kokemusta 156 vaihdekepinnupin irroituksesta

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
tutu
Viestit: 18
Liittynyt: 05 Tammi 2004, 07:55
Paikkakunta: rauma

kokemusta 156 vaihdekepinnupin irroituksesta

Viesti Kirjoittaja tutu »

Onko kenelläkään kokemusta 156 vaihdekepinnupin irroituksesta, kun ei lähde mitenkään? :crazyeyes:

tutu
Viestit: 18
Liittynyt: 05 Tammi 2004, 07:55
Paikkakunta: rauma

Viesti Kirjoittaja tutu »

Kun ei ainakaan taida kierteitä olla :cry:

Avatar
joaweste
Viestit: 205
Liittynyt: 17 Heinä 2003, 16:23
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja joaweste »

Kokeile naita,

http://www.gtvv6.com/phpBB2/viewtopic.p ... =gear+knob

Ehka niista on jotain apua
______________________________________

tutu
Viestit: 18
Liittynyt: 05 Tammi 2004, 07:55
Paikkakunta: rauma

Viesti Kirjoittaja tutu »

Kiitoksia :-D irti on ja uusi paikalla, vanha hajosi kokonaan :cry:

Avatar
eklund
Viestit: 52
Liittynyt: 25 Tammi 2010, 23:23

Viesti Kirjoittaja eklund »

nostetaas vanhaa kun ei uutta viitsi tehä, niin eli mites ton nupin saa irti? noi linkit yllä ei toimi enää...

Avatar
Vesihiisi
Viestit: 88
Liittynyt: 05 Marras 2007, 21:57
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Vesihiisi »

Turha näpertää jos et vanhaa tarvi,ite napautin veitsellä ja vasaralla halki koko jalopuu komeuden.Aika tiukassa olis ollu ehjänä saada irti...

Avatar
Epezi
Viestit: 7527
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, 33 P4, Sprint, 916 spider, Maserati 430, Lancia Thema 8.32, Opel Ampera, Ampera-e, VW Tiguan, VW Golf GTE
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Epezi »

^millä koneella auto on, kun ei omissa tiedoissasi lue.

Avatar
Gasolina
Viestit: 4786
Liittynyt: 30 Marras 2005, 19:22

Viesti Kirjoittaja Gasolina »

Nuppi lähtee irti varsin helposti ja ehjänä seuraavasti; Tee vaikka laudanpätkästä työkalu sahaamalla siihen hahlo, muistaakseni 32mm on aika sopiva. Itse porasin ensin rasiaporalla reiän ja sitten sahasin sen auki, niin, että laudassa olevan hahlon voi työntää nupin juureen. Kun lauta on paikallaan annat vasaran kylkipuolella pienen iskun alhaalta päin jolloin nuppi irtoaa kuin mätä hammas :-D
Laudan kanssa askarteluun menee aikaa ehkä vartti ja nupin irroitukseen pari sekuntia.

E: Tämä ohje siis V6-koneisiin.
Giulia Super -69

Avatar
Härmälänkolli
Viestit: 126
Liittynyt: 13 Helmi 2010, 19:19
Car(s): Kona Dew Plus
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja Härmälänkolli »

Siis kaunis puunuppi, jota ei joka autosta löydy ja sitten sanotaan itteensä Alfaharrastajaksi, ei prkl!!! ;) Shame on you!

Avatar
Maunu
Viestit: 3548
Liittynyt: 12 Kesä 2003, 05:27
Car(s): Stelvio 2,2 JTDM 210hv 2018, 159 2.4 JTDm Q4 SW 2008, Subaru Forester 2.0X 2006, Peugeot E-2008 2024
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja Maunu »

Itse taisin irroittaa nupin kätevästi vetäisemällä sen käsin irti. Pelkääjänpuolella on paremmin tilaa kyseiselle operaatiolle kun ote kuitenkin lipeää :-D
Myydään 159 2.4 JTDm sw 2007 osia.

Avatar
eklund
Viestit: 52
Liittynyt: 25 Tammi 2010, 23:23

Viesti Kirjoittaja eklund »

joo siis auto on -01 vuoden 156 1.9jtd, eli siis kovaa vetämällä lähtee? ei mitää kierteitä, klipsejä, ruuveja jne? tosta omasta on lohkeillut se kromi siten että tulee ns. paperihaavoja käsiin. ja nuppihan on se tyylikkään musta muovi/kuminen :D eli joku siihen tilalle sitte :)

eihän tolla ole väliä että on "nostettava" pakki?

Avatar
Gasolina
Viestit: 4786
Liittynyt: 30 Marras 2005, 19:22

Viesti Kirjoittaja Gasolina »

Eli siinä on 6-vaihteinen laatikko ja sormin nostettava pakkilukko? Jos on niin siinä on suorat rihlat ja hiukan liimaa välissä, nuppi lähtee irti suoraan ylöspäin.
Maunu oli saanut omansa irti vetämällä niin kyllä se voi niinkin lähteä, helpoiten ehkä kuitenkin, jos se saa pienen, iskun joka rikkoo liimauksen.
Giulia Super -69

Avatar
eklund
Viestit: 52
Liittynyt: 25 Tammi 2010, 23:23

Viesti Kirjoittaja eklund »

joo siis 5 vaihdetta + pakki, ja sormin nostettava pakkilukko... pitää tossa kattoo josko sais irti...

pekkal
Viestit: 166
Liittynyt: 15 Elo 2006, 18:25

Viesti Kirjoittaja pekkal »

Voima pihdeillä entinen kappaleiksi ja uus paikalleen.. :-D :-D

Avatar
Finest
Viestit: 3238
Liittynyt: 25 Kesä 2010, 05:32
Car(s): Gtv TB Q2
Bravo -08 jtd
156 V6
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja Finest »

Aihetta sivuten:
Onko kukaan tehnyt itse/ostanut jostain kaaviota vaihdekepin nuppiin?
Joku tarra kävisi ja lakkaa päälle.
Valkoisella maalitussilla en viitsi sotkea, ideoita?

Avatar
Mokomakin
Viestit: 722
Liittynyt: 11 Loka 2008, 17:56
Car(s): 156 2.0ts -98
916 GTV 2.0ts -97
166 2.0ts -00
306 Cabriolet -97
Kadett -65
Paikkakunta: Salo

Viesti Kirjoittaja Mokomakin »

kellään edes kuvaa alkuperäisistä vaihdekuviosta? eteenkin alkupään 156 mahonki(?)nupin. 8)

Compare Orso
Viestit: 95
Liittynyt: 12 Helmi 2007, 22:09
Car(s): 156 2.0 TS 1999

Viesti Kirjoittaja Compare Orso »

Yritän osaltani vastata siihen alkuperäiseen kysymykseen, eli kokemuksiin nupin irrottamisesta. Tai oikeastaan irtoamisesta. Viime kesänä nimittäin erään helteisen päivän päätteeksi puupäinen nuppini (siis vaihdekepin päässä oleva) rupesi pyörimään akselinsa ympäri. Ilmojen jäähdyttyä liimaus piti jälleen, mutta lopulta vika vaati nupin irrottamisen ja uudelleen liimaamisen. Mitään mekaanista kiinnitystä siinä ei ollut alkujaankaan.

Jos nuppi täytyy jostain syystä irrottaa, oman kokemukseni perusteella jonkinlainen lämmitys saattaisi olla helpoin tapa saada liima pehmeäksi. Nupin takominen pajavasaralla voi aiheuttaa ei-toivottuja seurannaisvaikutuksia Alfan vaihteensiirtoon.

Toinen havainto liityy edellisiin viesteihin. Jos ja kun siihen kepin nokkaan joudutaan uusi tai vanha nuppi liimaamaan, kannattaa valita sellainen liima minkä irrottamiseen ei tarvita kohtuutonta voimaa. Itse käytin perinteistä puuliimaa, ja hyvin on pitänyt.

Avatar
h_lauri
Viestit: 6715
Liittynyt: 23 Kesä 2010, 13:10
Car(s): Giulia 180 hp D vm 2016, ex. 159 TBi vm. 2010, 156 1,9 JTD) ex. Fiat Croma 2,2 A, ex. Stilo 130 MW, ex. Marea 115 Weekend
Paikkakunta: Kauniainen

Viesti Kirjoittaja h_lauri »

Meidän kinneristä tuo irtosi, kun varovasti lykki hienomekaanikon talttapäistä meisseliä kepin vartta pitkin kotisuoraan nupin lakea kohti.

Uudessa nupissa olikin ruuvikiinnitys. Keppi tosin on vielä sahaamatta lyhyemmäksi. Saamattomuuttammeko.

Avatar
Finest
Viestit: 3238
Liittynyt: 25 Kesä 2010, 05:32
Car(s): Gtv TB Q2
Bravo -08 jtd
156 V6
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja Finest »

Mokomakin kirjoitti:kellään edes kuvaa alkuperäisistä vaihdekuviosta? eteenkin alkupään 156 mahonki(?)nupin. 8)
Jonkin verran oli kesällä vielä näkyvissä, nyt ei enään yhtään valkoista.
Muistikuva:
1-3-5

2-4-6-R eli aika peruskaavio/kuvio.
Perhana onkin hankala tehdä tällä "editorilla".

Löytäisi jonkin tarran, jonka päälle laittaisi lakkaa.
Kai se nuppi muovia on, sisukset ainakin. Jää aika hoikka puinen kuori, jos mahonkia tms.

Itse ajattelin käyttää liimaukseen silikoonia, luulisi lähtevän poiskin.

Vastaa Viestiin