellut luotettavasti. Akku kerran vaihdettu ja oman mokan kautta ruttasin peiliä 2008 ja juuri korjatun peilin eilen... Talvirenkaat alkaa olemaan loppu, samoin kesärenkaat. ABS oikutteli pari päivää sitten kun oli ensin plus-asteita ja sitten taas kylmeni. Katselin käytettyjä autoja niin kauan kuin tuosta Opelista voisi jotain saada vaihdossa. Silmään osui (yllätys yllätys!) vuoden 2004 Alfa Romeo 156 faceliftilla. Hieman yli 10 000 e pyydetään, ajettu vähän yli 56 000 km (jakohihnan vaihto tulossa?).. Omassa Opelissa oli 120 000 km mittarissa kun ostin ja nyt vähän yli 130 000 km. Kilometrejä ei tule paljoa vuodessa, eli siinä mielessä rasitusta ei tulisi. Siksi tuo Alfa houkuttelisi kovasti. Onko kokemuksia vuoden 2004 facelift 156:sta? Onko yllättäviä vikoja tms? Kallis ylläpidettävä?

Avatar
Epezi
Viestit: 7510
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, 33 P4, Sprint, 916 spider, Maserati 430, Lancia Thema 8.32, Opel Ampera, Ampera-e, VW Tiguan, VW Golf GTE
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Epezi »

Formula-Masa kirjoitti:(jakohihnan vaihto tulossa?)
Voi olla, ellei ole jo vaihdettu. Ainakin kerran pitäisi tuon ikäiseen autoon olla vaihdettu. Vaihtoväli 60tkm/3vuotta.

Avatar
Formula-Masa
Viestit: 91
Liittynyt: 24 Syys 2009, 00:58

Viesti Kirjoittaja Formula-Masa »

Kiitti vastauksesta! Paljonkohan tuo jakohihnan vaihto maksaa 156:ssa? Käsittääkseni ei ole ihan halpaa lystiä? Kyselen siksi että saattaa olla auton vaihtaminen edessä, tänä aamuna Opel tuntui hyytyvän ykkösellä eikä tahtonut nousta mäkeä ylös, kakkosella ja kaasu pohjassa suostui lopulta nousemaan...

Vastaa Viestiin